Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 522 din 24 noiembrie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 522 din 24 noiembrie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.155 din 7 decembrie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE
privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri"
2. Litera h) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"h) consumator - persoana care îşi administreazã sau permite sã i se administreze droguri, în mod ilicit, prin înghiţire, fumat, injectare, prizare, inhalare sau alte cãi prin care drogul poate ajunge în organism;"
3. La articolul 1, dupã litera h) se introduc literele h^1), h^2) şi h^3) cu urmãtorul cuprins:
"h^1) consumator dependent - consumatorul care, ca urmare a administrãrii drogului în mod repetat şi sub necesitate ori nevoie, prezintã consecinţe fizice şi psihice conform criteriilor medicale şi sociale;
h^2) program integrat de asistenţã a consumatorilor şi a consumatorilor dependenţi de droguri - totalitatea serviciilor de sãnãtate şi a serviciilor de asistenţã psihologicã şi socialã asigurate în mod integrat şi coordonat persoanelor consumatoare de droguri, prin unitãţile medicale, psihologice şi sociale, publice, private şi mixte;
h^3) circuit integrat de asistenţã a consumatorilor şi a consumatorilor dependenţi de droguri - totalitatea programelor integrate de asistenţã asigurate consumatorilor şi consumatorilor dependenţi în vederea ameliorãrii stãrii de sãnãtate în sensul bunãstãrii fizice, psihice şi sociale a individului."
4. Literele i) şi k) ale articolului 1 vor avea urmãtorul cuprins:
"i) program terapeutic - totalitatea serviciilor şi a mãsurilor medicale şi psihologice integrate, individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare şi adaptare continuã pentru fiecare consumator dependent, în vederea întreruperii consumului, a înlãturãrii dependenţei psihice şi/sau fizice şi/sau a reducerii riscurilor asociate consumului;
...............................................................
k) investigatori acoperiţi - poliţiştii special desemnaţi sã efectueze, cu autorizarea procurorului, activitãţi specifice, în vederea strângerii datelor privind existenţa infracţiunii şi identificarea fãptuitorilor, şi acte premergãtoare, sub o altã identitate decât cea realã, atribuitã pentru o perioadã determinatã;"
5. La articolul 1, dupã litera k) se introduc literele l), m) şi n) cu urmãtorul cuprins:
"l) program psihologic şi social - totalitatea serviciilor de evaluare, consiliere şi psihoterapie individualã sau de grup şi a serviciilor şi mãsurilor sociale, individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare şi adaptare continuã pentru fiecare consumator în vederea înlãturãrii dependenţei, reabilitãrii şi reinserţiei lui sociale;
m) circuit terapeutic - ansamblul de programe terapeutice aplicate consumatorului dependent de droguri în mod complex, multidisciplinar, multisectorial şi continuu, având ca scop ameliorarea stãrii de sãnãtate;
n) evaluare - determinarea caracteristicilor psihologice şi sociale ale consumatorului de cãtre centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în vederea includerii şi supravegherii consumatorului într-un program psihologic şi social de cãtre managerul de caz."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpãrarea sau deţinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fãrã drept, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau amendã.
(2) Dacã faptele prevãzute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani."
7. La articolul 14 alineatul (1), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) drogurile au fost trimise sau livrate, distribuite sau oferite unui minor, unui bolnav psihic, unei persoane aflate într-un program terapeutic ori s-au efectuat alte asemenea activitãţi interzise de lege cu privire la una dintre aceste persoane ori dacã fapta a fost comisã într-o instituţie sau unitate medicalã, de învãţãmânt, militarã, loc de detenţie, centre de asistenţã socialã, de reeducare sau instituţie medical-educativã, locuri în care elevii, studenţii şi tinerii desfãşoarã activitãţi educative, sportive, sociale ori în apropierea acestora;"
8. La articolul 17, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
"(3) Sumele rezultate din valorificarea bunurilor confiscate şi banii confiscaţi, conform alin. (1) şi (2), constituie venituri ale bugetului de stat şi se evidenţiazã în cont separat în bugetul de stat."
9. Alineatul (3) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Distrugerea drogurilor se efectueazã periodic, prin incinerare sau prin alte mijloace adecvate, de cãtre o societate comercialã autorizatã, în prezenţa unei comisii formate din câte un reprezentant al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor, al Agenţiei Naţionale Antidrog, un specialist din cadrul formaţiunii centrale specializate în prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri din Inspectoratul General al Poliţiei Române şi gestionarul camerei de corpuri delicte a aceleiaşi unitãţi."
10. La articolul 18, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Cheltuielile ocazionate de distrugerea drogurilor se suportã de proprietar sau de persoana de la care au fost ridicate."
11. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - În cazul în care un consumator este condamnat la pedeapsa închisorii pentru sãvârşirea unei alte infracţiuni decât cele prevãzute la art. 4, instanţa poate dispune includerea acestuia într-un program terapeutic derulat în sistemul penitenciar."
12. La capitolul III "Dispoziţii procedurale", înainte de articolul 20 se introduc articolele 19^1 şi 19^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - (1) În cazul sãvârşirii infracţiunilor prevãzute la art. 4, procurorul dispune, în termen de 24 de ore de la începerea urmãririi penale, evaluarea consumatorului de cãtre centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în scopul includerii acestuia în circuitul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri.
(2) Dupã primirea raportului de evaluare, întocmit de centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în baza expertizei medico-legale în termen de 5 zile, procurorul dispune, cu acordul învinuitului sau inculpatului, includerea acestuia în programul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri.
(3) Dacã împotriva învinuitului sau inculpatului s-a luat mãsura arestãrii preventive, aceasta poate fi revocatã sau înlocuitã cu altã mãsurã preventivã.
(4) În toate cazurile, urmãrirea penalã este continuatã potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã penalã.
Art. 19^2. - (1) Dacã, pânã în momentul pronunţãrii hotãrârii, inculpatul respectã protocolul programului integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri, instanţa de judecatã poate sã nu aplice nici o pedeapsã acestuia sau sã amâne aplicarea pedepsei.
(2) În cazul în care amânã aplicarea pedepsei, instanţa stabileşte în cuprinsul hotãrârii data la care urmeazã sã se pronunţe asupra pedepsei, interval de timp care nu poate fi mai mare de 2 ani, corelat cu durata programului integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri.
(3) Intervalul de timp dintre momentul pronunţãrii hotãrârii şi data stabilitã de instanţã, potrivit alin. (2), constituie perioadã de probã pentru inculpat.
(4) Pentru învinuitul sau inculpatul care refuzã includerea într-un program integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri, se aplicã dispoziţiile Codului penal şi ale Codului de procedurã penalã.
(5) Dacã în perioada de probã inculpatul a respectat programul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri, instanţa poate sã nu aplice nici o pedeapsã.
(6) Dacã inculpatul nu respectã programul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri, instanţa poate sã amâne încã o datã aplicarea pedepsei, pentru acelaşi termen, şi reincluderea în circuitul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri sau sã aplice pedeapsa prevãzutã de lege."
13. Articolele 26-29 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Formaţiunile centrale specializate în prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã Române, Ministerul Public şi Autoritatea Naţionalã a Vãmilor transmit Agenţiei Naţionale Antidrog datele privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, substanţe chimice esenţiale, precursori şi inhalanţi chimici toxici, necesare întocmirii raportului cãtre Guvernul României şi cãtre organisme internaţionale cu privire la evoluţia şi nivelul traficului şi consumului de droguri în România, precum şi cele necesare elaborãrii de studii, sinteze şi analize pentru fundamentarea politicilor şi strategiilor de rãspuns în lupta antidrog.
(2) În acelaşi scop, Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, precum şi alte instituţii publice sau private acreditate sã desfãşoare programe şi activitãţi de prevenire a consumului ilicit de droguri transmit datele solicitate de Agenţia Naţionalã Antidrog, în condiţiile legii.
(3) Instituţiile prevãzute la alin. (2) pot primi, la cerere, datele centralizate de cãtre Agenţia Naţionalã Antidrog privind drogurile, substanţele chimice esenţiale, precursorii şi inhalanţii chimici toxici, inclusiv rapoarte anuale, sinteze şi analize.
Art. 27. - (1) Consumul de droguri aflate sub control naţional, fãrã prescripţie medicalã, este interzis pe teritoriul României.
(2) Persoana care consumã ilicit droguri aflate sub control naţional poate fi inclusã, cu acordul sãu, într-un program integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri. Manifestarea acordului de includere în circuitul integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri se face prin semnarea unui document, potrivit regulamentului pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.
(3) Stabilirea programului psihologic şi social individualizat se face de cãtre centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, pe baza evaluãrii psihologice şi sociale, şi în concordanţã cu rezultatele examinãrii medicale solicitate unei unitãţi medicale, conform criteriilor prevãzute în regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(4) Stabilirea programului terapeutic individualizat se face conform protocoalelor de practicã, elaborate de Ministerul Sãnãtãţii, prin structurile sale specializate şi Colegiul Medicilor din România.
(5) Unitãţile medicale, în care se desfãşoarã programe terapeutice pentru consumatorii dependenţi, transmit centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog datele necesare în vederea menţinerii continuitãţii programului integrat de asistenţã a persoanelor consumatoare de droguri, pe baza unui raport medical.
(6) Programul terapeutic şi programul psihologic şi social se desfãşoarã integrat, astfel încât consumatorul şi consumatorul dependent sã poatã beneficia de o asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã concomitentã şi continuã, cu respectarea drepturilor omului şi a drepturilor pacientului, potrivit legii.
Art. 28. - (1) Programele psihologice şi sociale se elaboreazã de cãtre Agenţia Naţionalã Antidrog în colaborare, dupã caz, cu Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Justiţiei şi se pot derula în centre autorizate şi/sau acreditate în acest sens, cu regim deschis sau închis, publice, private sau mixte.
(2) Programele terapeutice se elaboreazã de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi se desfãşoarã în centre stabilite în acest scop, cu regim deschis sau închis, publice, private sau mixte.
(3) Cheltuielile ocazionate de efectuarea evaluãrii consumatorului şi de derularea programelor psihologice şi sociale sunt suportate de la bugetul de stat prin bugetul Agenţiei Naţionale Antidrog şi, în funcţie de posibilitãţile materiale, de cãtre persoana în cauzã, de familie sau de un organism privat, în condiţiile stabilite printr-un ordin comun al ministrului administraţiei şi internelor, al ministrului sãnãtãţii şi al ministrului finanţelor publice.
(4) Cheltuielile ocazionate de aplicarea programului terapeutic individualizat pentru persoanele asigurate prin sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate sunt suportate de casele de asigurãri de sãnãtate din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru afecţiunile ce decurg din consumul de droguri şi prin programele de sãnãtate ale Ministerului Sãnãtãţii şi programele de profilaxie ale Agenţiei Naţionale Antidrog.
(5) În funcţie de posibilitãţile materiale, persoana în cauzã, familia acesteia sau organisme private pot suporta parţial sau integral contravaloarea serviciilor de evaluare şi cheltuielile ocazionate de participarea la programe psihologice şi sociale, la tarifele şi în condiţiile stabilite prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog, cu avizul ministerelor interesate.
(6) Sumele încasate de centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog reprezintã venituri extrabugetare ale Agenţiei Naţionale Antidrog, cu titlu permanent, şi se utilizeazã pentru finanţarea programelor de prevenire a traficului şi consumului ilicit de droguri. Sumele neutilizate la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(7) Ministrul justiţiei şi ministrul sãnãtãţii vor stabili, prin ordin comun, mãsurile medicale şi educative sau programele care vor fi aplicate consumatorilor de droguri în penitenciare.
Art. 29. - (1) Datele personale ale consumatorilor dependenţi de consumul de droguri, incluşi în programul integrat de asistenţã a consumatorilor şi a consumatorilor dependenţi de droguri, beneficiazã de confidenţialitate, conform normelor în vigoare.
(2) Evidenţa centralizatã a consumatorilor incluşi în circuitul terapeutic se ţine de Observatorul Român de Droguri şi Toxicomanii din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, în Registrul unic codificat privind consumatorii de droguri, pe baza datelor comunicate de Ministerul Sãnãtãţii şi de alte instituţii care coordoneazã programe terapeutice, psihologice şi sociale, precum şi de centrele stabilite, publice sau private.
(3) Ministerul Sãnãtãţii, prin direcţiile desemnate, are acces la datele din evidenţa prevãzutã la alin. (2).
(4) Persoanei cãreia i s-au aplicat mãsurile prevãzute la art. 27 şi 28 i se va elibera un certificat nominal sau o legitimaţie în format electronic codificatã, în care se vor menţiona: unitatea emitentã, datele de identificare a persoanei în cauzã, durata, obiectul şi rezultatul tratamentului, motivul terminãrii tratamentului, starea sãnãtãţii persoanei în cauzã la începutul şi terminarea tratamentului.
(5) Toate datele referitoare la persoanele supuse programului integrat de asistenţã a consumatorilor şi a consumatorilor dependenţi de droguri vor fi distruse dupã 10 ani de la încetarea supravegherii medicale. În cazul persoanelor supuse de mai multe ori programelor integrate de asistenţã a consumatorilor şi a consumatorilor dependenţi de droguri, datele vor fi distruse dupã 10 ani de la încetarea ultimei perioade de supraveghere medicalã."
14. Tabelul nr. I se completeazã cu urmãtoarele substanţe:
"PMMA = (paramethoxymethylamphetamine sau N-methyl-1-(4-methoxyphenil)-2-aminopropane)
4-MTA = P-methylthioamphetamine sau 4 methylthioamphetamine
2C-I = 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine
2C-T-2 = 2,5-dimethoxy-4-ethylthiophenethylamine
2C-T-7 = 2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiophenethylamine
TMA-2 = 2,4,5-trimethoxyamphetamine"
15. Tabelul nr. II se completeazã cu urmãtoarea substanţã:
"2C-B = 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamine"
16. Tabelul nr. III se completeazã cu urmãtoarele substanţe:
"GHB = acide y-hydroxybutyric
ZOLPIDEM = N,N,6-trimethyl-2-p-tolylimidazol [1,2=α] pyridin-3-acetamide"
17. Tabelele nr. I-IV se completeazã, la sfârşitul fiecãrui tabel, cu urmãtoarele menţiuni:
"- sãrurile substanţelor din tabel, atunci când existenţa unor astfel de sãruri este posibilã;
- produsele condiţionate - comprimate, drajeuri, soluţii, siropuri etc., stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii, în compoziţia cãrora intrã substanţele înscrise în prezentul tabel."
ART. II
Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 3 luni de la publicare, cu excepţia <>art. 19 1 şi 19 2 din Legea nr. 143/2000 , care intrã în vigoare la data intrãrii în vigoare a noului Cod penal.
Art. III
În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Administraţiei şi Internelor supun adoptãrii Guvernului proiectul hotãrârii pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.359/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 29 ianuarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
<>Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU


Bucureşti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 522.

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016