Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 506 din 12 iulie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 506 din 12 iulie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 549 din 26 iulie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 25 din 30 ianuarie 2002 privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate prin contractele de privatizare a societãţilor comerciale, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. II.11 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta reglementeazã modul de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate de cumpãrãtori pe perioada derulãrii contractelor de vânzare-cumpãrare de acţiuni deţinute de stat la societãţile comerciale, societãţile şi companiile naţionale."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prezenta ordonanta se aplica contractelor având ca obiect vânzarea-cumpãrarea de acţiuni deţinute de stat la societãţile comerciale, încheiate de Fondul Proprietãţii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului şi aflate în derulare, pentru efectele produse de acestea dupã intrarea ei în vigoare."
3. Literele d), e), g), l) şi n) ale articolului 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"d) vânzãtor - Fondul Proprietãţii de Stat sau Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, ca parte în contract, denumita în continuare A.P.A.P.S. sau Autoritate;
e) cumpãrãtor - persoana fizica sau juridicã de drept privat, de cetãţenie, respectiv de naţionalitate romana sau strãinã, parte în contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat sau cu A.P.A.P.S.;
.........................................................................
g) scadenta - termenul pana la care cumpãrãtorul s-a angajat sa îşi îndeplineascã o obligaţie contractualã;
.........................................................................
l) perioada de derulare a contractului - perioada pana la îndeplinirea oricãreia şi a tuturor obligaţiilor pãrţilor contractante, conform clauzelor contractuale şi prevederilor prezentei ordonanţe; intra sub incidenta acestei definiţii inclusiv acele contracte care pana la apariţia prezentei ordonanţe confereau A.P.A.P.S. dreptul de a pretinde cumparatorilor aducerea la îndeplinire/conformarea fata de obligaţiile ce izvorau din contract;
........................................................................
n) afiliat - persoana juridicã la care cumpãrãtorul este asociat/acţionar, cu excepţia societãţii ale carei acţiuni fac obiectul contractului de vânzare-cumpãrare;"
4. La articolul 3, dupã litera n) se introduce litera o) cu urmãtorul cuprins:
"o) termen intermediar - termen de realizare esalonata a unei obligaţii contractuale pana la scadenta."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Societãţile privatizate prin încheiere de contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni sunt supuse controlului postprivatizare pe perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului postprivatizare pe perioada de derulare a contractului şi societãţile care dupã privatizare au fuzionat, dupã caz, cu alta societate comercialã sau cu cumpãrãtorul, precum şi cele rezultate prin divizare, dacã aceste operaţiuni au avut loc înãuntrul perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercita de cãtre A.P.A.P.S. prin departamentele de specialitate şi are ca obiect urmãrirea modului în care sunt respectate de cãtre cumpãrãtor obligaţiile asumate prin contractele respective şi, dupã caz, urmãrirea evoluţiei principalilor indicatori economico-financiari ai societãţilor la care au fost vândute acţiuni ale statului prin contracte aflate în perioada de derulare."
6. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Reprezentanţii legali ai societãţii sunt obligaţi sa transmitã Autoritãţii, în termen de maximum 30 de zile lucrãtoare de la data implinirii termenului intermediar/scadentei fiecãrei obligaţii contractuale a cumpãrãtorului, un raport cu privire la modul de îndeplinire a acesteia."
7. La articolul 8, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu urmãtorul cuprins:
"(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, în cazul în care în acestea sunt prevãzute alte termene de raportare."
8. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Reprezentanţii legali ai societãţilor şi cumpãrãtorul sunt obligaţi sa comunice Autoritãţii situaţia în care, conform prevederilor legale în vigoare, pentru societate a fost declansata procedura de reorganizare judiciarã sau de faliment ori, dupã caz, procedura de lichidare voluntara.
.......................................................................
(3) Comunicarea prevãzutã la alineatele precedente va fi transmisã Autoritãţii în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la data primirii de la tribunal a hotãrârii cu privire la declanşarea procedurii în cauza, respectiv de la data desemnãrii lichidatorilor în cazul lichidãrii voluntare."
9. Capitolul IV va avea urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL IV
Atribuţiile Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului în domeniul controlului postprivatizare"
10. Litera e) a articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
"e) poate sa încheie cu cumpãrãtorul, la solicitarea acestuia, acte adiţionale la contract în perioada de derulare, pe baza unei analize economico-financiare în urma cãreia se constata necesitatea revizuirii clauzelor respective;"
11. Capitolul V va avea urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL V
Mãsuri privind eficientizarea procesului de control postprivatizare"
12. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În scopul asigurãrii condiţiilor necesare pentru urmãrirea modului de realizare a obligaţiilor contractuale şi organizãrii în mod corespunzãtor a activitãţii de control postprivatizare, începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, la încheierea contractelor se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) investiţiile asumate, inclusiv cele pentru protecţia mediului, vor fi efectuate în numerar, cu obligaţia ca sumele în cauza sa fie înregistrate într-un cont curent bancar deschis pe numele societãţii;
b) sumele vãrsate de cumpãrãtor în contul obligaţiei de investiţii, cu excepţia celor destinate protecţiei mediului, pot fi utilizate de societate, în condiţiile prevãzute de lege, inclusiv pentru plata datoriilor societãţii cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetele locale etc., ale cãror scadente sunt anterioare datei încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni;
c) investiţia este consideratã realizatã dacã, în conformitate cu prevederile contractului, cumpãrãtorul prezintã, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data implinirii termenului intermediar/scadentei, documentele financiar-contabile care sa ateste virarea sumelor respective în contul curent bancar al societãţii pana la data scadenta prevãzutã în contract, însoţite de o declaraţie pe propria rãspundere data de cãtre administratorii şi cenzorii societãţii ori de o firma specializatã de audit, prin care se confirma operaţiunea în cauza;
d) administratorii societãţii au obligaţia ca, în termen de maximum 90 de zile lucrãtoare de la data scadentei obligaţiei investitionale, sa initieze procedura de majorare a capitalului social şi de înregistrare a acesteia la oficiul registrului comerţului, în numele şi pe seama cumpãrãtorului care a virat sumele în cauza în contul curent bancar, în conformitate cu obligaţia asumatã prin contract, potrivit reglementãrilor legale în vigoare;
e) ceilalţi acţionari, alţii decât cumpãrãtorul, pot beneficia de dreptul de preferinta la subscripţie pentru a participa la majorarea capitalului social, urmând a-şi exprima aceasta opţiune în condiţiile şi în termenul prevãzute de reglementãrile legale în vigoare."
13. Dupã articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - Pentru contractele încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe şi aflate în derulare investiţiile asumate, inclusiv cele pentru protecţia mediului, vor putea fi efectuate atât în forma şi termenii contractuali conveniti, cat şi în numerar, cu condiţia ca sumele în cauza sa fie înregistrate în contul curent bancar al societãţii."
14. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - În cazul investiţiilor asumate pentru protecţia mediului documentele prevãzute la art. 11 lit. c) vor fi însoţite, în mod obligatoriu, de confirmarea eliberata de autoritatea de mediu competenta privind realizarea mãsurilor prevãzute în programul de conformare, anexa la avizul de mediu eliberat în scopul privatizãrii societãţii în cauza."
15. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Efectuarea de cãtre alte persoane decât cumpãrãtorul a investiţiilor asumate prin contract de acesta va fi consideratã ca realizatã sub condiţia suplimentarã a prezentãrii de cãtre cumpãrãtor a dovezii prin care terţul s-a angajat ferm şi irevocabil sa execute obligaţiile respective în numele şi pe seama cumpãrãtorului, cu respectarea art. 11."
16. La articolul 13, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Sunt considerate ca realizate şi obligaţiile de investiţii efectuate de asociaţii şi/sau afiliatii cumpãrãtorului, în nume propriu.
(1^2) Prevederile alin. (1^1) se aplica şi membrilor asociaţiilor PAS, chiar dacã deţin în nume propriu acţiuni/pãrţi sociale ale societãţii privatizate."
17. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt asimilate investiţiilor efectuate şi sumele aferente partii cuvenite cumparatorilor, persoane fizice sau juridice, în calitate de acţionari, din profitul net şi care, în urma unei hotãrâri a adunãrii generale a actionarilor, au fost repartizate pentru fondul de dezvoltare/surse proprii de finanţare din care s-au efectuat investiţii în exerciţiul financiar curent sau în cele urmãtoare."
18. Partea introductivã a alineatului (1) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) A.P.A.P.S. poate ca, la solicitarea cumpãrãtorului/societãţii şi pe baza documentaţiei prezentate de cumpãrãtor şi/sau de societate, dupã caz, sa convinã cu acesta/aceasta:"
19. La articolul 15 alineatul (1), literele b) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) prelungirea termenului de realizare a investiţiilor peste termenele intermediare şi/sau scadenta prevãzute în contract, dacã prin aceasta cumpãrãtorul nu îşi pierde poziţia de adjudecatar conform grilei de punctaj pentru selecţia ofertanţilor, aplicatã la încheierea contractului;
.....................................................................
f) desfiinţarea contractului;"
20. La articolul 15 alineatul (1), dupã litera f) se introduc literele f^1) şi f^2) cu urmãtorul cuprins:
"f^1) eşalonarea/reesalonarea plãţii sumelor datorate Autoritãţii ca dividende, sume primite pentru restructurare;
f^2) eşalonarea/reesalonarea plãţii oricãror alte sume datorate Autoritãţii;"
21. Alineatele (2), (3) şi (5) ale articolului 15 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În situaţia în care din documentaţia prezentatã conform alin. (1) rezulta ca exista condiţii ca societatea şi/sau cumpãrãtorul, dupã caz, sa plãteascã sumele datorate Autoritãţii, aceasta poate încheia cu societatea, respectiv cu cumpãrãtorul, la solicitarea acestora, convenţii/acte adiţionale pentru reesalonarea plãţii, respectiv a angajamentelor.
(3) În cazul ratelor cu titlu de preţ, prevederile alin. (2) se aplica numai cu condiţia încadrãrii în scadenta ultimei rate prevãzutã în contract, cu excepţia situaţiilor precizate la art. 22.
....................................................................
(5) Pentru ratele rãmase de achitat cu titlu de preţ, începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, în actul adiţional se va introduce, în mod obligatoriu, nivelul dobânzii calculat astfel: pentru contractele de vânzare de acţiuni cu plata preţului în rate, la cuantumul fiecãrei rate se aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente, în cazul în care preţul este stabilit şi plãtit în moneda nationala, şi dobanda LIBOR plus o marja negociata de pãrţi, în cazul în care preţul este stabilit şi/sau plãtit în valuta."
22. La articolul 15, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu urmãtorul cuprins:
"(6) Începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, pentru sumele datorate Autoritãţii reprezentând dividende, rate aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare, precum şi pentru alte sume datorate Autoritãţii, convenţia/actul adiţional va cuprinde, în mod obligatoriu, dispoziţii prin care se aplica nivelul dobânzii de referinta comunicat lunar de Banca Nationala a României."
23. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Este interzisã exceptarea de la plata a majorãrilor, penalitatilor sau a dobânzilor, dupã caz, aferente sumelor plãtite cu întârziere/neplãtite, atât în ceea ce priveşte plata ratelor/preţului pentru pachetul de acţiuni, cat şi în ceea ce priveşte nerealizarea investiţiilor, inclusiv a celor de mediu.
(2) În cazuri justificate din punct de vedere economic exceptarile de la plata penalitatilor prevãzute la alin. (1) pot fi acordate prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Penalitãţile datorate de cumpãrãtor pentru nerealizarea investiţiilor se cuvin societãţii comerciale ale carei acţiuni fac obiectul contractului de vânzare-cumpãrare. Modalitatea de plata a sumelor în cauza, precum şi de utilizare a acestora de cãtre societatea comercialã vor fi stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe."
24. Dupã articolul 16 se introduce articolul 16^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16^1. - (1) A.P.A.P.S. şi cumpãrãtorii pot conveni modificarea termenului de denunţare unilaterala a contractului de cãtre Autoritate, în ceea ce priveşte obligaţia de plata a preţului.
(2) Prelungirea termenului de denunţare unilaterala a contractului de cãtre Autoritate se poate face cu obligarea cumpãrãtorului la plata de penalitãţi de întârziere. Termenul de denunţare unilaterala a contractului de cãtre Autoritate nu poate fi prelungit cu mai mult de 90 de zile lucrãtoare.
(3) Pentru ratele rãmase de achitat, aferente preţului de cumpãrare, în actul adiţional se va introduce în mod obligatoriu nivelul dobânzii prevãzute la art. 15 alin. (5)."
25. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) se aplica şi pentru penalitãţile/daunele datorate Autoritãţii de cãtre societate, aferente dividendelor, ratelor aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare, precum şi altor sume datorate acesteia."
26. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 18 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Plata penalitatilor nu exonereaza cumpãrãtorul de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract, cu excepţia cazurilor în care în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni nu este prevãzutã expres aceasta obligaţie.
(2) Încheierea actelor adiţionale de cãtre Autoritate, în ceea ce priveşte modificarea angajamentelor de investiţii şi/sau de plata a preţului acţiunilor, este condiţionatã de instituirea în favoarea A.P.A.P.S. a unei garanţii reale mobiliare asupra unei pãrţi sau întregului pachet de acţiuni care face obiectul contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni sau garanţii financiare. În cazul în care se constata ca acţiunile sunt grevate de sarcini, cumpãrãtorul are obligaţia de a prezenta garanţii financiare."
27. La articolul 20 alineatul (1), partea introductivã şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) A.P.A.P.S. poate sa accepte, la solicitarea cumpãrãtorului:
..................................................................
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor, prin schimbarea debitorului iniţial (cumpãrãtorul) din contract cu o alta persoana care se angajeazã fata de A.P.A.P.S. sa execute obligaţiile contractuale."
28. La articolul 20, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Actul adiţional încheiat în condiţiile alin. (1) are ca efect şi transmiterea tuturor drepturilor contractuale cãtre delegat/noul debitor şi va prevedea în mod obligatoriu asumarea de cãtre acesta a tuturor garanţiilor contractuale privind realizarea obligaţiilor contractuale."
29. La articolul 20 alineatul (2), literele a) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) noul debitor îndeplineşte condiţiile prevãzute pentru ofertanţi de reglementãrile legale în vigoare referitoare la achiziţionarea unui pachet de acţiuni deţinut de A.P.A.P.S. în societãţile comerciale cu capital de stat;
....................................................................
d) în cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru contractele cu plata în rate se va negocia cu noul debitor plata sumelor aferente preţului contractului, inclusiv a dobânzilor şi eventualelor penalitãţi datorate la plata preţului şi neonorate de debitorul iniţial; plata sumelor restante datorate Autoritãţii cu titlu de preţ şi penalitãţi şi/sau dobânzi se va efectua de cãtre noul debitor în termen de maximum 20 de zile lucrãtoare de la semnarea actului adiţional."
30. La articolul 20 alineatul (3), partea introductivã şi litera c) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În vederea analizarii şi aprobãrii novatiei/delegaţiei trebuie prezentate Autoritãţii urmãtoarele:
....................................................................
c) în cazul în care cumpãrãtorul şi/sau noul debitor sunt societãţi comerciale, este necesarã aprobarea adunãrii generale a asociaţilor/actionarilor cu privire la efectuarea novatiei/delegaţiei;"
31. Alineatul (5) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Pentru garantarea obligaţiilor privind realizarea investiţiilor şi/sau plata preţului pe care le preia noul debitor vor fi instituite garanţii suplimentare (contract de garanţie realã mobiliarã asupra unei pãrţi sau a întregului pachet de acţiuni, garanţii financiare etc.), dacã astfel de garanţii nu au fost prevãzute în contract."
32. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) În cazul desfiinţãrii contractului pe cale conventionala sau judiciarã Autoritatea va retine de la cumpãrãtor toate sumele achitate de acesta în contul contractului, reprezentând, dupã caz, avans, rate, dobânzi, penalitãţi achitate cu orice titlu, pana la desfiinţarea acestuia."
33. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul desfiinţãrii contractului pe cale conventionala sau judiciarã, pentru prejudicii cauzate Autoritãţii, cumpãrãtorul este obligat la plata daunelor-interese constituite din:
a) sumele reprezentând dobânzile şi penalitãţile datorate pentru ratele scadente şi neachitate pana la data desfiinţãrii contractului, precum şi penalitãţile datorate ca urmare a neîndeplinirii celorlalte obligaţii contractuale;
b) sumele reprezentând dividendele încasate de cumpãrãtor în perioada de valabilitate a contractului;
c) sumele prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.045/2001 privind recuperarea onorariilor de succes plãtite consultantilor de cãtre Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului în cadrul Programului pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).
(1^2) Prevederile alin. (1) şi (1^1) se aplica şi proceselor în curs de judecata având ca obiect desfiinţarea contractului, începute înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe."
34. Alineatele (2) şi (4) ale articolului 21 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru prejudiciile cauzate societãţii de cãtre cumpãrãtor, aceasta poate cere instanţei judecãtoreşti daune-interese.
......................................................................
(4) Cheltuielile aferente efectuãrii expertizei economicofinanciare prevãzute la alin. (3) vor fi avansate de cãtre societate sau, dupã caz, de cãtre Autoritate şi vor fi recuperate de la cumpãrãtor."
35. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) A.P.A.P.S. şi cumpãrãtorul pot conveni continuarea contractului prin renunţarea la punerea în aplicare a unei hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale ce are ca efect desfiinţarea contractului sau la aplicarea pactului comisoriu, în cazul contractelor care conţin astfel de clauze.
(2) În acest sens Autoritatea şi cumpãrãtorul vor încheia o convenţie de menţinere în vigoare a contractului, cumpãrãtorul obligandu-se sa plãteascã toate sumele datorate Autoritãţii în termen de maximum 60 de zile de la semnarea acesteia.
(3) În cazul în care se renunţa la punerea în aplicare a unei hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale ce are ca efect desfiinţarea contractului, convenţia de menţinere în vigoare a acestuia se încheie sub condiţia rezolutorie a neîndeplinirii obligaţiilor asumate prin convenţie. Ca urmare a îndeplinirii condiţiei rezolutorii, A.P.A.P.S. va pune în executare hotãrârea judecãtoreascã/arbitralã ce are ca efect desfiinţarea contractului.
(4) Convenţia de menţinere în vigoare a contractului prevãzutã la alin. (2) va cuprinde în mod obligatoriu o clauza potrivit cãreia contractul va fi desfiinţat de plin drept, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor asumate în cuprinsul acesteia fiind aplicabile prevederile art. 21."
36. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Este interzisã desfiinţarea contractelor în cazul societãţilor aflate în procedura de reorganizare judiciarã sau faliment, reglementatã de <>Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în cazul celor aflate în procedura de lichidare voluntara reglementatã de <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
37. Capitolul VI va avea urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VI
Dispoziţii speciale"
38. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 25 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) În scopul organizãrii şi desfãşurãrii în condiţii unitare a controlului postprivatizare, prevederile art. 11-24 se aplica şi contractelor aflate în derulare pentru perioada rãmasã sa curgã de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
......................................................................
(3) Termenul prevãzut la art. 11 lit. c) este de 90 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, pentru situaţiile menţionate la alin. (2)."
39. Alineatul (1) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) În cazul în care angajamentul investitional prevãzut în contractele în curs de derulare nu a fost realizat la termenele intermediare, respectiv pe obiectivele prevãzute în contract, dar, cumulat pana la încheierea ultimului termen intermediar/scadentei perioadei de investiţii prevãzute în contract, anterior/anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, rezulta realizarea în cuantum valoric a obligaţiei respective, nu se datoreazã penalitãţi/majorãri de întârziere."
40. La articolul 26, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1)-(1^3) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Prevederile alin. (1) se aplica şi în cazul în care realizarea obligaţiilor investitionale la termenele intermediare este garantatã prin gaj/garanţie realã mobiliarã.
(1^2) În cazul în care la încheierea ultimului termen intermediar/scadentei perioadei de investiţii prevãzute în contract, anterior/anterioarã datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se constata nerealizarea sau realizarea parţialã a obligaţiei totale de investiţie, pentru intreaga perioada scursa pana la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, cumpãrãtorul datoreazã Autoritãţii, începând cu respectiva data, penalitãţile contractuale calculate la valoarea nerealizata.
(1^3) Penalitãţile calculate conform prevederilor alin. (1^2) pot fi eşalonate la plata în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (3)."
41. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica sumelor stabilite cu acest titlu prin hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale definitive, datorate Autoritãţii pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, iar sumele plãtite nu se restituie."
42. Dupã articolul 26 se introduc articolele 26^1-26^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - Dacã se constata realizarea în cuantum valoric a angajamentului investitional chiar dupã scadenta, iar realizarea acestuia a fost garantatã prin constituirea unor garanţii, Autoritatea nu va proceda la executarea acestora.
Art. 26^2. - Termenul de prescripţie pentru dreptul Autoritãţii de a solicita penalitãţile, respectiv de a executa gajul, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de investiţii, începe sa curgã de la data încheierii perioadei de investiţii prevãzute în contract.
Art. 26^3. - Sumele avansate cu titlu de cheltuieli de judecata în procesele rãmase fãrã obiect, precum şi cele care se sting prin reanalizarea clauzelor contractuale, ca urmare a intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, vor fi suportate de cãtre cumpãrãtori."
43. La articolul 27 alineatul (1), partea introductivã şi literele a), c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Pentru contractele încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, aflate în perioada de derulare, obligaţiile contractuale privind efectuarea investiţiilor se considera realizate în urmãtoarele situaţii:
a) când anexa la contract conţine specificaţia <<program de investiţii>>, angajamentul investitional se considera realizat în urma aportului în numerar, indiferent dacã sumele au fost folosite pentru efectuarea de investiţii sau pentru finanţarea unor nevoi curente ale societãţii, cu condiţia ca sumele în cauza sa fie evidentiate în contul curent bancar. Pentru obligaţiile al cãror termen intermediar/scadenta este anterior/anterioarã datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, aportul în numerar este considerat ca fiind investiţie realizatã, în baza declaraţiei pe propria rãspundere data de cãtre administratorii şi cenzorii societãţii ori de o firma specializatã de audit, prin care se confirma virarea sumelor în cauza cãtre societate, cu titlu nerambursabil, în vederea stingerii obligaţiei asumate prin contract;
......................................................................
c) în contractele cu clauza de atestare a investiţiilor prin certificat emis de cenzorii societãţii sau de o firma specializatã de audit şi care conţin/nu conţin specificaţia expresã <<însoţit de documente>> sau care conţin clauza <<documente rezonabile>>, obligaţia de investiţii se considera realizatã în baza certificatului de atestare emis de cenzori sau de o firma specializatã de audit, în care este specificat în mod clar ca:
- suma investitã corespunde valorii investitionale asumate prin contract;
- înregistrarea în contabilitate a investiţiilor efectuate ca aport în natura sau în numerar este realizatã în conformitate cu legislaţia contabila în vigoare;
- sursele de finanţare a investiţiilor corespund prevederilor din contract;
d) în contractele care conţin clauza de atestare a executãrii angajamentului investitional prin majorarea de capital social şi înregistrarea acestei operaţiuni la Oficiul registrului comerţului:
- obligaţia de investiţie se considera realizatã dacã virarea sumelor în cauza în contul curent bancar de cãtre cumpãrãtor şi înregistrarea acestei operaţiuni în contabilitatea societãţii au fost fãcute pana la termenul intermediar/scadenta prevãzutã în contract, fãrã a fi necesarã prezentarea dovezii înregistrãrii la Oficiul registrului comerţului a majorãrii capitalului social, dar cu obligaţia prezentãrii la A.P.A.P.S. a dovezii virarii sumelor respective în contul curent bancar al societãţii şi înregistrãrii acestora în contabilitatea acesteia;
- în cazul majorãrilor de capital prin aport în natura cumpãrãtorul trebuie sa prezinte Autoritãţii dovada înregistrãrii în contabilitatea societãţii a bunurilor respective ca imobilizari corporale/necorporale aduse în nume propriu, pana la termenul intermediar/scadenta prevãzutã în contract, precum şi declaraţia pe propria rãspundere a reprezentanţilor legali ai societãţii, prin care aceştia certifica existenta în societate a aportului respectiv, în baza angajamentului asumat de cumpãrãtor prin contract;"
44. Alineatul (2) al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi pentru obligaţiile contractuale neexecutate pentru care scadenta este anterioarã datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, dacã pãrţile convin astfel prin act adiţional la contract."
45. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) În situaţia în care contractele stipuleazã obligativitatea efectuãrii de investiţii în numerar exprimate în valuta, data de referinta pentru transformarea în lei a contravalorii sumelor în cauza o reprezintã data la care s-a efectuat vãrsãmântul în contul curent bancar al societãţii.
(2) Determinarea echivalentului în valuta al sumei cuvenite cumpãrãtorului în calitate de acţionar din profitul net şi care a fost utilizata pentru realizarea obligaţiei de investiţii se face prin luarea în considerare a cursului mediu comunicat de Banca Nationala a României pentru anul în care a fost utilizata pentru investiţii partea din profit conform prevederilor art. 13 alin. (2)."
46. La articolul 31, litera a) a alineatului (1) şi alineatul
(2) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) precizarea volumului valoric de investiţii în conformitate cu termenele scadente prevãzute în contract;
....................................................................
(2) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1), pentru perioada anterioarã încheierii actelor adiţionale, pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) cumpãrãtorul nu datoreazã penalitãţi de întârziere."
47. Alineatul (1) al articolului 32 se abroga.
48. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 200.000.000 lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv sau reprezentantul legal al societãţii care utilizeazã sumele reprezentând investiţiile de mediu în alte scopuri decât cele prevãzute în contracte, având drept consecinta nerealizarea obiectivelor din programul de conformare."
49. La articolul 32 alineatul (5), literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) nu respecta prevederile art. 8 alin. (1) sau ale art. 11 lit. d);
b) nu efectueazã operaţiunea de evidentiere în contabilitate a sumelor reprezentând aport în numerar în contul curent bancar pana la scadenta obligaţiei de investiţii, prevãzutã în contract."
50. Litera b) a articolului 33 va avea urmãtorul cuprins:
"b) fuziunea dintre cumpãrãtor şi societate este interzisã dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, pana la realizarea integrala a obligaţiilor asumate prin contract sub sancţiunea nulitãţii de drept."
51. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Schimbarea destinaţiei sumelor respective atrage rãspunderea civilã sau penalã, dupã caz."
52. Alineatul (2) al articolului 35 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Declanşarea şi derularea acţiunilor de control se fac, dupã caz, prin colaborare şi cu alte instituţii cu competenta în domeniul controlului."
53. Articolele 36 şi 38 se abroga.
54. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - A.P.A.P.S. va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, normele metodologice de aplicare a acesteia."
ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate prin contractele de privatizare a societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 13 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016