Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 504 din 17 noiembrie 2004  privind institutiile publice de spectacole si concerte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 504 din 17 noiembrie 2004 privind institutiile publice de spectacole si concerte

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.119 din 29 noiembrie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã cadrul juridic general al organizãrii şi funcţionãrii instituţiilor publice de spectacole şi concerte.
ART. 2
În sensul prezentei legi:
a) instituţiile publice de spectacole şi concerte sunt: teatrele, filarmonicile, orchestrele şi ansamblurile artistice care prezintã publicului spectacole dramatice, lirice, coregrafice, de divertisment, folclorice, de varietãţi, de circ, de pãpuşi sau marionete, precum şi concertele, indiferent de gen, sau orice alt tip de reprezentaţie în care interpretãrile şi execuţiile artiştilor interpreţi ori executanţi sunt prezentate direct publicului şi sunt finanţate din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz;
b) producãtorul de spectacole sau concerte este persoana juridicã sau fizicã ce îşi asumã responsabilitatea producerii spectacolului sau a concertului şi care, în aceastã calitate, asigurã mijloacele materiale şi financiare necesare;
c) ansamblul artistic permanent este alcãtuit din artişti interpreţi sau executanţi angajaţi cu contract individual de muncã;
d) stagiunea este perioada în care o instituţie publicã de spectacole sau concerte pregãteşte şi prezintã direct publicului producţiile sale artistice; stagiunea cuprinde, de regulã, 10 luni consecutive din doi ani calendaristici, fiind urmatã de o vacanţã de douã luni; durata şi data începerii stagiunii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei.
ART. 3
Instituţiile publice de spectacole şi concerte au ca obiectiv principal promovarea valorilor cultural-artistice, autohtone şi universale, pe plan naţional şi internaţional.

CAP. II
Organizare şi funcţionare

ART. 4
(1) Instituţiile publice de spectacole şi concerte au personalitate juridicã, se organizeazã şi funcţioneazã, potrivit prevederilor prezentei legi, în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale; fiecare instituţie îşi elaboreazã propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat conform normelor legale în vigoare.
(2) Instituţiile publice de spectacole şi concerte au deplinã autonomie în stabilirea şi realizarea repertoriului, a proiectelor, precum şi a programelor cultural-artistice.
(3) Instituţiile publice de spectacole şi concerte au în administrare bunuri mobile şi imobile, au acces la cel puţin o salã de spectacole sau concerte cu dotãrile tehnice aferente şi dispun de mijloace financiare necesare pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţii specifice în condiţii care sã asigure continuitatea, regularitatea, calitatea şi accesibilitatea la spectacolele şi concertele prezentate.
ART. 5
(1) Instituţiile publice de spectacole şi concerte pot fi naţionale, regionale, judeţene sau locale.
(2) Încadrarea instituţiilor publice de spectacole şi concerte conform prevederilor alin. (1) se face prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 6
(1) Instituţiile publice de spectacole sunt, dupã caz:
a) instituţii de repertoriu;
b) instituţii de proiecte.
(2) Instituţiile de repertoriu sunt cele care au cel puţin un ansamblu artistic permanent, capabil sã susţinã activitatea unei stagiuni, cu un portofoliu de cel puţin trei spectacole diferite şi care realizeazã, în fiecare stagiune, cel puţin douã spectacole noi ce se adaugã portofoliului existent sau înlocuiesc unele dintre componentele acestuia.
(3) Instituţiile de proiecte sunt cele care nu au un ansamblu artistic permanent, dar dispun de resursele logistice şi financiare necesare pentru a realiza spectacole proprii pe care le prezintã în serii determinate, pe durata unei stagiuni.
ART. 7
Instituţiile publice de concerte sunt filarmonici, orchestre sau alte formaţiuni instrumentale, corale ori vocalinstrumentale, care deţin un ansamblu artistic permanent, capabil sã susţinã activitatea unei stagiuni de concerte.
ART. 8
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale pot înfiinţa instituţii gazdã de spectacole.
(2) Instituţiile gazdã de spectacole nu au un ansamblu artistic permanent şi nu realizeazã producţii artistice proprii, dar dispun de resurse logistice şi financiare necesare pentru a gãzdui şi a susţine reprezentarea unor spectacole sau concerte realizate de diferiţi producãtori.
ART. 9
Instituţiile publice de spectacole şi concerte îşi programeazã activitatea pe stagiuni.

CAP. III
Finanţarea activitãţii

ART. 10
Finanţarea instituţiilor publice de spectacole şi concerte se realizeazã din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, precum şi din alte surse, potrivit prevederilor prezentei legi.
ART. 11
Finanţarea de bazã a activitãţii instituţiilor publice de spectacole, de repertoriu şi de proiecte respectã urmãtoarele:
a) cheltuielile de personal şi cheltuielile pentru întreţinerea, reabilitarea şi dezvoltarea bazei materiale a instituţiilor se asigurã integral din subvenţiile acordate de la bugetul de stat, respectiv de la bugetele locale, dupã caz;
b) programele şi proiectele culturale sunt finanţate din subvenţiile acordate de la bugetul de stat, respectiv de la bugetele locale, dupã caz, în corelaţie cu veniturile proprii prezumate;
c) veniturile proprii provenite din exercitarea activitãţilor specifice se utilizeazã exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor aferente proiectelor şi programelor culturale şi pentru stimularea personalului;
d) cota ce revine, potrivit reglementãrilor în vigoare, din veniturile proprii provenite din exploatarea unor bunuri aflate în administrare se utilizeazã exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor materiale şi servicii;
e) finanţarea instituţiilor gazdã se asigurã în corelaţie cu veniturile proprii provenite din exploatarea bunurilor aflate în administrare, pentru acoperirea integralã a cheltuielilor curente şi de capital.
ART. 12
(1) Ministerul Culturii şi Cultelor, alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi autoritãţile administraţiei publice locale pot subvenţiona proiecte sau programe culturale, inclusiv turnee, ale instituţiilor publice de spectacole şi concerte, indiferent de subordonare, în condiţiile prezentei legi.
(2) Subvenţiile obţinute potrivit dispoziţiilor alin. (1) pot fi folosite şi pentru stimulente pecuniare ce se acordã realizatorilor proiectelor şi programelor culturale.
(3) De prevederile alin. (1) pot beneficia şi instituţiile private de spectacole şi concerte.
ART. 13
Instituţiile publice de spectacole şi concerte pot beneficia de bunuri materiale şi fonduri bãneşti primite sub formã de prestãri de servicii, donaţii şi sponsorizãri, cu respectarea dispoziţiilor legale; liberalitãţile de orice fel pot fi acceptate numai dacã nu sunt grevate de condiţii ori sarcini care afecteazã autonomia instituţiei sau care sunt contrare obiectului sãu de activitate.

CAP. IV
Raporturile de muncã

ART. 14
(1) Funcţionarea instituţiilor publice de spectacole şi concerte se asigurã prin activitatea personalului angajat cu contract individual de muncã, în funcţii de specialitate artisticã sau tehnicã, în funcţii auxiliare şi de întreţinere, precum şi prin activitatea unor persoane care participã la realizarea actului artistic, în baza unor contracte încheiate potrivit prevederilor legale privind dreptul de autor şi drepturile conexe sau în baza unor convenţii reglementate de Codul civil.
(2) Activitatea fiecãrui salariat din cadrul instituţiei publice de spectacole şi concerte se normeazã potrivit fişei postului.
(3) Pentru personalul artistic şi tehnic de specialitate din instituţiile publice de spectacole şi concerte, zilele de sâmbãtã şi duminicã sunt considerate zile lucrãtoare, ziua de luni fiind zi de repaus.
(4) Activitatea sãptãmânalã a instituţiilor de spectacole şi concerte este organizatã potrivit contractului colectiv de muncã pe ramurã, precum şi potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare, proprii fiecãrei instituţii.
(5) Activitatea lunarã a salariaţilor este, de regulã, de 20-23 de zile lucrãtoare, având cel puţin 8 zile de repaus; zilele de repaus care n-au putut fi acordate vor fi recuperate în lunile urmãtoare, compensate potrivit prevederilor Codului muncii sau adãugate zilelor de concediu.
(6) Concediul anual de odihnã pentru personalul din instituţiile publice de spectacole şi concerte se acordã în perioada dintre stagiuni.
ART. 15
(1) Personalul contractual al instituţiilor publice de spectacole şi concerte, angajat prin contract individual de muncã, se încadreazã în funcţiile de specialitate prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
(2) Criteriile de evaluare a performanţelor profesionale individuale, precum şi normarea muncii se stabilesc prin contractul colectiv de muncã la nivel de ramurã şi, respectiv, de instituţie.
ART. 16
(1) În cazul personalului încadrat în funcţii de specialitate artisticã sau tehnicã, contractele individuale de muncã se pot încheia:
a) de regulã, pe duratã nedeterminatã;
b) pe duratã determinatã;
c) pe spectacol sau pe proiect.
(2) Încadrarea personalului prevãzut la alin. (1) se face pe bazã de concurs sau examen organizat în condiţiile legii.
(3) În cazul contractelor individuale de muncã ce se încheie potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) şi c), angajarea se poate face şi în mod direct, prin acordul pãrţilor.
(4) În cazul contractelor prevãzute la alin. (3), durata acestora se poate prelungi prin acordul pãrţilor.
(5) Condiţionarea ocupãrii unui post pe criterii de sex, vârstã sau calitãţi fizice, prin anunţ sau prin concurs la instituţiile publice de spectacole şi concerte, se face conform specificului şi nevoilor instituţiei şi nu constituie contravenţie, prin derogare de la prevederile <>art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 48/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 17
(1) Instituţiile publice de spectacole şi concerte pot încheia contracte potrivit prevederilor legale privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
(2) Sumele reprezentând plata drepturilor cuvenite conform prevederilor alin. (1) se considerã cheltuieli aferente programelor şi proiectelor culturale şi se prevãd ca atare în bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiei.
ART. 18
Personalul angajat în funcţii de specialitate artisticã, pe duratã determinatã, care nu are domiciliul în localitate şi nu beneficiazã de locuinţã de serviciu, poate primi din bugetul instituţiei o indemnizaţie lunarã de cazare, neimpozabilã, în cuantum de pânã la 50% din salariul mediu net pe economie.

CAP. V
Conducerea activitãţii

ART. 19
(1) Conducerea instituţiilor publice de spectacole şi concerte este asiguratã de directorul general sau, dupã caz, de director.
(2) Prin decizia directorului general sau, dupã caz, a directorului se înfiinţeazã Consiliul artistic, format din personalitãţi culturale din instituţie şi din afara acesteia, cu rol consultativ.
(3) Consiliul administrativ, organism cu rol consultativ, este numit prin decizia directorului general sau, dupã caz, a directorului, potrivit legii, şi este format din:
a) preşedinte - directorul general sau, dupã caz, directorul;
b) membri:
- reprezentantul autoritãţii tutelare, propus de aceasta;
- directorul artistic;
- directorul administrativ sau, dupã caz, directorul executiv;
- directorul economic sau, dupã caz, contabilul-şef;
- consilierul juridic;
- delegatul sindicatului reprezentativ, propus de acesta.
ART. 20
Directorul general sau, dupã caz, directorul, persoanã fizicã, este numit prin concurs, organizat în condiţiile legii, pe baza unui contract de management.
ART. 21
Contractul de management reprezintã acordul pãrţilor şi se încheie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în vederea realizãrii programului asumat, în baza unor criterii de performanţã cuantificabile.
ART. 22
Sunt pãrţi în contractul de management:
a) autoritatea administraţiei publice în subordinea cãreia este organizatã şi funcţioneazã instituţia;
b) directorul general sau, dupã caz, directorul instituţiei.
ART. 23
(1) Contractul de management se încheie pentru o perioadã de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, cu acordul pãrţilor, în condiţiile îndeplinirii programului asumat, în baza unor criterii de performanţã cuantificabile.
(2) Contractul de management poate fi reziliat de pãrţi, în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale.
ART. 24
Prin contractul de management, autoritatea administraţiei publice asigurã cel puţin finanţarea prevãzutã la art. 11, în raport cu obiectivele şi criteriile de performanţã stabilite de pãrţi, pe întreaga duratã a contractului de management.
ART. 25
Contractul-cadru de management, criteriile de performanţã cuantificabile, precum şi modalitãţile de evaluare a îndeplinirii acestora se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 26
(1) Activitatea instituţiilor publice de spectacole şi concerte poate fi concesionatã în baza prevederilor <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
(2) Prevederile <>art. 2 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 219/1998 se aplicã numai pe baza normelor metodologice elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Normele metodologice cuprind cel puţin urmãtoarele:
a) condiţiile de experienţã a concesionarilor;
b) prevederea, în caietul de sarcini, a obligaţiei de a pãstra obiectul specific al activitãţii instituţiei, clauzele privind angajaţii, precum şi condiţiile de accesibilitate la spectacole şi concerte.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 27
(1) Contractele individuale de muncã încheiate pe perioadã nedeterminatã înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi pot fi transformate în contracte pe perioadã determinatã, prin acordul pãrţilor, numai dupã 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi persoanelor cu contract pe perioadã nedeterminatã, dar care, înaintea intrãrii în vigoare a prezentei legi, au fost detaşate în interes personal sau de serviciu ori au contractul de muncã suspendat, în condiţiile legii.
ART. 28
Orice modificare a modului de organizare şi funcţionare a instituţiilor publice de spectacole şi concerte se aprobã prin hotãrâre a Guvernului sau, dupã caz, prin hotãrârea autoritãţii administraţiei publice tutelare, prin votul a douã treimi din numãrul total de consilieri.
ART. 29
Ministerul Culturii şi Cultelor este autoritatea administraţiei publice centrale care, în domeniul instituţiilor publice de spectacole şi concerte, urmãreşte, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, punerea în aplicare şi respectarea reglementãrilor de specialitate, precum şi a prevederilor prezentei legi.
ART. 30
Contractele de management încheiate pe perioadã determinatã rãmân în vigoare pânã la termenele prevãzute în ele, iar cele încheiate pe perioadã nedeterminatã vor fi transformate în contracte de management pe perioadã determinatã de 5 ani.
ART. 31
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Decretul Marii Adunãri Naţionale nr. 19/1959 privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor artistice de spectacole, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 3 din 23 ianuarie 1959, şi <>Decretul Consiliului de Stat nr. 703/1973 privind stabilirea normelor unitare de structurã pentru instituţiile cultural-educative, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 2 din 4 ianuarie 1974, aprobat prin Legea nr. 26/1974 , publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 109 din 2 august 1974, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
ART. 32
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 504.

ANEXĂ

LISTA
funcţiilor de specialitate în instituţiile publice de spectacole şi concerte



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nivelul
crt. Funcţia de studii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. a) regizor artistic, dirijor, solist (vocal, balet, concertist,
instrumentist), actor, pictor scenograf, consultant artistic,
coregraf, concertmaistru, şef partidã, artist instrumentist S
b) maestru (balet-dans, cor, corepetitor), dirijor cor,
producãtor delegat, impresar artistic S
c) şef orchestrã, maestru de studii (balet, canto), secretar
artistic (muzical, literar, relaţii publice), operator imagine,
operator sunet, sufleor operã, artist liric operã S
d) artist liric, balerin, dansator, acompaniator, corepetitor,
actor mânuitor pãpuşi, sculptor pãpuşi, sufleor teatru, regizor
de culise, artist plastic, machior, peruchier, montor imagine,
editor imagine S
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. a) dirijor, şef orchestrã, maestru (balet-dans, corepetitor),
concertmaistru, maestru de studii balet, maestru de lumini,
maestru de sunet, regizor scenã (culise), secretar platou,
impresar artistic M
b) solist (vocal, balet, concertist, instrumentist), actor,
instrumentist, sufleor operã, corist operã M
c) maestru artist circ, artist circ, maestru (acordor pian,
clavecin, lutier), specialist (orgã, instrumente de suflat) M
d) corist, balerin, dansator, corepetitor, actor mânuitor pãpuşi,
sculptor pãpuşi, sufleor teatru, artist plastic, machior,
peruchier, montor imagine, operator imagine, editor imagine M
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. supraveghetor salã, controlor bilete, garderobier, plasator M, G
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016