Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 5 din 18 martie 1971  cu privire la actele de identitate ale cetatenilor romani precum si la procedura schimbarii domiciliului si a resedintei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 5 din 18 martie 1971 cu privire la actele de identitate ale cetatenilor romani precum si la procedura schimbarii domiciliului si a resedintei

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: Monitorul Oficial Nr. 36 DIN 18/3 /71
CAP. 1
ART. 1
Act de identitate în înţelesul prezentei legi este buletinul de identitate.
În cazurile şi condiţiile prevãzute de aceasta lege act de identitate este şi adeverinta de identitate.
ART. 2
Acte de identitate se elibereazã cetãţenilor romani care au împlinit virsta de 14 ani şi care domiciliazã pe teritoriul Republicii Socialiste România.
ART. 3
Cu actul de identitate se face dovada identitãţii, a cetateniei romane şi a domiciliului titularului.
ART. 4
Eliberarea actelor de identitate şi înscrierea de menţiuni în aceste acte se fac de organele militiei. În cazurile prevãzute de art. 10 alin. 1 lit. b, menţiunile în actele de identitate se înscriu de cãtre organele de stare civilã, iar în cazurile prevãzute de art. 12, de cãtre organele sanitare.
ART. 5
Persoanele cãrora li s-au eliberat acte de identitate se înscriu în fise de evidenta.
CAP. 2
ART. 6
Cetãţenii romani care au împlinit virsta de 14 ani sînt obligaţi sa aibã act de identitate. Cu cel puţin 15 zile înainte de împlinirea acestei virste, ei trebuie sa se prezinte la organul militiei pentru a cere eliberarea buletinului de identitate sau, în cazurile prevãzute de lege, a adeverintei de identitate.
ART. 7
Actul de identitate se întocmeşte şi se elibereazã de organul militiei în circumscripţia cãruia domiciliazã sau îşi are resedinta persoana care face cererea. Actul de identitate se întocmeşte pe baza actelor cu care, potrivit legii, se face dovada în fata organelor militiei, a numelui de familie şi prenumelui, stãrii civile, cetateniei romane, domiciliului, precum şi, în cazul persoanelor supuse obligaţiilor militare, a situaţiei militare.
ART. 8
Buletinul de identitate se elibereazã cu termen de valabilitate de 10 ani.
Persoanelor care au împlinit virsta de 44 ani li se elibereazã buletin de identitate fãrã termen de valabilitate.
ART. 9
Adeverinta de identitate se elibereazã:
a) persoanelor care au pierdut sau cãrora li s-a distrus, deteriorat ori furat buletinul de identitate, pînã la eliberarea unui alt buletin;
b) persoanelor care nu poseda încã actele necesare eliberãrii buletinului de identitate.
Durata de valabilitate a adeverintei de identitate este stabilitã de organul emitent.
ART. 10
Se elibereazã un nou act de identitate:
a) la expirarea termenului pentru care actul de identitate a fost eliberat;
b) dacã s-a modificat data naşterii, numele de familie sau prenumele titularului actului de identitate ori prenumele pãrinţilor;
c) în cazul anulãrii actului de identitate;
d) în cazul pierderii, distrugerii, deteriorarii sau furtului actului de identitate;
e) dacã fotografia din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului actului;
f) la expirarea sau revocarea interdicţiei de a se afla în anumite localitãţi.
Titularul actului de identitate este obligat sa se prezinte la organul militiei pentru eliberarea noului act de identitate, în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevãzute la literele a-d, iar în cazul prevãzut la litera e, de la data cînd constatarea neconcordantei dintre fotografia de pe actul de identitate şi fizionomie este facuta de organul militiei.
Dacã intervin modificãrile prevãzute la alin. 1 litera b, organul de stare civilã este obligat sa le menţioneze în actul de identitate, inscriind în acelaşi timp şi data eliberãrii noului certificat de stare civilã, iar dacã se produc situaţii prevãzute la alte litere ale alin. 1, organul militiei este obligat sa facã menţiune despre acestea.
Actul de identitate în care organul militiei sau de stare civilã a înscris menţiune despre una dintre situaţiile prevãzute în prezentul articol îşi pierde valabilitatea la expirarea unui termen de 15 zile de la data înscrierii menţiunii.
ART. 11
În actele de identitate organele militiei înscriu menţiuni privind schimbarea domiciliului şi a reşedinţei, iar la cerere, datele referitoare la copiii titularului actului, dacã aceştia nu au împlinit virsta de 14 ani.
La comunicarea instanţelor judecãtoreşti, organele militiei înscriu în actele de identitate menţiunea interdicţiei de a se afla în anumite localitãţi, în cazul persoanelor impotriva cãrora s-a luat aceasta mãsura de siguranta.
ART. 12
În actul de identitate se înscrie grupa sanguina de cãtre organele sanitare stabilite de Ministerul Sãnãtãţii.
În acest scop, titularul actului de identitate este obligat sa se prezinte la organele sanitare, pentru a cere înscrierea grupei sanguine, în termen de 3 luni de la eliberarea actului.
Titularii actelor de identitate eliberate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei legi sînt obligaţi sa ceara înscrierea grupei sanguine în termen de un an de la aceasta data.
În actele de identitate ale pãrinţilor se va putea înscrie, la cerere, şi grupa sanguina a copiilor sub virsta de 14 ani.
ART. 13
Orice modificãri, adaugari sau menţiuni altele decît cele prevãzute în prezenta lege, înscrise în actul de identitate, sînt interzise şi atrag nulitatea actului.
Anularea actului de identitate în situaţiile prevãzute la alineatul precedent se face de organul militiei care constata existenta cazului de nulitate.
ART. 14
Persoana care gãseşte un act de identitate este obligatã sa-l predea în termen de 48 ore celui mai apropiat organ al militiei.
ART. 15
Au obligaţia sa predea actul de identitate organului militiei cel mai apropiat:
a) persoana care a pierdut cetãţenia romana;
b) persoana care pleacã definitiv din ţara;
c) organul de stare civilã, pentru morţi. Persoana care deţine actul de identitate al celui care a murit este obligatã sa-l predea organului de stare civilã unde se înscrie moartea.
În cazul prevãzut la litera c termenul de predare a actului de identitate organului de stare civilã este de 3 zile. Organul de stare civilã este obligat sa predea actul de identitate organului militiei în termen de cel mult 30 zile.
ART. 16
Actele de identitate ale persoanelor reţinute, arestate preventiv sau care executa pedepse privative de libertate se pãstreazã, dupã caz, de administraţia aresturilor ori penitenciarelor şi se inmineaza titularilor la punerea lor în libertate. În timpul cît persoanele sînt internate în institute speciale de reeducare, în instituţii de ocrotire sau medicale actele lor vor fi pãstrate de administraţia acestor instituţii.
ART. 17
Titularii actelor de identitate, precum şi cei care potrivit prezentei legi au dreptul sa retina şi sa pãstreze actele de identitate ale altor persoane, sînt obligaţi sa ia mãsuri pentru a evita pierderea, distrugerea, deteriorarea sau furtul lor.
Este interzisã darea ori primirea spre pãstrare sau în orice alt scop a actului de identitate, în afarã de cazurile prevãzute de lege.
CAP. 3
ART. 18
Persoana care îşi schimba domiciliul este obligatã ca în termen de 5 zile de la data obţinerii dovezii din care rezulta ca are locuinta asigurata sa se prezinte la organul militiei în circumscripţia cãruia îşi stabileşte noul domiciliu, pentru înscrierea menţiunii în actul de identitate şi în fişa de evidenta a populaţiei.
Dovada ca persoana care îşi schimba domiciliul are locuinta asigurata se face cu actul de proprietate, cu contractul de închiriere sau de subinchiriere. Persoanele care îşi schimba domiciliul într-o locuinta ce face parte din fondul locativ de stat, administrat de întreprinderi subordonate comitetelor executive ale consiliilor populare, vor prezenta şi ordinul de repartizare.
În cazul soţului care se muta la celãlalt soţ, al pãrinţilor care se muta la copii şi al copiilor care se muta la pãrinţi, al minorilor care se muta la persoane obligate sa le acorde întreţinere, la tutore ori la persoane sau familii la care au fost dati în plasament familial sau cãrora le-au fost încredinţaţi spre creştere, educare şi întreţinere, potrivit legii, precum şi al persoanelor puse sub interdicţie care se muta la reprezentanţii lor legali, dovada ca au locuinta asigurata se poate face pe baza declaraţiei scrise de primire în spaţiu, însoţitã de actul legal din care rezulta ca persoana care face declaraţia este titularul spaţiului locativ.
În comune, dovada ca o persoana are locuinta asigurata se poate face şi cu declaraţie scrisã data în fata organului militiei de cãtre persoana care îşi schimba domiciliul.
ART. 19
În actul de identitate şi în fişele de evidenta a populaţiei organul militiei înscrise menţiunea de schimbare a domiciliului, pe baza dovezii din care rezulta ca persoana în cauza are locuinta asigurata.
Persoanele supuse obligaţiilor militare vor face şi dovada ca au fost luate în evidenta militarã la noul domiciliu.
ART. 20
Schimbarea domiciliului din alte localitãţi în oraşe declarate, potrivit legii, ca fiind oraşe mari se face în condiţiile prevãzute de legea specialã.
Pentru înscrierea menţiunii de schimbare a domiciliului în oraşele mari, pe lîngã actele prevãzute la art. 19 se vor prezenta şi dovezile prevãzute de dispoziţiile legale privind stabilirea domiciliului în oraşele mari.
ART. 21
Anularea actului prin care o persoana a fãcut dovada ca are locuinta asigurata, în mãsura în care acest act a fost obţinut prin manopere frauduloase ori prin sãvîrşirea unei infracţiuni, atrage anularea menţiunii de schimbare a domiciliului înscrisã în actul de identitate.
Organul care a luat mãsura anulãrii actului este obligat sa comunice aceasta organului local al militiei, în termen de cel mult 10 zile.
ART. 22
Persoana care locuieşte temporar mai mult de 45 zile la alta adresa decît la domiciliul sau este obligatã sa se prezinte la organul militiei în circumscripţia cãruia şi-a stabilit resedinta, pentru înscrierea menţiunii corespunzãtoare în actul de identitate. La cererea persoanei în cauza, organul militiei înscrie menţiunea de stabilire a reşedinţei, chiar dacã locuirea temporarã nu depãşeşte 45 zile.
Menţiunea de stabilire a reşedinţei, înscrisã în actul de identitate, are valabilitate pe timpul cît titularul actului locuieşte acolo, dar nu mai mult de un an de la data efectuãrii ei. La cererea persoanei în cauza, organul militiei poate înscrie o noua menţiune.
Menţiunea de stabilire a reşedinţei se înscrie pe baza consimtamintului de primire în locuinta dat de titularul dreptului de folosinta asupra acesteia.
Persoana sosita într-o localitate consideratã, potrivit legii, zona de frontiera este obligatã sa se prezinte la organul militiei în termenul prevãzut de normele ce reglementeazã regimul de frontiera.
ART. 23
Evidenta locatarilor din imobilele situate în oraşe sau alte localitãţi stabilite de Ministerul Afacerilor Interne şi care servesc total sau parţial ca locuinta se tine prin cartea de imobil.
Dispoziţiile alineatului precedent nu sînt aplicabile locatarilor imobilelor situate în incinta unitãţilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare,precum şi în locuintele ocupate exclusiv de membrii acestor misiuni şi oficii.
Cartea de imobil se încredinţeazã de organele militiei administratorilor de imobile sau unuia dintre locatarii imobilului care sînt obligaţi sa înscrie persoanele ce domiciliazã sau îşi au resedinta în imobilul respectiv.
Persoanele care îşi schimba domiciliul sau resedinta sînt obligate sa ceara înscrierea în cartea de imobil la noua lor locuinta, în termen de 5 zile de la sosirea în imobil; la hoteluri sau alte asemenea locuri de cazare înscrierea se face la sosire.
ART. 24
Gazduirea unei persoane care nu poseda act de identitate sau care nu are înscrisã în act menţiunea de schimbare a domiciliului ori a reşedinţei, dupã trecerea termenelor prevãzute în prezenta lege, este interzisã.
CAP. 4
ART. 25
Constituie contravenţie la dispoziţiile prezentei legi şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 6, 12 alin. 2 şi 3, art. 18 alin. 1, art. 21 alin. 2, art. 22 alin. 1, art. 23 alin. 3 şi 4 şi art. 24, cu amenda de la 40 la 200 lei;
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 10 alin. 2 şi 3, art. 13 alin. 1, art. 14, 15 şi 17, cu amenda de la 100 la 400 lei.
ART. 26
Constatarea contravenţiilor prevãzute în prezenta lege se face de ofiţerii şi subofiterii de militie, care aplica şi amenda.
ART. 27
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia, dupã caz, la şeful inspectoratului militiei judeţene, la şeful militiei municipiului sau oraşului ori la loctiitorii acestora, iar pentru municipiul Bucureşti, la şeful Inspectoratului militiei municipiului Bucureşti sau la loctiitorii acestuia, ori la şefii militiei sectoarelor municipiului Bucureşti sau loctiitorii acestora.
Plîngerea se soluţioneazã prin încheiere motivatã, în termen de cel mult 30 zile de la data înregistrãrii.
Încheierea prin care s-a soluţionat plîngerea este definitiva şi executorie.
ART. 28
Ori de cîte ori faptele considerate contravenţii prin prezenta lege se savirsesc în astfel de condiţii încît potrivit legii penale constituie infracţiuni, acestea vor fi urmãrite, judecate şi sancţionate conform legii penale.
CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 29
Forma şi cuprinsul actelor de identitate, cãrţilor de imobil şi ale fişelor de evidenta a populaţiei, se stabilesc de Ministerul Afacerilor Interne.
ART. 30
Organele militiei comunica, la cererea persoanelor fizice sau juridice, datele referitoare la domiciliul ori resedinta persoanelor ce rezulta din fişele de evidenta a populaţiei.
De asemenea, organele militiei comunica Direcţiei Centrale de Statistica datele necesare privind evidenta populaţiei. Aceste date se stabilesc de comun acord de Ministerul Afacerilor Interne şi Direcţia Centrala de Statistica.
ART. 31
Evidenta strãinilor care domiciliazã sau au resedinta în România se tine potrivit dispoziţiilor legale ce reglementeazã regimul acestora.
ART. 32
Decretul nr. 334/1957 privind regimul de evidenta a populaţiei, modificat prin Decretul nr. 346/1959 , dispoziţiile contrare din <>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 840/1964 privind aplicarea regimului de evidenta a populaţiei, <>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 2292/1969 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul de evidenta a populaţiei, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi, se abroga.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016