Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 5 din 10 iulie 1970  privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si functionarea controlului financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 5 din 10 iulie 1970 privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si functionarea controlului financiar

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 80 din 10 iulie 1970

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Conducerile organizaţiilor socialiste poarta rãspunderea pentru organizarea întregii activitãţi a acestora şi obţinerea unei înalte eficiente economice în care scop mobilizeaza întregul colectiv de salariaţi, luind mãsuri pentru înfãptuirea exemplara a sarcinilor de plan, ridicarea continua a calitãţii produselor, îndeplinirea riguroasã a obligaţiilor contractuale, realizarea acumularilor bãneşti planificate, respectarea disciplinei de plan şi financiare.
ART. 2
Salariaţii, fiecare la locul sau de munca, în dubla calitate pe care o au de proprietari ai mijloacelor de producţie şi producãtori de valori materiale, poarta rãspunderea pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le revin şi au datoria sa-şi aducã din plin contribuţia la realizarea integrala şi la timp a tuturor sarcinilor organizaţiei în care lucreazã.
ART. 3
Cadrele de conducere din unitãţile economice, bugetare, precum şi din organele ierarhic superioare ale acestora sînt obligate sa asigure gospodãrirea economicoasa a mijloacelor materiale şi bãneşti şi apãrarea integritãţii avutului obştesc, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind:
a) organizarea activitãţii de recepţie şi autoreceptie la primirea şi livrarea materiilor, materialelor şi produselor;
b) depozitarea, conservarea şi manipularea mijloacelor materiale existente în organizaţia socialistã pentru necesitãţile producţiei, investiţiilor sau altor activitãţi, prevenindu-se degradarea, distrugerea, pierderea sau risipirea acestora; manipularea şi pãstrarea în siguranta a fondurilor bãneşti;
c) angajarea sau promovarea personalului pe funcţii care au atribuţii legate de gestionarea şi controlul mijloacelor materiale şi bãneşti, ţinînd seama de pregãtirea profesionalã, corectitudinea, cinstea şi calitãţile moral-politice ale acestuia;
d) efectuarea cu regularitate a operaţiilor de inventariere periodicã a materiilor, materialelor, produselor şi altor bunuri în vederea constatãrii în fata locului a existenţei acestora;
e) organizarea evidentelor tehnic-operative şi contabile şi conducerea acestora corecta şi la zi, în scopul reflectãrii în orice moment şi cu exactitate a existenţei şi miscarii mijloacelor materiale şi bãneşti;
f) pãstrarea, manipularea şi folosirea cu grija a formularelor cu regim special, pentru ca operaţiile prin care se aduc modificãri în patrimoniu sa se facã sub un strict control;
g) organizarea sistemului de paza a locurilor de depozitare a bunurilor de orice fel, intrãrile şi ieşirile acestora din unitãţi facindu-se sub regimul unei stricte supravegheri.
ART. 4
Conducãtorii organizaţiilor socialiste au obligaţia sa raporteze periodic organelor de conducere colectivã din unitate, cît şi celor de la organele ierarhic superioare, problemele ce se ridica în executarea planului economic şi financiar, în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, precum şi rezultatele controalelor efectuate şi mãsurile luate.
ART. 5
Activitatea conducãtorilor organizaţiilor socialiste va fi supusã unui control sistematic din partea organelor ierarhic superioare, cît şi din partea organelor cu atribuţii de control, urmãrindu-se îndeplinirea sarcinilor ce le revin, întãrirea spiritului de rãspundere în munca acestora, determinarea unui atitudini de exigenta în administrarea patrimoniului.
ART. 6
Controlul financiar nu poate fi exercitat de cel care prin natura muncii sale participa la actul sau operatia supusã controlului, cu excepţia cazurilor cînd dispoziţiile legale permit aceasta.
Nu pot fi angajaţi sau mentinuti în funcţii de control financiar cei care au fost condamnaţi pentru infracţiuni contra avutului obştesc ori contra avutului personal sau particular.

CAP. 2
Controlul propriu al organizaţiilor socialiste

ART. 7
Conducerilor organizaţiilor socialiste le revine intreaga rãspundere pentru organizarea controlului în interiorul unitãţilor, care sa le asigure cunoaşterea şi urmãrirea permanenta a modului de gospodãrire a mijloacelor materiale şi bãneşti încredinţate.
ART. 8
Conducãtorul, la nivelul fiecãrei trepte organizatorice, este obligat:
- sa exercite un control direct asupra activitãţii compartimentelor din subordine şi inopinat în locurile unde se pãstreazã şi se vehiculeaza valorile materiale din unitate;
- sa stabileascã pentru fiecare cadru cu funcţie de conducere din subordine atribuţiile de control ierarhic operativ-curent, condiţiile de exercitare a acestora şi rãspunderile ce îi revin;
- sa dezvolte autocontrolul salariaţilor în munca curenta asupra operaţiilor pe care le efectueazã;
- sa organizeze controlul financiar preventiv menit sa preintimpine nerespectarea dispoziţiilor legale privitoare la gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti;
ART. 9
Controlul activitãţii de administrare a patrimoniului are drept scop:
- respectarea legalitãţii şi asigurarea unei ordini riguroase în utilizarea fondurilor;
- identificarea şi mobilizarea rezervelor; prevenirea, descoperirea şi recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc;
- tragerea la rãspundere a celor vinovaţi de încãlcarea legilor şi prejudicierea avutului obştesc.
ART. 10
Controlul financiar preventiv are sarcina de a opri - înainte de efectuare - operaţiile nelegale, nereale şi neeconomicoase, preintimpinind încãlcarea dispoziţiilor legale, imobilizarea fondurilor şi pagubirea avutului obştesc.
Sînt supus controlului financiar preventiv operaţiile din care se nasc, se modifica ori prin care se sting drepturi sau obligaţii patrimoniale între o organizaţie socialiste şi alte persoane juridice sau persoane fizice, precum şi alte operaţii care aduc modificãri în patrimoniul organizaţiilor, stabilite prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
ART. 11
Controlul financiar preventiv se organizeazã în cadrul compartimentului financiar-contabil la:
a) ministere, celelalte organe centrale, comitete executive ale consiliilor populare, precum şi la celelalte unitãţi bugetare republicate şi locale;
b) centrele şi celelalte organizaţii economice asimilate acestora, care funcţioneazã pe baza statutului centralei industriale;
c) unitãţi judeţene şi interjudetene, independent de subordonare;
d) întreprinderi şi celelalte organizaţii care funcţioneazã pe principiul gestiunii economice proprii, independent de subordonare.
La unitãţile cu gestiune economicã interna controlul financiar preventiv se organizeazã în funcţie de competentele acordate acestora de organul ierarhic superior.
ART. 12
La centrale, combinate, grupuri de uzine, trusturi şi întreprinderi, controlul financiar preventiv se poate organiza sub forma de servicii sau birouri subordonate conducatorului compartimentului financiar-contabil, cu sarcina exclusiva de a efectua acest control.
ART. 13
Controlul financiar preventiv se exercita de cãtre conducãtorul compartimentului financiar-contabil şi de angajaţii din subordinea sa, legal împuterniciţi.
Angajaţii mentionati la alineatul precedent urmãresc, în cadrul atribuţiilor lor de serviciu, dacã operaţiile supuse acestui control se încadreazã în dispoziţiile legale.
De asemenea, au dreptul sa exercite controlul financiar preventiv şi asupra economicitatii şi realitãţii operaţiilor.
ART. 14
Conducãtorul compartimentului financiar-contabil are obligaţia sa refuze motivat, în scris, vizarea documentelor, dacã operaţiile sînt nelegate sau dacã constata ca sînt neeconomicoase sau nereale.
În cazul cînd conducãtorul compartimentului financiar-contabil refuza vizarea documentelor pentru controlul financiar preventiv, operaţiile vor fi executate numai pe baza hotãrîrii organului de conducere colectivã.
În situaţii urgente, conducãtorul organizaţiei poate dispune în scris, pe proprie rãspundere, efectuarea operatiei în cauza.
ART. 15
Se interzice contabililor, gestionarilor şi oricãror alţi angajaţi sa execute sau sa înregistreze operaţiile supuse controlului financiar preventiv, dacã documentele respective nu sînt vizate de cei în drept a exercita acest control şi nu au aprobarea organelor competente.

CAP. 3
Controlul financiar intern

ART. 16
Controlul financiar intern are sarcina sa efectueze controlul gestionar de fond asupra gospodãririi mijloacelor materiale şi bãneşti, verificind respectarea normelor legale cu privire la:
a) existenta, integritatea şi pãstrarea bunurilor de orice fel;
b) utilizarea mijloacelor materiale şi bãneşti;
c) efectuarea încasãrilor şi plãţilor de orice natura;
d) efectuarea receptiilor şi inventarierilor;
e) angajarea, constituirea de garanţii, obligaţiile şi rãspunderile gestionarilor;
f) organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv;
g) conducerea evidentei contabile şi realitatea datelor înscrise în bilanţuri şi conturi de execuţie.
În exercitarea controlului gestionar de fond, organele controlului financiar intern au dreptul sa efectueze controale inopinate, singure sau cu sprijinul organelor militiei ori al altor organe, în depozite, magazine, santiere, pieţe, pe drumuri publice şi în alte locuri unde se pãstreazã sau se vehiculeaza mijloace materiale şi bãneşti.
Obiectivele controlului gestionar de fond se stabilesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
Organele de control financiar intern vor putea efectuarea şi verificãri cu caracter economic-financiar, dacã sînt îndeplinite sarcinile controlului gestionar de fond.
ART. 17
Controlul gestionar de fond se exercita cel puţin o data pe an, la toate organizaţiile şi gestiunile. Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în funcţie de volumul şi natura operaţiilor, precum şi de frecventa abaterilor, stabilesc, cu acordul Ministerului Finanţelor, criterii privind verificarea la perioade mai mari de un an, dar nu mai tirziu de o data de doi ani, a unor unitãţi bugetare sau gestiuni de valori materiale mai puţin importante şi care sînt bine gospodãrite.
ART. 18
Controlul financiar intern se organizeazã la:
a) ministerele şi celelalte organe centrale pentru controlul gestionar de fond al unitãţilor economice şi bugetare direct subordonate, al gestiunilor proprii, precum şi al organizaţiilor obşteşti pe care le subvenţioneazã sau le indruma, stabilite de acord cu Ministerul Finanţelor.
La unitãţile bugetare subordonate ministerelor sau altor organe centrale, controlul financiar intern se organizeazã în funcţie de necesitaţi, pentru verificarea subunitatilor şi a gestiunilor proprii;
b) centrele şi celelalte organizaţii economice asimilate acestora care funcţioneazã pe baza statutului centralei industriale, precum şi la unitãţile judeţene sau interjudetene, pentru controlul gestionar de fond al unitãţilor subordonate şi al gestiunilor proprii.
La întreprinderi şi celelalte organizaţii, controlul financiar intern se poate organiza, în funcţie de necesitaţi, cu acordul organului ierarhic superior, pentru verificarea subunitatilor şi a gestiunilor proprii:
c) comitete executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pentru controlul gestionar de fond al unitãţilor economice şi bugetare subordonate, precum şi al gestiunilor proprii.
Controlul gestionar de fond al cooperativele agricole de producţie se exercita potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 19
La organizaţiile comerciale şi la unitãţi cu activitate comercialã din subordinea unor ministere şi altor organe centrale funcţioneazã revizori de gestiune, cu sarcina de inventariere şi control asupra gestiunilor, în condiţiile şi la perioadele stabilite de Ministerul Finanţelor împreunã cu organele centrale interesate.
ART. 20
Controlul financiar intern din administraţia centrala a ministerelor, celorlalte organe centrale, de la centralele industriale şi celelalte unitãţi economice asimilate acestora, unitãţi judeţene şi interjudetene, întreprinderi şi instituţii din subordinea acestora, precum şi de la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, va funcţiona ca organ subordonat atît conducerii organizaţiei socialiste, cît şi Ministerului Financiar.
Numirea, schimbarea din funcţie şi desfacerea contractului de munca al sefilor compartimentelor de control financiar intern se fac de cãtre organul de conducere colectivã al organizaţiei socialiste respective, cu acordul:
Ministerului Finanţelor, în cazul ministerelor, celorlalte organe centrale de stat şi al comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
Direcţiilor teritoriale de control şi revizie ale Ministerului Finanţelor, în cazul centralelor şi celorlalte organizaţii economice asimilate acestora, unitãţilor judeţene şi interjudetene, întreprinderilor şi instituţiilor bugetare, fiecare în raza lor de activitate.
ART. 21
Ministerul Finanţelor sau, dupã caz, direcţiile teritoriale de control şi revizie sînt în drept, atunci cînd constata ca activitatea sefilor compartimentelor de control financiar intern nu se desfãşoarã în conformitate cu dispoziţiile legale, sa retragã acordul dat la numirea acestora. De la data retragerii acordului, calitatea de şef al compartimentului de control financiar intern înceteazã, mãsura luatã atragind schimbarea din funcţie a acestuia.
ART. 22
La Ministerul Forţelor Armate, Consiliul Securitãţii Statului şi Ministerul Afacerilor Interne, numirea, schimbarea din funcţie şi desfacerea contractului de munca al sefilor compartimentelor de control financiar intern se face de cãtre organele de conducere colectivã ale organizaţiilor în care funcţioneazã, iar la unitãţile subordonate, şi cu acordul organului ierarhic superior.
ART. 23
Şeful compartimentului de control financiar intern participa de drept la şedinţele organului de conducere colectivã al organizaţiei socialiste în care funcţioneazã, atunci cînd se dezbat probleme economice-financiare şi de apãrare a integritãţii avutului obştesc.
ART. 24
Pentru valorificarea constatãrilor controlului, şeful compartimentului de control financiar intern prezintã conducerii organizaţiei socialiste în care funcţioneazã rezultatele controalelor efectuate, împreunã cu mãsurile ce se propun a se lua în vederea inlaturarii deficienţelor semnalate şi tragerii la rãspundere a celor care au savirsit abateri sau au prejudiciat avutul obştesc.
Conducãtorii organizaţiilor socialiste care au dispus controlul şi ai celor controlate sînt obligaţi ca, în cadrul competentei şi al termenelor legale:
a) sa ia mãsuri, potrivit dispoziţiilor legale, pe baza constatãrilor şi propunerilor organelor de control, pentru înlãturarea şi prevenirea abaterilor şi sa urmãreascã aplicarea integrala şi la timp a acestor mãsuri;
b) sa ia mãsuri pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare şi contravenţionale, precum şi pentru stabilirea rãspunderii materiale, în condiţiile şi la termenele prevãzute de dispoziţiile legale;
c) sa ia mãsuri pentru diminuarea, în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare, a salariilor tarifare sau pentru reducerea totalã sau parţialã a stimulentelor materiale ale salariaţilor care nu şi-au îndeplinit sarcinile ori se fac vinovaţi de abaterile constatate;
d) sa asigure înaintarea cãtre procuror a actelor încheiate în cazul constatãrii de fapte prevãzute de legea penalã, în termenele şi condiţiile stabilite de dispoziţiile legale.
Mãsurile se iau în cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii actului de control la organizaţia în drept sa le ia, dacã prin dispoziţii legale nu sînt fixate alte termene.
Conducãtorii organizaţiilor socialiste sînt obligaţi sa comunice organelor care au dispus verificarea, la termenele fixate, mãsurile luate ca urmare a controlului şi rezultatele obţinute în urma aplicãrii acestora.
În cazul în care nu s-au luat mãsuri potrivit dispoziţiilor legale, şeful compartimentului de control financiar intern sesizeazã organul de conducere colectivã al organizaţiei în care funcţioneazã. Dacã nici acest organ nu ia mãsurile legale pentru stabilirea rãspunderii materiale şi recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc, şeful compartimentului de control financiar intern este obligat sa sesizeze în scris, în termen de 5 zile, pe conducãtorul organului ierarhic superior. Şefii compartimentelor de control financiar intern din organizaţiile socialiste prevãzute la art. 20 au obligaţia ca în asemenea cazuri sa sesizeze şi Ministerul Finanţelor.
Conducãtorul organului ierarhic superior care a fost sesizat va asigura, în termen de cel mult 15 zile, cercetarea celor semnalate şi va lua mãsurile prevãzute de dispoziţiile legale.
Ministerul Finanţelor va urmãri ca soluţionarea celor sesizate sa se facã de cãtre conducãtorul organului ierarhic superior, în cadrul termenului stabilit şi al numerelor legale.
ART. 25
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale, preşedinţii comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi conducãtorii organizaţiilor socialiste subordonate, în cadrul cãrora se organizeazã şi funcţioneazã controlul financiar, sînt obligaţi:
a) sa asigure organizarea şi funcţionarea controlului financiar preventiv şi a controlului financiar intern în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) sa asigure, în cadrul indicatorilor planului de munca şi salarii aprobat, necesarul de posturi pentru controlul financiar intern, corespunzãtor îndeplinirii sarcinilor legale de control.
Stabilirea în nomenclatoare a funcţiilor de control şi a nivelelor de salarizare se face de organele în drept, cu acordul Ministerului Finanţelor;
c) sa încadreze compartimentele de control financiar, potrivit necesitãţilor, cu cadre de specialitate economicã, tehnica sau juridicã, corespunzãtoare din punct de vedere profesional, al cinstei şi corectitudinii;
d) sa dezbata periodic, în şedinţe ale organului de conducere colectivã, constatãrile organelor de control financiar, stabilind, în limita competentei, mãsurile ce trebuie luate pentru îmbunãtãţirea activitãţii unitãţilor din subordine;
e) sa analizeze în cadrul organului de conducere colectivã, cel puţin o data pe an, activitatea controlului financiar preventiv şi a controlului financiar intern, stabilind mãsurile necesare pentru îmbunãtãţirea acestor activitãţi;
f) sa asigure, prin conducãtorii compartimentelor financiar-contabile, respectiv prin şefii compartimentelor de control financiar interne, îndrumarea şi verificarea activitãţii de control financiar preventiv şi a controlului financiar intern, în întregul lor sistem organizatoric;
g) sa foloseascã organele de control financiar intern numai pentru realizarea atribuţiilor legale ale acestora, interzicind folosirea lor în executarea altor sarcini;
h) sa informeze Ministerul Financiar asupra constatãrilor controlului financiar intern, în condiţiile şi la termenele stabilite de acesta.

CAP. 4
Controlul Ministerului Finanţelor şi al bãncilor

ART. 26
Ministerul Finanţelor, ca reprezentant al intereselor financiare ale statului, are sarcina sa asigure coordonarea şi orientarea unitarã a controlului financiar pe toate treptele economiei, cu privire la gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, sa asigure unitatea de conceptie, de acţiune şi de metoda în acest domeniu de activitate. În acest scop:
a) stabileşte principalele obiective ale activitãţii de control financiar pe baza sarcinilor din documente de partid şi de stat şi a mersului execuţiei planului şi a bugetului de stat, în funcţie de necesitãţile fiecãrei perioade;
b) rãspunde de coordonarea activitãţii de control financiar pe plan central şi în fiecare judeţ şi colaboreazã cu alte organe de control, urmãrind evitarea paralelismelor şi suprapunerilor;
c) elaboreazã norme metodologice unitare, cu caracter obligatoriu, cu privire la: coordonarea, organizarea şi exercitarea controlului financiar, întocmirea actelor de control, luarea mãsurilor pentru prevenirea şi înlãturarea abaterilor de la dispoziţiile legale şi tragerea la rãspundere a celor vinovaţi, precum şi raportarea rezultatelor controlului;
d) indruma şi verifica activitatea organelor care, potrivit normelor legale, exercita atribuţii de control financiar şi organizeazã schimbul de experienta între acestea;
e) asigura instruirea unitarã a întregului aparat de control financiar intern;
f) organizeazã controale în comun, în echipe mixte formate din organele proprii, ale bãncilor, ale controlului financiar intern şi ale altor organe, asigurind efectuarea unor verificãri complexe economico-financiare şi gestionare la organizaţiile socialiste în a cãror activitate se manifesta deficiente importante.
ART. 27
Ministerul Finanţelor exercita controlul asupra activitãţii economico-financiare a ministerelor, celorlalte organe centrale ale administraţiei de stat, comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi a organizaţiilor subordonate acestora, verificind:
a) aplicarea prevederilor cu caracter economic-financiar şi valutar din legi, decrete şi hotãrîri ale Consiliului de Miniştri, urmãrind respectarea şi apãrarea intereselor financiare ale statului;
b) întocmirea şi executarea planurilor financiare;
c) planificarea şi realizarea preţului de cost;
d) fenomenele şi aspectele ce apar în procesul executãrii planului şi a bugetului de stat;
e) operaţiile de comerţ exterior şi prestaţii de servicii, precum şi orice alte operaţii din care rezulta drepturi sau obligaţii valutare;
f) realizarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor proprii de cãtre ministere, celelalte organe centrale şi consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.
De asemenea, exercita controlul asupra organizaţiilor centrale cooperatiste şi obşteşti, precum şi asupra organizaţiilor subordonate acestora,în ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor fata de bugetul de stat, utilizarea fondurilor primite de la stat, precum şi respectarea disciplinei financiare, în condiţiile legii.
Totodatã, Ministerul Finanţelor:
g) analizeazã situaţia pagubelor cauzate avutului obştesc, în colaborare cu celelalte organe interesate şi propune mãsuri de ansamblu pentru prevenirea şi recuperarea pagubelor;
h) sprijinã compartimentele financiar-contabile din organizaţiile socialiste în probleme financiare şi de evidenta contabila;
i) informeazã conducerea de partid şi de stat, precum şi organele locale, asupra principalelor constatãri ale controlului financiar.
ART. 28
În îndeplinirea atribuţiilor de control, Ministerul Finanţelor are dreptul:
a) sa dea organizaţiilor socialiste dispoziţii obligatorii pentru:
- introducerea în planurile financiare sau valutare a modificãrilor corespunzãtoare, atunci cînd se identifica resurse suplimentare de venituri sau posibilitãţi de reducere a cheltuielilor, rezultate din nerespectarea dispoziţiilor legale;
- rectificarea sau completarea bilanţurilor contabile, potrivit normelor legale;
- diminuarea, în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare, a salariilor tarifare ale salariaţilor care nu şi-au îndeplinit sarcinile;
- recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc;
- înlãturarea oricãror alte abateri de la normele legale cu caracter economic-financiar.
Dispoziţiile obligatorii care se referã la recuperarea de pagube se executa de cei în drept prin emiterea de dispoziţii de reţinere sau pe alte cai de recuperare legalã, dupã caz;
b) sa suspende executarea mãsurilor cu caracter economic-financiar luate de organizaţiile socialiste, cînd acestea contravin dispoziţiilor legale;
c) sa respecte finanţarea în cazurile în care constata cheltuirea ilegala a fondurilor bãneşti în lei sau în valuta, risipa sau proasta gospodãrire, ori cînd organizaţiile socialiste nu prezintã, conform legii, dãrile de seama contabile;
d) sa dispunã blocarea fondurilor destinate plãţii drepturilor bãneşti ale personalului tehnic-administrativ cu funcţii de conducere, în cuantumul şi în condiţiile prevãzute de normele în vigoare, în cazul în care constata abateri de la dispoziţiile legale în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti. Organul care a dispus blocarea este obligat sa stabileascã termene în cadrul cãrora sa se remedieze abaterile şi sa se previnã sãvârşirea lor în viitor. Dacã abaterile nu sînt inlaturate în termenele stabilite, organul ierarhic superior celui care a dispus blocarea hotãrãşte asupra plãţii sumelor blocate;
e) sa dispunã blocarea fondurilor valutare atunci cînd constata abateri de la lege în folosirea acestora;
f) sa aplice sancţiunile financiare prevãzute de dispoziţiile legale în cazul nerespectãrii disciplinei financiare sau valutare;
g) sa ia mãsuri pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare celor care au savirsit abateri de la dispoziţiile legale;
h) sa convoace conducerile organizaţiilor verificate sau ale celor ierarhic superioare, dupã caz, pentru examinarea concluziilor şi stabilirea mãsurilor ce trebuie luate ca urmare a controlului;
i) sa foloseascã, pe timp limitat, în controalele pe care le organizeazã, cadre tehnice şi economice din organizaţiile socialiste, puse la dispoziţie de conducerile acestora;
j) sa participe, prin delegaţii sãi, la şedinţele organelor de conducere ale organizaţiilor socialiste în care se analizeazã probleme economice-financiare sau de apãrare a proprietãţii socialiste.
Intimpinarile în legatura cu mãsurile prevãzute la literele a - g inclusiv, cu excepţia dispoziţiilor obligatorii care se referã la recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc, se depun la organul care le-a dispus şi se rezolva de cãtre Ministerul Finanţelor.
ART. 29
Atribuţiile Ministerului Finanţelor cu privire la controlul financiar, prevãzute în prezenta lege, se realizeazã prin Direcţia generalã a controlului şi direcţiile teritoriale de control şi revizie, precum şi prin alte organe specializate, anume împuternicite de ministerul finanţelor.
Direcţia generalã a controlului este condusã de controlorul revizor general, care are grad de adjunct al ministerului finanţelor.
Sarcinile, normele de funcţionare şi competentele conducerii direcţiilor teritoriale de control şi revizie se stabilesc de Ministerul Finanţelor.
ART. 30
Banca Nationala a Republicii Socialiste România, Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara*, Banca de Investiţii şi Banca Romana de Comerţ Exterior, fiecare în sectorul sau de activitate, exercita controlul în organizaţiile socialiste potrivit legilor în vigoare, urmãrind:
a) folosirea, potrivit destinaţiei stabilite prin plan şi cu maximum de eficienta, a fondurilor proprii, a celor împrumutate, precum şi a celor puse la dispoziţie de la buget;
b) realizarea şi vãrsarea veniturilor de stat;
c) identificarea şi mobilizarea rezervelor materiale şi bãneşti şi aducerea lor în circuitul economic;
d) sesizarea cooperativa a fenomenelor negative ce apar în realizarea planului economic şi financiar;
e) sprijinirea organizaţiilor socialiste în prevenirea, lichidarea deficienţelor şi îmbunãtãţirea activitãţii economice-financiare.
Controlul se exercita strins legat de operaţiile pe care organizaţiile socialiste le efectueazã în mod curent prin bãnci în legatura cu: creditarea producţiei şi circulaţiei mãrfurilor, executarea de casa a bugetului de stat, finanţarea, creditarea şi decontarea investiţiilor, eliberarea fondurilor pentru plata salariilor şi celelalte sarcini specifice prevãzute în statutele bãncilor.
În exercitarea controlului, bãncile au şi drepturile prevãzute la art. 28. Competentele de exercitare a acestor drepturi, precum şi de rezolvare a intimpinarilor, se stabilesc de consiliile de administraţie ale bãncilor.
De asemenea, consiliile de administraţie ale bãncilor, cu acordul Ministerului Finanţelor, vor adapta la specificul activitãţii inspecţiei bancare normele metodologice prevãzute la art. 26 lit. c.
* Conform prevederilor art. IV al Decretului nr. 94/1971, publicat în Buletinul Oficial nr. 53 din 1 mai 1971, denumirea "Banca Agricolã" din cuprinsul acestei legi a fost înlocuitã cu "Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara".

CAP. 5
Obligaţii şi raspunderi în exercitarea controlului

ART. 31
La cererea organelor împuternicite sa efectueze controlul financiar, angajaţii organizaţiilor socialiste sînt obligaţi:
a) sa prezinte pentru verificare valorile de orice fel pe care le gestioneazã sau le au în pãstrare;
b) sa punã la dispoziţie planurile, dãrile de seama, evidentele, corespondenta şi alte documente necesare controlului, cu respectarea dispoziţiilor legale privind întocmirea, manipularea, circuitul şi pãstrarea documentelor secrete de stat;
c) sa dea date, informaţii verbale sau în scris, în legatura cu obiectivele controlului;
d) sa elibereze documente în original sau copii certificate. În cazul eliberãrii unor documente în original, se lasa organizaţiei verificate copii conforme, certificate de conducerea acesteia şi de organul de control financiar;
e) sa dea sprijinul necesar şi sa asigure condiţii pentru buna desfãşurare a controlului şi pentru pãstrarea documentelor.
ART. 32
Personalul cu atribuţii de control financiar este obligat:
a) sa efectueze controlul potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. Pe baza împuternicirii ce au pentru verificarea unei organizaţii socialiste, organele de control financiar pot consulta la orice alte persoane juridice sau persoane fizice documente care au legatura cu operaţiile organizaţiei supuse verificãrii şi sa ceara informaţiile necesare, verbal sau înscris, în legatura cu aceste operaţii;
b) sa consemneze constatãrile în acte de control pe baza de date şi fapte exacte. Actele de control se semneazã de cei care au efectuat controlul, de conducerea organizaţiei controlate şi de alţi angajaţi ai acesteia, dupã caz. Eventualele obiecţii cu privire la constatãrile fãcute se prezintã în scris pînã la terminarea controlului;
c) sa depunã organului în drept, la termenele stabilite, actele de control;
d) sa înainteze procurorului actele încheiate în cazul constatãrii de fapte prevãzute de legea penalã, în termenele şi condiţiile stabilite de dispoziţiile legale, incunostiintind concomitent despre aceasta conducerea organizaţiei verificate şi a celei care a dispus controlul;
e) sa aplice, potrivit normelor legale, sancţiuni contravenţionale pentru abateri de la disciplina financiarã sau alte fapte sanctionabile contraventional, pentru care are competenta;
f) sa facã propuneri organelor competente, în timpul şi ca urmare a controlului, cu privire la mãsurile ce trebuie luate pentru prevenirea şi înlãturarea abaterilor constatate, precum şi pentru tragerea la rãspundere a celor vinovaţi;
g) sa îndrume şi sa sprijine organele controlate în problemele de specialitate care fac obiectul verificãrii.
ART. 33
Rãspund, potrivit normelor legale, disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz, precum şi material:
a) conducãtorii organizaţiilor socialiste şi angajaţii din subordinea acestora, atunci cînd nu respecta obligaţiile ce le revin potrivit prevederilor prezentei legi;
b) organele cu atribuţii de control financiar, atunci cînd:
- nu efectueazã verificãrile potrivit planului de control aprobat;
- înscriu în actele de control date sau fapte ireale ori inexacte;
- lucreazã cu superficialitate, nesemnalind încãlcãrile de la dispoziţiile legale în vigoare constatate cu ocazia controlului şi nu stabilesc rãspunderile potrivit normelor legale;
- dispun, prin interpretarea sau aplicarea gresita a dispoziţiilor legale în vigoare, mãsuri obligatorii care produc prejudicii;
- nu întocmesc şi nu înainteazã, în termenele stabilite, organelor în drept, actele de control;
- nu iau sau, dupã caz, nu propun mãsuri pentru remedierea lipsurilor şi abaterilor consemnate în actele de control, pentru recuperarea pagubelor constatate şi tragerea la rãspundere a celor vinovaţi, sau nu urmãresc îndeplinirea mãsurilor stabilite.

CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 34
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se vor stabili posturile de control financiar intern care trec din sistemul organizatoric al unor ministere şi altor organe centrale, la Ministerul Finanţelor, pentru direcţiile teritoriale de control şi revizie ale acestuia.
ART. 35
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale, preşedinţii comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi conducãtorii organizaţiilor socialiste subordonate sînt obligaţi sa ia mãsuri, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, pentru examinarea din punct de vedere profesional a întregului aparat de control financiar intern, inclusiv revizorii de gestiune. În funcţie de rezultatele examinãrii se vor lua mãsuri pentru schimbarea din funcţie a celor necorespunzatori sau, dupã caz, pentru desfacerea contractului de munca.
ART. 36
Ministrul forţelor armate, preşedintele Consiliului Securitãţii Statului, ministrul afacerilor interne şi preşedinţii consiliilor de administraţie ale bãncilor, fiecare pentru sectorul sau de activitate vor elabora, cu acordul Ministerului Finanţelor, în termen de 60 de zile, instrucţiuni privind controlul propriu şi controlul financiar intern, aplicind prezentele dispoziţii, în funcţie de legile lor de organizare.
ART. 37
Se recomanda organizaţiilor cooperatiste şi celorlalte organizaţii obşteşti ca, pornind de la prevederile prezentei legi, sa stabileascã, cu sprijinul Ministerului Finanţelor, reglementãri corespunzãtoare cu privire la gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, organizarea şi funcţionarea controlului financiar.
ART. 38
Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile. Pe aceeaşi data se abroga orice dispoziţii contrare prezentei legi.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016