Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 491 din 10 noiembrie 2004
privind obligaţia de serviciu public pe rute aeriene interne
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.096 din 24 noiembrie 2004
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ART. 1
(1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate impune transportatorilor aerieni obligaţia de serviciu public pentru cursele aeriene regulate, efectuate pe rute interne având ca destinaţie aeroporturi ce deservesc zone periferice sau defavorizate de pe teritoriul României sau pe rute interne cu trafic redus, având ca destinaţie un aeroport de interes local de pe acest teritoriu, în condiţiile în care asemenea rute sunt considerate importante pentru dezvoltarea economicã a zonei deservite de aeroportul în cauza.
(2) Impunerea obligaţiei de serviciu public se face dupã consultarea consiliilor judeţene interesate şi dupã informarea eventualilor transportatori aerieni ce deservesc rutele respective.
(3) Impunerea obligaţiei de serviciu public pe una sau mai multe rute aeriene interne se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 2
(1) Obligaţia de serviciu public pe o ruta aerianã interna reprezintã toate cerinţele referitoare la continuitatea, regularitatea, capacitatea de transport şi tariful oferit unui transportator aerian de a efectua curse regulate pe ruta respectiva, cerinţe pe care transportatorul aerian nu şi le-ar asuma dacã ar lua în considerare numai interesul comercial.
(2) Cursele aeriene efectuate în astfel de condiţii sunt considerate curse aeriene regulate.
ART. 3
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va evalua necesitatea impunerii obligaţiei de serviciu public luând în considerare urmãtoarele elemente:
a) interesul public;
b) posibilitatea utilizãrii altor moduri de transport şi capacitatea acestora de a satisface nevoile de transport avute în vedere;
c) condiţiile şi tarifele de transport aerian ce pot fi oferite utilizatorilor;
d) implicatiile asupra activitãţii transportatorilor aerieni care opereazã sau intenţioneazã sa opereze pe ruta aerianã respectiva.
ART. 4
În situaţia în care alte moduri de transport nu pot asigura un serviciu adecvat şi neintrerupt, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate include în obligaţia de serviciu public cerinta ca orice transportator aerian care intenţioneazã sa opereze pe acea ruta sa asigure operarea pe o anumitã perioada, care va fi stabilitã în conformitate cu celelalte cerinţe ale obligaţiei de serviciu public.
ART. 5
(1) Pe o ruta pentru care a fost impusa obligaţia de serviciu public în conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi 4, numai transportatorii aerieni care au notificat Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ca au acceptat toate cerinţele ce decurg din obligaţiile acestui serviciu, pe intreaga perioada de operare respectiva, pot oferi spre vânzare bilete de transport individuale numai dacã respectiva cursa aerianã respecta toate cerinţele ce decurg din obligaţia de serviciu public.
(2) Prin bilete de transport individuale se înţelege acele bilete de transport care nu includ alte servicii conexe, cum ar fi cazarea, care sunt vândute publicului de cãtre transportatorul aerian, de cãtre agenţii sãi autorizaţi sau de cãtre agenţii de charter.
ART. 6
(1) Dacã nici un transportator aerian nu a început, într-o perioada de 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului prevãzut la alin. (3) al art. 1, operarea de curse aeriene regulate pe ruta pe care a fost impusa obligaţia de serviciu public, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate permite accesul pe ruta aerianã respectiva unui singur transportator aerian, pe o perioada de maximum 3 ani, dupã care situaţia va fi reanalizata.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), dreptul de operare pe ruta aerianã pe care a fost instituitã obligaţia de serviciu public va fi acordat, prin licitaţie publica, cu respectarea prevederilor legale specifice în vigoare, oricãrui transportator aerian autorizat sa realizeze asemenea curse aeriene.
(3) Atât caietul de sarcini pentru participarea la licitaţie, cat şi, ulterior, contractul încheiat cu transportatorul aerian selectat vor cuprinde, printre altele, urmãtoarele elemente:
a) cerinţele impuse de obligaţia de serviciu public;
b) regulile privind încheierea, amendarea şi încetarea contractului, în special cele referitoare la apariţia unor modificãri neprevãzute;
c) perioada de valabilitate a contractului;
d) sancţiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor contractuale.
(4) La selectarea ofertanţilor se va tine cont de modul de îndeplinire a cerinţelor impuse, inclusiv de tariful şi condiţiile pe care transportatorii aerieni le oferã utilizatorilor, precum şi de valoarea compensatiei prevãzute la art. 7 alin. (1), pe care aceştia, eventual, o solicita.
ART. 7
(1) Dacã un transportator aerian a fost selectat prin aplicarea prevederilor art. 6, acestuia i se poate acorda de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, o compensaţie pentru asigurarea cerinţelor impuse prin obligaţia de serviciu public, a carei valoare va tine cont de costurile şi veniturile rezultate în urma prestãrii acestui serviciu.
(2) Nivelul maxim al compensatiei nu poate depãşi deficitul generat de prestarea serviciului public. În caz contrar, compensaţia reprezintã ajutor de stat şi sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 8
Prevederile art. 6 alin. (1) şi (2) nu se aplica rutelor pentru care alte moduri de transport pot asigura un serviciu adecvat şi neintrerupt în situaţia în care capacitatea oferitã depãşeşte 30.000 de locuri pe an.
ART. 9
Anual, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va cuprinde în bugetul alocat cheltuielile estimate pentru acoperirea costurilor generate de aplicarea art. 7.
ART. 10
Prezenta lege realizeazã alinierea legislaţiei naţionale în vederea aplicãrii directe, la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, a Regulamentului Consiliului nr. 2.408/92/CEE din 23 iulie 1992 privind accesul transportatorilor aerieni comunitari pe rutele aeriene intracomunitare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 240 din 24 august 1992.
Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Bucureşti, 10 noiembrie 2004.
Nr. 491.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: