Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 482 din 10 noiembrie 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 482 din 10 noiembrie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.116 din 27 noiembrie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ARTICOL UNIC
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, dupã litera b) se introduc literele b^1) şi b^2) cu urmãtorul cuprins:
"b^1) rezident - strãinul titular al unui permis de şedere temporarã pe teritoriul României, acordat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;
b^2) rezident permanent - strãinul titular al unui permis de şedere permanentã pe teritoriul României, acordat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;".
2. La articolul 2, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) vizã - autorizaţia, materializatã prin aplicarea unui colant sau a unei ştampile pe un document de trecere a frontierei de stat valabil, care permite strãinului supus acestei obligativitãţi sã se prezinte la un punct de trecere a frontierei pentru a solicita tranzitul sau şederea temporarã pentru o perioadã determinatã, cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute de prezentul act normativ;".
3. La articolul 5, litera e) se abrogã.
4. La articolul 5, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Guvernul poate stabili, prin hotãrâre, ori de câte ori este cazul, introducerea ori suspendarea unor facilitãţi pe termen scurt, la acordarea dreptului de a intra sau, dupã caz, la prelungirea dreptului de şedere pe teritoriul României, pentru anumite categorii de strãini, precum şi perioadele pentru care se acordã, respectiv se suspendã aceste facilitãţi. Pe termen lung, Guvernul stabileşte strategia naţionalã în domeniul imigraţiei."
5. La articolul 8, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Organele poliţiei de frontierã pot refuza intrarea strãinilor pe teritoriul statului român şi în urmãtoarele situaţii:
a) au sãvârşit infracţiuni pe perioada altor şederi în România ori în strãinãtate împotriva statului sau a unui cetãţean român;
b) au introdus sau au încercat sã introducã ilegal în România alţi strãini;
c) au încãlcat anterior, în mod nejustificat, scopul declarat la obţinerea vizei sau, dupã caz, la intrarea pe teritoriul României, precum şi împotriva celor care au încercat anterior sã treacã frontiera României cu documente false sau falsificate;
d) suferã de maladii care pot pune în pericol grav sãnãtatea publicã, stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
6. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Strãinul, cetãţean al unui stat dintre cele cuprinse în lista prevãzutã la art. 36 alin. (2), intrat legal pe teritoriul României, are obligaţia sã anunţe despre aceasta organul de poliţie competent teritorial, în termen de 3 zile de la data intrãrii."
7. La articolul 14, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Avizul Autoritãţii pentru strãini prevãzut la alin. (1) se elibereazã în regim de urgenţã, iar în situaţiile în care sunt necesare verificãri amãnunţite, termenul poate fi de maximum 5 zile de la data solicitãrii."
8. La articolul 20, literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) viza de tranzit, identificatã prin simbolul B;
c) viza de scurtã şedere, identificatã prin simbolul C;"
9. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 22
Viza de tranzit
Viza de tranzit este viza care permite unui strãin sã tranziteze teritoriul României. Viza de tranzit poate fi eliberatã pentru unul sau douã tranzituri şi, în mod excepţional, pentru mai multe tranzituri, fãrã ca durata fiecãrui tranzit sã depãşeascã 5 zile."
10. La articolul 23, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Viza de scurtã şedere este viza care permite strãinilor sã solicite intrarea pe teritoriul României, pentru alte motive decât imigrarea, în vederea unei şederi neîntrerupte sau a mai multor şederi a cãror duratã sã nu depãşeascã 90 de zile, în decurs de 6 luni de la data primei intrãri. Acest tip de vizã poate fi eliberat cu una sau mai multe intrãri.
(2) În cazul strãinilor care cãlãtoresc în mod frecvent în România, pentru relaţii de afaceri-cooperare, la solicitarea autoritãţilor administrative centrale sau a societãţilor comerciale cu mare capacitate economico-financiarã, viza de scurtã şedere cu intrãri multiple poate fi acordatã şi pe o perioadã de un an şi, în mod excepţional, pe o perioadã de pânã la 5 ani. Şi în aceste situaţii durata şederii nu poate depãşi 90 de zile în decurs de 6 luni."
11. La articolul 31, litera e) a alineatului (1) se abrogã.
12. La articolul 31, litera f) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"f) în cazul marinarilor strãini care solicitã tranzitul pentru a se îmbarca, reîmbarca sau pentru a pãrãsi o navã în scopul repatrierii la încetarea contractului de muncã, precum şi în cazul schimburilor de echipaje."
13. La articolul 31, litera a) a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins:
"a) 15 zile, în cazul unei vize de scurtã şedere;"
14. La articolul 43, litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"c) investiţia pe care o va realiza societatea sã se concretizeze prin aporturi de capital şi tehnologie în valoare minimã de 50.000 euro pentru societãţi comerciale cu rãspundere limitatã, de 70.000 euro pentru societãţi comerciale pe acţiuni sau crearea unui numãr minim de 10 locuri de muncã."
15. La articolul 43, litera d) a alineatului (2) se abrogã.
16. La articolul 46, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Strãinii, titulari ai unui drept de şedere în România de cel puţin un an, pot solicita reîntregirea familiei pentru:
a) soţ/soţie;
b) copiii minori, necãsãtoriţi, ai titularului dreptului de şedere şi ai soţului/soţiei, inclusiv copiii adoptaţi în comun de cãtre aceştia;
c) copiii minori, necãsãtoriţi, inclusiv cei adoptaţi, ai titularului dreptului de şedere, în cazul în care sunt în întreţinerea efectivã a acestuia;
d) copiii minori, necãsãtoriţi, inclusiv cei adoptaţi, ai soţului/soţiei titularului dreptului de şedere, în cazul în care sunt în întreţinerea efectivã a acestuia."
17. Dupã alineatul (1) al articolului 46 se introduc alineatele (1^1)-(1^3) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Adopţia copiilor prevãzuţi la alin. (1) trebuie sã fie dispusã printr-o decizie a unei autoritãţi române competente, în condiţiile legii, sau printr-o decizie a unei autoritãţi a altui stat, care produce efecte juridice pe teritoriul României.
(1^2) Autoritatea pentru strãini aprobã, dacã sunt întrunite condiţiile prevãzute de lege, reîntregirea familiei şi pentru urmãtoarele categorii:
a) rudele de gradul I în linie ascendentã ale titularului dreptului de şedere sau ale soţului/soţiei, în cazul în care acestea nu se pot întreţine singure;
b) copiii adulţi necãsãtoriţi ai titularului dreptului de şedere sau ai soţului/soţiei, în cazul în care aceştia nu se pot întreţine singuri din motive medicale.
(1^3) Strãinii prevãzuţi la alin. (1), titulari ai unui drept de şedere în scop de studii, pot solicita reîntregirea familiei pentru soţ/soţie şi copiii minori, necãsãtoriţi, cu condiţia ca data încheierii cãsãtoriei sã fie anterioarã obţinerii dreptului de şedere."
18. La articolul 46, litera f) a alineatului (2) se abrogã.
19. La articolul 46, litera c) a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins:
"c) solicitantul sã posede mijloace de întreţinere, pe lângã cele necesare pentru propria întreţinere potrivit legii, în cuantumul corespunzãtor salariului minim net pe economia naţionalã pentru fiecare membru de familie."
20. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 49
Viza de lungã şedere pentru strãinii membri de familie ai cetãţenilor români

Viza de lungã şedere se poate acorda:
a) strãinilor cãsãtoriţi cu cetãţeni români, cu condiţia ca aceasta sã nu fie o cãsãtorie de convenienţã, constatatã în condiţiile prevãzute la art. 64, iar dacã a fost încheiatã pe teritoriul României, solicitantul sã fi avut drept de şedere la acea datã;
b) strãinilor care fac dovada cã nu sunt cãsãtoriţi şi care convieţuiesc cu cetãţeni români, cu condiţia ca aceştia sã aibã împreunã cel puţin un copil;
c) copiilor minori necãsãtoriţi, inclusiv celor adoptaţi;
d) rudelor de gradul I în linie ascendentã cu vârsta peste 60 de ani."
21. La articolul 50, literele b), c) şi g) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) nu a intervenit, pe perioada şederii în România, vreunul dintre motivele de nepermitere a intrãrii prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) şi alin. (2);
c) posedã document de cãlãtorie valabil;
.................................................................
g) prezintã dovada asigurãrii medicale, cu valabilitate pentru cel puţin un an."
22. La articolul 50, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Strãinii sunt obligaţi ca, la expirarea valabilitãţii documentelor prevãzute la alin. (2) lit. c), f) şi g), sã întreprindã demersurile necesare prelungirii valabilitãţii sau reînnoirii acestora."
23. La articolul 50, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prelungirea dreptului de şedere se poate acorda şi pentru perioade mai mari de un an în condiţiile prezentei legi sau pe bazã de reciprocitate."
24. La articolul 51, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Cererea va fi soluţionatã în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia. În cazurile în care, pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de prelungire a dreptului de şedere, sunt necesare verificãri suplimentare, termenul de soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile."
25. La articolul 55, punctul (iv) de la litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(iv) documentele din care sã rezulte cã investiţia este concretizatã în aport de capital sau transfer de tehnologie, în valoare de cel puţin 70.000 euro ori crearea a cel puţin 15 locuri de muncã, în cazul acţionarului, şi 50.000 euro ori crearea a cel puţin 10 locuri de muncã, în cazul asociatului, cu condiţia ca, în cazul locurilor de muncã, acestea sã fie încadrate cu persoane angajate cu normã întreagã, în condiţiile legii."
26. La articolul 58, literele a)-c) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) este înscris la o unitate sau o instituţie de învãţãmânt de stat sau particularã acreditatã, forma învãţãmânt de zi;
b) dovedeşte cã şi-a achitat taxele de studii pe perioada pentru care solicitã prelungirea dreptului de şedere;
c) face dovada mijloacelor de întreţinere, în cuantum de cel puţin salariul minim brut pe ţarã, pe perioada valabilitãţii permisului de şedere."
27. La articolul 63, litera d) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"d) dovedeşte cã strãinul care a solicitat reîntregirea dispune de mijloace de întreţinere peste cuantumul prevãzut la eliberarea permisului de şedere, cel puţin la nivelul salariului minim brut pe ţarã, pentru fiecare membru de familie."
28. La articolul 63, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prelungirea dreptului de şedere pentru strãinii membri de familie ai cetãţenilor români poate fi acordatã astfel:
a) pentru strãinii cãsãtoriţi cu cetãţeni români, dacã:
(i) prezintã certificatul de cãsãtorie în original şi copie, care trebuie sã producã efecte juridice pe teritoriul României;
(ii) fac dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul salariului minim brut pe ţarã;
b) pentru strãinii care convieţuiesc cu cetãţeni români, dacã:
(i) prezintã certificatele de naştere ale copiilor, cetãţeni români, în original şi în copie;
(ii) prezintã declaraţia cetãţeanului român, în formã autenticã, din care sã rezulte cã aceştia convieţuiesc;
(iii) fac dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul salariului minim brut pe ţarã;
c) pentru copiii minori necãsãtoriţi, inclusiv cei adoptaţi, dacã:
(i) se prezintã documente traduse şi legalizate din care sã rezulte existenţa legãturii de rudenie;
(ii) se face dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul salariului minim brut pe ţarã;
d) pentru rudele de gradul I în linie ascendentã, dacã:
(i) prezintã documente traduse şi legalizate din care sã rezulte existenţa legãturii de rudenie;
(ii) fac dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul salariului minim brut pe ţarã."
29. La articolul 68, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) strãinii detaşaţi - cu prezentarea unei adeverinţe de la reprezentanţa, sucursala ori filiala aflatã pe teritoriul României sau de la o societate comercialã, persoanã juridicã românã, al cãrei asociat/acţionar este compania-mamã, cu acelaşi obiect de activitate, dacã fac dovada cã nu sunt în raporturi contractuale de muncã cu persoana juridicã românã. Dreptul de şedere pentru acest scop poate fi prelungit o singurã datã, pentru o perioadã de pânã la un an, pentru prelungirile ulterioare fiind aplicabile dispoziţiile legale privind prelungirea dreptului de şedere a strãinilor angajaţi în muncã;".
30. Articolele 69-74 vor avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 69
Dreptul de şedere permanentã
(1) Dreptul de şedere permanentã se acordã, la cerere, în condiţiile prezentei legi, pe perioadã nedeterminatã, strãinului titular al unui drept de şedere temporarã cãruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului în România.
(2) Dreptul de şedere permanentã înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea titularului;
b) la obţinerea unui drept de şedere permanentã pe teritoriul altui stat;
c) în cazul absenţei de pe teritoriul statului român pe o perioadã mai mare de 12 luni consecutive, cu excepţia situaţiei în care, în aceastã perioadã, titularul a beneficiat de drept de şedere temporarã într-un stat membru al Uniunii Europene;
d) în cazul absenţei de pe teritoriul statului român pe o perioadã mai mare de 6 ani consecutivi, chiar dacã în aceastã perioadã a beneficiat de un drept de şedere temporarã pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene;
e) în cazul declarãrii ca indezirabil.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2) lit. c) şi d), strãinul poate depune o nouã cerere de stabilire a domiciliului în România dupã o şedere legalã şi continuã de 12 luni.
(4) Dreptul de şedere permanentã poate fi anulat sau revocat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
ARTICOLUL 70
Condiţii de stabilire a domiciliului în România
(1) Strãinii îşi pot stabili domiciliul în România dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) o şedere temporarã continuã şi legalã în ultimii 5 ani anteriori depunerii cererii, astfel:
(i) şederea va fi consideratã continuã atunci când perioada de absenţã de pe teritoriul României este mai micã de 6 luni consecutive şi nu depãşeşte în total 10 luni pe întreaga perioadã;
(ii) şederea va fi consideratã legalã atunci când discontinuitãţile între perioadele pentru care s-a acordat succesiv dreptul de şedere sunt mai mici de 30 de zile consecutive şi nu depãşesc în total 90 de zile pe întreaga perioadã, chiar dacã au fost sancţionaţi contravenţional;
b) fac dovada deţinerii mijloacelor de întreţinere în cuantumul prevãzut de lege, corespunzãtor scopului pentru care s-a prelungit dreptul de şedere pânã la depunerea cererii;
c) fac dovada asigurãrii sociale de sãnãtate, în condiţiile legii;
d) fac dovada cã deţin, în mod legal, spaţiu de locuit corespunzãtor pentru ei şi pentru membrii de familie cu care locuiesc împreunã;
e) vorbesc limba românã la un nivel satisfãcãtor;
f) nu prezintã pericol pentru ordinea publicã şi siguranţa naţionalã.
(2) Strãinii titulari ai unui drept de şedere temporarã în scop de studii nu pot solicita stabilirea domiciliului în România.
(3) În cazul în care strãinii prevãzuţi la alin. (2) dobândesc un drept de şedere temporarã care le permite sã solicite stabilirea domiciliului în România, numai jumãtate din perioada de şedere în scop de studii poate fi luatã în considerare în calcularea perioadei de şedere continuã şi legalã, conform prevederilor alin. (1) lit. a). Aceste prevederi se aplicã în mod corespunzãtor şi membrilor de familie ai acestora, titulari ai unui drept de şedere în scop de reîntregire a familiei.
(4) Strãinilor de origine românã sau nãscuţi în România, precum şi celor a cãror şedere este în interesul statului român li se poate aproba stabilirea domiciliului fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1).
(5) Strãinul minor poate obţine stabilirea domiciliului în România o datã cu pãrinţii sãi. În cazul în care numai unul dintre pãrinţi este titular al dreptului de şedere permanentã, este necesar consimţãmântul celuilalt pãrinte, în formã autenticã.
ARTICOLUL 71
Condiţii cu privire la solicitarea stabilirii domiciliului în România
(1) Pentru stabilirea domiciliului în România, strãinul trebuie sã depunã personal, la formaţiunile teritoriale ale Autoritãţii pentru strãini, o cerere-tip.
(2) Cererea, completatã în limba românã, trebuie însoţitã de documente care sã dovedeascã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 70, precum şi urmãtoarele documente:
a) documentul de trecere a frontierei de stat, în original şi în copie legalizatã;
b) copie legalizatã a actelor de stare civilã;
c) acte doveditoare privind deţinerea legalã a spaţiului de locuit, în original şi în copie legalizatã;
d) acte doveditoare privind mijloacele de întreţinere;
e) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridicã, eliberat de autoritãţile din ţara de origine, tradus şi legalizat. În cazul în care solicitantul cererii a pãrãsit teritoriul României dupã data eliberãrii certificatului de cazier judiciar, acesta trebuie sã depunã un nou certificat de cazier judiciar, emis dupã data reîntoarcerii în România;
f) certificat de cazier judiciar, eliberat de autoritãţile române;
g) dovada asigurãrii sociale de sãnãtate.
ARTICOLUL 72
Aprobarea cererilor de stabilire a domiciliului în România
(1) Stabilirea domiciliului în România se aprobã de cãtre şeful Autoritãţii pentru strãini.
(2) În scopul analizãrii cererilor de stabilire a domiciliului în România, prin dispoziţie a şefului Autoritãţii pentru strãini se constituie o comisie care formuleazã propuneri motivate pentru fiecare caz în parte.
(3) Cererile de stabilire a domiciliului se soluţioneazã în termen de maximum 6 luni de la data înregistrãrii. Pentru motive obiective, şeful Autoritãţii pentru strãini poate prelungi acest termen cu încã 3 luni, cu înştiinţarea solicitantului.
(4) Aprobarea sau respingerea cererii se comunicã în scris solicitantului, în termen de 10 zile lucrãtoare de la soluţionarea acesteia.
(5) În termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii, strãinul cãruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului în România este obligat sã se prezinte la formaţiunea teritorialã a Autoritãţii pentru strãini unde a fost înregistratã cererea, în vederea eliberãrii permisului de şedere permanentã.
(6) În cazul neprezentãrii în termen de 12 luni de la data comunicãrii, strãinul pierde dreptul de eliberare a permisului de şedere permanentã. Pentru aprobarea stabilirii domiciliului în România, strãinul poate depune o nouã cerere.
ARTICOLUL 73
Respingerea cererii de stabilire a domiciliului în România
(1) Dacã se constatã cã nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 70 şi 71, comisia prevãzutã la art. 72 propune şefului Autoritãţii pentru strãini respingerea cererii.
(2) Decizia de respingere a cererii, precum şi motivele care au stat la baza acesteia se comunicã, în scris, solicitantului de cãtre Autoritatea pentru strãini.
(3) Respingerea cererii de stabilire a domiciliului în România poate fi contestatã de strãin pe calea contenciosului administrativ, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii.
(4) Respingerea cererii de stabilire a domiciliului în România nu are efecte juridice asupra dreptului de şedere temporarã a strãinului.
ARTICOLUL 74
Tratament egal
Strãinul titular al unui drept de şedere permanentã beneficiazã, în condiţiile legii, de tratament egal cu cetãţenii români în ceea ce priveşte:
a) accesul la piaţa muncii, cu condiţia ca activitatea desfãşuratã sã nu presupunã, chiar şi ocazional, exercitarea unor prerogative ale autoritãţii publice;
b) accesul la toate formele de învãţãmânt;
c) echivalarea studiilor şi recunoaşterea diplomelor, a certificatelor şi a altor calificãri, în conformitate cu prevederile naţionale;
d) securitatea socialã, asistenţã socialã şi de sãnãtate şi protecţie socialã;
e) deduceri de impozit pe venitul global şi scutiri de taxe;
f) accesul la bunuri şi servicii publice, inclusiv obţinerea de locuinţe;
g) libertatea de asociere, afiliere şi apartenenţã la o organizaţie sindicalã sau profesionalã."
31. Articolul 75 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 75
Cazuri de anulare şi revocare a dreptului de şedere
(1) Autoritatea pentru strãini anuleazã, prin decizie motivatã, dreptul de şedere permanentã sau temporarã în România în urmãtoarele situaţii:
a) se constatã ulterior cã, la data prelungirii dreptului de şedere temporarã sau la data aprobãrii stabilirii domiciliului în România, strãinul nu îndeplinea condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã în acest sens;
b) se constatã ulterior cã unele acte care au stat la baza acordãrii dreptului de şedere temporarã sau permanentã sunt false ori falsificate;
c) se constatã ulterior cã strãinul a fost îndepãrtat de pe teritoriul României şi a reintrat, sub altã identitate, în perioada de interdicţie.
(2) Autoritatea pentru strãini revocã, prin decizie motivatã, dreptul de şedere temporarã în România atunci când:
a) în urma verificãrilor specifice efectuate de organele competente ale Autoritãţii pentru strãini sau a sesizãrilor primite de la alte autoritãţi competente, potrivit legii, se constatã cã strãinul nu mai îndeplineşte condiţiile pe baza cãrora i-a fost prelungit dreptul de şedere ori nu mai respectã scopul pentru care i-a fost acordat acest drept;
b) se constatã cã strãinul a încãlcat reglementãrile privind frontiera de stat sau cele referitoare la angajarea în muncã a strãinilor;
c) se constatã cã strãinul suferã de o boalã ce pune în pericol sãnãtatea publicã şi nu se supune mãsurilor de tratament medical stabilite de autoritãţile competente."
32. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 79
Îndepãrtarea strãinilor de pe teritoriul României
Împotriva strãinilor a cãror şedere în România a devenit ilegalã ori al cãror drept de şedere a fost anulat sau revocat, Autoritatea pentru strãini poate dispune mãsura îndepãrtãrii de pe teritoriul României şi, dupã caz, poate dispune mãsura interzicerii intrãrii în România pentru o perioadã determinatã."
33. La articolul 80, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) strãinul cãruia i s-a anulat sau revocat viza, precum şi cel a cãrui şedere a devenit ilegalã, în termen de maximum 10 zile;".
34. La articolul 81, litera b) a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins:
"b) prin afişare la sediul Autoritãţii pentru strãini sau al formaţiunilor sale teritoriale, în cazurile în care strãinul:
(i) refuzã sã semneze dispoziţia de pãrãsire a teritoriului;
(ii) nu mai locuieşte la adresa declaratã;
(iii) nu a fãcut cunoscutã adresa la care locuieşte."
35. Articolul 82 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 82
Contestarea dispoziţiei de pãrãsire a teritoriului
(1) Dispoziţia de pãrãsire a teritoriului poate fi atacatã în termen de 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii, la Curtea de Apel Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisã de Autoritatea pentru strãini, sau la curtea de apel în a cãrei razã de competenţã se aflã formaţiunea teritorialã care a emis dispoziţia de pãrãsire a teritoriului. Instanţa soluţioneazã cererea în termen de 30 de zile de la data primirii acesteia. Sentinţa instanţei este definitivã şi irevocabilã.
(2) Exercitarea cãii de atac prevãzute la alin. (1) suspendã executarea dispoziţiei de pãrãsire a teritoriului."
36. La articolul 83, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Punerea în executare a ordonanţei de declarare ca indezirabil se realizeazã prin escortarea strãinului pânã la frontierã sau în ţara de origine, de cãtre personalul specializat al Autoritãţii pentru strãini."
37. La articolul 86, litera b) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"b) la expirarea valabilitãţii permisului de şedere nu au solicitat prelungirea dreptului de şedere, iar perioada scursã de la încetarea acestuia este mai mare de 90 de zile;".
38. Dupã articolul 86 se introduce articolul 86^1 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 86^1
Contestarea mãsurii de returnare
(1) Decizia de returnare poate fi atacatã de strãinul împotriva cãruia s-a dispus, în termen de 3 zile de la data comunicãrii, la curtea de apel competentã teritorial. Instanţa se pronunţã în termen de 3 zile de la data primirii cererii. Hotãrârea este definitivã şi irevocabilã.
(2) Pânã la pronunţarea hotãrârii de cãtre instanţã, strãinul este luat în custodie publicã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) Exercitarea cãii de atac prevãzute la alin. (1) are efect suspensiv numai în ceea ce priveşte executarea mãsurii returnãrii."
39. La articolul 87, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã strãinul posedã document de trecere a frontierei de stat valabil, mijloace financiare şi nu este necesarã efectuarea altor formalitãţi, mãsura va fi pusã în aplicare în termen de 24 de ore, cu excepţia situaţiei în care acesta îşi exprimã intenţia de a contesta mãsura returnãrii.
(3) Când mãsura returnãrii nu poate fi pusã în aplicare în termen de 24 de ore, strãinul va fi luat în custodie publicã."
40. Dupã articolul 88 se introduce articolul 88^1 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 88^1
Mãsuri de asistenţã privind tranzitul în cazul returnãrii pe calea aerului între statele membre ale Uniunii Europene
(1) Returnarea pe calea aerului se efectueazã, de regulã, prin folosirea zborurilor directe pânã în ţara de destinaţie.
(2) În situaţia în care returnarea nu este posibilã în condiţiile prevãzute la alin. (1), Autoritatea pentru strãini poate solicita altor state tranzitul aeroportuar.
(3) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã poate aproba solicitãri de tranzit adresate de autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene, în cazul returnãrii strãinilor proveniţi din state terţe.
(4) Solicitarea de tranzit prevãzutã la alin. (3) poate fi refuzatã dacã:
a) strãinul este învinuit sau inculpat într-o cauzã penalã ori are de executat o pedeapsã privativã de libertate ca urmare a sãvârşirii unei infracţiuni pe teritoriul României;
b) tranzitul cãtre alte state sau admisia în ţara de destinaţie nu este permisã;
c) mãsura returnãrii necesitã transportul pe un aeroport aflat pe teritoriul României;
d) strãinul reprezintã o ameninţare pentru siguranţa naţionalã, ordinea şi sãnãtatea publicã sau relaţiile internaţionale ale statului român;
e) asistenţa solicitatã este imposibilã în acel moment din motive obiective; în acest caz, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã informeazã, în cel mai scurt timp posibil, autoritãţile solicitante asupra unei date cât mai apropiate de cea solicitatã iniţial, în care poate fi acordatã asistenţa tranzitului.
(5) În situaţia în care, ulterior aprobãrii tranzitului, survin situaţiile prevãzute la alin. (4), autorizaţiile deja eliberate pot fi revocate, cu informarea autoritãţilor solicitante asupra motivelor care au determinat revocarea.
(6) Solicitarea de tranzit trebuie transmisã în scris cu cel târziu douã zile înainte de tranzit. Acest termen poate fi scurtat în cazuri urgente şi justificate.
(7) Decizia va fi comunicatã statului membru solicitant în termen de douã zile. Termenul poate fi prelungit, în cazuri justificate, cu maximum 48 de ore.
(8) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã stabileşte puncte de contact în toate zonele de tranzit importante.
(9) Operaţiunea de tranzit nu trebuie sã depãşeascã 24 de ore. În cazul în care, din motive obiective, sunt necesare mãsuri de asistenţã suplimentare pentru continuarea operaţiunii de tranzit, acest termen poate fi prelungit cu maximum 48 de ore.
(10) În limita mijloacelor disponibile şi în conformitate cu standardele internaţionale relevante, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã va asigura mãsurile de asistenţã necesare de la aterizare şi pânã la pãrãsirea aeroportului cãtre ţara de destinaţie a cetãţeanului statului terţ, în ceea ce priveşte:
a) întâmpinarea cetãţeanului statului terţ la aeronavã şi escortarea acestuia în perimetrul aeroportului de tranzit, în special cãtre zborul de legãturã;
b) asigurarea tratamentului medical de urgenţã cetãţeanului statului terţ şi, dacã este cazul, a escortãrii acestuia;
c) asigurarea hranei pentru cetãţeanul statului terţ şi, dacã este cazul, a escortãrii acestuia;
d) primirea, pãstrarea şi predarea documentelor de cãlãtorie, în special în cazul returnãrii neescortate;
e) în cazul tranzitului neescortat, informarea statului membru solicitant despre locul şi ora plecãrii cetãţeanului statului terţ de pe teritoriul statului român;
f) informarea statului membru solicitant în privinţa oricãror incidente serioase care survin în timpul tranzitului;
g) pe timpul staţionãrii în aeroportul de tranzit, şeful punctului de trecere a frontierei poate dispune cazarea strãinului în spaţii special amenajate şi folosirea mijloacelor legale pentru prevenirea sau eliminarea oricãrei încercãri a strãinului de a se împotrivi tranzitului.
(11) Costurile serviciilor asigurate, prevãzute la alin. (10), vor fi suportate de statul membru solicitant.
(12) În cazurile în care tranzitul pe calea aerului nu s-a putut efectua, Autoritatea pentru strãini va lua mãsurile necesare primirii strãinului în ţarã."
41. La articolul 92, alineatul (4) se abrogã.
42. Dupã articolul 92 se introduce articolul 92^1 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 92^1
Recunoaşterea deciziilor de îndepãrtare a strãinilor de pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene
(1) Deciziile de îndepãrtare a strãinilor, cetãţeni ai unor state terţe, de pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene sunt recunoscute de statul român şi sunt puse în aplicare de Autoritatea pentru strãini în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, în urmãtoarele cazuri:
a) decizia de îndepãrtare este luatã pentru motive de ordine publicã şi siguranţã naţionalã, astfel:
(i) când strãinul a fost condamnat pentru sãvârşirea unei infracţiuni pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de un an;
(ii) ca urmare a desfãşurãrii de cãtre strãini ori a existenţei unor indicii temeinice cã strãinul urmeazã sã desfãşoare activitãţi de naturã sã punã în pericol ordinea publicã sau siguranţa naţionalã;
b) decizia de îndepãrtare este luatã ca urmare a neîndeplinirii de cãtre strãin a condiţiilor referitoare la intrarea şi şederea strãinilor pe teritoriul statului membru în cauzã.
(2) Pentru a fi puse în aplicare, este necesar ca deciziile de îndepãrtare prevãzute la alin. (1) sã nu fi fost revocate sau suspendate de cãtre autoritãţile emitente.
(3) Sunt exceptaţi de la prevederile alin. (1) strãinii membri de familie ai cetãţenilor români, precum şi membrii de familie ai cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene.
(4) În vederea aplicãrii prezentului articol, Autoritatea pentru strãini coopereazã şi face schimb de informaţii cu autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene."
43. La articolul 93, alineatul (7) va avea urmãtorul cuprins:
"(7) În situaţia în care, ulterior luãrii în custodie publicã a unui strãin, se constatã existenţa unuia dintre cazurile prevãzute la art. 89 alin. (1) sau acesta formuleazã pentru prima datã o cerere pentru acordarea unei forme de protecţie, mãsura luãrii în custodie publicã înceteazã de drept. La formularea unei a doua cereri, mãsura luãrii în custodie publicã înceteazã la data acordãrii accesului la o nouã procedurã."
44. La articolul 93, dupã alineatul (7) se introduce alineatul (7^1) cu urmãtorul cuprins:
"(7^1) Fac excepţie de la prevederile alin. (7) situaţiile în care, pentru raţiuni de siguranţã naţionalã sau ordine publicã, se impune îndepãrtarea strãinilor de pe teritoriul României sau menţinerea strãinului în custodie publicã pânã la finalizarea procedurii pentru acordarea statutului de refugiat."
45. La articolul 93, alineatul (8) va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Strãinii împotriva cãrora s-a dispus luarea în custodie publicã, în condiţiile prevãzute la alin. (2), pot depune, în termen de 5 zile, plângere la Curtea de Apel Bucureşti, care este obligatã sã o soluţioneze în termen de 3 zile de la data primirii. Strãinii luaţi în custodie publicã, precum şi cei returnaţi în termen de 24 de ore sunt amprentaţi şi fotografiaţi."
46. Articolul 96 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 96
Asistenţa medicalã a strãinilor luaţi în custodie
(1) Strãinii luaţi în custodie publicã au dreptul la asistenţã medicalã, medicamente şi materiale sanitare gratuite.
(2) Serviciile medicale prevãzute la alin. (1) se asigurã, dupã caz, prin serviciul medical al centrelor de cazare sau prin unitãţile sanitare ale Ministerului Sãnãtãţii. Decontarea cheltuielilor se asigurã de cãtre Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin bugetul alocat Autoritãţii pentru strãini, special prevãzut în acest scop."
47. La articolul 99, dupã litera e) a alineatului (1) se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) strãinii care se aflã în imposibilitatea de a pãrãsi România din alte motive obiective."
48. La articolul 101, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Mãsura interzicerii intrãrii în România, prevãzutã la alin. (1), se dispune şi împotriva persoanelor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b)-d) şi alin. (2) lit. a) şi b).
(3) Aplicarea mãsurii de interzicere a intrãrii se realizeazã, în toate cazurile, prin instituirea consemnului nominal la punctele de trecere a frontierei de stat şi, atunci când este posibil, prin aplicarea în documentele de trecere a frontierei de stat a ştampilei în care se precizeazã durata acesteia."
49. La articolul 102, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) un an, în cazul:
(i) unei şederi ilegale de la 30 de zile la un an, pentru strãinii care nu au pãrãsit teritoriul României la expirarea dreptului de şedere conferit prin vizã sau în temeiul unor convenţii internaţionale ori acte normative prin care se desfiinţeazã unilateral regimul de vize;
(ii) unei şederi ilegale de la 3 luni la un an, pentru strãinii care au fost titulari ai unui permis de şedere temporarã;
(iii) strãinilor care nu au respectat dispoziţia de pãrãsire a teritoriului şi care au fost returnaţi;".
50. La articolul 102, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Limitele interdicţiilor prevãzute la alin. (1) se reduc la jumãtate pentru strãinii care:
a) solicitã reîntoarcerea voluntarã, în condiţiile prevãzute la art. 90;
b) suportã cheltuielile necesare îndepãrtãrii de pe teritoriul României;
c) ramburseazã ulterior Autoritãţii pentru strãini cheltuielile suportate pentru îndepãrtarea de pe teritoriul României;
d) sunt cãsãtoriţi cu cetãţeni români ori sunt pãrinţi ai unor minori, cetãţeni români.
(3) Împotriva strãinilor care au comis infracţiuni cu intenţie şi care au fost îndepãrtaţi, durata interdicţiei va fi egalã cu durata pedepsei la care au fost condamnaţi, dar nu mai micã de 3 ani."
51. La articolul 102, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Împotriva strãinilor prevãzuţi la art. 101 alin. (2) durata interdicţiei va fi dupã cum urmeazã:
a) 15 ani - pentru strãinii prevãzuţi la art. 8 alin. (1) lit. b) şi d);
b) 5 ani - pentru strãinii prevãzuţi la art. 8 alin. (2) lit. a)-c)."
52. La articolul 102, alineatul (5) se abrogã.
53. Dupã articolul 120 se introduc articolele 120^1 şi 120^2 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 120^1
Strãinii cu drept de şedere permanentã în statele membre ale Uniunii Europene
(1) Strãinii, cetãţeni ai unor state terţe sau apatrizi, cu drept de şedere permanentã în statele membre ale Uniunii Europene, pot intra şi rãmâne pe teritoriul statului român, pentru o perioadã de 90 de zile în decurs de 6 luni, fãrã obligativitatea obţinerii unei vize de intrare.
(2) Persoanelor prevãzute la alin. (1) li se poate prelungi dreptul de şedere temporarã, fãrã îndeplinirea condiţiei prealabile de obţinere a unei vize de lungã şedere, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ARTICOLUL 120^2
Membrii de familie ai strãinilor cu drept de şedere permanentã în statele membre ale Uniunii Europene
(1) Membrii de familie ai strãinilor prevãzuţi la art. 120^1, care au un drept de şedere temporarã în scopul reîntregirii familiei într-un stat membru al Uniunii Europene, pot intra în România în baza unei vize de lungã şedere acordate în acelaşi scop de cãtre misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, cu îndeplinirea condiţiilor generale de acordare a vizelor, precum şi cu prezentarea dovezilor privind dreptul de şedere pe teritoriul statului membru al Uniunii Europene în aceastã calitate.
(2) Membrilor de familie ai strãinilor prevãzuţi la art. 120^1, care nu au un drept de şedere temporarã în scopul reîntregirii familiei într-un stat membru al Uniunii Europene, le sunt aplicabile prevederile art. 46.
(3) Strãinilor prevãzuţi la alin. (1) şi (2) li se poate prelungi dreptul de şedere, potrivit prevederilor art. 63 alin. (1)."
54. La articolul 124, punctele 2, 3 şi 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"2. neîndeplinirea de cãtre strãin a obligaţiei de a pãrãsi teritoriul României dupã data la care înceteazã dreptul de şedere în România prevãzut la art. 11;
3. neîndeplinirea de cãtre strãin a obligaţiei de anunţare a şederii sale la organul de poliţie competent teritorial, pânã cel târziu dupã 3 zile de la împlinirea termenului prevãzut la art. 12 alin. (1);
...........................................................
8. neîndeplinirea de cãtre strãin a obligaţiei de a se prezenta la formaţiunea teritorialã a Autoritãţii pentru strãini, în termenul de 30 de zile prevãzut la art. 72 alin. (5);".
55. La articolul 124, dupã punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmãtorul cuprins:
"6^1. neîndeplinirea de cãtre strãini a obligaţiilor prevãzute la art. 50 alin. (2^1);".
56. La articolul 125, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) cu amendã de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 3, 4, 6, 6^1, 8, 9, 10, 11 şi 12;".
57. La articolul 129, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Intrarea pe teritoriul României, prin trecerea ilegalã a frontierei sau sub o altã identitate, de cãtre strãinul declarat indezirabil ori cãruia i-a fost interzis în orice mod dreptul de intrare sau şedere în ţarã, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 6 ani."
58. Dupã articolul 130 se introduce articolul 130^1 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 130^1
Facilitarea şederii ilegale a strãinilor pe teritoriul României
(1) Facilitarea cu intenţie în orice mod a şederii ilegale pe teritoriul României a strãinilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Fapta prevãzutã la alin. (1), sãvârşitã în urmãtoarele împrejurãri:
a) de douã sau mai multe persoane împreunã;
b) s-a cauzat strãinilor o vãtãmare gravã a vieţii sau integritãţii corporale a acestora, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 8 ani.
(3) Dacã fapta a avut ca urmare moartea strãinului, pedeapsa este închisoare de la 3 la 15 ani.
(4) Tentativa se pedepseşte."
59. Dupã articolul 135 se introduce articolul 135^1 cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 135^1
Prevederi aplicabile de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã
Prevederile art. 88^1, 92^1, 120^1 şi ale art. 120^2 vor intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã."

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 10 noiembrie 2004.
Nr. 482.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016