Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 48 din 7 iulie 1993  pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Albania, semnata la Bucuresti la 31 iulie 1992    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 48 din 7 iulie 1993 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Albania, semnata la Bucuresti la 31 iulie 1992

EMITENT: PARLAMENT
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 166 DIN 19/07/93
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Convenţia consularã dintre România şi Republica Albania, semnatã la Bucureşti la 31 iulie 1992.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 15 iunie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 28 iunie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE


CONVENŢIE CONSULARĂ
între România şi Republica Albania

România şi Republica Albania,
animate de dorinta de a dezvolta şi întãri relaţiile prieteneşti traditionale între cele doua tari,
dorind sa continue dezvoltarea cooperãrii şi a relaţiilor consulare între cele doua state, pe baza principiilor respectului reciproc, egalitãţii suverane a statelor şi integritãţii lor teritoriale, ca şi a neamestecului în treburile lor interne,

au hotãrît sa încheie o convenţie consularã şi au convenit urmãtoarele:

CAP. 1
Dispoziţii preliminare

ART. 1
Definiţii
1. În înţelesul prezentei convenţii, expresiile urmãtoare se înţeleg asa cum se precizeazã mai jos:
a) post consular - orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
b) circumscripţie consularã - teritoriul atribuit unui post consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
c) stat trimiţãtor - partea contractantã care desemneazã funcţionarul consular;
d) stat de resedinta - partea contractantã pe teritoriul cãreia funcţionarul îşi exercita funcţiile;
e) şef de post consular - persoana insarcinata sa acţioneze în aceasta calitate;
f) funcţionar consular - orice persoana, inclusiv şeful de post consular, insarcinata în aceasta calitate cu exercitarea funcţiilor consulare;
g) angajat consular - orice persoana angajata în serviciile administrative sau tehnice;
h) membru al personalului de serviciu - orice persoana afectatã serviciului casnic al unui post consular;
i) membru al postului consular - functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
j) membru al personalului particular - o persoana folositã în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al postului consular;
k) membru de familie - soţul (sotia) membrului postului consular, copiii şi pãrinţii sãi, ca şi copiii soţului (sotiei) şi pãrinţii soţului (sotiei), cu condiţia ca aceştia sa facã parte din familia sa şi sa ramina în întreţinerea membrului postului consular;
l) localuri consulare - clãdirile sau pãrţile de clãdiri şi terenul aferent care, indiferent în a cui proprietate se afla, sînt folosite exclusiv pentru postul consular;
m) arhive consulare - toate hirtiile, documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, benzile magnetice şi registrele postului consular, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilierul destinate sa le protejeze şi sa le conserve;
n) nava - orice unitate plutitoare, autorizata sa arboreaza pavilionul statului trimiţãtor sau care este înregistratã în acest stat, cu excepţia navelor militare;
o) aeronava - orice unitate aerianã înregistratã în statul trimiţãtor şi autorizata sa se foloseascã de însemnul care indica apartenenţa la acest stat, cu excepţia avioanelor militare.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii aplicabile cetãţenilor statului trimiţãtor sînt aplicabile, de asemenea, atunci cînd contextul admite, persoanelor juridice care îşi au sediul social pe teritoriul statului trimiţãtor şi care sînt constituite conform legislaţiei acestui stat.

CAP. 2
Stabilirea de posturi consulare şi numirea funcţionarilor şi angajaţilor consulari

ART. 2
Stabilirea unui post consular
1. Un post consular nu poate fi stabilit pe teritoriul statului de resedinta decît cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul şi circumscripţia sînt fixate, de comun acord, de statele contractante. Modificãri ulterioare nu pot fi aduse de statul trimiţãtor decît cu consimţãmîntul statului de resedinta.
ART. 3
Numirea şi admiterea şefului de post consular
1. Şeful de post consular este numit de statul trimiţãtor şi este admis pentru exercitarea funcţiilor sale de cãtre statul de resedinta.
2. Sub rezerva dispoziţiilor prezentei convenţii, modalitãţile de numire şi de admitere a şefului de post consular sînt fixate prin legile, regulamentele şi uzanţele statului trimiţãtor şi, respectiv, ale statului de resedinta.
ART. 4
Patenta consularã sau notificarea numirii
1. Şeful de post consular primeşte de la statul trimiţãtor un document, sub forma de patenta sau un act similar, întocmit pentru fiecare numire, atestind calitatea sa şi indicind, ca regula generalã, numele şi prenumele sau, categoria şi clasa sa, circumscripţia consularã şi sediul postului consular.
2. Statul trimiţãtor transmite patenta sau actul similar, pe cale diplomaticã sau pe orice alta cale potrivita, guvernului statului pe teritoriul cãruia şeful de post consular trebuie sa-şi exercite funcţiile.
3. Dacã statul de resedinta este de acord, statul trimiţãtor poate înlocui patenta sau actul similar printr-o notificare cuprinzînd indicaţiile prevãzute în paragraful 1 din prezentul articol.
ART. 5
Exequaturul
1. Şeful de post consular este admis sa-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de resedinta denumita exequatur, oricare ar fi forma acestei autorizaţii.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimiţãtor motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 şi 8, şeful de post consular nu poate intra în funcţie înainte de a fi primit exequaturul.
ART. 6
Admiterea provizorie a sefilor de post consular
În timpul cît asteapta eliberarea exequaturului, şeful de post consular poate fi admis, în mod provizoriu, sa exercite funcţiile sale. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii sînt aplicabile.
ART. 7
Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului de post consular
1. Dacã din anumite cauze şeful postului consular este împiedicat sa-şi exercite funcţiile sau dacã postul sau este vacant, statul trimiţãtor poate desemna, în calitate de gerant interimar al postului consular, un funcţionar consular din unul dintre posturile sale consulare în statul de resedinta sau un membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii sale diplomatice; numele acestei persoane este notificat în prealabil Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta. Statul de resedinta poate conditiona de consimţãmîntul sau admiterea ca gerant interimar a unei persoane care nu este nici agent diplomatic, nici funcţionar consular al statului trimiţãtor în statul de resedinta.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii sînt aplicabile gerantului interimar al postului consular, care se bucura de aceleaşi drepturi, privilegii şi imunitãţi ca şi şeful postului consular.
3. Dacã funcţiile consulare sînt încredinţate în virtutea paragrafului 1 din prezentul articol unuia dintre membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor, acesta se bucura pe deplin de privilegiile şi imunitãţile diplomatice la care are dreptul.
ART. 8
Notificarea cãtre autoritãţile circumscripţiei consulare
De îndatã ce şeful postului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat autoritãţile competente ale circumscripţiei consulare şi sa ia mãsurile necesare pentru a-i permite sa se achite de obligaţiile misiunii sale şi sa beneficieze de tratamentul prevãzut prin prezenta convenţie.
ART. 9
Naţionalitatea funcţionarilor consulari
1. Functionarii consulari trebuie sa aibã, în principiu, naţionalitatea statului trimiţãtor.
2. Functionarii consulari nu pot fi aleşi dintre cetãţenii statului de resedinta decît cu consimţãmîntul expres al acestui stat, care poate oricind sa-l retragã.
3. Statul de resedinta îşi poate rezerva acelaşi drept în ceea ce priveşte cetãţenii unui stat terţ care nu sînt, totodatã, şi cetãţeni ai statului trimiţãtor.
ART. 10
Notificarea cãtre statul de resedinta a numirilor, sosirilor şi plecarilor
Sînt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta:
a) numirea membrilor unui post consular, sosirea lor dupã numire la postul consular, plecarea lor definitiva sau încetarea funcţiilor lor, precum şi orice alte schimbãri referitoare la statutul lor, care pot sa se producã în cursul serviciului lor la postul consular;
b) sosirea şi plecarea definitiva a unei persoane din familia unui membru al postului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã a mai fi membru al familiei;
c) sosirea şi plecarea definitiva a membrilor personalului particular şi încetarea serviciului lor în aceasta calitate;
d) angajarea şi concedierea persoanelor care îşi au resedinta în statul de resedinta ca membri ai postului consular sau ca membri ai personalului particular.
ART. 11
Documente de identitate
1. Serviciile competente ale statului de resedinta elibereazã în mod gratuit funcţionarului consular un document care sa ateste identitatea sa, menţionînd funcţiile pe care le îndeplineşte.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol se aplica şi angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie nici cetãţeni, nici rezidenţi ai statului de resedinta.
ART. 12
Încetarea funcţiilor unui membru al unui post consular
Funcţiile unui membru al unui post consular înceteazã, îndeosebi, prin:
a) notificarea de cãtre statul trimiţãtor cãtre statul de resedinta despre faptul ca funcţiile lui au încetat;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta cãtre statul trimiţãtor despre faptul ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular.
Statul de resedinta poate, în orice moment şi fãrã a fi obligat sa-şi motiveze decizia, sa comunice pe cale diplomaticã faptul ca refuza acordarea exequaturului unui şef de post consular, ca retrage exequaturul acordat sau ca un funcţionar consular sau angajat consular este indezirabil.
În acest caz, statul trimiţãtor recheamã persoana în cauza, dacã aceasta a intrat deja în exerciţiul funcţiilor sale. Dacã statul trimiţãtor nu executa într-un termen rezonabil aceasta obligaţie, statul de resedinta poate refuza sa recunoascã acestei persoane calitatea de funcţionar consular sau angajat consular.

CAP. 3
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi

ART. 13
Facilitãţi acordate postului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda postului consular orice înlesniri pentru îndeplinirea funcţiilor consulare şi ia mãsurile necesare pentru ca membrii postului consular sa-şi poatã exercita activitatea oficialã şi sa beneficieze de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie.
ART. 14
Folosirea drapelului şi a stemei naţionale
1. Statul trimiţãtor are dreptul de a-şi folosi drapelul sau naţional şi scutul cu stema sa de stat în statul de resedinta, conform prevederilor prezentului articol.
2. Drapelul naţional al statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea ocupatã de postul consular, pe resedinta şefului postului consular şi pe mijloacele sale de transport, atunci cînd acestea sînt folosite în interes oficial.
3. Stema statului trimiţãtor, avînd o inscripţie corespunzãtoare care sa indice postul consular, poate fi pusã pe clãdirea postului consular şi pe resedinta şefului postului consular.
ART. 15
Locuinţe
Statul de resedinta sprijinã statul trimiţãtor, în cadrul legilor şi reglementãrilor sale, sa-şi procure localurile necesare postului consular şi, în caz de nevoie, locuinţe convenabile pentru membrii postului consular.
ART. 16
Achiziţionarea de terenuri şi de clãdiri
1. Statul trimiţãtor are dreptul, în cadrul dispoziţiilor în vigoare ale statului de resedinta:
a) sa achizitioneze şi sa posede sau sa utilizeze terenuri, clãdiri sau pãrţi de clãdiri destinate birourilor postului consular, reşedinţei şefului de post consular sau locuinţelor celorlalţi membri ai postului consular;
b) sa construiascã sau sa amenajeze în aceleaşi scopuri clãdirile aflate pe terenurile cumpãrate;
c) sa transfere proprietatea terenurilor, clãdirilor sau a unor pãrţi din clãdiri astfel achiziţionate sau construite.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu dispenseaza statul trimiţãtor de obligaţia de a respecta reglementãrile şi restricţiile în materie de construcţii şi urbanism, cu aplicare pe teritoriul unde se afla terenurile, clãdirile sau pãrţi de clãdiri destinate localurilor consulare.
ART. 17
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei
1. Localurile consulare, ca şi resedinta şefului postului consular, sînt inviolabile. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în acestea decît cu consimţãmîntul şefului postului consular, şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.
2. Statul de resedinta are obligaţia specialã de a lua orice mãsuri necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare şi pentru a impiedica tulburarea liniştii postului consular sau atingerea demnitãţii sale.
ART. 18
Scutirea de rechiziţie
Localurile consulare, resedinta şefului de post consular şi a celorlalţi funcţionari consulari, mobilierul lor, bunurile postului consular ca şi mijloacele de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechiziţie în scopuri de apãrare nationala sau de utilitate publica. În cazul cînd o expropriere ar fi necesarã în aceste scopuri, vor fi luate toate mãsurile corespunzãtoare pentru a evita împiedicarea exercitãrii funcţiilor consulare şi statului trimiţãtor îi va fi vãrsatã o indemnizaţie efectivã corespunzãtoare, prompta, imediat dupã sfîrşitul procedurii de expropriere.
ART. 19
Scutirea fiscalã a localurilor consulare
1. Localurile consulare şi resedinta şefului de post consular, asupra cãrora statul trimiţãtor este proprietar sau locatar, sînt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii prestate.
2. Scutirea fiscalã prevãzutã la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica acestor impozite şi taxe cînd, dupã legile şi regulamentele statului de resedinta, ele sînt în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţãtor.
3. Dispoziţiile paragrafelor 1 şi 2 din prezentul articol se aplica, de asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile postului consular.
ART. 20
Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar gãsi.
ART. 21
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite şi protejeaza libertatea de comunicare a postului consular pentru orice scopuri oficiale.
Comunicind cu guvernul, cu misiunile diplomatice şi cu celelalte posturi consulare ale statului trimiţãtor, oriunde s-ar gãsi ele, postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicaţie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesajele în cod sau cifrate. Totuşi, postul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decît cu asentimentul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficialã a postului consular este inviolabilã. Prin expresia corespondenta oficialã se înţelege intreaga corespondenta referitoare la postul consular şi la funcţiile sale.
3. Valiza consularã nu trebuie sa fie nici deschisã şi nici reţinutã. Totuşi, dacã autoritãţile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creadã ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele şi obiectele vizate la paragraful 4 din prezentul articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisã în prezenta lor de cãtre un reprezentant autorizat al statului trimiţãtor. Dacã autoritãţile statului trimiţãtor refuza sa satisfacã cererea, valiza este înapoiatã la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consularã trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenta oficialã şi documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficialã.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial în care sa se ateste calitatea sa şi sa se precizeze numãrul de colete care constituie valiza consularã. Afarã de cazul cînd statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie nici cetãţean al statului de resedinta, nici, cu excepţia cînd el este cetãţean al statului trimiţãtor, o persoana cu resedinta permanenta în statul de resedinta. În exercitarea funcţiilor sale, acest curier este protejat de cãtre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi supus nici unei forme de arest sau de detenţie.
6. Statul trimiţãtor, misiunile sale diplomatice şi posturile sale consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz, prevederile paragrafului 5 din prezentul articol sînt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva ca imunitãţile care sînt menţionate vor inceta sa se aplice din momentul în care curierul va fi remis destinatarului valiza consularã pe care o are în grija.
7. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului unei nave sau al unei aeronave care trebuie sa soseascã într-un punct de intrare autorizat.
Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial indicind numãrul de colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular.
Printr-un aranjament cu autoritãţile locale competente, postul consular poate trimite pe unul din membrii sãi sa ia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei.
ART. 22
Protecţia funcţionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua toate mãsurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii şi demnitãţii lor.
ART. 23
Inviolabilitatea personalã a funcţionarilor consulari
1. Functionarii consulari nu pot fi puşi în stare de arest sau de detenţie preventivã decît în caz de crima grava şi în urma unei hotãrîri a autoritãţilor judiciare competente.
2. Cu excepţia cazului prevãzut la paragraful 1 al prezentului articol, functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supuşi vreunei forme de limitare a libertãţii lor personale, decît în executarea unei hotãrîri judecãtoreşti definitive.
3. Cînd o procedura penalã este angajata impotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat sa se prezinte în fata autoritãţilor competente. Totuşi, procedura trebuie sa fie condusã cu menajamentele care se cuvin funcţionarului consular în virtutea poziţiei sale oficiale şi, cu excepţia cazului prevãzut la paragraful 1 al prezentului articol, în asemenea mod încît ea sa stînjeneascã cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci cînd, în împrejurãrile menţionate la paragraful 1 din prezentul articol, a devenit necesar ca funcţionarul consular sa fie pus în stare de detenţie preventivã, procedura îndreptatã impotriva lui trebuie sa fie deschisã în termenul cel mai scurt.
ART. 24
Imunitatea de jurisdicţie
1. Functionarii consulari şi angajaţii consulari nu pot fi chemaţi în fata autoritãţilor judiciare şi administrative ale statului de resedinta pentru actele sãvîrşite în exercitarea funcţiilor consulare.
2. Totuşi, prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract de cãtre un funcţionar consular sau un angajat consular, pe care acesta nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în calitatea sa de mandatar al statului trimiţãtor; sau
b) intentatã de un terţ pentru o paguba rezultind dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicul, o nava sau de o aeronava.
ART. 25
Obligaţia de a depune ca martor
1. Membrii postului consular pot fi chemaţi sa depunã ca martori la cererea autoritãţilor judiciare sau administrative ale statului de resedinta.
Totuşi, nici o mãsura coercitivã sau alta sancţiune nu va putea fi luatã fata de aceste persoane.
2. Autoritatea care solicita mãrturia trebuie sa evite a impiedica funcţionarul consular în îndeplinirea funcţiilor sale. Ea poate sa obţinã mãrturia lui la resedinta lui, la postul consular, sau sa accepte o declaraţie scrisã din partea sa ori de cîte ori acest lucru este posibil.
3. Membrii postului consular nu sînt obligaţi sa depunã mãrturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea funcţiilor lor şi sa prezinte corespondenta şi documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depunã mãrturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţãtor.
ART. 26
Renunţarea la privilegii şi imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la privilegiile şi imunitãţile prevãzute la art. 23, 24 şi 25. Aceasta renunţare trebuie sa fie întotdeauna expresã şi comunicatã în scris statului de resedinta.
2. Dacã un funcţionar consular sau un angajat consular angajeazã o procedura într-o materie în care ar beneficia de imunitatea de jurisdicţie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdicţie fata de nici o cerere reconvenţionalã legatã direct de cererea principala.
3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o activitate civilã sau administrativã nu este consideratã ca renunţare la imunitate în ceea ce priveşte mãsurile de executare a hotãrîrii. Pentru aceste mãsuri de executare este necesarã o renunţare distinctã.
ART. 27
Scutirea de prestaţii personale şi reale
Statul de resedinta scuteşte pe membrii postului consular de orice prestaţie personalã şi de orice serviciu de interes public, indiferent de caracterul lui, ca şi de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile militare.
ART. 28
Scutirea de obligaţia de înmatriculare a strãinilor
Funcţionarul consular şi angajatul consular sînt scutiţi de toate obligaţiile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta în materie de înmatriculare a strãinilor, de permise de şedere ca şi de alte formalitãţi privind strãinii.
ART. 29
Scutirea fiscalã a funcţionarului şi angajatului consular
1. Funcţionarul consular şi angajatul consular sînt scutiţi de orice impozite şi taxe, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte încorporate în mod normal în preţul mãrfurilor sau serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor art. 19;
c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de cãtre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor art. 31;
d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare care îşi au sursa în statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 19.
2. Membrii postului consular care angajeazã persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de resedinta trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 30
Scutirea de taxe vamale şi de control vamal
1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de resedinta autorizeaza intrarea şi ieşirea şi acorda scutirea de orice taxe vamale, taxe şi alte redevenţe conexe, altele decît cheltuielile de depozitare, de transport şi cheltuieli pentru servicii similare pentru:
a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalãrii sale.
2. Angajatul consular beneficiazã de privilegiile şi scutirile prevãzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei sale instalãri.
3. Funcţionarul consular este scutit de controlul bagajului sau personal dacã nu exista motive serioase sa se presupunã ca acesta conţine obiecte care nu beneficiazã de scutirile menţionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte al cãror import sau export este interzis de legile statului de resedinta sau supus regulamentelor sale de carantina. Într-un asemenea caz, controlul nu se poate face decît în prezenta funcţionarului consular, a unui membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
ART. 31
Succesiunea unui membru al postului consular
În caz de deces al unui membru al postului consular, statul de referinta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile, a cãror prezenta în statul de resedinta se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitate de membru al postului consular.
ART. 32
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi a regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau.
ART. 33
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport proprietate a statului trimiţãtor şi destinate uzului postului consular sau care sînt proprietate a membrilor postului consular trebuie sa facã obiectivul unei asigurãri obligatorii.
ART. 34
Privilegii şi imunitãţi ale membrilor de familie
Membrii familiei unui membru al postului consular beneficiazã de privilegiile prevãzute la art. 11, 23 paragraful 3, art. 25 paragraful 3 şi la art. 27, 28, 29, 30 paragraful 1 lit. b) şi paragraful 2, ca şi la art. 31 şi 32 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativã.
ART. 35
Excluderea privilegiilor şi imunitãţilor
Membrii postului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau rezidenţi permanenţi în acest stat nu beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile definite prin prezenta convenţie sub rezerva paragrafului 3 de la art. 25.

CAP. 4
Funcţii consulare

ART. 36
Funcţii consulare generale
Funcţionarul consular are dreptul sa favorizeze, sub toate formele, dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale şi ştiinţifice, precum şi a turismului, între statul trimiţãtor şi statul de resedinta, sa promoveze, în orice alt mod, relaţiile prieteneşti între statul trimiţãtor şi statul de resedinta şi sa protejeze drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi.
ART. 37
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
1. Funcţionarul consular îşi exercita funcţiile în circumscripţia sa consularã. Totuşi, în cazuri excepţionale, el îşi poate exercita funcţiile în afarã acestei circumscripţii cu consimţãmîntul statului de resedinta.
2. În exercitarea funcţiilor sale, funcţionarul consular se poate adresa:
a) autoritãţilor locale competente ale circumscripţiei consulare;
b) autoritãţilor centrale competente ale statului de resedinta, în mãsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzanţele acestui stat, ca şi de acordurile internaţionale.
ART. 38
Reprezentarea cetãţenilor în fata tribunalelor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor şi procedurilor în vigoare în statul de resedinta, sa reprezinte cetãţenii statului trimiţãtor sau sa ia mãsuri în scopul reprezentãrii corespunzãtoare a acestora în fata tribunalelor sau altor autoritãţi ale statului de resedinta, pentru a cere, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de mãsuri provizorii în vederea apãrãrii drepturilor şi intereselor cetãţenilor sãi atunci cînd, datoritã absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu îşi pot apara în timp util drepturile şi interesele.
2. Reprezentarea la care se referã paragraful 1 al prezentului articol ia sfîrşit în momentul în care persoana reprezentatã îşi desemneazã mandatarul sau îşi asigura ea însãşi apãrarea drepturilor şi intereselor.
ART. 39
Înregistrarea cetãţenilor, eliberarea de paşapoarte şi vize
Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa înregistreze cetãţenii statului trimiţãtor;
b) sa elibereze cetãţenilor statului trimiţãtor paşapoarte sau alte documente de cãlãtorie, sa le reînnoiascã, sa facã modificãri în acestea şi sa le anuleze;
c) sa acorde vize de intrare în statul trimiţãtor.
ART. 40
Funcţii referitoare la starea civilã
1. Şeful postului consular are dreptul sa celebreze cãsãtorii cu condiţia ca cei doi soţi sa nu aibã decît cetãţenia statului trimiţãtor. Postul consular informeazã autoritãţile competente ale statului de resedinta în legatura cu cãsãtoriile încheiate, dacã legislaţia statului de resedinta o impune.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa ţinã registrul de naşteri, cãsãtorii şi decese pentru cetãţenii statului trimiţãtor şi sa elibereze documentele corespunzãtoare. Totuşi, aceasta dispoziţie nu dispenseaza cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia de a respecta legislaţia statului de resedinta în materie de înregistrare a naşterilor, cãsãtoriilor şi deceselor.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor transmite postului consular, în scopuri oficiale, la cererea sa, imediat şi gratuit, copiile şi extrasele documentelor de stare civilã privind cetãţenii statului trimiţãtor.
ART. 41
Funcţii notariale
1. Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa legalizeze declaraţiile cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa legalizeze dispoziţiile de ultima vointa şi alte documente constatind acte juridice unilaterale ale statului trimiţãtor, întocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze documentele, semnãturile şi sigiliile pe documentele cetãţenilor statului trimiţãtor;
d) sa legalizeze orice documente eliberate de autoritãţile statului trimiţãtor sau ale statului de resedinta, sa legalizeze copiile şi extrasele acestor documente;
e) sa traduca documentele şi sa certifice traducerea conformã;
f) sa întocmeascã şi sa legalizeze contractele încheiate între cetãţenii statului trimiţãtor, dacã acestea nu se referã la stabilirea, transferul sau extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate în statul de resedinta;
g) sa întocmeascã şi sa legalizeze contractele, indiferent de naţionalitatea pãrţilor, dacã aceste contracte privesc bunurile sau drepturile situate în statul trimiţãtor şi dacã acestea trebuie sa producã efecte juridice numai în acest stat;
h) sa legalizeze sau sa elibereze certificatele de origine, ca şi alte documente similare, pentru mãrfuri;
i) sa publice, în localurile consulare, anunţuri privind orice probleme legate de drepturile şi obligaţiile sau interesele cetãţenilor statului trimiţãtor.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 din prezentul articol eliberate, legalizate sau certificate de funcţionarul postului consular sînt considerate ca documente oficiale valabil legalizate şi avînd aceeaşi forta probanta şi producind aceleaşi efecte ca şi documentele legalizate de autoritãţile competente ale statului de resedinta, cu condiţia, totuşi, ca ele sa nu contravina legilor şi regulamentelor acestui stat.
ART. 42
Primirea în depozit
1. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã în depozit documente, sume de bani şi obiecte de valoare care îi sînt remise de cetãţenii statului trimiţãtor.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeascã, pentru a le transmite proprietarului lor, obiectele pierdute de cetãţenii statului trimiţãtor în timpul sejurului lor în statul de resedinta.
ART. 43
Tutela şi curatela
1. Autoritãţile statului de resedinta informeazã postul consular în legatura cu necesitatea de a institui tutela sau curatela pentru un cetãţean al statului trimiţãtor minor sau care are o capacitate limitatã de a contracta sau de a asigura protecţia bunurilor aflate în statul de resedinta şi ca cetãţeanul statului trimiţãtor nu este în stare sa administreze, indiferent de motive.
2. Funcţionarul consular poate comunica subiectilor sãi probleme avute în vedere la paragraful 1 al prezentului articol cu autoritãţile competente ale statului de resedinta şi, în special, propune persoana care sa acţioneze în calitate de tutore sau curator.
ART. 44
Comunicarea cu cetãţenii statului trimiţãtor
Funcţionarul consular are dreptul de a comunica cu orice cetãţean al statului trimiţãtor, sa-i acorde asistenta, sa-l îndrume şi, în caz de nevoie, sa-i asigure asistenta juridicã. Statul de resedinta nu va limita în nici un fel posibilitãţile de comunicare ale cetãţenilor statului trimiţãtor cu postul consular şi nici accesul la acest post.
ART. 45
Comunicarea cu cetãţenii privati de libertate
1. Funcţionarul consular va fi informat fãrã intirziere şi cel mai tirziu în 48 de ore de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta în legatura cu arestarea, detenţia sau oricare alta mãsura privativã de libertate care ar lovi un cetãţean al statului trimiţãtor în circumscripţia sa.
2. În cazul prevãzut la paragraful 1, funcţionarul consular, dupã ce a fost informat, are dreptul de a vizita imediat cetãţeanul respectiv şi de a se întreţine cu el în vederea luãrii mãsurilor necesare pentru a face recurs în justiţie. Prin urmare, autoritãţile competente ale statului de resedinta acorda, în caz de nevoie, dreptul funcţionarului consular de a vizita susnumitul cetãţean la intervale rezonabile. Totuşi funcţionarul consular se va abţine de a interveni în favoarea cetãţeanului respectiv atunci cînd acesta se opune în mod expres în prezenta funcţionarului consular. Orice comunicare a acestui cetãţean destinatã postului consular va fi transmisã fãrã intirziere şi cel mai tirziu în 3 zile, acestuia din urma, prin grija autoritãţilor competente ale statului de resedinta.
3. Atunci cînd un cetãţean al statului trimiţãtor executa, dupã condamnare, o pedeapsa privativã de libertate, el va fi informat de autoritãţile statului de resedinta în legatura cu posibilitatea de a comunica cu funcţionarul consular. Funcţionarul consular va avea dreptul sa-l viziteze şi sa se întreţinã cu el.
4. Vizitele menţionate la paragrafele 1, 2 şi 3 din prezentul articol vor avea loc în conformitate cu legile şi regulamentele statului de resedinta. Se înţelege ca aceste legi şi regulamente nu trebuie sa împiedice exercitarea funcţiilor consulare.
ART. 46
Accidente de circulaţie
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, într-un termen de 3 zile, funcţionarul consular în legatura cu toate accidentele grave de circulaţie ale cetãţenilor statului trimiţãtor.
ART. 47
Decesul unui cetãţean
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, într-un termen de 24 de ore, funcţionarul consular în legatura cu decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor.
ART. 48
Succesiunea
Autoritãţile competente ale statului de resedinta informeazã, fãrã intirziere, funcţionarul consular în legatura cu deschiderea în acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetãţean al statului trimiţãtor, precum şi în legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de naţionalitatea persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetãţean al statului trimiţãtor în calitate de moştenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor lua mãsurile necesare prevãzute de legile şi regulamentele acestui stat pentru a proteja succesiunea şi pentru a transmite funcţionarului consular copia testamentului, dacã acesta a fost întocmit de defunct, precum şi toate informaţiile de care acestea dispun în legatura cu titularii de drepturi, domiciliul lor permanent sau temporar, valoarea şi compozitia succesiunii, inclusiv sumele provenind din asigurãri sociale, veniturile, poliţele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei de deschidere a procedurii succesorale sau a stadiului acestei proceduri.
3. Funcţionarul consular este autorizat sa reprezinte, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, direct sau indirect prin intermediul reprezentantului sau, în fata tribunalelor sau a altor autoritãţi competente ale statului de resedinta, un cetãţean al statului trimiţãtor care are dreptul la o succesiune sau care are pretenţii la o succesiune în statul de resedinta, în cazul în care acest moştenitor este absent sau nu a desemnat un alt mandatar.
4. Funcţionarul consular are dreptul sa ceara autoritãţilor competente ale statului de resedinta:
a) conservarea succesiunii, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea de mãsuri în vederea conservãrii succesiunii, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii, precum şi sa participe la aceste operaţiuni;
b) vînzarea bunurilor care fac parte din succesiune ca şi comunicarea datei fixate pentru aceasta vînzare, astfel încît el sa poatã fi prezent.
5. În momentul încheierii procedurii succesorale sau a altor formalitãţi oficiale, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, funcţionarul consular şi, dupã plata datoriilor, taxelor şi impozitelor, îi vor transmite în termen de 3 luni succesiunea sau pãrţile personale ale persoanelor pe care le reprezintã.
6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este importanta, funcţionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea atunci dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Funcţionarul consular are dreptul de a primi, pentru a le transmite persoanelor interesate, pãrţile personale şi legatele revenind cetãţenilor statului trimiţãtor, care nu domiciliazã în statul de resedinta, precum şi de a primi sumele care revin persoanelor interesate cu titlul de indemnizaţie, de pensie, de asigurãri sociale, arierate de salarii şi de poliţe de asigurare.
8. Transferul bunurilor şi al activelor în statul trimiţãtor, în aplicarea dispoziţiilor paragrafelor 5, 6 şi 7 din prezentul articol, nu se va putea face decît în conformitate cu legislaţia statului de resedinta.
ART. 49
Asistenta acordatã navelor
Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta prevãzutã în prezenta convenţie navelor statului trimiţãtor, precum şi echipajelor acestor nave în timpul sejurului lor în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv în porturi, de îndatã ce aceste nave au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor acestui stat şi al echipelor lor. În acest scop, el poate vizita navele statului trimiţãtor şi primi comandantii şi echipajele acestor nave.
ART. 50
Dreptul funcţionarului consular privind nava şi echipajul sau
În ce priveşte navele statului trimiţãtor, funcţionarul consular are dreptul, cu condiţia ca aceasta sa nu contravina legislaţiei statului de resedinta:
a) sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa verifice, sa primeascã, sa vizeze, sa întocmeascã sau sa semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primeascã declaraţii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum şi sa elibereze documentele indispensabile pentru a facilita intrarea, sejurul şi ieşirea navei;
b) sa intervinã în vederea soluţionãrii sau facilitãrii soluţionãrii, conform legislaţiei statului trimiţãtor, a oricãror diferende între comandant şi ceilalţi membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de angajare şi condiţiile de munca;
c) sa dispunã în legatura cu înrolarea sau concedierea comandantului şi a altor membri ai echipajului;
d) sa ia mãsurile necesare în vederea asigurãrii spitalizarii şi repatrierii comandantului sau oricãrui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin şi asistenta comandantului navei sau oricãrui membru al echipajului în raporturile lor cu tribunalele şi alte autoritãţi ale statului de resedinta;
f) sa ia toate mãsurile utile pentru a apara disciplina şi ordinea la bordul navei.
ART. 51
Intervenţia autoritãţilor statului de resedinta la bordul navelor
1. În cazul în care un tribunal sau oricare alta autoritate din statul de resedinta are intenţia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului trimiţãtor pe comandant, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei nave sau oricare alta persoana care nu este cetãţean al statului de resedinta sau sa sechestreze un bun aflat la bord sau sa angajeze o ancheta oficialã la bord, autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze în prealabil funcţionarul consular astfel încît el sa poatã asista la executarea unor astfel de mãsuri. Dacã datoritã urgenţei afacerii nu a fost posibil sa fie informat funcţionarul consular sau nici un funcţionar consular nu a fost prezent la executarea mãsurilor, autoritãţile statului de resedinta informeazã fãrã intirziere şi în mod complet, funcţionarul consular în legatura cu mãsurile pe care le-a luat. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor facilita funcţionarului consular vizita la persoana arestata sau reţinutã, ca şi comunicarea cu aceasta persoana şi luarea de mãsuri corespunzãtoare menite sa protejeze interesele persoanei sau navei interesate.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica în cazul unui control uzual, efectuat de autoritãţile statului de resedinta, în materie de paşapoarte, vama, sãnãtate publica, poluarea marii şi apãrarea vieţii umane pe mare sau în cazul oricãrui alt demers întreprins la cererea sau cu consimţãmîntul comandantului navei.
ART. 52
Avaria sau naufragiul navei
1. Dacã o nava a statului trimiţãtor naufragiaza, este deteriorata, esuata, aruncata pe ţãrm sau suferã orice alta avarie în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv în porturi, autoritãţile competente ale acestui stat vor informa fãrã intirziere funcţionarul consular în legatura cu aceasta.
2. În cazurile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol autoritãţile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor statului de resedinta, mãsurile necesare pentru a organiza salvarea şi protecţia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, încãrcãturii, proviziilor şi a altor obiecte aflate la bord şi, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus proprietãţii şi orice dezordine la bord sau pentru a le elimina. Aceste mãsuri vor fi luate, de asemenea, şi fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa şi care au fost aruncate peste bord. Autoritãţile statului de resedinta vor informa funcţionarul consular în legatura cu mãsurile luate. Aceste autoritãţi vor ajuta funcţionarul consular pentru a putea lua toate mãsurile ca urmare a avariei, eşuãrii sau naufragiului.
3. Atunci cînd o nava naufragiata a statului trimiţãtor, echipamentul sau, incarcatura, proviziile sau alte obiecte care erau la bord sînt gãsite pe tarmul statului de resedinta sau în apropiere sau sînt aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentanţii asigurãrilor nu sînt prezenţi sau nu pot lua mãsurile necesare de conservare sau de administrare, funcţionarul consular este autorizat sa ia, în calitate de reprezentant al proprietarului navei, mãsurile pe care proprietarul le-ar fi putut lua în acelaşi scop, dacã ar fi fost prezent.
4. Funcţionarul consular poate, de asemenea, sa ia mãsurile prevãzute în paragraful 3 al prezentului articol, în legatura cu orice obiect aparţinînd unui cetãţean al statului trimiţãtor şi provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de naţionalitatea sa, adusã într-un port sau gasita pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului sau de pe nava avariata, esuata sau naufragiata.
Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, fãrã intirziere, funcţionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Funcţionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisã pentru a determina cauzele avariei, eşuãrii sau naufragiului, conformindu-se legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 53
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Dacã comandantul sau oricare membru al echipajului unei nave a statului trimiţãtor moare sau dispare în statul de resedinta la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, ca şi funcţionarul consular al statului trimiţãtor, sînt singurii competenţi sa facã inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lãsate de defunct sau dispãrut şi sa efectueze celelalte demersuri necesare pentru conservarea bunurilor şi pentru transmiterea lor în vederea lichidãrii succesiunii. Totuşi, dacã defunctul sau disparutul este cetãţean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau întocmeşte inventarul în momentul constatãrii decesului sau al dispariţiei. O copie a acestui inventar este remisã autoritãţilor statului de resedinta care sînt competente sa efectueze orice demersuri necesare pentru conservarea bunurilor şi, în caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritãţi vor informa postul consular al statului trimiţãtor în legatura cu demersurile lor.
2. În cazul în care un funcţionar consular exercita drepturile în materie succesoralã prevãzute la paragraful 1 din prezentul articol, el trebuie sa se conformeze legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 54
Aeronave
Dispoziţiile art. 49, 50, 51, 52 şi 53 sînt aplicabile şi aeronavelor statului trimiţãtor, în mãsura în care ele sînt susceptibile a fi aplicate.
ART. 55
Drepturi şi taxe consulare
1. Postul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta, drepturi şi taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor şi regulamentelor statului trimiţãtor.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, sînt exceptate de orice impozite şi taxe în statul de resedinta.
ART. 56
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini orice fel de alte funcţii consulare cu care îl însãrcineazã statul trimiţãtor, dacã acestea nu sînt contrare legilor şi regulamentelor statului de resedinta.

CAP. 5
Dispoziţii generale şi finale

ART. 57
Respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii şi imunitãţi în virtutea prezentei convenţii sînt obligate sa respecte legile şi regulamentele statului de resedinta, fãrã a prejudicia privilegiile şi imunitãţile lor.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate în mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
ART. 58
Exercitarea funcţiilor consulare de cãtre misiunea diplomaticã
1. Dispoziţiile prezentei convenţii se aplica şi în cazul în care funcţiile consulare sînt exercitate de misiunea diplomaticã.
2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice afectaţi la serviciul consular al misiunii diplomatice vor fi notificate la Ministerul Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile şi imunitãţile pe care le conferã statutul diplomatic.
ART. 59
Ratificarea şi intrarea în vigoare
1. Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii şi va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. La intrarea în vigoare a prezentei convenţii, Convenţia consularã semnatã la Tirana, la 12 septembrie 1960, îşi înceteazã valabilitatea.
3. Prezenta convenţie va intra în vigoare pentru o perioada nedeterminatã. Ea poate fi denunţatã prin notificare scrisã de fiecare dintre pãrţile contractante. În acest caz, ea îşi va inceta valabilitatea dupã 6 luni de la data denunţãrii.
Facuta la Bucureşti la data de 31 iulie 1992, în doua exemplare originale, în limbile romana şi albaneza, ambele texte avînd aceeaşi valoare.

Pentru România,
Adrian Nastase

Pentru Republica Albania,
Alfred Serreki

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016