Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 477 din 8 noiembrie 2004  privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 477 din 8 noiembrie 2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.105 din 26 noiembrie 2004
Întrucât s-au identificat fapte generatoare de lipsã de integritate publicã în rândul consilierilor încadraţi la cabinetul demnitarului şi, de asemenea, s-a identificat necesitatea ca şi alte categorii de personal sã beneficieze de prevederile <>Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduitã a funcţionarilor publici, ca lege-cadru pentru personalul din autoritãţile şi instituţiile publice,
ţinând seama de faptul cã aplicarea <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare, a avut ca obiect doar atribuţiile prevãzute la art. 2 alin. (3) şi cã, implicit sau expres, prin prevederile art. 6, personalul cu atribuţii de gestiune a mijloacelor fixe şi inventarului din cadrul compartimentelor administrative are şi atribuţii ca membri în comisiile de selecţie în achiziţiile publice,
în conformitate cu prevederile Recomandãrii nr. 10/2000 a Consiliului de Miniştri al Consiliului Europei,

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Domeniul de aplicare şi principii generale

ART. 1
Domeniul de aplicare
(1) Codul de conduitã a personalului din autoritãţile şi instituţiile publice, denumit în continuare cod de conduitã, reglementeazã normele de conduitã profesionalã a personalului contractual.
(2) Normele de conduitã profesionalã prevãzute de prezentul cod de conduitã sunt obligatorii pentru personalul contractual din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, încadrat în baza prevederilor <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia persoanelor alese sau numite politic.
ART. 2
Obiective
Obiectivele prezentului cod de conduitã urmãresc sã asigure creşterea calitãţii serviciului public, o bunã administrare în realizarea interesului public, precum şi eliminarea birocraţiei şi a faptelor de corupţie din administraţia publicã, prin:
a) reglementarea normelor de conduitã profesionalã necesare realizãrii unor raporturi sociale şi profesionale corespunzãtoare creãrii şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei publice şi al personalului contractual;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã la care este îndreptãţit sã se aştepte din partea personalului contractual în exercitarea funcţiei;
c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între cetãţeni şi personalul contractual din administraţia publicã, pe de o parte, şi între cetãţeni şi autoritãţile administraţiei publice, pe de altã parte.
ART. 3
Principii generale
Principiile care guverneazã conduita profesionalã a personalului contractual sunt urmãtoarele:
a) prioritatea interesului public - principiu conform cãruia personalul contractual are îndatorirea de a considera interesul public mai presus decât interesul personal, în exercitarea atribuţiilor funcţiei;
b) asigurarea egalitãţii de tratament al cetãţenilor în faţa autoritãţilor şi instituţiilor publice - principiu conform cãruia personalul contractual are îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
c) profesionalismul - principiu conform cãruia personalul contractual are obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţã, eficienţã, corectitudine şi conştiinciozitate;
d) imparţialitatea şi nediscriminarea - principiu conform cãruia angajaţii contractuali sunt obligaţi sã aibã o atitudine obiectivã, neutrã faţã de orice interes politic, economic, religios sau de altã naturã, în exercitarea atribuţiilor funcţiei;
e) integritatea moralã - principiu conform cãruia personalului contractual îi este interzis sã solicite sau sã accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material;
f) libertatea gândirii şi a exprimãrii - principiu conform cãruia personalul contractual poate sã-şi exprime şi sã-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
g) cinstea şi corectitudinea - principiu conform cãruia, în exercitarea funcţiei şi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul contractual trebuie sã fie de bunã-credinţã şi sã acţioneze pentru îndeplinirea conformã a atribuţiilor de serviciu;
h) deschiderea şi transparenţa - principiu conform cãruia activitãţile desfãşurate de angajaţii contractuali în exercitarea atribuţiilor funcţiilor lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizãrii cetãţenilor.
ART. 4
Termeni
În înţelesul prezentei legi, expresiile şi termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) personal contractual ori angajat contractual - persoana numitã într-o funcţie în autoritãţile şi instituţiile publice în condiţiile <>Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare;
b) funcţie - ansamblul atribuţiilor şi responsabilitãţilor stabilite de autoritatea sau instituţia publicã, în temeiul legii, în fişa postului;
c) interes public - acel interes care implicã garantarea şi respectarea de cãtre instituţiile şi autoritãţile publice a drepturilor, libertãţilor şi intereselor legitime ale cetãţenilor, recunoscute de Constituţie, legislaţia internã şi tratatele internaţionale la care România este parte, precum şi îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficienţei, eficacitãţii şi economicitãţii cheltuirii resurselor;
d) interes personal - orice avantaj material sau de altã naturã, urmãrit ori obţinut, în mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru alţii, de cãtre personalul contractual prin folosirea reputaţiei, influenţei, facilitãţilor, relaţiilor, informaţiilor la care are acces, ca urmare a exercitãrii atribuţiilor funcţiei:
e) conflict de interese - acea situaţie sau împrejurare în care interesul personal, direct ori indirect, al angajatului contractual contravine interesului public, astfel încât afecteazã sau ar putea afecta independenţa şi imparţialitatea sa în luarea deciziilor ori îndeplinirea la timp şi cu obiectivitate a îndatoririlor care îi revin în exercitarea funcţiei deţinute;
f) informaţie de interes public - orice informaţie care priveşte activitãţile sau care rezultã din activitãţile unei autoritãţi publice ori instituţii publice, indiferent de suportul ei;
g) informaţie cu privire la date personale - orice informaţie privind o persoanã identificatã sau identificabilã.

CAP. II
Norme generale de conduitã profesionalã a personalului contractual

ART. 5
Asigurarea unui serviciu public de calitate
(1) Personalul contractual are obligaţia de a asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetãţenilor, prin participarea activã la luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practicã, în scopul realizãrii competenţelor autoritãţilor şi ale instituţiilor publice, în limitele atribuţiilor stabilite prin fişa postului.
(2) În exercitarea funcţiei personalul contractual are obligaţia de a avea un comportament profesionist, precum şi de a asigura, în condiţiile legii, transparenţa administrativã, pentru a câştiga şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea autoritãţilor şi instituţiilor publice.
ART. 6
Respectarea Constituţiei şi a legilor
(1) Angajaţii contractuali au obligaţia ca, prin actele şi faptele lor, sã respecte Constituţia, legile ţãrii şi sã acţioneze pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor legale, în conformitate cu atribuţiile care le revin, cu respectarea eticii profesionale.
(2) Personalul contractual trebuie sã se conformeze dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor drepturi, datoratã naturii funcţiilor deţinute.
ART. 7
Loialitatea faţã de autoritãţile şi instituţiile publice
(1) Personalul contractual are obligaţia de a apãra cu loialitate prestigiul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi de a se abţine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Angajaţilor contractuali le este interzis:
a) sã exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legãturã cu activitatea autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
b) sã facã aprecieri în legãturã cu litigiile aflate în curs de soluţionare şi în care autoritatea sau instituţia publicã în care îşi desfãşoarã activitatea are calitatea de parte, dacã nu sunt abilitaţi în acest sens;
c) sã dezvãluie informaţii care nu au caracter public, în alte condiţii decât cele prevãzute de lege;
d) sã dezvãluie informaţiile la care au acces în exercitarea funcţiei, dacã aceastã dezvãluire este de naturã sã atragã avantaje necuvenite ori sã prejudicieze imaginea sau drepturile instituţiei ori ale unor funcţionari publici sau angajaţi contractuali, precum şi ale persoanelor fizice sau juridice;
e) sã acorde asistenţã şi consultanţã persoanelor fizice sau juridice, în vederea promovãrii de acţiuni juridice ori de altã naturã împotriva statului sau autoritãţii ori instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplicã şi dupã încetarea raportului de muncã, pentru o perioadã de 2 ani, dacã dispoziţiile din legi speciale nu prevãd alte termene.
(4) Prevederile prezentului cod de conduitã nu pot fi interpretate ca o derogare de la obligaţia legalã a personalului contractual de a furniza informaţii de interes public celor interesaţi, în condiţiile legii.
ART. 8
Libertatea opiniilor
(1) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu angajaţii contractuali au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei deţinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea.
(2) În activitatea lor angajaţii contractuali au obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lãsa influenţaţi de considerente personale.
(3) În exprimarea opiniilor, personalul contractual trebuie sã aibã o atitudine conciliantã şi sã evite generarea conflictelor datorate schimbului de pãreri.
ART. 9
Activitatea publicã
(1) Relaţiile cu mijloacele de informare în masã se asigurã de cãtre persoanele desemnate în acest sens de conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice, în condiţiile legii.
(2) Angajaţii contractuali desemnaţi sã participe la activitãţi sau dezbateri publice, în calitate oficialã, trebuie sã respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat de conducãtorul autoritãţii ori instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea sau mandatul dat de demnitarul în cabinetul cãruia sunt încadraţi.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în acest sens, angajaţii contractuali pot participa la activitãţi sau dezbateri publice, având obligaţia de a face cunoscut faptul cã opinia exprimatã nu reprezintã punctul de vedere oficial al autoritãţii ori instituţiei publice în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 10
Activitatea politicã
În exercitarea funcţiei deţinute, personalului contractual îi este interzis:
a) sã participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice;
b) sã furnizeze sprijin logistic candidaţilor la funcţii de demnitate publicã;
c) sã colaboreze, atât în cadrul relaţiilor de serviciu, cât şi în afara acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donaţii ori sponsorizãri partidelor politice;
d) sã afişeze în cadrul autoritãţilor sau instituţiilor publice însemne ori obiecte inscripţionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidaţilor acestora.
ART. 11
Folosirea imaginii proprii
În considerarea funcţiei pe care o deţine, personalul contractual are obligaţia de a nu permite utilizarea numelui sau a imaginii proprii în acţiuni publicitare pentru promovarea unei activitãţi comerciale, precum şi în scopuri electorale.
ART. 12
Cadrul relaţiilor în exercitarea atribuţiilor funcţiei
(1) În relaţiile cu personalul contractual şi funcţionarii publici din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi cu persoanele fizice sau juridice, angajaţii contractuali sunt obligaţi sã aibã un comportament bazat pe respect, bunã-credinţã, corectitudine şi amabilitate.
(2) Personalul contractual are obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei şi demnitãţii persoanelor din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi ale persoanelor cu care intrã în legãturã în exercitarea funcţiei, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b) dezvãluirea aspectelor vieţii private;
c) formularea unor sesizãri sau plângeri calomnioase.
(3) Personalul contractual trebuie sã adopte o atitudine imparţialã şi justificatã pentru rezolvarea clarã şi eficientã a problemelor cetãţenilor. Personalul contractual are obligaţia sã respecte principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţii publice, prin:
a) promovarea unor soluţii coerente, conform principiului tratamentului nediferenţiat, raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt;
b) eliminarea oricãrei forme de discriminare bazate pe aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea materialã, sãnãtatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.
ART. 13
Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
(1) Personalul contractual care reprezintã autoritatea sau instituţia publicã în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învãţãmânt, conferinţe, seminarii şi alte activitãţi cu caracter internaţional are obligaţia sã promoveze o imagine favorabilã ţãrii şi autoritãţii sau instituţiei publice pe care o reprezintã.
(2) În relaţiile cu reprezentanţii altor state, angajaţii contractuali au obligaţia de a nu exprima opinii personale privind aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
(3) În deplasãrile în afara ţãrii, personalul contractual este obligat sã aibã o conduitã corespunzãtoare regulilor de protocol şi sã respecte legile şi obiceiurile ţãrii gazdã.
ART. 14
Interdicţia privind acceptarea cadourilor, serviciilor şi avantajelor
Angajaţii contractuali nu trebuie sã solicite ori sã accepte cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, pãrinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau de naturã politicã, care le pot influenţa imparţialitatea în exercitarea funcţiilor publice deţinute ori pot constitui o recompensã în raport cu aceste funcţii.
ART. 15
Participarea la procesul de luare a deciziilor
(1) În procesul de luare a deciziilor angajaţii contractuali au obligaţia sã acţioneze conform prevederilor legale şi sã îşi exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu promite luarea unei decizii de cãtre autoritatea sau instituţia publicã, de cãtre alţi funcţionari publici, precum şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
ART. 16
Obiectivitate în evaluare
(1) În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiilor de conducere, angajaţii contractuali au obligaţia sã asigure egalitatea de şanse şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei pentru personalul contractual din subordine.
(2) Personalul contractual de conducere are obligaţia sã examineze şi sã aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din subordine, atunci când propune ori aprobã avansãri, promovãri, transferuri, numiri sau eliberãri din funcţii ori acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzând orice formã de favoritism ori discriminare.
(3) Personalul contractual de conducere are obligaţia de a nu favoriza sau defavoriza accesul ori promovarea în funcţiile contractuale pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu principiile prevãzute la art. 3.
ART. 17
Folosirea abuzivã a atribuţiilor funcţiei deţinute
(1) Personalul contractual are obligaţia de a nu folosi atribuţiile funcţiei deţinute în alte scopuri decât cele prevãzute de lege.
(2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare sau de participare la anchete ori acţiuni de control, personalul contractual nu poate urmãri obţinerea de foloase sau avantaje în interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu interveni sau influenţa vreo anchetã de orice naturã, din cadrul instituţiei sau din afara acesteia, în considerarea funcţiei pe care o deţin.
(4) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu impune altor angajaţi contractuali sau funcţionari publici sã se înscrie în organizaţii sau asociaţii, indiferent de natura acestora, ori de a nu le sugera acest lucru, promiţându-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
ART. 18
Utilizarea resurselor publice
(1) Personalul contractual este obligat sã asigure ocrotirea proprietãţii publice şi private a statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale, sã evite producerea oricãrui prejudiciu, acţionând în orice situaţie ca un bun proprietar.
(2) Personalul contractual are obligaţia sã foloseascã timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinând autoritãţii sau instituţiei publice numai pentru desfãşurarea activitãţilor aferente funcţiei deţinute.
(3) Personalul contractual trebuie sã propunã şi sã asigure, potrivit atribuţiilor care îi revin, folosirea utilã şi eficientã a banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Personalului contractual care desfãşoarã activitãţi publicistice în interes personal sau activitãţi didactice îi este interzis sã foloseascã timpul de lucru ori logistica autoritãţii sau a instituţiei publice pentru realizarea acestora.
ART. 19
Limitarea participãrii la achiziţii, concesionãri sau închirieri
(1) Orice angajat contractual poate achiziţiona un bun aflat în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, supus vânzãrii în condiţiile legii, cu excepţia urmãtoarelor cazuri:
a) când a luat cunoştinţã, în cursul sau ca urmare a îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeazã sã fie vândute;
b) când a participat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, la organizarea vânzãrii bunului respectiv;
c) când poate influenţa operaţiunile de vânzare sau când a obţinut informaţii la care persoanele interesate de cumpãrarea bunului nu au avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul concesionãrii sau închirierii unui bun aflat în proprietatea publicã ori privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale.
(3) Angajaţilor contractuali le este interzisã furnizarea informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, supuse operaţiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât cele prevãzute de lege.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul realizãrii tranzacţiilor prin interpus sau în situaţia conflictului de interese.

CAP. III
Coordonarea şi controlul aplicãrii normelor de conduitã profesionalã pentru personalul contractual

ART. 20
Rolul Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor coordoneazã şi controleazã aplicarea normelor prevãzute de prezentul cod de conduitã, exercitând urmãtoarele atribuţii:
a) urmãreşte aplicarea şi respectarea în cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice a prevederilor prezentului cod de conduitã;
b) soluţioneazã petiţiile şi sesizãrile primite privind încãlcarea prevederilor prezentului cod de conduitã sau le transmite spre soluţionare organului competent, conform legii;
c) formuleazã recomandãri de soluţionare a cazurilor cu care a fost sesizat;
d) elaboreazã studii şi cercetãri privind respectarea prevederilor prezentului cod de conduitã;
e) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale care au ca scop promovarea şi apãrarea intereselor legitime ale cetãţenilor în relaţia cu personalul din administraţia publicã, cu excepţia funcţionarilor publici.
(2) Prin activitatea sa Ministerul Administraţiei şi Internelor nu poate influenţa derularea procedurii disciplinare din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice, desfãşuratã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Pentru personalul contractual, diplomatic şi auxiliar, din cadrul aparatului intern şi extern al Ministerului Afacerilor Externe, acest minister aplicã în mod corespunzãtor prevederile alin. (1) şi (2).
(4) Pentru personalul contractual al autoritãţilor şi instituţiilor din cadrul administraţiei publice centrale şi administraţiei publice autonome, cu excepţia prefecturilor, Autoritatea Naţionalã de Control aplicã în mod corespunzãtor prevederile alin. (1) şi (2).
ART. 21
Sesizarea
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea Naţionalã de Control pot fi sesizate de orice persoanã cu privire la:
a) încãlcarea prevederilor prezentului cod de conduitã de cãtre angajaţii contractuali;
b) constrângerea sau ameninţarea exercitatã asupra angajatului contractual pentru a-l determina sã încalce dispoziţiile legale în vigoare ori sã le aplice necorespunzãtor.
(2) Sesizarea prevãzutã la alin. (1) nu exclude sesizarea organului disciplinar competent, potrivit legii, din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice.
(3) Angajaţii contractuali nu pot fi sancţionaţi sau prejudiciaţi în nici un fel pentru sesizarea cu bunã-credinţã a organelor disciplinare competente, în condiţiile legii.
(4) Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea Naţionalã de Control vor verifica actele şi faptele pentru care au fost sesizate, cu respectarea confidenţialitãţii privind identitatea persoanei care a fãcut sesizarea.
(5) Sesizãrile înaintate Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control vor fi centralizate într-o bazã de date la Ministerul Administraţiei şi Internelor, necesarã pentru:
a) identificarea cauzelor care determinã încãlcarea normelor de conduitã profesionalã;
b) identificarea modalitãţilor de prevenire a încãlcãrii normelor de conduitã profesionalã;
c) adoptarea mãsurilor privind reducerea şi eliminarea cazurilor de nerespectare a prevederilor legale.
ART. 22
Soluţionarea sesizãrii
(1) Rezultatele activitãţii de centralizare a sesizãrilor sau petiţiilor se consemneazã într-un raport pe baza cãruia Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea Naţionalã de Control vor formula recomandãri cãtre autoritatea administraţiei publice sau instituţia respectivã din sectorul bugetar cu privire la modul de corectare a deficienţelor constatate.
(2) Recomandãrile Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control vor fi comunicate:
a) angajatului contractual sau persoanei care a formulat sesizarea;
b) angajatului contractual care face obiectul sesizãrii;
c) conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea angajatul contractual care face obiectul sesizãrii.
(3) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data soluţionãrii, autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a comunica autoritãţilor competente în monitorizarea implementãrii şi aplicãrii prezentului cod de conduitã, conform prevederilor art. 20, modul de soluţionare a mãsurilor prevãzute în recomandare.
(4) În cazul în care în situaţia sesizatã este implicat conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice ori adjuncţii acestuia, recomandarea autoritãţilor competente în monitorizarea implementãrii şi aplicãrii prezentului cod de conduitã va fi transmisã şi structurii ierarhic superioare instituţiei sau autoritãţii publice ori, dupã caz, primului-ministru.
ART. 23
Publicitatea cazurilor sesizate
(1) Raportul anual cu privire la Standardul de conduitã a personalului contractual, care se întocmeşte de autoritãţile competente în monitorizarea implementãrii şi aplicãrii prezentului cod de conduitã, se prezintã Guvernului şi trebuie sã cuprindã şi urmãtoarele date:
a) numãrul şi obiectul sesizãrilor privind cazurile de încãlcare a normelor de conduitã profesionalã;
b) categoriile şi numãrul de angajaţi contractuali care au încãlcat normele de conduitã moralã şi profesionalã;
c) cauzele şi consecinţele nerespectãrii prevederilor prezentului cod de conduitã;
d) evidenţierea cazurilor în care personalului contractual i s-a cerut sã acţioneze sub presiunea factorului politic;
e) recomandãrile propuse;
f) autoritãţile sau instituţiile publice care nu au respectat recomandãrile.
(2) Autoritãţile competente în monitorizarea implementãrii şi aplicãrii prezentului cod de conduitã pot sã prezinte în raportul anual, în mod detaliat, unele cazuri care prezintã un interes deosebit pentru opinia publicã.
(3) Raportul se publicã pe pagina de Internet a autoritãţilor prevãzute la alin. (1), iar publicarea se anunţã prin comunicat difuzat printr-o agenţie de presã.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 24
Rãspunderea
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentului cod de conduitã atrage rãspunderea disciplinarã a personalului contractual, în condiţiile legii.
(2) Organele cu atribuţii disciplinare au competenţa de a cerceta încãlcarea prevederilor prezentului cod de conduitã şi de a propune aplicarea sancţiunilor disciplinare în condiţiile <>Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare.
(3) În cazurile în care faptele sãvârşite întrunesc elementele constitutive ale unor infracţiuni, vor fi sesizate organele de urmãrire penalã competente, în condiţiile legii.
(4) Personalul contractual rãspunde patrimonial, potrivit legii, în cazurile în care, prin faptele sãvârşite cu încãlcarea normelor de conduitã profesionalã, aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
ART. 25
Armonizarea regulamentelor interne de organizare şi funcţionare
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritãţile şi instituţiile publice vor armoniza regulamentele interne de organizare şi funcţionare sau codurile de conduitã specifice, potrivit dispoziţiilor prezentului cod de conduitã, în funcţie de domeniul lor de activitate.
ART. 26
Asigurarea publicitãţii
Pentru informarea cetãţenilor compartimentele de relaţii publice din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice au obligaţia de a asigura publicitatea şi de a afişa codul de conduitã la sediul autoritãţilor sau instituţiilor publice, într-un loc vizibil.
ART. 27
Intrarea în vigoare
Prezenta lege intrã în vigoare la 5 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAfiILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VşCşROIU

Bucureşti, 8 noiembrie 2004.
Nr. 477.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016