Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 453 din 1 noiembrie 2004  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 453 din 1 noiembrie 2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.052 din 12 noiembrie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1 din 21 ianuarie 1999 privind regimul stãrii de asediu şi regimul stãrii de urgenţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Starea de asediu şi starea de urgenţã privesc situaţii de crizã ce impun mãsuri excepţionale care se instituie în cazuri determinate de apariţia unor pericole grave la adresa apãrãrii ţãrii şi securitãţii naţionale, a democraţiei constituţionale ori pentru prevenirea, limitarea sau înlãturarea urmãrilor unor dezastre."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Starea de asediu reprezintã ansamblul de mãsuri excepţionale de naturã politicã, militarã, economicã, socialã şi de altã naturã aplicabile pe întreg teritoriul ţãrii ori în unele unitãţi administrativ-teritoriale, instituite pentru adaptarea capacitãţii de apãrare a ţãrii la pericole grave, actuale sau iminente, care ameninţã suveranitatea, independenţa, unitatea ori integritatea teritorialã a statului. În cazul instituirii stãrii de asediu se pot lua mãsuri excepţionale aplicabile pe întreg teritoriul ţãrii ori în unele unitãţi administrativ-teritoriale."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Starea de urgenţã reprezintã ansamblul de mãsuri excepţionale de naturã politicã, economicã şi de ordine publicã aplicabile pe întreg teritoriul ţãrii sau în unele unitãţi administrativ-teritoriale care se instituie în urmãtoarele situaţii:
a) existenţa unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţionalã ori funcţionarea democraţiei constituţionale;
b) iminenţa producerii ori producerea unor calamitãţi care fac necesarã prevenirea, limitarea sau înlãturarea, dupã caz, a urmãrilor unor dezastre."
4. Dupã articolul 3 se introduc douã articole noi, articolele 3^1 şi 3^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - Starea de asediu şi starea de urgenţã pot fi instituite şi menţinute numai în mãsura cerutã de situaţiile care le determinã şi cu respectarea obligaţiilor asumate de România potrivit dreptului internaţional.
Art. 3^2. - Pe durata stãrii de asediu şi a stãrii de urgenţã sunt interzise:
a) limitarea dreptului la viaţã, cu excepţia cazurilor când decesul este rezultatul unor acte licite de rãzboi;
b) tortura şi pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante;
c) condamnarea pentru infracţiuni neprevãzute ca atare, potrivit dreptului naţional sau internaţional;
d) restrângerea accesului liber la justiţie."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Pe durata stãrii de asediu sau a stãrii de urgenţã, exerciţiul unor drepturi şi libertãţi fundamentale poate fi restrâns, cu excepţia drepturilor omului şi libertãţilor fundamentale prevãzute la art. 3^2, numai în mãsura în care situaţia o cere şi cu respectarea art. 53 din Constituţia României, republicatã."
6. Articolul 6 se abrogã.
7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) La instituirea stãrii de asediu sau a stãrii de urgenţã, unele atribuţii ale administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale trec în competenţa autoritãţilor militare şi a altor autoritãţi publice, prevãzute în decretul de instituire a stãrii de asediu sau de urgenţã.
(2) Autoritãţile civile ale administraţiei publice continuã exercitarea atribuţiilor care nu au fost transferate autoritãţilor prevãzute la alin. (1) şi au obligaţia de a acorda sprijin acestora."
8. Articolul 8 se abrogã.
9. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Conducãtorii autoritãţilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice au obligaţia sã respecte şi sã aplice toate mãsurile stabilite în prezenta ordonanţã de urgenţã, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stãrii instituite."
10. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL II
Procedura instituirii şi încetãrii stãrii de asediu şi a stãrii de urgenţã"

11. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - În situaţia în care Parlamentul nu încuviinţeazã starea instituitã, Preşedintele României revocã de îndatã decretul, mãsurile dispuse încetându-şi aplicabilitatea."
12. La articolul 14, dupã litera c) se introduce o literã nouã, litera c^1), cu urmãtorul cuprins:
"c^1) mãsurile de primã urgenţã care urmeazã a fi luate;"
13. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În funcţie de evoluţia situaţiilor de pericol, Preşedintele României, cu încuviinţarea Parlamentului, poate prelungi durata stãrii instituite şi poate extinde sau restrânge aria de aplicare a acesteia. Prelungirile se dispun în condiţiile prevederilor art. 5."
14. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul înlãturãrii situaţiilor de pericol, înainte de expirarea termenului stabilit, încetarea aplicãrii mãsurii excepţionale se dispune prin decret, cu încuviinţarea prealabilã a Parlamentului."
15. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În cazul instituirii stãrii de urgenţã în temeiul art. 3 lit. a), coordonarea aplicãrii mãsurilor dispuse prin decret revine Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) În condiţiile alin. (1), Poliţia Comunitarã poate fi militarizatã, în totalitate sau numai în anumite unitãţi administrativ-teritoriale, desfãşurându-şi activitatea în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) În cazul prevãzut la art. 3 lit. a), Ministerul Apãrãrii Naţionale sprijinã forţele Ministerului Administraţiei şi Internelor, la cererea acestuia, în baza aprobãrii Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, în limitele şi condiţiile stabilite de acesta.
(4) Forţele Ministerului Apãrãrii Naţionale pot acorda sprijin numai în misiuni pentru care au pregãtirea şi dotarea corespunzãtoare."
16. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Pe durata stãrii de urgenţã, instituitã în temeiul art. 3 lit. b), gestionarea mãsurilor dispuse revine Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţã, sub conducerea nemijlocitã a ministrului administraţiei şi internelor şi în coordonarea primului-ministru."
17. La articolul 20, partea introductivã şi literele b, d), k) şi n) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi a mãsurilor prevãzute în decretul de instituire a stãrii de asediu sau a stãrii de urgenţã, autoritãţile militare, precum şi celelalte autoritãţi publice prevãzute la art. 7 alin. (1) au urmãtoarele atribuţii şi rãspunderi:
..............................................................
b) sã dispunã depunerea temporarã, la organele de poliţie de pe raza judeţului sau a municipiului Bucureşti, a armelor, muniţiilor şi materialelor explozive aflate asupra populaţiei şi sã procedeze la cãutarea celor nedepuse în termenul stabilit, urmând ca la încetarea mãsurii excepţionale acestea sã fie înapoiate celor în drept sã le deţinã; sã dispunã închiderea temporarã a societãţilor care comercializeazã arme şi muniţii şi sã instituie paza acestora;
..............................................................
d) sã efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, când acestea se impun;
...............................................................
k) sã suspende temporar apariţia sau difuzarea unor publicaţii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;
...............................................................
n) sã emitã ordonanţe militare sau ordine, dupã caz;"
18. La articolul 20, litera p) se abrogã.
19. Dupã articolul 20, se introduce un articol nou, articolul 20^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - În exercitarea atribuţiilor ce le revin pe durata stãrii de asediu sau a stãrii de urgenţã, autoritãţile prevãzute la art. 7 alin. (1) pot emite ordonanţe militare, respectiv ordine, care sunt obligatorii, conform legii."
20. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) În funcţie de situaţia operativã concretã din unitãţile administrativ-teritoriale în care a fost instituitã starea de asediu sau starea de urgenţã, Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii poate dispune ca unitãţile militare din forţele destinate apãrãrii sã fie trecute în trepte superioare ale capacitãţii de luptã, potrivit planurilor întocmite, inclusiv completarea lor cu resurse umane şi materiale, conform organizãrii la rãzboi."
21. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Pe timpul stãrii de asediu sau al stãrii de urgenţã, Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii, în limitele prevãzute de legea sa organicã, poate prelungi durata îndeplinirii îndatoririlor militare ale cetãţenilor."
22. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL IV
Ordonanţe militare şi ordine ale altor autoritãţi publice"

23. La articolul 23, partea introductivã şi litera b) a punctului 1 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Ordonanţele militare se emit în limitele stabilite prin decretul de instituire a mãsurii excepţionale, astfel:
..............................................................
b) de comandanţii de mari unitãţi în raza teritorialã pentru care au fost împuterniciţi de şeful Statului Major General, când starea de asediu a fost instituitã în anumite unitãţi administrativ-teritoriale;".
24. La articolul 23, literele a) şi b) ale punctului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) de ministrul administraţiei şi internelor sau de înlocuitorul de drept al acestuia, când starea de urgenţã a fost instituitã pe întregul teritoriu al ţãrii;
b) de ofiţerii împuterniciţi de ministrul administraţiei şi internelor sau de înlocuitorii legali ai acestora, când starea de urgenţã a fost instituitã în anumite unitãţi administrativ-teritoriale;"
25. La articolul 23, litera c) a punctului 2 se abrogã.
26. Dupã articolul 23 se introduce un articol nou, articolul 23^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Pe durata stãrii de urgenţã, conducãtorii altor autoritãţi prevãzute la art. 7 alin. (1) pot emite ordine sau pot împuternici persoane în acest sens."
27. La articolul 24, partea introductivã şi literele a)-d) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Ordonanţa militarã sau ordinul cuprinde:
a) titlul şi numãrul;
b) autoritatea emitentã;
c) baza legalã a emiterii;
d) perioada de aplicare;
...............................................................
g) modul de aducere la cunoştinţa populaţiei;"
28. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL V
Mãsuri care se pot dispune pe durata stãrii de asediu"

29. La articolul 25, partea introductivã şi litera a) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Pe durata stãrii de asediu se pot dispune urmãtoarele mãsuri:
a) aplicarea planurilor de acţiune specifice şi de cooperare aprobate, precum şi luarea altor mãsuri care se impun;".
30. La articolul 25, literele g) şi h) se abrogã.
31. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VI
Mãsuri care se pot dispune pe durata stãrii de urgenţã"

32. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Pe durata stãrii de urgenţã, instituitã în temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune urmãtoarele:
a) aplicarea planurilor aprobate, conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale decretului de instituire;
b) organizarea şi asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile autoritãţilor publice stabilite sã acţioneze;
c) închiderea frontierei de stat, în întregime sau în zona în care a fost instituitã starea de urgenţã, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care rãmân deschise, precum şi supravegherea frontierei pe toatã lungimea sa.
(2) Pe durata stãrii de urgenţã, instituitã în temeiul art. 3 lit. b), autoritãţile şi instituţiile publice, agenţii economici şi populaţia sunt obligate sã respecte şi sã aplice prevederile legale speciale pe domeniu, precum şi mãsurile dispuse de autoritãţile competente."
33. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã sau a dispoziţiilor ordonanţelor militare ori a ordinelor emise pe timpul stãrii de asediu şi al stãrii de urgenţã atrage rãspunderea disciplinarã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz."
34. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 10.000.000 lei la 700.000.000 lei, pentru persoane juridice."
35. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 28 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite de ministrul apãrãrii naţionale sau, dupã caz, de ministrul administraţiei şi internelor."
36. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 28 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
37. La articolul 31, alineatul (2) se abrogã.
38. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Autoritãţile militare şi celelalte autoritãţi publice, cãrora le revin îndatoriri în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã, au obligaţia ca, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia, sã elaboreze planuri de cooperare şi de acţiune specifice, sã stabileascã forţele şi mijloacele necesare punerii lor în aplicare şi sã asigure cunoaşterea de cãtre personalul din structurile subordonate a obligaţiilor ce îi revin."
39. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - În termen de 60 de zile de la încetarea stãrii de asediu sau a stãrii de urgenţã, Preşedintele României prezintã Parlamentului o informare asupra evenimentelor care au determinat instituirea acestora, acţiunile întreprinse şi mãsurile necesare prevenirii unor astfel de situaţii."
40. Articolele 35 şi 36 se abrogã.
ART. II
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stãrii de asediu şi regimul stãrii de urgenţã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU DORU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 1 noiembrie 2004.
Nr. 453.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016