Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 448 din 12 noiembrie 2003  privind modificarea si completarea   Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 448 din 12 noiembrie 2003 privind modificarea si completarea Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 828 din 22 noiembrie 2003
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 17 aprilie 1997, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta lege reglementeazã aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, semnatã la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificatã prin <>Legea nr. 125/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 22 decembrie 1994."
2. Dupã articolul 1 se introduce un articol nou, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - În sensul prezentei legi:
1. Prin convenţie se înţelege Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, semnatã la Paris la 13 ianuarie 1993.
2. Prin Organizaţie se înţelege Organizaţia pentru Interzicerea Armelor Chimice, cu sediul la Haga (Regatul Olandei).
3. Dacã prezenta lege nu specificã altfel, prin liste se înţelege listele nr. 1, 2 şi 3 din anexa nr. 1 la prezenta lege.
4. Prin arme chimice se înţelege urmãtoarele elemente, luate împreunã sau separat:
a) substanţe chimice toxice şi precursorii lor, cu excepţia celor destinate unor scopuri neinterzise prin convenţie, atât timp cât tipurile şi cantitãţile sunt conforme cu asemenea scopuri;
b) muniţii şi dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau alte vãtãmãri prin acţiunea toxicã a substanţelor chimice toxice, specificate la lit. a), care ar fi puse în libertate ca urmare a folosirii unor asemenea muniţii şi dispozitive;
c) orice echipament conceput special pentru a fi utilizat în legãturã directã cu folosirea muniţiilor şi a dispozitivelor specificate la lit. b).
5. Prin substanţã chimicã toxicã se înţelege orice substanţã chimicã ce, prin acţiunea sa chimicã asupra proceselor biologice, poate cauza moarte, incapacitate temporarã ori vãtãmãri permanente la om sau la animale, indiferent de originea sa ori de metoda de producere şi indiferent dacã se obţine în instalaţii, în muniţii binare sau în altã parte.
6. Prin precursor se înţelege orice reactiv chimic care participã, în orice fazã, la producerea, prin orice metode, a unei substanţe chimice toxice, inclusiv orice component de bazã al unui sistem chimic binar sau multicomponent.
7. Arme chimice vechi se referã la una dintre urmãtoarele categorii:
a) arme chimice care au fost produse înainte de anul 1925;
b) arme chimice produse în perioada 1925-1946, care s-au deteriorat, astfel încât nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
8. Arme chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice vechi, abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fãrã consimţãmântul acestuia, dupã data de 1 ianuarie 1925.
9. Prin substanţã pentru combaterea dezordinilor publice se înţelege orice produs chimic neînscris în listele de substanţe chimice toxice şi precursori din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid la om o iritaţie senzorialã sau incapacitate fizicã ce dispare la scurt timp dupã terminarea expunerii.
10. Scopuri neinterzise prin convenţie sunt:
a) scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau alte scopuri paşnice;
b) scopuri de protecţie, şi anume acele scopuri în relaţie directã cu protecţia împotriva substanţelor chimice toxice şi a armelor chimice;
c) scopuri militare care nu au legãturã cu utilizarea armelor chimice şi care nu depind de utilizarea proprietãţilor toxice ale substanţelor chimice ca metodã de rãzboi;
d) scopuri pentru asigurarea respectãrii legilor, inclusiv combaterea dezordinilor publice."
3. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Substanţele chimice toxice şi precursorii pentru care se stabilesc regimuri de control sunt cei înscrişi în liste, aşa cum acestea sunt definite la art. 1^1 pct. 3, precum şi alte substanţe chimice neînscrise în liste, care corespund definiţiilor de la art. 1^1 pct. 5 şi 6."
4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Agenţia Naţionalã de Control al Exporturilor, denumitã în continuare Agenţie, este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Afacerilor Externe, care supravegheazã şi coordoneazã toate activitãţile privind aplicarea prevederilor convenţiei.
(2) Agenţia asigurã controlul producerii, folosirii, importului şi exportului de substanţe chimice toxice şi precursori ai acestora, astfel încât activitãţile respective sã se desfãşoare în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(3) Agenţia este autoritatea naţionalã pentru aplicarea prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi şi asigurã, în conformitate cu acestea, relaţiile cu Organizaţia, precum şi cu autoritãţile naţionale similare din alte ţãri.
(4) Organizarea, funcţionarea şi dotarea Agenţiei, în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Agenţia este condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat numit prin decizie a primului-ministru.
(6) Pentru îndeplinirea funcţiilor prevãzute la alin. (1)-(3) Agenţia are urmãtoarele atribuţii:
a) autorizeazã funcţionarea instalaţiilor şi/sau laboratoarelor în care se produc substanţele chimice înscrise în lista nr. 1, folosite în scopuri neinterzise, şi verificã sistematic, prin inspecţii la faţa locului, substanţele chimice şi instalaţiile şi/sau laboratoarele menţionate;
b) elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţiile naţionale, iniţiale şi anuale privind substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 şi instalaţiile de producere a acestora în scopuri neinterzise;
c) verificã sistematic respectarea regimurilor privind substanţele chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3 şi instalaţiile de producere a acestora, pe baza datelor furnizate de deţinãtorii instalaţiilor şi prin inspecţii la faţa locului;
d) elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţiile naţionale, iniţiale şi anuale privind substanţele chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3, precum şi platformele care produc, prelucreazã, consumã, importã sau exportã aceste substanţe chimice;
e) notificã Organizaţiei transferurile de substanţe chimice înscrise în lista nr. 1, cu cel puţin 30 de zile înainte de efectuarea lor;
f) fac excepţie de la prevederile lit. e) transferurile având ca obiect saxitoxina, în cantitãţi de 5 miligrame sau mai mici, pentru scopuri medicale, care vor fi notificate Organizaţiei în perioada efectuãrii transferului respectiv;
g) elibereazã certificate de utilizator final pentru importurile de substanţe chimice înscrise în liste;
h) verificã, pe bazã de date şi prin inspecţii la faţa locului, platformele care produc prin sintezã substanţe organice definite, neînscrise în liste; elaboreazã şi transmite Organizaţiei declaraţii naţionale, iniţiale şi anuale privind aceste platforme;
i) colecteazã de la deţinãtorii obiectivelor prevãzute la lit. a), c) şi h) datele necesare întocmirii declaraţiilor naţionale şi organizeazã banca naţionalã de date;
j) transmite Organizaţiei, nu mai târziu de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a convenţiei, declaraţia privind substanţele pentru combaterea dezordinilor publice;
k) asigurã, împreunã cu alte autoritãţi publice competente, condiţiile necesare executãrii inspecţiilor internaţionale, în concordanţã cu prevederile convenţiei;
l) asigurã, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe baza unui plan comun de cooperare, coordonarea activitãţilor instituţiilor naţionale competente, în vederea implementãrii prevederilor convenţiei referitoare la cooperarea internaţionalã şi acordarea asistenţei de urgenţã, scop în care sunt încheiate acorduri şi protocoale de colaborare;
m) încheie acorduri şi protocoale de colaborare cu alte instituţii şi organisme naţionale în vederea asigurãrii respectãrii prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi;
n) coopereazã cu Organizaţia şi cu autoritãţile naţionale din alte state în vederea aplicãrii eficiente a prevederilor convenţiei;
o) încheie acorduri, memorandumuri de înţelegere sau protocoale de colaborare cu autoritãţi similare din alte state-pãrţi, în domeniul sãu de activitate;
p) informeazã semestrial Guvernul asupra modului de îndeplinire a prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi."
5. Dupã alineatul (3) al articolului 7 se introduce un alineat nou, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Persoanele care deţin şi utilizeazã substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 sunt obligate sã transmitã în fiecare an Agenţiei declaraţii anuale detaliate referitoare la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent."
6. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Persoanele care importã sau exportã substanţele chimice înscrise în lista nr. 1, în conformitate cu prevederile convenţiei şi ale cap. IV din prezenta lege, sunt obligate sã solicite Agenţiei eliberarea unei licenţe cu cel puţin 60 de zile înainte de efectuarea operaţiunii.
(2) Persoanele care importã sau exportã saxitoxinã în cantitãţi de 5 miligrame sau mai mici, destinatã scopurilor medicale, sunt exceptate de la prevederile alin. (1) şi sunt obligate sã notifice Agenţiei operaţiunea respectivã înainte de efectuarea acesteia.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt obligate sã transmitã anual Agenţiei, în condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. b), o declaraţie detaliatã cu privire la operaţiunile efectuate în anul calendaristic precedent. Declaraţia trebuie sã conţinã specificaţii cantitative şi sã precizeze utilizarea finalã pentru fiecare substanţã şi pentru fiecare ţarã implicatã."
7. Partea introductivã a articolului 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Persoanele care deţin platforme ce au produs prin sintezã, în cursul anului calendaristic precedent, mai mult de 100 tone de substanţe organice definite, neînscrise în liste, cu excepţia platformelor care produc în exclusivitate explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate sã transmitã Agenţiei:"
8. Partea introductivã a articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Persoanele care deţin platforme, cuprinzând una sau mai multe instalaţii ce au produs prin sintezã, în cursul anului precedent, mai mult de 10 tone dintr-o substanţã chimicã organicã definitã, neînscrisã în liste şi care conţine elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate sã transmitã Agenţiei:"
9. Litera b) a alineatului (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"b) declaraţiile anuale cu privire la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic precedent, pânã la 1 februarie;"
10. Litera a) a alineatului (2) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"a) sã întocmeascã şi sã supunã spre aprobare Agenţiei norme specifice privind evidenţa operaţiunilor efectuate cu asemenea substanţe şi pãstrarea în deplinã siguranţã a acestora, în cel mult 10 zile de la intrarea în posesie;"
11. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Substanţele chimice înscrise în liste sunt considerate, dupã caz, produse militare sau cu dublã utilizare, importul şi exportul acestora fiind supuse regimului de control al exporturilor de produse militare sau de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, dupã caz."
12. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 1 este condiţionatã şi de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(2) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 2, în situaţiile menţionate la art. 23, nu este condiţionatã de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita exportatorului orice alte documente justificative.
(3) Eliberarea documentelor de export pentru substanţele chimice înscrise în lista nr. 3, în situaţiile menţionate la art. 23, este condiţionatã şi de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat sau avizat de autoritatea de stat desemnatã în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(4) Certificatul de utilizator final trebuie sã menţioneze, în legãturã cu substanţele care fac obiectul exportului:
a) cã vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de convenţie;
b) cã nu vor fi reexportate;
c) tipurile şi cantitãţile;
d) utilizarea finalã;
e) denumirea şi adresa utilizatorului final."
13. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Operaţiunile de import şi de export cu substanţele chimice înscrise în lista nr. 2 se efectueazã numai cu statele-pãrţi la convenţie.
(2) Substanţele chimice înscrise în lista nr. 3 pot fi exportate cãtre state care nu sunt parte la convenţie, cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 21."
14. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Agenţia îşi constituie un corp de control.
(2) Corpul de control al Agenţiei are acces neîngrãdit la toate obiectivele, instalaţiile, echipamentele, documentele şi informaţiile necesare, oricare ar fi persoanele deţinãtoare, pentru verificarea modului de respectare a prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi.
(3) Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitãţilor de inspecţie, Agenţia desemneazã laboratoare chimice dotate cu aparaturã corespunzãtoare.
(4) Cheltuielile aferente efectuãrii de cãtre laboratoarele desemnate de Agenţie a analizelor chimice necesare activitãţilor de inspecţie se suportã din bugetul Agenţiei."
15. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaraţii, în conformitate cu prevederile art. 7 şi ale art. 9-12, pot fi verificate de Organizaţie prin inspecţii iniţiale şi inspecţii de rutinã.
(2) În cadrul inspecţiei iniţiale, Agenţia împreunã cu reprezentanţii instalaţiilor care produc substanţe chimice înscrise în listele nr. 1 şi 2 negociazã cu echipa de inspecţie a Organizaţiei acorduri de instalaţie care stabilesc în detaliu procedurile de verificare aplicabile inspecţiilor ulterioare la instalaţiile menţionate.
(3) Pentru instalaţiile care produc substanţele chimice înscrise în lista nr. 3, acordul de instalaţie se încheie dacã Agenţia constatã oportunitatea acestuia, cu ocazia primei inspecţii efectuate de Organizaţie la faţa locului."
16. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - În vederea aplicãrii prevederilor convenţiei referitoare la desfãşurarea inspecţiilor internaţionale, Agenţia întreprinde urmãtoarele mãsuri:
a) stabileşte împreunã cu Ministerul Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul general al poliţiei de frontierã - şi cu Autoritatea Naţionalã de Control punctele de intrare/ieşire în/din ţarã a echipelor de inspecţie şi le transmite Organizaţiei în cel mult 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a convenţiei;
b) transmite operativ Autoritãţii Naţionale de Control lista echipamentului aprobat de Organizaţie, precum şi orice actualizãri ale acestei liste. De asemenea, cu ocazia fiecãrei inspecţii comunicã lista probelor prelevate de echipa de inspecţie, pentru care se permite scoaterea din ţarã, în conformitate cu prevederile art. 26 lit. h);
c) solicitã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, respectiv Ministerului Apãrãrii Naţionale, eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele neprogramate civile, respectiv militare, deţinute sau închiriate de Organizaţie;
d) constituie echipa de însoţire din membri ai corpului de control, din reprezentanţi ai obiectivului inspectat şi, dupã caz, din reprezentanţi ai autoritãţilor publice competente;
e) confirmã imediat Organizaţiei primirea listei cu inspectori şi asistenţi de inspecţie;
f) transmite Organizaţiei, în cel mult 30 de zile de la data confirmãrii prevãzute la lit. e), lista cu inspectorii şi asistenţii de inspecţie care nu pot fi acceptaţi."
17. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - În vederea aplicãrii prevederilor convenţiei referitoare la organizarea şi desfãşurarea inspecţiilor internaţionale de cãtre Organizaţie, Ministerul Afacerilor Externe are obligaţia de a întreprinde mãsurile necesare pentru acordarea de cãtre misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, în cel mult 30 de zile de la data confirmãrii primirii listei cu inspectori şi asistenţi de inspecţie, a vizelor de intrare-ieşire, de tranzit, pentru cãlãtorii multiple, valabile cel puţin 2 ani, care sã permitã fiecãrui inspector şi asistent de inspecţie acceptat sã îşi îndeplineascã mandatul încredinţat."
18. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Ministerul Finanţelor Publice:
a) asigurã introducerea temporarã, fãrã plata drepturilor vamale de import şi fãrã completarea declaraţiei vamale în detaliu, pe baza unui inventar în douã exemplare, vizat de autoritatea vamalã, a echipamentelor, aparaturii şi probelor transportate de membrii echipei de inspecţie, precum şi a articolelor de uz personal ale acestora, cu excepţia articolelor de import sau export interzise prin lege ori controlate prin reguli de carantinã, cu condiţia scoaterii din ţarã a acestora la încheierea inspecţiei. Formalitãţile vamale pentru echipament, aparaturã şi probe se efectueazã concomitent cu examinarea acestora de cãtre echipa de însoţire, la punctul de intrare/ieşire în/din ţarã;
b) asigurã introducerea, fãrã garantarea drepturilor vamale de import şi fãrã completarea declaraţiei vamale, a probelor transmise de Organizaţie sau prin dispoziţie a acesteia, în vederea analizãrii de cãtre laboratoare specializate din România;
c) pune la dispoziţie echipei de însoţire, la punctul de intrare/ieşire, un spaţiu corespunzãtor destinat examinãrii echipamentului şi aparaturii aduse de echipa de inspecţie;
d) informeazã operativ Agenţia asupra operaţiunilor de tranzit prin România a substanţelor chimice înscrise în liste, efectuate în conformitate cu legislaţia vamalã, precum şi asupra rezultatelor verificãrilor specifice incidente domeniului prezentei legi;
e) informeazã, la cerere, Agenţia asupra operaţiunilor de import/export al substanţelor chimice, efectuate în conformitate cu legislaţia vamalã, în vederea identificãrii acelor operaţiuni care intrã sub incidenţa prezentei legi."
19. Litera a) a articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"a) aprobã eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele civile neprogramate, deţinute sau închiriate de Organizaţie, astfel încât numãrul acestei autorizaţii sã poatã fi transmis Organizaţiei de cãtre Agenţie, în cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a convenţiei şi în fiecare an pânã la data de 15 decembrie pentru anul urmãtor;"
20. Dupã articolul 42 se introduce un articol nou, articolul 42^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 42^1. - Ministerul Apãrãrii Naţionale aprobã eliberarea autorizaţiei de survol/aterizare, specialã pentru aeronavele militare neprogramate, închiriate de Organizaţie, şi comunicã Agenţiei numãrul acesteia, în fiecare an pânã la data de 15 decembrie pentru anul urmãtor, în vederea transmiterii la Organizaţie de cãtre Agenţie."
21. Alineatul (1) al articolului 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Personalul Agenţiei care ia cunoştinţã de informaţii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale este obligat sã respecte caracterul lor şi sã le facã cunoscute numai autoritãţilor publice îndreptãţite, în condiţiile legii."
22. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - Ministerul Afacerilor Externe asigurã transmiterea operativã a declaraţiilor şi a altor documente între Agenţie şi Organizaţie."
23. Alineatul (1) al articolului 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Accesul specialiştilor corpului de control al Agenţiei la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza mandatului emis de preşedintele Agenţiei."
24. Alineatul (2) al articolului 47 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Agenţia editeazã şi difuzeazã materiale documentare şi organizeazã cursuri, seminarii, simpozioane şi alte forme de pregãtire a agenţilor economici şi a autoritãţilor publice, în vederea interpretãrii corecte şi a aplicãrii prevederilor convenţiei şi ale prezentei legi."
25. Dupã articolul 47 se introduce un articol nou, articolul 47^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - Sumele necesare pentru asigurarea ofertei de asistenţã a României la Organizaţie prin contribuţie la fondul voluntar de asistenţã, pentru procurarea şi întreţinerea de echipamente sau pentru servicii care fac obiectul acestei oferte, se asigurã din bugetul Agenţiei."
26. Capitolul VIII va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VIII
Contravenţii şi infracţiuni

Art. 48. - Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, materialã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
Art. 49. - Conducãtorii persoanelor juridice sunt obligaţi sã asigure respectarea prevederilor prezentei legi şi sã stabileascã atribuţiile ce revin personalului din subordine pentru aplicarea acestora.
Art. 50. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte:
a) transmiterea declaraţiilor şi notificãrilor prevãzute la art. 6-13 cu întârziere de pânã la 30 de zile, cu amendã de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) transmiterea declaraţiilor prevãzute la art. 6-13 cu întârziere de peste 30 de zile, precum şi transmiterea de date incomplete sau în neconcordanţã cu activitatea desfãşuratã, cu amendã de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei;
c) neîndeplinirea obligaţiei de a transmite declaraţiile conform prevederilor prezentei legi, dacã aceasta nu aduce prejudicii grave îndeplinirii obligaţiilor României cãtre Organizaţie, cu amendã de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agenţiei la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea în orice mod a acestora de a-şi exercita atribuţiile legale, precum şi ascunderea unor date şi informaţii relevante referitoare la acestea, cu amendã de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
e) neîndeplinirea obligaţiei stabilite potrivit dispoziţiilor art. 15 alin. (2) de întocmire a normelor specifice privind evidenţa operaţiunilor efectuate cu asemenea substanţe şi pãstrarea în deplinã siguranţã a acestora, precum şi încãlcarea acestor norme, cu amendã de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f) netransmiterea, la solicitarea în scris a Agenţiei, a documentelor, datelor şi informaţiilor solicitate, la termenele stabilite, cu amendã de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Sancţiunile contravenţionale pot fi aplicate şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre corpul de control al Agenţiei.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
Art. 51. - Contravenţiilor prevãzute la art. 50 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
Art. 52. - (1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) În cazul în care fapta a avut consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi, iar dacã s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detenţiunea pe viaţã sau închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
Art. 53. - (1) Dezvoltarea, producerea, dobândirea, deţinerea sau transferul, direct ori indirect, de arme chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Sustragerea de substanţe chimice toxice sau de precursori pentru folosirea lor în scopurile armelor chimice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
Art. 54. - (1) Ameninţarea adresatã unui stat, unei organizaţii internaţionale sau unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor chimice, în scopul de a provoca moartea, incapacitatea temporarã sau vãtãmãri permanente unor persoane, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este condiţionatã de îndeplinirea sau neîndeplinirea unui act ori când, prin ameninţare sub orice formã, se pretinde a se da ori a se preda arme chimice, în scopul de a provoca moartea, incapacitatea temporarã sau vãtãmãri permanente unor persoane, pedeapsa este închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
Art. 55. - (1) Producerea substanţelor chimice înscrise în lista nr. 1, în cantitãţi peste limitele sau în alte condiţii decât cele prevãzute la art. 15-18, precum şi importul, exportul, deţinerea sau folosirea acestora, fãrã respectarea prevederilor art. 15 alin. (1) şi ale art. 22, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Importul şi exportul de substanţe chimice înscrise în listele nr. 2 şi 3, cu încãlcarea prevederilor art. 23, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de a transmite declaraţiile conform prevederilor prezentei legi, dacã aceasta aduce prejudicii grave îndeplinirii obligaţiilor României cãtre Organizaţie, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 3 ani sau cu amendã.
(4) Refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agenţiei, împreunã cu echipele de inspecţie ale Organizaţiei, la obiectivele şi instalaţiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea acestora, în orice mod, de a-şi exercita atribuţiile legale, precum şi ascunderea unor date şi informaţii relevante referitoare la acestea constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 7 ani.
(5) Tentativa se pedepseşte.
Art. 56. - (1) Urmãrirea penalã în cazurile infracţiunilor prevãzute în prezenta lege se efectueazã în mod obligatoriu de cãtre procuror.
(2) Competenţa de a judeca în primã instanţã infracţiunile revine tribunalelor."
27. La capitolul VIII, dupã articolul 56 se introduce un articol nou, articolul 56^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 56^1. - Dispoziţiile Codului penal privind confiscarea specialã se aplicã în mod corespunzãtor."
28. Poziţia (4) din lista nr. 1 din anexa nr. 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfurã (2625-76-5)
Iperitã: Bis(2-cloroetil)-sulfurã (505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan (63869-13-6)
Sescviiperitã: 1,2-Bis(2-cloroetiltio)etan (3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan (63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan (142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan (142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter (63918-90-1)
Iperitã O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter (63918-89-8)"
29. Punctele 9 şi 10 din anexa nr. 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"9. Dobândire înseamnã operaţiunea de import, respectiv introducerea, definitivã sau temporarã, pe teritoriul României, inclusiv acţiunea necomercialã de primire din afara teritoriului naţional, precum şi primirea de la o persoanã de pe teritoriul naţional.
10. Transfer înseamnã operaţiunea de export, respectiv scoaterea, definitivã sau temporarã, de pe teritoriul României, inclusiv acţiunea necomercialã de trimitere în afara teritoriului naţional, precum şi trimiterea cãtre o persoanã de pe teritoriul naţional."
ART. II
<>Legea nr. 56/1997 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 9 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 21 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 12 noiembrie 2003.
Nr. 448.
------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016