Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 43 din 21 ianuarie 2003  privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 43 din 21 ianuarie 2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 30 ianuarie 2003

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Finanţarea activitãţii partidelor politice se realizeazã numai în condiţiile legii.
(2) Asigurarea mijloacelor de finanţare a activitãţii partidelor politice trebuie sa fie expresia caracterului liber, egal şi sincer al competitiei politice.
ART. 2
Partidele politice pot deţine bunuri mobile şi imobile care sunt necesare realizãrii activitãţii specifice.
ART. 3
(1) Sursele de finanţare a activitãţii unui partid politic pot fi:
a) cotizatii ale membrilor de partid;
b) donaţii şi legate;
c) venituri provenite din activitãţi proprii;
d) subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Operaţiunile de încasãri şi plati ale partidelor politice se pot efectua prin conturi bancare, în lei şi în valuta, deschise la bãnci cu sediul în România, potrivit legii.
(3) Veniturile realizate din activitãţile prevãzute la alin. (1) sunt scutite de impozite şi taxe.

CAP. 2
Finanţarea privatã

SECŢIUNEA 1
Cotizatii

ART. 4
(1) Cuantumul cotizaţiilor, repartizarea şi utilizarea acestora se stabilesc prin hotãrâri ale partidului politic, potrivit statutului.
(2) Veniturile totale provenite din cotizatii sunt neplafonate.
(3) Suma cotizaţiilor plãtite într-un an de un membru de partid poate fi de pana la 100 de salarii de baza minime brute pe ţara. Salariul de baza minim brut pe ţara luat ca referinta este cel existent la data de 1 ianuarie a anului respectiv.

SECŢIUNEA a 2-a
Donaţii

ART. 5
(1) Donaţiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depãşi 0,025% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
(2) În anul fiscal în care au loc alegeri plafonul va fi de 0,050% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
(3) Donaţiile primite de la o persoana fizica într-un an pot fi de pana la 200 de salarii de baza minime brute pe ţara la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(4) Donaţiile primite de la o persoana juridicã într-un an pot fi de pana la 500 de salarii de baza minime brute pe ţara la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv. Persoanele juridice sunt obligate ca la data efectuãrii donatiei sa aibã achitate integral toate datoriile fata de bugetul de stat şi bugetul asigurãrilor sociale de stat.
(5) Valoarea bunurilor mobile şi imobile donate partidului, precum şi a serviciilor prestate acestuia se include în valoarea donatiilor, plafonata conform alin. (1)-(4).
(6) La primirea donatiei sunt obligatorii verificarea şi înregistrarea identitãţii donatorului. La solicitarea donatorului, identitatea sa poate rãmâne confidenţialã, în situaţia în care donatia se situeaza în limita sumei anuale de 10 salarii de baza minime brute pe ţara. Suma totalã primitã de un partid politic ca donaţii confidenţiale nu poate depãşi 15% din subvenţia maxima acordatã de la bugetul de stat unui partid politic în anul respectiv.
(7) Toate donaţiile vor fi evidentiate în mod corespunzãtor în documentele contabile, cu menţionarea datei la care au fost fãcute şi a altor informaţii care sa permitã identificarea surselor de finanţare. Donaţiile în natura - de bunuri sau servicii - vor fi reflectate în evidenta contabila la valoarea de piata stabilitã în condiţiile legii.
(8) Lista persoanelor care au fãcut într-un an donaţii a cãror valoare cumulatã depãşeşte 10 salarii de baza minime brute pe ţara, precum şi suma totalã a donatiilor confidenţiale se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pana la data de 31 martie a anului urmãtor.
(9) Lista donatorilor, precum şi evidentele contabile ale partidului trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele elemente: numele sau, dupã caz, denumirea, domiciliul sau, dupã caz, sediul; cetãţenia sau, dupã caz, naţionalitatea donatorului; numãrul şi seria actului de identitate şi codul numeric personal sau, dupã caz, codul unic de înregistrare; valoarea şi felul donatiei şi data la care a fost efectuatã donatia.
(10) Este interzisã acceptarea sub orice forma, directa sau indirecta, de cãtre partidele politice a donatiilor de bunuri materiale sau sume de bani ori prestarea de servicii gratuite fãcute cu scopul evident de a obţine un avantaj economic sau politic.
ART. 6
(1) Partidele politice nu pot accepta donaţii sau servicii prestate cu titlu gratuit de la o autoritate sau instituţie publica, de la o regie autonomã, de la o companie nationala, societate comercialã sau societate bancarã cu capital integral sau majoritar de stat; de asemenea, sunt interzise donaţiile în bani din partea unui sindicat. Sumele astfel primite se confisca şi se fac venit la bugetul de stat.
(2) Donaţiile din partea altor state ori a organizaţiilor din strãinãtate, precum şi din partea persoanelor fizice şi juridice strãine sunt interzise. Fac excepţie de la prevederile acestui alineat donaţiile constând în bunuri materiale necesare activitãţii politice, dar care nu sunt materiale de propaganda electoralã, primite de la organizaţii politice internaţionale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formaţiuni politice aflate în relaţii de colaborare politica. Aceste donaţii se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pana la data de 31 martie a anului urmãtor.
(3) Donaţiile prevãzute la alin. (2) sunt scutite de plata taxelor vamale.

SECŢIUNEA a 3-a
Alte surse de venituri

ART. 7
Partidele politice nu pot desfasura activitãţi specifice societãţilor comerciale. Fac excepţie:
a) editarea, realizarea şi difuzarea publicaţiilor ori a altor materiale de propaganda şi cultura politica proprii;
b) organizarea de întruniri şi seminarii cu tematica politica, economicã sau socialã;
c) acţiunile culturale, sportive şi distractive;
d) serviciile interne;
e) închirierea spaţiilor proprii pentru conferinţe şi acţiuni social-culturale;
f) dobânzile bancare;
g) înstrãinarea bunurilor din patrimoniu, dar numai dupã cel puţin 5 ani de la înregistrarea în patrimoniu.
ART. 8
Dacã un partid este asociat, conform legii, cu o formaţiune nepolitica, aportul financiar al acesteia din urma la forma respectiva de asociere a carei membra este nu poate depãşi într-un an valoarea a 500 de salarii minime brute pe economie, existente la data de 1 ianuarie a anului respectiv.

CAP. 3
Finanţarea publica (guvernamentalã)

Subvenţii de la bugetul de stat

ART. 9
(1) Partidele politice primesc anual subvenţii de la bugetul de stat, în condiţiile legii. Subvenţia se vãrsa lunar în contul fiecãrui partid politic prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi se reflecta distinct în evidenta contabila.
(2) Suma alocata anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,04% din veniturile prevãzute în bugetul de stat.
(3) Partidele politice care la începutul legislaturii au reprezentanţi în grupuri parlamentare, cel puţin într-o Camera, primesc o subventie de baza. Totalul subvenţiilor de baza reprezintã o treime din subvenţiile bugetare alocate partidelor politice.
(4) Partidele politice reprezentate în Parlament primesc şi o subventie proporţionalã cu numãrul de mandate obţinute. Suma cuvenitã pentru un mandat se stabileşte prin împãrţirea restului de doua treimi din subvenţiile de la bugetul de stat pentru partide politice la numãrul total al parlamentarilor.
(5) Subvenţia totalã acordatã de la bugetul de stat unui partid politic, dupã aceste operaţiuni, nu poate depãşi de 5 ori subvenţia de baza.
(6) Partidele politice care nu au mandate parlamentare, dar au obţinut cu cel mult 1% sub pragul electoral, primesc subvenţii egale, care se stabilesc prin împãrţirea sumei neutilizate, potrivit dispoziţiilor alin. (5), la numãrul partidelor politice respective. Suma totalã acordatã partidelor politice neparlamentare nu poate fi mai mare decât o subventie de baza.
(7) Sumele neutilizate dupã redistribuire, potrivit prevederilor alin. (6), se împart partidelor politice parlamentare proporţional cu numãrul mandatelor.
(8) Sumele neutilizate la sfârşitul anului financiar se reporteazã în anul urmãtor.
ART. 10
(1) Veniturile provenite de la subvenţiile bugetare pot avea urmãtoarele destinaţii:
a) cheltuieli materiale pentru întreţinerea şi funcţionarea sediilor;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli pentru presa şi propaganda;
d) cheltuieli privind organizarea de activitãţi cu caracter politic;
e) cheltuieli de deplasare în ţara şi în strãinãtate;
f) cheltuieli pentru telecomunicaţii;
g) cheltuieli cu delegatiile din strãinãtate;
h) investiţii în bunuri mobile şi imobile necesare activitãţii partidelor respective;
i) cheltuieli pentru campania electoralã.
(2) Eficienta şi oportunitatea acestor cheltuieli se hotãrãsc de cãtre organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor şi dispoziţiilor legale ce reglementeazã utilizarea fondurilor publice.
ART. 11
(1) Autoritãţile locale asigura cu prioritate spaţii pentru sediile centrale şi locale ale partidelor politice, la cererea motivatã a acestora.
(2) Închirierea de cãtre autoritãţile locale a spaţiilor destinate sediilor partidelor politice urmeazã regimul juridic prevãzut pentru închirierea spaţiilor destinate pentru locuit.
(3) Partidele politice sunt scutite de plata impozitelor pe clãdiri pentru sediile deţinute în proprietate, cu excepţia celor cumpãrate la valoarea de inventar.
(4) Partidele politice care îşi înceteazã activitatea ca urmare a autodizolvarii, a dizolvãrii pronunţate prin hotãrâri definitive ale instanţelor judecãtoreşti ori prin alt mod prevãzut de lege sunt obligate sa predea autoritãţilor publice locale, în termen de 60 de zile, spaţiile pe care le-au deţinut cu contract de închiriere încheiat cu acestea. Spaţiile deţinute în proprietate vor fi transmise în condiţiile legii.
(5) În termen de 60 de zile Tribunalul Bucureşti va comunica prefecţilor încetarea activitãţii partidului politic, în vederea preluãrii sediilor închiriate de cãtre autoritãţile publice locale, prin executorii judecãtoreşti.
ART. 12
Plata tuturor cheltuielilor legate de telecomunicaţii, energie electrica şi termica, gaze, apa, canal etc. ale unui partid cade în sarcina exclusiva a acestuia şi se face la tariful spaţiilor destinate pentru locuit.

CAP. 4
Finanţarea în timpul campaniilor electorale

SECŢIUNEA 1
Subvenţia de la bugetul de stat pentru campania electoralã

ART. 13
(1) Prin lege specialã toate partidele care participa la campania electoralã pot primi o subventie de la bugetul de stat. Categoriile de cheltuieli pentru campania electoralã care pot fi finanţate din aceasta subventie se stabilesc prin legea de acordare a acestei subvenţii.
(2) Partidele care nu au obţinut pragul electoral pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului ori, la alegerile locale, nu au obţinut pragul electoral vor restitui subvenţia primitã în condiţiile alin. (1), în termen de doua luni de la data publicãrii rezultatelor finale ale alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În situaţia partidelor care se prezintã în alegeri fãcând parte dintr-o alianta politica, subvenţia prevãzutã la alin. (1) se acorda aliantei.

SECŢIUNEA a 2-a
Contribuţiile pentru campania electoralã

ART. 14
Contribuţiile primite dupã deschiderea campaniei electorale de la persoanele fizice sau juridice din ţara, cu excepţia subvenţiilor prevãzute la art. 13, pot fi folosite pentru campania electoralã a unui partid numai dacã, în prealabil, sunt declarate Curţii de Conturi de cãtre mandatarul financiar.
ART. 15
Este interzisã finanţarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de cãtre persoane fizice sau juridice strãine. Sumele astfel primite se confisca şi se fac venit la bugetul statului.
ART. 16
Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei aliante a acestora sau candidat independent de cãtre o autoritate publica, instituţie publica, regie autonomã, companie nationala, societate comercialã sau societate bancarã cu capital integral ori majoritar de stat sau de cãtre un sindicat ori o asociaţie sau fundaţie. Sumele astfel primite se confisca şi se fac venit la bugetul de stat.

SECŢIUNEA a 3-a
Mandatarul financiar

ART. 17
(1) Primirea pentru campania electoralã a subvenţiilor de la bugetul de stat, a donatiilor sau a legatelor de la persoane fizice sau juridice se face numai printr-un mandatar financiar, desemnat în acest scop de cãtre conducerea partidului.
(2) Mandatarul financiar este obligat sa ţinã evidenta contabila a operaţiunilor financiare pentru fiecare circumscripţie, în cazul alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi, respectiv, pentru Senat, precum şi pentru fiecare judeţ şi, respectiv, pentru fiecare candidat la funcţia de primar, în cazul alegerilor locale.
(3) Mandatarul financiar rãspunde solidar cu partidul ce l-a desemnat de legalitatea operaţiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale şi de respectarea prevederilor art. 14-16.
(4) Mandatarul financiar poate fi o persoana fizica sau o persoana juridicã.
(5) Un partid poate avea mai mulţi mandatari financiari, la nivel central, pentru filiale sau pentru candidaţi; în acest caz se vor delimita împuternicirile acestora şi se va desemna un mandatar financiar coordonator.
(6) Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiaşi mandatar.
(7) Calitatea de mandatar financiar se dobândeşte numai dupã înregistrarea sa oficialã la Curtea de Conturi şi aducerea la cunostinta publica prin presa.
ART. 18
Prevederile art. 17 se aplica în mod corespunzãtor şi candidaţilor independenţi.
ART. 19
Cheltuielile legate de organizarea şi desfãşurarea operaţiunilor electorale se suporta de la bugetul de stat ori, dupã caz, de la bugetele locale sau judeţene, potrivit dispoziţiilor legilor electorale.
ART. 20
(1) Accesul la serviciile publice de radio şi de televiziune în cadrul campaniei electorale, precum şi la locurile speciale de afisaj electoral este garantat şi se asigura potrivit dispoziţiilor legilor electorale.
(2) Partidele şi aliantele politice, precum şi candidaţii independenţi sunt obligaţi sa imprime pe toate afisele şi materialele de propaganda electoralã denumirea partidului sau a aliantei care le-a editat, denumirea agentului economic care le-a tipãrit şi sa declare Curţii de Conturi, prin mandatar financiar, numãrul de afişe electorale tipãrite.

SECŢIUNEA a 4-a
Limitele maxime ale cheltuielilor

ART. 21
(1) Limita maxima a cheltuielilor care pot fi efectuate de cãtre un partid politic în fiecare campanie electoralã se calculeazã prin însumarea valorilor maxime permise pentru fiecare candidat propus pentru alegeri.
(2) Valorile maxime permise pentru fiecare candidat sunt stabilite în funcţie de salariul de baza minim brut pe ţara existent la data de 1 ianuarie a anului electoral, dupã cum urmeazã:
a) 150 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau senator;
b) 20 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de consilier judeţean sau consilier local în Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
c) 15 salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de consilier local în consiliile municipiilor resedinta de judeţ şi în consiliile sectoarelor municipiului Bucureşti;
d) 10 salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de consilier local în consiliile municipiilor şi oraşelor;
e) 2 salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de consilier local în consiliile comunale;
f) 10.000 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de primar general al municipiului Bucureşti;
g) 2.000 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de primar al unui municipiu resedinta de judeţ;
h) 500 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de primar al unui sector al municipiului Bucureşti ori al unui municipiu sau oraş;
i) 20 de salarii de baza minime brute pe ţara pentru fiecare candidat la funcţia de primar al unei comune.
(3) Limitele maxime ale cheltuielilor prevãzute la alin. (2) se aplica şi candidaţilor independenţi.
(4) La validare, conducerea partidului, a organizaţiei judeţene sau, dupã caz, candidatul independent va depune la Curtea de Conturi o declaraţie privind respectarea plafoanelor prevãzute la alin. (2). Sumele ce depãşesc plafoanele prevãzute la alin. (2) se fac venit la bugetul de stat.
ART. 22
(1) Limita maxima a cheltuielilor care pot fi efectuate de cãtre un partid, alianta politica sau candidat independent în campania electoralã pentru alegerea Preşedintelui României este de 25.000 de salarii de baza minime brute pe ţara.
(2) Prevederile art. 13-20, ale art. 21 alin. (4) şi ale art. 25, 27 şi 31 se aplica în mod corespunzãtor.
(3) În cazul în care alegerile pentru Preşedintele României au loc în acelaşi timp cu alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat, partidele care propun un candidat la presedintie vor desemna un mandatar special pentru campania electoralã a candidatului în cauza.
(4) Partidele care nu au obţinut cel puţin 10% din voturile valabil exprimate pe intreaga ţara pentru candidatul pe care l-au propus, precum şi candidaţii independenţi care se gãsesc în aceeaşi situaţie vor restitui subvenţia de la buget în termen de doua luni de la încheierea campaniei electorale.
ART. 23
Atunci când un candidat este propus pentru mai multe funcţii într-o campanie electoralã, limita maxima a cheltuielilor ce pot fi efectuate se stabileşte la valoarea cea mai mare, potrivit art. 21 sau 22, dupã caz.

CAP. 5
Controlul finanţãrii partidelor politice şi a campaniilor electorale

ART. 24
(1) Curtea de Conturi este singura autoritate publica abilitata sa controleze respectarea prevederilor legale privind finanţarea partidelor politice.
(2) Anual Curtea de Conturi va verifica pentru fiecare partid respectarea prevederilor legale privind constituirea şi cheltuirea fondurilor acestora.
(3) Curtea de Conturi va pãstra un registru al partidelor politice, al aliantelor politice şi al candidaţilor independenţi, în care vor fi trecute toate datele referitoare la activitatea financiarã a acestora care trebuie declarate Curţii de Conturi, potrivit prezentei legi.
ART. 25
(1) În termen de 15 zile de la publicarea rezultatului alegerilor, mandatarul financiar este obligat sa depunã la Curtea de Conturi un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale pentru fiecare partid sau candidat independent. Raportul se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(2) Validarea mandatelor candidaţilor declaraţi aleşi este condiţionatã de depunerea în termen a raportului financiar prevãzut la alin. (1).
ART. 26
(1) Pentru verificarea legalitãţii încasãrilor şi a plãţilor efectuate în campania electoralã Curtea de Conturi poate solicita orice declaraţii şi documentele suplimentare pe care le considera necesare.
(2) În termen de 30 de zile de la primirea raportului sau, dupã caz, a documentelor suplimentare solicitate, Curtea de Conturi, în alcãtuirea prevãzutã la <>art. 56 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã, modificat prin <>Legea nr. 77/2002 , se va pronunţa asupra corectitudinii evidentelor contabile electorale şi asupra legalitãţii plãţilor fãcute. Dacã se apreciazã ca exista anumite neregularitãţi sau încãlcãri ale restrictiilor legale privind veniturile şi cheltuielile electorale, Curtea de Conturi, în aceeaşi alcãtuire, poate dispune restituirea, în tot sau în parte, a subventiei de la buget primite de partidul sau candidatul independent în cauza.
(3) Hotãrârea pronunţatã de Curtea de Conturi, potrivit alin. (2), poate fi atacatã la Curtea Suprema de Justiţie, în condiţiile legii.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 27
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 30.000.000 lei la 300.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) nepublicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a donatiilor primite, potrivit art. 5 alin. (8), precum şi a donatiilor primite potrivit art. 6 alin. (2) teza a II-a, pana la data de 31 martie a anului urmãtor;
b) primirea de subvenţii pentru campania electoralã altfel decât printr-un mandatar financiar sau încãlcarea de cãtre acesta a obligaţiilor ce-i revin potrivit prevederilor prezentei legi;
c) acceptarea de cotizatii sau donaţii cu încãlcarea prevederilor art. 4 alin. (3), ale art. 5 sau 6;
d) acceptarea sau efectuarea de donaţii ori de servicii gratuite fãcute cu scopul evident de a obţine un avantaj economic sau politic;
e) neînregistrarea sumelor sau a bunurilor intrate cu orice titlu în patrimoniul partidului;
f) nedepunerea în termen a raportului financiar electoral şi a documentelor justificative la Curtea de Conturi;
g) tipãrirea sau distribuirea de publicaţii, afişe electorale sau alte materiale de propaganda, cu încãlcarea dispoziţiilor art. 20 alin. (2);
h) subvenţionarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de cãtre persoane fizice ori juridice din strãinãtate;
i) subvenţionarea în orice mod a campaniei electorale de cãtre o autoritate publica, instituţie publica, regie autonomã, companie nationala sau societate cu capital majoritar ori integral de stat;
j) nerestituirea subventiei de la bugetul de stat în situaţia şi în termenul prevãzute la art. 13 alin. (2);
k) nedeclararea sumelor, bunurilor sau serviciilor primite de partid, potrivit art. 14;
l) obţinerea de sprijin material pentru activitatea partidului prin alte modalitãţi decât cele prevãzute de prezenta lege.
(2) Sancţiunile se pot aplica, dupã caz, fie mandatarului financiar, fie partidului politic, fie donatorului care a încãlcat prevederile legale mai sus menţionate.
ART. 28
(1) În situaţiile prevãzute la art. 27 alin. (1) lit. b), c), d), e), h), i), k) şi l), sumele de bani sau bunurile care au constituit obiectul contravenţiei se vor face venit la bugetul de stat, pe baza hotãrârii Colegiului jurisdicţional al Curţii de Conturi.
(2) În acelaşi mod se vor face venit la bugetul de stat donaţiile acceptate de un partid în curs de dizolvare sau de un partid care acţioneazã în baza statutului modificat, deşi modificãrile nu au fost comunicate Tribunalului Bucureşti, conform prevederilor legale, sau instanta a respins cererea de încuviinţare a modificãrii statutului.
ART. 29
Constituie, de asemenea, contravenţie nerespectarea limitelor legale ale cheltuielilor electorale prevãzute la art. 22 şi se sancţioneazã cu amenda, care nu poate fi mai mica decât jumãtatea sumei excedentare şi mai mare decât triplul acesteia.
ART. 30
Contravenţiile prevãzute la art. 27 şi 29 se constata de cãtre controlorii financiari ai Curţii de Conturi, iar sancţiunile se judeca şi se stabilesc de Colegiul jurisdicţional al Curţii de Conturi.
ART. 31
(1) În cazul în care, prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva, unul sau mai mulţi candidaţi declaraţi aleşi ai unui partid au fost condamnaţi pentru o infracţiune în legatura cu finanţarea partidului sau, dupã caz, a campaniei electorale, aceştia devin incompatibili, pe o durata determinata, prin hotãrâre a Parlamentului sau, dupã caz, a consiliului judeţean sau local. Locurile de deputaţi, senatori ori consilieri devenite vacante vor fi ocupate de supleanţii de pe lista partidului respectiv.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica şi candidaţilor independenţi, locul devenit vacant în acest caz urmând a fi ocupat de supleantul de pe lista partidului ori a aliantei electorale care a obţinut cel mai mare numãr de voturi valabil exprimate.
ART. 32
Prin regulamentele Camerelor Parlamentului, precum şi prin regulamentele consiliilor judeţene şi locale se va reglementa procedura de aplicare a mãsurilor prevãzute la art. 31.

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 33
Dispoziţiile prezentei legi se aplica în mod corespunzãtor şi organizaţiilor cetãţenilor aparţinând unei minoritãţi naţionale.
ART. 34
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga:
- cap. VI - Finanţele partidelor politice, respectiv <>art. 32-45 din Legea partidelor politice nr. 27/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- art. 45 şi <>art. 72 lit. m) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>art. 28 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare;
- art. 56 şi <>art. 85 lit. m) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte prevederi contrare prezentei legi.
ART. 35
Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 21 ianuarie 2003.
Nr. 43.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016