Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 429 din 23 octombrie 2003  de revizuire a Constitutiei Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 429 din 23 octombrie 2003 de revizuire a Constitutiei Romaniei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 758 din 29 octombrie 2003
ARTICOL UNIC
Constituţia României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 21 noiembrie 1991, aprobatã prin referendumul naţional din 8 decembrie 1991, se modifica şi se completeazã astfel:
1. Articolul 1 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (3) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme, în spiritul traditiilor democratice ale poporului roman şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate."
Dupã alineatul (3) se introduc doua noi alineate, (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Statul se organizeazã potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativã, executivã şi judecãtoreascã - în cadrul democraţiei constituţionale.
(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie."
2. Alineatul (1) al articolului 2 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Suveranitatea nationala aparţine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum."
3. Alineatul (1) al articolului 4 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman şi solidaritatea cetãţenilor sãi."
4. Articolul 9 se modifica astfel:
Denumirea articolului va fi: "Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 9
Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor."
5. La articolul 11 se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care un tratat la care România urmeazã sa devinã parte cuprinde dispoziţii contrare Constituţiei, ratificarea lui poate avea loc numai dupã revizuirea Constituţiei."
6. Alineatul (2) al articolului 15 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile."
7. Articolul 16 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (3) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetãţenia romana şi domiciliul în ţara. Statul roman garanteazã egalitatea de sanse între femei şi bãrbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnitati."
Dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) În condiţiile aderãrii României la Uniunea Europeanã, cetãţenii Uniunii care îndeplinesc cerinţele legii organice au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în autoritãţile administraţiei publice locale."
8. Dupã alineatul (1) al articolului 19 se introduce un nou alineat, (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Prin derogare de la prevederile alineatului (1), cetãţenii romani pot fi extrãdaţi în baza convenţiilor internaţionale la care România este parte, în condiţiile legii şi pe baza de reciprocitate."
9. Alineatul (2) al articolului 20 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementãrile internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile."
10. La articolul 21 se introduc doua noi alineate, (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pãrţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite."
11. Articolul 23 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (4) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Arestarea preventivã se dispune de judecãtor şi numai în cursul procesului penal."
Dupã alineatul (4) se introduc trei noi alineate, (4^1), (4^2) şi (4^3), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) În cursul urmãririi penale arestarea preventivã se poate dispune pentru cel mult 30 de zile şi se poate prelungi cu câte cel mult 30 de zile, fãrã ca durata totalã sa depãşeascã un termen rezonabil, şi nu mai mult de 180 de zile.
(4^2) În faza de judecata instanta este obligatã, în condiţiile legii, sa verifice periodic, şi nu mai târziu de 60 de zile, legalitatea şi temeinicia arestãrii preventive şi sa dispunã, de îndatã, punerea în libertate a inculpatului, dacã temeiurile care au determinat arestarea preventivã au încetat sau dacã instanta constata ca nu exista temeiuri noi care sa justifice menţinerea privarii de libertate.
(4^3) Încheierile instanţei privind mãsura arestãrii preventive sunt supuse cãilor de atac prevãzute de lege."
Alineatul (6) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Punerea în libertate a celui reţinut sau arestat este obligatorie, dacã motivele acestor mãsuri au dispãrut, precum şi în alte situaţii prevãzute de lege."
Dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, (9^1), cu urmãtorul cuprins:
"(9^1) Sancţiunea privativã de libertate nu poate fi decât de natura penalã."
12. Articolul 27 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege pentru urmãtoarele situaţii:
a) executarea unui mandat de arestare sau a unei hotãrâri judecãtoreşti;
b) înlãturarea unei primejdii privind viata, integritatea fizica sau bunurile unei persoane;
c) apãrarea securitãţii naţionale sau a ordinii publice;
d) prevenirea rãspândirii unei epidemii."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Percheziţia se dispune de judecãtor şi se efectueazã în condiţiile şi în formele prevãzute de lege."
Alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Percheziţiile în timpul nopţii sunt interzise, în afarã de cazul infracţiunilor flagrante."
13. Alineatul (3) al articolului 31 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dreptul la informaţie nu trebuie sa prejudicieze mãsurile de protecţie a tinerilor sau securitatea nationala."
14. Articolul 32 se modifica astfel:
Alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Învãţãmântul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acorda burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor institutionalizati, în condiţiile legii."
Alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Învãţãmântul de toate gradele se desfãşoarã în unitãţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii."
15. Dupã articolul 32 se introduce un nou articol, 32^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Accesul la cultura"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 32^1
(1) Accesul la cultura este garantat, în condiţiile legii.
(2) Libertatea persoanei de a-şi dezvolta spiritualitatea şi de a accede la valorile culturii naţionale şi universale nu poate fi îngrãditã.
(3) Statul trebuie sa asigure pãstrarea identitãţii spirituale, sprijinirea culturii naţionale, stimularea artelor, protejarea şi conservarea moştenirii culturale, dezvoltarea creativitatii contemporane, promovarea valorilor culturale şi artistice ale României în lume."
16. Dupã articolul 33 se introduce un nou articol, 33^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Dreptul la mediu sanatos"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 33^1
(1) Statul recunoaşte dreptul oricãrei persoane la un mediu înconjurãtor sanatos şi echilibrat ecologic.
(2) Statul asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele fizice şi juridice au îndatorirea de a proteja şi a ameliora mediul înconjurãtor."
17. Alineatul (2) al articolului 35 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Candidaţii trebuie sa fi împlinit, pana în ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele administraţiei publice locale, varsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi aleşi în Senat şi varsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României."
18. Dupã articolul 35 se introduce un nou articol, 35^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Dreptul de a fi ales în Parlamentul European"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 35^1
În condiţiile aderãrii României la Uniunea Europeanã, cetãţenii romani au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în Parlamentul European."
19. Alineatul (1) al articolului 37 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Cetãţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere."
20. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 38 se modifica şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Dreptul la munca nu poate fi îngrãdit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de munca este libera.
(2) Salariaţii au dreptul la mãsuri de protecţie socialã. Acestea privesc securitatea şi sãnãtatea salariaţilor, regimul de munca al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe ţara, repausul sãptãmânal, concediul de odihna plãtit, prestarea muncii în condiţii deosebite sau speciale, formarea profesionalã, precum şi alte situaţii specifice, stabilite prin lege."
21. La alineatul (2) al articolului 39, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) activitãţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum şi cele desfãşurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de constiinta;"
22. Articolul 41 se modifica şi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Dreptul de proprietate privatã"
Alineatul (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Proprietatea privatã este garantatã şi ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetãţenii strãini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privatã asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeanã şi din alte tratate internaţionale la care România este parte, pe baza de reciprocitate, în condiţiile prevãzute prin lege organicã, precum şi prin moştenire legalã."
Dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte mãsuri de trecere silitã în proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor."
23. Dupã articolul 41 se introduce un nou articol, 41^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Libertatea economicã"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 41^1
Accesul liber al persoanei la o activitate economicã, libera initiativa şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate."
24. Alineatul (2) al articolului 43 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege. Cetãţenii au dreptul şi la mãsuri de asistenta socialã, potrivit legii."
25. Alineatul (2) al articolului 45 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Statul acorda alocaţii pentru copii şi ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protecţie socialã a copiilor şi a tinerilor se stabilesc prin lege."
26. Articolul 46 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Protecţia persoanelor cu handicap"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 46
Persoanele cu handicap se bucura de protecţie specialã. Statul asigura realizarea unei politici naţionale de egalitate a sanselor, de prevenire şi de tratament ale handicapului, în vederea participãrii efective a persoanelor cu handicap în viata comunitãţii, respectând drepturile şi îndatoririle ce revin pãrinţilor şi tutorilor."
27. Articolul 48 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Persoana vãtãmatã într-un drept al sau ori într-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obţinã recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Statul rãspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Rãspunderea statului este stabilitã în condiţiile legii şi nu inlatura rãspunderea magistraţilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţa sau grava neglijenţa."
28. Articolul 49 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 49
(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea securitãţii naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusã numai dacã este necesarã într-o societate democratica. Mãsura trebuie sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o, sa fie aplicatã în mod nediscriminatoriu şi fãrã a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertãţii."
29. Articolul 51 se abroga.
30. Articolul 52 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Condiţiile privind îndeplinirea îndatoririlor militare se stabilesc prin lege organicã."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Cetãţenii pot fi încorporaţi de la varsta de 20 de ani şi pana la varsta de 35 de ani, cu excepţia voluntarilor, în condiţiile legii organice."
31. Articolul 55 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 55
(1) Avocatul Poporului este numit pe o durata de 5 ani pentru apãrarea drepturilor şi libertãţilor persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului sunt specializaţi pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului şi adjunctii sãi nu pot îndeplini nici o alta funcţie publica sau privatã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(3) Organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului se stabilesc prin lege organicã."
32. Alineatul (1) al articolului 60 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se prelungeşte de drept în stare de mobilizare, de rãzboi, de asediu sau de urgenta, pana la încetarea acestora."
33. Articolul 62 se modifica şi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Şedinţele Camerelor"
Alineatul (1) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Camera Deputaţilor şi Senatul lucreazã în şedinţe separate."
Partea introductivã a alineatului (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Camerele îşi desfãşoarã lucrãrile şi în şedinţe comune, potrivit unui regulament adoptat cu votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor, pentru:"
Litera f) a alineatului (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) aprobarea strategiei naţionale de apãrare a tarii;"
Dupã litera f) a alineatului (2) se introduce o noua litera, f^1), cu urmãtorul cuprins:
"f^1) examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;"
Litera g) a alineatului (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"g) numirea, la propunerea Preşedintelui României, a directorilor serviciilor de informaţii şi exercitarea controlului asupra activitãţii acestor servicii;"
Dupã litera g) a alineatului (2) se introduc doua noi litere, g^1) şi g^2), cu urmãtorul cuprins:
"g^1) numirea Avocatului Poporului;
g^2) stabilirea statutului deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora;"
34. Alineatul (1) al articolului 67 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Deputaţii şi senatorii intra în exerciţiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiţia validãrii alegerii şi a depunerii jurãmântului. Jurãmântul se stabileşte prin lege organicã."
35. Articolul 69 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 69
(1) Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la rãspundere juridicã pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmãriţi şi trimişi în judecata penalã pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, reţinuţi sau arestaţi fãrã încuviinţarea Camerei din care fac parte, dupã ascultarea lor. Urmãrirea şi trimiterea în judecata penalã se pot face numai de cãtre Parchetul de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenta de judecata aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(3) În caz de infracţiune flagrantã, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizatã constata ca nu exista temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei mãsuri."
36. Articolul 70 se abroga.
37. Articolul 71 se abroga.
38. Alineatul (3) al articolului 72 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prin lege organicã se reglementeazã:
a) sistemul electoral; organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Electorale Permanente;
b) organizarea, funcţionarea şi finanţarea partidelor politice;
c) statutul deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora;
d) organizarea şi desfãşurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;
f) regimul stãrii de mobilizare parţialã sau totalã a forţelor armate şi al stãrii de rãzboi;
g) regimul stãrii de asediu şi al stãrii de urgenta;
h) infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora;
i) acordarea amnistiei sau a graţierii colective;
j) statutul funcţionarilor publici;
k) contenciosul administrativ;
l) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecãtoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;
m) regimul juridic general al proprietãţii şi al moştenirii;
n) organizarea generalã a învãţãmântului;
o) organizarea administraţiei publice locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia localã;
p) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele, patronatele şi protecţia socialã;
r) statutul minoritãţilor naţionale din România;
s) regimul general al cultelor;
t) celelalte domenii pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice."
39. Articolul 73 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Initiativa legislativã aparţine, dupã caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui numãr de cel puţin 100.000 de cetãţeni cu drept de vot. Cetãţenii care îşi manifesta dreptul la initiativa legislativã trebuie sa provinã din cel puţin un sfert din judeţele tarii, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie sa fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnãturi în sprijinul acestei iniţiative."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Guvernul îşi exercita initiativa legislativã prin transmiterea proiectului de lege cãtre Camera competenta sa îl adopte, ca prima Camera sesizatã."
Alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente sa le adopte, ca prima Camera sesizatã."
40. Dupã articolul 73 se introduce un nou articol, 73^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Sesizarea Camerelor"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 73^1
(1) Se supun spre dezbatere şi adoptare Camerei Deputaţilor, ca prima Camera sesizatã, proiectele de legi şi propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internaţionale şi a mãsurilor legislative ce rezulta din aplicarea acestor tratate sau acorduri, precum şi proiectele legilor organice prevãzute la articolul 31 alineatul (5), articolul 37 alineatul (3), articolul 52 alineatul (2), articolul 55 alineatul (3), articolul 72 alineatul (3) literele e), k), l), n), o), articolul 79 alineatul (2), articolul 101 alineatul (3), articolul 104 alineatul (2), articolul 116 alineatul (3), articolul 117 alineatele (2) şi (3), articolul 119 alineatul (2), articolul 125 alineatele (4) şi (5) şi articolul 140 alineatul (4). Celelalte proiecte de lege sau propuneri legislative se supun dezbaterii şi adoptãrii, ca prima Camera sesizatã, Senatului.
(2) Prima Camera sesizatã se pronunţa în termen de 45 de zile. Pentru coduri şi alte legi de complexitate deosebita termenul este de 60 de zile. În cazul depãşirii acestor termene se considera ca proiectele de legi sau propunerile legislative au fost adoptate.
(3) Dupã adoptare sau respingere de cãtre prima Camera sesizatã, proiectul sau propunerea legislativã se trimite celeilalte Camere care va decide definitiv.
(4) În cazul în care prima Camera sesizatã adopta o prevedere care, potrivit alineatului (1), intra în competenta sa decizionala, prevederea este definitiv adoptatã dacã şi cea de-a doua Camera este de acord. În caz contrar, numai pentru prevederea respectiva, legea se întoarce la prima Camera sesizatã, care va decide definitiv în procedura de urgenta.
(5) Dispoziţiile alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul în care Camera decizionala adopta o prevedere pentru care competenta decizionala aparţine primei Camere."
41. Articolul 75 se abroga.
42. Articolul 76 se abroga.
43. Articolul 78 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 78
Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o data ulterioara prevãzutã în textul ei."
44. Alineatul (1) al articolului 83 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Mandatul Preşedintelui României este de 5 ani şi se exercita de la data depunerii jurãmântului."
45. Articolul 84 se modifica astfel:
Alineatul (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Preşedintele României se bucura de imunitate. Prevederile articolului 69 alineatul (1) se aplica în mod corespunzãtor."
Alineatul (3) se abroga.
46. La articolul 85 se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atributia prevãzutã la alineatul (2) numai pe baza aprobãrii Parlamentului, acordatã la propunerea primului-ministru."
47. Alineatul (3) al articolului 89 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Preşedintelui României şi nici în timpul stãrii de mobilizare, de rãzboi, de asediu sau de urgenta."
48. Alineatul (1) al articolului 91 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aproba sau se ratifica potrivit procedurii stabilite prin lege."
49. Dupã alineatul (3) al articolului 92 se introduce un nou alineat, (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) În caz de mobilizare sau de rãzboi Parlamentul îşi continua activitatea pe toatã durata acestor stãri, iar dacã nu se afla în sesiune, se convoacã de drept în 24 de ore de la declararea lor."
50. Alineatul (1) al articolului 93 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenta în intreaga ţara ori în unele unitãţi administrativ-teritoriale şi solicita Parlamentului încuviinţarea mãsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia."
51. Dupã articolul 95 se introduce un nou articol, 95^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Punerea sub acuzare"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 95^1
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţa comuna, cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul deputaţilor şi senatorilor, pot hotãrî punerea sub acuzare a Preşedintelui României pentru inalta trãdare.
(2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi initiata de majoritatea deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunostinta Preşedintelui României pentru a putea da explicaţii cu privire la faptele ce i se imputa.
(3) De la data punerii sub acuzare şi pana la data demiterii Preşedintele este suspendat de drept.
(4) Competenta de judecata aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Preşedintele este demis de drept la data rãmânerii definitive a hotãrârii de condamnare."
52. Articolul 106 se modifica astfel:
Dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Preşedintele României nu îl poate revoca pe primul-ministru."
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã primul-ministru se afla în una dintre situaţiile prevãzute la articolul 105, cu excepţia revocãrii, sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, Preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile primului-ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilitãţii exercitãrii atribuţiilor, înceteazã dacã primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern."
53. Alineatul (2) al articolului 109 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Guvernul este demis la data retragerii de cãtre Parlament a încrederii acordate sau dacã primul-ministru se afla în una dintre situaţiile prevãzute la articolul 105, cu excepţia revocãrii, ori este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile mai mult de 45 de zile."
54. Articolul 111 se modifica şi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Întrebãri, interpelãri şi moţiuni simple"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 111
(1) Guvernul şi fiecare dintre membrii sãi au obligaţia sa rãspundã la întrebãrile sau la interpelãrile formulate de deputaţi sau de senatori, în condiţiile prevãzute de regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului.
(2) Camera Deputaţilor sau Senatul poate adopta o moţiune simpla prin care sa-şi exprime poziţia cu privire la o problema de politica interna sau externa ori, dupã caz, cu privire la o problema ce a fãcut obiectul unei interpelãri."
55. Alineatul (3) al articolului 113 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, dupã caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se considera adoptat, iar aplicarea programului sau a declaraţiei de politica generalã devine obligatorie pentru Guvern."
56. Articolul 114 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (4) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenta în cuprinsul acestora."
Dupã alineatul (4) se introduc doua noi alineate, (4^1) şi (4^2), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Ordonanta de urgenta intra în vigoare numai dupã depunerea sa spre dezbatere în procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizatã şi dupã publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacã nu se afla în sesiune, se convoacã în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, dupã caz, de la trimitere. Dacã în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizatã nu se pronunţa asupra ordonanţei, aceasta este consideratã adoptatã şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedura de urgenta. Ordonanta de urgenta cuprinzând norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevãzutã la articolul 74 alineatul (1).
(4^2) Ordonanţele de urgenta nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza mãsuri de trecere silitã a unor bunuri în proprietate publica."
Alineatul (5) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale cãror efecte au încetat potrivit alineatului (3)."
Dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacã este cazul, mãsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei."
57. Articolul 117 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Armata este subordonata exclusiv voinţei poporului pentru garantarea suveranitãţii, a independentei şi a unitãţii statului, a integritãţii teritoriale a tarii şi a democraţiei constituţionale. În condiţiile legii şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, armata contribuie la apãrarea colectivã în sistemele de alianta militarã şi participa la acţiuni privind menţinerea sau restabilirea pãcii."
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Structura sistemului naţional de apãrare, pregãtirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apãrare, precum şi statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organicã."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplica, în mod corespunzãtor, şi celorlalte componente ale forţelor armate stabilite potrivit legii."
Alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Pe teritoriul României pot intra, stationa, desfasura operaţiuni sau trece trupe strãine numai în condiţiile legii sau ale tratatelor internaţionale la care România este parte."
58. Articolul 118 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 118
Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii organizeazã şi coordoneazã unitar activitãţile care privesc apãrarea tarii şi securitatea nationala, participarea la menţinerea securitãţii internaţionale şi la apãrarea colectivã în sistemele de alianta militarã, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a pãcii."
59. Articolul 119 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 119
(1) Administraţia publica din unitãţile administrativ-teritoriale se întemeiazã pe principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrarii serviciilor publice.
(2) În unitãţile administrativ-teritoriale în care cetãţenii aparţinând unei minoritãţi naţionale au o pondere semnificativã se asigura folosirea limbii minoritãţii naţionale respective în scris şi oral în relaţiile cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu serviciile publice deconcentrate, în condiţiile prevãzute de legea organicã."
60. Articolul 122 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatele (1), (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Guvernul numeşte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local şi conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unitãţile administrativ-teritoriale.
(3) Atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organicã."
Dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Între prefecti, pe de o parte, consiliile locale şi primari, precum şi consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare."
61. Dupã alineatul (1) al articolului 123 se introduce un nou alineat, (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Justiţia este unica, impartiala şi egala pentru toţi."
62. Articolul 124 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (1) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Judecãtorii numiţi de Preşedintele României sunt inamovibili, în condiţiile legii."
Dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Propunerile de numire, precum şi promovarea, transferarea şi sancţionarea judecãtorilor sunt de competenta Consiliului Superior al Magistraturii, în condiţiile legii sale organice."
63. Articolul 125 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 125
(1) Justiţia se realizeazã prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege.
(2) Competenta instanţelor judecãtoreşti şi procedura de judecata sunt prevãzute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie asigura interpretarea şi aplicarea unitarã a legii de cãtre celelalte instanţe judecãtoreşti, potrivit competentei sale.
(4) Compunerea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi regulile de funcţionare a acesteia se stabilesc prin lege organicã.
(5) Este interzisã înfiinţarea de instanţe extraordinare. Prin lege organicã pot fi înfiinţate instanţe specializate în anumite materii, cu posibilitatea participãrii, dupã caz, a unor persoane din afarã magistraturii.
(6) Controlul judecãtoresc al actelor administrative ale autoritãţilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu excepţia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter militar. Instanţele de contencios administrativ sunt competente sa soluţioneze cererile persoanelor vãtãmate prin ordonanţe sau, dupã caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale."
64. Articolul 127 se modifica şi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Folosirea limbii materne şi a interpretului în justiţie"
Alineatul (2) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cetãţenii romani aparţinând minoritãţilor naţionale au dreptul sa se exprime în limba maternã în fata instanţelor de judecata, în condiţiile legii organice."
Dupã alineatul (2) se introduc doua noi alineate, (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Modalitãţile de exercitare a dreptului prevãzut la alineatul (2), inclusiv prin folosirea de interpreti sau traduceri, se vor stabili astfel încât sa nu împiedice buna administrare a justiţiei şi sa nu implice cheltuieli suplimentare pentru cei interesaţi.
(4) Cetãţenii strãini şi apatrizii care nu înţeleg sau nu vorbesc limba romana au dreptul de a lua cunostinta de toate actele şi lucrãrile dosarului, de a vorbi în instanta şi de a pune concluzii, prin interpret; în procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit."
65. La articolul 130 se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Parchetele funcţioneazã pe lângã instanţele de judecata, conduc şi supravegheazã activitatea de cercetare penalã a poliţiei judiciare, în condiţiile legii."
66. Articolul 132 se modifica astfel:
Denumirea articolului va fi: "Rolul şi structura"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 132
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justiţiei.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este alcãtuit din 19 membri, din care:
a) 14 sunt aleşi în adunãrile generale ale magistraţilor şi validati de Senat; aceştia fac parte din doua secţii, una pentru judecãtori şi una pentru procurori; prima secţie este compusa din 9 judecãtori, iar cea de-a doua din 5 procurori;
b) 2 reprezentanţi ai societãţii civile, specialişti în domeniul dreptului, care se bucura de inalta reputaţie profesionalã şi morala, aleşi de Senat; aceştia participa numai la lucrãrile în plen;
c) ministrul justiţiei, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi procurorul general al Parchetului de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit, dintre magistraţii prevãzuţi la alineatul (2) litera a).
(4) Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani.
(5) Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot secret.
(6) Preşedintele României prezideazã lucrãrile Consiliului Superior al Magistraturii la care participa.
(7) Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive şi irevocabile, cu excepţia celor prevãzute la articolul 133 alineatul (2)."
67. Articolul 133 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 133
(1) Consiliul Superior al Magistraturii propune Preşedintelui României numirea în funcţie a judecãtorilor şi a procurorilor, cu excepţia celor stagiari, în condiţiile legii.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte rolul de instanta de judecata, prin secţiile sale, în domeniul rãspunderii disciplinare a judecãtorilor şi a procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa organicã. În aceste situaţii, ministrul justiţiei, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi procurorul general al Parchetului de pe lângã Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu au drept de vot.
(3) Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii în materie disciplinarã pot fi atacate la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin legea sa organicã, în realizarea rolului sau de garant al independentei justiţiei."
68. Articolul 134 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (1) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Economia României este economie de piata, bazatã pe libera initiativa şi concurenta."
Litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"c) stimularea cercetãrii ştiinţifice şi tehnologice naţionale, a artei şi protecţia dreptului de autor;"
La alineatul (2) se introduce o noua litera, g), cu urmãtorul cuprins:
"g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala în concordanta cu obiectivele Uniunii Europene."
69. Articolul 135 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 135
(1) Proprietatea este publica sau privatã.
(2) Proprietatea publica este garantatã şi ocrotitã prin lege şi aparţine statului sau unitãţilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogãţiile de interes public ale subsolului, spaţiul aerian, apele cu potenţial energetic valorificabil, de interes naţional, plajele, marea teritorialã, resursele naturale ale zonei economice şi ale platoului continental, precum şi alte bunuri stabilite de legea organicã, fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinta gratuita instituţiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privatã este inviolabilã, în condiţiile legii organice."
70. Alineatul (2) al articolului 136 se completeazã, în final, astfel:
"În condiţiile aderãrii la Uniunea Europeanã, prin lege organicã se poate recunoaşte circulaţia şi înlocuirea monedei naţionale cu aceea a Uniunii Europene."
71. Articolul 138 se modifica şi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Impozite, taxe şi alte contribuţii"
Dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Sumele reprezentând contribuţiile la constituirea unor fonduri se folosesc, în condiţiile legii, numai potrivit destinaţiei acestora."
72. Articolul 139 se modifica şi se completeazã astfel:
Alineatul (1) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public. În condiţiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti specializate."
Alineatul (4) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Consilierii de conturi sunt numiţi de Parlament pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit. Membrii Curţii de Conturi sunt independenţi în exercitarea mandatului lor şi inamovibili pe toatã durata acestuia. Ei sunt supuşi incompatibilitãţilor prevãzute de lege pentru judecãtori."
Dupã alineatul (4) se introduc doua noi alineate, (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Curtea de Conturi se înnoieşte cu o treime din consilierii de conturi numiţi de Parlament, din 3 în 3 ani, în condiţiile prevãzute de legea organicã a Curţii.
(6) Revocarea membrilor Curţii de Conturi se face de cãtre Parlament, în cazurile şi condiţiile prevãzute de lege."
73. Dupã articolul 139 se introduce un nou articol, 139^1, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Consiliul Economic şi Social"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 139^1
Consiliul Economic şi Social este organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organicã de înfiinţare, organizare şi funcţionare."
74. Înaintea alineatului (1) al articolului 140 se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"(1) Curtea Constituţionalã este garantul supremaţiei Constituţiei."
75. Articolul 144 se modifica şi se completeazã astfel:
Litera a) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) se pronunţa asupra constituţionalitãţii legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor doua Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Avocatului Poporului, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori, precum şi, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;"
Dupã litera a) se introduce o noua litera, a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) se pronunţa asupra constituţionalitãţii tratatelor sau altor acorduri internaţionale, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor doua Camere, a unui numãr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori;"
Litera c) se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicatã şi direct de Avocatul Poporului;"
Dupã litera c) se introduce o noua litera, c^1), cu urmãtorul cuprins:
"c^1) soluţioneazã conflictele juridice de natura constituţionalã dintre autoritãţile publice, la cererea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor doua Camere, a primului-ministru sau a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;"
Dupã litera i) se introduce o noua litera, i^1), cu urmãtorul cuprins:
"i^1) îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute de legea organicã a Curţii."
76. Articolul 145 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 145
(1) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi înceteazã efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacã, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupã caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
(2) În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale.
(3) În cazul în care constituţionalitatea tratatului sau acordului internaţional a fost constatatã potrivit articolului 144 litera a^1), acesta nu poate face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate. Tratatul sau acordul internaţional constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi ratificat.
(4) Deciziile Curţii Constituţionale se publica în Monitorul Oficial al României. De la data publicãrii, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor."
77. Dupã articolul 145 se introduce un nou titlu, V^1, cu denumirea "Integrarea euroatlantica", cuprinzând doua noi articole, 145^1 şi 145^2, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului 145^1 va fi: "Integrarea în Uniunea Europeanã"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 145^1
(1) Aderarea României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, în scopul transferãrii unor atribuţii cãtre instituţiile comunitare, precum şi al exercitãrii în comun cu celelalte state membre a competentelor prevãzute în aceste tratate, se face prin lege adoptatã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numãrul deputaţilor şi senatorilor.
(2) Ca urmare a aderãrii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplica, în mod corespunzãtor, şi pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecãtoreascã garanteazã aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din actul aderãrii şi din prevederile alineatului (2).
(5) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu înainte ca acestea sa fie supuse aprobãrii instituţiilor Uniunii Europene."
Denumirea articolului 145^2 va fi: "Aderarea la Tratatul Atlanticului de Nord"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 145^2
Aderarea României la Tratatul Atlanticului de Nord se face prin lege adoptatã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului, cu o majoritate de doua treimi din numãrul deputaţilor şi senatorilor."
78. Articolul 151 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Dispoziţii tranzitorii"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 151
(1) Proiectele de legi şi propunerile legislative în curs de legiferare se dezbat şi se adopta potrivit dispoziţiilor constituţionale anterioare intrãrii în vigoare a legii de revizuire.
(2) Instituţiile prevãzute de Constituţie, existente la data intrãrii în vigoare a legii de revizuire, rãmân în funcţiune pana la constituirea celor noi.
(3) Prevederile alineatului (1) al articolului 83 se aplica începând cu urmãtorul mandat prezidential.
(4) Dispoziţiile cu privire la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie vor fi aduse la îndeplinire în cel mult 2 ani de la data intrãrii în vigoare a legii de revizuire.
(5) Judecãtorii în funcţie ai Curţii Supreme de Justiţie şi consilierii de conturi numiţi de Parlament îşi continua activitatea pana la data expirãrii mandatului pentru care au fost numiţi. Pentru asigurarea innoirii Curţii de Conturi din 3 în 3 ani, la expirarea mandatului actualilor consilieri de conturi aceştia vor putea fi numiţi pentru încã un mandat de 3 ani sau de 6 ani.
(6) Pana la constituirea instanţelor judecãtoreşti specializate, litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi vor fi soluţionate de cãtre instanţele judecãtoreşti ordinare."
79. Articolul 152 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Republicarea Constituţiei"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 152
Legea de revizuire a Constituţiei se publica în Monitorul Oficial al României în termen de 5 zile de la data adoptãrii. Constituţia, modificatã şi completatã, dupã aprobarea prin referendum, se republica de cãtre Consiliul Legislativ, cu reactualizarea denumirilor, dându-se textelor o noua numerotare."

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţele din 18 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor articolului 147 alineatul (1) din Constituţia României, şi aprobatã prin referendumul naţional din 18-19 octombrie 2003, ale cãrui rezultate sunt confirmate prin <>Hotãrârea Curţii Constituţionale nr. 3 din 22 octombrie 2003 , prezentatã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 23 octombrie 2003.

Bucureşti, 23 octombrie 2003.
Nr. 429.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016