Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 42 din 15 martie 2004  privind participarea fortelor armate la misiuni in afara teritoriului statului roman    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 42 din 15 martie 2004 privind participarea fortelor armate la misiuni in afara teritoriului statului roman

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 18 martie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã condiţiile în care forţele armate ale României participã la misiuni în afara teritoriului statului român.
ART. 2
Misiunile la care pot participa forţele armate în afara teritoriului statului român sunt:
a) de apãrare colectivã;
b) în sprijinul pãcii;
c) de asistenţã umanitarã;
d) tip coaliţie;
e) exerciţii comune;
f) individuale;
g) ceremoniale.
ART. 3
Forţele armate pot participa la misiunile prevãzute la art. 2 în condiţiile legii şi potrivit obligaţiilor asumate de România prin tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale la care este parte.

CAP. II
Planificarea şi trimiterea în misiune a forţelor

ART. 4
La propunerea Ministerului Apãrãrii Naţionale, Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii analizeazã şi hotãrãşte, pânã la data de 30 iunie a fiecãrui an, forţele şi mijloacele ce pot fi puse la dispoziţie în anul urmãtor în vederea participãrii la misiunile prevãzute la art. 2 lit. a)-d).
ART. 5
În baza hotãrârii Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Guvernul prevede în proiectul de buget pentru anul urmãtor fondurile financiare necesare pregãtirii şi participãrii la misiune a forţelor şi mijloacelor prevãzute la art. 4.
ART. 6
Pentru anul bugetar în curs, la apariţia unor situaţii neprevãzute care necesitã participarea cu forţe şi mijloace, bugetul Ministerului Apãrãrii Naţionale se suplimenteazã, dacã este necesar, prin lege de rectificare.
ART. 7
(1) Trimiterea forţelor armate în afara teritoriului statului român în misiunile prevãzute la art. 2 lit. a)-d) se aprobã, la propunerea primului-ministru, de cãtre Preşedintele României, dupã consultarea Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii. Preşedintele României informeazã Parlamentul despre decizie în termen de 5 zile de la luarea acesteia, iar dacã Parlamentul este în vacanţã, la începerea sesiunii ordinare sau extraordinare, dupã caz.
(2) În situaţia în care trimiterea forţelor armate în afara teritoriului statului român în misiunile prevãzute la art. 2 lit. b) şi d) nu se face în baza unui tratat internaţional la care România este parte, Preşedintele României solicitã încuviinţarea Parlamentului.
(3) Guvernul informeazã preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului despre situaţia forţelor armate aflate în misiune în afara teritoriului statului român, trimestrial sau de câte ori este nevoie.
ART. 8
Trimiterea forţelor armate în afara teritoriului statului român la exerciţii comune se aprobã de cãtre primul-ministru, la propunerea ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 9
Participarea la misiuni individuale sau ceremoniale în afara teritoriului statului român se aprobã de ministrul apãrãrii naţionale.

CAP. III
Înţelegeri/acorduri tehnice şi transferul de autoritate

ART. 10
(1) În vederea stabilirii elementelor de detaliu privind participarea la misiuni a unor unitãţi şi subunitãţi în cadrul unor forţe internaţionale sau în cadrul unor unitãţi ale altor state, structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale încheie înţelegeri/acorduri tehnice.
(2) Procedura de încheiere a înţelegerilor/acordurilor tehnice se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 11
(1) Transferul de autoritate se efectueazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale şi reprezintã acţiunea prin care România predã controlul la nivel operaţional şi tactic al forţelor sale participante într-o anumitã misiune comandantului sau comandamentului strãin care conduce misiunea respectivã.
(2) Participanţii la misiune executã ordinele comandantului forţei, conform celor stabilite la efectuarea transferului de autoritate, cu respectarea prevederilor dreptului internaţional şi ale regulilor de angajare.
(3) Forţele armate române, pe timpul îndeplinirii misiunilor în afara teritoriului statului român, pot avea sub control operaţional şi tactic unitãţi sau subunitãţi ale forţelor armate strãine cu care coopereazã.
ART. 12
(1) În situaţia în care comandantul detaşamentului românesc primeşte un ordin, o directivã sau un consemn emanând de la autoritãţile ierarhic superioare ale misiunii, care contravine normelor de drept internaţional sau obiceiurilor rãzboiului, refuzã executarea acestora.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1), comandantul detaşamentului românesc va informa de îndatã autoritãţile ierarhic superioare române şi va urma instrucţiunile primite de la acestea.
ART. 13
Participanţilor la misiuni în afara teritoriului statului român le sunt interzise desfãşurarea de activitãţi economice, altele decât cele strict necesare susţinerii logistice, precum şi orice intervenţie în afacerile interne ale ţãrii pe teritoriul cãreia acţioneazã, care ar depãşi mandatul încredinţat.

CAP. IV
Selecţionarea, încadrarea şi unele drepturi ale personalului

ART. 14
(1) Încadrarea unitãţilor şi subunitãţilor care urmeazã a fi puse la dispoziţie pentru misiunile prevãzute la art. 2 lit. a)-d) se face, de regulã, cu personal profesionalizat.
(2) Selecţionarea personalului şi stabilirea duratei participãrii persoanelor se fac pe baza criteriilor şi metodologiei stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 15
(1) Forţele armate participã la misiuni în afara teritoriului statului român cu personal militar, iar, la nevoie, şi cu personal civil, propriu.
(2) În cazul în care Ministerul Apãrãrii Naţionale nu dispune de personal militar sau civil specializat în domenii specifice, necesar participãrii la misiuni, acesta poate selecţiona rezervişti voluntari sau salariaţi civili care vor fi încadraţi şi plãtiţi conform statelor de organizare.
(3) Pe durata pregãtirii şi desfãşurãrii misiunilor, contractele individuale de muncã sau raporturile de serviciu ale personalului prevãzut la alin. (2) se suspendã.
(4) Pe durata suspendãrii contractelor individuale de muncã sau a raporturilor de serviciu ale personalului civil selecţionat, pentru posturile rãmase disponibile pot fi încadrate alte persoane, cu contract de muncã pe duratã determinatã.
ART. 16
(1) Personalul militar şi civil participant la misiunile prevãzute la art. 2 lit. a)-d) şi f) beneficiazã, pe durata acestora, de:
a) un concediu de odihnã suplimentar, de 2,5 zile pentru fiecare lunã de prezenţã în zona de operaţii; acordarea şi efectuarea concediului de odihnã suplimentar se fac potrivit normelor stabilite de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
b) drepturi salariale asigurate de Ministerul Apãrãrii Naţionale, conform reglementãrilor în vigoare, precum şi, în cazul participãrii la misiuni de apãrare colectivã şi la cele tip coaliţie, stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale, de un spor de campanie de 100% din solda lunarã/salariul de bazã;
c) decontarea cheltuielilor de transport pentru o cãlãtorie în ţarã şi retur, de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, la fiecare 6 luni de misiune.
(2) Personalul participant la exerciţii comune şi ceremoniale în afara teritoriului statului român beneficiazã de drepturile personalului român trimis în strãinãtate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, potrivit legii.
ART. 17
Pentru merite deosebite, acte de curaj, eroism şi devotament, personalului participant i se pot conferi decoraţii, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 18
(1) Personalul participant la misiuni în afara teritoriului statului român are dreptul la despãgubiri pentru cazuri de invaliditate sau deces în condiţiile şi cuantumurile stabilite de legislaţia românã.
(2) În caz de deces, despãgubirile se acordã celor îndreptãţiţi, potrivit legii.

CAP. V
Aspecte financiare

ART. 19
(1) Fondurile necesare participãrii forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român se asigurã de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(2) Din sumele aprobate pentru participarea la misiunile prevãzute la alin. (1) se suportã cheltuielile determinate de pregãtirea misiunii în ţarã şi executarea acesteia în zona de operaţii, astfel:
a) deplasarea forţelor şi mijloacelor din garnizoana de dispunere de bazã de pe teritoriul statului român pânã în zona de responsabilitate din cadrul misiunii, precum şi repatrierea acestora;
b) unele achiziţii de tehnicã şi echipament;
c) repunerea în stare operativã a tehnicii şi asigurarea mentenanţei;
d) selecţionarea, vizita medicalã, testarea, pregãtirea, rotirea şi trimiterea în concediu a personalului, însoţirea eşaloanelor de transport şi controalele efectuate în zona de operaţii, în condiţiile stabilite de Ministerul Apãrãrii Naţionale, precum şi în cele prevãzute în reglementãrile specifice fiecãrei activitãţi;
e) încheierea contractelor de asigurare pentru personal şi tehnicã;
f) evacuarea medicalã a personalului care nu poate fi tratat în unitãţile sanitare din teatrul de operaţii şi asigurarea transportului însoţitorilor acestora;
g) procurarea materialelor necesare, repatrierea, însoţirea şi înhumarea personalului decedat, precum şi întocmirea formalitãţilor prilejuite de deces;
h) despãgubirea terţilor pentru pagube produse pe timpul îndeplinirii misiunilor;
i) alte cheltuieli specifice.
ART. 20
Finanţarea participãrii forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român se executã potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 21
Contabilitatea valorilor materiale şi bãneşti se organizeazã şi se conduce potrivit legislaţiei române şi normelor specifice stabilite de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 22
(1) Bunurile materiale aflate în dotarea detaşamentului român, distruse, degradate sau pierdute pe timpul executãrii misiunii, se scad din evidenţa contabilã potrivit prevederilor legale.
(2) Bunurile materiale a cãror aducere în ţarã costã mai mult decât preţul acestora pot fi donate statului pe teritoriul cãruia acestea se aflã, potrivit legii.
(3) Donarea bunurilor prevãzute la alin. (2), precum şi scoaterea acestora din evidenţa contabilã se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 23
(1) Pentru aprovizionarea cu bunuri materiale şi angajarea serviciilor necesare îndeplinirii misiunii în zona de operaţii se abiliteazã personalul cu atribuţii în domeniu sã încheie contracte şi sã efectueze plãţi în valutã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, precum şi uzanţelor locale.
(2) Pentru executarea unor servicii necesare se pot angaja, pe bazã de contract, persoane din zona de dislocare, cu plata unor sume negociate, cu respectarea legislaţiei naţionale şi a reglementãrilor locale.
ART. 24
(1) Plata obligaţiilor financiare ale detaşamentului românesc se efectueazã în valuta acceptatã în zonã, în numerar sau prin conturi în valutã, deschise la unitãţi bancare, potrivit legii.
(2) Valoarea în lei a cheltuielilor în valutã se actualizeazã în funcţie de evoluţia cursului valutar leu/euro stabilit de Banca Naţionalã a României la data efectuãrii plãţii.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 25
La ieşirea şi intrarea din/în ţarã a forţelor participante la misiuni în afara teritoriului statului român, autoritatea vamalã românã va îndeplini formalitãţile vamale necesare, în procedurã simplificatã, stabilitã prin decizie a conducãtorului Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 26
În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va stabili sporurile specifice, drepturile de diurnã, cazare şi hranã ale personalului militar şi civil participant la misiunile prevãzute la art. 2 lit. a)-d), precum şi ale celui care executã controale, în conformitate cu specificul fiecãrui tip de misiune.
ART. 27
Dispoziţiile prezentei legi se aplicã în mod corespunzãtor şi celorlalte instituţii din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã. Competenţele ministrului apãrãrii naţionale, stabilite prin prezenta lege, sunt îndeplinite, dupã caz, de conducãtorii instituţiilor respective.
ART. 28
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã alin. 1 şi 5 ale <>art. 5 din Legea apãrãrii naţionale a României nr. 45/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 17 decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 17 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 15 martie 2004.
Nr. 42.

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016