Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 415 din 27 iunie 2002  privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 494 din 10 iulie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii este autoritatea administrativã autonomã investitã, potrivit Constituţiei, cu organizarea şi coordonarea unitarã a activitãţilor care privesc apãrarea tarii şi siguranta nationala.
ART. 2
Activitatea Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii este supusã examinãrii şi verificãrii parlamentare. Anual, nu mai târziu de primul trimestru al anului urmãtor, precum şi la cererea comisiilor permanente de specialitate ale Parlamentului sau ori de câte ori se considera necesar, Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii prezintã, în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului, rapoarte asupra activitãţii desfãşurate.
ART. 3
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii emite hotãrâri, potrivit legii, care sunt obligatorii pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice la care se referã. Acestea rãspund, în condiţiile legii, de mãsurile luate pentru punerea lor în aplicare.

CAP. 2
Atribuţii

ART. 4
Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii are urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã şi/sau propune, potrivit legii, promovarea:
1. strategiei de securitate nationala a României;
2. strategiei militare a României;
3. strategiilor de ordine publica şi siguranta nationala ale României, în raport cu rãspunderile instituţiilor abilitate;
4. datelor, informarilor şi evaluãrilor furnizate de serviciile de informaţii şi de celelalte structuri cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale;
b) la solicitarea Preşedintelui României, analizeazã şi propune mãsuri pentru:
1. instituirea stãrii de asediu sau a stãrii de urgenta în intreaga ţara ori în unele localitãţi;
2. declararea mobilizãrii parţiale sau generale a forţelor armate;
3. respingerea agresiunii armate îndreptate impotriva tarii;
4. declararea stãrii de rãzboi şi încetarea sa;
5. iniţierea, suspendarea sau încetarea acţiunilor militare;
c) propune spre aprobare:
1. punerea în aplicare a planului de mobilizare a economiei naţionale şi a execuţiei bugetului de stat, pentru primul an de rãzboi;
2. mãsurile necesare pentru apãrarea şi restabilirea ordinii constituţionale;
d) avizeazã proiectele de acte normative iniţiate sau emise de Guvern privind:
1. securitatea nationala;
2. organizarea generalã a forţelor armate şi a celorlalte instituţii cu atribuţii în domeniul securitãţii naţionale;
3. organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;
4. pregãtirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apãrare;
5. propunerile de buget ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul securitãţii naţionale;
6. alocaţiile bugetare destinate ministerelor şi serviciilor cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
7. condiţiile de intrare, trecere sau stationare pe teritoriul României a trupelor strãine;
8. numirea în funcţiile prevãzute în statele de organizare cu grad de general-locotenent, viceamiral, similare şi superioare acestora;
e) supune spre aprobare comandantului forţelor armate planurile de întrebuinţare a forţelor pe timp de pace, în situaţii de criza şi la rãzboi;
f) aproba:
1. orientãrile de baza în domeniul relaţiilor internaţionale privind securitatea nationala;
2. proiectele tratatelor şi acordurilor internaţionale în domeniul securitãţii naţionale sau cu incidente în acest domeniu;
3. stabilirea de relaţii cu organisme similare din strãinãtate de cãtre instituţiile şi structurile cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale;
4. completarea structurilor militare cu efective, potrivit statelor de organizare în timp de pace;
5. executarea alarmei de lupta pentru aducerea structurilor militare în starea care sa le permitã trecerea, la ordin, la îndeplinirea misiunilor de lupta;
6. planurile de acţiune la declararea mobilizãrii şi la declararea stãrii de rãzboi;
7. planurile de acţiune la instituirea stãrii de asediu şi a stãrii de urgenta;
8. proiectul planului de mobilizare a economiei naţionale şi proiectul bugetului de stat, pentru primul an de rãzboi;
9. planul verificãrii stadiului pregãtirii populaţiei pentru apãrare prin exercitii şi antrenamente de mobilizare;
10. repartiţia numãrului de recruti încorporaţi pe instituţiile cu atribuţii în domeniul securitãţii naţionale;
11. obiectivele de pregãtire a teritoriului destinate asigurãrii nevoilor operationale ale forţelor sistemului naţional de apãrare;
12. nomenclatorul şi nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare;
13. programele multianuale privind inzestrarea forţelor sistemului naţional de apãrare;
14. militarizarea, în condiţiile legii, a agenţilor economici a cãror activitate este nemijlocit legatã de asigurarea resurselor necesare apãrãrii;
15. planul comun de intervenţie a unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale şi ale Ministerului de Interne pentru limitarea şi înlãturarea efectelor dezastrelor pe teritoriul naţional;
16. regimul reţelelor şi echipamentelor de telecomunicaţii speciale şi criteriile de repartizare a posturilor de abonat pentru utilizatorii acestor reţele;
17. structura organizatoricã şi atribuţiile Marelui Cartier General;
18. înfiinţarea funcţiei de comandant militar subordonat Marelui Cartier General şi atribuţiile acestuia pentru asigurarea conducerii unitare pe timp de rãzboi;
19. persoanele şi obiectivele care beneficiazã de protecţia şi paza Serviciului de Protecţie şi Paza şi normele privind protecţia antiterorista a demnitarilor romani şi strãini, precum şi a altor persoane oficiale;
20. rapoartele şi informarile prezentate de conducatori ai organelor administraţiei publice, referitoare la securitatea nationala;
21. planurile generale de cãutare a informaţiilor prezentate de instituţiile şi structurile cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale;
22. principalele direcţii de activitate şi mãsurile generale necesare pentru înlãturarea amenintarilor la adresa siguranţei naţionale;
23. structura organizatoricã, efectivele şi regulamentele de funcţionare ale Serviciului Roman de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi Serviciului de Protecţie şi Paza;
24. cheltuielile operative destinate realizãrii siguranţei naţionale;
25. normele privind planificarea, evidenta, utilizarea, justificarea şi controlul cheltuielilor operative destinate realizãrii siguranţei naţionale pentru instituţiile cu atribuţii în acest domeniu;
26. conturile anuale de execuţie bugetarã a cheltuielilor operative destinate realizãrii siguranţei naţionale, ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale, dupã aprobarea rapoartelor asupra activitãţii desfãşurate de acestea;
27. înfiinţarea, desfiinţarea, dislocarea şi redislocarea, în timp de pace, pe teritoriul naţional, a marilor unitãţi militare de la esalonul brigada, inclusiv, în sus;
28. propunerile de acordare a gradului de mareşal, de general, amiral şi similare;
g) coordoneazã activitatea de integrare în structurile de securitate europene şi euroatlantice, monitorizeazã procesul de adaptare a forţelor armate la cerinţele NATO şi formuleazã recomandãri, în concordanta cu standardele Aliantei;
h) numeşte şi revoca în/din funcţii, în cazurile şi condiţiile stabilite de lege;
i) exercita orice alte atribuţii prevãzute de lege în domeniul apãrãrii tarii şi al siguranţei naţionale.

CAP. 3
Organizare şi funcţionare

ART. 5
(1) Preşedintele României îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
(2) Primul-ministru al Guvernului României îndeplineşte funcţia de vicepreşedinte al Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
(3) Membrii Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii sunt: ministrul apãrãrii naţionale, ministrul de interne, ministrul afacerilor externe, ministrul justiţiei, ministrul industriei şi resurselor, ministrul finanţelor publice, directorul Serviciului Roman de Informaţii, directorul Serviciului de Informaţii Externe, şeful Statului Major General şi consilierul prezidential pentru securitate nationala.
(4) Secretarul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii este numit de Preşedintele României şi are rang de consilier de stat în cadrul Administraţiei Prezidenţiale.
ART. 6
(1) Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii se convoacã de preşedintele acestuia, trimestrial sau ori de câte ori este necesar.
(2) Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii poate fi convocat şi la initiativa a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
(3) Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii lucreazã în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri prin consens.
ART. 7
(1) Şedinţele Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii au caracter secret. Şedinţele Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii sunt conduse de preşedintele acestuia, iar în absenta sa, de vicepreşedinte.
(2) Ordinea de zi se stabileşte de preşedinte, cu consultarea vicepreşedintelui.
(3) Propunerile ministerelor trebuie avizate de primul-ministru pentru a fi înscrise pe ordinea de zi.
ART. 8
În situaţia în care un membru al Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii nu poate participa la şedinţa, el poate fi reprezentat, fãrã drept de vot, de inlocuitorul sau legal.
ART. 9
La lucrãrile Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii pot participa ca invitaţi, cu aprobarea preşedintelui, reprezentanţi ai Parlamentului, administraţiei publice centrale şi locale, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai altor instituţii publice cu atribuţii în domeniul apãrãrii şi siguranţei naţionale, precum şi ai societãţii civile, persoane a cãror prezenta este necesarã în raport cu problemele aflate pe agenda de lucru.
ART. 10
Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii îşi desfãşoarã activitatea pe baza unui regulament de funcţionare aprobat prin hotãrâre a acestuia.
ART. 11
(1) Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii dispune de un secretariat care funcţioneazã în cadrul Administraţiei Prezidenţiale, fiind coordonat de secretarul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
(2) Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea secretariatului prevãzut la alin. (1) se stabilesc prin hotãrâre a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
ART. 12
(1) Hotãrârile Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii se semneazã de preşedintele acestuia şi se comunica autoritãţilor administraţiei publice şi instituţiilor publice la care se referã, integral sau în extras, cu excepţia celor pentru care se hotãrãşte altfel. Hotãrârile care au caracter de secret de stat se comunica cu respectarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate.
(2) Secretariatul Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii poate transmite comunicate de presa, al cãror conţinut este aprobat de consiliu.
ART. 13
Membrii Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii sunt rãspunzãtori de respectarea hotãrârilor adoptate de acesta.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 14
Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pe aceeaşi data <>Legea nr. 39/1990 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 13 decembrie 1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 30 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016