Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 410 din 18 octombrie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 410 din 18 octombrie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 986 din 27 octombrie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 132/1997 privind rechiziţiile de bunuri şi prestãrile de servicii în interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 18 iulie 1997, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - rechiziţia de bunuri şi prestãrile de servicii reprezintã mãsura cu caracter excepţional prin care autoritãţile publice împuternicite prin lege obligã agenţii economici, instituţiile publice, precum şi alte persoane juridice şi fizice la cedarea temporarã a unor bunuri mobile sau imobile, în condiţiile prezentei legi."
2. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Bunurile rechiziţionate sunt puse la dispoziţie forţelor destinate apãrãrii naţionale sau a autoritãţilor publice, la declararea mobilizãrii parţiale sau totale a forţelor armate ori a stãrii de rãzboi, la instituirea stãri de asediu sau de urgenţã, atât pentru prevenirea, localizarea, înlãturarea urmãrilor unor dezastre, cât şi pe timpul acestor situaţii."
3. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Rechiziţionarea de bunuri şi chemarea persoanelor fizice pentru prestãri de servicii în interes public se dispun astfel:
a) la declararea mobilizãrii parţiale sau totale, precum şi a stãrii de rãzboi, prin decretul de declarare emis de Preşedintele României;
b) la instituirea stãrii de asediu sau de urgenţã, prin decretul de instituire emis de Preşedintele României;
c) în cazul prevenirii, localizãrii şi înlãturãrii urmãrilor unor dezastre, prin hotãrâre a Guvernului sau prin ordine ale prefecţilor."
4. La articolul 5, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Pentru bunurile prevãzute la alin. (1) lit. a)-f), h), i) şi n) planificarea rechiziţiei se realizeazã din timp de pace prin planul de rechiziţii judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti."
5. La articolul 6, alineatele (1)-(3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Rechiziţionarea bunurilor şi chemarea persoanelor fizice pentru prestãri de servicii în interes public, în situaţiile prevãzute de prezenta lege, se fac de cãtre centrele militare, în caz de mobilizare sau de rãzboi, precum şi de cãtre prefect, pentru prevenirea, localizarea şi înlãturarea urmãrilor unor dezastre.
(2) Rechiziţionarea navelor, a mijloacelor plutitoare şi portuare se face de cãtre Statul Major al Forţelor Navale.
(3) Rechiziţionarea aeronavelor, instalaţiilor şi tehnicii de aerodrom se face de cãtre Statul Major al Forţelor Aeriene."
6. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Agenţii economici, instituţiile publice şi celelalte persoane juridice ţin evidenţa bunurilor rechiziţionabile pe care le au în proprietate sau în folosinţã legalã, conform normelor prevãzute de lege privind evidenţa bunurilor din patrimoniul lor.
(2) Evidenţa bunurilor supuse rechiziţiei, aflate în proprietatea persoanelor fizice, se ţine de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale, persoanele juridice şi fizice, proprietare sau deţinãtoare legale de bunuri repartizate prin planul de rechiziţii, sunt obligate sã comunice date privind existentul, starea şi caracteristicile acestora, la cererea beneficiarilor, respectiv a prefectului, centrului militar, Statului Major al Forţelor Aeriene şi a Statului Major al Forţelor Navale, dupã caz.
(4) Schimbãrile survenite în evidenţa şi în starea bunurilor cuprinse în planul de rechiziţii aprobat se comunicã de cãtre proprietarii sau deţinãtorii legali, semestrial, autoritãţilor prevãzute la alin. (3)."
7. Articolul 11 se abrogã.
8. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Guvernul poate dispune periodic recensãmântul anumitor categorii de bunuri supuse rechiziţiei, stabilind totodatã perioada, informaţiile şi autoritãţile publice cãrora li se comunicã rezultatul.
(2) Proprietarii şi deţinãtorii legali ai bunurilor supuse rechiziţiei sunt obligaţi sã le declare şi, la cerere, sã le prezinte comisiilor de recensãmânt.
(3) Autoritãţile administraţiei publice sunt obligate sã participe la operaţiunile de recensãmânt."
9. La articolul 14, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Ordinul de predare se înmâneazã proprietarului sau deţinãtorului legal de cãtre delegatul centrului militar, al autoritãţilor administraţiei publice locale, al poliţiei sau al unitãţii beneficiare, dupã caz."
10. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În timpul mobilizãrii sau pe timp de rãzboi, persoanele chemate pentru prestãri de servicii în interes public sunt rezervişti aflaţi în disponibilul centrului militar, necuprinşi în lucrãrile de mobilizare la locul de muncã, precum şi persoane fãrã obligaţii militare.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1), persoanele chemate pentru prestãri de servicii în interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei şi jurisdicţiei militare."
11. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Comisii de rechiziţii. Despãgubiri. Restituiri. Contestaţii"
12. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Proprietarii bunurilor rechiziţionate au dreptul la despãgubiri, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei legi."
13. La articolul 19, alineatele (3), (4), (5) şi (6) se abrogã.
14. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Pentru stabilirea cantitãţilor de bunuri rechiziţionabile, a despãgubirilor, precum şi pentru soluţionarea litigiilor care derivã din executarea rechiziţiilor se înfiinţeazã şi funcţioneazã:
a) comisii mixte de rechiziţii;
b) Comisia Centralã de Rechiziţii."
15. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Comisia mixtã de rechiziţii de la nivelul judeţului sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, este compusã din:
a) prefectul judeţului ori al municipiului Bucureşti - preşedinte;
b) comandantul centrului militar judeţean, respectiv comandanţii centrelor militare ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz;
c) reprezentantul Statului Major al Forţelor Aeriene sau, dupã caz, al Statului Major al Forţelor Navale;
d) reprezentantul comandamentului de jandarmi judeţean sau al municipiului Bucureşti;
e) reprezentantul inspectoratului judeţean de poliţie ori al Direcţiei generale de poliţie a municipiului Bucureşti;
f) şeful compartimentului juridic al prefecturii;
g) reprezentantul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti - specialist în preţuri şi evaluãri de bunuri;
h) şeful oficiului de mobilizare a economiei naţionale şi pregãtirii teritoriului pentru apãrare;
i) directorul oficiului registrului comerţului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
j) reprezentantul consiliului judeţean;
k) preşedintele camerei de comerţ şi industrie a judeţului sau a municipiului Bucureşti;
l) reprezentantul structurii teritoriale pentru situaţii de urgenţã.
(2) La lucrãrile comisiei mixte de rechiziţii pot fi invitaţi reprezentanţii instituţiilor publice care concurã la pregãtirea şi realizarea rechiziţiilor de bunuri şi prestãrilor de servicii în interes public."
16. La articolul 22, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Comisiile prevãzute la art. 20 lit. a) se convoacã de preşedintele acestora semestrial sau ori de câte ori este necesar.
..........................................................................................
(3) Anual, comisiile mixte de rechiziţii propun limitele preţurilor pentru principalele bunuri consumptibile rechiziţionabile, pe care le înainteazã Comisiei Centrale de Rechiziţii."
17. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Comisia Centralã de Rechiziţii, organ de pregãtire şi executare a rechiziţiilor, din subordinea Guvernului, este compusã din:
a) şeful Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale - preşedinte;
b) 4 reprezentanţi ai Ministerului Apãrãrii Naţionale;
c) 2 reprezentanţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor;
d) un reprezentant al Ministerului Justiţiei;
e) 2 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice;
f) un reprezentant al Institutului Naţional de Statisticã;
g) directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
h) un reprezentant al Bãncii Naţionale a României;
i) câte un reprezentant din partea ministerelor stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
18. La articolul 24, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisia Centralã de Rechiziţii, pe baza propunerilor limitelor de preţuri ale comisiilor mixte de rechiziţii, efectuate potrivit art. 22 alin. (3), stabileşte preţurile principalelor bunuri consumptibile necesare estimãrii fondurilor folosite la plata despãgubirilor acestora.
(3) Preţurile stabilite de Comisia Centralã de Rechiziţii se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
19. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Despãgubirile pentru bunurile neconsumptibile rechiziţionate se acordã astfel:
a) prin chirie, a cãrei modalitate de calcul se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului;
b) prin acordarea diferenţei de valoare corespunzãtoare, pentru bunurile care se restituie cu degradãri majore;
c) prin acordarea unui bun similar sau prin plata contravalorii bunului, stabilitã în funcţie de starea tehnicã şi de gradul de uzurã la momentul rechiziţionãrii, în cazul în care, din motive obiective, acesta nu mai poate fi restituit.
(2) Despãgubirile pentru bunurile consumptibile se acordã prin achitarea la preţul pieţei în momentul preluãrii, conform mãsurilor dispuse în împrejurãri excepţionale de cãtre Guvern, potrivit legii.
(3) Evaluarea prejudiciilor bunurilor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se face de cãtre o comisie de experţi din care fac parte în mod obligatoriu reprezentanţi ai beneficiarului, ai prefectului şi proprietarul sau deţinãtorul legal, dupã caz, al bunului rechiziţionat.
(4) Cuantumul despãgubirilor la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale se avizeazã în mod obligatoriu de comisia mixtã de rechiziţii.
(5) Metodologia, cadrul de organizare şi criteriile de evaluare a despãgubirilor, pe categorii de bunuri, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
20. La articolul 26, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Plata prestãrilor de servicii în interes public în timpul mobilizãrii sau pe timp de rãzboi se efectueazã la nivelul stabilit prin sistemul de salarizare pentru salariaţii civili din instituţiile publice cu atribuţii în domeniul apãrãrii, siguranţei naţionale şi ordinii publice, în condiţiile legii.
(5) Plata prestãrilor de servicii în interes public, efectuate în scopul prevenirii, localizãrii şi înlãturãrii unor dezastre, se efectueazã la nivelul stabilit prin sistemul de salarizare a personalului contractual din sectorul bugetar, în condiţiile legii."
21. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Plata despãgubirilor pentru bunurile rechiziţionate şi pentru prestãrile de servicii în interes public se face de beneficiari, astfel:
a) de cãtre ministere şi celelalte autoritãţi publice în folosul cãrora s-au efectuat rechiziţiile sau prestãrile de servicii în interes public, din fondurile cu aceastã destinaţie puse la dispoziţie de la bugetul de stat ori din alte fonduri constituite potrivit legii, în cazul stãrii de rãzboi, de mobilizare, de asediu sau de urgenţã;
b) de cãtre autoritãţile administraţiei publice, din bugetele locale sau de la bugetul de stat, pentru prevenirea, localizarea şi înlãturarea urmãrilor unor dezastre."
22. La articolul 30, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Contestaţiile privind preţurile practicate, valoarea de despãgubire a bunurilor rechiziţionate înscrise în documentele oficiale şi modul de achitare a acestora se adreseazã comisiei mixte de rechiziţii, în cel mult 90 de zile de la data încheierii procesului-verbal de restituire."
23. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Refuzul de a pune la dispoziţie bunurile legal rechiziţionate, sustragerea de la îndeplinirea acestor obligaţii ori nedeclararea la recensãmânt a bunurilor supuse rechiziţionãrii se pedepseşte potrivit legii penale."
24. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii:
a) necomunicarea de cãtre persoanele fizice şi juridice, la cererea şi la termenul solicitat de autoritãţile administraţiei publice implicate, a datelor de evidenţã privind bunurile rechiziţionabile, precum şi a schimbãrilor survenite în evidenţa acestora;
b) absenţa nejustificatã sau refuzul persoanelor fizice legal chemate de a presta servicii în interes public pentru prevenirea, localizarea şi înlãturarea urmãrilor unor dezastre.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amendã de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele fizice, respectiv de la 75.000.000 lei la 250.000.000 lei, pentru persoanele juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite de preşedintele Comisiei Centrale de Rechiziţii.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesuluiverbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (2), agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
(5) Dispoziţiile privind contravenţiile prevãzute în prezentul articol se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
25. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Faptele prevãzute la art. 34 alin. (1), sãvârşite în timpul stãrii de asediu, de urgenţã, de mobilizare sau de rãzboi, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 2 ani."
26. Articolele 36 şi 37 se abrogã.
ART. II
<>Legea nr. 132/1997 privind rechiziţiile de bunuri şi prestãrile de servicii în interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 18 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 18 octombrie 2004.
Nr. 410.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016