Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 409 din 17 iulie 2001  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 409 din 17 iulie 2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 398 din 19 iulie 2001

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51 din 15 decembrie 1998 privind unele mãsuri premergãtoare privatizãrii bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei de urgenta va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANTA DE URGENTA privind valorificarea unor active bancare"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte cadrul juridic pentru valorificarea unor active ale bãncilor la care statul este acţionar majoritar, în vederea pregãtirii acestora pentru începerea procedurii de privatizare, în scopul creşterii gradului de solvabilitate şi a credibilitatii interne şi externe sau reglementãrii problemelor de natura financiarã ale acestora pentru menţinerea viabilitatii sistemului bancar, precum şi pentru accelerarea procedurilor de recuperare a creanţelor cesionate."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Activele bancare supuse valorificãrii potrivit prezentei ordonanţe de urgenta cuprind:
a) creanţe neperformante;
b) bunurile imobile şi mobile, intrate în patrimoniul bãncilor ca urmare a procedurilor de executare silitã;
c) creanţe comerciale asociate activelor bancare supuse valorificãrii.
(2) Fac obiectul valorificãrii, potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, activele bancare prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), existente în sold la data prevãzutã în actul normativ referitor la restructurarea bãncii la care statul este acţionar majoritar.
(3) Activele bancare supuse valorificãrii vor fi identificate şi selectate de bãncile la care statul este acţionar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurãrii."
4. La articolul 3, literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) creanţe neperformante - credite şi dobânzi aferente şi creanţe ataşate acestora, evidentiate în conturile din bilanţ, asupra unor debitori persoane fizice sau juridice care, conform normelor Bãncii Naţionale a României, sunt clasificate în categoria «indoielnic» sau «pierdere», precum şi creanţe evidentiate în conturi extrabilantiere, în baza prevederilor normelor Bãncii Naţionale a României referitoare la utilizarea provizioanelor specifice de risc şi a celor privind evidentierea în contabilitatea bãncilor a creditelor şi a dobânzilor aferente contractelor de credit investite cu formula executorie, precum şi a bunurilor mobile şi imobile dobândite ca urmare a executãrii silite a creanţelor;
c) valoarea nominalã - valoarea activelor supuse valorificãrii, astfel cum a fost înregistratã în evidentele contabile ale bãncii, conform legislaţiei în vigoare;"
5. La articolul 3, dupã litera d) se introduc literele e)-h) cu urmãtorul cuprins:
"e) valoare realizabila - valoarea activelor estimatã ţinându-se seama de valoarea de piata a acestora şi de costurile de administrare pana la data înstrãinãrii acestora;
f) valoare tranzactionata - valoarea realizatã prin valorificarea activelor bancare;
g) creanţe comerciale asociate activelor bancare supuse valorificãrii - creanţe comerciale ce aparţin altor debitori cedati, de regula debitori cedati societãţi comerciale cu capital de stat, pentru care valorificarea asociata asigura un grad sporit de recuperare a activelor bancare;
h) bãnci care înregistreazã pierderi - bãnci care, potrivit bilanţului contabil sau situaţiilor financiar-contabile periodice, înregistreazã pierderi - determinate prin cumularea în soldurile debitoare a conturilor «Profit şi pierderi» şi «Rezultatul reportat» - care reprezintã cel puţin 50% din valoarea totalã a capitalurilor proprii."
6. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare"
7. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) În scopul aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta se înfiinţeazã Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, denumita în continuare AVAB, ca instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucureşti. AVAB acţioneazã pe întregul teritoriu al tarii, fãrã restrictii de teritorialitate.
(2) Organizarea şi funcţionarea AVAB se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Încetarea activitãţii AVAB se stabileşte prin lege."
8. Dupã articolul 4 se introduc articolele 4^1 şi 4^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - (1) Supravegherea şi îndrumarea activitãţii AVAB sunt asigurate de un consiliu de supraveghere şi îndrumare, format din 5 membri, în urmãtoarea componenta:
a) un preşedinte, care este reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
b) 4 membri, respectiv câte un reprezentant al Bãncii Naţionale a României, Ministerului Justiţiei, Corpului de control al primului-ministru şi Ministerului Prognozei şi Dezvoltãrii.
(2) Membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare sunt numiţi prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea conducãtorilor instituţiilor prevãzute la alin. (1).
(3) Pot fi membri ai Consiliului de supraveghere şi îndrumare numai persoanele care au studii superioare economice sau juridice şi experienta în domeniul financiar-bancar, juridic, managementul riscului, restructurarea creditelor sau recuperarea datoriilor.
(4) Membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare nu pot fi parlamentari, fiindu-le interzis sa reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor fata de AVAB.
(5) Revocarea din funcţie a oricãrui membru al Consiliului de supraveghere şi îndrumare se face prin hotãrâre a Guvernului, caz în care conducãtorul instituţiei al carei reprezentant a fost revocat va face o noua propunere în termen de 10 zile.
Art. 4^2. - (1) Consiliul de supraveghere şi îndrumare are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba politica şi strategia în domeniul valorificãrii activelor bancare aflate în portofoliul AVAB, precum şi rãspunderile ce revin personalului acesteia;
b) supravegheazã şi indruma activitatea de aducere la îndeplinire a strategiilor şi direcţiilor de acţiune aprobate;
c) stabileşte limitele valorice ale activelor bancare pentru care selecteaza şi aproba metoda de valorificare ce urmeazã sa fie aplicatã;
d) aproba combinarea metodelor de valorificare, utilizarea succesiva a mai multor metode pentru valorificarea aceleiaşi creanţe, reluarea metodelor de valorificare sau a procedurilor de executare silitã, pentru creanţele care depãşesc limitele valorice stabilite în condiţiile prevãzute la lit. c);
e) avizeazã şi propune Guvernului aprobarea şi modificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al AVAB;
f) aproba structura organizatoricã a AVAB;
g) aproba raportul anual de activitate al AVAB;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
(2) Consiliul de supraveghere şi îndrumare se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, hotãrând cu majoritatea voturilor membrilor sãi.
(3) La şedinţele Consiliului de supraveghere şi îndrumare participa fãrã drept de vot preşedintele AVAB."
9. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) AVAB este condusã de un preşedinte.
(2) Preşedintele AVAB este numit prin decizie a primului-ministru.
(3) Preşedintele este ordonator principal de credite."
10. Dupã articolul 5 se introduc articolele 5^1 - 5^3 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - (1) Preşedintele AVAB are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã AVAB în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii, cu persoanele juridice şi fizice romane şi strãine, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti şi arbitrale;
b) elaboreazã şi propune spre aprobare Consiliului de supraveghere şi îndrumare politica şi strategia în domeniul valorificãrii activelor bancare aflate în portofoliul AVAB şi rãspunderile ce revin personalului acesteia;
c) asigura elaborarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli al AVAB, pe care îl remite spre avizare Consiliului de supraveghere şi îndrumare;
d) dispune mãsuri operative pentru executarea dispoziţiilor legale privind AVAB, precum şi pentru îndeplinirea politicii şi strategiei în domeniul valorificãrii activelor bancare din portofoliul AVAB;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, personalul AVAB;
f) prezintã primului-ministru, pana la data de 30 iunie a anului urmãtor, raportul anual de activitate al AVAB, aprobat de Consiliul de supraveghere şi îndrumare; la solicitarea primului-ministru AVAB prezintã rapoarte intermediare asupra unei perioade sau operaţiuni determinate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
(2) În realizarea atribuţiilor ce îi revin preşedintele AVAB este ajutat de un vicepreşedinte şi de un colegiu director. Vicepreşedintele este numit prin decizie a primului-ministru şi este inlocuitorul de drept al preşedintelui. Atribuţiile şi modalitãţile concrete de lucru ale Colegiului director se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a AVAB, aprobat de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.
Art. 5^2. - (1) Finanţarea AVAB este asigurata din urmãtoarele surse şi se gestioneazã în regim extrabugetar:
a) sume rezultate din valorificarea activelor bancare preluate de AVAB;
b) comisioane aferente serviciilor de consultanţa prestate de AVAB pe baza de contract;
c) alte surse prevãzute de lege.
(2) AVAB poate, potrivit legii, sa beneficieze de audit extern.
Art. 5^3. - (1) Sumele obţinute de AVAB din valorificarea activelor bancare preluate au ca destinaţie acoperirea cheltuielilor proprii de funcţionare şi operare şi a cheltuielilor de administrare şi de valorificare a activelor bancare preluate, iar diferenţa se vireazã la trezoreria statului.
(2) Din sumele obţinute potrivit alin. (1) AVAB poate prevedea în bugetul de venituri şi cheltuieli un fond suplimentar ce va fi utilizat în vederea creşterii valorii activelor bancare şi a eficientizarii operaţiunilor de valorificare."
11. Articolul 7 se abroga.
12. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) În vederea îndeplinirii rolului sau AVAB are urmãtoarele atribuţii principale:
a) preluarea cu plata a activelor bancare şi a creanţelor comerciale din categoriile prevãzute la art. 2 alin. (1), în scopul valorificãrii lor. Plata sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face în condiţiile prevãzute la art. 12^1;
b) valorificarea activelor bancare la valoarea de piata a acestora, rezultatã din raportul dintre cerere şi oferta, prin:
- iniţierea şi/sau finalizarea procedurilor de executare silitã;
- vânzarea creanţelor prin licitaţii publice sau prin alte proceduri prevãzute de lege;
- negocierea creanţelor şi eşalonarea scadentelor;
- eşalonarea încasãrii creanţelor, cu actualizarea valorii nominale iniţiale şi, dupã caz, a valorii garanţiilor;
- conversia creanţelor în acţiuni sau pãrţi sociale;
- operaţiuni specifice pieţei de capital ori alte mecanisme reglementate legal;
- alte mãsuri de natura sa faciliteze valorificarea optima a creanţelor, inclusiv valorificarea asociata cu creanţe comerciale preluate.
(2) AVAB îndeplineşte orice alte atribuţii care îi revin prin acte normative."
13. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Cesiunea creanţelor bancare neperformante este supusã dispoziţiilor art. 1391 şi urmãtoarele din Codul civil, referitoare la cesiunea de creanta, şi are ca efect principal subrogarea AVAB în toate drepturile principale şi accesorii ale creditorilor cedenti.
(2) În cazul proceselor şi al cererilor aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti sau arbitrale, indiferent dacã este vorba de faza de judecata sau de executare silitã, AVAB se subroga în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale cedentului şi dobândeşte calitatea procesuala pe care acesta o avea în momentul preluãrii.
(3) Notificarea debitorilor cedati se efectueazã de AVAB, în forma scrisã, în termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(4) Pe data preluãrii de cãtre AVAB a activelor bancare contractele de credit ajunse la scadenta, încheiate între bãnci şi persoanele fizice sau persoanele juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu, fãrã sa fie necesarã investirea cu formula executorie. Contractele de cesiune de creanta încheiate între AVAB şi creditorii cedenti pentru preluarea creanţelor nu sunt supuse publicitãţii prevãzute la <>art. 2 din titlul VI al Legii nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice şi au prioritate din momentul notificãrii prevãzute la alin. (3). De asemenea, contractele de cesiune de creanta reglementate de prezenta ordonanta de urgenta nu sunt supuse transcrierii prevãzute la art. 1394 din Codul civil.
(5) Termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã a creanţelor preluate de AVAB, constatate prin acte care constituie titlu executoriu sau care, dupã caz, au fost investite cu formula executorie, este de 7 ani. Acest termen nu se aplica creanţelor pentru care dreptul de a cere executarea silitã a fost prescris."
14. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În vederea eficientizarii activitãţii desfãşurate AVAB poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, romane ori strãine, specializate, având ca obiect urmãtoarele activitãţi:
a) prestarea de servicii financiare de tip factoring;
b) darea în administrare a bunurilor imobile şi/sau mobile, preluate de la bãnci, pana la valorificarea acestora;
c) asistenta şi/sau reprezentarea juridicã, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
d) servicii de consultanţa de specialitate;
e) orice alte servicii necesare în vederea realizãrii obiectului de activitate al AVAB.
(2) Periodic AVAB va realiza auditul operaţiunilor şi poziţiei financiare, precum şi estimarea independenta a valorii nete şi a valorii realizabile a fiecãrui activ aflat în portofoliul sau.
(3) În vederea îndeplinirii sarcinilor prevãzute la alin. (2) AVAB va încheia, în condiţiile legii, contracte cu firme de audit sau de evaluare recunoscute internaţional."
15. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În exercitarea atribuţiilor sale AVAB colaboreazã cu ministerele, cu Banca Nationala a României, cu celelalte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului şi cu autoritãţile administraţiei publice locale."
16. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"Preluarea, administrarea şi valorificarea activelor bancare"
17. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În cazul bãncilor care înregistreazã pierderi preluarea activelor supuse valorificãrii conform art. 8 se face pe baza programului de restructurare întocmit de banca, avizat de Comitetul de coordonare a restructurãrii şi aprobat de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, Banca Nationala a României şi Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Aprobarea sau respingerea programului de restructurare va avea loc în termen de 30 de zile de la data transmiterii acestuia tuturor instituţiilor abilitate potrivit alin. (1).
(3) Bãncile supuse prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta vor suporta costurile restructurãrii conform programului de restructurare."
18. Dupã articolul 12 se introduc articolele 12^1 şi 12^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - (1) Plata activelor bancare supuse valorificãrii se va face la valoarea neta. Fac excepţie activele evidentiate în conturile din bilanţ, a cãror valoare neta este zero, precum şi activele bancare evidentiate în conturi extrabilantiere, în baza prevederilor normelor Bãncii Naţionale a României privind utilizarea provizioanelor specifice de risc şi a celor privind evidentierea în contabilitatea bãncilor a creditelor şi dobânzilor aferente contractelor de credit investite cu formula executorie, a cãror valoare neta este egala cu valoarea nominalã, pentru care plata se face la o valoare reprezentând 0,01% din valoarea nominalã a acestora.
(2) Activele bancare supuse valorificãrii, preluate de AVAB, se înregistreazã în evidenta contabila a acesteia la valoarea nominalã.
(3) Plata sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face la data preluãrii efective a activelor bancare.
(4) Plata creanţelor comerciale preluate de AVAB se va face la valoarea negociata între cedent şi cesionar. La aceeaşi valoare se va face şi înregistrarea în evidentele contabile ale AVAB.
Art. 12^2. - (1) Pentru valorificarea activelor bancare peste nivelul estimat în raportul de evaluare a portofoliului AVAB Consiliul de supraveghere şi îndrumare poate aproba constituirea unui fond special de stimulente de pana la 1% din valoarea recuperatã ce depãşeşte valoarea astfel estimatã. Raportul de evaluare a portofoliului AVAB se întocmeşte de o firma specializatã recunoscuta internaţional şi selectata prin licitaţie publica.
(2) Normele metodologice privind utilizarea şi repartizarea fondului constituit pentru stimularea personalului de specialitate al AVAB se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
19. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Administrarea şi valorificarea activelor bancare se efectueazã de cãtre AVAB în mod direct sau prin intermediul unor firme de specialitate din ţara ori din strãinãtate, pe baza unui contract de mandat. Mandatul încredinţat poate fi cu sau fãrã reprezentare şi va prevedea expres obligaţia de raportare a modului de executare cãtre AVAB. AVAB nu poate sa detina calitatea de asociat sau de acţionar al mandatarului.
(2) Firmele de specialitate vor fi selectate pe baza unor proceduri publice organizate de AVAB, reglementate prin regulamente proprii. Criteriile privind selectarea activelor bancare şi a creanţelor asociate care vor fi încredinţate spre administrare sau valorificare firmelor de specialitate sunt aprobate de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.
(3) Prin firme de specialitate care pot prelua active bancare se înţelege: bãnci, organisme financiare, fonduri legal constituite, organizate ca persoane juridice şi care au ca obiect de activitate operaţiuni specifice de valorificare a creanţelor. Interdicţiile prevãzute pentru AVAB la înstrãinarea activelor bancare sunt aplicabile şi în cazul acordãrii mandatului firmelor de specialitate, precum şi acestor firme, în procesul de valorificare a activelor bancare preluate.
(4) Alegerea metodei de valorificare a activelor bancare, selectarea activelor bancare care se valorifica sub valoarea neta, precum şi a firmelor de specialitate prevãzute la alin. (2) sau a oricãrui alt cumpãrãtor al unei/unor creanţe neperformante, precum şi clauzele prevãzute în actele juridice încheiate de AVAB pentru valorificarea activelor bancare, incluzând între altele clauzele privind sumele şi termenele la care se valorifica activele bancare, nu sunt supuse controlului Curţii de Conturi. Curtea de Conturi controleazã numai încasarea şi folosirea, potrivit destinaţiilor prevãzute de lege, a veniturilor realizate de AVAB."
20. Articolul 14 se abroga.
21. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Persoanele juridice şi persoanele fizice rezidente sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisã a AVAB, toate informaţiile pe care le deţin şi care faciliteazã recuperarea activelor bancare neperformante de la debitorii cedati acesteia.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 37 alin. 1 din Legea bancarã nr. 58/1998 bãncile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisã a AVAB, toate informaţiile referitoare la cuantumul disponibilitãţilor bãneşti, precum şi al oricãror active deţinute la aceste bãnci de debitorii cedati AVAB.
(3) Informaţiile obţinute în temeiul alin. (1) şi (2) constituie secret profesional pentru salariaţii AVAB.
(4) Informaţiile solicitate de AVAB se pun la dispoziţie acesteia cu promptitudine şi în mod gratuit de cãtre instituţiile abilitate."
22. Articolele 16-18 se abroga.
23. Dupã capitolul III se introduce capitolul III^1 cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^1
Evidente speciale, contabile, conturi bancare
Art. 18^1. - (1) Înregistrarea în contabilitate a valorii nominale a activelor bancare preluate de la bãnci se face şi în structura monetara existenta în titlurile de creanta deţinute de banca pentru fiecare debitor cedat, remise de banca cedenta o data cu semnarea contractului de cesiune.
(2) În vederea valorificãrii creanţelor preluate de AVAB, la valori cat mai apropiate de valoarea nominalã, actualizatã la zi, debitele în lei şi în alte valute decât USD, la data preluãrii, se consolideaza în USD, în baza raportului leu/USD la acea data.
Art. 18^2. - (1) Creanţele preluate la datoria publica interna consolidate vor fi valorificate astfel încât nivelul de acoperire a datoriei publice rezultate din aceste operaţiuni sa fie cat mai apropiat de cel real.
(2) Regularizarea diferenţelor valorice care apar în procesul de valorificare, între valoarea înregistratã şi valoarea tranzactionata, se va efectua în momentul în care pentru recuperarea creanţei respective nu mai exista nici o posibilitate de valorificare prin metodele legal aprobate.
(3) Constatarea unei astfel de situaţii şi corectarea valorii nominale a creanţei din evidentele contabile se supun spre aprobare Consiliului de supraveghere şi îndrumare.
(4) Valoarea tranzactionata are în vedere valoarea de piata pentru fiecare componenta a creanţei preluate.
Art. 18^3. - Creanţele comerciale preluate se vor inregistra în contabilitatea AVAB la valoarea negociata înscrisã în contractul de cesiune de creanta încheiat între creditorul cedent şi AVAB.
Art. 18^4. - Sumele încasate din valorificarea activelor bancare sau a creanţelor comerciale valorificate asociat, rãmase dupã deducerea cheltuielilor prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli al AVAB aprobat potrivit legii, se vireazã la trezoreria statului.
Art. 18^5. - (1) Pentru încasarea sumelor în lei şi în valuta, rezultate din recuperarea creanţelor înregistrate în evidentele sale, AVAB are dreptul sa utilizeze şi conturi curente deschise la Banca Comercialã Romana - S.A. atâta timp cat statul este acţionar majoritar la aceasta banca. Plãţile se vor face integral prin conturi deschise la trezoreria statului.
(2) AVAB nu poate schimba banca la care are deschise aceste conturi decât prin hotãrâre a Guvernului, pe baza confirmãrii de cãtre Banca Nationala a României a justificarii acestei operaţiuni."
24. La articolul 19, alineatul (1) şi literele a) şi b) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În vederea restructurãrii bãncilor definite la art. 3 lit. a) şi a pregãtirii acestora pentru privatizare se constituie un comitet de coordonare a restructurãrii, alcãtuit din 3 persoane desemnate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului şi Bãncii Naţionale a României.
............................................................
a) coordoneazã punerea în aplicare a programelor de restructurare elaborate de bãnci, aprobate potrivit art. 12 alin. (1);
b) avizeazã selectarea şi preluarea activelor bancare supuse valorificãrii, din punct de vedere al încadrãrii în programul de restructurare a bãncilor;"
25. Dupã capitolul IV se introduc capitolele IV^1 - IV^6 cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV^1
Condiţii speciale pentru angajarea şi salarizarea personalului AVAB, incompatibilitãţi, conflicte de interese şi secret profesional
Art. 19^1. - (1) În compartimentele din activitatea de baza a AVAB funcţiile de specialitate vor fi ocupate numai de persoane care au absolvit învãţãmântul superior economic, juridic sau tehnic, care au experienta profesionalã de cel puţin 2 ani în activitãţi din domeniul financiar, bancar sau comercial sau care au absolvit, cu certificat de atestare, o forma de pregãtire postuniversitarã de specialitate de cel puţin un an.
(2) În activitãţile auxiliare pot fi utilizate şi alte funcţii de execuţie comune pe economie, apreciate ca necesare, pentru care condiţiile de ocupare se stabilesc prin ordin al preşedintelui AVAB.
(3) Angajaţii AVAB vor avea în mod obligatoriu şi cunoştinţe de operare pe calculator, cel puţin de nivel mediu.
Art. 19^2. - (1) Angajarea personalului se face prin numire, conform legii, cu îndeplinirea condiţiilor de ocupare specifice fiecãrei funcţii, în conformitate cu prevederile cuprinse în fişa postului şi în concordanta cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare propriu.
(2) Nomenclatorul funcţiilor de specialitate, de execuţie şi de conducere utilizate de AVAB şi condiţiile de ocupare a acestora sunt cele prevãzute în anexa la contractul colectiv de munca, înregistrat potrivit legii.
(3) Funcţiile comune pe economie care nu presupun o specializare în domeniul financiar-bancar sau comercial vor fi utilizate în structura organizatoricã, în raport cu necesitãţile AVAB.
Art. 19^3. - Salarizarea specialã a personalului AVAB se face cu respectarea principiilor gestiunii fondurilor în regim extrabugetar, potrivit dispoziţiilor legale, şi urmãreşte eficientizarea activitãţii personalului prin calitate şi stabilitate.
Art. 19^4. - Salarizarea personalului urmãreşte asigurarea unui echilibru cu salariile oferite pe piata forţei de munca pentru activitãţi similare, respectiv pentru angajaţii sistemului financiar-bancar, raportate statistic.
Art. 19^5. - (1) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile şi sporurile la acesta.
(2) Salariul de baza se stabileşte pentru fiecare salariat în raport cu calificarea, importanta, complexitatea lucrãrilor ce revin postului în care este încadrat, cu pregãtirea, competenta, responsabilitatea şi riscurile profesionale.
(3) Adaosurile şi sporurile la salariul de baza se stabilesc prin contractul colectiv de munca şi se acorda pe baza de negocieri individuale, în funcţie de dificultatea şi de responsabilitatea postului, de condiţiile concrete în care se desfãşoarã activitatea şi, dupã caz, de vechimea în munca.
(4) Adaosurile şi sporurile la salariul de baza se iau în calcul la stabilirea drepturilor care se determina în raport cu salariul, în mãsura în care se prevede prin lege.
(5) Salariile de baza şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare se stabilesc în suma bruta prin negocieri colective sau individuale între preşedintele AVAB, care angajeazã, şi salariaţi sau reprezentanţii acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu încadrarea în resursele financiare proprii, provenite din venituri extrabugetare, stabilite anual prin bugetul de venituri şi cheltuieli propriu, şi sunt confidenţiale. Negocierile salariale nu vor fi angajate decât dupã aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, conform legii.
(6) Negocierea colectivã se face anual şi va avea ca obiect cel puţin: salariile, durata timpului de lucru, condiţiile de munca, ţinându-se seama de rãspunderea, complexitatea, specificul activitãţii fiecãrei funcţii, precum şi de pregãtirea şi competenta profesionalã ale persoanelor care exercita aceste funcţii, în limita prevederilor contractului colectiv de munca, înregistrat în conformitate cu prevederile legale.
(7) Salariile de baza şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare stabilite în suma bruta se impoziteazã potrivit legii.
Art. 19^6. - Consiliul de supraveghere şi îndrumare stabileşte salariul preşedintelui şi al vicepreşedintelui AVAB. La stabilirea salariului preşedintelui şi al vicepreşedintelui AVAB se va avea în vedere asigurarea unui echilibru corespunzãtor între responsabilitãţile proprii şi nivelul salariilor negociate pentru restul personalului, prevãzut în contractul colectiv de munca.
Art. 19^7. - Membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare primesc o indemnizaţie lunarã în cuantum de 20% din salariul preşedintelui AVAB.
Art. 19^8. - (1) Preşedintele şi salariaţii AVAB nu pot fi membri ai nici unei organizaţii cu caracter politic şi nu pot desfasura activitãţi politice în perioada în care sunt angajaţi ai AVAB.
(2) Salariaţilor AVAB li se interzice sa reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor fata de AVAB.
(3) Salariaţii AVAB, membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare şi membrii Comitetului de coordonare a restructurãrii au obligaţia de a pãstra secretul profesional, fiindu-le interzisã folosirea sau dezvaluirea, în timpul activitãţii în cadrul AVAB şi apoi o perioada de 5 ani de la încetarea acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dãuna intereselor AVAB sau ale bãncilor cãrora li se aplica dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
Art. 19^9. - (1) AVAB nu poate încheia contracte de natura celor prevãzute la art. 10 şi nu poate instraina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri supuse valorificãrii, prin contracte cu:
a) debitorii cedati ori fidejusorii acestora;
b) foştii proprietari ai bunurilor intrate în patrimoniul AVAB ca urmare a parcurgerii de cãtre aceasta ori de cãtre banca a unor proceduri de executare silitã sau de realizare a garanţiilor reale;
c) soţul/sotia, rudele şi afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ale persoanelor prevãzute la lit. a) şi b) sau, dupã caz, actionarii, administratorii şi directorii persoanelor juridice aflate în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a) şi b);
d) succesorii în drepturi ai persoanelor prevãzute la lit. a) şi b);
e) membrii Consiliului de supraveghere şi îndrumare, membrii Comitetului de coordonare a restructurãrii şi salariaţii AVAB.
(2) Contractele încheiate cu încãlcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept.
Art. 19^10. - Persoanele prevãzute la art. 19^9 alin. (1) lit. a)-d) sunt incompatibile cu calitatea de salariat al AVAB.
Art. 19^11. - Persoanele angajate în cadrul AVAB, numite temporar într-o funcţie de conducere, în cazul în care titularul lipseşte din AVAB o perioada mai mare de 30 de zile calendaristice şi nu beneficiazã de salariu pe perioada respectiva, primesc, pe lângã salariul de baza al funcţiei, indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei de conducere pe care o preiau.
CAPITOLUL IV^2
Debitori. Titluri executorii
Art. 19^12. - Stingerea prin plata a datoriei publice interne rezultate din preluarea la aceasta datorie a activelor bancare cesionate la AVAB constituie o obligaţie ce revine urmãtoarelor categorii de debitori:
a) persoanele fizice sau juridice care au contractat creditul, constituind debitori cedati în temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, dacã divizarea s-a fãcut în frauda creditorului; aceste persoane rãspund în temeiul art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice sau juridice care au constituit garanţii pentru restituirea creditului;
d) persoanele care începând cu data contractãrii creditului au îndeplinit funcţia de administrator, director general, director sau director executiv ori care au avut calitatea de acţionar/asociat la societatea comercialã debitoare şi din vina cãrora creditul nu a fost restituit ca urmare a schimbãrii destinaţiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea creditorului; aceste persoane rãspund în temeiul art. 998 din Codul civil pentru partea de credit nerestituit la scadenta, în perioada în care au avut calitatea sau au îndeplinit funcţia menţionatã;
e) persoanele fizice sau juridice care, în baza unor raporturi stabilite cu persoanele prevãzute la lit. a), b) şi
d), au dobândit, indiferent de titlu sau de modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare în dauna obligaţiei de restituire a creditului.
Art. 19^13. - (1) Constituie titlu executoriu contractele sau convenţiile de credit dintre banca şi debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creanţelor, actele prin care s-au constituit garanţii personale sau reale pentru restituirea acestor creanţe cesionate, potrivit legii AVAB, precum şi orice alte acte sau înţelegeri încheiate de aceasta pentru valorificarea creanţelor preluate.
(2) Pentru debitorii prevãzuţi la art. 19^12 lit. b), d) şi e) AVAB, în mãsura în care constata existenta unor acte sau fapte care atrag rãspunderea acestora, se va adresa instanţei competente în vederea stabilirii rãspunderii. În acest caz titlul executoriu îl constituie hotãrârea prin care instanta a stabilit rãspunderea, iar executarea silitã va putea începe dupã rãmânerea definitiva a hotãrârii. La cererea AVAB instanta va putea incuviinta aplicarea unui sechestru asigurator prin ordonanta preşedinţialã chiar înaintea pronunţãrii hotãrârii.
(3) Orice act unilateral emis de debitor şi acceptat de AVAB, în care debitorul recunoaşte expres datoria şi se angajeazã sa o achite în termenul şi în condiţiile stabilite de AVAB, constituie titlu executoriu şi poate fi executat cu respectarea procedurii speciale reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Convenţiile de eşalonare la plata a creanţelor vor avea în vedere actualizarea valorii nominale şi, dupã caz, a garanţiilor şi au putere de titlu executoriu.
Art. 19^14. - Titlurile executorii emise de AVAB conform legii vor avea un obiect bine determinat şi vor tine seama de faptul ca valorificarea activelor bancare trebuie actualizatã la zi pentru a se evita deteriorarea drepturilor creditorului şi pentru a se asigura recuperarea realã a efortului financiar de emitere a titlurilor de stat.
Art. 19^15. - (1) Titlul executoriu se comunica debitorului şi se pune în executare fãrã nici o formalitate.
(2) Titlurile executorii emise în condiţiile prezentului capitol se executa potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
CAPITOLUL IV^3
Blocarea conturilor, sechestrarea acţiunilor şi instituirea administrãrii speciale
Art. 19^16. - (1) Dupã comunicarea cãtre debitor a titlului executoriu AVAB poate dispune prin ordin blocarea prin poprire a conturilor bancare de orice natura, pe care debitorul le deţine în orice banca sau cooperativa de credit, indiferent de moneda în care sunt constituite. În termen de doua zile libere de la primirea ordinului instituţiile respective vor confirma în scris blocarea conturilor.
(2) Pe perioada blocarii disponibilitãţilor din conturile bancare orice plata se poate face numai cu aprobarea prealabilã, în scris, a AVAB, cu excepţia plãţilor în contul creanţei deţinute de AVAB şi a privilegiilor legale.
(3) Pe perioada blocarii disponibilitãţilor din conturi banca va bonifica şi va bloca inclusiv dobanda cuvenitã debitorului, în condiţiile convenite anterior blocarii.
(4) Încãlcarea prevederilor alin. (1) şi (2) atrage nulitatea oricãrei plati şi rãspunderea solidarã a bãncii cu debitorul, în limita sumelor sustrase blocarii.
(5) Sumele din conturile blocate se vireazã în contul AVAB, la cererea acesteia, dupã validarea popririi.
Art. 19^17. - (1) La cererea AVAB instanta poate incuviinta, prin derogare de la prevederile art. 907 şi 908 din Codul comercial, în condiţiile prevãzute la cap. IV^4, sechestrul asupra acţiunilor şi pãrţilor sociale şi instituirea administrãrii speciale la societatea comercialã care constituie debitorul cedat, la societatea comercialã care este debitoare potrivit art. 19^12 lit. b), precum şi la societatea comercialã la care debitorii prevãzuţi la art. 19^12 deţin, separat sau împreunã, cel puţin 50% plus o acţiune din capitalul social sau, dupã caz, majoritatea pãrţilor sociale.
(2) Sechestrul şi mãsura administrãrii speciale se aplica de la data înregistrãrii hotãrârii definitive a instanţei la registrul comerţului.
(3) Pe perioada sechestrului prevãzut la alin. (1) drepturile fata de societatea comercialã, conferite de acţiunile sau pãrţile sociale sechestrate, se exercita de cãtre AVAB. Pe timpul administrãrii speciale administrarea societãţii comerciale se asigura de o persoana desemnatã prin hotãrâre a instanţei prevãzute la alin. (1), la propunerea AVAB. Persoana propusã trebuie sa fie contabil autorizat, expert contabil, licenţiat în studii economice sau în drept ori inginer şi sa aibã 5 ani de activitate practica economicã sau juridicã. Administratorul va primi o indemnizaţie bruta lunarã, suportatã de societatea comercialã. Pe data numirii administratorului special se suspenda de drept mandatul administratorilor în exerciţiu.
(4) Societatea comercialã supusã administrãrii speciale nu va repartiza din profitul obţinut sume pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite actionarilor sau asociaţilor, care sunt debitori ai creanţelor bancare neperformante cesionate AVAB, se vãrsa în contul datoriei debitorului cedat.
(5) Asumarea de cãtre societatea comercialã supusã administrãrii speciale de noi obligaţii care ar influenta negativ veniturile acesteia se poate face numai cu aprobarea prealabilã a AVAB. Actul încheiat cu încãlcarea acestei obligaţii este nul de drept.
(6) Rãspunderea administratorului desemnat, atât fata de acţionari sau asociaţi, dupã caz, cat şi fata de AVAB se stabileşte potrivit regulilor mandatului comercial.
(7) Prevederile prezentului articol se aplica şi societãţilor comerciale la care acţionari sau asociaţi sunt societãţi comerciale ce deţin majoritãţile prevãzute la alin. (1) şi care sunt controlate de debitorii prevãzuţi la art. 19^12.
CAPITOLUL IV^4
Reguli speciale privind soluţionarea litigiilor
Art. 19^18. - Litigiile în legatura cu creanţele neperformante preluate la datoria publica, în care AVAB este parte, se soluţioneazã cu respectarea prevederilor prezentului capitol, completate în mod corespunzãtor cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
Art. 19^19. - Cererile de orice natura privind drepturile şi obligaţiile în legatura cu activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele formulate pentru angajarea rãspunderii civile a persoanelor fizice şi juridice, altele decât debitorii definiţi la art. 19^12, sunt de competenta Curţii de apel în a carei raza teritorialã se afla sediul sau, dupã caz, domiciliul pârâtului şi se judeca de urgenta şi cu precãdere.
Art. 19^20. - (1) Reclamantul este obligat sa comunice cererea, actele pe care se întemeiazã şi, dupã caz, interogatoriul scris, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, înainte de depunerea acestora în instanta. Judecãtorul nu va primi cererea fãrã dovada privind îndeplinirea obligaţiei de comunicare. Prevederile acestui alineat se aplica oricãrei cereri, indiferent de natura ei, cu excepţia cererilor formulate în timpul judecaţii sau a celor prin care se exercita o cale de atac.
(2) Primul termen de judecata se stabileşte la cel mult 15 zile de la data depunerii cererii de chemare în judecata.
(3) Întâmpinarea este obligatorie şi se depune cel târziu pana la primul termen de judecata. Întâmpinarea, actele pe care se întemeiazã şi, dupã caz, interogatoriul scris se comunica de cãtre parte, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, înainte de termenul prevãzut la alin. (2). Nerespectarea obligaţiei de comunicare prezuma renunţarea de cãtre parte la apãrãrile ce puteau fi formulate prin întâmpinare şi la probele în susţinerea acestor apãrãri.
Art. 19^21. - (1) Orice cerere se judeca la primul termen, în afarã cazului în care instanta dispune administrarea de probe noi. Dacã din motive întemeiate pãrţile nu sunt în mãsura sa îşi prezinte apãrãrile în mod complet, instanta va putea, în mod excepţional, sa acorde un termen în cunostinta de cel mult 7 zile.
(2) Acelaşi termen de 7 zile se acorda o singura data şi pentru administrarea de probe noi, dispuse de instanta, la primul termen.
Art. 19^22. - (1) Instanta este obligatã sa pronunţe hotãrârea în termen de 5 zile de la încheierea dezbaterilor şi sa comunice pãrţilor hotãrârea motivatã în cel mult 10 zile de la comunicare.
(2) Hotãrârea instanţei poate fi atacatã cu recurs.
(3) În recurs nu se pot invoca apãrãri ce nu au fost formulate în fata instanţei a carei hotãrâre este recuratã, cu excepţia celor de ordine publica.
(4) Dacã admite recursul, prin aceeaşi hotãrâre instanta este obligatã sa soluţioneze şi fondul cauzei sau, dacã se impune administrarea de probe noi, sa stabileascã termenul de judecata.
(5) Termenele prevãzute la art. 19^20 alin. (2), la art. 19^21 alin. (1) şi (2) şi la alin. (1) al prezentului articol se aplica şi în situaţia judecãrii recursului.
(6) Cãile extraordinare de atac se pot exercita în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
Art. 19^23. - (1) Termenul de prescripţie a acţiunilor îndreptate impotriva AVAB este de 6 luni de la data la care s-a cunoscut sau trebuia sa se cunoascã faptul sau actul pe care se întemeiazã acţiunea, dar nu mai mult de 12 luni de la data producerii faptului sau încheierii actului, dacã legea nu prevede un termen mai scurt.
(2) Termenul prevãzut la alin. (1), pentru acte sau fapte anterioare legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta, curge de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
CAPITOLUL IV^5
Reguli speciale privind executarea silitã
Art. 19^24. - (1) Pentru executarea silitã a titlurilor executorii, AVAB îşi poate organiza corpul de executori proprii sau poate folosi executori judecãtoreşti.
(2) Procedurile de executare silitã pentru valorificarea activelor bancare de cãtre AVAB sunt puse în aplicare de cãtre corpul de executori proprii sau de cãtre executori judecãtoreşti.
Art. 19^25. - Corpul de executori proprii se numeşte prin ordin al preşedintelui AVAB şi are competenta deplina pe întregul teritoriu al tarii.
Art. 19^26 - (1) Corpul de executori ai AVAB are obligaţia de a face demersurile necesare pentru identificarea domiciliului sau sediului debitorului, precum şi a bunurilor şi veniturilor lui urmaribile.
(2) Dacã debitorul nu este gãsit la domiciliu sau la sediul cunoscut, corpul de executori ai AVAB este obligat sa solicite organelor de poliţie sa facã cercetãri, precum şi sa ceara relaţii de la oficiul registrului comerţului, de la organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, de la Garda Financiarã sau de la orice alta persoana fizica sau juridicã ori de la alte organe competente, în scopul stabilirii locului în care se afla debitorul şi al obţinerii oricãror date deţinute în legatura cu acesta sau cu bunurile sale.
Art. 19^27. - Organele de poliţie, persoanele fizice şi juridice, precum şi celelalte organe competente prevãzute la art. 19^26 alin. (2) sunt obligate sa dea de îndatã relaţiile solicitate de corpul de executori, fãrã perceperea vreunei taxe ori a vreunui tarif.
Art. 19^28. - Ori de câte ori este necesar poliţia are obligaţia sa dea concursul executorilor AVAB, la cererea acestora, în îndeplinirea, potrivit legii, a activitãţii de executare silitã.
Art. 19^29. - (1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin executorii AVAB pot:
a) sa între în orice incinta de afaceri a debitorului persoana juridicã sau în alte incinte ale acestuia, în scopul identificarii bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit;
b) sa între în toate încãperile în care se gãsesc bunuri sau valori ale debitorului persoana fizica, precum şi sa cerceteze toate locurile în care acesta îşi pãstreazã bunurile;
c) sa solicite şi sa cerceteze orice document sau element material care poate constitui o proba în determinarea bunurilor proprietate a debitorului.
(2) Executorii pot intra în încãperile ce reprezintã domiciliul sau resedinta unei persoane fizice, cu consimţãmântul acesteia, iar în caz de refuz executorul va cere autorizarea instanţei judecãtoreşti competente, aplicându-se dispoziţiile Codului de procedura civilã, privind ordonanta preşedinţialã.
Art. 19^30. - Accesul executorului în locuinta, în incinta de afaceri sau în orice alta încãpere a debitorului persoana fizica sau juridicã se poate efectua între orele 8,00-18,00, în orice zi lucrãtoare. Executarea începutã va putea continua în aceeaşi zi sau în zilele urmãtoare. În cazuri temeinic justificate, când exista pericolul înstrãinãrii unor bunuri, accesul în încãperile debitorului va avea loc şi la alte ore decât cele menţionate, precum şi în zilele nelucrãtoare, cu autorizarea instanţei.
Art. 19^31. - În absenta debitorului sau dacã acesta refuza accesul în oricare dintre încãperile prevãzute la art. 19^29, executorul nu poate sa pãtrundã în acestea decât în prezenta unui reprezentant al poliţiei şi a 2 martori. Dispoziţiile art. 19^29 alin. (2) sunt aplicabile, dupã caz.
Art. 19^32. - Executorul va începe executarea dupã comunicarea titlului executoriu prevãzut la art. 19^13 alin. (1), cu menţiunea ca neachitarea de bunãvoie a creanţei în termen de 5 zile lucrãtoare de la primire da dreptul creditorului sa procedeze la executarea silitã fãrã nici o alta somaţie.
Art. 19^33. - Dupã expirarea termenului prevãzut la art. 19^32 se va putea proceda la sechestrarea bunurilor urmaribile aparţinând debitorului şi garantilor, urmând sa fie valorificate.
Art. 19^34. - Executarea silitã asupra tuturor bunurilor urmaribile aparţinând debitorilor şi garantilor se poate face dupã expirarea termenului prevãzut la art. 19^32, fãrã încuviinţarea instanţei.
Art. 19^35. - Dreptul corespunzãtor creanţei preluate la datoria publica se executa înaintea oricãrui alt drept, indiferent de natura acestuia sau de data la care a fost constituit, cu excepţia salariilor şi a altor privilegii legale.
Art. 19^36. - Aplicarea sechestrului, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 19^17, se face de executorii AVAB sau de executorii judecãtoreşti, care încheie un proces-verbal de sechestru.
Art. 19^37. - (1) Procesul-verbal de sechestru va cuprinde:
a) numele şi prenumele celui care aplica sechestrul şi numãrul legitimatiei de executor;
b) numele şi prenumele debitorului (sau ale garantului, dacã se sechestreaza bunurile acestuia) şi ale altor persoane care sunt de fata (martori);
c) menţionarea titlului executoriu, suma datoratã şi natura datoriei;
d) enumerarea bunurilor urmaribile sechestrate (natura, gradul de uzura, dimensiunea etc.);
e) eventualele obiecţii fãcute de debitor;
f) indicarea orei, zilei şi locului sechestrului;
g) natura sechestrului, dacã este un sechestru cu ridicare, dacã se numeşte un custode sau dacã se aplica sigilii;
h) semnãturile pãrţilor: executor, debitor sau, în lipsa lui, ale altor persoane majore care au asistat la aplicarea sechestrului, precum şi, atunci cînd este cazul, semnatura custodelui.
(2) Dacã debitorul refuza sa semneze, se va mentiona aceasta în procesul-verbal.
(3) Procesul-verbal se întocmeşte în 3 exemplare, dintre care un exemplar se va preda debitorului, un exemplar se depune la dosarul de executare silitã şi alt exemplar se preda AVAB.
Art. 19^38. - Din momentul întocmirii procesului-verbal de sechestru potrivit art. 19^37 bunurile sechestrate sunt indisponibilizate. Atâta timp cat dureazã executarea silitã debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decât cu acordul AVAB. Nerespectarea acestei interdicţii atrage rãspunderea, potrivit legii, a celui vinovat.
Art. 19^39.- (1) Dacã bunurile sechestrate nu sunt ridicate şi depozitate de executor, ele vor putea fi lãsate în custodia debitorului sau a altor persoane desemnate de AVAB.
(2) Cel care primeşte bunurile în custodie va semna procesul-verbal de sechestru.
Art. 19^40. - (1) În cazul în care nu au fost luate mãsurile asiguratorii pentru realizarea integrala a creanţei şi dacã la începerea executãrii silite se constata ca exista pericol de înstrãinare, substituire sau sustragere de la urmãrire a bunurilor urmaribile ale debitorului, sechestrarea lor va putea fi aplicatã o data cu comunicarea titlului executoriu.
(2) Sechestrul prevãzut la alin. (1) se va aplica numai în temeiul autorizãrii date de instanta judecãtoreascã competenta. Dispoziţiile referitoare la ordonanta preşedinţialã din Codul de procedura civilã sunt aplicabile.
Art. 19^41. - În vederea valorificãrii executorul poate sa verifice dacã bunurile sechestrate se gãsesc la locul menţionat în procesul-verbal de sechestru şi dacã acestea nu au fost substituite sau degradate.
Art. 19^42. - Bunurile rãmân sub sechestru pana la valorificarea lor sau pana când AVAB ori, dupã caz, instanta competenta dispune ridicarea sechestrului.
Art. 19^43. - Vânzarea silitã a bunurilor urmãrite se face dupã împlinirea termenului prevãzut în adresa de comunicare a titlului executoriu, fãrã încuviinţarea instanţei şi fãrã efectuarea altei formalitãţi.
Art. 19^44. - Vânzarea bunurilor urmãrite silit se face prin licitaţie publica organizatã de o comisie din cadrul AVAB, numita prin ordin al preşedintelui.
Art. 19^45. - (1) Preţul de pornire a licitaţiei se stabileşte prin expertiza. Expertul se desemneazã de AVAB pe baza de contract.
(2) Dupã stabilirea preţului de pornire licitatorul va publica cu cel puţin 10 zile înainte de data licitaţiei un anunţ de vânzare într-un cotidian naţional de larga circulaţie şi/sau într-un cotidian local. Anunţul va cuprinde sintetic bunurile ce urmeazã sa fie licitate, ziua, ora şi locul licitaţiei, preţul de pornire şi valoarea garanţiei de participare stabilitã de AVAB, domiciliul sau sediul debitorului, precum şi menţiunea ca toţi cei care poseda un drept real asupra bunurilor scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decãderii, sa facã licitatorului dovada acestuia pana în preziua licitaţiei. Anunţul va fi comunicat în mod obligatoriu proprietarului bunului; dacã acesta nu este gãsit, procedura se considera îndeplinitã prin afişare la locul licitaţiei şi la sediul primãriei locale în care se afla bunul.
(3) Licitaţia poate avea loc numai dupã expirarea termenului de 10 zile prevãzut la alin. (2) şi se va desfasura la locul stabilit de AVAB. Debitorul este obligat sa permitã ţinerea licitaţiei în spaţiile pe care le deţine, dacã sunt adecvate acestui scop.
Art. 19^46. - Pentru participarea la licitaţie ofertanţii depun la licitator, cu cel puţin o zi înainte de data licitaţiei, urmãtoarele documente:
a) dovada privind depunerea garanţiei de participare;
b) împuternicirea persoanei care îl reprezintã pe ofertant;
c) pentru persoanele juridice de naţionalitate romana, copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;
d) pentru persoanele juridice strãine, actul de înmatriculare tradus în limba romana;
e) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele fizice strãine, copie de pe pasaport.
Art. 19^47. - (1) Comisia de licitaţie verifica şi analizeazã documentele de participare prevãzute la art. 19^46 şi afişeazã la locul licitaţiei, cu cel puţin o ora înaintea începerii acesteia, lista cuprinzând ofertanţii care au depus documentaţia completa de participare.
(2) Ofertanţii se identifica dupã numãrul de ordine de pe lista de participare, dupã care licitatorul anunta obiectul licitaţiei, pasul de licitare stabilit valoric între 5-15% din preţul de pornire, precum şi modul de desfãşurare a licitaţiei; pasul de licitare se stabileşte de comisia de licitaţie.
(3) Dacã se prezintã un singur ofertant care oferã preţul de pornire, acesta este declarat adjudecatar.
(4) În cazul în care la prima licitaţie nu se oferã preţul de pornire sau nu s-a prezentat nici un ofertant, licitatorul va publica un nou anunţ, cu respectarea prevederilor art. 19^45 alin. (2), care se aplica în mod corespunzãtor, în vederea ţinerii unei noi licitaţii. Preţul de pornire în acest caz este de 75% din preţul de pornire a licitaţiei anterioare.
(5) Dacã la a doua licitaţie nu se înregistreazã o oferta de cel puţin 75% din preţul de pornire a primei licitaţii sau dacã nu s-a prezentat nici un ofertant, licitatorul va organiza o a treia licitaţie, la care preţul de pornire este de 50% din preţul de pornire a primei licitaţii.
(6) Când în cadrul unei şedinţe nu au putut fi licitate toate bunurile, licitaţia va continua în ziua lucrãtoare urmãtoare, la ora anunţatã de licitator înainte de închiderea şedinţei.
Art. 19^48. - (1) Licitaţia se adjudeca la preţul cel mai mare oferit. Plata în rate este permisã numai dacã cumpãrãtorul prezintã una dintre urmãtoarele garanţii: scrisoare de garanţie emisã de o banca romana sau de o banca strãinã la care o banca romana este corespondenta; bilet la ordin avalizat de o banca agreatã de AVAB; garanţia personalã a unui fidejusor, în condiţiile Codului comercial, constând într-o obligaţie unilaterala şi necondiţionatã de plata a ratei neachitate la termen, parţial sau integral, de cãtre debitor. Garanţia nu poate fi decât pentru plata integrala a ratelor şi trebuie sa fie îndestulãtoare.
(2) Plata în rate este permisã numai dacã adjudecatarul achitã un avans de minimum 30% din preţul de adjudecare. Garanţia de participare poate fi consideratã ca plata parţialã a avansului.
(3) Dupã licitarea fiecãrui bun licitatorul întocmeşte, în 3 exemplare originale, procesul-verbal de licitaţie, care se semneazã de membrii comisiei de licitaţie, de adjudecatar şi de proprietarul bunului, dacã acesta participa la executare, şi care va cuprinde în mod obligatoriu: modul în care s-a desfãşurat licitaţia, rezultatul acesteia, numele şi prenumele sau denumirea proprietarului bunului şi ale adjudecatarului cumpãrãtor, domiciliul sau sediul acestora, bunul cumpãrat, preţul, taxa pe valoarea adãugatã dupã caz, termenul şi modalitatea de plata a preţului şi data vânzãrii. Orice refuz de a semna se consemneazã în procesul-verbal de licitaţie. În termen de doua zile lucrãtoare de la data întocmirii procesului-verbal de licitaţie licitatorul va încheia şi va elibera fiecãrui cumpãrãtor, precum şi debitorului un document care va cuprinde toate elementele menţionate mai sus şi care îndeplineşte condiţiile unui document specific, legal aprobat, conform legislaţiei financiar-contabile. În acelaşi termen licitatorul va dispune în scris restituirea garanţiei, cu excepţia garanţiei adjudecatarului, care se retine în contul preţului sau în contul AVAB, dacã adjudecatarul refuza plata preţului la termenul şi în modalitatea stabilite în procesul-verbal de licitaţie.
(4) În termen de doua zile lucrãtoare de la data plãţii preţului integral sau, în cazul vânzãrii cu plata în rate, a plãţii avansului şi a prezentãrii garanţiilor stabilite în procesul-verbal de licitaţie licitatorul va transmite adjudecatarului cumpãrãtor şi proprietarului bunului vândut silit câte un exemplar original al acestui proces-verbal. Pentru bunurile transmise prin vânzare silitã procesul-verbal de licitaţie constituie titlu de proprietate în baza cãruia adjudecatarul este îndreptãţit sa procedeze la înregistrarea bunurilor adjudecate în evidenta contabila, sa solicite, dupã caz, înmatricularea mijloacelor de transport, înregistrarea la organele fiscale, efectuarea publicitãţii imobiliare. Pentru bunurile vândute cu plata preţului în rate procesul-verbal de licitaţie constituie titlu executoriu conform art. 19^13.
Art. 19^49. - (1) În cazul în care la a treia licitaţie nu se oferã preţul de pornire sau nu se prezintã nici un ofertant, AVAB va putea fie sa adjudece bunul în contul creanţei, caz în care se va proceda la o diminuare a creanţei cu 50% din preţul bunului stabilit prin expertiza potrivit art. 19^45 alin. (1), fie sa solicite evaluatorului o actualizare a valorii de piata stabilite anterior. În acest caz AVAB va relua procedura de vânzare prin licitaţie pornind de la noul preţ de referinta.
(2) AVAB este autorizata sa identifice posibilitãţi de valorificare superioarã pentru bunurile adjudecate potrivit alin. (1).
(3) În situaţia în care s-a procedat la adjudecarea de cãtre AVAB a bunului imobil supus executãrii silite acesta va trece în proprietatea privatã a statului şi în administrarea AVAB, pe baza procesului-verbal de licitaţie.
(4) Acelaşi regim îl vor avea şi bunurile imobile acceptate de AVAB ca dare în plata pentru stingerea obligaţiei de plata de cãtre debitorul cedat, convenţia de dare în plata constituind titlu de proprietate.
CAPITOLUL IV^6
Sancţiuni
Art. 19^50. - (1) Constituie contravenţie la prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune, urmãtoarele fapte:
a) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane, cunoscând ca aceasta face parte din una dintre categoriile prevãzute la art. 19^9 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei persoane în dãuna alteia care a formulat o oferta mai avantajoasã, potrivit criteriilor stabilite în oferta de vânzare;
c) nerespectarea termenelor stabilite de AVAB, în cererile adresate în scris persoanelor prevãzute la art. 15 alin. (1) şi (2), pentru obţinerea de informaţii.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţioneazã cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Sumele se actualizeazã periodic în funcţie de rata inflaţiei.
Art. 19^51. - Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 19^50 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre Corpul de control al primului-ministru.
Art. 19^52. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 19^50 li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26."
26. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţii tranzitorii şi finale"
27. Articolul 20 se abroga.
28. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica şi în cazul creanţelor bancare neperformante care sunt în curs de a fi preschimbate în acţiuni sau în pãrţi sociale la societãţile comerciale debitoare şi nu exclud utilizarea în continuare a acestei metode de valorificare a creanţelor, chiar dacã ea nu a fost încã initiata."
29. Dupã articolul 21 se introduc articolele 22-35 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Valoarea activelor bancare preluate în alte condiţii decât cele prevãzute la art. 12^1 alin. (1) face obiectul regularizãrii între AVAB şi banca cedenta, astfel încât operaţiunea sa se încadreze în prevederile art. 12^1 alin. (1).
Art. 23. - În cazul debitorilor societãţi comerciale la care statul sau autoritãţile administraţiei publice locale sunt acţionari, care au evidentiate în conturile din bilanţ creanţe neperformante şi creanţe bugetare restante, se pot aplica şi metodele de stingere a creanţelor bugetare restante prevãzute în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 24. - (1) Litigiile în curs în legatura cu creanţele bancare cedate AVAB, indiferent de faza în care se afla, vor continua şi se vor soluţiona cu aplicarea procedurii prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta. Actele procedurale încheiate rãmân valabile. La cererea AVAB aceasta procedura poate fi aplicatã şi executarilor silite începute potrivit procedurii de drept comun. Actele de executare încheiate îşi menţin valabilitatea.
(2) Executarea silitã începutã de AVAB prin executorii proprii sau prin intermediul executorilor judecãtoreşti continua şi pe parcursul soluţionãrii contestaţiilor formulate de debitori, aceştia având dreptul întoarcerii executãrii numai în baza unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
Art. 25. - (1) Debitorii pot contesta în justiţie mãsurile dispuse de AVAB potrivit prezentei ordonanţe de urgenta şi pot face contestaţie la executare numai dupã depunerea unei cauţiuni egale cu 20% din valoarea activului bancar supus valorificãrii.
(2) Dovada privind plata cauţiunii prevãzute la alin. (1) va însoţi în mod obligatoriu contestaţia debitorului fãrã care aceasta nu va putea fi înregistratã.
(3) Verificarea cuantumului cauţiunii se va efectua de judecãtorul de serviciu la data înregistrãrii cererii.
Art. 26. - (1) AVAB poate accepta darea în plata a unui bun în vederea stingerii obligaţiilor de plata.
(2) Actul încheiat de AVAB pentru constatarea stingerii obligaţiei de plata a debitorului, total sau parţial, constituie titlu de proprietate, iar operaţiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al dãrii în plata, este scutitã de taxa pe valoarea adãugatã.
Art. 27. - (1) Bãncile cedente ale creanţelor neperformante preluate la datoria publica rãspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea documentelor sau informaţiilor cãtre AVAB, dacã datoritã acestui fapt nu s-a putut valorifica respectiva creanta.
(2) Persoanele vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de nepredarea tuturor documentelor şi datelor necesare pentru executarea creanţelor cedate AVAB rãspund civil, contraventional sau penal, dupã caz, în condiţiile legii.
Art. 28. - Cererile formulate de AVAB şi orice alte acte procedurale efectuate de şi pentru aceasta în legatura cu valorificarea activelor bancare sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe.
Art. 29. - AVAB este autorizata ca ori de câte ori în procesul de valorificare a activelor bancare este necesarã aplicarea altor metode prevãzute de lege la acea data, care creeazã posibilitãţi mai rapide şi mai eficiente de valorificare, sa utilizeze acele metode separat sau împreunã cu metodele proprii.
Art. 30. - Asigurarea serviciilor necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice se realizeazã pe baza unui regulament propriu, aprobat de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.
Art. 31. - Mãsurile întreprinse de AVAB în vederea executãrii silite nu se suspenda ca urmare a declansarii procedurii reorganizãrii judiciare sau a falimentului.
Art. 32. - În vederea executãrii silite a bunurilor urmãrite AVAB poate solicita judecãtorului-sindic luarea în posesie a acestora. Judecãtorul-sindic va dispune ca administratorul sau, dupã caz, lichidatorul sa predea AVAB bunul afectat garanţiei, în vederea valorificãrii.
Art. 33. - Bugetul de venituri şi cheltuieli al AVAB, aprobat potrivit legii, se modifica în mod corespunzãtor, ţinându-se seama de prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
<>Art. 34. - Prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 65/1999 privind salarizarea personalului AVAB se aplica tranzitoriu pana la data înregistrãrii, conform legii, a contractului colectiv de munca. La aceeaşi data <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, se abroga.
Art. 35. - La data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta urmãtoarele acte normative se abroga:
- <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 151/2000;
- <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000;
- <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 2
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul, la propunerea AVAB, va aproba modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare.
ART. 3
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 27 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU


──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016