Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 4 din 9 ianuarie 2008  privind prevenirea si combaterea violentei cu ocazia competitiilor si a jocurilor sportive    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 4 din 9 ianuarie 2008 privind prevenirea si combaterea violentei cu ocazia competitiilor si a jocurilor sportive

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 24 din 11 ianuarie 2008

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) competiţie sportivã - întrecere sportivã organizatã pe ramuri de sport, între mai multe echipe sau concurenţi independenţi, pe baza unui regulament şi a unui program, având drept scop stabilirea unei ordini ierarhice a competitorilor în clasamentul final;
b) joc sportiv - întrecere sportivã desfãşuratã în cadrul sau în afara unei competiţii sportive, care poate avea caracter oficial sau amical, intern ori internaţional şi se disputã pe baza unui regulament, având drept scop stabilirea unui învingãtor;
c) organizator de competiţii sportive - structurã sportivã, legal constituitã şi recunoscutã oficial, care are dreptul de a organiza competiţii sportive;
d) organizator de jocuri sportive - structurã sportivã, legal constituitã şi recunoscutã oficial, care organizeazã jocuri sportive, desfãşurate fie în cadrul unei competiţii sportive oficiale, fie separat, în cadrul unor întreceri sportive cu caracter amical;
e) oficial - persoanã care reprezintã o autoritate, membru al unei comisii, arbitru, observator, antrenor, preparator fizic, responsabil tehnic, medical ori administrativ din cadrul federaţiilor, ligilor, asociaţiilor judeţene şi cluburilor, acreditatã sau, dupã caz, autorizatã în funcţia ori poziţia pe care o deţine;
f) grad de risc al competiţiei sau al jocului sportiv - nivelul posibilitãţii producerii unor fapte îndreptate împotriva ordinii şi siguranţei publice, cu ocazia desfãşurãrii competiţiei sau a jocului sportiv;
g) evacuare a participanţilor - ansamblul mãsurilor imperative desfãşurate de cãtre structurile de ordine pentru scoaterea, în mod organizat, din locul de desfãşurare a competiţiei sau a jocului sportiv, a unui spectator, a unui grup de spectatori sau a tuturor participanţilor;
h) stare vãditã de ebrietate - consecinţã a consumului de bãuturi alcoolice asupra comportamentului unei persoane, manifestatã prin vorbire incoerentã, mers sinuos şi dificultãţi de orientare temporal-spaţialã, precum şi prin mirosul specific de alcool, emanat de cãtre persoana în cauzã;
i) control corporal preventiv şi al bagajelor - verificarea sumarã a ţinutei vestimentare şi a bagajelor participanţilor, în scopul prevenirii introducerii în locurile de desfãşurare a competiţiei sau a jocului sportiv a obiectelor şi materialelor interzise la deţinere;
j) interzicere a accesului sau a participãrii la unele competiţii sau jocuri sportive - mãsurã de siguranţã, inclusiv provizorie, dispusã de instanţa de judecatã sau de cãtre procuror, ori sancţiune contravenţionalã complementarã, dispusã de cãtre agentul constatator, prin care se impune unei persoane interzicerea accesului/participãrii la unele competiţii sau jocuri sportive, desfãşurate în ţarã ori în strãinãtate, de genul celor la care aceasta a sãvârşit fapte de naturã contravenţionalã sau penalã;
k) bazã sportivã - totalitatea terenurilor, spaţiilor, instalaţiilor şi construcţiilor special amenajate în vederea organizãrii şi desfãşurãrii de competiţii sportive, jocuri sportive şi alte activitãţi de educaţie fizicã şi sport;
l) arenã sportivã - spaţiul care cuprinde terenul de sport unde se desfãşoarã competiţia sau jocul sportiv, precum şi tribunele pentru spectatori;
m) zonã imediatã locului de desfãşurare a competiţiilor sportive - spaţiul cuprins între aliniamentul punctelor unde se efectueazã controlul documentelor de acces şi limita exterioarã a bazei sportive;
n) zonã apropiatã locului de desfãşurare a competiţiilor sportive - spaţiul situat dincolo de limita exterioarã a zonei imediate, care cuprinde şi strãzile adiacente bazei sportive;
o) comandant al forţelor de ordine - şeful efectivelor de jandarmi care executã misiunea de asigurare şi restabilire a ordinii publice;
p) şef al dispozitivului de ordine şi siguranţã - persoanã desemnatã din cadrul societãţii specializate de protecţie şi pazã,care organizeazã, coordoneazã şi conduce activitatea desfãşuratã de cãtre personalul societãţii pentru asigurarea ordinii şi siguranţei în interiorul arenei sportive;
r) responsabil de ordine şi siguranţã - persoanã anume desemnatã de cãtre organizator, care asigurã coordonarea dispozitivului realizat de cãtre personalul de ordine şi siguranţã şi relaţionarea cu forţele de ordine şi cu reprezentanţii celorlalte autoritãţi şi instituţii care concurã la desfãşurarea în bune condiţii a competiţiei sau a jocului sportiv;
s) monitor de securitate - persoanã anume desemnatã din cadrul unitãţii de jandarmi, care are responsabilitatea de a supraveghea comportamentul şi acţiunile suporterilor unui club din zona de competenţã, precum şi relaţionarea acestora cu forţele de ordine;
ş) ofiţer de informare - persoanã anume desemnatã din cadrul unitãţii de jandarmi, care are ca atribuţii relaţionarea dintre aceasta şi un club din zona de responsabilitate, consilierea responsabilului de ordine şi siguranţã al clubului pe probleme de securitate şi gestionarea datelor şi informaţiilor referitoare la comportamentul susţinãtorilor clubului respectiv;
t) punct de comandã - spaţiu special amenajat şi dotat, destinat activitãţilor de conducere şi coordonare a mãsurilor de asigurare şi restabilire a ordinii publice, care permite o bunã vizibilitate asupra terenului de joc şi tribunelor;
ţ) punct naţional de informare pentru manifestãri sportive - structurã centralã în cadrul Jandarmeriei Române, care asigurã schimbul de date şi informaţii în vederea realizãrii cooperãrii poliţieneşti naţionale şi internaţionale cu privire la manifestãrile sportive.
ART. 2
Organizatorii competiţiilor şi jocurilor sportive şi forţele de ordine angrenate au obligaţia de a asigura protecţia şi siguranţa spectatorilor, sportivilor şi oficialilor şi de a lua mãsuri pentru prevenirea şi înlãturarea oricãror incidente ce se pot produce pe traseele de afluire/defluire şi în interiorul arenelor sportive, înainte, pe timpul şi dupã terminarea competiţiei sau a jocului sportiv.
ART. 3
(1) Menţinerea ordinii publice pe traseele de deplasare cãtre bazele sportive, în localitãţi sau în afara acestora, pânã la limita exterioarã zonei apropiate, se realizeazã în mod nemijlocit de cãtre organele de poliţie competente teritorial.
(2) Unitãţile de jandarmi vor informa organele de poliţie cu privire la traseele de deplasare ale echipelor şi suporterilor.
ART. 4
(1) Asigurarea ordinii publice în zona apropiatã şi imediatã a bazelor sportive şi în alte locuri destinate desfãşurãrii competiţiilor şi jocurilor sportive cu grad de risc se realizeazã în mod nemijlocit de cãtre structurile de jandarmi competente teritorial.
(2) În situaţii expres determinate, prevãzute în planul de acţiune întocmit în acest sens de cãtre unitatea de jandarmi, asigurarea ordinii publice în anumite locuri publice dispuse în afara zonei apropiate se va realiza de cãtre structurile de jandarmi competente teritorial.
(3) Locurile dispuse în afara zonei apropiate sunt pieţele, cãile publice ori alte locuri unde existã posibilitatea ca grupurile de suporteri adverşi sã se întâlneascã şi sã tulbure ordinea şi siguranţa publicã.
ART. 5
(1) Rãspunderea pentru asigurarea mãsurilor de ordine şi siguranţã în interiorul arenelor sportive revine organizatorului, care poate încheia în acest sens contracte de prestãri de servicii, în condiţiile legii, cu societãţi specializate de protecţie şi pazã.
(2) Asigurarea ordinii şi siguranţei participanţilor în interiorul arenelor sportive în care se desfãşoarã competiţii sau jocuri sportive cu grad scãzut de risc se poate face de cãtre organizator cu personal propriu.
(3) Organizatorul stabileşte toate mãsurile ce se impun pentru prevenirea incendiilor, asigurarea unei circulaţii fluente pe cãile de acces, asigurarea unor cãi de evacuare a spectatorilor în cazuri deosebite, în condiţii de siguranţã şi timp optim, şi pentru menţinerea în stare de funcţionare a tuturor instalaţiilor specifice.
(4) Mãsurile stabilite de organizator pentru asigurarea ordinii şi siguranţei participanţilor în interiorul arenelor sportive se înscriu în planul de acţiune al societãţii specializate de protecţie şi pazã care presteazã serviciul contractat. În acest sens, responsabilul de ordine şi siguranţã al organizatorului solicitã ofiţerului de informare date şi informaţii de interes operativ privind suporterii care vor participa la jocul sportiv.
(5) Planul de acţiune este aprobat, în toate situaţiile, de cãtre comandantul structurii de jandarmi competente teritorial.
(6) Fiecare unitate de jandarmi desemneazã un ofiţer de informare, însãrcinat cu stabilirea contactelor de lucru cu oficialii cluburilor sportive din zona de responsabilitate.
(7) Monitorii de securitate supravegheazã comportamentul spectatorilor, atât pe traseele de afluire/defluire spre/de la baza sportivã, cât şi în interiorul acesteia, inclusiv prin efectuarea de înregistrãri video şi fotografii operative în scopul identificãrii persoanelor care sãvârşesc fapte antisociale. Acestea, precum şi înregistrãrile video efectuate în condiţiile art. 10 alin. (1) lit. h) constituie mijloace de probã pentru soluţionarea cauzelor de naturã penalã sau contravenţionalã.
(8) În situaţia desfãşurãrii unor competiţii sau jocuri sportive într-o altã localitate decât cea în care îşi are sediul clubul, responsabilul de ordine şi siguranţã, dupã consultarea prealabilã a reprezentanţilor grupurilor de suporteri, are obligaţia de a transmite ofiţerului de informare toate detaliile referitoare la deplasarea echipei, a oficialilor şi a jurnaliştilor acreditaţi, prin indicarea coordonatelor orare ale deplasãrii, a mijloacelor de transport folosite, a locurilor de cazare şi a programului pentru perioada de şedere în localitatea de disputare a competiţiei sau a jocului sportiv, precum şi numãrul de bilete achiziţionate de cãtre suporterii proprii, identitatea acestora, deplasarea suporterilor şi indicarea agenţiilor de turism care organizeazã cãlãtoria, coordonatele orare şi itinerarul de deplasare al acestora, mijloacele de transport folosite şi locurile de cazare.
(9) Unitatea de jandarmi al cãrei comandant a aprobat planul de acţiune are obligaţia de a verifica modul de aplicare a prevederilor stabilite în acesta.
ART. 6
(1) Responsabilul de ordine şi siguranţã, comandantul forţelor de ordine, şeful dispozitivului de ordine şi siguranţã, reprezentantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţã, un reprezentant al serviciului de ambulanţã, delegat la manifestarea sportivã, precum şi prefectul ori reprezentantul sãu, în cazul în care prezenţa acestuia este necesarã, îşi desfãşoarã activitatea în punctul de comandã, urmãrind derularea în bune condiţii a competiţiei sau a jocului sportiv.
(2) În vederea stabilirii unor practici unitare la nivel naţional privind activitatea responsabililor de ordine şi siguranţã, precum şi instruirea de specialitate a acestora, federaţiile sportive de specialitate şi ligile profesioniste desemneazã în structura proprie un responsabil de ordine şi siguranţã, care coordoneazã aceastã activitate.
(3) Elaborarea metodologiilor de instruire a responsabililor de ordine şi siguranţã se face de federaţiile sportive, cu sprijinul de specialitate al Jandarmeriei Române.
ART. 7
(1) Dupã declararea competiţiei sau a jocului sportiv, comandantul unitãţii de jandarmi competente teritorial împreunã cu responsabilul de ordine şi siguranţã al organizatorului de joc stabilesc gradul de risc preliminar al jocului, solicitând la nevoie şi punctul de vedere al responsabilului de ordine şi siguranţã al federaţiei de specialitate sau al ligii profesioniste, care se consemneazã în toate documentele de organizare.
(2) În situaţia desfãşurãrii unor jocuri sportive cu grad ridicat de risc este necesarã prezenţa în arena sportivã a prefectului sau a reprezentantului acestuia, precum şi a unui procuror din cadrul parchetului de pe lângã judecãtoria în a cãrei circumscripţie se aflã arena sportivã. Înştiinţarea acestora se realizeazã de cãtre unitatea de jandarmi competentã teritorial.
ART. 8
(1) Restabilirea ordinii publice în interiorul bazei sportive se executã de cãtre efectivele de jandarmi, din iniţiativa comandantului acestora, cu aprobarea, dupã caz, a prefectului sau a reprezentantului acestuia, atunci când se constatã cã, în urma producerii unor acte de violenţã, este pusã în pericol viaţa sau integritatea corporalã a spectatorilor, a sportivilor, a oficialilor, a personalului de ordine şi siguranţã sau a celorlalţi participanţi.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şeful dispozitivului de ordine şi siguranţã ia toate mãsurile pentru respectarea întocmai de cãtre personalul din subordine a dispoziţiilor primite în acest sens de la comandantul forţelor de ordine.
(3) Pentru restabilirea într-un timp cât mai scurt a ordinii publice, atunci când aceasta a fost grav tulburatã, la solicitarea comandantului forţelor de ordine sau ca urmare a autosesizãrii, oficialii responsabili dispun de îndatã întreruperea parţialã sau totalã a jocului.
ART. 9
(1) Evacuarea din arena sportivã a unui grup de participanţi, în situaţia în care, prin faptele sãvârşite de cãtre aceştia, se pune în pericol siguranţa desfãşurãrii competiţiei sportive, se face, dupã caz, la dispoziţia prefectului sau a reprezentantului acestuia ori la solicitarea responsabilului de ordine şi siguranţã al organizatorului, care cere, în scris, intervenţia forţelor de ordine.
(2) În cazul producerii de incendii, distrugeri, catastrofe, al tulburãrii grave a ordinii publice sau al altor situaţii care pun în pericol viaţa, integritatea corporalã ori sãnãtatea persoanelor sau când nu s-a reuşit restabilirea ordinii publice, comandantul forţelor de ordine poate decide evacuarea parţialã sau totalã a participanţilor.
(3) Spectatorul care, în arena sportivã, sãvârşeşte una dintre faptele prevãzute la art. 22 sau una dintre infracţiunile prevãzute la art. 31-43 şi art. 45 este evacuat, fãrã a mai putea reveni în arenã pânã la terminarea jocului sportiv.
(4) Observatorii desemnaţi de cãtre federaţiile sportive de specialitate, de cãtre ligile profesioniste sau de cãtre forurile sportive internaţionale, organizatoare ale competiţiilor conform regulamentelor de organizare şi desfãşurare, pot recomanda organizatorului de joc adoptarea unor mãsuri specifice pentru asigurarea ordinii şi siguranţei în arena sportivã.

CAP. II
Obligaţiile organizatorului de competiţii sau de jocuri sportive

ART. 10
(1) Pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţii de asigurare a ordinii şi siguranţei spectatorilor în arena sportivã, organizatorul de competiţii sau de jocuri sportive are urmãtoarele obligaţii:
a) sã declare jocurile sportive naţionale şi internaţionale, cu cel puţin 5 zile înainte de data desfãşurãrii acestora, la unitatea de jandarmi competentã teritorial, care, dupã stabilirea gradului de risc, înştiinţeazã administraţia publicã localã despre data desfãşurãrii competiţiei sau jocului sportiv, urmând ca reprezentanţii acesteia sã dispunã mãsurile prevãzute la <>art. 15 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfãşurarea adunãrilor publice, republicatã;
b) sã stabileascã mãsurile de asigurare a ordinii şi siguranţei participanţilor în arena sportivã, transpuse în planul de acţiune, care este înaintat pentru aprobare unitãţii de jandarmi competente teritorial, cu cel puţin 3 zile înainte de data desfãşurãrii jocului sportiv;
c) sã efectueze, prin personalul de ordine şi siguranţã şi, dupã caz, cu forţele de ordine, înainte de efectuarea accesului spectatorilor, un control amãnunţit al arenei sportive, pentru descoperirea şi îndepãrtarea oricãror obiecte sau materiale interzise;
d) sã asigure arenele sportive cu sisteme eficiente de comunicare cu publicul;
e) sã nu permitã folosirea sistemelor de comunicare cu publicul pentru incitarea spectatorilor la violenţã, la producerea de distrugeri sau la denigrarea imaginii participanţilor la competiţiile sau jocurile sportive;
f) sã nu permitã introducerea şi folosirea în arena sportivã a unor instalaţii de sonorizare, cu excepţia gigafoanelor portabile;
g) sã amenajeze şi sã punã la dispoziţia forţelor de ordine un punct de comandã;
h) sã asigure înregistrarea şi supravegherea video a comportamentului participanţilor în arena sportivã şi în zona punctelor de acces, pe timpul afluirii şi defluirii acestora, precum şi pe timpul desfãşurãrii jocului sportiv, printr-un sistem propriu, conectat în punctul de comandã şi deservit de cãtre un tehnician, sub îndrumarea unui reprezentant al forţelor de ordine;
i) sã punã la dispoziţia forţelor de ordine înregistrarea video efectuatã în condiţiile lit. h);
j) sã afişeze, în locuri vizibile, atenţionãri asupra faptului cã în arena sportivã participanţii vor fi supravegheaţi video;
k) sã interzicã, sub orice formã, vânzarea, distribuirea sau consumul bãuturilor alcoolice în arena sportivã;
l) sã se asigure cã distribuirea bãuturilor a cãror comercializare este permisã se face numai în pahare din hârtie sau din material plastic;
m) sã se asigure cã punctele de desfacere a bãuturilor a cãror comercializare este permisã sunt poziţionate la fiecare sector de tribunã şi peluzã;
n) sã asigure funcţionarea instalaţiilor de apã curentã şi a grupurilor sanitare, care trebuie amplasate astfel încât sã nu fie necesarã deplasarea suporterilor dintr-un sector în altul;
o) sã afişeze lizibil, în locuri vizibile, la porţile de acces, regulile ce trebuie respectate la competiţiile şi jocurile sportive, materialele sau obiectele interzise a fi introduse în arena sportivã, precum şi sancţiunile care se aplicã în astfel de cazuri;
p) sã imprime pe documentele de acces, pliante, programe sau pe alte materiale publicitare ori promoţionale, care sunt distribuite cu ocazia desfãşurãrii competiţiilor sau jocurilor sportive, regulile ce trebuie respectate, materialele sau obiectele interzise a fi introduse în arena sportivã, precum şi sancţiunile care se aplicã în situaţia nerespectãrii acestor reguli;
r) sã interzicã afişarea în arena sportivã a simbolurilor, sloganurilor ori textelor cu conţinut obscen sau care incitã la denigrarea ţãrii, la xenofobie, la urã naţionalã, rasialã, de clasã ori religioasã, la discriminãri de orice fel şi la violenţã, indiferent pe ce suport ar fi inscripţionate;
s) sã interzicã amplasarea bannerelor sau a altor mijloace de publicitate vizualã pe gardul care delimiteazã suprafaţa de joc de tribunã sau în orice alte locuri care împiedicã fie buna vizibilitate a jocului de cãtre spectatori, fie asigurarea unei intervenţii oportune, în caz de necesitate;
ş) sã aducã la cunoştinţã spectatorilor, la începutul jocului sportiv, precum şi în pauzele de joc sau ori de câte ori este nevoie, prin mijloace de comunicare, obligaţiile ce le revin pe timpul desfãşurãrii competiţiei sau jocului sportiv, principiile spiritului de fairplay, ale ordinii şi disciplinei, precum şi mesajele transmise de forţele de ordine;
t) sã asigure bariere şi împrejmuiri adecvate pentru separarea grupurilor de suporteri şi pentru delimitarea terenului de joc, realizate prin construcţii rezistente, precum şi refacerea acestora în cazul deteriorãrii, pânã la organizarea competiţiei sau a jocului sportiv urmãtor. Dimensiunile, amplasarea, materialele folosite în confecţionare şi modul de confecţionare sunt stabilite de cãtre federaţia de specialitate, dupã consultarea prealabilã a reprezentanţilor Jandarmeriei Române;
ţ) sã asigure amplasarea, la punctele de acces în incinta arenei sportive, a unor dispozitive metalice rotative/turnichete prevãzute cu sistem de contorizare, în vederea efectuãrii unui control riguros al accesului;
u) în situaţia desfãşurãrii unor jocuri sportive în afara ţãrii, în cadrul unor competiţii internaţionale la care participã şi grupuri de suporteri ai clubului român sau ai echipei naţionale, acesta sau federaţia de specialitate asigurã includerea unor ofiţeri jandarmi în delegaţia oficialã, care coopereazã cu forţele de ordine din ţara respectivã pe linia prevenirii actelor de violenţã şi a acţiunilor necontrolate ale suporterilor;
v) sã asigure numerotarea sectoarelor, rândurilor şi locurilor destinate spectatorilor, precum şi amplasarea de indicatoare pentru îndrumarea acestora spre locurile înscrise pe documentele de acces;
x) sã asigure un loc special amenajat pentru depozitarea obiectelor reţinute, în urma efectuãrii controlului corporal preventiv şi al bagajelor, în vederea restituirii acestora dupã terminarea jocului.
(2) Pentru efectuarea accesului spectatorilor în arena sportivã, organizatorul de competiţii sau jocuri sportive are urmãtoarele obligaţii:
a) sã efectueze la intrarea în arena sportivã un control riguros al persoanelor şi al bagajelor acestora, având ca scop împiedicarea introducerii în stadion a unor obiecte sau materiale de genul celor prevãzute la lit. b) sau la alin. (1) lit. r);
b) sã nu permitã accesul persoanelor cãrora le-a fost interzisã intrarea la asemenea genuri de manifestãri, al persoanelor care se aflã în stare vãditã de ebrietate sau se aflã, în mod evident, sub influenţa substanţelor halucinogene, al persoanelor care au asupra lor bãuturi alcoolice, arme şi muniţii de orice fel, fãclii, torţe, artificii, petarde, materiale explozive, incendiare sau fumigene, dispozitive pentru şocuri electrice, substanţe toxice, halucinogene, iritant lacrimogene ori paralizante, recipiente, corpuri contondente, cuţite, pumnale, şişuri, castete ori alte asemenea obiecte fabricate sau confecţionate anume pentru tãiere, împungere ori lovire, precum şi al persoanelor care au asupra lor mijloace de publicitate vizualã de genul celor prevãzute la alin. (1) lit. r);
c) sã reţinã obiectele sau materialele prevãzute la lit. b) sau la alin. (1) lit. r), sesizând forţele de ordine pentru luarea mãsurilor legale care se impun;
d) sã imprime, pe toate documentele de acces, sectorul, rândul şi locul ce urmeazã a fi ocupat de cãtre spectatori, chiar şi când acestea sunt distribuite în mod gratuit;
e) sã asigure emiterea şi distribuirea abonamentelor cãtre suporteri, urmãrind inserarea, pe fiecare abonament în parte, a numelui, prenumelui şi a codului numeric personal şi a unei fotografii a acestuia, precum şi ţinerea unei evidenţe clare a abonaţilor, cu respectarea întocmai a dispoziţiilor legale referitoare la protecţia datelor cu caracter personal;
f) sã controleze distribuirea biletelor, în limita locurilor admise, fãrã a depãşi 90% din capacitatea arenei sportive;
g) sã asigure separarea grupurilor de suporteri rivali prin rezervarea de locuri amplasate în sectoare opuse şi direcţionarea accesului la acestea pe trasee separate;
h) sã prezinte, la solicitarea scrisã a unitãţii de jandarmi competente teritorial, situaţia privind datele personale ale abonaţilor proprii, în vederea identificãrii persoanelor care, cu ocazia desfãşurãrii competiţiilor sau a jocurilor sportive, au sãvârşit fapte antisociale;
i) sã permitã accesul unor efective de jandarmi în ţinutã civilã în arena sportivã pentru desfãşurarea activitãţilor de monitorizare a modului de comportare a spectatorilor;
j) prin reglementãri proprii, sã stabileascã accesul în arena sportivã a reprezentanţilor mass-media, precum şi accesul acestora pe suprafaţa de joc sau în zona vestiarelor, comunicând datele de identificare ale ziariştilor acreditaţi şi modelul documentelor de acces eliberate în acest sens, atât societãţii specializate de protecţie şi pazã, cât şi forţelor de ordine;
k) sã permitã accesul la competiţiile şi jocurile sportive cu grad ridicat de risc a minorilor sub 14 ani doar însoţiţi de o persoanã majorã, imprimând pe documentele de acces aceastã prevedere;
l) sã emitã documente de acces şi în situaţia în care se permite intrarea gratuitã a tuturor spectatorilor sau doar a unor categorii de suporteri.
(3) Agenţia Naţionalã pentru Sport, prin ordin al preşedintelui acesteia, dupã consultarea federaţiilor sportive de specialitate şi a Jandarmeriei Române, stabileşte care din obligaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2), aflate în sarcina organizatorului de competiţii sau jocuri sportive, sunt impuse acestuia pentru cele desfãşurate în eşaloanele inferioare ale competiţiilor sau jocurilor sportive, precum şi pentru sporturile la care participã un numãr redus de spectatori şi care, de regulã, nu sunt generatoare de violenţã.
(4) Comisiile judeţene de acţiune împotriva violenţei în sport, respectiv a municipiului Bucureşti pot stabili în sarcina organizatorului obligaţii suplimentare faţã de cele stabilite de federaţiile sportive de specialitate, în condiţiile în care se constatã necesitatea adoptãrii acestora, pentru anumite jocuri sportive.
ART. 11
(1) Înainte de începerea fiecãrui sezon competiţional, toate arenele în incinta cãrora se desfãşoarã competiţii sportive cu grad de risc sunt supuse unei verificãri din punctul de vedere al respectãrii condiţiilor de siguranţã.
(2) Verificarea se efectueazã de o comisie care are în componenţã un reprezentant al direcţiei judeţene pentru sport, un reprezentant al unitãţii de jandarmi competente teritorial, un reprezentant al organizatorului competiţiei şi responsabilul de ordine şi siguranţã al organizatorului de joc.
(3) Comisia stabileşte şi locul de dispunere în arena sportivã a suporterilor echipei-oaspete, loc ce va rãmâne neschimbat pe toatã durata desfãşurãrii competiţiei.
(4) În situaţia în care comisia prevãzutã la alin. (2) constatã cã nu sunt îndeplinite normele pentru desfãşurarea în condiţii de siguranţã a jocurilor sportive, poate propune organizatorului competiţiei sportive retragerea dreptului organizatorului de joc de a desfãşura jocuri sportive în arena respectivã, desfãşurarea jocurilor fãrã spectatori sau interzicerea accesului spectatorilor în anumite sectoare de tribunã.
(5) Constatãrile comisiei sunt cuprinse într-un proces-verbal în care se consemneazã neregulile constatate şi termenele stabilite pentru remedierea acestora, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul neîndeplinirii acestor obligaţii în termenele stabilite de comisie.
(6) În situaţia în care au fost acordate termene pentru remedierea unor deficienţe, dupã împlinirea acestora, comisia efectueazã o nouã verificare pentru constatarea modului în care sarcinile trasate anterior au fost îndeplinite de cãtre organizator, iar în cazul în care deficienţele nu au fost remediate, se procedeazã conform prevederilor alin. (4).
(7) Un exemplar al procesului-verbal este înaintat comisiei judeţene de acţiune împotriva violenţei în sport, respectiv a municipiului Bucureşti, care efectueazã anual o analizã a respectãrii condiţiilor de siguranţã a arenelor sportive în care se desfãşoarã competiţii şi jocuri sportive şi informeazã autoritãţile publice locale cu privire la mãsurile luate, însoţite de propuneri pentru creşterea eficienţei mãsurilor de prevenire şi combatere a faptelor antisociale sãvârşite cu ocazia competiţiilor şi jocurilor sportive.
ART. 12
(1) În vederea combaterii violenţei în sport, toate structurile cu atribuţii în domeniul organizãrii şi desfãşurãrii competiţiilor şi jocurilor sportive, precum şi pe linia asigurãrii ordinii cu ocazia desfãşurãrii acestora stabilesc mãsuri preventive în scopul informãrii şi educãrii publicului spectator, promovãrii spiritului de fairplay şi a modului civilizat de comportare.
(2) Federaţiile sportive de specialitate şi ligile profesioniste, sub directa îndrumare a Agenţiei Naţionale pentru Sport, împreunã cu cluburile sportive şi cu celelalte structuri cu atribuţii în domeniu iniţiazã şi desfãşoarã campanii de informare şi educare a populaţiei cu privire la obligaţiile care revin participanţilor, riscurile la care se pot expune prin implicarea în acţiuni de tulburare a ordinii în incinta arenelor sportive, precum şi la sancţiunile aplicabile în cazul încãlcãrii normelor stabilite pentru buna desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive.
(3) Jandarmeria Românã sprijinã, sub toate formele, acţiunile preventive iniţiate de federaţiile de specialitate şi desfãşoarã, împreunã cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, campanii educative în unitãţile de învãţãmânt preuniversitar, în scopul dezvoltãrii, în rândul elevilor, a spiritului civic şi a unui comportament prosocial.

CAP. III
Obligaţiile societãţilor specializate de protecţie şi pazã şi ale personalului propriu al organizatorului care asigurã mãsurile de ordine şi siguranţã în incinta arenei sportive

ART. 13
Serviciul de asigurare a ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive se presteazã numai de cãtre societãţile specializate de protecţie şi pazã care au prevãzut în regulamentul de organizare şi funcţionare acest obiect de activitate.
ART. 14
Prin servicii de asigurare a ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive se înţelege:
a) verificarea documentelor de acces, precum şi efectuarea controlului corporal preventiv şi al bagajelor în dreptul punctelor de acces;
b) reţinerea obiectelor şi materialelor prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. r) şi alin. (2) lit. b), pe care spectatorii încearcã sã le introducã sau le-au introdus în arena sportivã;
c) depozitarea obiectelor şi materialelor, reţinute în conformitate cu prevederile lit. b), în locurile special amenajate de organizator, cu excepţia celor care constituie obiectul material al unor infracţiuni sau contravenţii, care se predau forţelor de ordine;
d) interzicerea, în incinta arenei sportive, a accesului persoanelor prevãzute la art. 10 alin. (2) lit. b) şi predarea acestora forţelor de ordine;
e) realizarea de cordoane, baraje, patrule, posturi sau alte elemente de dispozitiv, pentru asigurarea ordinii în arena sportivã;
f) îndrumarea spectatorilor pentru ocuparea locurilor prevãzute pe documentele de acces;
g) interzicerea pãtrunderii în suprafaţa de joc sau în zona vestiarelor şi a bãncilor de rezerve a persoanelor care nu au drept de acces în aceste zone;
h) evacuarea individualã sau a grupurilor mici de suporteri care tulburã ordinea publicã în arena sportivã;
i) participarea la evacuarea grupurilor mari de suporteri ori cu risc de agresivitate şi violenţã, alãturi de forţele de ordine;
j) efectuarea altor mãsuri consemnate în planul de acţiune.
ART. 15
(1) Personalul societãţilor specializate de protecţie şi pazã, cu atribuţii pe linia ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive, se compune din: agent control, agent de securitate-steward şi şef de obiectiv.
(2) Personalului de ordine şi siguranţã, pe lângã obligaţiile prevãzute la <>art. 48 şi 49 din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îi revin şi obligaţiile stabilite prin planul de acţiune.
(3) Avizarea şi atestarea personalului cu atribuţii pe linia ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive se executã în aceleaşi condiţii prevãzute de lege pentru personalul de pazã.
(4) Persoanele care executã activitãţi de asigurare a ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive trebuie sã absolve un curs de calificare, cu durata minimã de 30 de ore, organizat de Jandarmeria Românã sau de alte persoane juridice specializate.
(5) Cursurile de calificare se desfãşoarã pe baza unei tematici specifice, stabilitã de Jandarmeria Românã şi avizatã de Agenţia Naţionalã pentru Sport, şi se finalizeazã prin examinarea absolvenţilor de cãtre o comisie din care fac parte reprezentanţi ai jandarmeriei, ai direcţiilor judeţene pentru sport şi ai autoritãţii publice care rãspunde de ocuparea şi formarea profesionalã.
ART. 16
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor legale, personalul societãţilor specializate de protecţie şi pazã poate fi dotat cu mijloace de apãrare autorizate, pe care le poate folosi conform dispoziţiilor legale.
(2) Dotarea personalului pentru fiecare activitate desfãşuratã se stabileşte prin planul de acţiune, conform atribuţiilor fiecãrui element de dispozitiv în parte.
(3) Personalul de ordine şi siguranţã are obligaţia de a purta, în timpul serviciului, peste uniformã o vestã de culoare distinctivã, fluorescentã, stabilitã de comun acord cu organizatorul, cu inscripţia "ORDINE/STEWARD", precum şi ecusonul de identificare amplasat la vedere.
(4) Societãţile specializate de protecţie şi pazã, precum şi personalul acestora beneficiazã de drepturile legale şi rãspund civil, material, disciplinar, contravenţional sau penal pentru modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale sau a atribuţiilor de serviciu, fiind obligate sã respecte drepturile şi libertãţile cetãţenilor.
ART. 17
(1) Ordinea şi siguranţa în incinta arenei sportive, în cazul jocurilor cu grad scãzut de risc, poate fi asiguratã de organizator prin personal propriu.
(2) Personalul propriu al organizatorului desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 14.
(3) Organizatorul rãspunde pentru selecţia, angajarea, nivelul de pregãtire, echiparea şi dotarea personalului propriu care executã mãsurile de ordine şi siguranţã.
(4) Pregãtirea, dotarea şi echiparea personalului propriu al organizatorului care asigurã ordinea şi siguranţa în incinta arenelor sportive se fac în condiţiile prevãzute la art. 15 şi 16.
(5) Personalul propriu al organizatorului beneficiazã de drepturile legale şi rãspunde civil, material, disciplinar, contravenţional sau penal pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu, fiind obligat sã respecte drepturile şi libertãţile cetãţenilor.

CAP. IV
Obligaţiile spectatorilor

ART. 18
(1) Spectatorii sunt obligaţi sã respecte cu stricteţe mãsurile stabilite de organizatori şi forţele de ordine, pe traseele de deplasare cãtre/de la locurile de desfãşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive, în apropierea şi în interiorul bazelor sportive.
(2) La solicitarea forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţã, spectatorii au obligaţia de a prezenta documentele de acces şi, dupã caz, actele de identitate.
(3) Spectatorii au obligaţia de a prezenta, la solicitarea forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţã, materialele de publicitate vizualã aflate asupra lor.
ART. 19
(1) În incinta arenei sportive, spectatorii sunt obligaţi sã respecte ordinea, siguranţa şi regulile stabilite de organizator.
(2) Spectatorului care refuzã sã se supunã controlului corporal sumar şi al bagajelor, efectuat de personalul de ordine şi siguranţã, sau care sãvârşeşte, înainte de a intra în arena sportivã ori în momentul intrãrii, fapte de naturã penalã sau contravenţionalã în legãturã cu competiţia sau jocul sportiv respectiv nu i se permite accesul în arena sportivã.
ART. 20
Spectatorilor le este interzis:
a) sã pãtrundã sau sã încerce pãtrunderea în incinta bazei sportive ori, dupã caz, a arenei sportive fãrã documente de acces sau prin încãlcarea normelor legale de acces stabilite de organizator;
b) sã foloseascã, în scopul pãtrunderii în incinta arenei sportive, documente de acces individualizate care nu le aparţin şi care, potrivit normelor stabilite de organizator, pot fi folosite doar de cãtre titular;
c) sã pãtrundã în stare de ebrietate sau sã consume bãuturi alcoolice în arena sportivã;
d) sã introducã sau sã încerce introducerea de bãuturi alcoolice în arena sportivã;
e) sã introducã în arena sportivã inscripţii, embleme, pancarte, bannere, afişe, steaguri sau alte suporturi ce conţin simboluri, sloganuri, imagini ori texte cu conţinut obscen;
f) sã refuze prezentarea documentelor de acces şi, dupã caz, a actelor de identitate, la solicitarea justificatã a forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţã;
g) sã refuze supunerea la efectuarea controlului corporal preventiv şi al bagajelor de cãtre forţele de ordine;
h) sã ocupe alte locuri decât cele prevãzute pe documentele de acces, urmat de refuzul eliberãrii acestora la avertismentul verbal al reprezentanţilor societãţii specializate de protecţie şi pazã sau al forţelor de ordine;
i) sã arunce asupra celorlalţi spectatori, asupra oficialilor sau a jucãtorilor, asupra forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţã, asupra bunurilor mobile şi imobile aflate în incinta bazei sportive, precum şi în direcţia suprafeţei de joc cu obiecte de orice fel sau cu substanţe corozive ori care murdãresc;
j) sã escaladeze gardurile care delimiteazã spaţiul de joc sau gardurile interioare de separare a sectoarelor;
k) sã se caţere pe gardul care delimiteazã spaţiul de joc de tribunã;
l) sã pãtrundã pe suprafaţa de joc, cu excepţia cazurilor de forţã majorã;
m) sã sãvârşeascã fapte, acte sau gesturi obscene, sã profereze ori sã scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare, precum şi ameninţãri cu acte de violenţã împotriva celorlalţi spectatori, oficiali, jucãtori sau a bunurilor acestora;
n) sã profereze ori sã scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare la adresa forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţã;
o) sã ameninţe cu acte de violenţã forţele de ordine sau personalul de ordine şi siguranţã;
p) sã îşi ascundã faţa cu articole de îmbrãcãminte sau alte accesorii, cu intenţia de a împiedica identificarea;
r) sã scrie sau sã deseneze pe pereţii imobilelor, pe garduri sau pe alte obiecte amplasate în baza sportivã sau în arena sportivã;
s) sã dezlipeascã sau sã distrugã reclamele, anunţurile şi afişele expuse de organizator în incinta bazei sau a arenei sportive, precum şi sã deterioreze, sã ridice sau sã mute semnele ori indicatoarele amplasate de organizator, pentru facilitarea accesului în arenã, sau a celor care semnaleazã existenţa unui pericol pentru viaţa persoanelor;
ş) sã ridice sau sã mute, fãrã drept, barajele, gardurile ori alte obstacole amplasate de organizator sau de cãtre forţele de ordine, pentru delimitarea sectoarelor de tribunã ori peluzã, pentru separarea grupurilor de suporteri şi a terenului de joc de tribunã, inclusiv pe cele amplasate cu caracter temporar;
t) sã amplaseze emblemele, pancartele, bannerele, afişele, steagurile sau alte mijloace de publicitate vizualã în alte locuri decât cele stabilite de organizator;
ţ) sã nu respecte regulile stabilite de organizator privind deplasarea spectatorilor în incinta arenei sportive;
u) sã nu respecte mãsurile de ordine dispuse de organizator sau de comandantul forţelor de ordine, în cazul producerii unor catastrofe, calamitãţi naturale sau al altor pericole;
v) sã refuze pãrãsirea imediatã a arenei sportive, dacã mãsura evacuãrii a fost dispusã de cãtre personalul de ordine şi siguranţã sau de cãtre forţele de ordine.

CAP. V
Contravenţii şi infracţiuni

ART. 21
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã.
ART. 22
Sãvârşirea, de cãtre spectatori sau de cãtre oficiali, în incinta bazei sau a arenei sportive, a faptelor prevãzute la art. 20 constituie contravenţii, dacã nu s-au produs vãtãmãri ale integritãţii corporale sau ale sãnãtãţii ori pagube materiale, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 80 lei la 200 lei sau prestarea a 50-100 ore de activitãţi în folosul comunitãţii, faptele prevãzute la art. 20 lit. a), b), h), r), s) şi ţ);
b) cu amendã de la 150 lei la 400 lei sau prestarea a 70-120 ore de activitãţi în folosul comunitãţii, faptele prevãzute la art. 20 lit. g), k), m), n) şi t);
c) cu amendã de la 250 lei la 750 lei sau prestarea a 100-150 ore de activitãţi în folosul comunitãţii, precum şi cu sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au sãvârşit fapta pe o perioadã de 6 luni, faptele prevãzute la art. 20 lit. c), d), e), f), j), o), u) şi v);
d) cu amendã de la 500 lei la 1.500 lei sau prestarea a 120-200 ore de activitãţi în folosul comunitãţii, precum şi cu sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au sãvârşit fapta pe o perioadã de un an, faptele prevãzute la art. 20 lit. i), p) şi ş);
e) cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei sau prestarea a 150-300 ore de activitãţi în folosul comunitãţii, precum şi cu sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au sãvârşit fapta pe o perioadã de 2 ani, fapta prevãzutã la art. 20 lit. l).
ART. 23
În cazul contravenţiilor prevãzute la <>art. 2 pct. 2, 4, 25, 26 şi 33 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încãlcare a unor norme de convieţuire socialã, a ordinii şi liniştii publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sãvârşite de cãtre suporteri înainte şi dupã desfãşurarea competiţiei sau jocului sportiv, în afara bazei sportive, care au legãturã cu competiţia sau jocul în cauzã, pe lângã sancţiunea principalã stabilitã de actul normativ, agentul constatator aplicã şi sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au sãvârşit faptele, dupã cum urmeazã:
a) pe o perioadã de 6 luni, pentru faptele prevãzute de pct. 25 şi 33:
b) pe o perioadã de 1 an, pentru faptele prevãzute de pct. 2, 4 şi 26;
ART. 24
Incitarea în public sau prin mass-media la acte de violenţã, în legãturã cu competiţia sau jocul sportiv, de cãtre conducãtorii de cluburi, oficiali sau sportivi se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 lei la 10.000 lei.
ART. 25
(1) Cumpãrarea în scop de revânzare a biletelor sau a oricãror documente de acces la competiţii şi jocuri sportive, precum şi vânzarea acestora la suprapreţ constituie contravenţie şi se pedepseşte cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(2) Biletele sau celelalte documente de acces, care fac obiectul contravenţiei, se confiscã şi se returneazã organizatorului dupã desfãşurarea competiţiei sau a jocului sportiv pentru care acestea au fost emise.
ART. 26
(1) Sãvârşirea de cãtre organizator a urmãtoarelor fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 3.000 lei la 10.000 lei nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. a), b), j), l), m), n), o), p), s), ş), v), x) şi la art. 10 alin. (2) lit. a), c), d), h), i), j) şi k);
b) cu amendã de la 5.000 lei la 15.000 lei nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. c), d), f), g), h), ţ) şi la art. 10 alin. (2) lit. e), f) şi l);
c) cu amendã de la 5.000 lei la 50.000 lei şi suspendarea pe o perioadã de la o lunã la 6 luni a dreptului de a organiza competiţii sau jocuri sportive pe teren propriu nerespectarea oricãreia dintre obligaţiile prevãzute la la art. 10 alin. (1) lit. e), i), k), r), t) şi art. 10 alin. (2) lit. b) şi g).
(2) Suspendarea dreptului de a organiza competiţii şi jocuri sportive se dispune de federaţia de specialitate, la propunerea organului constatator.
ART. 27
(1) Nerespectarea de cãtre personalul de ordine şi siguranţã, în incinta arenelor sportive, a obligaţiilor prevãzute în planurile de acţiune constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 500 lei.
(2) Dispoziţiile <>Legii nr. 333/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la rãspunderile şi sancţiunile prevãzute în sarcina societãţilor specializate de protecţie şi pazã şi a personalului acestora sunt aplicabile şi în cazul prestãrii serviciilor de ordine şi siguranţã în incinta arenelor sportive.
ART. 28
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre poliţişti şi jandarmi.
ART. 29
În cazul sãvârşirii contravenţiilor prevãzute în prezenta lege contravenientul poate achita, în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.
ART. 30
Contravenţiilor prevãzute de prezenta lege le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 31
(1) Fapta unei persoane, cãreia i s-a interzis accesul la unele competiţii sau jocuri sportive, de a se afla în arena sportivã unde se desfãşoarã o competiţie sau un joc sportiv de genul celor pentru care s-a dispus interdicţia constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o lunã la 3 luni sau cu amendã.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive, pe o perioadã de la unu la 2 ani, care se adaugã la perioada pentru care s-a dispus iniţial mãsura.
ART. 32
(1) Opunerea cu violenţã faţã de personalul de ordine şi siguranţã sau faţã de forţele de ordine ori împiedicarea acestora de a-şi exercita atribuţiile specifice, cu ocazia desfãşurãrii unei competiţii sau a unui joc sportiv, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai gravã.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
ART. 33
(1) Portul sau încercarea de a introduce în incinta arenei sportive cuţit, pumnal, şiş, box, castet ori alte asemenea obiecte, fabricate sau confecţionate anume pentru tãiere, împungere ori lovire, precum şi a dispozitivelor pentru şocuri electrice constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 1^1 pct. 1 din Legea nr. 61/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
ART. 34
(1) Deţinerea sau încercarea de a introduce în incinta arenei sportive substanţele iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant ori alte asemenea materiale, substanţe sau obiecte constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 60/1991 , republicatã, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai gravã.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
ART. 35
(1) Încercarea de a introduce, deţinerea sau folosirea în incinta arenei sportive a obiectelor artizanale şi de distracţie, pe bazã de amestecuri pirotehnice din clasele II - IV, T.1, T.2, precum şi a artificiilor din categoria "obiecte zburãtoare luminoase" şi a pocnitorilor din clasa I constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 31 alin. (2^1) din Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) Încercarea de a introduce, deţinerea sau folosirea în incinta arenei sportive a materiilor explozive sau incendiare constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 31 alin. (1) din Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
ART. 36
(1) Utilizarea în arena sportivã a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe, rãspândirea ori deţinerea, în vederea rãspândirii, de asemenea simboluri în arena sportivã constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovãrii cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unor infracţiuni contra pãcii şi omenirii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 107/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) Promovarea cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unei infracţiuni contra pãcii şi omenirii sau promovarea ideologiei fasciste, rasiste ori xenofobe prin propagandã, sãvârşitã prin orice mijloace în incinta arenei sportive, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 107/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
ART. 37
(1) Lovirea sau orice acte de violenţã cauzatoare de suferinţe fizice, sãvârşite în incinta arenei sportive, asupra unui alt spectator, care au pricinuit o vãtãmare ce nu necesitã îngrijiri medicale sau necesitã pentru vindecare îngrijiri medicale de cel mult 20 de zile, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) Fapta sãvârşitã în incinta arenei sportive asupra unui spectator, prin care s-a pricinuit o vãtãmare a integritãţii corporale sau a sãnãtãţii acestuia, care necesitã pentru vindecare îngrijiri medicale de cel mult 60 de zile, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(4) În cazul prevãzut la alin. (3) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
(5) Fapta sãvârşitã în incinta arenei sportive asupra unui spectator, prin care s-a pricinuit o vãtãmare a integritãţii corporale sau a sãnãtãţii acestuia, care necesitã pentru vindecare îngrijiri medicale mai mult de 60 de zile ori dacã a produs vreuna dintre urmãtoarele consecinţe: pierderea unui simţ sau organ, încetarea funcţionãrii acestora, o infirmitate permanentã fizicã ori psihicã, sluţirea, avortul sau punerea în primejdie a vieţii persoanei, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(6) În cazul prevãzut la alin. (5) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 3 ani la 5 ani.
(7) În situaţia sãvârşirii faptelor de mai sus asupra unui oficial, a unui sportiv sau asupra unui reprezentant al personalului de ordine şi siguranţã, limita maximã a mãsurii de siguranţã se majoreazã cu un an.
ART. 38
(1) Uciderea unei persoane în arena sportivã ori a unui spectator constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit sau inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadã de la 6 ani la 10 ani.
ART. 39
(1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a scaunelor sau a altor elemente de mobilier, a instalaţiilor de orice fel, a amenajãrilor interioare, a cablajului electric, a echipamentelor şi instalaţiilor de telecomunicaţii sau de supraveghere video din incinta arenei sportive, precum şi distrugerea, deteriorarea sau degradarea imobilelor din incinta bazei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) Dacã distrugerea a fost sãvârşitã asupra unui bun aparţinând forţelor de ordine sau asupra personalului de ordine şi siguranţã, instanţa de judecatã poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
ART. 40
(1) Portul de armã, fãrã drept, în incinta arenei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 3 ani la 5 ani.
ART. 41
(1) Manifestãrile sãvârşite în arena sportivã prin care se exprimã dispreţ pentru însemnele României sau pentru emblemele sau semnele de care se folosesc autoritãţile constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
Art. 42
(1) Fapta spectatorului care sãvârşeşte în incinta arenei sportive acte sau gesturi, profereazã cuvinte ori expresii sau se dedã la orice alte manifestãri prin care se aduce atingere bunelor moravuri sau se produce scandal ori se tulburã în alt mod ordinea publicã constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) În cazul în care prin fapta sãvârşitã se tulburã grav ordinea publicã în incinta arenei sportive, se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
ART. 43
(1) Participarea la o încãierare între mai mulţi suporteri în incinta arenei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la un an la 3 ani.
(3) În cazul în care, în cursul încãierãrii, s-a cauzat o vãtãmare a integritãţii corporale sau a sãnãtãţii unei persoane, se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadã de la 2 ani la 4 ani.
ART. 44
(1) Mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive poate fi dispusã şi în cazul infracţiunilor prevãzute la art. 32, 33, 35-39 şi 41-43, sãvârşite de cãtre spectatori înainte şi dupã desfãşurarea competiţiei ori jocului sportiv în afara arenei sportive, pe timpul afluirii/defluirii cãtre/de la aceasta, precum şi al infracţiunilor sãvârşite de cãtre spectatori pe timpul deplasãrii organizate, în grup, cãtre/de la localitatea unde se desfãşoarã competiţia sau jocul sportiv ori pentru infracţiunile sãvârşite în legãturã cu o competiţie sau un joc sportiv.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1), perioadele pentru care se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive sunt cele stabilite pentru fiecare infracţiune în parte.
ART. 45
(1) Ameninţarea sãvârşitã nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directã împotriva unui reprezentant al forţelor de ordine, lovirea sau orice alte acte de violenţã, vãtãmarea corporalã sau vãtãmarea corporalã gravã a acestuia, dacã acesta se aflã în exerciţiul funcţiunii pe timpul asigurãrii ordinii publice cu ocazia desfãşurãrii unei competiţii sau a unui joc sportiv ori pe timpul intervenţiei pentru restabilirea ordinii publice în astfel de situaţii sau pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, anterior prezentate, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) se poate dispune faţã de învinuit ori inculpat mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive o perioadã de la 2 ani la 6 ani.
(3) Aceeaşi mãsurã de siguranţã poate fi dispusã şi împotriva celor care sãvârşesc infracţiunile prevãzute la art. 180-182, art. 189 şi 193 din Codul penal împotriva soţului, copiilor sau pãrinţilor unui reprezentant al forţelor de ordine, în scop de intimidare sau de rãzbunare pentru actele ori faptele îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, în situaţiile prezentate la alin. (1).
ART. 46
Constatarea infracţiunilor prevãzute în prezenta lege se face de cãtre jandarmi şi poliţişti.

CAP. VI
Interzicerea accesului la competiţii sau la jocuri sportive

ART. 47
(1) În cazul sãvârşirii contravenţiilor prevãzute la art. 22 lit. c), d) şi e), precum şi la art. 23, agentul constatator aplicã în sarcina contravenientului sancţiunea contravenţionalã complementarã de interzicere a accesului la competiţiile sportive de genul celor la care acesta a sãvârşit contravenţia.
(2) Sancţiunea contravenţionalã complementarã se consemneazã de cãtre agentul constatator în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, alãturi de sancţiunea contravenţionalã principalã aplicatã.
(3) Împotriva procesului-verbal prevãzut la alin. (2) contravenientul poate face plângere.
(4) Plângerea îndreptatã împotriva procesului-verbal nu suspendã executarea sancţiunii complementare.
(5) La cererea petentului, instanţa de judecatã învestitã cu soluţionarea plângerii poate dispune, prin încheiere, suspendarea executãrii sancţiunii contravenţionale complementare.
ART. 48
(1) În cazul în care o persoanã, cu ocazia desfãşurãrii unei competiţii sau a unui joc sportiv ori în legãturã cu acesta, a sãvârşit o faptã prevãzutã de legea penalã, conform art. 31-45, pentru a preîntâmpina comiterea unor asemenea fapte în viitor, se poate lua faţã de aceasta mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sportive de genul celor la care fapta a fost sãvârşitã.
(2) Mãsura este luatã de instanţã chiar şi în condiţiile în care fãptuitorului nu i se aplicã o pedeapsã.
(3) Mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sportive poate fi luatã în mod provizoriu de procuror, în cursul urmãririi penale, sau de instanţã, în cursul judecãţii.
ART. 49
(1) În cazul în care procurorul, dupã începerea urmãririi penale, considerã cã este necesarã aplicarea mãsurii de siguranţã a interzicerii accesului la competiţii sportive, va lua aceastã mãsurã în mod provizoriu, prin ordonanţã.
(2) În cursul urmãririi penale mãsura de siguranţã a interzicerii accesului la competiţii sportive poate fi dispusã provizoriu, pe o duratã de cel mult 180 de zile.
(3) Ordonanţa prevãzutã la alin. (1) trebuie sã precizeze genul competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis învinuitului sau inculpatului sã participe şi perioada în care îi este interzisã participarea.
(4) Împotriva ordonanţei procurorului prin care se dispune luarea mãsurii interzicerii accesului la competiţii sportive învinuitul sau inculpatul poate face plângere, în termen de 3 zile de la luarea mãsurii, la instanţa competentã sã judece cauza în primã instanţã. Instanţa se pronunţã asupra plângerii printr-o încheiere, care nu este supusã niciunei cãi de atac.
(5) Instanţa dispune asupra menţinerii sau revocãrii mãsurii de siguranţã, prin încheiere, cu citarea învinuitului ori inculpatului, prezenţa procurorului fiind obligatorie. Lipsa învinuitului sau a inculpatului legal citat nu împiedicã efectuarea judecãţii.
(6) Când constatã cã mãsura este ilegalã sau nu este justificatã, instanţa dispune revocarea ei.
(7) Plângerea învinuitului sau a inculpatului împotriva ordonanţei procurorului prin care s-a dispus luarea mãsurii de siguranţã nu este suspensivã de executare.
(8) Dosarul se restituie procurorului în termen de 24 ore de la soluţionarea plângerii.
ART. 50
(1) În cazul în care instanţa, în cursul judecãţii, considerã cã este necesarã aplicarea mãsurii de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sportive, va lua aceastã mãsurã în mod provizoriu.
(2) Instanţa dispune asupra aplicãrii mãsurii de siguranţã, prin încheiere, cu citarea inculpatului, prezenţa procurorului fiind obligatorie. Lipsa inculpatului legal citat nu împiedicã efectuarea judecãţii.
(3) Încheierea trebuie sã precizeze genul competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis inculpatului sã participe şi perioada în care îi este interzisã participarea.
(4) Încheierea poate fi atacatã odatã cu fondul cauzei.
ART. 51
(1) Dacã în cursul urmãririi penale procurorul dispune scoaterea de sub urmãrire penalã în condiţiile art. 11 pct. 1 lit. b) şi art. 10 alin. (1) lit. b^1) din Codul de procedurã penalã sau încetarea urmãririi penale în condiţiile art. 11 pct. 1 lit. c) şi art. 10 alin. (1) lit. f), g), h) şi i^1) din Codul de procedurã penalã, dosarul se înainteazã instanţei competente sã judece cauza în primã instanţã, pentru a se pronunţa cu privire la aplicarea, menţinerea sau revocarea mãsurii de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sportive.
(2) Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) Sentinţa instanţei poate fi atacatã cu recurs, în termen de 3 zile de la pronunţare, pentru cei prezenţi, şi de la comunicare, pentru cei lipsã. Dosarul va fi înaintat instanţei de recurs în termen de douã zile. Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Dupã soluţionarea recursului, dosarul se restituie procurorului competent în termen de cel mult douã zile de la soluţionare.
ART. 52
(1) Prin hotãrârea care soluţioneazã fondul cauzei instanţa este obligatã sã se pronunţe şi asupra aplicãrii mãsurii de siguranţã, precum şi asupra duratei acesteia, precizând, totodatã, genul competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis fãptuitorului sã participe.
(2) Hotãrârea este supusã cãilor de atac, potrivit dreptului comun.
ART. 53
(1) Împotriva mãsurii de siguranţã a interzicerii accesului la competiţiile sportive, luatã în mod provizoriu, se poate face cerere de revocare, dacã au dispãrut motivele care au dus la luarea acesteia. Cererea se introduce, dupã caz, la instanţa competentã sã judece cauza în fond sau la instanţa învestitã cu soluţionarea cauzei. Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) Încheierea instanţei nu este supusã niciunei cãi de atac. Dacã cererea a fost respinsã, o nouã cerere se poate face dupã cel puţin douã luni de la respingerea cererii anterioare.
(3) Împotriva mãsurii de siguranţã definitive a interzicerii accesului la competiţiile sportive se poate face cerere de revocare, dacã au dispãrut motivele care au dus la luarea acesteia. Cererea se introduce, dupã caz, la instanţa competentã sã judece cauza în fond. Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Hotãrârea instanţei nu este supusã niciunei cãi de atac. Dacã cererea a fost respinsã, o nouã cerere se poate face dupã cel puţin douã luni de la respingerea cererii anterioare.
ART. 54
Interzicerea accesului sau participãrii la unele competiţii ori jocuri sportive, indiferent dacã a fost dispusã sub forma unei mãsuri de siguranţã sau sub forma unei sancţiuni contravenţionale complementare, se aplicã atât competiţiilor şi jocurilor sportive desfãşurate în ţarã, cât şi celor desfãşurate în strãinãtate.
ART. 55
(1) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, prin punctul naţional de informare pentru manifestãri sportive, constituie, în condiţiile legii, baza de date cu persoanele sancţionate pentru faptele sãvârşite în legãturã cu competiţiile şi jocurile sportive.
(2) Dupã declararea competiţiilor şi jocurilor sportive, unitatea de jandarmi competentã teritorial comunicã organizatorilor competiţiei sau jocului sportiv datele de identitate ale persoanelor cãrora le-a fost interzis accesul la competiţia sau jocul sportiv.
ART. 56
În cazul jocurilor sportive cu caracter internaţional, desfãşurate în strãinãtate, cluburile, prin intermediul responsabililor de ordine şi siguranţã, înştiinţeazã unitatea de jandarmi competentã teritorial despre intenţia oricãror persoane, împotriva cãrora s-a dispus mãsura interzicerii accesului, de a se deplasa în ţara unde are loc jocul sau competiţia sportivã în cauzã.
ART. 57
În situaţia în care existã indicii cã persoane împotriva cãrora s-a dispus mãsura interzicerii accesului intenţioneazã sã participe la o competiţie sau joc sportiv în afara graniţelor ţãrii, punctul naţional de informare pentru manifestãri sportive comunicã datele de identificare ale acestora organismelor de aplicare a legii din ţara unde urmeazã sã se desfãşoare jocul sportiv.
Art. 58
(1) În situaţia organizãrii unei competiţii sau a unui joc sportiv internaţional, punctul naţional de informare pentru manifestãri sportive solicitã organismelor de aplicare a legii din ţara de origine a spectatorilor strãini comunicarea de date şi informaţii cu privire la spectatorii care prezintã risc sau faţã de care s-a dispus mãsura interzicerii participãrii la competiţii ori jocuri sportive.
(2) În situaţia în care un organizator român organizeazã o competiţie sau un joc sportiv internaţional şi primeşte, prin intermediul ofiţerului de informare, date despre intenţia unor spectatori strãini de a participa la competiţia ori jocul sportiv în cauzã, faţã de care organismele de aplicare a legii din ţara de origine au dispus mãsura interzicerii accesului acestora la astfel de competiţii sau jocuri sportive, are dreptul, ca mãsurã administrativã, sã nu le permitã accesul.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 59
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, federaţiile şi ligile sportive de specialitate vor proceda la modificarea şi completarea în mod corespunzãtor a regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1), Agenţia Naţionalã pentru Sport va emite ordine pentru aplicarea mãsurilor prevãzute la art. 10 alin. (3).
ART. 60
Dispoziţiile art. 10 alin. (1) lit. h) se aplicã în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 61
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 11/2006 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în sport, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 30 ianuarie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 299/2006 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 9 ianuarie 2008.
Nr. 4.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016