Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 4 din 12 noiembrie 1982  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 1/1973 privind Consiliul Suprem al Dezvoltarii Economice si Sociale a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 4 din 12 noiembrie 1982 pentru modificarea si completarea Legii nr. 1/1973 privind Consiliul Suprem al Dezvoltarii Economice si Sociale a Romaniei

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 104 din 20 noiembrie 1982

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege:

ARTICOL UNIC
Legea nr. 1/1973 privind Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale a României, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã, avînd urmãtorul cuprins:

"LEGE
privind Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale a României

Înfãptuirea obiectivelor stabilite prin Programul partidului de faurire a societãţii socialiste multilateral dezvoltate şi inaintare a României spre comunism impune ridicarea în continuare, pe un plan calitativ superior, a întregii activitãţi economico-sociale, îmbunãtãţirea sistematica a organizãrii, conducerii şi planificarii acesteia, adincirea democraţiei socialiste şi sporirea rolului factorului constient în intreaga dezvoltare a societãţii româneşti, creşterea competentelor şi raspunderilor tuturor organismelor democratice instituţionalizate la nivel naţional, coordonarea unitarã a activitãţii şi conlucrarii strinse între toate aceste organisme.
În acest cadru, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, organism democratic larg reprezentativ, dezbate problemele fundamentale ale dezvoltãrii economiei naţionale, contribuie la ridicarea pe o treapta calitativ superioarã a fundamentarii şi elaborãrii optiunilor cu caracter strategic privind evoluţia tarii.
Investit cu largi atribuţii şi raspunderi, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, organ permanent de partid şi de stat cu caracter deliberativ, studiazã realitatile obiective economico-sociale, ţinînd seama de ansamblul dezvoltãrii societãţii, de proportiile şi ritmurile creşterii economice, elaboreazã prognozele privind dezvoltarea României, asigura întocmirea pe baze ştiinţifice a planurilor unice de dezvoltare a economiei naţionale,contribuie prin intreaga sa activitate la înfãptuirea politicii partidului şi statului în domeniul economico-social.
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale îndeplineşte funcţia de Camera legislativã a partidului şi statului, în care scop are initiativa legislativã, dezbate şi avizeazã, în vederea supunerii spre legiferare, proiecte de legi, adopta hotãrîri obligatorii pentru toate organele de stat şi unitãţile socialiste, elaboreazã şi supune spre aprobare rapoarte, studii şi proiecte privind dezvoltarea tarii, în concordanta cu politica partidului şi statului de edificare a societãţii socialiste multilateral dezvoltate şi inaintare a României spre comunism.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, organ al Partidului Comunist Roman şi al Consiliului de Stat, de analiza, coordonare şi îndrumare, asigura, prin intreaga sa activitate, înfãptuirea politicii partidului şi statului în domeniul economico-social, folosirea eficienta a resurselor materiale şi umane ale tarii, perfecţionarea mecanismului economic, a autoconducerii şi autogestiunii economico-financiare, dezvoltarea armonioasã a economiei naţionale, ridicarea continua a nivelului de trai al oamenilor muncii.
Art. 2. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, organ de partid şi de stat cu caracter deliberativ, studiazã realitatile economico-sociale, elaboreazã, pe aceasta baza, prognozele privind dezvoltarea României, pentru fundamentarea optiunilor cu caracter strategic privind evoluţia tarii, asigura imbinarea organicã a prognozelor pe termen lung cu planurile cincinale şi anuale şi întãrirea rolului planului naţional unic în înfãptuirea programului partidului.
Art. 3. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale îndeplineşte funcţia de Camera legislativã a partidului şi statului, cu atribuţii de parlament economic, care delibereazã asupra problemelor economice şi sociale, are initiativa legislativã, dezbate şi avizeazã proiecte de legi referitoare la dezvoltarea economico-socialã a tarii, adopta, în concordanta cu legile în vigoare, hotãrîri obligatorii pentru toate organele de stat şi unitãţile socialiste cu sarcini în domeniul sau de activitate.
Art. 4. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, forum democratic larg reprezentativ, este format din cadre de conducere de partid şi de stat, muncitori care lucreazã direct în unitãţi productive din industrie, construcţii, transporturi, specialişti de inalta calificare, ţãrani din cooperativele agricole de producţie şi din localitãţile necooperativizate.
Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale îşi desfãşoarã activitatea în strinsa legatura cu organele de partid şi de stat şi atrage la lucrãrile sale un cerc larg de specialişti din diferite domenii ale activitãţii economice, sociale şi ale cercetãrii ştiinţifice.
Art. 5. - În îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale prezintã Comitetului Central al Partidului Comunist Roman şi Marii Adunãri Naţionale rapoarte, studii şi proiecte cu privire la realizarea programului partidului de dezvoltare economicã şi socialã a tarii.
De asemenea, Consiliul Suprem, în realizarea sarcinilor sale, prezintã Consiliului de Stat rapoarte şi propuneri privind dezvoltarea economicã şi socialã a societãţii socialiste.

CAPITOLUL II
Atribuţii

A. Cu privire la activitatea de prognoza a dezvoltãrii economico-sociale

Art. 6. - În scopul realizãrii sarcinilor fundamentale privind dezvoltarea economico-socialã a tarii, cuprinse în programul partidului, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã prognozele macroeconomice prin care se prefigureaza, într-o conceptie unitarã, dezvoltarea economico-socialã a tarii pe termen lung, în concordanta cu cuceririle ştiinţei şi tehnicii moderne, cu obiectivele fauririi societãţii socialiste multilateral dezvoltate şi ale construirii comunismului;
b) indruma şi coordoneazã activitatea de elaborare a prognozelor pe ramuri, subramuri şi produse, precum şi în profil teritorial, de cãtre ministere, celelalte organe centrale, organe locale, unitãţi de cercetare ştiinţificã, inginerie tehnologicã şi de proiectare, instituţii de învãţãmînt;
c) asigura actualizarea prognozelor pe termen lung, în raport cu cerinţele dezvoltãrii economico-sociale a tarii, cu mutaţiile care intervin în economie şi cu progresul tehnico-ştiinţific pe plan mondial;
d) adopta hotãrîri cu privire la organizarea şi desfãşurarea activitãţii de prognozare pe toate treptele organizatorice.
Art. 7. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale prezintã prognozele macro-economice Comitetului Central al Partidului Comunist Roman.

B. Cu privire la activitatea de planificare

Art. 8. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale asigura imbinarea organicã a prognozelor pe termen lung cu planurile cincinale şi anuale, fundamentarea ştiinţificã a planului naţional unic, avînd urmãtoarele atribuţii principale:
a) indruma activitatea de elaborare a proiectului planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã, dind indicaţii şi recomandãri pentru cuprinderea în acest plan a sarcinilor şi obiectivelor fundamentale stabilite în directivele partidului, integrarea armonioasã în planul naţional unic a planurilor departamentale, pe ramuri şi în profil teritorial, asigurarea imbinarii criteriilor de eficienta cu necesitatea ridicãrii economice şi sociale a tuturor judeţelor şi localitãţilor, dezvoltarea echilibrata a întregii economii naţionale;
b) analizeazã, dezbate şi se pronunţa, înainte de a fi supuse Marii Adunãri Naţionale, asupra proiectului planului naţional unic de dezvoltare a economiei naţionale şi execuţiei planului pe anul încheiat, proiectului bugetului de stat şi contului general de încheiere a exerciţiului bugetar, urmãrind modul în care se reflecta obiectivele din programul partidului, fundamentarea ştiinţificã a propunerilor de plan şi realizarea obiectivelor stabilite în domeniul economico-social.
Art. 9. - Proiectul de plan, proiectul de buget, execuţia planului pe anul încheiat şi contul general de încheiere a exerciţiului bugetar, imbunatatite pe baza recomandãrilor Consiliului Suprem, se supun de Consiliul de Miniştri, spre dezbatere şi adoptare, Marii Adunãri Naţionale.
Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale prezintã Marii Adunãri Naţionale coraportul sau asupra proiectului de plan, proiectului de buget, execuţiei planului pe anul încheiat şi contului general de încheiere a exerciţiului bugetar supuse spre adoptare de Consiliul de Miniştri.

C. Cu privire la perfecţionarea mecanismului economico-financiar

Art. 10. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale efectueazã analize multilaterale, organizeazã dezbateri, elaboreazã studii şi adopta mãsuri cu privire la:
a) cãile şi soluţiile eficiente pentru dezvoltarea, pe baza cuceririlor revoluţiei tehnico-ştiinţifice mondiale, a industriei, agriculturii, construcţiilor, transporturilor, a tuturor ramurilor economiei naţionale şi a sectoarelor vieţii sociale, pe ansamblul tarii şi în profil teritorial, în scopul creşterii permanente a venitului naţional, sporirii bogatiei naţionale, ridicãrii nivelului de trai material şi spiritual al poporului;
b) folosirea cu maximum de eficienta a resurselor de energie, combustibili, materii prime şi de munca, valorificarea superioarã a acestora, folosirea cu maximum de randament a capacitãţilor de producţie, îmbunãtãţirea calitãţii produselor, reducerea cheltuielilor de producţie, sporirea productivitatii muncii sociale, creşterea eficientei în toate sectoarele de activitate;
c) gospodãrirea fondurilor materiale şi bãneşti, în spiritul unui riguros regim de economii, reducerea continua a costurilor, realizarea echilibrului financiar, monetar şi valutar şi întãrirea monedei naţionale;
d) fenomenele şi procesele economico-sociale în contextul diviziunii internaţionale socialiste şi mondiale a muncii, al tendinţelor dezvoltãrii economice pe plan mondial; tendintele, obiectivele şi mijloacele necesare pentru extinderea schimburilor comerciale şi a relaţiilor de cooperare economicã şi tehnico-ştiinţificã cu alte tari, creşterea contribuţiei comerţului exterior la dezvoltarea tarii.
Art. 11. - Pe baza analizelor efectuate, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale prezintã conducerii de partid şi de stat propuneri privind dezvoltarea economico-socialã a tarii.

D. Cu privire la activitatea de perfecţionare a legislaţiei economice

Art. 12. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, în realizarea funcţiei de Camera legislativã a partidului şi statului, îndeplineşte, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) iniţiazã proiecte de legi în domeniul sau de activitate, pe care le supune, spre aprobare, Marii Adunãri Naţionale;
b) dezbate şi avizeazã proiecte de legi privind dezvoltarea economicã şi socialã a tarii, iniţiate de alte organe, înainte de a fi supuse spre legiferare;
c) asculta şi dezbate rapoarte ale conducãtorilor organelor centrale ale administraţiei de stat sau obşteşti asupra activitãţii acestor organe, precum şi ale preşedinţilor comitetelor executive ale consiliilor populare, asupra activitãţii acestor consilii şi analizeazã modul în care organele respective infaptuiesc politica partidului şi statului în domeniul economic şi social;
d) organizeazã sondaje ale opiniei publice cu privire la principalele orientãri ale dezvoltãrii economico-sociale a tarii, precum şi la alte probleme care prezintã un interes deosebit pentru progresul construcţiei socialiste în ţara noastrã;
e) adopta, în concordanta cu legile în vigoare, hotãrîri obligatorii pentru toate organele de stat şi unitãţile socialiste cu sarcini în domeniul sau de activitate.
Art. 13. - Dezbaterea proiectelor de legi de cãtre Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale se face pe baza raportului prezentat de organele iniţiatoare şi cu participarea reprezentanţilor principalelor organe centrale avizatoare.
Proiectele de legi privind dezvoltarea economico-socialã se supun aprobãrii Marii Adunãri Naţionale numai cu avizul Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, dupã îmbunãtãţirea proiectelor pe baza propunerilor acestuia.

CAPITOLUL III
Organizare şi funcţionare

Art. 14. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale este alcãtuit din:
a) membri ai consiliilor de conducere şi ai birourilor executive ale urmãtoarelor organe:
- Consiliul Naţional al Oamenilor Muncii din industrie, construcţii, transporturi, circulaţia mãrfurilor şi finanţe;
- Consiliul Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodãririi Apelor;
- Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie;
- Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activitãţii Economice şi Sociale;
- Consiliul Organizãrii Economico-Sociale;
- Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste;
- Consiliul Superior al Educaţiei şi Învãţãmîntului;
- Consiliul Sanitar Superior;
- Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare;
- Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România;
- Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist;
- Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Producţie;
- Uniunea Centrala a Cooperativelor Meşteşugãreşti;
- Uniunea Centrala a Cooperativelor de Producţie, Achiziţii şi Desfacere a Mãrfurilor;
b) membri ai birourilor executive ale consiliilor de conducere din urmãtoarele ministere şi alte organe centrale:
- Comitetul de Stat al Planificarii;
- Ministerul Finanţelor;
- Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe;
- Ministerul Energiei Electrice;
- Ministerul Minelor;
- Ministerul Petrolului;
- Ministerul Geologiei;
- Ministerul Industriei Metalurgice;
- Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini;
- Ministerul Industriei de Maşini-Unelte, Electrotehnica şi Electronica;
- Ministerul Industriei Chimice;
- Ministerul Construcţiilor Industriale;
- Departamentul pentru Construcţii în Strãinãtate;
- Ministerul Industrializarii Lemnului şi Materialelor de Construcţii;
- Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor;
- Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperãrii Economice Internaţionale;
- Ministerul Industriei Uşoare;
- Ministerul Comerţului Interior;
- Ministerul Turismului;
- Comitetul de Stat pentru Preţuri;
- Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara;
- Ministerul Muncii;
- Direcţia Centrala de Statistica;
- Institutul central de cercetãri economice;
c) 70 muncitori care lucreazã direct în unitãţi productive din industrie, construcţii, transporturi, desemnaţi de consiliile oamenilor muncii din aceste unitãţi;
d) 30 ţãrani, membri ai cooperativelor agricole de producţie, desemnaţi de adunãrile generale ale membrilor cooperatori;
e) 5 ţãrani din localitãţile necooperativizate, desemnaţi de Comisia centrala a producãtorilor agricoli din localitãţile necooperativizate.
Membrii Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale prevãzuţi la lit. c)-e) sînt desemnaţi pe o perioada de 5 ani; ei pot fi revocaţi înaintea expirãrii acestui termen de cãtre Consiliul Suprem, la propunerea organelor care i-au desemnat.
Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, în prima sa şedinţa, hotãrãşte validarea constituirii Consiliului Suprem potrivit prezentului articol.
Art. 15. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale alege, dintre membrii sãi, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte, vicepreşedinţi şi un secretar.
Art. 16. - Sesiunile plenare ale Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale sînt prezidate de preşedintele Republicii Socialiste România.
Art. 17. - Prim-vicepreşedintele Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale este şi preşedinte al Biroului permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale.
Art. 18. - Prim-vicepreşedintele, vicepreşedinţii, preşedinţii consiliilor de conducere sau ai birourilor executive ale organismelor reprezentate în Consiliul Suprem, preşedinţii secţiunilor de specialitate şi secretarul alcãtuiesc Biroul permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale.
Biroul permanent organizeazã şi urmãreşte aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor Consiliului Suprem şi exercita, între sesiuni, conducerea operativã a activitãţii acestui organ.
Art. 19. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale îşi desfãşoarã lucrãrile în sesiuni plenare şi în şedinţe pe secţiuni de specialitate, în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi.
Art. 20. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale se convoacã în sesiuni plenare de doua ori pe an sau ori de cîte ori este nevoie, din initiativa biroului permanent sau la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale dezbate şi avizeazã proiectele de legi şi adopta hotãrîri, prin vot deschis, cu majoritatea membrilor ce-l compun.
Art. 21. - Secţiunile de specialitate ale Consiliului Suprem sînt urmãtoarele:
a) Secţiunea pentru baza de materii prime, combustibil şi energetica;
b) Secţiunea pentru industria metalurgica şi construcţii de maşini;
c) Secţiunea pentru industria chimica;
d) Secţiunea pentru construcţii industriale, materiale de construcţii şi industria lemnului;
e) Secţiunea pentru transporturi şi telecomunicaţii;
f) Secţiunea pentru relaţii economice externe şi cooperare internationala;
g) Secţiunea pentru bunuri de larg consum şi nivel de trai;
h) Secţiunea financiarã;
i) Secţiunea pentru planificare şi prognoza.
Consiliul Naţional al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Gospodãririi Apelor, Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, Consiliul Superior al Educaţiei şi Învãţãmîntului, Consiliul Sanitar Superior, Consiliul Organizãrii Economico-Sociale şi Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare îndeplinesc şi atribuţiile de secţiuni de specialitate ale Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale.
Consiliul Suprem poate organiza şi alte secţiuni de specialitate, în mãsura în care aceasta este necesar.
Art. 22. - Secţiunile de specialitate ale Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale sînt constituite din membrii birourilor executive ale consiliilor oamenilor muncii, din membrii birourilor executive ale ministerelor economice şi organelor centrale de sinteza, din muncitori şi ţãrani, în funcţie de profilul fiecãrei secţiuni şi de necesitatea participãrii tuturor factorilor de rãspundere la analiza şi dezbaterea problemelor economice şi sociale. Componenta secţiunilor de specialitate se aproba în plenul Consiliului Suprem.
Fiecare secţiune alege din rindul membrilor sãi un preşedinte, vicepreşedinţi şi un secretar, care constituie biroul secţiunii.
Art. 23. - Secţiunile de specialitate lucreazã în şedinţe care se ţin în timpul sesiunilor Consiliului Suprem, precum şi în intervalul dintre sesiuni.
Art. 24. - Secţiunile de specialitate analizeazã şi dezbat lucrãrile de prognoza, proiectele de plan şi proiecte de legi din profilul specialitatii lor şi elaboreazã studii în domeniul lor de activitate; de asemenea, secţiunile îndeplinesc orice alte însãrcinãri date de Consiliul Suprem sau de biroul sau permanent; concluziile rezultate din dezbateri se prezintã Biroului permanent al Consiliului Suprem.
Art. 25. - În funcţie de necesitaţi, pentru examinarea anumitor probleme, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale şi secţiunile sale pot constitui comisii temporare de lucru, formate din membrii lor şi din specialişti care nu sînt membri ai Consiliului Suprem.
Desemnarea specialiştilor se face cu acordul conducatorului organului cãruia îi aparţin.
Art. 28. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale şi secţiunile sale, în îndeplinirea sarcinilor ce le revin, atrag institutele de cercetare şi învãţãmînt, specialişti care îşi desfãşoarã activitatea în diferite sectoare economice şi sociale.
Art. 27. - Comitetul de Stat al Planificarii, Direcţia Centrala de Statistica, Comisia Nationala de Demografie, alte organe de sinteza economice şi sociale, precum şi instituţiile ştiinţifice de specialitate, vor întocmi, la cererea Consiliului Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale, proiecte de prognoze şi planuri, studii şi alte lucrãri privind dezvoltarea economicã şi socialã a tarii.
Art. 28. - Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale are în subordine Institutul central de cercetãri economice şi Revista economicã.

CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale

Art. 29. - Pentru pregãtirea lucrãrilor sale, Consiliul Suprem al Dezvoltãrii Economice şi Sociale are un secretariat.
Numãrul maxim de personal al secretariatului, nomenclatorul specific al funcţiilor secretariatului, precum şi nivelul de retribuire a acestor funcţii, se aproba prin decret al Consiliului de Stat."



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016