Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 387 din 30 septembrie 2003  privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 387 din 30 septembrie 2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 698 din 6 octombrie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã regimul de control al operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) persoana - orice persoana fizica sau juridicã romana ori rezidenţã în România, inclusiv autoritãţile publice;
b) produse şi tehnologii cu dubla utilizare - articole, software, tehnologii şi servicii din domeniul industrial, care au dubla utilizare (civilã şi militarã), precum şi articole, tehnologii şi servicii, inclusiv cele purtãtoare de tehnologii informatice şi de comunicaţii, referitoare la dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice, biologice şi la rachete purtãtoare de asemenea arme;
c) operaţiuni de intermediere - orice activitate desfasurata de persoane fizice sau juridice, în nume propriu ori în numele altei persoane, în scopul realizãrii unor contacte între vânzãtori şi cumpãrãtori care intenţioneazã sa încheie un contract care are ca obiect finanţarea, transportul, expedierea sau întreprinderea oricãror alte acţiuni care faciliteazã exportul ori importul de produse şi tehnologii cu dubla utilizare dintr-un stat în altul;
d) operaţiuni de export şi de reexport - acele operaţiuni astfel cum sunt definite de <>Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare;
e) operaţiuni de import - acele operaţiuni astfel cum sunt definite de <>Legea nr. 141/1997 , cu modificãrile ulterioare;
f) asistenta tehnica - orice sprijin tehnic referitor la repararea, dezvoltarea, fabricarea, asamblarea, testarea, întreţinerea sau orice alt serviciu tehnic sub forma de instruire, perfecţionare, transmitere de informaţii de munca, aptitudini şi servicii de consultanţa. Asistenta tehnica include formele de asistenta transmise oral;
g) regimuri internaţionale de control al exporturilor, organisme şi tratate - Grupul Australia, Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete, Grupul furnizorilor nucleari, Aranjamentul de la Wassenr, Comitetul Zangger, Tratatul pentru neproliferarea armelor nucleare, Convenţia privind interzicerea armelor biologice şi Convenţia privind interzicerea armelor chimice.
ART. 3
(1) Denumirea Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice se modifica în Agenţia Nationala de Control al Exporturilor.
(2) Agenţia Nationala de Control al Exporturilor, denumita în continuare agenţia, este autoritatea nationala în domeniul controlului exporturilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare şi rãspunde de aplicarea politicii Guvernului în acest domeniu.
(3) Agenţia funcţioneazã în subordinea Ministerului Afacerilor Externe şi în directa coordonare a ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, având sediul în municipiul Bucureşti, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, sectorul 5.
(4) Agenţia este condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, iar finanţarea activitãţii agenţiei este asigurata de la bugetul de stat.
(5) Organizarea şi funcţionarea agenţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(6) Agenţia exercita atribuţiile de reglementare privind înregistrarea, licentierea, autorizarea şi controlul operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, precum şi de implementare a activitãţilor de înregistrare, licentiere, autorizare şi control; consulta organizaţiile reprezentative ale exportatorilor în elaborarea legislaţiei de implementare; desfãşoarã activitãţi de informare periodicã a exportatorilor cu privire la obligaţiile care le revin în aplicarea prezentei legi; realizeazã programe naţionale de avertizare a producãtorilor interni de produse şi tehnologii cu dubla utilizare; asigura relaţiile cu autoritãţile similare din alte state şi, împreunã cu structura specializatã din Ministerul Afacerilor Externe, relaţiile cu regimurile internaţionale de neproliferare şi de control al exporturilor.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 4
Listele cuprinzând produsele şi tehnologiile cu dubla utilizare, supuse regimului de control la export şi la import, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea agenţiei.
ART. 5
Se supun regimului de control, în conformitate cu prevederile prezentei legi, şi exporturile altor produse şi tehnologii care nu figureazã pe listele cuprinzând produsele şi tehnologiile cu dubla utilizare, stabilite conform art. 4, în urmãtoarele situaţii:
1. Exportatorul este informat de cãtre autoritãţile competente în domeniu ca produsele şi tehnologiile respective sunt ori pot fi destinate, în întregime sau în parte, ori pot sa contribuie la dezvoltarea, producerea, manipularea, funcţionarea, întreţinerea, stocarea, detectarea, identificarea sau diseminarea de dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice ori biologice sau la dezvoltarea, producerea, întreţinerea ori stocarea de rachete capabile sa transporte arme de distrugere în masa.
2. Ţara cumparatoare sau de destinaţie este supusã unui embargo în ceea ce priveşte armele, impus printr-o poziţie comuna adoptatã de Consiliul Uniunii Europene, printr-o decizie a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa, printr-o rezoluţie a Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite sau instituit de state cu care România a încheiat acorduri de parteneriat în domeniul neproliferarii şi dacã autoritãţile competente în domeniu au informat exportatorul ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, în întregime ori în parte, utilizãrii finale militare. În acest sens, prin utilizare finala militarã se înţelege:
a) încorporare în produse militare supuse regimului de control al exporturilor;
b) utilizare a echipamentelor de producere, testare şi analiza şi a componentelor aferente pentru dezvoltarea, producerea sau întreţinerea produselor militare supuse regimului de control al exporturilor;
c) utilizare a produselor semifabricate într-o unitate de fabricare a produselor militare supuse regimului de control al exporturilor.
3. Exportatorul a fost informat de cãtre autoritãţile competente în domeniu ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, în întregime ori în parte, sau pot fi utilizate ca pãrţi ori componente pentru produse militare exportate din România fãrã respectarea regimului de control al exporturilor.
ART. 6
(1) Produsele şi tehnologiile prevãzute la art. 5 se supun regimului de control al exporturilor prin ordin al preşedintelui agenţiei şi lista acestora se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Dacã exportatorul are cunostinta ca unele produse şi tehnologii sunt destinate, în întregime sau în parte, unuia dintre scopurile prevãzute la art. 5, acesta este obligat sa informeze agenţia, care decide asupra oportunitãţii de a supune autorizãrii exportul respectiv.
ART. 7
Agenţia poate interzice sau supune licentierii exportul de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, care nu figureazã în listele stabilite conform art. 4, din ratiuni de securitate publica sau de apãrare a drepturilor omului.
ART. 8
(1) Se supun regimului de control prevãzut de prezenta lege urmãtoarele operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare:
a) exportul, reexportul, importul şi orice alte operaţiuni comerciale de transfer, în regim vamal definitiv sau suspensiv, în afarã ori din afarã teritoriului României;
b) transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax ori telefon în afarã sau din afarã teritoriului României;
c) operaţiunile efectuate cu parteneri strãini, care se referã la cumpãrãri sau vânzãri, fãrã atingerea fizica a teritoriului României;
d) operaţiunile necomerciale de scoatere sau de introducere, în regim definitiv ori temporar, în afarã sau din afarã teritoriului României;
e) operaţiunile de intermediere;
f) asistenta tehnica;
g) tranzitul internaţional pe teritoriul României;
h) transbordarile internaţionale efectuate pe teritoriul României;
i) dezvoltarea şi producerea în România a produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare.
(2) Se supun regimului de control destinaţia şi utilizarea finala ale produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare care fac obiectul operaţiunilor prevãzute la alin. (1).
(3) Regimul de control al produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare se aplica şi în zonele libere.
ART. 9
Operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) pot fi efectuate numai de cãtre persoanele definite conform art. 2 lit. a), cu respectarea prevederilor prezentei legi.

CAP. III
Licentiere şi control

ART. 10
(1) În vederea efectuãrii operaţiunilor prevãzute la art. 8 alin. (1), persoanele sunt obligate sa se înregistreze la agenţie, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) persoanele care desfãşoarã operaţiuni de import de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, altele decât cele cuprinse în lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, supuse regimului de control la import.
(3) Certificatul de înregistrare este valabil 2 ani de la data emiterii.
(4) Cererile de înregistrare se soluţioneazã în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
(5) Normele metodologice privind procedura de înregistrare, precum şi documentele necesare înregistrãrii se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Certificatul de înregistrare se aproba sau se respinge prin ordin al preşedintelui agenţiei.
ART. 11
(1) Operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-h) se supun regimului de control al exporturilor prin licenta, potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Licenta individualã se acorda pentru efectuarea operaţiunilor pentru unul sau mai multe produse şi un singur partener extern.
(3) Licenta globalã se acorda unui exportator sau importator specific, pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse cãtre ori din una sau mai multe tari determinate.
(4) Licenta generalã se acorda tuturor exportatorilor sau importatorilor pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse cãtre ori din una sau mai multe tari determinate.
(5) Licentele individuale şi globale se aproba sau se resping prin ordin al preşedintelui agenţiei.
(6) Licentele generale se acorda de cãtre agenţie în situaţii determinate, prin ordin al preşedintelui agenţiei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 12
Persoanele care desfãşoarã operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. i) au obligaţia de a notifica agenţiei aceste operaţiuni, printr-o declaraţie tipizata.
ART. 13
Formularele pentru certificate, licenţe şi alte documente, pe care agenţia le elibereazã în vederea aprobãrii operaţiunilor desfãşurate cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
(1) Persoanele, definite conform art. 2 lit. a), care desfãşoarã operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1), vor pune la dispoziţia agenţiei toate informaţiile relevante solicitate de aceasta cu privire la aceste operaţiuni.
(2) Agenţia poate refuza acordarea unei licenţe şi poate anula, suspenda, modifica sau revoca o licenta pe care a eliberat-o anterior dacã:
a) nu au fost prezentate toate informaţiile relevante cu privire la operaţiune;
b) s-au modificat esenţial condiţiile iniţiale în care a fost acordatã licenta;
c) exista date şi documente potrivit cãrora operaţiunea licentiata aduce prejudicii securitãţii naţionale.
(3) Agenţia poate aproba efectuarea unei operaţiuni chiar dacã deţine informaţii potrivit cãrora, în decursul ultimilor 3 ani consecutivi, unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene au refuzat o tranzacţie esenţial identicã. În acest caz, aprobarea operaţiunii se face dupã consultarea prealabilã a guvernului din statul membru care a refuzat exportul.
ART. 15
(1) Cererile de licenta pentru operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-f) se soluţioneazã în termen de 45 de zile de la data depunerii documentaţiei necesare.
(2) Cererile de licenta pentru operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. g) şi h) se soluţioneazã în termen de 20 de zile de la data depunerii documentaţiei necesare.
(3) Valabilitatea licenţelor eliberate pentru desfãşurarea operaţiunilor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-f) este de maximum un an de la data emiterii.
(4) Valabilitatea licenţelor eliberate pentru desfãşurarea operaţiunilor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. g) şi h) este de maximum 45 de zile de la data emiterii.
(5) Termenul de valabilitate a licenţelor poate fi prelungit de cãtre agenţie pentru o perioada de maximum un an pentru licentele prevãzute la alin. (3) şi pentru o perioada de pana la 45 de zile pentru licentele prevãzute la alin. (4), la solicitarea justificatã a titularului.
ART. 16
(1) În cazul exporturilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, prevãzute la art. 4 şi 6, exportatorul este obligat sa solicite partenerului extern certificatul internaţional de import sau un document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competenta din ţara de destinaţie, prin care acesta se angajeazã sa respecte destinaţia şi utilizarea finala declarate şi sa nu reexporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilã, în scris, a autoritãţilor romane abilitate potrivit legii sau a autoritãţii competente din ţara de destinaţie finala. Certificatul internaţional de import sau documentul echivalent, în original, se anexeazã în mod obligatoriu la cererea de licenta de export.
(2) Exportatorul este obligat sa obţinã de la partenerul extern certificatul de control al livrãrii sau un alt document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competenta din ţara de destinaţie, atestând ca marfa a ajuns la destinaţie, dupã ce a avut loc livrarea produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, dar nu mai târziu de 4 luni de la acest moment.
(3) Certificatul de control al livrãrii sau documentul echivalent se prezintã agenţiei în original, în termenul prevãzut la alin. (2).
(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica în relaţiile cu statele-pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul exporturilor de produse cu dubla utilizare prevãzute în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agenţia poate solicita exportatorului alte documente justificative, care sa fie anexate la cererea de licenta de export.
ART. 17
(1) În cazul importurilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite agenţiei eliberarea certificatului internaţional de import sau a documentului echivalent, emis ori certificat în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului.
(2) Dupã efectuarea importului, la cererea partenerului extern, importatorul este obligat sa solicite agenţiei eliberarea certificatului de control al livrãrii sau a documentului echivalent, eliberat ori certificat în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului.
(3) În cazul în care partenerul extern solicita o dovada suplimentarã a efectuãrii importului, Direcţia Generalã a Vamilor elibereazã un asemenea document.
(4) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplica în relaţiile cu statele-pãrţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltãrii, producerii, stocãrii şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul importurilor de produse cu dubla utilizare prevãzute în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la <>Legea nr. 56/1997 . Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agenţia poate solicita importatorului alte documente justificative.
ART. 18
(1) Soluţionarea cererilor de licenta pentru derularea de operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare din domeniul nuclear este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta a unei autorizaţii eliberate de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
(2) Soluţionarea cererilor de licenta şi de înregistrare este condiţionatã şi de prezentarea, dupã caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate, potrivit legii, de autoritãţile publice abilitate.
ART. 19
(1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa solicite agenţiei, în nume propriu, certificatul de înregistrare şi licenta, în vederea efectuãrii de operaţiuni prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-h).
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa declare agenţiei utilizarea finala a produselor cu dubla utilizare, precum şi destinatarul sau utilizatorul final al acestora.
(3) Cererile de înregistrare sau de licenta vor fi fãcute de cãtre persoanele fizice sau, dupã caz, de cãtre reprezentanţii legali ai persoanelor juridice.
(4) Rãspunderea pentru corectitudinea tuturor datelor şi informaţiilor prezentate în sprijinul cererilor de înregistrare şi licenta revine solicitantului.
(5) În documentele comerciale relevante referitoare la produsele şi tehnologiile cu dubla utilizare, în cazul exportului sau al comercializãrii în România, exportatorul roman ori comerciantul are obligaţia sa înscrie urmãtorul text: "Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, conform legislaţiei naţionale." În acest sens, documentele comerciale relevante includ, în special, contracte, facturi, confirmãri ale comenzilor, precum şi note de expediţie.
(6) Schimbarea destinaţiei sau a utilizãrii finale a produselor dobândite pe baza documentelor prevãzute la alin. (5) se face, dupã caz, numai cu aprobarea prealabilã, respectiv notificarea agenţiei.
ART. 20
(1) Titularii certificatelor de înregistrare şi ai licenţelor sunt obligaţi sa declare agenţiei orice modificãri sau diferenţe fata de datele înscrise în certificate, respectiv licenţe, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor cu dubla utilizare respective.
(2) În cazul în care asemenea modificãri sau diferenţe schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost eliberat certificatul de înregistrare sau licenta, acestea sunt anulate prin ordin al preşedintelui agenţiei. Declararea acestor modificãri sau diferenţe se efectueazã în scris şi este însoţitã de o noua cerere de înregistrare sau licenta, dupã caz.
ART. 21
Certificatele de înregistrare şi licentele pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate.
ART. 22
(1) Formalitãţile vamale pe care le presupun operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile vamale de control şi vamuire, stabilite în acest sens prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) au obligaţia de a declara şi de a prezenta produsele cu dubla utilizare pentru vamuire, numai la birourile vamale de control şi vamuire specificate în licenţe.
(3) Tranzitul internaţional şi transbordarea internationala de produse cu dubla utilizare pe teritoriul României se efectueazã prin birourile vamale de control şi vamuire stabilite potrivit alin. (1), în conformitate cu legislaţia vamalã.
(4) Lucrãtorii vamali din birourile vamale de control şi vamuire stabilite potrivit alin. (1) accepta declaraţia pe propria rãspundere, în forma scrisã, a reprezentantului legal al persoanelor definite conform art. 2 lit. a) privind neincadrarea produselor şi tehnologiilor prezentate pentru vamuire în listele prevãzute la art. 4 şi art. 6 alin. (1).

CAP. IV
Sistemul naţional de control al exporturilor

ART. 23
În aplicarea regimului de control al operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, sunt avute în vedere urmãtoarele:
a) obligaţiile şi angajamentele asumate de România ca stat participant la regimuri internaţionale de control al exporturilor, organisme şi tratate;
b) obligaţiile ce decurg din sancţiunile impuse de o poziţie comuna sau o acţiune comuna a Uniunii Europene, de o decizie a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa sau de o rezoluţie a Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite;
c) considerente de politica externa şi securitate nationala, respectarea principiilor şi criteriilor ce revin statelor candidate la Uniunea Europeanã;
d) evaluarea raportului dintre interesele de politica externa şi beneficiile exportului;
e) existenta unor informaţii credibile potrivit cãrora produsele şi tehnologiile cu dubla utilizare ar putea fi folosite în activitãţi teroriste, de mercenariat sau altele de natura criminalã;
f) obiectivele de neproliferare a armelor de distrugere în masa, a mijloacelor purtãtoare de asemenea arme şi a altor produse şi tehnologii cu dubla utilizare folosite în scopuri militare destabilizatoare;
g) interesele economice, de securitate publica, siguranta nationala şi de apãrare a drepturilor omului;
h) principiul cooperãrii cu statele care promoveazã o politica asemãnãtoare de neproliferare în acest domeniu.
ART. 24
În aplicarea regimului de control al operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, agenţia coordoneazã activitatea sistemului naţional de control al exporturilor, alcãtuit din:
a) agenţie;
b) Consiliul pentru avizarea licentierii operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare.
ART. 25
(1) Organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru avizarea licentierii operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, numit în continuare consiliu, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În componenta consiliului intra reprezentanţi ai urmãtoarelor instituţii:
a) Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrãrii Europene, Direcţia Generalã a Vamilor şi Ministerul Economiei şi Comerţului, prin structurile specializate;
b) Serviciul Roman de Informaţii şi Serviciul de Informaţii Externe;
c) Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
(3) Consiliul examineazã şi avizeazã cererile de licenta pentru operaţiunile cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a), b), c), e) şi f).
ART. 26
(1) Agenţia îşi exercita atribuţiile de control prin corpul de control sau specialişti atestaţi de aceasta.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului de control al agenţiei se stabilesc prin ordin al preşedintelui agenţiei, cu avizul conform al ministrului delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
(3) Cheltuielile de expertizare tehnica a produselor şi a tehnologiilor cu dubla utilizare, efectuate la solicitarea agenţiei în laboratoare, institute de cercetare sau în alte instituţii specializate în domeniu, se suporta din bugetul agenţiei.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale de control, corpul de control al agenţiei are acces neingradit, în condiţiile legii, la documente, date şi informaţii necesare, oricare ar fi deţinãtorii acestora.
(5) Persoanele definite la art. 2 lit. a) sunt obligate sa transmitã, la cererea agenţiei, documentele, datele şi informaţiile solicitate, la termenele stabilite, şi sa asigure, în condiţiile legii, accesul neingradit al corpului de control al acesteia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în vederea verificãrii aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor prevãzute la art. 8 alin. (1), a celor privind destinaţia şi utilizarea finala a produselor şi a tehnologiilor cu dubla utilizare prevãzute în liste, conform prevederilor art. 4 şi ale art. 6 alin. (1), precum şi pentru a stabili dacã produsele şi tehnologiile exportate, importate, fabricate sau deţinute se supun regimului de control prevãzut de prezenta lege.
(6) Corpul de control poate analiza evidentele privind exporturile şi importurile definitive de produse şi tehnologii, altele decât cele cu dubla utilizare, efectuate de persoana controlatã în zone aflate sub regimuri de embargo sau zone limitrofe acestora.
ART. 27
(1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) şi autoritãţile publice cu atribuţii în domeniu au obligaţia de a pãstra timp de 5 ani, începând cu anul calendaristic urmãtor celui în care s-au efectuat transferurile, documentele privind operaţiunile efectuate cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare supuse regimului de control.
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) trebuie sa ţinã registre sau liste detaliate care sa cuprindã în special documente comerciale cum sunt: facturile, listele de încãrcare pe mijlocul de transport, documentele de transport sau alte documente care cuprind informaţii suficiente pentru a identifica:
a) destinaţia produselor;
b) cantitatea produselor cu dubla utilizare;
c) numele şi adresa exportatorului şi ale destinatarului;
d) utilizarea finala şi utilizatorul final al produselor cu dubla utilizare.
(3) Agenţia stabileşte categoria de clasificare a datelor şi a informaţiilor din domeniul controlului exporturilor şi importurilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, în condiţiile legii.
(4) Persoanele implicate în aplicarea regimului de control al produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, care iau cunostinta de informaţii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale, sunt obligate sa respecte caracterul lor şi sa le facã cunoscute numai autoritãţilor îndreptãţite, în condiţiile legii.
ART. 28
(1) Agenţia este beneficiar autorizat şi valorificator de informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de instituţiile de stat abilitate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi informative.
(2) Agenţia are acces neingradit, în condiţiile legii, la toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare, precum şi la informaţiile necesare evaluãrii oricãror forme de activitãţi cu asemenea produse.
(3) Autoritãţile publice abilitate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi informative sunt obligate sa transmitã agenţiei datele obţinute, referitoare la încãlcarea prevederilor prezentei legi.
(4) La solicitarea agenţiei, autoritãţile publice abilitate prevãzute la alin. (3) efectueazã verificãri specifice şi o informeazã în vederea luãrii mãsurilor legale.
(5) La solicitarea agenţiei, Direcţia Generalã a Vamilor furnizeazã datele şi informaţiile de care dispune referitoare la exportul, importul şi orice alte operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare.
ART. 29
(1) Contestarea refuzului de eliberare a certificatului de înregistrare sau a licenţelor se face în termen de 15 zile de la comunicarea refuzului persoanei în cauza.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 60 de zile de la înregistrarea acestora.
(3) Contestaţiile se admit sau se resping prin ordin al preşedintelui agenţiei, cu avizul consiliului, întrunit la nivel de secretar de stat.
(4) Ordinul preşedintelui agenţiei poate fi contestat la instanţele de contencios administrativ competente, potrivit legii.
(5) Procedura administrativã de contestare prevãzutã la alin. (1)-(3) se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 30
(1) Exportul, reexportul, alte operaţiuni comerciale de transfer în regim vamal definitiv sau suspensiv în afarã teritoriului României, transmiterea de software ori tehnologie prin mijloace electronice, prin fax sau telefon în afarã teritoriului României, operaţiunile necomerciale de scoatere în regim definitiv ori temporar în afarã teritoriului României, tranzitul internaţional şi transbordarea internationala pe teritoriul României de produse sau tehnologii cu dubla utilizare, efectuate fãrã respectarea prevederilor legale în vigoare, respectiv fãrã certificatul de înregistrare şi licenta, dupã caz, constituie infracţiuni şi se pedepsesc potrivit dispoziţiilor art. 302 din Codul penal.
(2) Dacã nerespectarea regimului de control al operaţiunilor prevãzute la alin. (1) constituie infracţiune prevãzutã în legi speciale, faptele se pedepsesc în condiţiile şi cu sancţiunile prevãzute în acele legi.
ART. 31
Efectuarea fãrã respectarea prevederilor legale în vigoare, dupã caz, a altor operaţiuni cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare prevãzute la art. 8 alin. (1), cu excepţia celor cuprinse la art. 30 alin. (1), constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane lei.
ART. 32
Nerespectarea destinaţiei şi a utilizãrii finale a produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, înscrise în documente, pe baza declaraţiei prevãzute la art. 19 alin. (2), constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
ART. 33
(1) Încãlcarea prevederilor art. 6 alin. (2), art. 16 alin. (2) şi (3), art. 17 alin. (1), precum şi ale art. 26 alin. (4) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
(2) Încãlcarea prevederilor art. 19 alin. (5) şi (6), art. 26 alin. (5), precum şi ale art. 27 alin. (1) şi (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane lei.
ART. 34
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul corpului de control al agenţiei.
(2) Corpul de control al agenţiei sesizeazã organele de urmãrire penalã în cazul în care faptele constatate constituie infracţiuni, potrivit legii penale.
ART. 35
Aplicarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute în prezenta lege se prescrie în termen de 2 ani de la data sãvârşirii faptei.
ART. 36
(1) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 31-33 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor art. 28 şi 29.
(2) Sancţiunile contravenţionale se pot aplica persoanelor fizice şi juridice.
ART. 37
Dacã încãlcarea prevederilor prezentei legi este de natura sa producã consecinţe grave regimului de control al exporturilor şi importurilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, îndeplinirii obligaţiilor şi angajamentelor internaţionale asumate de România şi imaginii României în ansamblu, agenţia anuleazã, suspenda ori retrage certificatele de înregistrare sau licentele pe care le-a eliberat, solicita organelor competente suspendarea ori retragerea actelor de autorizare eliberate de acestea, conform legii, şi procedeazã la interdicţia de a fi desfãşurate operaţiunile prevãzute la art. 8 alin. (1) cu produse şi tehnologii cu dubla utilizare de cãtre persoanele care au adus aceste prejudicii.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 38
Autorizaţiile, licentele şi permisele eliberate de agenţie anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi rãmân valabile pana la data expirãrii acestora.
ART. 39
(1) Agenţia elaboreazã norme metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi în termen de 30 de zile de la data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aproba prin ordin al preşedintelui agenţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 40
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga dispoziţiile cu privire la regimul de control al exporturilor şi importurilor de produse şi tehnologii cu dubla utilizare prevãzut de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 26 octombrie 1999, cu modificãrile ulterioare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 11 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 16 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Bucureşti, 30 septembrie 2003.
Nr. 387.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016