Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 378 din 10 iulie 2001  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 43/2000 privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 378 din 10 iulie 2001 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 43/2000 privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 18 iulie 2001

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 43 din 30 ianuarie 2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, emisã în temeiul <>art. 1 lit. K pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 31 ianuarie 2000, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 2, literele a), b), d), e), g), litera i) partea introductivã şi punctul (i) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) regimul juridic general al descoperirilor şi al cercetãrii arheologice cuprinde ansamblul de mãsuri ştiinţifice, juridice, administrative, financiar-fiscale şi tehnice menite sa asigure prospectarea, identificarea, decopertarea, inventarierea, conservarea şi restaurarea, asigurarea pazei, întreţinerea şi punerea în valoare a bunurilor arheologice, precum şi a terenurilor în care se gãsesc acestea, în vederea cercetãrii sau, dupã caz, clasarii acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente istorice;
b) patrimoniul arheologic reprezintã ansamblul bunurilor arheologice care este format din:
(i) siturile arheologice clasate în Lista cuprinzând monumentele istorice situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice: structuri, construcţii, grupuri de clãdiri, precum şi terenurile cu potenţial arheologic reperat, definite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiectele sau urmele manifestãrilor umane, împreunã cu terenul în care acestea au fost descoperite;
..............................................................
d) prin descoperire arheologicã se înţelege evidentierea, prin intermediul sapaturilor arheologice, a vestigiilor, obiectelor şi urmelor manifestãrilor umane, care constituie mãrturii ale epocilor şi civilizatiilor dispãrute;
e) prin descoperire arheologicã intamplatoare se înţelege evidentierea de bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare a acţiunii factorilor naturali sau a acţiunilor umane, altele decât cercetarea arheologicã atestata;
.............................................................
g) prin sit arheologic declarat zona de interes naţional se înţelege zona de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului ce cuprinde siturile arheologice a cãror cercetare ştiinţificã, protejare şi punere în valoare este de importanta exceptionala pentru istoria şi cultura nationala prin marturiile materiale, bunurile mobile sau imobile, care fac parte sau sunt propuse sa facã parte din categoria Tezaur al patrimoniului cultural naţional mobil sau, dupã caz, din categoria monumentelor istorice aflate în Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, în baza cercetãrii ştiinţifice de specialitate şi potrivit documentaţiilor specifice de urbanism sau, dupã caz, de amenajare a teritoriului; prima lista cuprinzând zonele de interes arheologic prioritar va fi elaborata în cel mult 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe;
............................................................
i) prin zona cu potenţial arheologic evidenţiat intamplator se înţelege terenul în care existenta bunurilor de patrimoniu arheologic s-a evidenţiat în mod neprevãzut ca urmare a:
(i) acţiunilor umane, altele decât cercetarea arheologicã atestata, cum ar fi: lucrãri de construcţii, lucrãri de prospecţiuni geologice, inclusiv teledetectie, lucrãri agricole, precum şi alte tipuri de lucrãri şi cercetãri efectuate subteran sau subacvatic;"
2. La articolul 4, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din categoria celor care fac obiectul clasarii în patrimoniul cultural naţional mobil, realizate ca urmare a cercetãrilor arheologice, se anunta de cãtre titularul autorizaţiei de cercetare direcţiilor pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu Regulamentul sapaturilor arheologice.
(3) Descoperirile arheologice intamplatoare se anunta, în termen de cel mult 72 de ore, primarului localitãţii de cãtre persoana descoperitoare, proprietarul ori titularul dreptului de administrare a terenului în cauza."
3. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Prin protejarea bunurilor şi terenurilor de patrimoniu arheologic din zonele definite la art. 2 lit. h) şi i) se înţelege adoptarea mãsurilor ştiinţifice, administrative şi tehnice care urmãresc pãstrarea vestigiilor descoperite intamplator sau ca urmare a cercetãrii arheologice pana la clasarea bunurilor respective sau pana la finalizarea cercetãrii arheologice, prin instituirea de obligaţii în sarcina proprietarilor, administratorilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra terenurilor care conţin sau au conţinut bunurile de patrimoniu arheologic respective, precum şi prin reglementarea sau interzicerea oricãror activitãţi umane, inclusiv a celor autorizate anterior."
4. La articolul 5, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Descãrcarea de sarcina arheologicã este procedura prin care se confirma ca un teren în care a fost evidenţiat patriomoniul arheologic poate fi redat activitãţilor umane curente."
5. La articolul 5, alineatele (2), (3), (5)-(7) şi (10) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Certificatul de descãrcare de sarcina arheologicã reprezintã actul administrativ emis în condiţiile prezentei ordonanţe, prin care se anuleazã regimul de protecţie instituit anterior asupra terenului în care a fost evidenţiat patrimoniul arheologic.
(3) Regimul de protecţie a zonelor cu potenţial arheologic cunoscut şi cercetat este reglementat de legislaţia în vigoare privitoare la protejarea monumentelor istorice şi a bunurilor mobile care fac parte din patrimoniul cultural naţional.
............................................................
(5) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidenţiat intamplator şi delimitat conform prevederilor art. 2 lit. i) se instituie, din momentul descoperirii de bunuri arheologice, pentru o perioada ce nu poate depãşi 12 luni, regimul de protecţie pentru bunurile arheologice şi zonele cu potenţial arheologic, în vederea cercetãrii şi stabilirii regimului de protejare.
(6) Sãpãturile arheologice şi activitãţile umane întreprinse asupra patrimoniului arheologic se efectueazã numai pe baza şi în conformitate cu autorizaţia emisã de Ministerul Culturii şi Cultelor, la propunerea Comisiei Naţionale de Arheologie, în condiţiile legii.
(7) Accesul cu detectoare de metal şi utilizarea lor în situri arheologice, în zonele de interes arheologic prioritar şi în zonele cu patrimoniu arheologic reperat sunt permise numai pe baza autorizãrii prealabile emise de Ministerul Culturii şi Cultelor.
............................................................
(10) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidenţiat intamplator, în condiţiile prevederilor alin. (5), pana la descãrcarea de sarcina arheologicã autorizarea de construire se suspenda sau, dupã caz, primarul localitãţii dispune întreruperea oricãrei alte activitãţi, în conformitate cu avizul direcţiilor pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se instituie regimul de supraveghere sau sãpãtura arheologicã."
6. Dupã articolul 5 se introduce articolul 5^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - (1) Pentru efectuarea sapaturilor impuse de cercetãrile arheologice se foloseşte şi personal necalificat, angajat prin convenţie încheiatã între instituţia angajatoare şi lucrãtori, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Convenţiile prevãzute la alin. (1) se pot încheia pentru o durata de cel mult 180 de zile, pentru desfãşurarea unor activitãţi sezoniere cu program de lucru prelungit; condiţiile şi metodologia încheierii acestor convenţii se stabilesc prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(3) Instituţiile organizatoare pot folosi şi alţi specialişti pentru efectuarea de cercetãri, studii sau alte lucrãri, care îşi vor desfasura activitatea pe baza de contract încheiat în condiţiile <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe; contractul va conţine clauze cu privire la termenul de predare a raportului de sãpãtura, precum şi la cesionarea dreptului de autor asupra rezultatelor ştiinţifice ale cercetãrii, studiului sau lucrãrii efectuate.
(4) Contravaloarea serviciilor şi activitãţilor prestate potrivit alin. (1) şi (3) se stabileşte prin negociere directa între pãrţi; pentru aceasta se calculeazã impozitul şi contribuţia la asigurãrile de sãnãtate, potrivit legii."
7. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În cazul lucrãrilor de construire, modificare, extindere sau reparare privind cai de comunicaţie, dotãri tehnico-edilitare, inclusiv subterane şi subacvatice, excavari, exploatãri de cariere, investitorii persoane fizice sau juridice de drept privat sau ordonatorii de credite ai instituţiilor publice finanţatoare, dupã caz, au obligaţia sa finanteze:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate a investiţiei şi prin proiectul tehnic, a mãsurilor pentru cercetarea şi protejarea patrimoniului arheologic sau, dupã caz, descãrcarea de sarcina arheologicã a zonei afectate de lucrãri şi aplicarea acestor mãsuri;
b) activitatea de supraveghere arheologicã, pe intreaga durata a lucrãrilor, având drept scop protecţia patrimoniului arheologic şi a descoperirilor arheologice intamplatoare;
c) orice modificãri ale proiectului, necesare pentru protejarea descoperirilor arheologice."
8. La articolul 7, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, oficiile din subordinea sa şi, dupã caz, oficiile de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol au obligaţia sa includã zonele de patrimoniu arheologic reperat, pe baza Listei cuprinzând zonele cu patrimoniu arheologic reperat, în planurile cadastrale şi în hartile topografice; lista cuprinzând aceste zone se preia de la direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti."
9. La articolul 8, alineatele (1)-(3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Proprietarii şi titularii dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale asupra terenurilor în care se afla situri arheologice şi celor pe care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au obligaţia de a permite accesul personalului autorizat, în condiţiile prezentei ordonanţe, în vederea cercetãrii şi protejãrii patrimoniului arheologic, precum şi asigurãrii mãsurilor de protecţie şi paza a bunurilor de patrimoniu.
(2) Proprietarii sau arendaşii de terenuri, persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt îndreptãţiţi la plata unor despãgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice pentru perioada în care se desfãşoarã acestea, în cuantumurile şi în condiţiile stabilite prin metodologia aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Despãgubirea pentru venitul agricol nerealizat se plãteşte persoanei îndreptãţite de cãtre finantatorul sãpãturii arheologice, în termen de 60 de zile de la data începerii cercetãrii."
10. Dupã articolul 8 se introduce articolul 8^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Bunurile mobile rezultate în urma descoperirilor arheologice intamplatoare vor fi predate de cãtre descoperitor în termen de maximum 72 de ore direcţiilor pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti."
11. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Proprietarii terenurilor sunt scutiţi de plata impozitului pe terenul agricol pentru suprafeţele afectate de cercetãrile arheologice, pe intreaga durata a efectuãrii acestora."
12. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Instituţii şi organisme de specialitate cu atribuţii în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic"
13. La articolul 10, partea introductivã şi literele b), d)-f) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - În domeniul protejãrii patrimoniului arheologic Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte, direct sau prin instituţiile sale subordonate, urmãtoarele atribuţii:
............................................................
b) asigura îndeplinirea angajamentelor referitoare la protecţia patrimoniului arheologic la care România este parte, asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protecţia patrimoniului arheologic la care România este parte;
............................................................
d) elibereazã autorizaţia de sãpãtura arheologicã prin direcţia de specialitate, în baza deciziei Comisiei Naţionale de Arheologie;
e) instituie şi urmãreşte respectarea Regulamentului sapaturilor arheologice;
f) instituie şi actualizeazã Lista cuprinzând zonele de patrimoniu arheologic reperat, elaboreazã şi urmãreşte metodologia de avizare a lucrãrilor din aceste zone;
............................................................
h) instituie Registrul arheologilor şi asigura actualizarea acestuia;"
14. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, îndeplinesc, în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic, urmãtoarele atribuţii:
a) urmãresc respectarea autorizaţiei de sãpãtura arheologicã şi a Regulamentului sapaturilor arheologice în unitatea administrativ-teritorialã de competenta;
b) avizeazã, pe baza referatelor de specialitate, lucrãrile ce urmeazã sa fie efectuate în zonele cu patrimoniu arheologic evidenţiat intamplator;
c) asigura supravegherea de specialitate a lucrãrilor la care au fost consemnate descoperiri arheologice intamplatoare, declansand, dupã caz, procedurile de clasare prevãzute de lege;
d) emit Certificatul de descãrcare de sarcina arheologicã, pe baza deciziei Comisiei Naţionale de Arheologie, în cazul sapaturilor arheologice sistematice sau pe baza raportului de supraveghere arheologicã, în cazul descoperirilor intamplatoare."
15. La articolul 12, alineatele (1), (2) şi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Se reorganizeazã Comisia Nationala de Arheologie, ca organism ştiinţific de specialitate, fãrã personalitate juridicã, cu rol consultativ în domeniul patrimoniului arheologic, pe lângã Ministerul Culturii şi Cultelor. Comisia Nationala de Arheologie funcţioneazã sub autoritatea ştiinţificã a Academiei Romane.
(2) Comisia Nationala de Arheologie este formatã din specialişti în domeniu, care îşi desfãşoarã activitatea în institutele de profil arheologic, muzee, precum şi în alte instituţii.
.............................................................
(6) Directorul Direcţiei de arheologie din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor este de drept secretarul Comisiei Naţionale de Arheologie."
16. La articolul 13, alineatul (1), partea introductivã şi litera c) ale alineatului (2) şi alineatul (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Componenta nominalã a Comisiei Naţionale de Arheologie este aprobatã prin ordin al ministrului culturii şi cultelor dintre specialiştii în domeniu, propuşi în conformitate cu prevederile prezentului articol. Membrii Comisiei Naţionale de Arheologie au un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit consecutiv o singura data.
(2) Membrii Comisiei Naţionale de Arheologie sunt propuşi, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, de cãtre:
.............................................................
c) facultãţile şi institutele de cercetare de specialitate din domeniul învãţãmântului;
............................................................
(4) Preşedintele Comisiei Naţionale de Arheologie este propus ministrului culturii şi cultelor de cãtre membrii acesteia prin vot secret şi are, la data alegerii sale, un mandat de 4 ani."
17. La articolul 14, partea introductivã şi literele b), d), g), i)-k) şi o) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Comisia Nationala de Arheologie are urmãtoarele atribuţii:
............................................................
b) avizeazã planul anual al cercetãrilor arheologice din România; avizeazã cercetãrile arheologice finanţate sau cofinantate prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor;
............................................................
d) elaboreazã şi actualizeazã Regulamentul sapaturilor arheologice;
............................................................
g) stabileşte criteriile şi avizeazã atestarea specialiştilor şi experţilor din domeniul cercetãrii arheologice, înscrişi în Registrul arheologilor;
............................................................
i) avizeazã studiile de fundamentare pentru definirea, instituirea şi delimitarea zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic;
j) formuleazã prioritãţile cercetãrii arheologice în vederea alocãrii sumelor necesare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor;
k) propune Ministerului Culturii şi Cultelor sau autoritãţilor administraţiei publice locale achiziţionarea de terenuri cu bunuri de patrimoniu arheologic;
.............................................................
o) avizeazã planul cercetãrilor arheologice efectuate de misiunile arheologice romane pe teritoriul altor state, precum şi protocoalele de colaborare cu parteneri strãini privind cercetãri arheologice din România;"
18. La articolul 14, dupã litera o) se introduce litera o^1) cu urmãtorul cuprins:
"o^1) propune actualizarea Listei cuprinzând siturile arheologice de interes prioritar;"
19. La articolul 15, alineatul (1), precum şi partea introductivã şi literele a) şi c) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Se instituie Repertoriul arheologic naţional, administrat de Ministerul Culturii şi Cultelor, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Repertoriul arheologic naţional cuprinde date ştiinţifice, cartografice, topografice, imagini, planuri, precum şi orice alte informaţii privitoare la:
a) zonele cu potenţial arheologic cunoscut şi cercetat; zonele cu potenţial arheologic cunoscut şi necercetat; zonele al cãror potenţial arheologic devine cunoscut intamplator;
............................................................
c) informaţii ştiinţifice privind bunurile mobile descoperite în zonele sau la monumentele istorice prevãzute la lit. a) şi b)."
20. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Monumentele, ansamblurile şi siturile arheologice înregistrate în Repertoriul arheologic naţional se includ în Lista cuprinzând monumentele istorice."
21. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Atribuţiile autoritãţilor administraţiei publice locale în domeniul patrimoniului arheologic"
22. La articolul 17, partea introductivã şi literele a), e) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În vederea protejãrii patrimoniului arheologic şi a respectãrii prevederilor legale în acest domeniu autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele atribuţii:
a) coopereazã cu organismele şi instituţiile publice cu responsabilitãţi în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic pentru punerea în aplicare şi respectarea mãsurilor şi deciziilor acestora;
............................................................
e) cuprind în programele de dezvoltare economicosociala şi urbanistica, respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea patrimoniului arheologic; aproba documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, în conformitate cu avizele de specialitate ale Ministerului Culturii şi Cultelor; elaboreazã sau modifica astfel de documentaţii în scopul stabilirii mãsurilor de protejare a patrimoniului arheologic evidenţiat intamplator, potrivit legii;
f) colaboreazã cu direcţiile pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, transmitand acestora informaţii actualizate cu privire la cererile de autorizare de construire în zonele de patrimoniu arheologic reperat."
23. La articolul 18, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) dispune suspendarea autorizaţiei de construire şi oprirea oricãror lucrãri de construire sau de desfiinţare de construcţii în situaţia descoperirii de vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a declansat procedura de clasare; anunta în cel mai scurt timp direcţia pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional şi organizeazã paza descoperirilor arheologice intamplatoare;
............................................................
c) asigura paza şi protecţia descoperirilor arheologice aflate în proprietate publica, semnaland de urgenta direcţiei pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional orice nerespectare a legii."
24. La articolul 19, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Dezvoltarea durabila a zonelor de interes arheologic prioritar este obiectiv de interes naţional; protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului arheologic din aceste zone sunt, în condiţiile legii, cauza de utilitate publica.
(2) Finanţarea cercetãrii arheologice, a conservãrii, restaurarii şi punerii în valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului Culturii şi Cultelor."
25. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Autoritãţile administraţiei publice locale pe al cãror teritoriu se gãsesc zone de interes arheologic prioritar au obligaţia de a prevedea mãsuri administrative şi tehnice pentru protejarea patrimoniului arheologic şi punerea sa în valoare prin integrarea acestuia în planurile de dezvoltare economicã, socialã şi teritorialã a localitãţilor.
(2) Autoritãţile prevãzute la alin. (1) au obligaţia sa prevadã în bugetele proprii fondurile necesare pentru:
a) elaborarea şi, dupã caz, modificarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, în vederea protejãrii şi punerii în valoare a patrimoniului arheologic;
b) elaborarea reglementãrilor speciale de protecţie în zona;
c) marcarea limitelor zonei de interes arheologic prioritar şi informarea publicului cu privire la regimul special de protecţie a zonei;
(3) pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi pentru elaborarea documentaţiilor prevãzute la alin. (2) autoritãţile administraţiei publice locale pot beneficia de transferuri cu destinaţie specialã din bugetul de stat, în condiţiile legii, precum şi de cofinantare de la bugetul ministerelor implicate.
(4) Avizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului pentru zonele de interes arheologic prioritar se face de cãtre Ministerul Culturii şi Cultelor şi de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei."
26. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - La propunerea Ministerului de Interne, a Ministerului Culturii şi Cultelor şi a Ministerului Administraţiei Publice Guvernul va aproba metodologia de organizare şi asigurare a pazei speciale a siturilor de interes arheologic prioritar, precum şi modul de finanţare a acestor mãsuri."
27. La articolul 22, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Proprietarii şi titularii dreptului de administrare şi ai altor drepturi reale asupra imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes arheologic prioritar au obligaţia de a permite accesul personalului autorizat de Ministerul Culturii şi Cultelor în vederea cercetãrii arheologice şi protejãrii patrimoniului arheologic şi de a asigura mãsurile de protecţie şi paza a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform legii.
(2) Ca urmare a protecţiei speciale a siturilor arheologice înscrise în Repertoriul arheologic naţional, în condiţiile reglementãrilor art. 20, proprietarii sau arendaşii, persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt îndreptãţiţi la plata unor despãgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice pentru perioada în care se desfãşoarã acestea, în cuantumurile şi în condiţiile stabilite prin metodologia aprobatã prin hotãrâre a Guvernului."
28. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Constituie contravenţii, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte, care se sancţioneazã astfel:
a) desfãşurarea fãrã autorizaţia emisã în condiţiile prezentei ordonanţe de cercetãri arheologice, precum şi orice alte activitãţi umane întreprinse asupra patrimoniului arheologic, care afecteazã integritatea sau pun în pericol conservarea acestuia, cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) neanuntarea descoperirilor arheologice în termenul prevãzut la art. 4 alin. (2) de cãtre titularul autorizaţiei de cercetare, cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, sau de cãtre persoanele prevãzute la art. 4 alin. (3) pentru descoperiri arheologice intamplatoare, cu aceeaşi amenda şi confiscarea bunurilor descoperite;
c) încãlcarea prevederilor art. 6 lit. a) şi b), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
d) nerespectarea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau emiterea autorizãrii de construire în absenta acestuia pentru lucrãrile de construire sau de desfiinţare din zonele de patrimoniu arheologic reperat, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
e) eludarea mãsurilor prevãzute la art. 11 lit. a) şi c), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
f) desfãşurarea de activitãţi de cercetare arheologicã de cãtre persoane neatestate, precum şi folosirea detectoarelor de metale în alte condiţii decât cele prevãzute la art. 5 alin. (7), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi confiscarea bunurilor descoperite şi a detectorului;
g) încãlcarea prevederilor art. 8 alin. (1) şi ale art. 22 alin. (1), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."
29. La articolul 25, partea introductivã şi literele a) şi d) ale alineatului (1) şi alineatul (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, dupã caz, de cãtre:
a) specialiştii direcţiilor pentru cultura, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
............................................................
d) organele de poliţie, care au şi obligaţia de a da curs oricãror solicitãri în exercitarea atribuţiilor personalului prevãzut la lit. a)-c).
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 24 lit. a), b) şi g) pot fi constatate şi sancţionate şi de cãtre primar sau de preşedintele consiliului judeţean şi de împuterniciţii acestora."
30. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Desfiinţarea, distrugerea parţialã sau degradarea siturilor arheologice care sunt monumente istorice se sancţioneazã conform legii penale.
(2) În cazul degradãrii acestora se aplica şi mãsura corelativa a obligãrii fãptuitorului la refacerea pãrţilor de construcţie degradate, pe baza avizului organismelor de specialitate prevãzute în prezenta ordonanta."
31. Anexa se abroga.
32. În tot cuprinsul ordonanţei sintagmele Ministerul Culturii şi ministrul culturii se înlocuiesc cu sintagmele Ministerul Culturii şi Cultelor şi, respectiv, ministrul culturii şi cultelor.
ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 43/2000 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
PUSKAS VALENTIN-ZOLTAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016