Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 37 din 16 ianuarie 2002  privind aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 37 din 16 ianuarie 2002 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 58/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 91 din 2 februarie 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 58 din 30 ianuarie 2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, emisã în temeiul <>art. 1 lit. U din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 31 ianuarie 2000, cu urmãtoarele modificãri:
1. La articolul I punctul 1, alineatul 2 al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Prevederile prezentei ordonanţe se aplica la comercializarea produselor noi, folosite sau reconditionate şi a serviciilor destinate consumatorilor, cu excepţia produselor care se comercializeazã ca antichitati şi a produselor necesar a fi reparate sau reconditionate pentru a fi utilizate, cu condiţia ca agentul economic sa informeze cumpãrãtorul despre aceasta."
2. La articolul I punctul 2, articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentei ordonanţe, se înţelege prin:
- calitate - ansamblul de proprietãţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu, care îi conferã aptitudinea de a satisface, conform destinaţiei acestuia, necesitãţile explicite sau implicite;
- consumator - persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpara, dobândeşte, utilizeazã ori consuma produse sau servicii, în afarã activitãţii sale profesionale;
- agent economic - persoana fizica sau juridicã, autorizata, care în cadrul activitãţii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializeazã produse ori pãrţi din acestea sau presteazã servicii;
- producãtor:
a) agentul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
b) agentul economic care fabrica materie prima;
c) agentul economic care îşi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
d) agentul economic care reconditioneaza produsul;
e) agentul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
f) reprezentantul înregistrat în România al unui agent economic care nu are sediul în România sau, în cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
g) agentul economic care importa produse în vederea realizãrii ulterioare a unei operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau orice alta forma de distribuţie specifica derulãrii afacerii;
h) distribuitorul produsului importat, în cazul în care nu se cunoaşte importatorul, chiar dacã producãtorul este menţionat;
i) distribuitorul produsului, în cazul în care importatorul nu poate fi identificat, dacã nu informeazã persoana prejudiciata în termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitãţii importatorului;
- distribuitor - agentul economic din lantul de distribuţie;
- vânzãtor - distribuitorul care oferã produsul consumatorului;
- prestator - agentul economic care furnizeazã servicii;
- produs - bun material a cãrui destinaţie finala este consumul sau utilizarea individualã ori colectivã; sunt considerate produse energia electrica, energia termica, apa şi gazele livrate pentru consumul individual;
- produs sigur - produsul care, folosit în condiţii normale sau previzibile, nu prezintã riscuri sau care prezintã riscuri minime, ţinând seama de întrebuinţarea acestuia; riscul se considera acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie pentru siguranta şi sãnãtatea consumatorilor, în funcţie de urmãtoarele aspecte:
a) caracteristicile produsului, ale ambalarii şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere;
b) efectul asupra altor produse, împreunã cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de prezentare a produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi informaţii furnizate de producãtor;
d) categoria de consumatori expusã riscului prin folosirea produsului;
- produs periculos - produsul care nu poate fi definit ca produs sigur;
- produs cu defecte - produsul la care modul de prezentare, utilizarea previzibila şi data achiziţionãrii nu oferã siguranta consumatorului, producand pagube acestuia;
- paguba - prejudiciul creat consumatorului prin utilizarea unui produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum şi cel creat de servicii necorespunzãtoare furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi material, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii, precum şi pierderea vieţii. În cazul utilizãrii unui produs cu defecte, se considera paguba deteriorarea sau distrugerea oricãrui bun, altul decât produsul cu defecte, cu condiţia ca bunul respectiv sa fie în mod normal destinat folosinţei sau consumului privat şi sa fi fost folosit de persoana prejudiciata pentru uz sau consum personal, iar valoarea pagubei sa nu fie mai mica de 2 milioane lei;
- produs de folosinta îndelungatã - produsul relativ complex, constituit din piese şi subansambluri, proiectat şi construit pentru a putea fi utilizat pe durata medie de utilizare şi asupra cãruia se pot efectua reparaţii sau activitãţi de întreţinere;
- serviciu - activitatea, alta decât cea din care rezulta produse, efectuatã în scopul satisfacerii unor necesitaţi ale consumatorilor;
- declaraţie de conformitate - declaraţia facuta de cãtre un producãtor sau un prestator, prin care acesta informeazã, pe propria rãspundere, despre faptul ca un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
- clauza abuzivã - o clauza contractualã care nu a fost negociata direct cu consumatorul şi care prin ea însãşi sau împreunã cu alte prevederi din contract creeazã, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile pãrţilor;
- termen de garanţie - limita de timp, care curge de la data dobândirii produsului sau serviciului, pana la care producãtorul sau prestatorul îşi asuma responsabilitatea remedierii sau înlocuirii produsului ori serviciului achiziţionat, pe cheltuiala sa, dacã deficientele nu sunt imputabile consumatorului;
- termen de valabilitate - limita de timp, stabilitã de producãtor, pana la care un produs perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sãnãtatea consumatorului îşi pãstreazã caracteristicile specifice, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi pãstrare; pentru produsele alimentare acesta reprezintã data limita de consum;
- data durabilitatii minimale - data stabilitã de producãtor pana la care un produs alimentar îşi pãstreazã caracteristicile specifice în condiţii de depozitare corespunzãtoare; produsele pentru care se stabileşte data durabilitatii minimale nu trebuie sa fie periculoase nici dupã aceasta data;
- durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit în documente tehnice normative sau declarat de cãtre producãtor ori convenit între pãrţi, în cadrul cãruia produsele de folosinta îndelungatã trebuie sa îşi menţinã caracteristicile functionale, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare;
- viciu ascuns - deficienta calitativã a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscutã şi nici nu putea fi cunoscutã de cãtre consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;
- practici comerciale abuzive - metode de vânzare restrictive sau condiţionate care afecteazã interesele consumatorilor;
- punere pe piata - acţiunea de a face disponibil pentru prima data, contra cost sau gratuit, un produs sau un serviciu în vederea distribuirii sau utilizãrii."
3. La articolul I, dupã punctul 2 se introduce punctul 2^1 cu urmãtorul cuprins:
"2^1. Litera d) a articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
<<d) de a fi despãgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzãtoare a produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevãzute de lege;>>"
4. La articolul I punctul 3, articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate în condiţii normale, pot pune în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor.
Se interzic producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafãcute."
5. La articolul I punctul 4, articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Produsele se comercializeazã numai în cadrul termenului de valabilitate sau al datei durabilitatii minimale stabilite de producãtor.
Se interzice modificarea termenului de valabilitate sau a datei durabilitatii minimale înscrise pe produs, pe eticheta, pe ambalaj sau în documentele insotitoare."
6. La articolul I, dupã punctul 4 se introduce punctul 4^1 cu urmãtorul cuprins:
"4^1. Partea introductivã şi litera b) ale alineatului 1 al articolului 6 vor avea urmãtorul cuprins:
<<Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileşte norme şi reglementãri specifice sau le imbunatateste pe cele existente, când se impune protecţia vieţii, sãnãtãţii sau securitãţii consumatorilor, în urmãtoarele cazuri:
...............................................................
b) furnizarea şi utilizarea produselor, precum şi prestarea serviciilor.>>"
7. La articolul I punctul 5, articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Agenţii economici sunt obligaţi:
a) producãtorii:
- sa rãspundã pentru prejudiciul actual şi cel viitor cauzat de produsul cu defect, precum şi pentru cel cauzat ca rezultat cumulat al produsului cu defect cu o acţiune sau o omisiune a unei terţe persoane;
- sa punã pe piata numai produse sigure şi, dacã actele normative în vigoare prevãd, acestea sa fie testate şi/sau certificate;
- sa punã pe piata numai produse care respecta condiţiile prescrise sau declarate;
- sa opreascã livrãrile, respectiv sa retragã de pe piata sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise, declarate sau care ar putea afecta viata, sãnãtatea ori securitatea consumatorilor, dacã aceasta mãsura constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitãţile respective;
- sa asigure în producţie condiţii igienico-sanitare conform normelor sanitare în vigoare;
b) distribuitorii:
- sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi respecta condiţiile prescrise sau declarate;
- sa nu comercializeze produse despre care deţin informaţii sau considera ca pot fi periculoase;
- sa anunţe, imediat, autoritãţile publice competente, precum şi producãtorul despre existenta pe piata a oricãrui produs de care au cunostinta ca este periculos;
- sa retragã de la comercializare produsele la care organele abilitate de lege au constatat ca nu îndeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, dacã aceasta constituie singurul mijloc prin care se pot elimina neconformitãţile respective;
- sa asigure condiţiile tehnice stabilite de producãtor, precum şi condiţiile igienico-sanitare pe timpul transportului, manipulãrii, depozitarii şi desfacerii, conform normelor în vigoare;
c) prestatorii de servicii:
- sa foloseascã, în cadrul serviciilor prestate, numai produse şi proceduri sigure şi, dupã caz, dacã actele normative în vigoare prevãd, acestea sa fie testate şi/sau certificate, şi sa anunţe imediat existenta pe piata a oricãrui produs despre care au cunostinta ca este periculos;
- sa presteze numai servicii care nu afecteazã viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- sa respecte condiţiile prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevãzute în contracte;
- sa asigure, la prestarea serviciilor, condiţiile tehnice stabilite de producãtor, precum şi condiţiile igienico-sanitare, conform normelor în vigoare;
- sa rãspundã pentru prejudiciul actual şi cel viitor cauzat de serviciul defectuos prestat."
8. La articolul I punctul 6, articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Agenţii economici sunt obligaţi sa punã pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, sa se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi sa nu foloseascã practici comerciale abuzive."
9. La articolul I, dupã punctul 6 se introduc punctele 6^1 -6^5 cu urmãtorul cuprins:
"6^1. Litera a) a articolului 10 va avea urmãtorul cuprins:
<<a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fãrã a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale abuzive în vânzare, de natura a influenta opţiunea acestora;>>
6^2. La articolul 10, dupã litera f) se introduce litera g) cu urmãtorul cuprins:
<<g) de a sesiza asociaţiile pentru protecţia consumatorilor şi organele administraţiei publice asupra încãlcãrii drepturilor şi intereselor lor legitime, în calitate de consumatori, şi de a face propuneri referitoare la îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor.>>
6^3. La articolul 11 se introduce alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
<<Indicaţiile mijloacelor de mãsurare trebuie sa fie lizibile şi la vederea cumpãrãtorului.>>
6^4. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 12. - Consumatorii au dreptul de a pretinde vanzatorilor remedierea sau înlocuirea gratuita a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despãgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate. Dupã expirarea acestui termen consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apãrute pe durata medie de utilizare a acestora.
Vânzãtorul suporta toate cheltuielile legate de aceste deficiente, situaţie care nu îl exonereaza de rãspundere pe producãtor în relaţia sa cu vânzãtorul.>>
6^5. La articolul 13, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
<<Remedierea deficienţelor apãrute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate şi care nu sunt imputabile consumatorului se face în termenul maxim stabilit prin reglementãri sau, dupã caz, prin contract.>>"
10. La articolul I punctul 7, alineatul 2 al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Restituirea contravalorii produsului sau serviciului se face la valoarea actualizatã a acestuia, calculatã în funcţie de indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistica. Valoarea actualizatã astfel calculatã nu va putea fi mai mica decât contravaloarea produsului sau serviciului pe care agentul economic obligat la restituire o percepe pentru produse sau servicii de acelaşi fel, în momentul restituirii."
11. La articolul I, dupã punctul 7 se introduc punctele 7^1 -7^3 cu urmãtorul cuprins:
"7^ 1. La articolul 15 se introduce alineatul 4 cu urmãtorul cuprins:
<<Persoanele împuternicite conform art. 49 sa constate contravenţia şi sa aplice sancţiunea prevãzutã de prezenta ordonanta vor stabili o data cu sancţiunea şi mãsuri de remediere, înlocuire a produsului ori a serviciului, precum şi restituirea contravalorii acestuia, dupã caz.>>
7^2. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 17. - Vânzãtorul asigura toate operaţiunile necesare repunerii în funcţiune, înlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse în cadrul duratei medii de utilizare, precum şi a celor ocazionate de transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea şi ambalarea acestora; vânzãtorul suporta şi cheltuielile legate de acestea, situaţie care nu îl exonereaza de rãspundere pe producãtor în relaţia sa cu vânzãtorul.>>
7^3. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 19. - Informarea consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizeazã, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu la vedere, dupã caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnica, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia.>>"
12. La articolul I punctul 8, articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Producãtorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producãtorului, adresa producãtorului, cantitatea şi, dupã caz, termenul de garanţie, de valabilitate sau data durabilitatii minimale, principalele caracteristici tehnice şi calitative, compozitia, aditivii folosiţi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare, manipulare, depozitare, conservare sau pãstrare, despre contraindicatii, precum şi despre valoarea nutritiva la produsele alimentare preambalate şi despre ţara producãtoare, în cazul produselor din import.
Produsele de folosinta îndelungatã trebuie sa fie însoţite de certificatul de garanţie şi, dacã reglementãrile în vigoare prevãd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnica ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de cãtre producãtor.
Vânzãtorul trebuie sa informeze consumatorii despre preţul produsului şi sa ofere acestora toate informaţiile şi documentele tehnice care trebuie sa însoţeascã produsul.
Toate informaţiile privitoare la produsele şi serviciile oferite consumatorilor, documentele insotitoare, precum şi contractele preformulate trebuie sa fie scrise în limba romana, indiferent de ţara de origine a acestora, fãrã a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi."
13. La articolul I, dupã punctul 9 se introduce punctul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"9^1. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 25. - Preţurile şi tarifele trebuie indicate în mod vizibil şi într-o forma neechivoca, uşor de citit.>>"
14. La articolul I punctul 10, articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Comercializarea produselor şi prestarea serviciilor se fac în locuri şi în spaţii autorizate, conform reglementãrilor legale în vigoare.
Este obligatorie afişarea, în mod vizibil, a denumirii unitãţii, autorizaţiei de funcţionare, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare.
Orarele de funcţionare vor fi stabilite, dupã caz, în conformitate cu hotãrârile administraţiei publice locale."
15. La articolul I, dupã punctul 10 se introduc punctele 10^1 şi 10^2 cu urmãtorul cuprins:
"10^1. Articolul 27 se abroga.
10^2. Articolele 28-32 vor avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 28. - Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneazã şi realizeazã politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor.
Art. 29. - Atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi relaţiile dintre aceasta şi alte organisme competente în domeniu se stabilesc prin hotãrâri ale Guvernului.
Guvernul va stabili reglementãri în domeniul protecţiei consumatorilor pentru organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi, respectiv, pentru unele servicii publice ale ministerelor şi altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale, organizate în judeţe şi în municipiul Bucureşti.
Guvernul va stabili reglementãri-cadru în domeniul protecţiei consumatorilor pentru organele de specialitate şi serviciile publice ale administraţiei publice locale.
Taxele care se percep de cãtre serviciile sau organele administraţiei publice, cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor, se stabilesc conform legii, iar tarifele pentru incercarile efectuate în laboratoare proprii, subordonate sau agreate, conform actelor normative în vigoare.
Art. 30. - Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, în baza consultãrii cu alte organisme interesate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu cele neguvernamentale, elaboreazã reglementãri referitoare la modalitãţile concrete de colaborare şi de sprijinire reciprocã şi le propune spre aprobare Guvernului.
Art. 31. - În sensul prezentei ordonanţe, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sunt considerate organizaţii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform legii, şi care, fãrã a urmãri realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general.
Art. 32. - Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare în consiliile consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor, în care organele administraţiei publice sunt reprezentate, dacã îndeplinesc condiţiile prezentei ordonanţe.>>"
16. La articolul I punctul 11, partea introductivã a articolului 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care apara drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor, în general, sunt, de drept, parteneri sociali în consiliile consultative prevãzute în prezenta ordonanta, dacã:"
17. La articolul I, dupã punctul 11 se introduc punctele 11^1 şi 11^2 cu urmãtorul cuprins:
"11^1. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 36. - Personalul de conducere şi salariaţii organelor de specialitate ale administraţiei publice, precum şi ale serviciilor publice descentralizate ale ministerelor sau ale altor autoritãţi, cu atribuţii pe linia protecţiei consumatorilor nu au dreptul de a deţine funcţii în organele de conducere ale asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor.>>
11^2. Partea introductivã a articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 37. - Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sunt consultate de cãtre serviciile şi organismele administraţiei publice prevãzute la art. 36, potrivit competentelor, la elaborarea dispoziţiilor şi procedurilor cu caracter general şi a altor lucrãri care au ca scop protecţia consumatorilor, cu privire la:>>"
18. La articolul I, punctul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"12. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 38. - Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) de a fi sprijinite logistic de cãtre organismele administraţiei publice centrale şi locale, în vederea atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale;
c) de a solicita autoritãţilor competente luarea de mãsuri în vederea opririi producţiei sau retragerii de pe piata a produselor ori serviciilor care nu asigura nivelul calitativ prescris în documentele stabilite de lege sau care pun în pericol viata, sãnãtatea ori securitatea consumatorilor;
d) de a solicita agenţilor economici realizarea de produse şi servicii în condiţii speciale, în vederea satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap sau de varsta a treia;
e) de a fi consultate cu ocazia elaborãrii actelor normative, standardelor sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice şi calitative ale produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;
f) de a solicita şi de a obţine informaţii asupra preţului şi caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de natura sa ajute consumatorul la luarea unei decizii asupra achiziţionãrii acestora;
g) de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficienţelor de calitate ale produselor şi serviciilor, precum şi asupra consecinţelor vãtãmãtoare ale acestora pentru consumatori;
h) de a introduce acţiuni în justiţie pentru apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor;
i) de a solicita serviciilor sau organelor administraţiei publice, prevãzute la art. 36, efectuarea de analize şi încercãri ale produselor destinate consumatorilor şi de a publica rezultatele;
j) de a iniţia acţiuni proprii, în vederea identificarii cazurilor în care agenţii economici nu respecta drepturile consumatorilor prevãzute de lege, precum şi a cazurilor de neconformitate a produselor sau serviciilor, şi de a sesiza, în cadrul unei proceduri de urgenta, serviciile sau organele de specialitate ale administraţiei publice abilitate sa acţioneze în consecinta.>>"
19. La articolul I, dupã punctul 13 se introduc punctele 13^1 -13^7 cu urmãtorul cuprins:
"13^1. Dupã articolul 38 se introduc articolele 38^1 -38^6 cu urmãtorul cuprins:
<<Art. 38^1. - Centrele de consultanţa şi informare a consumatorilor pot fi organizate la nivel de birouri în structura organizatoricã a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor şi desfãşoarã activitãţi gratuite în folosul acestora constând în informaţii, recomandãri şi consultanţa privind problemele legate de achiziţionarea unui produs sau serviciu.
Art. 38^2. - Sumele primite de la bugetul de stat, prin intermediul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, se utilizeazã exclusiv pentru înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de consultanţa şi informare a consumatorilor, respectiv pentru:
a) salarizarea sau, dupã caz, remunerarea personalului utilizat în centrele de consultanţa şi informare a consumatorilor, care se va face în funcţie de timpul efectiv lucrat, pana la nivelul maxim al funcţiei echivalente utilizate în cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;
b) cheltuieli materiale efectuate pentru întreţinerea sediului şi a dotãrilor aferente;
c) cheltuieli curente şi cele ocazionate de tipãrirea materialelor informative.
Sumele prevãzute la alin. 1 se utilizeazã în condiţiile <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, iar sumele rãmase neutilizate la data încheierii exerciţiului financiar se restituie la bugetul de stat.
Art. 38^3. - Sumele primite de la bugetele locale prin hotãrâri ale consiliilor locale sau, dupã caz, ale consiliilor judeţene vor fi utilizate în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate de acestea cu asociaţiile respective, conform legii.
Sumele prevãzute la alin. 1 se utilizeazã în condiţiile <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, iar sumele rãmase neutilizate se restituie bugetelor locale respective.
Art. 38^4. - Controlul asupra activitãţilor desfãşurate în centrele de consultanţa şi informare a consumatorilor din cadrul asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, care au primit sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se exercita de cãtre Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 38^5. - Pentru anul 2000, din bugetul aprobat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor s-au alocat 200 milioane lei pentru înfiinţarea şi funcţionarea unui centru-pilot de consultanţa şi informare a consumatorilor în municipiul Bucureşti şi 195 milioane lei pentru finanţarea unor programe în domeniul protecţiei consumatorilor, editarea de materiale şi organizarea de acţiuni privind informarea opiniei publice prin mass-media.
Art. 38^6. - Centrele de consultanţa şi informare a consumatorilor beneficiazã de asistenta de specialitate din partea personalului Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, împuternicit în acest scop.>>
13^2. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
<<Consiliul consultativ>>
13^3. Litera a) a articolului 40 va avea urmãtorul cuprins:
<<a) reprezentanţi ai tuturor serviciilor descentralizate şi ai organelor administraţiei publice care au competente cu caracter general sau special în domeniul protecţiei consumatorilor şi au structuri organizatorice la nivelul respectiv;>>
13^4. Titlul capitolului VIII va avea urmãtorul cuprins:
<<Raporturile juridice dintre consumatorii prejudiciati şi agenţii economici>>
13^5. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 42. - Agenţii economici rãspund pentru orice paguba datoratã unor deficiente privind calitatea produselor sau serviciilor, aparuta în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate a acestora şi care nu este imputabilã consumatorului, precum şi unor eventuale vicii ascunse constatate pe durata medie de utilizare, care nu permit folosirea de cãtre consumator a produsului sau serviciului potrivit scopului pentru care acesta a fost realizat şi achiziţionat sau care pot afecta viata, sãnãtatea ori securitatea consumatorilor.
Rãspunderea se menţine şi în cazul în care livrarea produselor sau prestarea serviciilor se face în mod gratuit sau cu preţ redus ori dacã acestea se comercializeazã ca piese de schimb sau se distribuie sub alte forme.
Dacã doua sau mai multe persoane sunt rãspunzãtoare pentru aceeaşi paguba, ele rãspund solidar.>>
13^6. Dupã articolul 42 se introduc articolele 42^1 -42^7 cu urmãtorul cuprins:
<<Art. 42^1. - Pentru angajarea rãspunderii civile a agentului economic consumatorul prejudiciat trebuie sa facã dovada pagubei, a defectului şi a raportului de cauzalitate dintre defect şi paguba.
Art. 42^2. - Agentul economic este exonerat de rãspundere dacã dovedeşte existenta uneia dintre situaţiile urmãtoare:
a) nu el este cel care a pus produsul în circulaţie;
b) defectul care a generat paguba nu a existat la data la care produsul a fost pus în circulaţie sau a apãrut ulterior punerii în circulaţie a produsului din cauze neimputabile lui;
c) produsul nu a fost fabricat pentru a fi comercializat sau pentru orice alta forma de distribuţie în scop economic;
d) paguba se datoreazã respectãrii unor condiţii obligatorii impuse de reglementãrile emise de autoritãţile competente;
e) nivelul cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice la momentul punerii în circulaţie a produsului nu i-a permis depistarea existenţei defectului.
Producãtorul de componente este exonerat de rãspundere dacã dovedeşte ca defectul este imputabil fabricantului produsului finit datoritã proiectãrii gresite a ansamblului în care acesta a fost montat sau instrucţiunilor date de cãtre acesta.
Art. 42^3. - Rãspunderea agentului economic poate fi limitatã de instanta competenta în cazul în care paguba este cauzatã, împreunã, de defectul produsului şi culpa consumatorului vãtãmat sau prejudiciat ori a altei persoane, pentru care aceasta este ţinuta sa rãspundã.
Art. 42^4. - Aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe nu exclude posibilitatea consumatorului vãtãmat ori prejudiciat de a pretinde despãgubiri în temeiul rãspunderii contractuale sau extracontractuale ori al altui regim special de rãspundere existent la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
Societãţile de asigurare au un drept de regres impotriva agentului economic rãspunzãtor, conform legii, pentru sumele plãtite persoanelor prejudiciate.
Art. 42^5. - Orice clauza abuzivã contractualã de limitare sau exonerare de rãspundere a agentului economic, încheiatã între comerciant şi consumator, este lovitã de nulitate absolutã.
Art. 42^6. - Dreptul la acţiune pentru repararea pagubei, ce decurge din prevederile prezentei ordonanţe, se prescrie în termen de 3 ani, care curge de la data la care reclamantul a avut sau ar fi trebuit sa aibã cunostinta de existenta pagubei, a defectului şi a identitãţii agentului economic, însã nu mai târziu de la împlinirea a 10 ani de la data la care agentul economic a pus produsul în circulaţie, cu condiţia ca paguba sa se fi produs înãuntrul termenului de 10 ani.
Art. 42^7. - Acţiunea pentru repararea pagubelor produse este de competenta instanţei de judecata în a carei raza teritorialã s-a produs paguba sau consumatorul are domiciliul ori agentul economic reclamat îşi are sediul, dupã caz.>>
13^7. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 43. - Acţiunile în justiţie îndreptate de cãtre asociaţiile pentru protecţia consumatorilor, înfiinţate în condiţiile prevãzute la art. 33 şi 34, impotriva agenţilor economici care au prejudiciat drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor sunt scutite de taxe de timbru.>>"
20. La articolul I punctul 14, articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sanctioneaza dupã cum urmeazã:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a şi a 5-a liniuta, lit. c) prima şi a 2-a liniuta, art. 15 alin. 1, cu amenda contravenţionalã de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, lit. b) a 3-a şi a 4-a liniuta, cu amenda contravenţionalã de la 7.000.000 lei la 70.000.000 lei;
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a şi a 5-a liniuta, lit. c) a 3-a şi a 4-a liniuta, art. 9 şi art. 11, cu amenda contravenţionalã de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
d) încãlcarea dispoziţiilor art. 13 alin. 1, art. 14 alin. 1, art. 17-25 şi art. 26 alin. 1, cu amenda contravenţionalã de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei."
21. La articolul I punctul 15, articolul 46^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - Împiedicarea, sub orice forma, a organelor administraţiei publice însãrcinate cu protecţia consumatorilor de a exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora constituie contravenţie, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune, şi se sancţioneazã cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei."
22. La articolul I punctul 18, articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 46 şi 46 1 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai altor organe ale administraţiei publice, potrivit competentelor stabilite prin actele normative în vigoare.
În cazul sancţiunilor cu închisoare contravenţionalã, mãsura se aplica de cãtre instanta competenta la sesizarea organului din care face parte agentul constatator.
Organele de poliţie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor împuternicite prevãzute la alin. 1, aflate în exerciţiul funcţiunii, sau sa le însoţeascã, dupã caz.
Organele de control prevãzute la alin. 1 pot preleva produse în vederea testarii acestora în laboratoare. Contravaloarea produselor prelevate şi a cheltuielilor legate de testarea lor se suporta de cãtre organul administraţiei publice dacã în urma testarii nu se constata neconformitãţi fata de cerinţele de securitate şi/sau de calitate prescrise sau declarate. În caz contrar cheltuielile respective se suporta de cãtre agentul economic."
23. La articolul I punctul 20, articolul 50^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor agentul constatator poate propune urmãtoarele mãsuri:
1. oprirea definitiva a importului, a fabricaţiei, a comercializãrii şi retragerea din circuitul consumului uman a produselor care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafãcute;
b) au termenul de valabilitate expirat;
c) sunt interzise consumului uman prin reglementãri legale;
2. oprirea temporarã a importului, fabricaţiei şi a comercializãrii produselor care nu sunt destinate consumului uman sau a prestãrii serviciilor, pana la remedierea deficienţelor, în cazurile în care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafãcute;
b) se presteazã servicii care pot pune în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor;
3. oprirea temporarã a comercializãrii produselor sau a utilizãrii acestora la prestarea serviciilor, pana la remedierea deficienţelor, dacã:
a) produsele nu sunt testate şi/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu îndeplinesc caracteristicile prescrise sau declarate, fãrã ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu prezintã elementele de identificare şi de caracterizare, precum şi documentele de însoţire, conform prevederilor art. 18-22;
4. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la comercializare, dacã aceasta constituie singurul mijloc care face sa înceteze pericolul.
Conducãtorii autoritãţilor publice prevãzute la art. 49 alin. 1 pot dispune prin ordin sau decizie, publicatã în condiţiile legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, oprirea definitiva a importului, a fabricaţiei, a comercializãrii şi/sau retragerea de pe piata a produselor care sunt confirmate, prin buletine de analiza şi/sau încercãri/expertize, ca fiind periculoase, falsificate sau contrafãcute prin insesi natura, compozitia, caracteristicile tehnico-functionale ori calitative intrinseci ale acestora."
24. La articolul I punctul 24, articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Produsele periculoase, falsificate sau contrafãcute se confisca de organele abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator, şi se distrug sau se valorifica, dupã caz, conform prevederilor legale.
Veniturile încasate ilicit de cãtre agenţii economici, ca urmare a încãlcãrii prevederilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a şi a 4-a liniuta, art. 7 lit. b) prima şi a 2-a liniuta şi ale art. 7 lit. c) prima şi a 2-a liniuta, se preiau la bugetul de stat de organele abilitate ale Ministerului Finanţelor Publice."
25. La articolul I, dupã punctul 24 se introduc punctele 24^1 -24^5 cu urmãtorul cuprins:
"24^1. Dupã articolul 56 se introduc articolele 56^1 şi 56^2 cu urmãtorul cuprins:
<<Art. 56^1. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu prevederile Codului civil.
Art. 56^2. - Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplica:
a) pagubelor generate de produsele puse în circulaţie anterior datei intrãrii în vigoare a acesteia;
b) pagubelor rezultate din accidentele nucleare.>>
24^2. Articolul 57 se abroga.
24^3. Dupã articolul 58 se introduce articolul 58^1 cu urmãtorul cuprins:
<<Art. 58^1. - Începând cu anul 2001 numãrul centrelor de consultanţa şi informare a consumatorilor pentru care se acorda sume de la bugetul de stat va fi stabilit prin hotãrâre a Guvernului, dupã aprobarea legii bugetului de stat pe anul respectiv, cu încadrarea în sumele aprobate cu aceasta destinaţie.>>
24^4. Articolul 59 se abroga.
24^5. Dupã articolul 59 se introduce articolul 59^1 cu urmãtorul cuprins:
<<Art. 59^1. - Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor aproba sau modifica criteriile de evaluare şi selectare a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor care înfiinţeazã şi funcţioneazã centre de consultanţa şi informare a consumatorilor, precum şi modelul de convenţie prevãzut la art. 38^3 alin. 1.>>"
26. Articolul III va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 , aprobatã prin <>Legea nr. 11/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu cele aduse prin prezenta ordonanta şi prin legea de aprobare a acesteia, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare."
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi <>Ordonanta Guvernului nr. 87/2000 privind rãspunderea producãtorilor pentru pagubele generate de produsele defectuoase şi <>Ordonanta Guvernului nr. 88/2000 privind finanţarea centrelor de consultanţa şi informare a consumatorilor se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 17 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 20 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016