Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 36 din 16 ianuarie 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale si al zonei contigue ale Romaniei
ART. 1 <>Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale şi al zonei contigue ale României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 9 august 1990, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 1. - Prezenta lege reglementeazã statutul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive, în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificatã de România prin <>Legea nr. 110/1996 ." 3. Dupã articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 1^1. - Marea teritorialã a României curpinde fasia de mare adiacenta ţãrmului ori, dupã caz, apelor maritime interioare, având lãţimea de 12 mile marine (22.224 m), masurata de la liniile de baza. Liniile de baza sunt liniile celui mai mare reflux de-a lungul ţãrmului sau, dupã caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale ţãrmului, inclusiv ale ţãrmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de acostare, amenajãrilor hidrotehnice şi ale altor instalaţii portuare permanente. Coordonatele geografice ale punctelor între care sunt trasate liniile de baza drepte sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege. În cazul unor evolutii obiective de natura sa influenteze punctele între care sunt trasate liniile de baza drepte, coordonatele noilor puncte sunt stabilite prin hotãrâre a Guvernului. Limita exterioarã a marii teritoriale este linia care are fiecare punct situat la o distanta de 12 mile marine, masurata de la punctul cel mai apropiat al liniilor de baza." 4. Dupã articolul 7 se introduce capitolul II^1 cu urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL II^1 Zona economicã exclusiva a României în Marea Neagra Art. 7^1. - Zona economicã exclusiva a României este instituitã în spaţiul marin al ţãrmului romanesc la Marea Neagra, situat dincolo de limita apelor marii teritoriale şi adiacent acestora, în care România îşi exercita drepturi suverane şi jurisdicţia asupra resurselor naturale ale fundului marii, subsolului acestuia şi coloanei de apa de deasupra, precum şi în ceea ce priveşte diferitele activitãţi legate de explorarea, exploatarea, protecţia, conservarea mediului şi gestionarea acestora. În condiţiile specifice determinate de dimensiunile Marii Negre, întinderea zonei economice exclusive a României se stabileşte prin delimitare, pe baza de acord încheiat cu statele vecine ale cãror tarmuri sunt limitrofe sau situate fata în fata cu litoralul romanesc al Marii Negre, ţinându-se seama de faptul ca lãţimea maxima a zonei economice exclusive, în conformitate cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificatã de România prin <>Legea nr. 110/1996 , poate fi de 200 mile marine mãsurate de la liniile de baza prevãzute la art. 1^1. Delimitarea se face în conformitate cu principiile general recunoscute de dreptul internaţional şi cu respectarea legislaţiei romane, prin aplicarea, în funcţie de circumstanţele specifice din fiecare sector de delimitat, a principiilor şi criteriilor de delimitare general recunoscute, astfel încât sa se ajungã la o soluţie echitabila. Art. 7^2. - În zona economicã exclusiva România exercita: a) drepturi suverane de explorare şi exploatare, protecţie, conservare şi gestionare a tuturor resurselor naturale biologice şi/sau nebiologice şi a altor resurse care se afla pe fundul marii, în subsolul acestuia, în coloana de apa, în spaţiul aerian de deasupra acestuia; b) drepturi suverane privind alte activitãţi legate de explorarea şi exploatarea zonei în scopuri economice, cum sunt producerea de energie cu ajutorul apei, a curentilor şi a vanturilor; c) drepturi exclusive privind amplasarea şi folosirea de insule artificiale, de instalaţii şi lucrãri destinate cercetãrii ştiinţifice, explorãrii şi exploatãrii resurselor naturale din aceasta zona sau în alte scopuri economice; d) jurisdicţie privind: - amplasarea şi folosirea de insule artificiale, de instalaţii şi lucrãri; - cercetarea ştiinţificã marina; - protecţia şi conservarea mediului marin şi a faunei marine; e) alte drepturi prevãzute în prezenta lege sau în alte acte normative ale României şi de normele general recunoscute ale dreptului internaţional. Drepturile suverane şi jurisdicţia prevãzute la alin. 1 se realizeazã în conformitate cu legislaţia României. Art. 7^3. - România poate coopera în zona sa economicã exclusiva, prin organele sale competente, cu celelalte state riverane la Marea Neagra, pentru asigurarea conservãrii, explorãrii şi exploatãrii rationale a resurselor biologice, protecţiei şi apãrãrii mediului marin, îndeosebi în sectoarele direct invecinate cu aceasta zona, ţinându-se seama de caracteristicile specifice ale Marii Negre ca mare semiinchisa şi cu potenţial biologic redus. Art. 7^4. - În zona economicã exclusiva a României toate statele, riverane sau fãrã litoral, se bucura, în conformitate cu normele general recunoscute ale dreptului internaţional, de libertãţile de navigaţie, de survol şi de a instala cabluri şi conducte submarine, precum şi de libertatea de a utiliza marea în alte scopuri licite pe plan internaţional, legate de exercitarea acestor libertãţi, în condiţiile respectãrii prevederilor prezentei legi şi ale altor acte normative ale României. Pe axul traseului cablurilor şi conductelor montate în mare se instituie zone de securitate şi protecţie, care se întind pana la 1.000 de metri de o parte şi de alta a acestuia. Art. 7^5. - România are interese prioritare în legatura cu stocurile de peşti anadromi care se reproduc în apele sale şi are rãspunderea principala pentru aceste specii, exercitandu-şi în consecinta drepturile cu privire la ele. Organele competente romane iau mãsuri pentru a asigura conservarea stocurilor acestor specii de peşti anadromi prin acţiuni corespunzãtoare şi stabilirea de norme privind reglementarea pescuitului lor, inclusiv stabilirea capturii totale autorizate, şi coopereazã în acest scop cu organele altor state interesate, în cazul în care speciile menţionate migreaza dincolo de limitele zonei economice exclusive a României. Art. 7^6. - România asigura utilizarea optima a resurselor piscicole şi a altor resurse biologice, prin luarea mãsurilor tehnice sau de alta natura ce se impun cu privire la conservarea şi gestionarea lor în toate apele situate în interiorul limitelor exterioare ale zonei sale economice exclusive, cu luarea în considerare a celor mai sigure date ştiinţifice, iar în cazurile în care considera necesar, în colaborare cu organizaţiile internaţionale având competenta în acest domeniu şi la care România este sau nu este membra. În acest scop organele competente romane stabilesc anual volumul total autorizat al capturilor pentru fiecare specie de peste şi alte resurse biologice, adopta mãsuri tehnice şi de alta natura pentru a asigura un pescuit raţional şi conservarea, protecţia şi regenerarea resurselor biologice, asigurând respectarea legislaţiei romane în materie privind monitorizarea prin satelit a navelor de pescuit, inclusiv inspecţia, reţinerea, sechestrarea şi urmãrirea judiciarã a navelor de pescuit care incalca drepturile suverane ale statului roman. Stocurile de peşti anadromi care se reproduc în cursurile de apa ale României nu pot fi pescuite decât în apele situate în interiorul limitelor zonei sale economice exclusive. În ceea ce priveşte respectarea reglementãrilor privind stocurile de peşti ce habiteaza sau traverseaza ape situate în zonele economice exclusive ale altor state ori migreaza în apele internaţionale, cooperarea României va fi asigurata prin acorduri specifice, în vederea conservãrii şi gestiunii acestor stocuri, şi ţinând seama, în mod corespunzãtor, de interesele şi de responsabilitãţile sale. Art. 7^7. - Organele competente romane pot permite accesul navelor de pescuit ale altor state în zona economicã exclusiva a României, pe baza de acorduri, în condiţii de reciprocitate, cu respectarea legilor şi a reglementãrilor romane, precum şi a normelor general recunoscute ale dreptului internaţional, în scopul exploatãrii unui eventual excedent al volumului total autorizat al capturilor. Statele care participa, pe baza de acord cu România, la mãsuri care urmãresc reînnoirea stocurilor de peşti anadromi şi la refacerea resurselor piscicole şi a altor resurse biologice din zona sa economicã exclusiva, îndeosebi prin finanţarea acestor mãsuri, sunt luate în considerare cu prioritate la realizarea prevederilor alin. 1. Art. 7^8. - În zona sa economicã România are jurisdicţie exclusiva asupra insulelor artificiale, instalaţiilor şi lucrãrilor, inclusiv dreptul de a exercita controlul pentru prevenirea infracţiunilor şi a altor încãlcãri privind legile şi reglementãrile sale în domeniul vamal, fiscal, sanitar şi al imigratiei, precum şi în legatura cu legile şi regulamentele privind securitatea. În jurul insulelor artificiale, al instalaţiilor şi lucrãrilor din zona economicã exclusiva a României se instituie zone de securitate şi protecţie care se întind pana la 500 de metri de la fiecare punct al limitelor lor exterioare, în afarã de cazurile în care se prevede altfel prin norme internaţionale general recunoscute. Organele romane competente stabilesc şi instituie în aceste zone mãsurile care se impun pentru asigurarea securitãţii şi protecţiei atât a navigaţiei, cat şi a insulelor artificiale, instalaţiilor şi lucrãrilor. Organizaţiile, companiile, persoanele fizice şi juridice, romane şi strãine, care au dreptul sa amplaseze, sa menţinã şi sa exploateze insulele artificiale, instalaţiile şi lucrãrile sus-menţionate, sunt obligate sa asigure şi sa menţinã în stare de funcţionare mijloacele permanente de avertizare asupra existenţei acestora. Instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalaţii şi lucrãri, instituirea în jurul lor a zonelor de securitate şi protecţie, precum şi desfiinţarea completa sau parţialã a acestor instalaţii şi lucrãri se comunica prin avize pentru navigatori emise de autoritãţile romane competente, împreunã cu toate datele necesare identificarii acestora." 5. Literele f), g), h) şi i) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins: "f) lansarea, debarcarea sau imbarcarea de tehnica militarã, scafandri, submarine, alte vehicule submersibile sau amfibii şi de orice alte instalaţii în mãsura sa execute cercetãri acvatice sau subacvatice; g) imbarcarea sau debarcarea de mãrfuri, stupefiante şi substanţe psihotrope, fonduri bãneşti sau de persoane, contrar legilor şi reglementãrilor în vigoare, inclusiv vamale, fiscale, sanitare sau de imigrare; h) poluarea deliberata şi grava, de orice natura, a apei şi a mediului marin, a spaţiului aerian de deasupra apei sau afectarea deliberata şi grava a ecosistemelor marine; i) orice activitate de pescuit sau alta activitate de explorare ori exploatare ilegala a resurselor naturale şi biologice;" 6. La articolul 12 se introduc 3 alineate noi cu urmãtorul cuprins: "Navele strãine care transporta substanţe radioactive sau alte substanţe ori deşeuri periculoase sau nocive pot trece prin marea teritorialã numai cu aprobarea organelor romane competente. Aprobarea trebuie solicitatã cu cel puţin 30 de zile înainte de data estimatã a intrãrii în marea teritorialã a României. Pe timpul trecerii inofensive a navelor prevãzute la alin. 2 oprirea sau ancorarea nu este permisã, în afarã cazurilor prevãzute la art. 8. Navele strãine cu propulsie nucleara sau care transporta substanţe radioactive ori alte substanţe sau deşeuri periculoase ori nocive vor utiliza numai cãile de navigaţie desemnate de autoritatea romana competenta şi vor respecta dispozitivele de separare a traficului prescrise." 7. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 18. - Jurisdicţia penalã a României se aplica şi în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei legi cu privire la zona economicã exclusiva a României de cãtre persoane imbarcate la bordul navelor strãine folosite în scopuri comerciale, dacã faptele sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sunt considerate infracţiuni." 8. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 20. - În exercitarea jurisdicţiei României organele romane competente vor putea dispune, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, reţinerea sau sechestrarea unei nave strãine folosite în scopuri comerciale şi vor putea lua mãsuri de executare silitã impotriva unei asemenea nave care se gãseşte în marea teritorialã, în apele maritime interioare sau în zona contigua a României, pentru asigurarea executãrii obligaţiilor contractate sau a altor obligaţii asumate de nava respectiva în timpul sau în legatura cu trecerea sa prin marea teritorialã sau prin apele maritime interioare ale României, precum şi pentru alte pretenţii rezultând din evenimente de navigaţie care au avut ca urmare avarii ale navei sau încãrcãturii ori rezultând din abordaje, asistenta sau salvare, precum şi pentru despãgubiri, taxe şi altele asemenea. În cazul încãlcãrii drepturilor suverane ale statului roman de explorare, exploatare, protecţie, conservare şi gestionare a mediului şi a resurselor biologice din zona economicã exclusiva, autoritãţile romane vor putea lua mãsurile necesare, în conformitate cu dispoziţiile legale romane în vigoare şi cu convenţiile internaţionale la care România este parte, inclusiv inspectarea sau reţinerea unei nave strãine folosite în scopuri comerciale. Nava reţinutã şi echipajul sau vor fi eliberate imediat dupã depunerea unei cauţiuni sau a unei alte garanţii corespunzãtoare." 9. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 24. - Rãspunderea pentru orice prejudicii sau daune cauzate de cãtre o nava militarã strãini ori de orice alta nava de stat folositã pentru servicii guvernamentale sau în scopuri necomerciale, precum şi de cãtre persoane care fac parte din echipajul acestor nave, pe timpul când nava respectiva s-a aflat în porturi, în apele maritime interioare, în marea teritorialã şi în zona economicã exclusiva ale României, revine statului sub al cãrui pavilion se afla nava." 10. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 26 vor avea urmãtorul cuprins: "O nava strãinã folositã în scopuri comerciale poate fi urmãritã în afarã marii teritoriale a României şi poate fi reţinutã pentru a fi trasa la rãspundere, dacã exista motive întemeiate sa se creadã ca acea nava a încãlcat legile şi reglementãrile romane pe timpul cat s-a aflat în apele maritime interioare, în marea teritorialã, în zona contigua sau în zona economicã exclusiva a României. Urmãrirea poate începe atunci când nava strãinã sau una dintre ambarcatiunile acesteia se gãseşte în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona contigua a României şi nu poate sa fie continuatã dincolo de limitele marii teritoriale sau ale zonei contigue, decât cu condiţia sa nu fie întreruptã." 11. Dupã alineatul 5 al articolului 26 se introduce un alineat nou cu urmãtorul cuprins: "Dreptul de urmãrire nu poate fi exercitat decât de navele şi de aeronavele Ministerului Apãrãrii Naţionale şi ale Ministerului de Interne, autorizate în acest scop." 12. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL V Cercetarea ştiinţificã în marea teritorialã şi în zona economicã exclusiva ale României" 13. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 28. - Activitatea de cercetare ştiinţificã, precum şi cea de prospectare şi de amenajare a navigaţiei în marea teritorialã a României se realizeazã de cãtre instituţiile romane de specialitate, în baza programelor şi proiectelor aprobate şi cu avizul organelor romane competente." 14. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 29. - Persoanele fizice sau juridice strãine pot participa la cercetãri ştiinţifice în marea teritorialã a României numai cu autorizarea expresã a organelor romane, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare şi condiţiilor specifice stabilite de cãtre acestea." 15. Dupã articolul 29 se introduc articolele 29^1- 29^4 cu urmãtorul cuprins: "Art. 29^1. - Cercetãrile ştiinţifice marine în zona economicã exclusiva a României se efectueazã numai cu autorizarea organelor romane competente, în conformitate cu legislaţia României, ţinându-se seama şi de convenţiile internaţionale la care România este parte. Cercetãrile ştiinţifice în zona economicã exclusiva a României, efectuate în scopuri exclusiv paşnice şi pentru lãrgirea şi aprofundarea cunoştinţelor ştiinţifice în domeniul marin, în folosul întregii omeniri, se pot face şi de cãtre state strãine sau organizaţii internaţionale, precum şi de cãtre persoane fizice sau juridice strãine, dar numai cu acordul prealabil al organelor competente romane. Acestea din urma au dreptul sa refuze, în mod discretionar, executarea unui proiect de cercetare ştiinţificã marina în zona economicã exclusiva a României în urmãtoarele cazuri: a) dacã proiectul are o incidenta directa asupra explorãrii şi exploatãrii resurselor naturale, biologice sau nebiologice; b) dacã proiectul prevede forari pe fundul marii, utilizarea de explozivi sau introducerea de substanţe nocive în mediul marin; c) dacã proiectul prevede construirea, exploatarea sau utilizarea insulelor artificiale, a instalaţiilor şi lucrãrilor prevãzute la art. 7^8; d) dacã datele şi informaţiile privind proiectul, natura şi obiectivele lui sunt inexacte sau dacã autorul ori beneficiarul proiectului nu s-a achitat de obligaţiile contractate printr-un proiect de cercetare anterior, fata de statul roman; e) dacã exista indicii sau motive întemeiate care duc la concluzia ca prin realizarea proiectului se poate aduce atingere drepturilor suverane şi jurisdicţiei României asupra zonei sale economice exclusive prevãzute de prezenta lege şi de prevederile dreptului internaţional. Art. 29^2. - Statele strãine, organizaţiile internaţionale cu competenta în acest domeniu, precum şi persoanele fizice şi juridice strãine care intenţioneazã sa întreprindã cercetãri ştiinţifice marine în zona economicã exclusiva a României au obligaţia de a furniza organelor competente romane, cu cel puţin 6 luni înainte de data propusã pentru începerea derulãrii proiectului de cercetare ştiinţificã marina, toate informaţiile pe care acestea le solicita. Art. 29^3. - În desfãşurarea cercetãrilor ştiinţifice marine în zona economicã exclusiva a României statele strãine, organizaţiile internaţionale cu competenta în acest domeniu, precum şi persoanele fizice şi juridice strãine care au obţinut acordul organelor romane competente în acest scop sunt obligate: a) sa asigure participarea reprezentanţilor statului roman la lucrãrile de cercetare ştiinţificã marina, inclusiv la bordul navelor şi al altor ambarcatiuni de cercetare ştiinţificã marina; b) sa permitã organelor competente romane, la cererea acestora, accesul la toate esantioanele şi datele obţinute în cadrul cercetãrilor ştiinţifice marine şi sa prezinte acestora rapoartele preliminare, rezultatele finale şi concluziile dupã încheierea cercetãrilor, precum şi datele care pot fi reproduse şi esantioanele care pot fi fractionate; c) sa furnizeze organelor competente romane, la cererea acestora, o evaluare a datelor, esantioanelor şi a rezultatelor cercetãrii şi sa le ajute la interpretarea lor; d) sa nu difuzeze rezultatele cercetãrilor, nici chiar parţial, pe plan internaţional, pe cai naţionale sau internaţionale, fãrã a solicita şi fãrã a obţine acordul organelor competente romane; e) sa ridice instalaţiile şi materialele utilizate, dupã încetarea activitãţii de cercetare ştiinţificã, dacã nu s-a convenit altfel; f) sa nu afecteze în nici un fel prin activitatea pe care o desfãşoarã drepturile suverane şi jurisdicţia României asupra marii teritoriale şi zonei sale economice exclusive prevãzute în prezenta lege. Art. 29^4. - Organele romane competente au dreptul sa ceara suspendarea lucrãrilor de cercetare ştiinţificã marina în curs de desfãşurare în zona economicã exclusiva a României, pentru urmãtoarele situaţii, dacã acestea nu sunt inlaturate într-un termen stabilit în acest scop: a) lucrãrile nu sunt efectuate în conformitate cu informaţiile comunicate conform art. 29^2, pe baza cãrora organele competente romane şi-au dat consimţãmântul; b) statul sau organizaţia internationala competenta ori persoanele fizice şi juridice strãine care desfãşoarã lucrãrile respective nu respecta dispoziţiile art. 29^3. Organele romane competente au dreptul sa ceara încetarea tuturor lucrãrilor de cercetare ştiinţificã marina în toate cazurile în care nerespectarea art. 29^2 echivaleaza cu o modificare importanta a proiectului sau a lucrãrilor de cercetare. Ordinul de suspendare dat potrivit prevederilor alin. 1 va putea fi revocat de organele competente romane, iar proiectul de cercetare ştiinţificã va putea continua de îndatã ce statul sau organizaţia internationala competenta ori persoanele fizice şi juridice care efectueazã aceste lucrãri de cercetare ştiinţificã marina s-au conformat condiţiilor prevãzute la art. 29^2 şi 29^3." 16. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 30. - Prevenirea, reducerea şi menţinerea sub control a poluarii mediului marin, provocatã sau care este legatã de activitãţile din apele maritime interioare, din marea teritorialã, din zona economicã exclusiva şi din atmosfera de deasupra acestora se realizeazã în conformitate cu legislaţia romana în vigoare şi cu convenţiile internaţionale la care România este parte. Organele romane competente stabilesc norme şi iau mãsuri pentru protejarea şi conservarea mediului marin, precum şi pentru prevenirea, reducerea şi menţinerea sub control a poluarii mediului marin şi în legatura cu menţinerea securitãţii şi a protecţiei navigaţiei specifice zonei respective şi asigura respectarea şi aplicarea acestora în porturi, în apele maritime interioare, în marea teritorialã şi în zona economicã exclusiva ale României. Mãsurile luate în aplicarea prevederilor prezentului capitol vizeazã toate sursele de poluare a mediului marin. Ele includ, în special, mãsurile care limiteazã: a) evacuarea de substanţe toxice, dãunãtoare sau nocive, mai ales substanţe nedegradabile, provenind din surse terestre, din atmosfera ori prin atmosfera sau prin scufundare; b) poluarea de cãtre nave, îndeosebi mãsurile pentru prevenirea accidentelor şi pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operaţiunilor pe mare, a se preveni deversarile, fie ca sunt intenţionate sau nu, şi pentru a se reglementa proiectarea, construcţia, echiparea şi exploatarea navelor şi componenta/structura personalului afectat acestora; c) poluarea provenind de la instalaţiile sau aparatura utilizata pentru explorarea ori exploatarea resurselor naturale de pe fundul marii şi din subsolul ei, în mod deosebit mãsurile pentru prevenirea accidentelor şi pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operaţiunilor pe mare şi a se reglementa proiectarea, construcţia, echiparea şi exploatarea acestor instalaţii şi aparaturi şi componenta/structura personalului afectat acestora; d) poluarea provenind de la celelalte instalaţii sau aparaturi care funcţioneazã în mediul marin, aplicând mãsurile pentru prevenirea accidentelor şi pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operaţiunilor pe mare şi a se reglementa proiectarea, construcţia, echiparea şi exploatarea acestor instalaţii şi aparaturi şi componenta/structura personalului afectat acestora. Mãsurile luate potrivit prevederilor prezentului capitol cuprind şi acele mãsuri necesare pentru protejarea şi conservarea ecosistemelor rare sau delicate, precum şi a mediului de viata al speciilor şi organismelor marine al cãror numãr este în scãdere, care sunt amenintate sau pe cale de dispariţie." 17. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 31. - Este interzisã, potrivit legislaţiei în vigoare, poluarea de orice natura a apelor maritime interioare, a marii teritoriale şi a zonei economice exclusive, precum şi a atmosferei de deasupra acestora, prin orice mod sau mijloace, cum ar fi: deversarea, aruncarea, scufundarea sau degajarea de pe nave ori alte instalaţii plutitoare, submersibile sau fixe, de pe aparate de zbor, precum şi de cãtre surse aflate pe ţãrm a unor substanţe sau deşeuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum şi a altor substanţe nocive, dãunãtoare sau periculoase pentru sãnãtatea oamenilor ori pentru flora şi fauna marii, sau a altor reziduuri ori materiale care pot sa producã pagube ţãrmului romanesc ori sa creeze obstacole în calea utilizãrii legitime a marii." 18. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 32. - În cazul în care exista motive întemeiate sa se creadã ca o nava folositã în scopuri comerciale, care se afla în apele maritime interioare sau în marea teritorialã ori care a trecut sau navigheaza prin zona economicã exclusiva a României, a încãlcat prevederile legislaţiei romane sau regulile internaţionale privind prevenirea, reducerea şi menţinerea sub control a poluarii mediului marin, organele romane competente sunt în drept sa ceara navei respective explicaţii în legatura cu faptele care îi sunt imputate, precum şi sa inspecteze aceasta nava, în cazul în care ar refuza sa prezinte explicaţiile cerute ori dacã explicaţiile primite nu concorda cu faptele, iar atunci când elementele de proba o justifica, sa intenteze o acţiune judiciarã în legatura cu aceasta încãlcare, în conformitate cu legislaţia romana, şi, printre alte mãsuri necesare, sa ordone, sub rezerva normelor dreptului internaţional, reţinerea navei. În cazul în care exista dovezi evidente ca o nava folositã în scopuri comerciale, care se afla în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona economicã exclusiva a României, a încãlcat prevederile legislaţiei romane sau regulile internaţionale privind prevenirea, reducerea şi menţinerea sub control a poluarii mediului marin, prin imersiune sau deversari ale unor substanţe ori deşeuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum şi ale altor substanţe nocive, dãunãtoare sau periculoase pentru sãnãtatea oamenilor ori pentru flora şi fauna marii, care au produs sau risca sa producã, prin poluare, riscuri şi daune importante ţãrmului romanesc ori intereselor statului roman sau oricãror resurse din apele sale maritime interioare, marea sa teritorialã sau din zona sa economicã exclusiva, organele romane competente sunt în drept sa intenteze o acţiune judiciarã în legatura cu aceasta încãlcare, în conformitate cu legislaţia romana, şi sa ordone, sub rezerva normelor dreptului internaţional şi dacã elementele de proba o justifica, reţinerea navei." 19. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 33. - Dacã o nava strãinã folositã în scopuri comerciale se afla într-un port romanesc sau la o instalatie terminala în larg, organele competente romane pot iniţia procedurile legale în legatura cu orice încãlcare facuta de aceasta nava, iar dacã nava se afla în apele maritime interioare, în marea teritorialã, în zona contigua sau în zona economicã exclusiva a României, poate fi urmãritã şi reţinutã în conformitate cu prevederile art. 20, 26 şi 27." 20. Dupã articolul 33 se introduce articolul 33^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 33^1. - În sensul prezentei legi: 1. prin poluarea mediului marin se înţelege introducerea de cãtre orice persoana fizica sau juridicã, direct ori indirect, de substanţe sau energie în mediul marin, când aceasta are sau poate avea efecte vãtãmãtoare, cum ar fi daune aduse resurselor biologice, faunei şi florei marine, riscuri pentru sãnãtatea omului, piedici pentru activitãţile marine, inclusiv pescuitului şi celorlalte utilizãri legitime ale marii, alterarea calitãţii apei marii din punct de vedere al întrebuinţãrii acesteia şi degradarea valorilor sale de agrement; 2. prin scufundare se înţelege: a) orice evacuare deliberata de deşeuri sau de alte materii de pe nave, aeronave, platforme sau alte lucrãri plasate pe mare; b) orice sabordare pe mare a unor nave, aeronave, platforme sau alte lucruri. Termenul scufundare, în sensul alin. 1 pct. 2, nu vizeazã: a) evacuarea de deşeuri sau de alte materii provenind direct sau indirect din exploatarea normalã a navelor, aeronavelor, platformelor ori a altor lucrãri plasate pe mare, precum şi de la echipamentul acestora, cu excepţia deşeurilor sau a altor materii transportate de nave ori transbordate pe nave, aeronave, platforme ori alte lucrãri plasate pe mare, care sunt folosite pentru eliminarea acestor materii sau provenite din tratarea unor asemenea deşeuri ori a altor materii la bordul acestor nave, aeronave, platforme sau lucrãri; b) depozitarea unor materii în alt scop decât simpla lor eliminare, sub rezerva ca aceasta depozitare sa nu contravina scopurilor prezentei legi." 21. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 34. - În cazul în care în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona economicã exclusiva a României are loc o coliziune de nave, o eşuare sau o alta avarie maritima, iar acţiunile legate de un asemenea eveniment pot avea consecinţe dãunãtoare pentru mediul şi fauna marina, precum şi pentru apele maritime interioare, marea teritorialã, zona economicã exclusiva sau pentru tarmul romanesc, organele romane competente sunt în drept sa adopte mãsurile necesare, corespunzãtor cu paguba efectivã sau cu ameninţarea pe care o reprezintã, în scopul apãrãrii impotriva poluarii sau ameninţãrii cu poluarea, şi sa asigure respectarea acestor mãsuri dincolo de limitele marii teritoriale. Scufundarea de deşeuri în marea teritorialã, zona economicã exclusiva a României sau pe platoul continental al României, astfel cum este acesta definit la art. 76 din Convenţia Naţiunilor Unite asupra dreptului marii, nu poate avea loc fãrã acordul prealabil expres al organelor romane competente; acestea au dreptul sa autorizeze, sa reglementeze şi sa controleze aceasta scufundare, dupã ce au examinat în modul cuvenit problema împreunã cu celelalte state pentru care aceasta scufundare poate, datoritã situaţiei lor geografice, sa cauzeze, prin poluare, prejudicii acestora şi mediului lor înconjurãtor." 22. Literele b), c), g) şi l) ale alineatului 1 al articolului 35 vor avea urmãtorul cuprins: "b) încãlcarea interdicţiei prevãzute la art. 31, precum şi aducerea ilegala în ţara, în scopul deversarii, aruncarii sau scufundarii în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona economicã exclusiva a României sau a degajarii în atmosfera de deasupra acestora, de pe nave sau de pe alte instalaţii plutitoare sau fixe, de pe aparate de zbor ori vehicule submersibile, de substanţe ori deşeuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi sau alte substanţe nocive, dãunãtoare sau periculoase pentru sãnãtatea oamenilor ori pentru flora şi fauna marii sau de alte reziduuri ori materiale care pot sa producã pagube ţãrmului romanesc ori sa creeze obstacole în calea utilizãrii legitime a marii, inclusiv în scopuri turistice; c) pescuitul industrial sau alta activitate de explorare şi exploatare ilegala a resurselor naturale şi biologice ale apelor maritime interioare, ale marii teritoriale sau ale zonei economice exclusive a României, inclusiv ale fundului marii şi ale subsolului din aceste zone; ............................................................ g) efectuarea, fãrã autorizarea organelor romane competente sau cu încãlcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie, a unor activitãţi de cercetare ştiinţificã, de prospecţiuni sau a altor activitãţi în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona economicã exclusiva a României; ............................................................. l) nerespectarea regulilor stabilite de organele romane competente cu privire la securitatea navigaţiei şi la protecţia instalaţiilor, a altor echipamente, a cablurilor de telecomunicaţii şi a conductelor submarine, în apele maritime interioare, în marea teritorialã sau în zona economicã exclusiva a României;" 23. Dupã litera l) a alineatului 1 al articolului 35 se introduc literele m), n) şi o) cu urmãtorul cuprins: "m) crearea de insule artificiale, amplasarea de instalaţii şi lucrãri în zona economicã exclusiva a României; n) nerespectarea avizelor pentru navigatori şi a semnalizarilor privind instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalaţii şi lucrãri în zona economicã exclusiva a României; o) neasigurarea instalaţiilor şi a altor echipamente cu mijloace permanente de avertizare a prezentei lor, încãlcarea normelor de menţinere a acestor mijloace în stare buna de funcţionare şi de lichidare a instalaţiilor şi echipamentelor a cãror folosire a fost definitiv interzisã în zona economicã exclusiva a României." 24. Alineatul 2 al articolului 35 va avea urmãtorul cuprins: "Contravenţiile prevãzute la alin. 1 lit. a)-h) se sancţioneazã cu amenda de la 80.000.000 lei la 400.000.000 lei, iar cele prevãzute la alin. 1 lit. i)-o), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, sancţiunile fiind aplicabile la locul constatãrii faptelor contravenţionale." 25. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 36 vor avea urmãtorul cuprins: "Dacã faptele prevãzute la art. 35 alin. 1 lit. a)-g) au cauzat pagube importante sau au produs alte consecinţe grave ori au fost sãvârşite în mod repetat, sancţiunea este amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei. Pentru faptele prevãzute la art. 35 alin. 1 lit. b) şi c) sancţiunea poate fi, în funcţie de gravitatea consecinţelor şi de întinderea pagubelor, amenda de la 400.000.000 la 1.500.000.000 lei." 26. Dupã alineatul 4 al articolului 36 se introduce un alineat nou cu urmãtorul cuprins: "Sancţiunile se aplica şi persoanelor juridice." 27. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 37. - Nu constituie contravenţie faptele prevãzute la art. 35 alin. 1 lit. d), h), i) şi j), dacã au fost sãvârşite în scopul garantarii securitãţii navei ori a navigaţiei sau al salvãrii de vieţi omeneşti ori în scopul evitãrii unor avarii la nava sau la incarcatura." 28. Alineatul 1 al articolului 38 va avea urmãtorul cuprins: "Contravenţiile se constata şi sancţiunile se aplica, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, de personalul cu sarcini de supraveghere şi control al navigaţiei din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, de personalul special împuternicit de ministrul apãrãrii naţionale, ministrul de interne, ministrul apelor şi protecţiei mediului, ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi de ministrul sãnãtãţii şi familiei, precum şi de alte persoane special împuternicite prin lege." 29. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 39. - Aplicarea amenzilor pentru contravenţii nu scuteşte contravenientul de obligaţia de despãgubire pentru daunele pricinuite pe uscat, în apele maritime interioare, în marea teritorialã şi în zona economicã exclusiva ale României, în conformitate cu legislaţia romana." 30. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 41. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 35 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu excepţia art. 28 şi 29." 31. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 43. - Organele Ministerului Apãrãrii Naţionale şi ale Ministerului de Interne vor asigura aplicarea prevederilor art. 21-23 şi ale art. 26 şi vor acorda sprijin altor organe de stat competente la aplicarea unor mãsuri de constrângere impotriva navelor strãine în marea teritorialã şi în zona economicã exclusiva ale României, în baza prevederilor prezentei legi." ART. 2 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului de Stat nr. 142/1986 privind instituirea zonei economice exclusive a Republicii Socialiste România în Marea Neagra, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 26 aprilie 1986. ART. 3 <>Legea nr. 17/1990 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 9 august 1990, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor şi alineatelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 20 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TARACILA
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email