Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 356 din 11 iulie 2003  privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 356 din 11 iulie 2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 23 iulie 2003

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Institutul Cultural Roman, denumit în continuare Institutul, instituţie publica de interes naţional, cu personalitate juridicã, sub autoritatea Preşedintelui României, prin reorganizarea Fundaţiei Culturale Romane şi a Editurii Fundaţiei Culturale Romane.
(2) Sediul Institutului este în municipiul Bucureşti, aleea Alexandru nr. 38, sectorul 1.
(3) Institutul îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu dispoziţiile legale.
(4) Institutul Cultural Roman îşi propune iniţierea, organizarea şi dezvoltarea capacitãţii asociative, de mobilizare şi convergenta în jurul unor proiecte culturale de interes naţional a tuturor acelor instituţii şi organizaţii neguvernamentale, asociaţii profesionale şi uniuni de creaţie, a reprezentanţilor societãţii civile şi a personalitatilor independente care pot contribui la îndeplinirea scopului şi obiectivelor Institutului.
(5) Activitatea Institutului antreneaza şi include, sub diferite forme, personalitãţi de prestigiu din ţara şi strãinãtate, apelând la specialişti şi coordonatori de proiecte cu experienta, institutionalizand un parteneriat activ cu societatea civilã, pentru realizarea de acţiuni şi de evenimente în spiritul european al comunicãrii culturale.
ART. 2
Institutul are drept scop reprezentarea, promovarea şi protejarea culturii şi civilizatiei naţionale în ţara şi în strãinãtate.
ART. 3
Institutul are urmãtoarele obiective:
a) stimularea şi promovarea valorilor naţionale ale culturii, artei şi ştiinţei;
b) susţinerea circulaţiei valorilor culturii şi ştiinţei dinspre şi înspre ţara, consolidarea şi amplificarea, sub diferite forme, a relaţiilor cu comunitatile româneşti de peste hotare;
c) favorizarea deschiderii spre celelalte culturi ale lumii şi a receptarii acestora în spaţiul romanesc;
d) susţinerea valorilor "societãţii informationale" şi ale "societãţii cunoaşterii";
e) facilitarea dialogului şi a colaborãrii atât a personalitatilor, cat şi a comunitãţilor culturale şi ştiinţifice româneşti cu parteneri din lumea intreaga;
f) cercetarea şi evaluarea fenomenului cultural naţional şi a perspectivelor sale;
g) realizarea de studii, analize, cercetãri, proiecte şi programe privind accesul la cultura şi educaţie, în parteneriat cu instituţii publice şi organizaţii neguvernamentale;
h) conceperea de proiecte şi dezvoltarea de programe şi schimburi cu caracter cultural, artistic, ştiinţific, educativ, documentar, singur sau în cooperare cu Academia Romana, instituţii guvernamentale, uniuni de creatori, asociaţii profesionale, etnice sau religioase, cu alte organizaţii neguvernamentale, precum şi cu persoane fizice din ţara şi din strãinãtate;
i) încurajarea educaţiei tinerilor şi adulţilor în spiritul respectului fata de valorile culturale naţionale şi fata de tradiţiile naţionale;
j) încurajarea creatiei tinerilor şi stimularea talentelor ţinere în cultura, ştiinţa şi arta, acordarea de burse pentru studii în ţara şi în strãinãtate, de premii şi diplome, precum şi asigurarea altor forme de sprijin material;
k) dezvoltarea de activitãţi specifice în beneficiul culturii, al civilizatiei naţionale şi al imaginii României în lume;
l) realizarea şi editarea unor lucrãri de referinta din domeniile literaturii, artei şi ştiinţei, de opere literare, precum şi de publicaţii, singur sau în parteneriat cu instituţii specializate din ţara şi din strãinãtate;
m) realizarea, în parteneriat cu instituţii specializate, publice sau private, din România şi din strãinãtate, a unor studii, analize şi cercetãri comparate în vederea elaborãrii de prognoze pentru diferite sectoare ale vieţii sociale şi culturale.
ART. 4
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale Institutul poate infiinta, singur sau în asociere, în condiţiile legii, agenţi economici având caracter lucrativ, asociaţii şi fundaţii şi poate încheia convenţii de colaborare cu persoane fizice sau juridice din ţara şi din strãinãtate.
ART. 5
Conducerea Institutului este asigurata de:
a) Consiliul de conducere;
b) Comitetul director;
c) preşedintele Institutului.
ART. 6
(1) Consiliul de conducere este organul deliberativ al Institutului şi este format din 21 de membri.
(2) Consiliul de conducere este condus de preşedintele Institutului şi are urmãtoarea componenta:
- preşedintele Institutului;
- un membru desemnat de Preşedintele României;
- un membru desemnat de primul-ministru;
- un secretar de stat desemnat de ministrul afacerilor externe, prin ordin;
- un secretar de stat desemnat de ministrul culturii şi cultelor, prin ordin;
- un secretar de stat desemnat de ministrul educaţiei, cercetãrii şi tineretului, prin ordin;
- preşedintele Academiei Romane sau un vicepreşedinte desemnat de acesta;
- 14 membri numiţi de Preşedintele României, dintre care 7 membri la propunerea asociaţiilor şi uniunilor de creatori şi 7 membri la propunerea preşedintelui Institutului.
(3) Mandatul membrilor Consiliului de conducere este de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii.
(4) Preşedintele României este preşedinte de onoare al Institutului.
ART. 7
(1) Consiliul de conducere are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba strategia, proiectele şi programele de activitate ale Institutului, atât pe plan intern, cat şi pe plan extern;
b) aproba structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Institutului;
c) avizeazã structura organizatoricã şi funcţiile de conducere pentru institutele culturale româneşti din strãinãtate;
d) aproba proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli, pe baza fundamentarii Comitetului director, precum şi execuţia bugetarã din anul anterior;
e) aproba raportul Comitetului director privind descãrcarea de gestiune a acestuia pentru perioada analizata;
f) avizeazã colaborarea cu organizaţii interne şi internaţionale, precum şi afilierea la organizaţii internaţionale.
(2) Consiliul de conducere poate delega unele dintre atribuţiile sale Comitetului director.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale Consiliul de conducere adopta hotãrâri cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
ART. 8
(1) Consiliul de conducere se întruneşte semestrial în şedinţa ordinarã, precum şi în şedinţa extraordinarã, ori de câte ori este necesar.
(2) Convocarea şedinţelor ordinare ale Consiliului de conducere se face în scris, prin scrisoare recomandatã sau fax, de cãtre preşedintele Institutului, cu cel puţin 7 zile înainte de data şedinţei, precizându-se data, ora şi locul desfãşurãrii şi ordinea de zi a şedinţei.
(3) Convocarea şedinţelor extraordinare ale Consiliului de conducere se poate face la cererea Preşedintelui României, a preşedintelui Institutului sau a unei pãtrimi din numãrul total al membrilor. Convocarea se face nominal, prin orice mijloc de comunicare, precizându-se ordinea de zi, data, ora şi locul desfãşurãrii.
ART. 9
(1) Consiliul de conducere este legal constituit în prezenta majoritãţii membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
(2) În cazul în care, la prima convocare, Consiliul de conducere nu este legal constituit, a doua convocare este organizatã în decurs de doua sãptãmâni, cu respectarea prevederilor prezentei legi, iar hotãrârile vor fi adoptate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi, oricare ar fi numãrul acestora.
ART. 10
(1) Comitetul director este organul care asigura conducerea executivã a activitãţii curente a Institutului şi este alcãtuit din 7 membri, dintre care unul este preşedintele Institutului, iar 6 sunt membri numiţi de acesta dintre coordonatorii departamentelor sau ai publicaţiilor Institutului.
(2) Mandatul membrilor Comitetului director este de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii; membrii Comitetului director prezintã anual Consiliului de conducere raportul de activitate.
(3) Comitetul director adopta decizii cu votul majoritãţii membrilor sãi.
(4) Comitetul director are urmãtoarele atribuţii:
a) asigura îndeplinirea hotãrârilor Consiliului de conducere;
b) asigura realizarea strategiei şi a programelor de activitate ale Institutului;
c) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi execuţia bugetarã pe anul anterior;
d) asigura realizarea proiectelor de parteneriat public-privat cu instituţii din ţara şi din strãinãtate;
e) elaboreazã proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a Institutului, precum şi organigrama acestuia;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Consiliul de conducere.
(5) Atribuţiile Comitetului director sunt repartizate membrilor acestuia, corespunzãtor departamentelor Institutului.
ART. 11
(1) Comitetul director se întruneşte în şedinţe ordinare o data pe luna şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este necesar.
(2) Convocarea şedinţelor se face de cãtre preşedintele Institutului.
(3) Şedinţele Comitetului director sunt legal constituite în prezenta a cel puţin 5 membri.
(4) Şedinţele Comitetului director sunt prezidate de preşedintele Institutului sau, în lipsa acestuia, de cãtre un alt membru desemnat de preşedinte potrivit legii.
(5) În exercitarea atribuţiilor care îi revin Comitetul director adopta decizii cu votul a jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi.
(6) La şedinţele Comitetului director pot participa, cu statut consultativ, şi alţi coordonatori ai compartimentelor de specialitate stabilite prin organigrama.
ART. 12
(1) Conducerea operativã a Institutului este asigurata de un preşedinte, care este numit şi revocat din funcţie de cãtre Preşedintele României; funcţia de preşedinte al Institutului este asimilatã celei de secretar de stat.
(2) Mandatul preşedintelui este de 4 ani, cu posibilitatea de a fi reînnoit.
(3) Funcţia de preşedinte al Institutului este incompatibilã cu calitatea de membru al unui partid politic.
(4) Preşedintele Institutului exercita urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã intreaga activitate a Institutului;
b) reprezintã Institutul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice romane şi strãine;
c) încheie în numele Institutului acte juridice, potrivit legii;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
(5) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin preşedintele emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(6) Preşedintele este ordonator principal de credite.
(7) Preşedintele poate delega o parte din atribuţiile sale unor membri ai Comitetului director, desemnaţi potrivit legii.
ART. 13
(1) Pe lângã preşedintele Institutului funcţioneazã un consiliu consultativ format din personalitãţi de prestigiu în domeniul culturii, artei, învãţãmântului şi ştiinţei, din ţara şi din strãinãtate.
(2) Componenta, organizarea şi funcţionarea consiliului consultativ se aproba prin ordin al preşedintelui Institutului.
ART. 14
Numãrul maxim de posturi ale Institutului se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea preşedintelui Institutului, cu avizul Preşedintelui României.
ART. 15
(1) Activitatea externa a Institutului se desfãşoarã şi prin institute culturale româneşti din strãinãtate, care îşi menţin subordonarea administrativã fata de Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Institutele culturale româneşti din strãinãtate îşi desfãşoarã activitatea în colaborare cu misiunile diplomatice sau cu oficiile consulare din ţãrile respective.
ART. 16
În susţinerea activitãţii externe a Institutului, prin intermediul institutelor culturale româneşti din strãinãtate, Ministerul Afacerilor Externe va asigura:
a) cuprinderea în bugetul de stat a fondurilor necesare bunei funcţionari a acestor institute;
b) derularea programelor şi proiectelor stabilite de Consiliul de conducere al Institutului, în conformitate cu obiectivele acestuia şi pentru fiecare institut cultural în parte;
c) transportul, în regim de curier diplomatic, al materialelor documentare necesare activitãţii acestor institute.
ART. 17
(1) Înfiinţarea şi desfiinţarea institutelor culturale româneşti din strãinãtate se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, a Ministerului Culturii şi Cultelor şi a Institutului.
(2) Structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale institutelor culturale româneşti din strãinãtate se stabilesc, la propunerea Institutului, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe, ministrului culturii şi cultelor şi preşedintelui Institutului.
ART. 18
(1) Institutele culturale româneşti din strãinãtate sunt conduse de câte un director şi un director adjunct, funcţii incompatibile cu calitatea de membru al unui partid politic.
(2) Directorul institutului cultural roman din strãinãtate are grad diplomatic de ministru consilier, iar directorul adjunct are grad diplomatic de consilier.
(3) Numirea directorilor şi a directorilor adjuncţi se face, la propunerea preşedintelui Institutului, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe, ministrului culturii şi cultelor şi al preşedintelui Institutului, pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru încã un mandat; directorul Academiei di România din Roma şi cel al Institutului Cultural Roman şi de Cercetare Umanistica de la Venetia sunt numiţi la propunerea preşedintelui Academiei Romane.
ART. 19
Ministerul Afacerilor Externe sprijinã, prin intermediul Academiei Diplomatice, organizarea de cursuri de formare, pregãtire şi perfecţionare profesionalã a personalului care urmeazã sa fie trimis în misiune permanenta la institutele culturale româneşti din strãinãtate, în cooperare cu instituţiile de învãţãmânt universitar sau postuniversitar ori cu alte instituţii specializate în promovarea culturii şi cooperãrii internaţionale.
ART. 20
(1) Pe perioada misiunii permanente în strãinãtate personalul de specialitate al institutelor culturale româneşti, cu excepţia personalului tehnico-administrativ, beneficiazã de drepturile şi se supune obligaţiilor prevãzute în Statutul Corpului diplomatic şi consular al României.
(2) Personalul institutelor culturale româneşti din strãinãtate nu poate efectua, de regula, misiuni permanente în strãinãtate cu o durata mai mare de 4 ani consecutivi; dupã fiecare misiune permanenta în strãinãtate, personalul institutului cultural îşi reia activitatea la locul de munca anterior.
ART. 21
(1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Institutului se elaboreazã pe baza de programe. Cheltuielile curente şi de capital ale Institutului se finanţeazã din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii ale Institutului se constituie din vânzarea produselor editoriale, organizarea de sesiuni, conferinţe, manifestãri cultural-artistice şi ştiinţifice, realizarea de studii, analize şi programe pe baza de contracte de cercetare, precum şi din proiecte realizate în parteneriat public-privat şi se utilizeazã de cãtre Institut, potrivit legii.
(3) Institutul poate primi şi folosi donaţii şi sponsorizãri, potrivit legii.
(4) Institutele culturale româneşti din strãinãtate sunt finanţate de la bugetul de stat printr-un capitol distinct cuprins în bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
ART. 22
Institutul preia fãrã plata patrimoniul Fundaţiei Culturale Romane şi al Editurii Fundaţiei Culturale Romane, inclusiv sediile în care acestea îşi desfãşoarã activitatea, pe baza de protocol de predare-primire încheiat în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în conformitate cu ultima situaţie financiarã anuala, actualizatã potrivit prevederilor legale.
ART. 23
(1) Încadrarea personalului Institutului se face pe baza de concurs sau examen, în condiţiile legii.
(2) Personalul Fundaţiei Culturale Romane şi al Editurii Fundaţiei Culturale Romane se preia, pe baza testarii cunoştinţelor, în limita numãrului de posturi şi se considera transferat în interes de serviciu.
(3) Desemnarea membrilor Consiliului de conducere se face de cãtre persoanele prevãzute la art. 6 alin. (2), în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 24
Salarizarea personalului Institutului se face potrivit legislaţiei privind salarizarea în sectorul bugetar.
ART. 25
(1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, centrele culturale româneşti din strãinãtate se reorganizeazã ca institute culturale.
(2) Institutele culturale româneşti din strãinãtate vor beneficia de dotãri adecvate activitãţilor stabilite prin prezenta lege.
ART. 26
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 354/1990 privind înfiinţarea Fundaţiei Culturale Romane, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 218 din 22 septembrie 1995, şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.208/1990 privind înfiinţarea Editurii Fundaţiei Culturale Romane, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 27 mai 1992, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 26 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 11 iulie 2003.
Nr. 356.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016