Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 355 din 6 iunie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare nationala in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 355 din 6 iunie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare nationala in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 447 din 26 iunie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 39 din 30 ianuarie 1998 privind activitatea de standardizare nationala în România, emisã în temeiul <>art. 1 lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANTA
privind activitatea de standardizare nationala"

2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta stabileşte principiile şi cadrul organizatoric ale activitãţii de standardizare nationala."

3. La articolul 2, literele c) şi i) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, mediului şi apãrarea intereselor consumatorilor;
................................................................
i) reprezentarea şi susţinerea intereselor economiei naţionale în activitãţile de standardizare internaţionale şi europene."

4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni sunt definiţi dupã cum urmeazã:
a) autoritate - organul de specialitate al administraţiei publice centrale ori locale sau organismul de specialitate aflat în subordinea ori coordonarea acestuia, abilitat ca, în exerciţiul autoritãţii de stat, sa ia mãsuri obligatorii şi sa adopte reglementãri în domeniul sau de competenta;
b) aplicare a unui standard - utilizarea standardului în producţie şi/sau servicii;
c) marca de conformitate - marca protejata, aplicatã sau emisã pe baza unui sistem de certificare, indicând faptul ca produsul, procesul sau serviciul în cauza este conform cu un standard sau cu un alt document normativ specific în ceea ce priveşte calitatea, materialul, modul de fabricaţie a produsului sau de prestare a serviciului ori alte caracteristici;
d) organism naţional de standardizare - organismul cu activitate de standardizare la nivel naţional, care are ca principala funcţie elaborarea, aprobarea sau adoptarea, dupã caz, de standarde naţionale şi care este recunoscut de cãtre o autoritate de stat;
e) program de standardizare nationala - programul de activitate al organismului naţional de standardizare, realizat în scopul aplicãrii politicii naţionale de standardizare;
f) proiect de standard - standardul propus, în general disponibil pentru observaţii, vot, aprobare sau adoptare, dupã caz;
g) standard - documentul stabilit prin consens şi aprobat de un organism, care stabileşte, pentru utilizãri comune şi repetate, reguli, prescripţii sau caracteristici pentru activitãţi sau rezultatele lor, în scopul obţinerii unui grad optim de ordine, într-un context dat;
h) standardizare - activitatea specifica, complexa, care are ca scop final elaborarea şi aprobarea sau adoptarea, dupã caz, de standarde;
i) standard european - standardul care este adoptat de cãtre un organism european cu activitate de standardizare şi care este pus la dispoziţie publicului;
j) standard internaţional - standardul care este adoptat de cãtre un organism internaţional cu activitate de standardizare şi care este pus la dispoziţie publicului;
k) standard naţional - standardul care este elaborat şi aprobat sau adoptat, dupã caz, de un organism naţional de standardizare şi care este pus la dispoziţie publicului;
l) standardizare nationala - standardizarea care se desfãşoarã la nivelul unei anumite tari;
m) organism - unitatea de drept public sau privat, care are sarcini şi competente bine definite;
n) reglementare - documentul care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care este adoptat de cãtre o autoritate;
o) reglementare tehnica - reglementarea care prevede condiţii tehnice, fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie tehnica, la un cod de buna practica sau care preia integral conţinutul acestora.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea şi infrastructura pentru evaluarea conformitatii*)."

--------------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 245/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002.

5. La articolul 4, litera h) se abroga.

6. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Standardul naţional trebuie sa conţinã prevederi care sa nu contravina legislaţiei în vigoare.
(2) Standardul naţional se identifica prin aplicarea pe acesta a initialelor SR, care semnifica standard roman.
(3) Standardele internaţionale şi europene se publica numai dupã adoptarea lor ca standarde naţionale."

7. La articolul 6, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Aplicarea unui standard naţional poate deveni obligatorie, în totalitate sau în parte, pe întreg teritoriul, pe plan zonal sau pe plan local, numai conform prevederilor unei reglementãri tehnice adoptate, în cazul în care considerente de ordin public, de protecţie a vieţii, a sãnãtãţii şi a securitãţii persoanelor fizice, a mediului şi de apãrare a intereselor consumatorilor fac necesarã o astfel de mãsura."

8. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Organismul naţional de standardizare îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este o persoana juridicã de drept privat, de interes public, având statut juridic de asociaţie fãrã scop patrimonial, care a fost creata sau înfiinţatã în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii;
b) are evaluarea favorabilã a autoritãţii de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluarea conformitatii;
c) aplica principiile standardizarii naţionale prevãzute la art. 4;
d) aplica, în domeniul standardizarii naţionale, politicile aprobate de Guvern."

9. Dupã articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - Organismul naţional de standardizare are urmãtoarele atribuţii principale:
a) acordarea dreptului de utilizare a marcilor de conformitate cu standardele naţionale, la cerere, pentru produsele şi serviciile conforme cu standardele naţionale, pe baza procedurilor proprii organismului naţional de standardizare;
b) adoptarea standardelor internaţionale, regionale şi a standardelor europene, ca standarde naţionale;
c) asigurarea functionarii punctului de informare pentru standarde şi reglementãri tehnice şi punerii la dispoziţie oricãror persoane interesate a informaţiilor din baza de date a acestuia, conform Acordului referitor la barierele tehnice din calea comerţului al Organizaţiei Mondiale a Comerţului, la care România este parte;
d) asigurarea informãrii publice prin editarea, publicarea şi difuzarea:
- standardelor naţionale;
- programului de standardizare nationala;
- listei cuprinzând proiectele de standarde naţionale supuse anchetei publice;
- listei cuprinzând standardele naţionale în vigoare;
- listei cuprinzând standardele naţionale anulate sau modificate;
- altor informaţii şi publicaţii relevante privind standardizarea nationala;
e) colaborarea în domeniul standardizarii naţionale cu organisme similare din alte tari;
f) colectarea, prelucrarea, stocarea şi diseminarea de informaţii şi documente din domeniul standardizarii naţionale;
g) crearea unui climat favorabil aplicãrii standardelor naţionale în economie şi dezvoltãrii standardizarii;
h) efectuarea de operaţiuni de import-export şi comercializare de standarde, documentaţii şi literatura de standardizare, cu respectarea prevederilor din convenţiile internaţionale sau bilaterale încheiate de organismul naţional de standardizare în acest sens;
i) elaborarea, aprobarea, reconfirmarea, modificarea şi/sau anularea standardelor naţionale;
j) elaborarea şi implementarea programului de standardizare nationala;
k) îndeplinirea oricãror alte atribuţii prevãzute în acte normative în legatura cu scopul sau principal;
l) înregistrarea standardelor naţionale;
m) prestarea de servicii de consultanţa, expertiza, instruire, transfer de cunoştinţe, asistenta tehnica şi altele asemenea în domeniul standardizarii;
n) publicarea şi urmãrirea modului de implementare a regulilor privind aplicarea marcilor de conformitate cu standardele naţionale;
o) reprezentarea României şi participarea în organismele neguvernamentale internaţionale, regionale şi europene de standardizare;
p) stabilirea principiilor şi a metodologiei standardizarii naţionale, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu regulile standardizarii europene şi internaţionale, precum şi asigurarea reprezentãrii pãrţilor interesate în activitatea de standardizare nationala;
q) stabilirea şi publicarea regulilor de procedura privind realizarea atribuţiilor şi rezolvarea contestaţiilor;
r) gestionarea fondului documentar naţional de standardizare."

10. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Prevederile art. 7^1 trebuie sa fie cuprinse în statutul-cadru al organismului naţional de standardizare.
(2) Statutul organismului naţional de standardizare trebuie sa respecte prevederile statutului-cadru, prevederile prezentei ordonanţe, precum şi orice alte dispoziţii, potrivit reglementãrilor în vigoare, şi sa prevadã urmãtoarele:
A. Poate fi membru al organismului naţional de standardizare, cu aprobarea adunãrii generale, orice persoana juridicã care este de acord cu statutul şi doreşte sa susţinã realizarea scopului acestuia.
B. Adunarea generalã a membrilor organismului naţional de standardizare este structuratã în colegii, dupã cum urmeazã:
a) Colegiul organismelor acreditate, care cuprinde reprezentanţi ai laboratoarelor şi organismelor acreditate, precum şi ai organizaţiilor fãrã scop patrimonial ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor, care cuprinde reprezentanţi ai persoanelor juridice care sunt interesate în standardizarea nationala, cum sunt: agenţi economici, inclusiv întreprinderi mici şi mijlocii, organizaţii patronale, camere de comerţ şi industrie, organizaţii financiar-bancare şi de asigurãri, asociaţii profesionale, federaţii şi confederatii sindicale, precum şi altele asemenea;
c) Colegiul consumatorilor, care cuprinde reprezentanţi ai organizaţiilor fãrã scop patrimonial de apãrare a intereselor consumatorilor, ale persoanelor cu handicap, ale apãrãrii drepturilor omului, din domeniul protecţiei mediului şi altele asemenea;
d) Colegiul autoritãţilor, care cuprinde reprezentanţi ai autoritãţilor publice de reglementare, interesate în dezvoltarea activitãţii de standardizare nationala, europeanã, regionala şi internationala;
e) Colegiul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, care cuprinde reprezentanţi ai instituţiilor de învãţãmânt, ai persoanelor juridice care au activitate preponderenta de cercetare-dezvoltare, ai centrelor de transfer tehnologic, de incubare şi de inovare, ai experţilor şi consultantilor în domeniul calitãţii şi/sau în domeniul protecţiei mediului.
C. Structura organelor de conducere şi administrare ale organismului naţional de standardizare trebuie sa asigure reprezentarea echilibrata a fiecãrui colegiu, respectiv a intereselor reprezentate în acestea.
D. Organismul naţional de acreditare este membru al organismului naţional de standardizare, precum şi al consiliului director al acestuia.
E. Autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii numeşte reprezentantul sau din Colegiul autoritãţilor în Consiliul director; acesta este vicepreşedinte al organismului naţional de standardizare şi are drept de veto nominal în luarea deciziilor contrare cu politica nationala în domeniul standardizarii naţionale.
(3) Autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii elaboreazã statutul-cadru al organismului naţional de standardizare."

11. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Organismul naţional de standardizare elaboreazã şi implementeaza programul de standardizare nationala pe baza solicitãrilor primite din partea autoritãţilor şi a altor pãrţi interesate în standardizarea nationala.
(2) Organismul naţional de standardizare:
a) colaboreazã cu autoritãţile şi introduce în programul de standardizare nationala, în mod prioritar, solicitarile acestora, în special cele referitoare la creşterea calitãţii vieţii, protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, precum şi a mediului şi apãrarea intereselor consumatorilor;
b) informeazã autoritãţile, în mod periodic, despre stadiul elaborãrii, al aprobãrii sau adoptãrii, dupã caz, reconfirmarii, modificãrii şi/sau anulãrii standardelor naţionale cuprinse în programul de standardizare nationala, precum şi despre activitatea de standardizare nationala din domeniile reglementate;
c) participa, la solicitarea autoritãţilor, la elaborarea actelor normative care au legatura cu standardizarea nationala;
d) oferã consultanţa şi expertiza în domeniul standardizarii, dacã este solicitat.
(3) Autoritãţile furnizeazã informaţii organismului naţional de standardizare, în vederea constituirii de cãtre acesta a bazei de date pentru standarde şi reglementãri tehnice."

12. Dupã titlul capitolului V se introduce articolul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) Ministerul Industriei şi Resurselor este autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii şi are responsabilitatea elaborãrii strategiilor şi a politicilor în acest domeniu, care include şi standardizarea nationala.
(2) Ministerul Industriei şi Resurselor avizeazã programul de standardizare nationala elaborat de organismul naţional de standardizare."

13. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Organismul naţional de standardizare, înfiinţat conform prevederilor art. 7, este Asociaţia de Standardizare din România - ASRO, denumita în continuare Asociaţia, cu sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Asociaţia îşi desfãşoarã activitatea în sfera de competenta a autoritãţii de stat prevãzute la art. 9^1 alin. (1)."

14. Articolul 11 se abroga.

15. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii pune la dispoziţie Asociaţiei, în folosinta, pe baza de contract de închiriere, un spaţiu cu destinaţia de sediu provizoriu în municipiul Bucureşti, str. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1.
(2) Contractul este valabil pana la achiziţionarea de cãtre Asociaţie a unui alt sediu, termen la care spaţiul mai sus menţionat se elibereazã şi se restituie Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
(3) În vederea asigurãrii imobilului necesar ca sediu pentru funcţionarea Asociaţiei Ministerul Industriei şi Resurselor va inainta Guvernului, pentru aprobare, propunerile necesare."

16. Articolul 13 se abroga.

17. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii finanţeazã dezvoltarea institutionala a Asociaţiei şi activitatea de standardizare nationala, prin programe de stimulare a inovarii, cuprinse în Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare."

18. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Sumele reprezentând cotizaţiile pe care Asociaţia trebuie sa le achite în calitate de membru sau afiliat al organizaţiilor internaţionale, regionale şi europene de standardizare, menţionate la art. 7^1 lit. o), se aloca de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Industriei şi Resurselor.
(2) Fondurile necesare participãrii la lucrãrile organismelor europene şi internaţionale de standardizare pot fi alocate prin bugetul Ministerului Industriei şi Resurselor, în limita fondurilor disponibile, la solicitarea Asociaţiei, pe baza programului anual al intalnirilor."

19. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Elaborarea, aprobarea sau adoptarea, dupã caz, reconfirmarea, modificarea şi/sau anularea standardelor naţionale, solicitate de autoritãţi, se finanţeazã atât prin programul de stimulare a inovarii, prevãzut la art. 14, cat şi prin contracte care se încheie de Asociaţie cu autoritãţile."

20. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Pentru serviciile oferite, prevãzute la art. 7^1 lit. a)-d), f), h), i), m) şi n), precum şi pentru alte servicii Asociaţia are dreptul de a stabili şi a incasa, dupã caz, tarife."

21. Articolele 18-20 se abroga.

22. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Asociaţia dobândeşte de drept exclusivitatea exercitãrii atribuţiilor prevãzute la art. 7^1."

23. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Asociaţia beneficiazã de protecţia dreptului de autor, în condiţiile stabilite prin dispoziţii legale.
(2) Se admite reproducerea ori utilizarea integrala sau parţialã a standardelor naţionale sau a conţinutului publicaţiilor Asociaţiei prin orice procedeu numai dacã exista în prealabil acordul scris al acesteia.
(3) Mãrcile de conformitate cu standardele naţionale, prevãzute în anexa care face parte din prezenta ordonanta, sunt proprietatea Asociaţiei şi sunt înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în condiţiile stabilite prin dispoziţii legale."

24. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Acordarea şi retragerea recunoaşterii Asociaţiei ca organism naţional de standardizare se fac prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor.
(2) Recunoaşterea Asociaţiei ca organism naţional de standardizare este valabilã atât timp cat aceasta respecta prevederile prezentei ordonanţe.
(3) În cazul lichidãrii sau retragerii recunoaşterii, fondul documentar naţional de standarde, imobilul utilizat ca sediu achiziţionat din fonduri alocate de la bugetul de stat, patrimoniul dobândit de Asociaţie prin programe finanţate, direct sau indirect, de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor se transfera altei asociaţii recunoscute conform prevederilor legale în vigoare."

25. Articolul 24 se abroga.

26. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Standardele naţionale - SR şi STAS -, în vigoare la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, îşi menţin valabilitatea pana la modificarea sau anularea lor de cãtre Asociaţie."

27. Articolul 26 se abroga.

28. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe Ministerul Industriei şi Resurselor aproba statutul-cadru, prin ordin al ministrului, şi emite ordine şi instrucţiuni."

29. Articolele 28 şi 29 se abroga.

30. Ordonanta se completeazã în final cu anexa care are urmãtorul cuprins:
"ANEXA
MĂRCI DE CONFORMITATE CU STANDARDELE NAŢIONALE
Mãrcile de conformitate cu standardele naţionale sunt urmãtoarele: SR şi SR-S.
Simbolurile*) marcilor SR şi SR-S sunt cele din figura de mai jos.

-----------
*) Simbolurile marcilor SR şi SR-S sunt publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 26 iunie 2002, pagina 5.

Marca SR este acordatã produselor certificate în conformitate cu cerinţele unui standard naţional.
Marca SR-S este acordatã produselor certificate în conformitate cu cerinţele unui standard naţional de securitate.

NOTA:
-----
Dimensiunile marcilor sunt urmãtoarele:
- marca SR - 38 mm înãlţime/37 mm lungime;
- marca SR-S - 38 mm înãlţime/41 mm lungime.
Culoarea marcii se alege de cãtre titular, cu condiţia ca marca sa fie distinctã în context.
În cazul în care marca trebuie sa fie marita sau micşoratã, este necesar sa se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus. Dimensiunea pe verticala a marcii nu trebuie sa fie mai mica de 10 mm.
Prezenta anexa poate fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului."

ART. 2
Statutul-cadru prevãzut la art. 8 alin. (3) din ordonanta se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 39/1998 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 13 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 14 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016