Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 354 din 15 iulie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii invatamantului nr. 84/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 354 din 15 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 30 iulie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 7, alineatul (8) va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Instituţiile de învãţãmânt şi unitãţile de învãţãmânt cu minimum 200 de elevi sau cu minimum 100 de preşcolari sunt instituţii publice cu personalitate juridicã."
2. La articolul 7, dupã alineatul (8) se introduc douã alineate noi, alineatele (9) şi (10), cu urmãtorul cuprins:
"(9) Unitãţile de învãţãmânt cu un numãr mai mic de 200/100 de elevi/preşcolari se organizeazã/reorganizeazã în cadrul unor unitãţi de învãţãmânt cu personalitate juridicã aflate în subordinea aceluiaşi ordonator principal de credite, ca structuri ale acestora.
(10) În mod excepţional, pe baza criteriilor înscrise în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat, autoritãţile administraţiei publice locale pot aproba, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, funcţionarea ca persoane juridice a unor unitãţi cu un numãr mai mic de 200/100 de elevi/preşcolari."
3. La articolul 24, litera c) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"c) filiera vocaţionalã cu profilurile militar, ordine şi securitate publicã, teologic, sportiv, artistic şi pedagogic."
4. Titlul capitolului X al titlului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL X
Învãţãmântul militar şi învãţãmântul de ordine şi securitate publicã"
5. Articolul 97 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 97. - (1) Învãţãmântul militar şi învãţãmântul de ordine şi securitate publicã este învãţãmânt de stat, parte integrantã a sistemului naţional de învãţãmânt, şi cuprinde: învãţãmânt liceal, învãţãmânt postliceal pentru formarea maiştrilor militari, a subofiţerilor şi agenţilor de poliţie, învãţãmânt universitar pentru formarea ofiţerilor, ofiţerilor de poliţie şi a altor specialişti, învãţãmânt postuniversitar.
(2) Perfecţionarea pregãtirii cadrelor militare şi a personalului de poliţie se realizeazã în instituţii de învãţãmânt distincte.
(3) Prevederile referitoare la învãţãmântul militar şi învãţãmântul de ordine şi securitate publicã preuniversitar se aplicã în mod corespunzãtor şi învãţãmântului preuniversitar din domeniul transporturilor."
6. Articolul 98 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 98. - Structura organizatoricã, profilurile, specializãrile, cifrele anuale de şcolarizare, criteriile de selecţionare a candidaţilor pentru învãţãmântul militar şi învãţãmântul de ordine şi securitate publicã se stabilesc de Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, potrivit specificului fiecãrei arme, specializãri, nivel şi formã de organizare a învãţãmântului, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii."
7. Articolul 99 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 99. - Planurile de învãţãmânt pentru învãţãmântul liceal, postliceal şi superior militar, de ordine şi securitate publicã, se elaboreazã de Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale şi se avizeazã de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii."
8. Articolul 100 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 100. - Certificatele de absolvire şi de competenţe profesionale, respectiv diplomele de absolvire şi de licenţã eliberate de instituţiile de învãţãmânt militar şi învãţãmânt de ordine şi securitate publicã, precum şi titlurile ştiinţifice obţinute, dau dreptul deţinãtorilor legali, dupã încetarea raporturilor de serviciu cu instituţia din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, în condiţiile legii, la echivalarea studiilor şi diplomelor cu cele ale absolvenţilor instituţiilor civile de învãţãmânt cu profil apropiat, de acelaşi nivel."
9. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - Procesul de învãţãmânt în unitãţile şi instituţiile de învãţãmânt militar, precum şi în cele de ordine şi securitate publicã de toate nivelurile se desfãşoarã în limba românã. Admiterea în aceste unitãţi şi instituţii se poate desfãşura şi în limba minoritãţilor naţionale."
10. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 102. - Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi la specificul învãţãmântului militar şi al învãţãmântului de ordine şi securitate publicã, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale pot emite ordine, regulamente şi instrucţiuni proprii."
11. Alineatul (3) al articolului 117 se abrogã.
12. La articolul 140, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii constituie structuri de experţi şi se sprijinã pe organisme consultative, la nivel naţional, alcãtuite pe criterii de prestigiu profesional şi moral: Consiliul Naţional pentru Reformã a Învãţãmântului, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învãţãmântului Superior, Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învãţãmântului Preuniversitar, Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, Consiliul Naţional al Bibliotecilor, Consiliul Naţional pentru Formare şi Educaţie Continuã, comisiile naţionale de specialitate pe discipline şi structurile manageriale ale programelor de reformã. Componenţa consiliilor şi regulamentele lor de funcţionare se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii. În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii consultã, dupã caz, societãţile ştiinţifice naţionale ale cadrelor didactice, federaţiile sindicale reprezentative la nivel de ramurã, structurile asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, ca parteneri sociali, şi organizaţiile studenţeşti şi de elevi, recunoscute pe plan naţional."
13. Articolul 145 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 145. - (1) Unitatea de învãţãmânt preuniversitar este condusã de consiliul de administraţie.
(2) Directorul unitãţii de învãţãmânt este preşedintele consiliului de administraţie.
(3) Directorul exercitã conducerea executivã a unitãţii de învãţãmânt, în conformitate cu responsabilitãţile şi atribuţiile conferite de lege, cu hotãrârile şi deciziile consiliilor locale şi cu hotãrârile consiliului de administraţie al unitãţii. În activitatea de conducere directorul este ajutat, dupã caz, de directorul adjunct şi se bazeazã pe consiliul profesoral şi pe consiliul şcolar.
(4) Consiliul profesoral al unitãţii de învãţãmânt, cu rol de decizie în domeniul instructiv-educativ, este format din personalul didactic de predare din unitatea respectivã şi este prezidat de director.
(5) Consiliile prevãzute la alin. (1) şi (4) funcţioneazã în baza unor regulamente elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative din învãţãmânt şi a structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
(6) Consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, cu rol de decizie în domeniul administrativ, este format din director, director adjunct, reprezentantul consiliului local, reprezentantul primarului, reprezentanţi ai pãrinţilor, 1-5 reprezentanţi ai cadrelor didactice, reprezentantul agenţilor economici şi un reprezentant al elevilor, pentru ciclul secundar superior.
(7) Ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct se face în urma câştigãrii concursului, desfãşurat pe baza criteriilor de competenţã profesionalã şi managerialã, cu avizele consultative ale consiliului de administraţie şi ale consiliului local. Metodologia concursului se stabileşte de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi se aprobã prin ordin al ministrului.
(8) Directorii unitãţilor de învãţãmânt preşcolar, ai unitãţilor de învãţãmânt gimnazial şi ai unitãţilor de învãţãmânt cu clasele I-X sunt numiţi, în urma câştigãrii concursului, de cãtre inspectorul şcolar general, pentru o perioadã de 4 ani.
(9) Directorii unitãţilor din învãţãmântul liceal, postliceal şi ai şcolilor de arte şi meserii sunt numiţi, în urma câştigãrii concursului, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, la propunerea inspectorului şcolar general, pentru o perioadã de 4 ani.
(10) Directorii unitãţilor destinate activitãţilor extraşcolare sunt numiţi de ministrul educaţiei şi cercetãrii, la unitãţile direct subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, şi de cãtre inspectorul şcolar general, la unitãţile din subordinea inspectoratului şcolar."
14. La articolul 166, alineatele (3), (4), (4^1)-(4^4) şi (5)-(9) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Baza materialã aferentã procesului de instruire şi de educaţie, prevãzutã la alin. (2) şi realizatã din fondurile statului sau din fondul instituţiilor şi întreprinderilor de stat în perioada anterioarã datei de 22 decembrie 1989 se reintegreazã fãrã platã în patrimoniul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, al instituţiilor şi unitãţilor de învãţãmânt şi de cercetare ştiinţificã universitarã şi, dupã caz, în domeniul public al comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, al consiliilor judeţene şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu excepţia bunurilor care au intrat în proprietatea agenţilor economici privaţi. Predarea-preluarea se face pe bazã de protocol. În aceleaşi condiţii se reintegreazã fãrã platã şi imobilele care, conform <>art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile ulterioare, au trecut în patrimoniul unor societãţi comerciale, indiferent de statutul capitalului social al acestora. Reintegrarea se face pe bazã de protocol de predare-preluare. Justa despãgubire se acordã, pentru fiecare caz, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi a Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 60 de zile de la data semnãrii protocolului de predare-preluare. Cuantumul despãgubirii se stabileşte în termen de 30 de zile de la data semnãrii protocolului de predare-preluare, de cãtre o comisie de evaluare formatã din reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi ai Ministerului Finanţelor Publice, constituitã prin ordin comun.
(4) Baza materialã a instituţiilor de învãţãmânt superior de stat şi de cercetare ştiinţificã universitarã este de drept proprietatea acestora. Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii este împuternicit sã emitã certificate de atestare a dreptului de proprietate pentru instituţiile de învãţãmânt superior şi de cercetare ştiinţificã, pe baza documentaţiei înaintate de acestea.
(4^1) Terenurile şi clãdirile în care îşi desfãşoarã activitatea unitãţile de învãţãmânt preuniversitar de stat - grãdiniţe, şcoli generale, primare şi gimnaziale, licee, seminarii teologice, grupuri şcolare, şcoli de arte şi meserii şi şcoli postliceale - fac parte din domeniul public al comunelor, oraşelor şi municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, şi sunt în administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în a cãror razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, prin delegare cãtre consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat şi sunt administrate de acestea. Nu fac parte din domeniul public al comunelor, oraşelor şi municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, terenurile şi clãdirile deţinute de unitãţile de învãţãmânt în baza unor contracte de închiriere, concesionare sau comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau juridice.
(4^2) Terenurile şi clãdirile în care îşi desfãşoarã activitatea unitãţile de învãţãmânt special de stat fac parte din domeniul public judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi sunt în administrarea consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în a cãror razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea, prin delegare cãtre consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt respective. Celelalte componente ale bazei materiale a unitãţilor de învãţãmânt special public sunt de drept proprietatea unitãţilor de învãţãmânt respectiv şi sunt administrate de acestea.
(4^3) Schimbarea destinaţiei bazei materiale a instituţiilor şi unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educaţiei şi cercetãrii. Înstrãinarea sau schimbarea destinaţiei bunurilor din baza materialã a învãţãmântului fãrã avizul ministrului educaţiei şi cercetãrii constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii penale. Actele de înstrãinare sau de schimbare a destinaţiei bunurilor din baza materialã a învãţãmântului fãrã avizul conform al ministrului educaţiei şi cercetãrii sunt nule. Administrarea procesului educaţional din unitãţile de învãţãmânt preuniversitar şi special de stat prevãzute la alin. (4^1) şi (4^2) se face de cãtre inspectoratele şcolare judeţene, respectiv de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(4^4) Terenurile şi clãdirile în care îşi desfãşoarã activitatea inspectoratele şcolare, casele corpului didactic, palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, cluburile sportive şcolare, centrele şi cabinetele de asistenţã psiho-pedagogicã, centrele logopedice, cabinetele şcolare, precum şi alte unitãţi din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, ale cãror cheltuieli curente şi de capital se finanţeazã de la bugetul de stat, fac parte din domeniul public al statului şi sunt administrate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, prin inspectoratele şcolare judeţene şi prin delegare cãtre consiliile de administraţie ale acestor unitãţi. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitãţilor şi instituţiilor respective şi sunt administrate de acestea.
(5) Construcţiile şi terenurile aferente procesului instructiv-educativ nu pot fi transferate decât cu aprobarea Guvernului, la propunerea ministrului educaţiei şi cercetãrii, fãrã platã şi numai în interes public.
(6) Închirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor disponibile temporar, aflate în patrimoniul instituţiilor de învãţãmânt superior de stat sau în administrarea acestora, se poate face pe bazã de contract, încheiat în conformitate cu prevederile legale, cu revizuire anualã. Bunurile, inclusiv terenurile aflate în administrarea unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat, disponibile temporar, pot fi închiriate pe bazã de contract, încheiat în conformitate cu prevederile legale, cu revizuirea anualã a acestuia, numai în conformitate cu metodologia stabilitã de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. Închirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, în condiţiile prevãzute la alineatele precedente se face cu prioritate pentru activitãţi de învãţãmânt.
(7) Deţinãtorii de bunuri prevãzute la alin. (3) şi (4) care urmeazã sã fie reintegrate în patrimoniul învãţãmântului sunt obligaţi sã punã la dispoziţie împuterniciţilor Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, consiliilor locale sau consiliilor judeţene, dupã caz, toate documentele care atestã proprietatea, precum şi documentele necesare în vederea înregistrãrii în evidenţele contabile.
(8) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi, dupã caz, consiliile judeţene, Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau consiliile locale acţioneazã în justiţie, prin împuterniciţii acestora, persoanele juridice sau fizice care refuzã semnarea protocoalelor şi predarea documentelor de proprietate. Aceste acţiuni sunt scutite de taxa de timbru.
(9) Înscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile aparţinând Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii sau instituţiilor şi unitãţilor de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã din sistemul învãţãmântului de stat, precum şi asupra bunurilor aparţinând consiliilor locale, judeţene şi, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în care îşi desfãşoarã activitatea unitãţile de învãţãmânt preuniversitar de stat, se face, dupã caz, în registrul de inscripţiuni şi transcripţiuni, în cãrţile funciare sau în cãrţile de publicitate funciarã, cu scutire de la plata taxelor prevãzute de lege."
15. La articolul 166, alineatul (10) se abrogã.
16. Articolul 167 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 167. - (1) Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar de stat funcţioneazã ca unitãţi finanţate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale pe a cãror razã îşi desfãşoarã activitatea, de la bugetul de stat şi din alte surse, potrivit legii.
(2) Finanţarea unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat cuprinde: finanţarea de bazã şi finanţarea complementarã.
(3) Finanţarea de bazã asigurã desfãşurarea în condiţii normale a procesului de învãţãmânt la nivel preuniversitar, conform standardelor naţionale. Finanţarea de bazã se asigurã prin bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unitãţile de învãţãmânt, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte venituri ale bugetelor locale.
(4) Finanţarea complementarã asigurã cheltuieli de capital, cheltuieli sociale şi alte cheltuieli asociate procesului de învãţãmânt. Finanţarea complementarã se asigurã din bugetele locale şi din alte surse, potrivit legii.
(5) Finanţarea de bazã cuprinde urmãtoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli de personal;
b) cheltuieli materiale şi servicii;
c) cheltuieli cu perfecţionarea profesionalã, cu excepţia cheltuielilor care se suportã de la bugetul de stat.
(6) Finanţarea complementarã cuprinde urmãtoarele categorii de cheltuieli:
a) consolidãri, investiţii şi reparaţii capitale;
b) subvenţii pentru internatele şi cantinele şcolare;
c) cheltuieli pentru organizarea evaluãrilor, simulãrilor şi examenelor naţionale ale elevilor, cu excepţia cheltuielilor care se suportã de la bugetul de stat;
d) cheltuieli cu bursele elevilor;
e) cheltuieli pentru transportul elevilor;
f) cheltuieli pentru navetã, respectiv cele şase cãlãtorii pe calea feratã prevãzute de lege, pentru cadrele didactice de predare şi didactice auxiliare;
g) cheltuieli pentru examinarea medicalã obligatorie periodicã a salariaţilor din învãţãmântul preuniversitar de stat, cu excepţia celor care, potrivit legii, se efectueazã gratuit;
h) cheltuieli pentru concursuri şcolare şi activitãţi educative, cultural-artistice, sportive, turistice.
(7) Baza de calcul a fondurilor alocate unitãţilor de învãţãmânt prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bazã, o constituie costul standard pe elev/preşcolar. Costul standard pe elev/preşcolar se determinã, pentru fiecare nivel de învãţãmânt, filierã, profil, specializare/domeniu, în funcţie de numãrul de posturi/catedre legal constituite, de limba de predare, de alţi indicatori specifici activitãţii de învãţãmânt, de calitatea procesului de educaţie şi formare profesionalã, de managementul instituţional, de specificul instruirii şi de mediul urban/rural.
(8) Determinarea costului standard pe elev/preşcolar se face de cãtre Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învãţãmântului Preuniversitar, pe baza indicatorilor menţionaţi la alin. (7), conform normelor metodologice elaborate de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului. Nivelul costului standard pe elev/preşcolar se aprobã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, cu consultarea partenerilor sociali şi a structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
(9) Alocarea fondurilor pentru finanţarea de bazã a unitãţii de învãţãmânt se face pe baza unei formule de finanţare, care ia în considerare costul standard pe elev/preşcolar, numãrul de elevi/preşcolari din unitatea de învãţãmânt, precum şi factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonã, severitatea dezavantajelor şi alţi factori.
(10) Alocaţia financiarã stabilitã ca parte din finanţarea de bazã ce revine unui elev/preşcolar se alocã unitãţii de învãţãmânt în care este înscris elevul.
(11) Finanţarea complementarã se face de la bugetul local, în raport cu necesitãţile unitãţii de învãţãmânt preuniversitar de stat, la propunerea acesteia, şi se prevede, cu prioritate, dupã caz, în bugetul propriu al comunei, oraşului, municipiului, sectoarelor municipiului Bucureşti, al municipiului Bucureşti şi, respectiv, al judeţului. Nivelul acesteia se stabileşte pe baza unor programe de finanţare fundamentate de unitãţile de învãţãmânt, în funcţie de amploarea nevoilor şi a posibilitãţilor de finanţare a ordonatorului principal de credite.
(12) Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar de stat pot obţine venituri proprii. Acestea nu diminueazã finanţarea de bazã şi finanţarea complementarã. Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar de stat pot organiza activitãţi finanţate integral din venituri proprii, aprobate prin hotãrâre a consiliului de administraţie.
(13) Finanţarea de bazã şi finanţarea complementarã a unitãţilor de învãţãmânt se fac pe bazã de contract, întocmit conform normelor metodologice pentru finanţarea învãţãmântului preuniversitar, încheiat între directorul unitãţii de învãţãmânt preuniversitar şi primarul localitãţii în a cãrei razã teritorialã se aflã unitatea de învãţãmânt. Contractul se încheie în maximum 30 de zile de la data aprobãrii bugetului local. Sumele reprezentând finanţarea de bazã şi finanţarea complementarã se înscriu în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(14) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte anual, de fiecare unitate de învãţãmânt preuniversitar de stat, conform normelor metodologice de finanţare a învãţãmântului preuniversitar, se aprobã şi se executã potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15) Directorul unitãţii de învãţãmânt preuniversitar de stat este ordonator terţiar de credite.
(16) Excedentele anuale rezultate din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli ale activitãţilor finanţate integral din venituri proprii se reporteazã în anul urmãtor şi se folosesc cu aceeaşi destinaţie sau, cu aprobarea consiliului de administraţie, se utilizeazã pentru finanţarea altor cheltuieli ale unitãţilor de învãţãmânt.
(17) De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, se asigurã urmãtoarele cheltuieli aferente unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, inclusiv pentru învãţãmântul special:
a) componenta localã aferentã proiectelor aflate în derulare, cofinanţate de Guvernul României şi de organismele financiare internaţionale, precum şi rambursãrile de credite externe aferente proiectelor respective;
b) bursele pentru elevii din Republica Moldova, precum şi bursele pentru elevii strãini şi etnicii români din afara graniţelor ţãrii;
c) organizarea evaluãrilor, simulãrilor şi examenelor naţionale;
d) perfecţionarea pregãtirii profesionale a cadrelor didactice şi didactice auxiliare, precum şi organizarea examenelor naţionale de ocupare a posturilor didactice;
e) manualele şcolare pentru învãţãmântul obligatoriu şi pentru elevii cu dificultãţi materiale din învãţãmântul liceal şi de arte şi meserii;
f) finanţarea, pe bazã de hotãrâri ale Guvernului, a unor programe anuale sau multianuale de investiţii, modernizare şi dezvoltare a bazei materiale a instituţiilor publice de învãţãmânt preuniversitar de stat, inclusiv consolidãri şi reabilitãri de şcoli şi dotãri;
g) finanţarea unor programe naţionale de protecţie socialã, stabilite prin reglementãri specifice;
h) finanţarea privind organizarea, pentru elevi, de concursuri pe obiecte de învãţãmânt şi pe meserii, tehnico-aplicative, ştiinţifice, de creaţie, concursuri şi festivaluri cultural-artistice, campionate şi concursuri sportive şcolare, cu participare naţionalã şi internaţionalã, precum şi olimpiade internaţionale pe obiecte de învãţãmânt.
(18) Finanţarea cheltuielilor privind inspectoratele şcolare, casele corpului didactic, palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, centrele şi cabinetele de asistenţã psihopedagogicã, centrele logopedice, cabinetele şcolare, cluburile sportive şi şcolare se asigurã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
(19) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale unitãţilor de învãţãmânt special se asigurã din bugetul consiliului judeţean, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, şi din bugetul de stat.
(20) Consiliul judeţean/Consiliul General al Municipiului Bucureşti asigurã fonduri pentru organizarea şi desfãşurarea olimpiadelor şi concursurilor şcolare judeţene/ale municipiului Bucureşti.
(21) Consiliul judeţean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, alocã prin hotãrâri proprii fonduri din cote defalcate din impozitul pe venit la dispoziţia acestora, în vederea finanţãrii unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de stat.
(22) Cheltuielile aferente facilitãţilor acordate elevilor şi studenţilor privind transportul pe calea feratã şi cu metroul se finanţeazã prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(23) Cheltuielile ocazionate de desfãşurarea activitãţii Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învãţãmântului Preuniversitar se suportã din bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi din alte surse, potrivit legii."
17. Articolul 168 se abrogã.
18. La articolul 169, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 169. - (1) Unitãţile de învãţãmânt primar, gimnazial, liceal, de arte şi meserii, din mediul rural şi periurban, precum şi instituţiile de învãţãmânt pentru formarea iniţialã şi continuã a personalului în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, care nu au în proprietate terenuri agricole în extravilan, primesc în administrare, pentru constituirea lotului didactic experimental sau a terenurilor de instrucţie specificã, ori pentru amenajarea de poligoane o suprafaţã de 1 hectar pentru şcolile primare, 2 hectare pentru şcolile gimnaziale, 3 hectare pentru liceele pedagogice, militare, de ordine şi securitate publicã, minimum 5 hectare pentru instituţiile de învãţãmânt postliceal şi superior militar/ordine şi securitate publicã şi minimum 10 hectare pentru unitãţile de învãţãmânt liceal şi şcolile de arte şi meserii cu profil agricol, agromontan şi silvic, în echivalent arabil."
19. La articolul 170, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 170. - (1) Finanţarea învãţãmântului de stat se asigurã din fonduri publice, în limita a cel puţin 4% din produsul intern brut, asigurându-se anual o creştere permanentã a alocaţiilor bugetare, în concordanţã cu urmãtoarele cerinţe:
a) considerarea dezvoltãrii învãţãmântului ca prioritate naţionalã pentru pregãtirea resurselor umane la nivelul standardelor internaţionale;
b) profesionalizarea resurselor umane în concordanţã cu diversificarea pieţei muncii;
c) dezvoltarea învãţãmântului superior şi a cercetãrii ştiinţifice universitare pentru integrare la vârf în viaţa ştiinţificã mondialã."
20. La articolul 170, dupã alineatul (1) se introduce un alineat nou, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Pentru finanţarea învãţãmântului de stat din fonduri publice se asigurã anual o creştere a alocaţiilor bugetare pânã la minimum 6% din produsul intern brut în anul 2007."
21. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sistemul de finanţare a învãţãmântului preuniversitar de stat asigurã descentralizarea fondurilor la nivelul unitãţilor de învãţãmânt. Modalitãţile concrete de proiectare, repartizare şi execuţie bugetarã a fondurilor destinate învãţãmântului preuniversitar de stat se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului, elaborate de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice şi cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative din învãţãmânt şi a structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice."
22. La articolul 170, alineatele (4) şi (5) se abrogã.
23. La articolul 170, alineatul (6) va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Învãţãmântului superior i se alocã un fond distinct pentru cercetare ştiinţificã universitarã din bugetul global al cercetãrii ştiinţifice. Alocarea fondurilor de finanţare a cercetãrii ştiinţifice universitare se face dupã criterii competitive, în funcţie de prioritãţile naţionale şi de performanţele obţinute sau anticipate. Competiţia pentru fondurile de finanţare a cercetãrii ştiinţifice universitare este deschisã tuturor instituţiilor de învãţãmânt superior acreditate, precum şi unitãţilor şi instituţiilor de cercetare-dezvoltare, atestate pentru a desfãşura activitãţi de cercetare-dezvoltare. Alocarea fondurilor pentru finanţarea cercetãrii ştiinţifice universitare se face de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, la propunerea Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior."
24. Articolul 174 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 174. - Pentru învãţãmântul de stat preşcolar şi obligatoriu se asigurã gratuit manualele şcolare. Beneficiazã de aceeaşi gratuitate şi elevii din învãţãmântul secundar superior ai cãror pãrinţi au venitul lunar pe membru de familie egal sau mai mic decât salariul de bazã minim brut pe ţarã."
ART. II
Pentru asigurarea aplicãrii corecte a principiilor noului sistem de finanţare şi administrare a unitãţilor de învãţãmânt în întregul sistem de învãţãmânt preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica eşalonat, în perioada septembrie 2004 - decembrie 2007, dupã cum urmeazã:
a) începând cu luna septembrie 2004, consiliile locale şi judeţene, împreunã cu inspectoratele şcolare judeţene, trec la reorganizarea reţelei şcolare şi constituie consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt în conformitate cu prevederile art. 7 şi ale <>art. 145 din Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Modificãrile de structurã ale reţelei şcolare se pun în aplicare succesiv, în lunile septembrie ale anilor 2004, 2005 şi 2006;
b) în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii elaboreazã şi supune spre aprobare Guvernului metodologiile prevãzute în prezenta lege;
c) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii reorganizeazã, în concordanţã cu prevederile prezentei legi, Programul naţional de pregãtire managerialã a directorilor de şcoli;
d) sistemul de finanţare de bazã a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar prevãzut la art. 167-170 şi la <>art. 174 din Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã începând cu anul financiar 2005. Judeţele care aplicã sistemul de finanţare de bazã în anii 2005 şi 2006 se nominalizeazã prin hotãrâre a Guvernului. De asemenea, prin hotãrâre a Guvernului se stabileşte data aplicãrii acestui sistem în municipiul Bucureşti.
ART. III
<>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 15 iulie 2004.
Nr. 354.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016