Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 345 din 19 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 650 din 27 iulie 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 462/2001 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 4, dupã litera c) se introduc douã noi litere, literele c^1) şi c^2), cu urmãtorul cuprins:
"c^1) peisaj - zona terestrã ce se poate delimita clar, cu o structurã şi caracteristici specifice, cu valori şi structuri naturale specifice, incluzând şi elemente ale culturii umane, unde elementele naturale şi cele create prin activitate umanã se influenţeazã reciproc;
c^2) ansamblu peisagistic - ansamblul de peisaje;".
2. La articolul 4, dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera d^1), cu urmãtorul cuprins:
"d^1) arie naturalã protejatã de interes naţional - aria naturalã protejatã, constituitã cu scopul de a se proteja habitate naturale şi seminaturale de interes naţional şi specii indigene de florã şi faunã;".
3. La articolul 4, literele l) şi q) vor avea urmãtorul cuprins:
"l) reţea naţionalã de arii naturale protejate - ansamblul ariilor naturale protejate;
............................................................................
q) habitat natural - zona terestrã, acvaticã sau subteranã, în stare naturalã, ce se diferenţiazã prin caracteristici geografice, abiotice şi biotice;".
4. La articolul 4, dupã litera q) se introduce o nouã literã, litera q^1), cu urmãtorul cuprins:
"q^1) habitat seminatural - zona terestrã, acvaticã sau subteranã ale cãrei caracteristici naturale au fost parţial modificate prin activitate umanã;".
5. La articolul 4, dupã litera v) se introduc patru noi litere, literele v^1)-v^4), cu urmãtorul cuprins:
"v^1) specii indigene sau specii - speciile de plante şi animale sãlbatice care se regãsesc în mod natural în România şi nu ca urmare a introducerii accidentale sau forţate de cãtre om de-a lungul secolelor;
v^2) specii protejate - speciile periclitate, vulnerabile, rare sau endemice;
v^3) specii alohtone - speciile introduse/rãspândite, accidental sau intenţionat, din altã regiune geograficã, ca urmare directã sau indirectã a activitãţii umane, lipsind în mod natural dintr-o anumitã regiune, cu o evoluţie istoricã cunoscutã într-o arie de rãspândire naturalã, alta decât zona de interes, care pot fi în competiţie, pot domina, pot avea un impact negativ asupra speciilor native, putând chiar sã le înlocuiascã;
v^4) specii invazive - speciile indigene sau alohtone, care s-au introdus accidental ori intenţionat într-o arie şi/sau s-au reprodus cu un aşa succes şi atât de agresiv încât influenţeazã negativ/dominã/înlocuiesc unele dintre speciile indigene, determinând modificarea structurii cantitative şi/sau calitative a biocenozei naturale, caracteristicã unui anumit tip de biotop;".
6. La articolul 4, dupã litera x), se introduc patru noi litere, literele x^1)-x^4), cu urmãtorul cuprins:
"x^1) zone interioare ale ariilor naturale protejate - zonele definite şi delimitate prin planurile de management, în care se stabilesc mãsuri speciale de management sau se stabilesc activitãţile permise;
x^2) vecinãtatea ariei naturale protejate - zona din afara limitei unei arii naturale protejate, din care se poate genera un impact asupra ariei naturale protejate de cãtre un proiect sau o activitate, în funcţie de natura, mãrimea şi/sau localizarea acesteia;
x^3) comunitãţi locale - comunitãţile umane situate în interiorul sau în vecinãtatea ariei naturale protejate, care deţin proprietãţi ori desfãşoarã activitãţi tradiţionale pe teritoriul sau în vecinãtatea ariei naturale protejate;
x^4) activitãţi tradiţionale - activitãţile de utilizare durabilã a resurselor naturale desfãşurate de comunitãţile locale în scopul asigurãrii subzistenţei."
7. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În vederea îmbunãtãţirii coerenţei ecologice a reţelei de arii naturale protejate de interes naţional şi comunitar se va încuraja managementul corespunzãtor al zonelor de importanţã majorã pentru fauna şi flora sãlbatice. Aceste zone sunt cele care, datoritã structurii lineare şi continue, cum sunt râurile cu malurile lor, sau datoritã funcţiilor de refugiu, cum sunt peticele mici de pãdure ori de zone umede, sunt esenţiale pentru migrarea, dispersarea speciilor sãlbatice şi pentru schimburile genetice dintre aceste specii."
8. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Administrarea parcurilor naţionale, parcurilor naturale, a siturilor de interes comunitar şi a ariilor de protecţie specialã avifaunistice se realizeazã de structuri de administrare special constituite, cu personalitate juridicã, aflate în subordinea şi/sau în coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii."
9. La articolul 17, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, împreunã cu Academia Românã, pentru ariile naturale protejate, declarate prin legi sau hotãrâri ale Guvernului;
b) autoritãţile administraţiei publice locale, cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, pentru ariile naturale protejate, declarate prin hotãrâri ale acestora."
10. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Modalitãţile de administrare a ariilor naturale protejate şi a altor bunuri ale patrimoniului natural, puse sub regim special de protecţie şi conservare, se stabilesc avându-se în vedere:
a) categoria ariei naturale protejate;
b) întinderea ariei naturale protejate;
c) posibilitãţile de asigurare a resurselor financiare suplimentare pentru asigurarea unei funcţionãri corespunzãtoare a administraţiei.
(2) Administrarea ariilor naturale protejate şi a celorlalte bunuri ale patrimoniului natural puse sub regim special de protecţie şi conservare se face sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, prin:
a) structuri de administrare special constituite, subordonate direct Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii;
b) structuri de administrare special constituite în subordinea unor regii autonome, companii şi societãţi naţionale şi comerciale, autoritãţi ale administraţiei publice locale, servicii descentralizate ale administraţiei publice centrale, instituţii ştiinţifice, de cercetare şi de învãţãmânt din sectorul public şi privat, muzee, organizaţii neguvernamentale, constituite potrivit legii;
c) persoane fizice şi juridice cu calitatea de custode, în condiţiile art. 20.
(3) Structurile de administrare special constituite se asigurã, în mod obligatoriu, pentru fiecare rezervaţie a biosferei, parc naţional şi parc natural.
(4) Structurile de administrare special constituite se asigurã pentru una sau mai multe situri naturale ale patrimoniului universal, arii speciale de conservare, arii de protecţie specialã avifaunisticã şi zone umede de importanţã internaţionalã.
(5) Structurile de administrare special constituite sunt reprezentate prin:
a) administraţii proprii, cu personal calificat, special angajat, care asigurã administrarea ariilor naturale protejate, potrivit planurilor de management şi regulamentelor de organizare şi funcţionare;
b) consilii consultative de administrare, organizate pe lângã administraţiile proprii, alcãtuite din reprezentanţi ai instituţiilor, organizaţiilor economice, organizaţiilor neguvernamentale, autoritãţilor şi comunitãţilor locale, care deţin cu orice titlu suprafeţe, bunuri sau au interese în perimetrul ariei naturale respective şi care sunt implicate şi interesate în aplicarea mãsurilor de protecţie, în conservarea şi dezvoltarea durabilã a zonei.
(6) Administraţiile proprii, cu personal calificat special angajat, se numesc:
a) de Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, în cazurile în care acestea îi sunt direct subordonate;
b) de organizaţiile cãrora li se atribuie dreptul de a administra o arie naturalã protejatã şi care consimt sã contribuie din surse proprii la asigurarea mijloacelor financiare şi/sau tehnice, necesare pentru buna administrare, potrivit planului de management.
(7) Consiliile consultative de administrare se organizeazã la propunerea administraţiei ariei protejate, cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii.
(8) Structurile de administrare special constituite pentru administrarea ariilor naturale protejate, prevãzute la alin. (3) şi (4), vor fi îndrumate şi supravegheate de un consiliu ştiinţific.
(9) Componenţa consiliilor ştiinţifice se propune de administraţia ariilor naturale protejate, cu avizul Academiei Române, şi se aprobã de Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii.
(10) Consiliile ştiinţifice evalueazã modul în care sunt aplicate mãsurile prevãzute în planurile de management şi prezintã, anual sau ori de câte ori este necesar, Academiei Române şi Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii rapoarte cuprinzând constatãri, propuneri şi recomandãri.
(11) Evaluarea managementului ariilor naturale protejate cu structuri de administrare special constituite se face cel puţin o datã pe an, pe baza rapoartelor consiliilor ştiinţifice, de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii şi de Academia Românã.
(12) Consiliile ştiinţifice ale parcurilor naţionale şi naturale analizeazã, în vederea avizãrii, solicitãrile de desfãşurare a oricãror activitãţi susceptibile sã aibã impact negativ asupra ariei naturale protejate, precum şi orice studii privind activitãţi şi dezvoltãri ce ar urma sã se desfãşoare pe suprafaţa sau în imediata vecinãtate a ariilor naturale protejate.
(13) În cazul în care pentru o investiţie de interes naţional cu potenţial impact negativ asupra unei arii naturale protejate nu existã soluţii alternative, iar planul sau proiectul trebuie realizat pentru un obiectiv de interes public major, inclusiv cu caracter social sau economic, statul va asigura mãsuri de compensare a teritoriului, astfel încât sã se protejeze integritatea reţelei de arii protejate. Acolo unde aria naturalã protejatã de interes comunitar are tipuri de habitate şi/sau specii prioritare, planul sau proiectul trebuie sã fie de interes major din punct de vedere al sãnãtãţii umane sau al securitãţii publice, sã aibã importanţã primarã din punct de vedere al beneficiilor de mediu sau alte motivaţii imperative de interes public major.
(14) Consiliile ştiinţifice ale parcurilor naţionale şi naturale analizeazã, în vederea avizãrii, solicitãrile de desfãşurare a oricãror activitãţi susceptibile sã aibã impact negativ asupra ariei naturale protejate, precum şi orice studii privind activitãţi şi dezvoltãri ce ar urma sã se desfãşoare pe suprafaţa sau în imediata vecinãtate a ariilor naturale protejate.
(15) În cazurile rezervaţiilor ştiinţifice, rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii şi ale celorlalte bunuri ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protecţie, care nu sunt cuprinse în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi parcurilor naturale, ariilor speciale de conservare, ariilor de protecţie specialã avifaunisticã, administrarea se poate asigura prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (2) lit. b) şi c), pe bazã de convenţii încheiate, dupã caz, cu autoritatea centralã publicã teritorialã pentru protecţia mediului.
(16) În cazurile rezervaţiilor ştiinţifice, rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii, ariilor speciale de conservare, ariilor de protecţie specialã avifaunisticã şi ale celorlalte bunuri ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protecţie, care sunt cuprinse în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi parcurilor naturale, administrarea se poate asigura prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (2) lit. b) şi c), pe bazã de convenţii încheiate, dupã caz, cu administraţiile rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi parcurilor naturale, cu avizul consiliului ştiinţific al acestora.
(17) În situaţiile în care în aceeaşi zonã existã arii naturale protejate şi alte bunuri ale patrimoniului natural, supuse unui regim special de protecţie, dar pentru care nu se constituie structuri de administrare speciale sau nu s-a dat spre administrare unor custozi administrarea lor, se poate asigura de cãtre un singur organ de administrare, în coordonarea directã a autoritãţii publice teritoriale a protecţiei mediului, cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii."
11. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Planurile de management şi regulamentele ariilor naturale protejate, care reglementeazã desfãşurarea tuturor activitãţilor din aria naturalã protejatã, se elaboreazã de administratorii ariilor naturale protejate şi se aprobã de Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, cu avizul Academiei Române.
(2) Pânã la aprobarea planurilor de management de cãtre Guvern, managementul ariilor naturale protejate se asigurã în baza ordinului emis de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului.
(3) La elaborarea planurilor de management administratorii ariilor naturale protejate au obligaţia sã consulte factorii de interes din zona ariei naturale protejate.
(4) Mãsurile de management al ariilor naturale protejate se elaboreazã astfel încât sã ţinã cont de exigenţele economice, sociale şi culturale, precum şi de particularitãţile regionale şi locale ale zonei.
(5) Reglementarea conţinutului planurilor de management se va face prin acte normative specifice.
(6) Modificarea planurilor de management se poate face de administratorii sau custozii ariilor naturale protejate, cu avizul consiliului ştiinţific şi al Academiei Române, precum şi cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii.
(7) Respectarea planurilor de management şi a regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau administreazã terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfãşoarã activitãţi în perimetrul şi în vecinãtatea ariei naturale protejate.
(8) Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare localã şi naţionalã, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturalã protejatã şi din vecinãtatea acesteia vor fi armonizate cu prevederile planului de management. Prevederile planurilor de management al ariilor naturale protejate sunt prioritare faţã de prevederile oricãror planuri de dezvoltare, cu excepţia situaţiilor specificate la art. 6 alin. (3).
(9) Autoritãţile locale şi naţionale cu competenţe şi responsabilitãţi în reglementarea activitãţilor din zona ariilor naturale protejate sunt obligate sã instituie, de comun acord cu structurile de administrare a ariilor naturale protejate şi, dupã caz, cu Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, mãsuri speciale pentru conservarea sau utilizarea durabilã a resurselor naturale din ariile naturale protejate şi din vecinãtatea acestora, conform prevederilor planurilor de management."
12. Dupã articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 19^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - (1) Zonarea internã a ariilor naturale protejate se face prin planul de management, prin definirea şi delimitarea zonelor de conservare specialã, a zonelor cu protecţie strictã echivalente rezervaţiilor ştiinţifice, a zonelor de interes special din punctul de vedere al biodiversitãţii, zonelor de dezvoltare durabilã a activitãţilor umane şi a zonelor de dezvoltare turisticã, conform obiectivelor specifice fiecãrei arii naturale protejate.
(2) Zonele de conservare specialã cuprind cele mai valoroase elemente ale patrimoniului natural din interiorul parcurilor naţionale şi parcurilor naturale şi sunt asimilabile integral sau pot include rezervaţii ştiinţifice, rezervaţii naturale, inclusiv de tip peisagistic, monumente ale naturii, arii speciale de conservare, arii de protecţie specialã avifaunisticã, zone protejate pentru monumentele istorice de valoare naţionalã excepţionalã, dupã caz.
(3) Zone cu protecţie strictã - zonele din arii naturale protejate, în care se interzice desfãşurarea oricãror activitãţi umane, cu excepţia activitãţilor de cercetare, educaţie şi formele de turism definite în planurile de management.
(4) Zone de interes special din punctul de vedere al biodiversitãţii - zonele din rezervaţii ale biosferei, parcuri naţionale, parcuri naturale, arii speciale de protecţie specialã avifaunisticã şi arii de conservare specialã în care se impun mãsuri speciale pentru conservarea unor habitate şi/sau specii.
(5) Zone de dezvoltare durabilã a activitãţilor umane - zonele în care se permit activitãţi de investiţii/dezvoltare, dar cu respectarea principiului de utilizare durabilã a resurselor naturale şi de prevenire a oricãror efecte negative asupra biodiversitãţii.
(6) Zone de dezvoltare turisticã - zonele în care se permite dezvoltarea de activitãţi turistice care presupun investiţii speciale.
(7) Pânã la aprobarea planurilor de management, zonele de conservare specialã se stabilesc provizoriu prin ordin al autoritãţii publice centrale pentru mediu.
(8) Pânã la aprobarea planului de management pentru fiecare parc naţional sau parc natural, care va reglementa în amãnunt regimul de protecţie şi zonarea detaliatã, în zonele de conservare specialã se interzic orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare.
(9) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în zonele de conservare specialã din parcurile naţionale şi din parcurile naturale, în afara perimetrelor rezervaţiilor ştiinţifice cu regim strict de protecţie se pot desfãşura urmãtoarele activitãţi:
a) de naturã ştiinţificã şi educativã;
b) turismul controlat;
c) utilizarea raţionalã a pajiştilor pentru cosit şi/sau pãşunat numai cu animalele domestice, proprietatea membrilor comunitãţilor ce deţin pãşuni în interiorul parcului, pe supafeţele, în perioadele şi cu speciile şi efectivele aprobate de administraţia parcului, astfel încât sã nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de florã şi faunã prezente în zona de conservare specialã;
d) localizarea şi stingerea operativã a incendiilor;
e) intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejãrii anumitor specii, grupuri de specii sau comunitãţi biotice care constituie obiectul protecţiei, în urma aprobãrii de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã şi mediu a planului de acţiune provizoriu, elaborat în acest scop de consiliul ştiinţific al parcului şi valabil pânã la intrarea în vigoare a planului de management;
f) intervenţiile în scopul protecţiei şi menţinerii ecosistemelor naturale şi al reabilitãrii unor ecosisteme necorespunzãtoare sau degradate, la propunerea consiliului ştiinţific al ariei naturale protejate, în urma aprobãrii de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã şi de cãtre autoritatea publicã centralã responsabilã pentru protecţia mediului;
g) acţiunile de înlãturare a efectelor unor calamitãţi, în baza aprobãrilor autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã şi autoritãţii publice centrale responsabile pentru protecţia mediului, la propunerea consiliului ştiinţific al ariei naturale protejate;
h) acţiunile de prevenire a înmulţirii în masã a dãunãtorilor forestieri şi de monitorizare a acestora, cu avizul consiliului ştiinţific al ariei naturale protejate.
(10) Pânã la aprobarea planului de management pentru fiecare rezervaţie a biosferei, parc naţional şi parc natural, în suprafeţele situate în afara zonelor de conservare specialã se pot desfãşura urmãtoarele activitãţi:
a) activitãţile prevãzute la alin. (9);
b) activitãţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacitãţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de pãdure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în vigoare. Acestea se pot desfãşura numai de persoanele fizice şi juridice care deţin terenuri în interiorul parcului sau de comunitãţile locale, cu aprobarea administraţiei ariei naturale protejate;
c) lucrãri de îngrijire şi conducere a arboretelor tinere, lucrãri de conservare şi lucrãri de igienizare;
d) aplicarea de tratamente cu grad mare de intensivitate, care promoveazã regenerarea pe cale naturalã a arboretelor. În parcurile naţionale se pot aplica: tratamentul tãierilor de transformare spre grãdinãrit, tratamentul tãierilor grãdinãrite şi cvasigrãdinãrite, tratamentul tãierilor progresive cu perioadã lungã de regenerare şi tratamentul tãierilor în crâng, în salcâmete şi zãvoaie de plop şi salcie. În parcurile naturale se mai pot aplica şi tratamentele tãierilor succesive şi progresive clasice sau în margine de masiv;
e) orice alte activitãţi aprobate de administraţia parcului şi de consiliul ştiinţific, care nu pun în pericol conservarea patrimoniului natural al ariei naturale protejate.
(11) În rezervaţiile ştiinţifice nu se permite nicio activitate de exploatare a resurselor naturale din rezervaţii ştiinţifice, singurele activitãţi permise fiind cele de cercetare/educaţie.
(12) În zonele de protecţie strictã nu se permite nicio activitate de exploatare a resurselor naturale din rezervaţii ştiinţifice, singurele activitãţi permise fiind cele de cercetare/educaţie şi turism controlat.
(13) Amenajamentele silvice ale unitãţilor de producţie ce intrã în componenţa ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în conformitate cu prevederile planurilor de management.
(14) Planurile de dezvoltare localã se modificã pentru zonele incluse în arii naturale protejate în conformitate cu prevederile planurilor de management, respectiv cu obiectivele de conservare a ariilor naturale protejate care nu dispun de plan de management."
13. La articolul 20, alineatele (1), (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Pentru administrarea unor arii naturale protejate şi bunuri ale patrimoniului natural, aflate sub regim special de protecţie şi conservare, care nu necesitã sau care nu au structuri de administrare special constituite, se instituie calitatea de custode.
(2) Custozi pot fi persoane fizice sau juridice care au calificarea, instruirea şi mijloacele necesare pentru a stabili, cu aprobarea instituţiei cu care se semneazã convenţia de custodie, şi a aplica mãsurile de ocrotire şi conservare a bunurilor încredinţate, atestate de Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii.
...........................................................................
(4) Pentru ariile naturale protejate ce intrã în componenţa Reţelei naţionale de arii naturale protejate modalitatea încheierii convenţiilor şi eliberarea legitimaţiilor de custode sunt în competenţa de reglementare a Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, cu avizul Academiei Române."
14. Dupã articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 20^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1. - Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a administraţiilor de arii naturale protejate, adaptat categoriei de arie protejatã, se aprobã de Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii."
15. La articolul 21, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru terenurile din arii naturale protejate, deţinute în regim de proprietate privatã, proprietarii vor primi compensaţii pentru respectarea prevederilor planului de management al ariei naturale protejate. Modalitatea de solicitare, de calcul şi de acordare a compensaţiilor se stabileşte de autoritãţile publice centrale responsabile pentru reglementarea gestionãrii terenurilor şi/sau a resurselor în cauzã prin act normativ, ce se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 90 de zile*) de la publicarea prezentei legi."
-------
*) Termenul de 90 de zile curge de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
16. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - Reglementarea activitãţilor în ariile naturale protejate se face cu respectarea urmãtoarelor prevederi:
a) activitãţile de exploatare a resurselor naturale din ariile naturale protejate se vor desfãşura numai dupã întocmirea unor studii, cum sunt: amenajamente silvice, studii agricole, zootehnice, turistice, piscicole, cinegetice, geologice sau pe bazã de proiecte;
b) orice studii sau proiecte care planificã activitãţi de exploatare a resurselor naturale, lucrãri de construcţii de orice fel, activitãţi sportive, turism etc. în ariile naturale protejate se întocmesc dupã consultarea planurilor de management al ariilor naturale protejate şi se supun în mod obligatoriu, de cãtre beneficiari sau proiectanţi, avizãrii administratorilor sau custozilor ariilor naturale protejate în cauzã, în vederea verificãrii încadrãrii activitãţilor planificate de acestea în prevederile planurilor de management al ariilor naturale protejate;
c) studiile/proiectele aprobate de autoritãţile competente înaintea intrãrii în vigoare a planurilor de management al ariilor naturale protejate se supun în mod obligatoriu, de cãtre beneficiarii acestora, avizãrii administratorilor ariilor naturale protejate în vederea verificãrii încadrãrii activitãţilor propuse în planurile de management al ariilor naturale protejate. În cazul în care aceste studii/proiecte prevãd activitãţi care nu se încadreazã în prevederile planurilor de management, vor fi refãcute în termen de maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi sau de la declararea ariei naturale protejate. Pânã la refacerea studiilor, desfãşurarea activitãţilor care contravin planurilor de management este interzisã;
d) beneficiarii studiilor/proiectelor menţionate la lit. a), precum şi persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi pe baza lor au obligaţia de a furniza administratorilor ariilor naturale protejate, la solicitarea acestora, datele necesare, referitoare la desfãşurarea activitãţilor prevãzute de studii;
e) scoaterea definitivã sau temporarã de terenuri din fondul forestier de pe raza ariei naturale protejate se poate face numai pentru obiective care vizeazã asigurarea securitãţii naţionale, asigurarea securitãţii, sãnãtãţii oamenilor şi animalelor şi prevenirea catastrofelor naturale sau pentru obiectivele destinate cercetãrii ştiinţifice şi bunei administrãri a ariei naturale protejate. Scoaterea definitivã sau temporarã a terenurilor din fondul forestier se face numai cu avizul Academiei Române şi cu aprobarea autoritãţii publice centrale pentru mediu;
f) persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi de exploatare a resurselor naturale pe teritoriul ariei naturale protejate au obligaţia sã solicite în scris acordul administratorilor pentru desfãşurarea activitãţilor respective, cu excepţia activitãţilor tradiţionale legate de creşterea animalelor, agriculturã şi folosirea plantelor medicinale, desfãşurate în mod tradiţional de membrii comunitãţilor locale;
g) în vederea realizãrii corespunzãtoare a activitãţilor şi a sarcinilor de control, accesul administratorilor şi al organelor de control pe terenurile din ariile naturale protejate nu poate fi restricţionat, indiferent de tipul de proprietate;
h) proprietarii/administratorii de terenuri au obligaţia de a asigura liberul acces al vizitatorilor/turiştilor pe traseele turistice şi în zonele în care se realizeazã activitãţi pe raza ariilor naturale protejate, cu condiţia ca aceste activitãţi sã nu aducã prejudicii proprietarilor de terenuri."
17. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Resursele financiare necesare bunei administrãri a ariilor naturale protejate de interes naţional se asigurã din bugetul autoritãţii publice centrale de protecţie a mediului, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, fiind destinate pentru funcţionarea administraţiei şi pentru desfãşurarea activitãţilor de conservare şi educaţie.
(2) Pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrãri a ariilor naturale protejate, potrivit planurilor de management şi regulamentelor, administratorii acestora pot institui un sistem de tarife ce se stabileşte de administratorul ariei naturale protejate, cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii.
(3) Tarifele se plãtesc de persoanele fizice şi juridice care beneficiazã de bunurile, serviciile şi activitãţile specifice desfãşurate în ariile naturale protejate, în conformitate cu prevederile regulamentului ariei naturale protejate."
18. Dupã articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 24^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24^1. - (1) Pentru toate bunurile patrimoniului, aflate sub regim de protecţie conform legii, se stabileşte o valoare de conservare, care sã simbolizeze valoarea bunului respectiv pentru patrimoniul natural naţional. Valoarea de conservare a speciilor protejate se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În cazul distrugerii unui bun al patrimoniului natural, pentru care s-a stabilit o valoare de conservare, aceastã valoare de plãteşte de fãptuitor, sumele constituindu-se într-un fond utilizat pentru conservarea biodiversitãţii.
(3) În cazul în care avizul favorabil al unei instituţii a contribuit la distrugerea bunului patrimoniului natural, contravaloarea acestuia se achitã de instituţia sau instituţiile rspective."
19. Dupã alineatul (2) al articolului 25 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Ocrotirea şi conservarea habitatelor naturale şi seminaturale, terestre, acvatice şi subterane de interes naţional, precum şi a speciilor protejate de plante şi animale sãlbatice se fac prin declararea de arii naturale protejate de interes naţional."
20. Dupã articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - În vederea protejãrii habitatelor naturale şi a speciilor indigene, introducerea de specii alohtone, precum şi intervenţiile asupra speciilor invazive se reglementeazã de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului prin acte normative specifice."
21. La articolul 33 alineatul (1), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) activitãţi ştiinţifice, de explorare şi de documentare în peşteri din clasa A;".
22. La articolul 38, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, cu responsabilitãţi de reglementare, supraveghere şi control;".
23. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã şi/sau elaboreazã studiile şi rapoartele naţionale asupra conservãrii diversitãţii biologice;
b) organizeazã, prin Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, reţeaua naţionalã de arii naturale protejate, stabileşte regimul de administrare a acestora şi exercitã controlul în privinţa respectãrii acestui regim;
c) propune aprobarea prin hotãrâre a Guvernului a planurilor de management, dupã avizarea acestora de cãtre Academia Românã şi de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii;
d) numeşte şi revocã, prin Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, organele de administraţie aflate în subordine directã;
e) asigurã, prin Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, organizarea şi dezvoltarea în România a reţelelor internaţionale de arii protejate;
f) promoveazã programe şi studii pentru cunoaşterea şi evaluarea stãrii habitatelor naturale, a speciilor din flora şi fauna sãlbatice şi a altor bunuri ale patrimoniului natural existente pe teritoriul ţãrii, care urmeazã sã fie finanţate din bugetul de stat şi din alte surse, potrivit legii;
g) promoveazã realizarea studiilor speciale de evaluare a stãrii resurselor biologice din flora şi fauna sãlbatice, care se exploateazã şi se valorificã în diferite scopuri economice şi sociale, pentru stabilirea condiţiilor şi a mãsurilor care sã asigure utilizarea lor durabilã, menţinerea potenţialului natural de regenerare, a integritãţii structurale şi funcţionale a ecosistemelor terestre şi acvatice şi a echilibrului ecologic;
h) emite autorizaţii, urmãreşte şi controleazã respectarea mãsurilor legale privind utilizarea durabilã a componentelor diversitãţii biologice, scop în care poate sã dispunã interzicerea sau limitarea exploatãrii unor resurse de florã şi faunã sãlbatice;
i) promoveazã realizarea unor proiecte speciale, destinate ocrotirii şi conservãrii habitatelor naturale şi diversitãţii biologice, restaurãrii habitatelor deteriorate, refacerii unor populaţii viabile de specii ameninţate cu dispariţia;
j) promoveazã şi sprijinã evaluarea stãrii diversitãţii biologice existente în afara ariilor protejate şi stabileşte mãsurile necesare protecţiei şi conservãrii acesteia;
k) organizeazã Sistemul informaţional naţional al diversitãţii biologice şi sistemul de schimb de informaţii prin mecanismul internaţional în domeniul diversitãţii biologice;
l) promoveazã realizarea studiilor speciale de evaluare a stãrii resurselor biologice din flora şi fauna sãlbatice, care se exploateazã şi se valorificã în diferite scopuri economice şi sociale, pentru stabilirea condiţiilor şi a mãsurilor care sã asigure utilizarea lor durabilã, menţinerea potenţialului natural de regenerare, a integritãţii structurale şi funcţionale a ecosistemelor terestre şi acvatice şi a echilibrului ecologic;
m) emite autorizaţii, urmãreşte şi controleazã respectarea mãsurilor legale privind utilizarea durabilã a componentelor diversitãţii biologice, scop în care poate sã dispunã interzicerea sau limitarea exploatãrii unor resurse de florã şi faunã sãlbatice;
n) promoveazã realizarea unor proiecte speciale, destinate ocrotirii şi conservãrii habitatelor naturale şi diversitãţii biologice, restaurãrii habitatelor deteriorate, refacerii unor populaţii viabile de specii ameninţate cu dispariţia;
o) aprobã, cu avizul Academiei Române, şi pune în aplicare procedurile legale pentru modificarea suprafeţei şi limitelor ariilor naturale protejate."
24. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Atribuţiile autoritãţii publice centrale la nivel teritorial se îndeplinesc de agenţiile teritoriale pentru protecţia mediului, prin serviciile specifice pentru conservarea naturii şi a diversitãţii biologice, în cooperare cu administraţiile ariilor naturale protejate, inspectoratele silvice şi oficiile cinegetice teritoriale, precum şi cu autoritãţile administraţiei publice locale.
(2) Autoritatea teritorialã pentru protecţia mediului monitorizeazã şi raporteazã autoritãţii centrale pentru protecţia mediului cazurile de distrugere a bunurilor patrimoniului natural cu valoare de conservare şi face demersurile legale pentru sancţionarea faptelor respective, în cooperare cu administraţiile ariilor naturale protejate, cu inspectoratele silvice şi cu oficiile cinegetice teritoriale, precum şi cu autoritãţile administraţiei publice locale."
25. La articolul 41, litera b) se abrogã.
26. La articolul 41, literele d) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) avizeazã numirea membrilor organelor ştiinţifice;
e) colaboreazã cu autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului la organizarea şi dezvoltarea în România a reţelelor internaţionale de arii protejate;".
27. La articolul 41, dupã litera n) se introduce o nouã literã, litera n^1), cu urmãtorul cuprins:
"n^1) exercitã atribuţii de expertizare, avizare, supraveghere şi control ştiinţific, inclusiv asupra ariilor naturale protejate, declarate la nivel local;".
28. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Autoritãţile publice centrale şi locale, organizaţiile economice care deţin cu orice titlu suprafeţe terestre şi acvatice şi serviciile publice descentralizate cu responsabilitãţi în planificarea şi amenajarea teritoriului, în administraţia agricolã, silvicã, a apelor şi a altor resurse naturale ale solului şi subsolului sunt obligate sã furnizeze informaţiile şi datele solicitate de Academia Românã, de autoritatea centralã pentru protecţia mediului şi de administratorii ariilor naturale protejate pentru îndeplinirea responsabilitãţilor pe care le au potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã."
29. Dupã articolul 43 se introduc trei noi articole, articolele 43^1 -43^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 43^1. - Atribuţiile şi responsabilitãţile structurilor de administrare şi ale custozilor ariilor naturale protejate se definesc prin reglementãri speciale de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, aprobate de autoritatea publicã centralã responsabilã pentru protecţia mediului şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 43^2. - Autoritãţile publice locale şi regionale au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi pentru conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sãlbatice:
a) armonizarea planurilor de dezvoltare localã cu interesele de conservare a habitatelor naturale şi seminaturale, a speciilor indigene şi cu prevederile planurilor de management al ariilor naturale protejate;
b) punerea sub regim de protecţie a bunurilor de patrimoniu natural de interes local prin declararea de arii naturale protejate de interes local;
c) menţinerea ariilor naturale protejate de interes local;
d) colaborarea cu autoritãţi publice locale şi regionale în vederea gospodãririi unitare a teritoriilor incluse în arii naturale protejate ce se extind pe mai multe judeţe/regiuni.
Art. 43^3. - Participarea societãţii civile şi a persoanelor fizice la conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sãlbatice se asigurã prin:
a) organizarea de cãtre instituţiile de învãţãmânt de toate gradele, de cãtre organizaţiile neguvernamentale şi de cãtre structurile de administrare a ariilor naturale protejate de acţiuni de conştientizare şi educaţie cu privire la importanţa conservãrii şi utilizãrii durabile a resurselor naturale. În acest scop se pot înfiinţa pentru ariile naturale protejate centre de vizitare, puncte de informare şi trasee educative;
b) asigurarea accesului în anumite zone din ariile naturale protejate şi elaborarea de programe speciale de educaţie pentru creşterea nivelului de conştientizare a populaţiei cu privire la valorile patrimoniului natural;
c) asigurarea participãrii societãţii civile la elaborarea planurilor de management al ariilor naturale protejate şi la implementarea unor activitãţi, în funcţie de capacitatea şi de resursele organizaţiilor în cauzã;
d) sesizarea, dupã caz, a autoritãţilor centrale şi/sau locale cu privire la încãlcarea prevederilor legale pentru conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sãlbatice, precum şi cu privire la nerespectarea regimului de arie protejatã;
e) acţionarea în judecatã a persoanelor fizice şi juridice care încalcã prevederile legale pentru conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sãlbatice, precum şi pe cele cu privire la nerespectarea regimului de arie naturalã protejatã."
30. La articolul 44 alineatul (1), literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) aparatului central al acesteia şi al Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, cu atribuţii de control pe întregul teritoriu al ţãrii;
b) autoritãţilor teritoriale de protecţie a mediului, cu atribuţii de control pe teritoriul unitãţilor administrativ-teritoriale în care acestea funcţioneazã;".
31. La articolul 44 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) tuturor organelor de control cu atribuţii legate de conservarea mediului."
32. La articolul 44, alineatul (3) se abrogã.
33. Articolul 45 se abrogã.
34. Dupã articolul 48 se introduce un nou articol, articolul 48^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 48^1. - Nerespectarea planurilor de management şi a regulamentelor ariilor naturale protejate constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã, dupã cum urmeazã:
1. de la 1.500 lei la 7.500 lei, pãşunatul fãrã contracte încheiate cu deţinãtorii/administratorii pãşunii;
2. de la 300 lei la 1.500 lei, pãşunatul pe bazã de contract încheiat cu deţinãtorul/administratorul pãşunii, dar fãrã avizul administratorului de arie naturalã protejatã, în cazul în care acest lucru se impune prin regulament;
3. de la 100 lei la 1.000 lei, pãşunatul cu mai multe animale decât cele contractate sau peste capacitatea de suport a pãşunii, stabilitã prin studii speciale;
4. de la 1.000 lei la 3.000 lei, pãşunatul în zone cu protecţie strictã sau în care pãşunatul este interzis (de exemplu, rezervaţii ştiinţifice);
5. de la 1.000 lei la 4.500 lei, pãşunatul cu alte animale decât cele pentru care se permite pãşunatul, acolo unde acest lucru este interzis;
6. de la 1.500 lei la 4.500 lei, amplasarea de stâne fãrã avizul administratorului de arie naturalã protejatã;
7. de la 500 lei la 1.500 lei, amplasarea de locuri de târlire şi stâne în vecinãtatea pâraielor şi a lacurilor sau în amonte de lacuri;
8. de la 500 lei la 3.000 lei, adunarea şi tãierea de material lemnos pentru foc în zonele în care acest lucru este interzis;
9. de la 1.000 lei la 3.000 lei, tãierea jneapãnului şi a zâmbrului;
10. de la 1.500 lei la 3.000 lei, accesul în rezervaţiile ştiinţifice sau în zonele închise pentru accesul public fãrã acordurile necesare;
11. de la 1.500 lei la 3.000 lei, refacerea marcajelor turistice, deschiderea de noi trasee, amplasarea de panouri fãrã acordul administratorului ariei naturale protejate;
12. de la 1.500 lei la 3.000 lei, camparea în afara zonelor permise;
13. de la 1.500 lei la 3.000 lei, distrugerea sau degradarea panourilor informative şi indicatoare, precum şi a plãcilor, stâlpilor sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice;
14. de la 1.500 lei la 3.000 lei, folosirea ambarcaţiunilor de orice tip pe lacurile alpine, cu excepţia celor avizate pentru colectarea de probe pentru cercetãri ştiinţifice;
15. de la 20 lei la 60 lei, abaterea de la traseele turistice marcate şi de la traseele de alpinism omologate, marcate şi pitonate;
16. de la 20 lei la 60 lei, vizitarea ariei naturale protejate fãrã plata tarifului de vizitare;
17. de la 200 lei la 350 lei, sãparea de şanţuri în jurul corturilor sau utilizarea oricãror materiale de origine vegetalã (cetinã, ferigi, muşchi) sub corturi;
18. de la 200 lei la 350 lei, organizarea de competiţii şi manifestãrile de grup de orice fel, cursuri care presupun accesul pe teren în zona ariei naturale protejate şi în tabere fãrã acordul serviciilor publice Salvamont şi avizul administratorului ariei naturale protejate;
19. de la 180 lei la 300 lei, aprinderea focului în afara vetrelor special amenajate în acest scop;
20. de la 10 lei la 60 lei, abandonarea deşeurilor în aria naturalã protejatã, în afara locurilor special amenajate în acest scop;
21. de la 50 lei la 150 lei, perturbarea liniştii în zonele de extravilan, în locurile de campare şi în zonele cabanelor şi refugiilor;
22. de la 50 lei la 150 lei, lãsarea câinilor însoţitori în libertate în afara traseului marcat;
23. de la 50 lei la 150 lei, scãldatul şi utilizarea de detergenţi pentru spãlare în apele curgãtoare şi în lacurile alpine;
24. de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 2.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane juridice, degradarea refugiilor, adãposturilor, podeţelor, barierelor, marcajelor turistice, panourilor informative sau a oricãrei alte construcţii ori amenajãri de pe teritoriul ariei naturale protejate, dacã fapta nu se constituie ca infracţiune prin paguba produsã;
25. de la 300 lei la 1.000 lei, accesul public cu mijloace motorizate sau cu biciclete în alte condiţii decât cele prevãzute în regulamentul ariei naturale protejate;
26. de la 30 lei la 60 lei, colectarea de specii de florã, faunã, roci şi a oricãror eşantioane de origine naturalã;
27. de la 1.000 lei la 5.000 lei, deţinerea şi creşterea în captivitate, indiferent de forma de captivitate, a animalelor din fauna sãlbaticã pe raza ariei naturale protejate, cu excepţia cazurilor când se desfãşoarã proiecte de repopulare cu avizul CMN şi cu aprobarea autoritãţii publice centrale pentru mediu;
28. de la 100 lei la 500 lei, pentru persoane fizice, şi de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoane juridice, introducerea în culturã, pe teritoriul ariilor naturale protejate, de specii de plante şi animale domestice fãrã certificate fitosanitare şi, respectiv, sanitar-veterinare, emise conform legislaţiei în vigoare;
29. de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane juridice, introducerea de organisme modificate genetic (OMG) în culturi de pe suprafaţa ariei naturale protejate;
30. de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 2.000 lei la 5.000 lei, pentru persoane juridice, practicarea de activitãţi comerciale neautorizate în extravilanul ariilor naturale protejate;
31. de la 2.000 lei la 10.000 lei, autorizarea de construcţii/investiţii pe teritoriul ariei naturale protejate şi în imediata vecinãtate fãrã avizul administratorului ariei naturale protejate;
32. de la 100 lei la 300 lei, neprezentarea actelor de identitate, la solicitarea personalului administraţiei sau a custozilor ariilor naturale protejate, ce deţin legitimaţii tipizate, când acestea sunt solicitate la constatarea unor acţiuni/fapte ce constituie contravenţii;
33. de la 200 lei la 500 lei, neprezentarea autorizaţiei de mediu pentru activitãţile desfãşurate, de cãtre proprietarii şi administratorii de facilitãţi turistice, unitãţi comerciale şi de deservire a populaţiei, la solicitarea administratorilor sau a custozilor ariilor naturale protejate, care se legitimeazã cu legitimaţii vizate la zi."
35. Dupã articolul 49 se introduce un nou articol, articolul 49^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 49^1. - În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul administraţiilor sau custozii ariilor naturale protejate au dreptul de a solicita legitimarea persoanelor care au comis fapte sau au fost surprinse încercând sã comitã fapte care constituie contravenţii pe raza ariei naturale protejate."
36. La anexa nr. 1, litera a) "Rezervaţii ştiinţifice", litera b) "Parcuri naţionale" şi punctul 4 al literei f) "Rezervaţii ale biosferei" vor avea urmãtorul cuprins:
"a) Rezervaţii ştiinţifice
Rezervaţiile ştiinţifice sunt acele arii naturale protejate al cãror scop este protecţia şi conservarea unor habitate naturale terestre şi/sau acvatice, cuprinzând elemente reprezentative de interes ştiinţific sub aspect floristic, faunistic, geologic, speologic, paleontologic, pedologic sau de altã naturã. Mãrimea rezervaţiilor ştiinţifice este determinatã de arealul necesar pentru asigurarea integritãţii zonei protejate. Managementul rezervaţiilor ştiinţifice asigurã un regim strict de protecţie prin care habitatele sunt pãstrate într-o stare pe cât posibil neperturbatã. În perimetrul lor se pot desfãşura numai activitãţi ştiinţifice, cu acordul forului ştiinţific competent şi al administratorului rezervaţiei ştiinţifice. Rezervaţiile ştiinţifice corespund categoriei I IUCN (Uniunea Internaţionalã pentru Conservarea Naturii) «Rezervaţie Naturalã Strictã: arie protejatã, administratã în principal în scopuri ştiinţifice».
b) Parcuri naţionale
Parcurile naţionale sunt acele arii naturale protejate al cãror scop este protecţia şi conservarea unor eşantioane reprezentative pentru spaţiul biogeografic naţional, cuprinzând elemente naturale cu valoare deosebitã sub aspectul fizico-geografic, floristic, faunistic, hidrologic, geologic, paleontologic, speologic, pedologic sau de altã naturã, oferind posibilitatea vizitãrii în scopuri ştiinţifice, educative, recreative şi turistice. Managementul parcurilor naţionale asigurã menţinerea cadrului fizico-geografic în stare naturalã, protecţia ecosistemelor, conservarea resurselor genetice şi a diversitãţii biologice în condiţii de stabilitate ecologicã, prevenirea şi excluderea oricãrei forme de exploatare a resurselor naturale şi a folosinţelor terenurilor, incompatibilã scopului atribuit. Regimul de gospodãrire se stabileşte prin regulamente şi planuri proprii de protecţie şi conservare aprobate de autoritãţile naţionale ştiinţifice şi administrative abilitate, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã. În perimetrele lor vor fi cuprinse ecosisteme sau fracţiuni de ecosisteme terestre şi acvatice cât mai puţin influenţate prin activitãţi umane. Elementele cu valoare deosebitã de pe cuprinsul parcurilor naţionale pot fi delimitate şi puse sub un regim strict de protecţie ca rezervaţii ştiinţifice. Parcurile naţionale se întind în general pe suprafeţe mari de teren. În perimetrul parcurilor naţionale sunt admise doar activitãţile tradiţionale practicate numai de comunitãţile din zona parcului naţional, activitãţi tradiţionale ce vor fi reglementate prin planul de management. Parcurile naţionale corespund categoriei II IUCN - «Parc naţional: arie protejatã administratã în special pentru protecţia ecosistemelor şi pentru recreere».
............................................................................
4. zone de dezvoltare durabilã, valorificabile economic prin practici tradiţionale sau noi, ecologic admise, în limitele capacitãţii de regenerare a resurselor. Rezervaţiile biosferei cu aşezãri umane sunt astfel gestionate încât sã constituie modele de dezvoltare a comunitãţilor umane în armonie cu mediul natural."
ART. II
Structura organizatoricã, numãrul de personal, atribuţiile şi competenţele Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitãţii, precum şi alte structuri de administrare aflate în subordinea sau coordonarea sa se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de cel mult 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. III
Autoritatea publicã centralã responsabilã pentru protecţia mediului şi Academia Românã vor elabora instrucţiuni de aplicare a prevederilor prezentei legi, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. IV
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 462/2001 , cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 19 iulie 2006.
Nr. 345.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: