Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 345 din 1 iunie 2002 (*republicata*)  privind taxa pe valoarea adaugata*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 345 din 1 iunie 2002 (*republicata*) privind taxa pe valoarea adaugata*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 653 din 15 septembrie 2003
-----------------
*) Republicatã în temeiul <>art. XIV lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 232/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 345/2002 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002.

CAP. I
Sfera de aplicare

SECŢIUNEA 1
Operaţiuni impozabile

ART. 1
(1) Taxa pe valoarea adãugatã este un impozit indirect care se datoreazã bugetului de stat. Prezenta lege stabileşte regulile referitoare la taxa pe valoarea adãugatã.
(2) Se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile care îndeplinesc în mod cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa constituie o livrare de bunuri, o prestare de servicii efectuatã cu plata sau o operaţiune asimilatã acestora;
b) sa fie efectuate de persoane impozabile, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1);
c) sa rezulte din una dintre activitãţile economice prevãzute la art. 2 alin. (2).
(3) Prin operaţiuni cu plata se înţelege obligativitatea existenţei unei legãturi directe între operaţiunea efectuatã şi contrapartida obţinutã.
(4) Se cuprind, de asemenea, în sfera taxei pe valoarea adãugatã importurile de bunuri.
ART. 2
(1) În sensul prezentei legi, prin persoana impozabilã se înţelege orice persoana, indiferent de statutul sau juridic, care efectueazã de o maniera independenta activitãţi economice de natura celor prevãzute la alin. (2), oricare ar fi scopul şi rezultatul acestor activitãţi.
(2) Activitãţile economice la care se face referire la alin. (1) sunt activitãţile producãtorilor, comercianţilor, prestatorilor de servicii, inclusiv activitãţile extractive, agricole şi cele ale profesiunilor libere sau asimilate. De asemenea, constituie activitate economicã exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri.
(3) În sensul prezentei legi, nu acţioneazã de o maniera independenta angajaţii sau orice alte persoane care sunt legate de un angajator printr-un contract individual de munca sau prin orice alte instrumente juridice care stabilesc relaţia angajator-angajat în ceea ce priveşte condiţiile de munca, remunerarea şi responsabilitãţile angajatorului.
(4) Instituţiile publice nu sunt considerate persoane impozabile pentru activitãţile lor administrative, sociale, educative, culturale, sportive, de ordine publica, de apãrare şi siguranta statului, pe care le desfãşoarã în calitate de autoritãţi publice, chiar dacã pentru desfãşurarea acestor activitãţi percep taxe, redevenţe, cotizatii sau onorarii.
(5) Instituţiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru operaţiunile efectuate, inclusiv cele prevãzute la alin. (4), în cazurile în care tratarea lor ca persoane neimpozabile pentru aceste operaţiuni conduce la distorsiuni concurentiale. Instituţiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru activitãţile menţionate în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
ART. 3
(1) Prin livrare de bunuri se înţelege transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor deţinute de proprietar cãtre beneficiar, direct sau prin persoanele care acţioneazã în numele acestora.
(2) În sensul prezentei legi, prin bunuri la care se face referire la alin. (1) se înţelege:
a) bunurile mobile corporale, cum sunt: materiile prime, materialele, obiectele de inventar, mijloacele fixe care pot fi detasate;
b) bunurile imobile, cum sunt: locuintele, construcţiile industriale, comerciale, agricole sau cele destinate pentru alte activitãţi, terenurile agricole, terenurile pentru construcţii şi cele adiacente construcţiilor, inclusiv cele aferente localitãţilor urbane sau rurale pe care sunt amplasate construcţii sau alte amenajãri;
c) bunurile de natura mobila care nu pot fi detasate fãrã a fi deteriorate sau fãrã a antrena deteriorarea imobilelor insesi sau care devin bunuri imobiliare prin destinaţie;
d) energia electrica şi termica, gazele, agentul frigorific.
(3) Sunt considerate livrãri de bunuri în sensul alin. (1):
a) vânzarea de bunuri cu plata în rate;
b) trecerea în domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile, în condiţiile prevãzute de legislaţia referitoare la proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, în schimbul unei despãgubiri;
c) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor în urma executãrii silite.
(4) Este asimilatã livrãrilor de bunuri preluarea de cãtre persoane impozabile a bunurilor achiziţionate sau fabricate de cãtre acestea pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit, dacã taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor respective sau pãrţilor lor componente a fost dedusã total sau parţial. Se excepteazã de la aceste prevederi bunurile acordate în mod gratuit, în limitele şi potrivit destinaţiilor prevãzute prin lege.
(5) Operaţiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrãri separate. În cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de cãtre doua sau mai multe persoane impozabile, prin intermediul mai multor tranzacţii, fiecare tranzacţie se considera o livrare separatã, fiind impozitatã distinct, chiar dacã bunul respectiv este transferat direct beneficiarului final. Acelaşi regim se aplica în cazul schimbului de bunuri cu servicii.
(6) Nu se considera livrare de bunuri transferul total sau parţial al activelor şi pasivelor unei persoane impozabile, cu plata sau cu titlu gratuit, efectuat cu ocazia operaţiunilor de fuziune şi divizare a societãţilor comerciale.
(7) Nu se considera livrare de bunuri aportul în natura la capitalul social al unei societãţi comerciale, în cazul în care beneficiarul este o persoana impozabilã care are dreptul de a deduce total taxa pe valoarea adãugatã, dacã taxa ar fi aplicabilã la transferul respectiv. În acest caz beneficiarul este considerat a fi succesorul celui care efectueazã transferul. În situaţia în care beneficiarul este o persoana impozabilã care nu are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã sau are dreptul de deducere parţial, potrivit art. 23, operaţiunea se considera livrare de bunuri, dacã taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor respective sau pãrţilor lor componente a fost dedusã total sau parţial.
ART. 4
(1) Se considera prestare de servicii orice activitate care nu constituie livrare de bunuri în sensul art. 3.
Astfel de operaţiuni pot fi:
a) orice munca fizica sau intelectualã;
b) lucrãri de construcţii-montaj;
c) transport de persoane şi mãrfuri;
d) servicii de posta şi telecomunicaţii, de transmisiuni radio şi TV;
e) închirierea, arendarea şi concesionarea de bunuri mobile sau imobile;
f) operaţiuni de intermediere sau de comision;
g) reparaţii de orice natura;
h) cesiuni şi concesiuni ale drepturilor de autor, brevete, licenţe, mãrci de fabrica şi de comerţ, titluri de participare şi alte drepturi similare;
i) servicii de publicitate;
j) operaţiuni bancare, financiare, de asigurare şi/sau reasigurare;
k) punerea la dispoziţie de personal;
l) mandatarea;
m) asigurarea sau cedarea unei clientele, exclusivitatea asupra unei vânzãri sau cumpãrãri;
n) angajamentul de a nu exercita o activitate economicã sau un drept dintre cele menţionate la lit. h);
o) amenajarea de spaţii de parcare, de depozitare şi de camping;
p) activitãţile hoteliere şi de alimentaţie publica;
r) asigurarea accesului la reţelele de comunicaţii şi a posibilitatii de utilizare a acestora;
s) prestaţiile consilierilor, inginerilor, avocaţilor, notarilor publici, executorilor judecãtoreşti, auditorilor, experţilor contabili, birourilor de studii şi alte prestaţii similare, precum şi prelucrarea de date şi furnizarea de informaţii;
t) operaţiuni de leasing.
(2) Efectuarea unor servicii, potrivit unui ordin emis de/sau în numele unei autoritãţi publice sau potrivit legii, se considera prestare de servicii în sensul alin. (1).
(3) Urmãtoarele operaţiuni sunt asimilate cu prestãrile de servicii:
a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele persoanei impozabile în alte scopuri decât cele legate de activitatea sa economicã sau pentru a fi puse la dispoziţie, în vederea utilizãrii în mod gratuit, altor persoane fizice sau juridice, dacã taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestor bunuri a fost dedusã total sau parţial;
b) prestãrile de servicii efectuate în mod gratuit de persoana impozabilã în alte scopuri decât cele legate de activitatea sa economicã, pentru uzul personal al angajaţilor sãi sau al altor persoane, dacã taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestor prestãri a fost dedusã total sau parţial.
(4) Nu sunt asimilate cu prestãrile de servicii utilizarea bunurilor şi prestãrile de servicii menţionate la alin. (3), efectuate în limitele şi potrivit destinaţiilor prevãzute prin lege.
(5) Schimbul de servicii are efectul a doua prestãri separate, fiecare dintre ele fiind supusã impozitãrii. În cazul prestãrii unui serviciu de cãtre mai multe persoane impozabile, prin tranzacţii succesive, fiecare tranzacţie se considera o prestare separatã şi se impoziteazã distinct, chiar dacã serviciul respectiv este prestat direct cãtre beneficiarul final.
(6) Persoana impozabilã care acţioneazã în nume propriu, dar în contul unei alte persoane, luând parte la prestãri de servicii, se considera ca a primit şi a prestat ea însãşi acele servicii.
ART. 5
Prin import de bunuri se înţelege introducerea în ţara de bunuri provenind din strãinãtate de cãtre orice persoana, indiferent de statutul sau juridic, direct sau prin intermediari, plasate în regim vamal de import sau în regimuri vamale suspensive.

SECŢIUNEA a 2-a
Locul operaţiunilor impozabile

ART. 6
(1) Locul unei livrãri de bunuri se considera a fi în România atunci când, potrivit prevederilor alin. (2) şi (3), este situat pe teritoriul României.
(2) Se considera a fi locul livrãrii:
a) locul de unde a pornit expediţia bunurilor sau transportul cãtre beneficiar, indiferent dacã bunurile sunt expediate sau transportate de furnizor, de beneficiar sau de terţi;
b) locul unde se gãsesc bunurile în momentul când are loc livrarea, în cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2) lit. a), locul livrãrii bunurilor pentru importatorul definit la art. 13 alin. (1) se considera a fi situat în România în cazul în care locul de unde a pornit expediţia sau transportul se afla în afarã României, însã destinaţia finala este în România.
(4) Livrãrile şi importurile de bunuri pentru care locul operaţiunii se considera a fi în România se supun regimurilor de impozitare prevãzute în prezenta lege.
ART. 7
(1) Locul prestãrilor de servicii se considera a fi în România când prestatorul îşi are stabilit în România sediul activitãţii economice sau un sediu stabil de la care sunt prestate serviciile ori, în lipsa unui astfel de sediu, domiciliul sau resedinta sa obişnuitã, cu urmãtoarele excepţii pentru care locul prestãrii este:
a) locul unde sunt situate bunurile de natura imobiliarã, pentru lucrãrile de construcţii-montaj executate pentru realizarea, repararea şi întreţinerea bunurilor imobile, indiferent de locul unde este situat sediul prestatorului - în ţara sau în strãinãtate. Acelaşi regim se aplica şi închirierii de bunuri imobile, operaţiunilor de leasing având ca obiect utilizarea bunurilor imobile, serviciilor de arhitectura, proiectare, de coordonare a lucrãrilor de construcţii, precum şi serviciilor prestate de alte persoane impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã cu activitate în domeniul bunurilor imobile - studii, expertize, reparaţii şi alte prestãri ale agenţilor imobiliari;
b) locul de plecare a transportului de bunuri sau de persoane, respectiv locul de sosire a transportului aferent bunurilor importate:
1. pentru transportul de bunuri sau de persoane, locul prestãrii se considera a fi în România, dacã locul de plecare a transportului se afla în România, indiferent dacã locul de sosire a transportului se afla în România sau în strãinãtate;
2. pentru transportul de bunuri cu locul de plecare în strãinãtate, locul prestãrii se considera a fi în România, dacã locul de sosire a transportului se afla în România;
c) locul unde beneficiarul are stabilit sediul activitãţii sau, în lipsa acestuia, domiciliul beneficiarului. În aceasta categorie se încadreazã:
1. închirierea de bunuri mobile corporale;
2. operaţiunile de leasing având ca obiect utilizarea bunurilor mobile;
3. cesiunile şi/sau concesiunile dreptului de autor, de brevete, de licenţe, de mãrci de fabrica şi de comerţ şi alte drepturi similare;
4. serviciile de publicitate;
5. serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii, avocaţilor, experţilor contabili şi alte servicii similare;
6. prelucrarea de date, furnizarea de informaţii;
7. operaţiunile bancare, financiare, de asigurare şi/sau de reasigurare;
8. punerea la dispoziţie de personal;
9. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunicaţii serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea şi recepţia de semnale, înscrisuri, imagini şi sunete sau informaţii de orice natura prin fir, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau recepţii. Serviciile de telecomunicaţii cuprind, de asemenea, şi furnizarea accesului la reţelele de informaţii mondiale;
10. serviciile de radiodifuziune şi de televiziune;
11. serviciile furnizate pe cale electronica. Sunt considerate servicii furnizate pe cale electronica: furnizarea şi conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distanta a programelor şi echipamentelor, furnizarea de programe informatice şi menţinerea la zi a acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea la dispoziţie a bazei de date, furnizarea de muzica, de filme şi de jocuri, inclusiv jocuri de noroc sau de bani, şi emisiuni sau manifestãri politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment şi alte servicii similare. Atunci când furnizorul de servicii şi clientul sau comunica prin curier electronic, aceasta nu înseamnã în sine ca serviciul furnizat este un serviciu electronic;
12. prestãrile intermediarilor care intervin în furnizarea serviciilor prevãzute la pct. 1-11;
d) locul unde serviciile sunt prestate efectiv; în aceasta categorie se cuprind urmãtoarele activitãţi:
1. culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, educative, de divertisment sau similare, inclusiv serviciile accesorii şi cele ale organizatorilor de astfel de activitãţi;
2. prestãrile accesorii transportului, cum sunt: încãrcarea-descãrcarea mijloacelor de transport, manipularea, paza şi/sau depozitarea mãrfurilor şi alte servicii similare;
3. expertize privind bunurile mobile corporale;
4. lucrãri efectuate asupra bunurilor mobile corporale.
(2) Prestãrile de servicii pentru care locul prestãrii se considera a fi în România se supun regimurilor de impozitare prevãzute în prezenta lege.

SECŢIUNEA a 3-a
Regimuri de impozitare

ART. 8
(1) Operaţiunile impozabile cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se clasifica, din punct de vedere al regimului de impozitare, astfel:
a) operaţiuni taxabile, la care se aplica cota standard a taxei pe valoarea adãugatã; nivelul cotei standard se stabileşte prin prezenta lege;
b) operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã cu drept de deducere, pentru care furnizorii şi/sau prestatorii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi/sau serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor respective; în prezenta lege aceste operaţiuni sunt prevãzute la art. 11 alin. (1) şi la art. 12;
c) operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã fãrã drept de deducere, pentru care furnizorii/prestatorii nu au dreptul la deducerea taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi/sau serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor respective; în prezenta lege aceste operaţiuni sunt prevãzute la art. 9;
d) operaţiuni de import scutite de taxa pe valoarea adãugatã; în prezenta lege aceste operaţiuni sunt prevãzute la art. 10.
(2) Operaţiunile scutite de taxa pe valoarea adãugatã sunt reglementate prin lege şi nu se admite extinderea lor prin analogie.
(3) Operaţiunile scutite de la plata taxei pe valoarea adãugatã prin alte acte normative decât prin prezenta lege se considera operaţiuni scutite fãrã drept de deducere în situaţia în care actele normative respective nu prevãd în mod expres posibilitatea furnizorilor/prestatorilor de a exercita dreptul de deducere.
(4) Operaţiunile desfãşurate în zonele libere se supun regimurilor de impozitare şi regulilor prevãzute în prezenta lege.
(5) De la data intrãrii în vigoare a prezentei legi operaţiunile la care, prin alte acte normative în vigoare, se prevede aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adãugatã se considera operaţiuni scutite cu drept de deducere.
(6) Se interzice utilizarea notiunii "cota zero" în actele normative care vor fi elaborate dupã intrarea în vigoare a prezentei legi.

SECŢIUNEA a 4-a
Operaţiuni scutite

SUBSECTIUNEA 1
Scutiri în interiorul tarii

ART. 9
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã urmãtoarele activitãţi de interes general:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale, inclusiv veterinare, şi operaţiunile strâns legate de acestea, desfãşurate de unitãţi autorizate pentru astfel de activitãţi, indiferent de forma de organizare şi de titularul dreptului de proprietate, respectiv: spitale, sanatorii, centre de sãnãtate rurale sau urbane, dispensare, cabinete şi laboratoare medicale, centre de îngrijire medicalã şi de diagnostic, staţii de salvare şi alte unitãţi autorizate sa desfãşoare astfel de activitãţi, precum şi cantinele organizate pe lângã aceste unitãţi. Sunt, de asemenea, scutite serviciile de cazare, masa şi tratament prestate cumulat de cãtre persoane impozabile autorizate care îşi desfãşoarã activitatea în staţiuni balneoclimaterice şi a cãror contravaloare este decontatã pe baza de bilete de tratament, precum şi serviciile funerare prestate de unitãţile sanitare;
b) prestãrile de servicii efectuate în cadrul profesiunii lor de cãtre tehnicienii dentari, precum şi livrarea de proteze dentare efectuatã de cãtre stomatologi şi de cãtre tehnicienii dentari, indiferent de forma de organizare şi de titularul dreptului de proprietate;
c) prestãrile de îngrijire şi supraveghere la domiciliu a persoanelor, efectuate de personal specializat cu exercitarea profesiunilor medicale şi paramedicale;
d) livrãrile de organe, de sânge şi de lapte uman;
e) activitatea de învãţãmânt prevãzutã la <>art. 15 alin. (5) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, desfasurata de unitãţile autorizate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului şi care sunt cuprinse în sistemul naţional de învãţãmânt, precum şi achiziţionarea de cãtre acestea de documentaţie tehnica şi materiale de construcţii destinate învãţãmântului de stat şi particular, precum şi de aparatura, utilaje, publicaţii şi dotãri pentru procesul didactic. Sunt, de asemenea, scutite cantinele organizate pe lângã unitãţile cuprinse în sistemul naţional de învãţãmânt autorizate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
f) prestãrile de servicii şi livrãrile de bunuri strâns legate de asistenta şi protecţia socialã, efectuate de instituţiile publice, instituţiile de interes public sau de alte organisme recunoscute ca având caracter social;
g) prestãrile de servicii şi livrãrile de bunuri strâns legate de protecţia copiilor şi tinerilor, efectuate de instituţiile publice, instituţiile de interes public sau de alte organisme recunoscute ca având caracter social;
h) prestãrile de servicii şi livrãrile de bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, de organizaţii fãrã scop patrimonial ce au obiective de natura politica, sindicala, religioasã, patriotica, filozofica, filantropica sau civicã, în condiţiile în care aceasta scutire nu provoacã distorsiuni de concurenta;
i) serviciile ce au strânsã legatura cu practicarea sportului sau a educaţiei fizice prestate de organizaţii fãrã scop patrimonial în beneficiul persoanelor care practica sportul sau educaţia fizica;
j) prestãri de servicii culturale şi livrãrile de bunuri legate nemijlocit de acestea, efectuate de instituţii publice;
k) prestãrile de servicii şi livrãrile de bunuri efectuate de unitãţi ale cãror operaţiuni sunt scutite, conform lit. a) şi lit. e)-j), cu ocazia manifestãrilor destinate sa le aducã sprijin financiar şi organizate în profitul lor exclusiv, cu condiţia ca aceste scutiri sa nu producã distorsiuni concurentiale;
l) realizarea şi difuzarea programelor de radio şi televiziune, cu excepţia celor de publicitate;
m) vânzarea de filme sau licenţe de filme destinate difuzãrii prin televiziune, cu excepţia celor de publicitate;
n) transportul bolnavilor sau rãniţilor cu vehicule special amenajate şi autorizate în acest sens.
(2) Alte operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) activitãţile de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor şi proiectelor, precum şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare în programele nucleu şi în planurile sectoriale, prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã*). Sunt, de asemenea, scutite activitãţile de cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate în parteneriat internaţional, regional şi bilateral;
b) livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii efectuate de producãtorii agricoli individuali;
c) urmãtoarele operaţiuni bancare şi financiare:
1. acordarea de credite, inclusiv acordarea de împrumuturi de asociaţii/actionarii societãţilor comerciale în vederea asigurãrii resurselor financiare ale societãţii, precum şi acordarea de împrumuturi de cãtre orice persoana fizica sau juridicã, în condiţiile prevãzute la art. 100 din titlul VI - Regimul juridic al garanţiilor reale mobiliare - din <>Legea nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificãrile ulterioare;
2. operaţiunile prevãzute la <>art. 8 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, efectuate de bãncile persoane juridice romane, sucursalele din România ale bãncilor persoane juridice strãine, organisme financiar-bancare internaţionale, casele de economii, casele de ajutor reciproc, cooperativele de credit şi alte societãţi de credit, casele de schimb valutar, precum şi alte pesoane juridice autorizate sa desfãşoare activitãţi bancare, cu excepţia urmãtoarelor operaţiuni: operaţiunile de leasing financiar, închirierea de casete de siguranta, tranzacţii în cont propriu sau în contul clienţilor cu metale preţioase, obiecte confectionate din acestea şi/sau pietre preţioase, expertizare de studii de fezabilitate, acordarea de consultanţa, evaluãri de patrimoniu;
3. operaţiunile specifice efectuate de Banca Nationala a României, reglementate în mod expres prin <>Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Nu sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã achiziţiile de aur, argint, alte metale şi pietre preţioase, efectuate de Banca Nationala a României de la persoane impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã;
4. operaţiunile de investiţii financiare, de intermediere financiarã, de valori mobiliare şi instrumente financiare derivate, precum şi alte instrumente financiare;
5. intermedierea în plasamentul de valori mobiliare şi oferirea de servicii legate de acesta;
d) gestiunea fondurilor comune de plasament şi a fondurilor comune de creanta efectuate de Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, Fondul Roman de Garantare a Creditelor pentru Întreprinzãtorii Privati - S.A., Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A., Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A., precum şi de alte organisme constituite în acest scop;
e) operaţiunile de asigurare şi de reasigurare, precum şi prestãrile de servicii aferente acestor operaţiuni efectuate de intermediarii în operaţiuni de asigurare;
f) activitãţile de organizare şi exploatare a jocurilor de noroc, efectuate de Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. şi contribuabilii autorizaţi de Comisia de coordonare, avizare şi atestare a jocurilor de noroc;
g) livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii realizate cu deţinuţi de unitãţile din sistemul penitenciar;
h) lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate pentru monumente comemorative ale combatanţilor, eroilor, victimelor de rãzboi şi ale Revoluţiei din decembrie 1989, precum şi pentru muzee, case memoriale, monumente istorice şi de arhitectura;
i) încasãrile din taxele de intrare la castele, muzee, târguri şi expoziţii, grãdini zoologice şi botanice, biblioteci, precum şi operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole;
j) editarea, tipãrirea şi/sau vânzarea de manuale şcolare şi/sau de cãrţi, exclusiv activitatea de publicitate;
k) livrãrile de proteze de orice fel, accesorii ale acestora, precum şi de produse ortopedice;
l) transportul fluvial al localnicilor în Delta Dunãrii şi pe relaţiile Orşova-Moldova Noua, Brãila-Hârşova, Galaţi-Grindu;
m) valorificarea obiectelor şi vesmintelor de cult, tipãrirea cãrţilor de cult, teologice sau cu conţinut bisericesc, necesare practicãrii cultului, precum şi a celor asimilate obiectelor de cult, potrivit <>art. 1 din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, cu modificãrile ulterioare;
n) transferul dreptului de proprietate al bunurilor cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca efect al dãrii în plata pentru stingerea obligaţiei de plata a debitorului, total sau parţial, conform prevederilor <>art. 26 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 409/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare**);
o) arendarea, concesionarea şi închirierea de bunuri imobile, cu urmãtoarele excepţii:
1. operaţiunile de cazare care sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similarã, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. închirierea amplasamentelor pentru stationarea vehiculelor;
3. închirierea utilajelor şi a maşinilor fixate în bunurile imobile;
4. închirierea seifurilor.
(3) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã activitãţile persoanelor impozabile cu venituri din operaţiuni taxabile declarate sau, dupã caz, realizate anual, de pana la 1,5 miliarde lei inclusiv. În situaţia realizãrii unor venituri superioare plafonului de impozitare de 1,5 miliarde lei în cursul unui an fiscal, persoanele impozabile au obligaţia sa solicite înregistrarea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Dupã înscrierea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã persoanele impozabile respective nu mai beneficiazã de scutire chiar dacã ulterior realizeazã venituri inferioare plafonului de 1,5 miliarde lei. Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care în anul 2001 au realizat venituri din operaţiuni taxabile sub plafonul de 1,5 miliarde lei, pot solicita scoaterea din evidenta ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
(4) Plafonul de impozitare de 1,5 miliarde lei stabilit la alin. (3) este valabil pentru anul fiscal 2002. De la data de 1 ianuarie pana la data de 31 decembrie 2003 plafonul de impozitare se stabileşte la suma de 1,7 miliarde lei, iar de la data de 1 ianuarie 2004 şi în continuare plafonul de impozitare se stabileşte la 2 miliarde lei.
(5) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã livrãrile de bunuri care au fost destinate exclusiv realizãrii de operaţiuni scutite în baza prezentului articol, dacã taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor respective nu a fost dedusã.
(6) Persoanele impozabile pot opta pentru plata taxei pe valoarea adãugatã în cazul:
a) operaţiunilor de arendare, concesionare şi închiriere de bunuri imobile, prevãzute la alin. (2) lit. o), în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a legii;
b) operaţiunilor prevãzute la alin. (3).

-----------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 514 din 16 iulie 2003.
**) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.

SUBSECTIUNEA a 2-a
Operaţiuni scutite la import

ART. 10
Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) bunurile importate destinate comercializãrii în regim duty-free, precum şi prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice şi a personalului acestora;
b) bunurile introduse în ţara de cãlãtori sau de alte persoane fizice cu domiciliul în ţara ori în strãinãtate, în condiţiile şi în limitele stabilite prin hotãrâre a Guvernului, potrivit regimului vamal aplicabil persoanelor fizice;
c) reparaţiile şi transformãrile la nave şi aeronave româneşti în strãinãtate, precum şi carburanţii şi alte bunuri, aprovizionate din strãinãtate, destinate utilizãrii pe nave şi/sau aeronave;
d) importul de bunuri a cãror livrare este scutitã de taxa pe valoarea adãugatã în interiorul tarii. Acelaşi regim se aplica pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România, potrivit prevederilor art. 7;
e) licenţe de filme şi programe, drepturi de transmisie, abonamente la agenţii de ştiri externe şi altele de aceasta natura, destinate activitãţii de radio şi televiziune;
f) importul de bunuri primite în mod gratuit cu titlu de ajutoare sau donaţii destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social, filantropic, religios, de apãrare a sãnãtãţii, cultural, artistic, educativ, ştiinţific, sportiv, de protecţie şi ameliorare a mediului, de protecţie şi conservare a monumentelor istorice şi de arhitectura şi importurile de bunuri finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, acordate României de organisme internaţionale, de guverne strãine şi/sau de organizaţii nonprofit şi de caritate, în condiţii stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi;
g) importul urmãtoarelor bunuri: mostrele fãrã valoare comercialã, materialele publicitare şi de documentare, bunurile de origine romana, bunurile strãine care, potrivit legii, devin proprietatea statului, bunurile reparate în strãinãtate sau bunurile care le înlocuiesc pe cele necorespunzãtoare calitativ, returnate partenerilor externi în perioada de garanţie, bunurile care se înapoiazã în ţara ca urmare a unei expedieri eronate, echipamentele pentru protecţia mediului stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
h) importul bunurilor efectuate în România de cãtre forţele statelor membre NATO pentru uzul acestor forte sau al personalului civil insotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, în cazul în care aceste forte sunt destinate efortului comun de apãrare.

SUBSECTIUNEA a 3-a
Scutiri pentru exporturi sau alte operaţiuni similare şi pentru transportul internaţional

ART. 11
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) exportul de bunuri, transportul şi prestãrile de servicii legate direct de exportul bunurilor, bunurile comercializate prin magazinele duty-free, precum şi prin magazinele situate în aeroporturile internaţionale dupã locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal la ieşirea din ţara;
b) transportul internaţional de persoane în şi din strãinãtate, precum şi prestãrile de servicii legate direct de acesta;
c) transportul de marfa şi de persoane, în şi din porturile şi aeroporturile din România, cu nave şi aeronave sub pavilion romanesc, comandate de beneficiari din strãinãtate;
d) trecerea mijloacelor de transport de mãrfuri şi de cãlãtori cu mijloace de transport fluvial specializate, între România şi statele vecine;
e) transportul, prestãrile de servicii accesorii transportului, precum şi alte prestãri de servicii aferente mãrfurilor din import şi a cãror contravaloare este inclusã în baza de impozitare conform art. 19 alin. (1) şi (2);
f) livrãrile de bunuri destinate utilizãrii pe nave şi aeronave sau incorporarii în nave şi aeronave, care presteazã transporturi internaţionale de persoane şi de mãrfuri;
g) prestãrile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi aeronavelor care efectueazã transporturi internaţionale de persoane şi de mãrfuri, precum şi pentru incarcatura lor;
h) reparaţiile la mijloacele de transport contractate cu beneficiari din strãinãtate;
i) alte prestãri de servicii efectuate de persoane impozabile cu sediul în România, contractate cu beneficiari din strãinãtate, în condiţiile prevãzute prin normele de aplicare a prezentei legi;
j) prestãrile de servicii pentru navele aflate în proprietatea companiilor de navigaţie care îşi desfãşoarã activitatea în regimul special maritim sau operate de acestea, precum şi livrãrile de nave în întregul lor cãtre aceste companii;
k) livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii în favoarea directa a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi a personalului acestora, pe baza de reciprocitate; livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii în favoarea directa a reprezentantelor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum şi a personalului acestora;
l) bunurile cumpãrate din expoziţiile organizate în România, precum şi din reţeaua comercialã, expediate sau transportate în strãinãtate de cãtre cumpãrãtorul care nu are domiciliul sau sediul în România;
m) livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii finanţate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale şi de organizaţii nonprofit şi de caritate din strãinãtate şi din ţara, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice;
n) construcţia, extinderea, reabilitarea şi consolidarea lacasurilor de cult religios;
o) livrãrile de utilaje, echipamente şi prestãrile de servicii legate nemijlocit de operaţiunile petroliere, realizate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice strãine, în baza <>Legii petrolului nr. 134/1995 ;
p) livrãrile de utilaje, echipamente şi prestãrile de servicii aferente obiectivului de investiţii "Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni";
r) prestãrile de servicii efectuate de intermediari care acţioneazã în numele sau în contul altuia, atunci când intervin în operaţiunile prevãzute în prezentul articol;
s) livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii efectuate pentru forţele statelor membre NATO pentru uzul acestora sau al personalului civil insotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, în cazul în care aceste forte sunt destinate efortului comun de apãrare. În cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate în afarã tarii şi pentru prestãrile de servicii, scutirea se acorda potrivit unei proceduri de restituire a taxei stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Pentru operaţiunile prevãzute la alin. (1) lit. a)-c), e)-g), i) şi r) justificarea regimului de scutire se realizeazã pe baza documentelor stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Pentru operaţiunile prevãzute la alin. (1) lit. k)-p) aplicarea regimului de scutire se realizeazã în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Pentru lucrãrile de construcţie de locuinţe, extindere, consolidare şi reabilitare a locuinţelor existente, nefinalizate la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, restituirea taxei pe valoarea adãugatã aferente perioadei în care au beneficiat de aplicarea cotei zero, conform prevederilor <>art. 17 lit. B.n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile ulterioare, se realizeazã conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

SUBSECTIUNEA a 4-a
Scutiri speciale legate de traficul internaţional de bunuri

ART. 12
Se scutesc de taxa pe valoarea adãugatã urmãtoarele operaţiuni, cu condiţia ca acestea sa nu ducã la utilizare şi/sau consumare finala:
a) operaţiunile de perfecţionare activa prevãzute la <>cap. VII, secţiunea a IV-a din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României;
b) bunurile realizate în regim de perfecţionare activa, potrivit prevederilor cap. VII, secţiunea a IV-a, <>art. 111 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 141/1997 , de persoane impozabile cu sediul în România, contractate cu beneficiari din strãinãtate şi care din dispoziţia acestora sunt livrate în antrepozite vamale aflate pe teritoriul României;
c) introducerea în ţara de bunuri plasate în regim vamal suspensiv cu exonerarea totalã de la plata drepturilor de import, potrivit prevederilor Codului vamal al României;
d) introducerea de bunuri în zonele libere direct din strãinãtate, în vederea simplei depozitari a acestora, fãrã întocmirea de formalitãţi vamale;
e) introducerea de mãrfuri în zonele libere direct din strãinãtate, precum şi operaţiunile comerciale de vanzarecumparare a acestora între diversi operatori în perimetrul zonelor libere şi care ulterior acestor operaţiuni pãrãsesc în aceeaşi stare teritoriul zonelor libere cu destinaţie externa, fãrã întocmirea de declaraţii vamale;
f) prestãrile de servicii legate direct de operaţiunile prevãzute la lit. a)-e).

CAP. II
Persoane obligate la plata taxei pe valoarea adãugatã

ART. 13
(1) Taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se plãteşte de cãtre:
a) persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, pentru operaţiuni taxabile;
b) titularii operaţiunilor de import de bunuri efectuat direct, prin comisionari sau terţe persoane juridice care acţioneazã în numele şi din ordinul titularului operaţiunii de import, indiferent dacã sunt sau nu înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã la organele fiscale, cu excepţia importurilor scutite conform art. 10;
c) persoanele fizice, pentru bunurile introduse în ţara potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora;
d) persoanele juridice sau persoanele fizice cu sediul ori cu domiciliul stabil în România, beneficiare ale prestãrilor de servicii prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c), efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, cu excepţia celor scutite de taxa pe valoarea adãugatã, indiferent dacã sunt sau nu înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã la organele fiscale.
(2) În situaţia în care persoana care realizeazã operaţiuni taxabile nu are sediul sau domiciliul stabil în România, aceasta este obligatã sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România, care se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile ce îi revin conform prevederilor prezentei legi.
(3) Beneficiarii prestãrilor de servicii pentru care locul prestãrii se considera a fi în România, potrivit criteriilor de aplicare teritorialã stabilite la art. 7, sunt obligaţi la plata taxei pe valoarea adãugatã, dacã prestatorii din strãinãtate nu au îndeplinit obligaţia desemnãrii unui reprezentant fiscal domiciliat în România.

CAP. III
Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã

ART. 14
Faptul generator al taxei pe valoarea adãugatã ia naştere în momentul efectuãrii livrãrii de bunuri şi/sau în momentul prestãrii serviciilor, cu excepţiile prevãzute de prezenta lege.
ART. 15
Pentru operaţiunile prevãzute mai jos faptul generator al taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la:
a) data înregistrãrii declaraţiei vamale, în cazul bunurilor plasate în regim de import;
b) data primirii facturii externe pentru serviciile contractate de persoane impozabile din România cu prestatori cu sediul sau domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România;
c) data plãţii prestatorului extern, în cazul plãţilor efectuate fãrã factura pentru serviciile contractate de persoane impozabile din România cu prestatori cu sediul sau domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România;
d) data la care bunurile aflate într-un regim vamal suspensiv sunt plasate în regim de import;
e) data stabilirii debitului pe baza de factura pentru prestãrile de servicii care dau loc la decontãri sau plati succesive, acestea fiind considerate ca au fost efectuate în momentul expirãrii perioadelor aferente acestor decontãri sau plati;
f) data vânzãrii bunurilor cãtre beneficiari, în cazul operaţiunilor efectuate prin intermediari sau prin consignaţie;
g) data emiterii documentelor în care se consemneazã preluarea de cãtre persoane impozabile a unor bunuri achiziţionate sau fabricate de cãtre acestea pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de acestea sau pentru a fi puse la dispoziţie altor persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
h) data documentelor prin care se confirma prestarea de cãtre persoane impozabile a unor servicii în scopuri care nu au legatura cu activitatea economicã desfasurata de acestea sau pentru alte persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
i) data colectãrii monedelor din masina pentru mãrfurile vândute prin maşini automate;
j) termenele de plata a ratelor prevãzute în contracte pentru operaţiunile de leasing.
ART. 16
(1) Exigibilitatea este dreptul organului fiscal de a pretinde plãtitorului de taxa pe valoarea adãugatã, la o anumitã data, plata taxei datorate bugetului de stat.
(2) Exigibilitatea ia naştere concomitent cu faptul generator, cu excepţiile prevãzute de prezenta lege.
(3) Pentru livrãrile de bunuri cu plata în rate exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã intervine la data prevãzutã pentru plata ratelor.
(4) Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã este anticipata faptului generator atunci când:
a) factura fiscalã este emisã înaintea efectuãrii livrãrii bunurilor sau prestãrii serviciilor;
b) contravaloarea bunurilor sau a serviciilor se încaseazã înaintea efectuãrii livrãrii bunurilor sau prestãrii serviciilor;
c) se încaseazã avansuri, cu excepţia avansurilor acordate pentru:
1. plata importurilor şi a datoriei vamale stabilite potrivit legii;
2. realizarea producţiei destinate exportului;
3. efectuarea de plati în contul clientului;
4. livrãri de bunuri şi prestãri de servicii scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
(5) Pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii care se efectueazã continuu - energie electrica, energie termica, gaze naturale, apa, servicii telefonice şi altele similare - exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã intervine la data stabilirii debitului beneficiarului pe baza de factura fiscalã sau alt document legal.
(6) Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã aferente avansurilor încasate de persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care au câştigat licitaţii pentru efectuarea obiectivelor finanţate din credite acordate de organismele financiare internaţionale statului roman sau garantate de acesta, ia naştere la data facturarii situaţiilor de lucrãri.
(7) Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã aferente sumelor constituite drept garanţie pentru acoperirea eventualelor reclamaţii privind calitatea lucrãrilor de construcţii-montaj ia naştere la data încheierii procesului-verbal de recepţie definitiva sau, dupã caz, la data încasãrii sumelor, dacã încasarea este anterioarã acestuia.
(8) Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã pentru lucrãrile imobiliare intervine la data încasãrii avansurilor pe baza de situaţii de lucrãri, dar antreprenorii pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adãugatã la data livrãrii, în condiţii stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
ART. 17
(1) Pentru livrãrile de maşini industriale, mijloace de transport destinate realizãrii de activitãţi productive, utilaje tehnologice, instalaţii, echipamente, aparate de mãsura şi control, automatizãri şi produse de software, care au fost produse cu cel mult un an înaintea vânzãrii şi nu au fost niciodatã utilizate, exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã se amana în urmãtoarele condiţii:
a) pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, respectiv pana la data de 25 a lunii urmãtoare datei de punere în funcţiune a investiţiei, dar nu mai mult de 12 luni de la data începerii investiţiei, când livrãrile respective se efectueazã cãtre întreprinderile mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite în <>Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile ulterioare, precum şi cãtre societãţile comerciale cu capital majoritar privat, persoane juridice romane, persoanele fizice şi asociaţiile familiale autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice pe baza liberei iniţiative*), cu modificãrile ulterioare, care îşi au sediul şi îşi desfãşoarã activitatea în zona defavorizatã, în vederea efectuãrii de investiţii în zonele defavorizate;
b) pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, respectiv pana pe data de 25 a lunii urmãtoare datei de punere în funcţiune a investiţiei, dar nu mai mult de 30 de luni de la data înregistrãrii statistice la Ministerul Economiei şi Comerţului, când livrãrile respective se efectueazã cãtre persoane impozabile care realizeazã investiţii care se încadreazã în prevederile <>Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie.
(2) Amânarea exigibilitatii taxei pe valoarea adãugatã prevãzutã la alin. (1) se realizeazã astfel:
a) beneficiarii prevãzuţi la alin. (1) au obligaţia sa achite în numele furnizorului taxa pe valoarea adãugatã direct la bugetul statului, la termenele prevãzute la alin. (1), sau sa compenseze aceasta taxa cu taxa de rambursat rezultatã din decontul lunii precedente depus la organele fiscale. Taxa pe valoarea adãugatã achitatã sau compensata devine deductibilã şi se înscrie în decontul de taxa pe valoarea adãugatã din luna respectiva. Cu suma achitatã sau compensata se va diminua corespunzãtor datoria fata de furnizor. În situaţia în care beneficiarii nu achitã sau nu compenseazã taxa pe valoarea adãugatã la termenele prevãzute la alin. (1), vor fi obligaţi sa plãteascã dobânzi şi penalitãţi de întârziere în cuantumul stabilit pentru neplata obligaţiilor fata de bugetul de stat;
b) furnizorii vor inregistra ca taxa neexigibila taxa pe valoarea adãugatã aferentã livrãrilor prevãzute la alin. (1), pentru care nu mai au obligaţia de plata la bugetul de stat. În luna în care beneficiarii achitã sau compenseazã taxa pe valoarea adãugatã respectiva, taxa devine exigibilã, dar furnizorii îşi vor reduce corespunzãtor suma taxei colectate şi concomitent vor reduce datoria beneficiarilor consemnatã în conturile de clienţi. Furnizorii nu vor fi obligaţi la plata de dobânzi şi penalitãţi de întârziere pentru neplata în termen de cãtre beneficiari a sumelor reprezentând taxa pe valoarea adãugatã a carei exigibilitate a fost amânatã potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Atestarea dreptului de amânare a exigibilitatii taxei pe valoarea adãugatã se realizeazã în condiţii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Prevederile prezentului articol se aplica numai în condiţiile în care beneficiarii livrãrilor prevãzute la alin. (1) sunt înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã la organele fiscale.

--------
*) <>Decretul-lege nr. 54/1990 a fost abrogat prin <>Legea nr. 507/2002 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice de cãtre persoane fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 6 august 2002.

CAP. IV
Baza de impozitare

SECŢIUNEA 1
În interiorul tarii

ART. 18
(1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã este constituitã din:
a) pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii, altele decât cele prevãzute la lit. b) şi c), din tot ceea ce constituie contrapartida obţinutã sau care urmeazã a fi obţinutã de furnizor ori prestator din partea cumpãrãtorului, beneficiarului sau a unui terţ, inclusiv subvenţiile direct legate de preţul acestor operaţiuni, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã;
b) preţurile de achiziţie sau, în lipsa acestora, preţul de cost, determinat la momentul livrãrii/prestãrii, pentru operaţiunile prevãzute la art. 3 alin. (4) şi la art. 4 alin. (3);
c) compensaţia pentru operaţiunile prevãzute la art. 3 alin. (3) lit. b) şi la art. 4 alin. (2).
(2) Sunt cuprinse în baza de impozitare:
a) impozitele, taxele, dacã prin lege nu se prevede altfel, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã;
b) cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare, decontate cumpãrãtorului sau clientului.
(3) Nu se cuprind în baza de impozitare urmãtoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile şi alte reduceri de preţ acordate de furnizori direct clienţilor în vederea stimulãrii vânzãrilor, în condiţiile prevãzute în contractele încheiate;
b) penalizãrile, precum şi sumele reprezentând dauneinterese stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva, solicitate pentru neîndeplinirea totalã sau parţialã a obligaţiilor contractuale;
c) dobânzile percepute pentru: plati cu întârziere, vânzãri cu plata în rate, operaţiuni de leasing;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator în contul clientului şi care apoi se deconteazã acestuia;
e) ambalajele care circula între furnizorii de marfa şi clienţi, prin schimb, fãrã facturare.
(4) Baza de impozitare se reduce corespunzãtor:
a) în cazul refuzurilor totale sau parţiale privind cantitatea, preţurile sau alte elemente cuprinse în facturi ori în alte documente legal aprobate, precum şi în cazul retururilor de pana la 15% din presa scrisã;
b) în situaţia în care reducerile de preţ prevãzute la alin. (3) lit. a) sunt acordate conform contractelor încheiate dupã livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
c) în cazul în care cumpãrãtorii returneazã ambalajele în care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.

SECŢIUNEA a 2-a
La importul de bunuri

ART. 19
(1) Pentru bunurile importate baza de impozitare este constituitã din valoarea în vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxele vamale, comisionul vamal, accizele şi alte taxe datorate potrivit legii.
(2) Sunt cuprinse în baza de impozitare, în mãsura în care nu au fost cuprinse în baza de impozitare determinata potrivit alin. (1), cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport şi asigurare care intervin dupã intrarea bunului în ţara pana la primul loc de destinaţie a bunurilor.
(3) Prin primul loc de destinaţie se înţelege locul care figureazã pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea în ţara.
(4) Nu sunt cuprinse în baza de impozitare elementele prevãzute la art. 18 alin. (3) lit. a)-c) şi e).
(5) În cazul în care elementele care servesc la determinarea bazei de impozitare la import sunt exprimate într-o valuta strãinã, cursul de schimb la care se face evaluarea este cel stabilit pentru calculul valorii în vama.

CAP. V
Cotele de impozitare şi calculul taxei pe valoarea adãugatã

ART. 20
(1) În România cota standard a taxei pe valoarea adãugatã este de 19% şi se aplica operaţiunilor impozabile, cu excepţia celor scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
(2) Cota de taxa pe valoarea adãugatã aplicabilã este cea în vigoare la data la care ia naştere faptul generator al taxei pe valoarea adãugatã.
(3) Pentru cazurile în care exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã nu coincide cu faptul generator, prevãzute la art. 16 alin. (3)-(6), se aplica cotele în vigoare la data la care taxa devine exigibilã. Pentru operaţiunile prevãzute la art. 16 alin. (4), în situaţia modificãrii cotelor, se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele în vigoare la data la care ia naştere faptul generator al taxei pe valoarea adãugatã. Regularizarea se efectueazã prin refacturarea integrala a contravalorii livrãrilor de bunuri şi/sau prestãrilor de servicii cu cotele în vigoare la data la care ia naştere faptul generator şi scãderea în cadrul aceleiaşi facturi a sumelor facturate anterior.
ART. 21
(1) Taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã prin aplicarea cotei standard asupra bazei de impozitare determinate în condiţiile stabilite în cap. IV.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã prin aplicarea cotei recalculate, determinata potrivit metodologiei stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, asupra:
a) sumelor obţinute din vânzarea bunurilor comercializate prin comerţul cu amãnuntul - magazine comerciale, consignatii, unitãţi de alimentaţie publica sau alte unitãţi care au relaţii directe cu populaţia, ale cãror preţuri cuprind şi taxa pe valoarea adãugatã;
b) sumelor obţinute din unele prestãri de servicii - transport, posta, telefon, telegraf şi altele de aceeaşi natura - ale cãror tarife practicate cuprind şi taxa pe valoarea adãugatã;
c) sumelor obţinute din vânzarea de bunuri pe baza de licitaţie, pe baza de evaluare sau de expertiza, precum şi pentru alte situaţii similare;
d) compensatiei, pentru transferul dreptului de proprietate a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile în domeniul public, în condiţiile prevãzute de legislaţia referitoare la proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia.

CAP. VI
Regimul deducerilor

ART. 22
(1) Dreptul de deducere ia naştere în momentul în care taxa pe valoarea adãugatã deductibilã devine exigibilã.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru operaţiunile prevãzute mai jos dreptul de deducere ia naştere:
a) la data plãţii efective sau, dupã caz, la data compensãrii cu taxa pe valoarea adãugatã de rambursat din decontul lunii precedente, pentru bunurile din import care beneficiazã de suspendarea plãţii taxei pe valoarea adãugatã în vama, prevãzute la art. 29 lit. D.c);
b) la data plãţii efective sau, dupã caz, la data compensãrii cu taxa pe valoarea adãugatã de rambursat din decontul lunii precedente, pentru operaţiunile prevãzute la art. 17.
(3) Au dreptul la deducerea taxei pe valoarea adãugatã numai persoanele impozabile înregistrate la organele fiscale teritoriale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã.
(4) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi serviciilor destinate realizãrii de:
a) operaţiuni taxabile;
b) livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii scutite de taxa pe valoarea adãugatã prevãzute la art. 11 alin. (1) şi la art. 12;
c) acţiuni de sponsorizare, publicitate, protocol, precum şi pentru alte acţiuni prevãzute în legi, cu respectarea limitelor şi destinaţiilor prevãzute în acestea;
d) operaţiuni rezultând din activitãţi economice prevãzute la art. 2 alin. (2), efectuate în strãinãtate, care ar da drept de deducere dacã aceste operaţiuni ar fi realizate în interiorul tarii;
e) operaţiuni prevãzute la art. 3 alin. (6) şi (7), dacã taxa pe valoarea adãugatã ar fi aplicabilã transferului respectiv.
(5) Taxa pe valoarea adãugatã prevãzutã la alin. (4) pe care persoana impozabilã are dreptul sa o deducã este:
a) taxa pe valoarea adãugatã datoratã sau achitatã, aferentã bunurilor care i-au fost livrate sau urmeazã sa îi fie livrate, şi pentru prestãrile de servicii care i-au fost prestate ori urmeazã sa îi fie prestate de cãtre o alta persoana impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã;
b) taxa pe valoarea adãugatã achitatã, pentru bunurile importate prevãzute la art. 29 lit. D.b);
c) taxa pe valoarea adãugatã achitatã sau compensata cu taxa de rambursat din decontul lunii precedente, pentru bunurile din import care beneficiazã de suspendarea plãţii taxei în vama prevãzute la art. 29 lit. D.c);
d) taxa pe valoarea adãugatã evidenţiatã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã, pentru operaţiunile prevãzute la art. 29 lit. D.d)-f);
e) taxa pe valoarea adãugatã achitatã de beneficiar în numele furnizorului sau compensata cu taxa de rambursat din decontul lunii precedente, pentru operaţiunile prevãzute la art. 17.
(6) Bunurile şi serviciile achiziţionate pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la alin. (4) cuprind materiile prime şi materialele, combustibilul şi energia, piesele de schimb, obiectele de inventar şi de natura mijloacelor fixe, precum şi alte bunuri şi servicii ce urmeazã a se reflecta în cheltuielile de producţie, de investiţii sau de circulaţie, dupã caz.
ART. 23
(1) Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi/sau serviciilor care sunt utilizate de cãtre o persoana impozabilã pentru efectuarea atât de operaţiuni ce dau drept de deducere, cat şi de operaţiuni care nu dau drept de deducere se determina în raport cu gradul de utilizare a bunurilor şi/sau serviciilor respective la realizarea operaţiunilor care dau drept de deducere.
(2) Modul de determinare a gradului de utilizare a bunurilor şi/sau serviciilor la realizarea operaţiunilor care dau drept de deducere se stabileşte prin normele de aplicare a prezentei legi.
ART. 24
(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã orice persoana impozabilã trebuie sa justifice suma taxei cu urmãtoarele documente:
a) pentru deducerea prevãzutã la art. 22 alin. (5) lit. a), cu facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele sau, de cãtre persoane impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã;
b) pentru deducerea prevãzutã la art. 22 alin. (5) lit. b), cu declaraţia vamalã de import sau actul constatator al organelor vamale;
c) pentru deducerea prevãzutã la art. 22 alin. (5) lit. c), cu declaraţia vamalã emisã pe numele sau şi documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea adãugatã sau, în cazul compensãrii, decontul de taxa pe valoarea adãugatã aferent lunii precedente, din care rezulta taxa de rambursat, şi nota contabila prin care s-a efectuat compensarea;
d) pentru deducerea prevãzutã la art. 22 alin. (5) lit. d), cu factura externa sau documentul care atesta plata prestatorului extern, în cazul plãţilor fãrã factura, şi nota contabila în care se consemneazã taxa pe valoarea adãugatã aferentã operaţiunilor respective, atât ca taxa colectata, cat şi ca taxa deductibilã;
e) pentru deducerea prevãzutã la art. 22 alin. (5) lit. e), cu facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele sau de cãtre persoane impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, şi documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea adãugatã sau, în cazul compensãrii, decontul privind taxa pe valoarea adãugatã aferent lunii precedente, din care rezulta taxa de rambursat, şi nota contabila prin care s-a efectuat compensarea.
(2) Nu poate fi dedusã taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor referitoare la:
a) operaţiuni care nu au legatura cu activitatea economicã a persoanelor impozabile;
b) bunuri/servicii achiziţionate de furnizori/prestatori în contul clienţilor şi care apoi se deconteazã acestora;
c) servicii de transport, hoteliere, alimentaţie publica şi altele de aceeaşi natura, prestate pentru persoane impozabile care desfãşoarã activitate de intermediere în turism;
d) bãuturi alcoolice şi produse din tutun destinate acţiunilor de protocol;
e) bunurile lipsa sau depreciate calitativ în timpul transportului, neimputabile, pe baza documentelor întocmite pentru predarea-primirea bunurilor de la transportator şi pentru înregistrarea lor în gestiunea persoanei impozabile.
(3) Taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii obiectivelor proprii de investiţii, stocurilor de produse cu destinaţie specialã finanţate din sumele încasate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale de cãtre persoane impozabile înregistrate la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, se deduce potrivit prevederilor art. 22. Cu taxa pe valoarea adãugatã dedusã pentru realizarea obiectivelor proprii de investiţii se vor reintregi în mod obligatoriu disponibilitãţile de investiţii. Sumele deduse în cursul anului fiscal pentru obiectivele proprii de investiţii pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii pentru care s-au primit alocaţiile de la bugetul de stat sau bugetele locale. La încheierea exerciţiului financiar sumele deduse şi neutilizate se vireazã la bugetul de stat sau la bugetele locale în conturile şi la termenele stabilite prin normele metodologice anuale privind încheierea exerciţiului financiar-bugetar şi financiar-contabil, emise de Ministerul Finanţelor Publice. Unitãţile care au la finele anului fiscal taxa de rambursat, rezultatã din decontul de taxa pe valoarea adãugatã, pot compensa aceasta taxa cu sumele deduse şi neutilizate datorate bugetului de stat sau bugetelor locale pentru operaţiunile prevãzute în acest alineat.
ART. 25
(1) Dreptul de deducere se exercita lunar prin scãderea taxei deductibile din suma reprezentând taxa pe valoarea adãugatã facturatã pentru bunurile livrate şi/sau serviciile prestate, denumita taxa colectata.
(2) Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operaţiune, ci pentru ansamblul operaţiunilor realizate în cursul unei luni.
(3) Taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se stabileşte lunar pe baza de deconturi ale plãtitorilor de taxa pe valoarea adãugatã, ca diferenţa între taxa colectata şi taxa dedusã potrivit legii. În situaţia în care taxa dedusã potrivit legii este mai mare decât taxa colectata, rezulta taxa de rambursat, iar în situaţia în care taxa colectata este mai mare decât taxa dedusã potrivit legii, rezulta taxa de plata la bugetul de stat.
ART. 26
(1) Taxa de rambursat pentru luna de raportare stabilitã prin decontul de taxa pe valoarea adãugatã conform art. 25 alin. (3) se regularizeazã în ordinea urmãtoare:
a) prin compensarea efectuatã de persoana impozabilã în limita taxei rãmase de plata rezultate din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor urmãtoare, dupã caz, fãrã avizul organului fiscal, la întocmirea decontului de taxa pe valoarea adãugatã;
b)*) prin compensarea efectuatã de organele fiscale la cerere sau din oficiu, dupã caz, cu obligaţii datorate şi neachitate cãtre bugetul de stat, obligaţii datorate la fondul de risc pentru garanţii de stat pentru împrumuturi externe, inclusiv dobânzile şi penalitãţile de orice fel aferente acestora;
c)*) prin compensarea efectuatã de organele fiscale la cerere sau din oficiu, dupã caz, cu obligaţii datorate şi neachitate cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetele locale, inclusiv dobânzile şi penalitãţile de orice fel aferente acestora. Ordonatorii de credite care rãspund prin lege de colectarea veniturilor respective vor comunica lunar la organele fiscale teritoriale datoriile pe care le au agenţii economici fata de aceste bugete şi/sau fonduri;
d) rambursarea efectuatã de organele fiscale.
(2) Taxa de plata stabilitã prin decontul de taxa pe valoarea adãugatã conform art. 25 alin. (3) se achitã bugetului de stat la termenul prevãzut la art. 29 lit. D.a).
-------------
*) Literele b) şi c) au fost modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003.

ART. 27
(1) Persoanele impozabile pot solicita ori rambursarea cu control anticipat, ori rambursarea cu control ulterior a diferenţei de taxa rãmase dupã compensarea efectuatã conform art. 26 alin. (1).
(2) Rambursarea cu control anticipat se efectueazã de organele fiscale teritoriale în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data depunerii cererii de rambursare, pe baza verificãrilor efectuate de organele de control fiscal.
(3) Rambursarea cu control ulterior se efectueazã de organele fiscale teritoriale în termen de 15 zile lucrãtoare de la data depunerii cererii de rambursare, pentru persoanele impozabile care se încadreazã în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, cu verificarea ulterioara efectuatã de organele de control fiscal în termen de maximum 1 an de la data rambursarii efective. Dacã se dovedeşte ca suma rambursata este gresita, organele fiscale pot solicita restituirea sumei respective în conformitate cu prevederile pentru taxa pe valoarea adãugatã neplatita.
(4) Rambursarea taxei pe valoarea adãugatã poate fi solicitatã lunar.
ART. 28
Prin normele de aplicare a prezentei legi se stabilesc condiţiile în care, pentru rambursarile de taxa pe valoarea adãugatã, organele de control fiscal ale Ministerului Finanţelor Publice pot solicita constituirea de garanţii personale sau solidare, în condiţiile legii.

CAP. VII
Obligaţiile plãtitorilor de taxa pe valoarea adãugatã

ART. 29
Persoanele impozabile care realizeazã operaţiuni taxabile şi/sau operaţiuni scutite cu drept de deducere au urmãtoarele obligaţii:
A. Cu privire la înregistrarea la organele fiscale:
a) la începerea activitãţii, precum şi în cazurile şi în condiţiile stabilite prin prezenta lege, persoanele impozabile sunt obligate sa se înregistreze ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, urmând procedurile privind înregistrarea fiscalã a plãtitorilor de impozite şi taxe;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, în caz de încetare a activitãţii, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemneazã situaţia respectiva.
B. Cu privire la întocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii în facturi fiscale sau în alte documente legal aprobate şi sa completeze în mod obligatoriu urmãtoarele date: denumirea, adresa şi codul fiscal ale furnizorului/prestatorului şi, dupã caz, ale beneficiarului, data emiterii, denumirea bunurilor livrate şi/sau a serviciilor prestate, cantitãţile, dupã caz, preţul unitar, valoarea bunurilor/serviciilor fãrã taxa pe valoarea adãugatã, suma taxei pe valoarea adãugatã. Pentru livrãri de bunuri sau prestãri de servicii cu valoarea taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 50 milioane lei inclusiv, la aceste documente se anexeazã şi copia de pe documentul legal care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã;
b) persoanele impozabile plãtitoare de taxa pe valoarea adãugatã sunt obligate sa solicite de la furnizori/prestatori facturi fiscale ori documente legal aprobate şi sa verifice întocmirea corecta a acestora, iar pentru operaţiunile cu o valoare a taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 50 milioane lei sunt obligate sa solicite şi copia de pe documentul legal care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã a furnizorului/prestatorului. Primirea şi înregistrarea în contabilitate de facturi fiscale sau alte documente legal aprobate care nu conţin datele prevãzute a fi completate în mod obligatoriu la lit. a), precum şi lipsa copiei de pe documentul legal care atesta calitatea de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã a furnizorului/prestatorului în cazul cumpãrãrilor cu o valoare a taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 50 milioane lei inclusiv, determina pierderea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente;
c) persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã nu au obligaţia sa emita facturi fiscale în cazul urmãtoarelor operaţiuni:
1. transport cu taximetre, precum şi transport de persoane pe baza de bilete de cãlãtorie şi abonamente;
2. vânzãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii consemnate în documente specifice aprobate prin acte normative în vigoare;
3. vânzãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii pentru populaţie pe baza de documente fãrã nominalizãri privind cumpãrãtorul. La cererea cumparatorilor, furnizorii/prestatorii pot sa emita facturi fiscale pe care vor înscrie: suma încasatã, numãrul şi data documentului prin care s-a efectuat plata de cãtre beneficiar;
d) importatorii sunt obligaţi sa întocmeascã declaraţia vamalã de import, direct sau prin reprezentanţi autorizaţi, sa determine baza de impozitare pentru bunurile importate potrivit art. 19 şi sa calculeze taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operaţiunilor:
a) sa ţinã evidenta contabila potrivit legii, astfel încât sa poatã determina baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectata pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii efectuate, precum şi cea deductibilã aferentã intrãrilor;
b) sa asigure condiţiile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidentelor prevãzute de reglementãrile în domeniul taxei pe valoarea adãugatã;
c) sa întocmeascã şi sa depunã lunar la organul fiscal, pana la data de 25 a lunii urmãtoare inclusiv, decontul privind taxa pe valoarea adãugatã, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice;
d) sa furnizeze organelor fiscale toate justificãrile necesare în vederea stabilirii operaţiunilor realizate atât la sediul principal, cat şi la subunitati;
e) sa contabilizeze distinct veniturile şi cheltuielile rezultate din operaţiunile asocierilor în participaţiune. Drepturile şi obligaţiile legale privind taxa pe valoarea adãugatã revin asociatului care contabilizeaza veniturile şi cheltuielile potrivit contractului încheiat între pãrţi. La sfârşitul perioadei de raportare veniturile şi cheltuielile, înregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiecãrui asociat, în vederea înregistrãrii acestora în contabilitatea proprie. Sumele decontate între pãrţi fãrã respectarea acestor prevederi se supun taxei pe valoarea adãugatã în cotele prevãzute de lege.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adãugatã:
a) sa achite taxa pe valoarea adãugatã datoratã, potrivit decontului întocmit lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare inclusiv;
b) sa achite taxa pe valoarea adãugatã, aferentã bunurilor plasate în regim de import, la organul vamal, cu excepţia operaţiunilor de import scutite de taxa pe valoarea adãugatã;
c) prin derogare de la prevederile lit. b), se suspenda plata taxei pe valoarea adãugatã la organele vamale pentru:
1. maşinile industriale, mijloacele de transport destinate realizãrii de activitãţi productive, utilajele tehnologice, instalaţiile, echipamentele, aparatele de mãsura şi control, automatizãri, care au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în ţara şi nu au fost niciodatã utilizate, importate de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii astfel cum sunt definite în <>Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, în vederea realizãrii de investiţii, pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data începerii investiţiei;
2. maşinile industriale, utilajele tehnologice, instalaţiile, echipamentele, aparatele de mãsura şi control, automatizãri, mijloace de transport destinate realizãrii de activitãţi productive, care au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în ţara şi nu au fost niciodatã utilizate, importate de cãtre societãţile comerciale cu capital majoritar privat, persoane juridice romane, precum şi de cãtre persoanele fizice şi asociaţiile familiale, autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 , cu modificãrile ulterioare, care îşi au sediul şi îşi desfãşoarã activitatea în zona defavorizatã, în vederea efectuãrii de investiţii în zonele defavorizate, pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data începerii investiţiei;
3. maşinile industriale, utilajele tehnologice, instalaţiile, echipamentele, aparatele de mãsura şi control, automatizãri, mijloace de transport destinate realizãrii de activitãţi productive, care au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în ţara şi nu au fost niciodatã utilizate, importate de cãtre persoane impozabile care realizeazã investiţii care se încadreazã în prevederile <>Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, dar nu mai mult de 30 de luni de la data înregistrãrii statistice la Ministerul Economiei şi Comerţului;
4. maşinile industriale, utilajele, instalaţiile şi echipamentele care se importa în vederea efectuãrii şi derulãrii investiţiilor prin care se realizeazã o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, secţii, ateliere, precum şi maşinile agricole şi mijloacele de transport destinate realizãrii de activitãţi productive, pe termen de 120 de zile de la data efectuãrii importului. De asemenea, se suspenda plata taxei pe valoarea adãugatã la organele vamale, pe termen de 60 de zile, pentru materiile prime care nu se produc în ţara sau sunt deficitare, importate în vederea realizãrii obiectului de activitate. Atestarea dreptului de a beneficia de suspendarea plãţii taxei pe valoarea adãugatã în vama pentru importurile prevãzute la pct. 1, 2, 3 şi 4 se face în condiţii stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice;
d) taxa pe valoarea adãugatã aferentã operaţiunilor de leasing contractate cu locatori/finanţatori din strãinãtate se achitã de cãtre persoanele care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii urmãtoare celei în care este prevãzutã prin contract data de plata a ratelor şi/sau pe data de 25 a lunii urmãtoare celei în care au avut loc plati de avansuri. Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã vor evidenţia taxa aferentã acestor operaţiuni, atât ca taxa colectata, cat şi ca taxa deductibilã, în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã întocmit pentru luna în care este prevãzutã prin contract data pentru plata ratelor şi/sau luna în care au loc plati de avansuri. Dacã la expirarea contractului de leasing bunurile care au fãcut obiectul acestuia trec în proprietatea beneficiarului, taxa pe valoarea adãugatã datoratã pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective se achitã la organele vamale;
e) taxa pe valoarea adãugatã aferentã serviciilor contractate de beneficiari din România cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru care locul prestãrii se considera a fi în România, potrivit art. 7 lit. c), exclusiv operaţiunile de leasing contractate cu locatori/finanţatori din strãinãtate, care sunt reglementate la lit. d), se achitã de cãtre persoanele care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii urmãtoare celei în care a fost primitã factura externa sau pe data de 25 a lunii urmãtoare celei în care a fost efectuatã o plata fãrã factura cãtre prestatorul extern. În cazul persoanelor înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, taxa aferentã acestor operaţiuni se consemneazã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã, atât ca taxa colectata, cat şi ca taxa deductibilã, în luna în care a fost primitã factura externa sau a fost efectuatã o plata fãrã factura cãtre prestatorul extern;
f) prevederile lit. e) se aplica şi serviciilor contractate de beneficiari din România cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate pentru care locul prestãrii se considera a fi în România, potrivit art. 7 lit. a), b) şi d), în situaţia în care prestatorul extern nu şi-a desemnat un reprezentant fiscal în România;
g) sa achite taxa datoratã bugetului de stat, anterior datei depunerii cererii la organul fiscal pentru scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, în caz de încetare a activitãţii;
h) în cazul persoanelor impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, dacã din decontul privind taxa pe valoarea adãugatã din luna precedenta rezulta taxa de rambursat, acestea au dreptul sa compenseze aceasta suma cu suma datoratã potrivit prevederilor lit. c).

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 30
Modelul şi conţinutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, jurnale pentru cumpãrãri, jurnale pentru vânzãri, borderouri zilnice de vânzare/încasare şi alte documente necesare în vederea aplicãrii prevederilor prezentei legi se stabilesc de Ministerul Finanţelor Publice şi sunt obligatorii pentru plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 31
(1) Corectarea taxei pe valoarea adãugatã determinate în mod eronat, înscrisã în facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, de persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, se va efectua astfel:
a) în cazul în care documentul nu a fost transmis cãtre beneficiar, acesta se anuleazã şi se emite un nou document;
b) în cazul în care documentul a fost transmis beneficiarului, corectarea erorilor se efectueazã prin emiterea unui nou document cu valorile înscrise cu semnul minus, în care se va mentiona numãrul documentului corectat şi concomitent se emite un nou document corect. Documentele respective se vor inregistra în jurnalul de vânzãri, respectiv de cumpãrãri, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor şi, respectiv, de beneficiar pentru luna în care a avut loc corectarea.
(2) Reducerea bazei de impozitare prevãzutã la art. 18 alin. (4) se realizeazã prin emiterea de cãtre furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii a unor noi documente cu valorile înscrise cu semnul minus, care vor fi transmise şi beneficiarului. Documentele respective se vor inregistra în jurnalul de vânzãri, respectiv de cumpãrãri, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor şi, respectiv, de beneficiar pentru luna în care s-a efectuat reducerea.
ART. 32
(1) Organele de control fiscal au dreptul sa efectueze verificãri şi investigaţii la persoanele obligate la plata taxei pe valoarea adãugatã, privind respectarea prezentei legi, inclusiv asupra înregistrãrilor contabile. În acest scop persoanele impozabile au obligaţia sa prezinte evidentele şi documentele aferente.
(2) În situaţia în care, în urma verificãrii efectuate, rezulta erori sau abateri de la normele legale, organele de control fiscal au obligaţia de a stabili cuantumul taxei pe valoarea adãugatã deductibile şi facturate.
(3) În cazul în care facturile fiscale, evidentele contabile sau datele necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc ori sunt incomplete în ceea ce priveşte cantitãţile, preţurile şi/sau tarifele practicate pentru livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii, organele de control fiscal vor proceda la impozitare prin estimare.
ART. 33
Pentru neplata integrala sau a unei diferenţe din taxa pe valoarea adãugatã în termenul stabilit, persoanele impozabile datoreazã majorãri de întârziere şi penalitãţi de întârziere calculate conform legislaţiei privind calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.
ART. 34
Actele de control emise de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice pentru constatarea obligaţiilor de plata privind taxa pe valoarea adãugatã constituie titluri de creanta, care devin titluri executorii în condiţiile legii.
ART. 35
(1) Nerespectarea prevederilor <>art. 29 şi 30 se sancţioneazã conform Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
(2) Depunerea cu întârziere a decontului de taxa pe valoarea adãugatã se sancţioneazã conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 73/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 36
Determinarea, cu rea-credinţa, de cãtre persoane impozabile a sumei taxei pe valoarea adãugatã de rambursat şi obţinerea nelegalã, în acest fel, a unor sume de bani de la organele fiscale constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 7 ani.
ART. 37
Soluţionarea contestaţiilor asupra sumelor privind taxa pe valoarea adãugatã, constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor Publice, se face conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 38
Pentru aplicarea unitarã a prevederilor legale privind taxa pe valoarea adãugatã se constituie în cadrul Ministerului Finanţelor Publice Comisia centrala fiscalã, condusã de secretarul de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi legislaţiei fiscale. Componenta şi atribuţiile comisiei se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice. Deciziile Comisiei centrale fiscale se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 39
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, va aproba normele de aplicare a dispoziţiilor acesteia.
ART. 40
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 iunie 2002, cu excepţia prevederilor art. 27 alin. (2) care intra în vigoare la data de 1 octombrie 2002. Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga:
a) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 547/2001 ;
b) prevederile <>art. 5 referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adãugatã din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 1 octombrie 1992, cu modificãrile ulterioare;
c) prevederile referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adãugatã ale art. 42 alin. (1) pentru sursele de finanţare prevãzute la <>art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea partidelor politice nr. 27/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 29 aprilie 1996, cu modificãrile ulterioare;
d) prevederile <>art. 37 liniutele 3 şi 4 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii şi exploatãrii unor tronsoane de cai de comunicaţii terestre - autostrazi şi cai ferate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 136/1996 , cu modificãrile ulterioare;
e) prevederile <>art. 173 alin. (3) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificãrile ulterioare;
f) prevederile <>art. 4 alin. 2 referitoare la taxa pe valoarea adãugatã din Legea nr. 118/1996 privind constituirea şi utilizarea Fondului special al drumurilor publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 15 aprilie 1998, cu modificãrile ulterioare;
g) prevederile art. 4 alin. (2) referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adãugatã din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 166/1998 , cu modificãrile ulterioare;
h) prevederile art. 3 lit. a), art. 4 şi <>art. 5 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 23/2000 , cu modificãrile ulterioare;
i) prevederile <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim internaţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu modificãrile ulterioare;
j) prevederile <>art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999, cu modificãrile ulterioare;
k) prevederile art. 76 referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adãugatã din <>Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificãrile ulterioare;
l) prevederile art. 26 alin. (2) referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adãugatã din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 409/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
m) prevederile <>art. 21^1 şi 21^4 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2001, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 415/2001 ;
n) prevederile <>art. 2 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1995 privind unele mãsuri pentru stimularea realizãrii de obiective complexe şi a producţiei cu ciclu lung de fabricaţie, destinate exportului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 3 februarie 1995, aprobatã prin <>Legea nr. 70/1995 , cu modificãrile ulterioare;
o) prevederile <>art. 12 alin. (2) din Legea nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001.

ANEXA

LISTA
activitãţilor la care se referã art. 2 alin. (5)

1. Telecomunicaţii
2. Furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica şi agent frigorific
3. Transportul de bunuri
4. Serviciile prestate de porturi şi aeroporturi
5. Transportul de pasageri
6. Livrarea de bunuri noi produse pentru vânzare
7. Activitatea targurilor şi expozitiilor comerciale
8. Depozitarea
9. Activitãţile organelor de publicitate comercialã
10. Activitãţile agentiilor de cãlãtorie
11. Activitatea magazinelor pentru personal.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016