Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 343 din 12 iulie 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 343 din 12 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 15 iulie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Protecţia specialã a persoanelor cu handicap se realizeazã prin acordarea de prestaţii în bani sau în naturã, precum şi de servicii sociale în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale altor acte normative, la domiciliu sau în cadrul instituţiilor de protecţie socialã."
2. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL II
Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele
cu handicap"

3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Protecţia specialã a persoanelor cu handicap, în formã instituţionalizatã, se realizeazã prin acordarea de servicii sociale în cadrul instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap."
4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se înfiinţeazã şi funcţioneazã în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, sub formã de centre-pilot, centre de îngrijire şi asistenţã, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupaţionalã, locuinţe protejate de tip familial, centre de zi, centre de intervenţie timpurie, precum şi sub alte forme specifice, cu avizul şi în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap, aflate în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Modul de organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se stabileşte de cãtre autoritãţile sau instituţiile care le înfiinţeazã.
(4) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se vor reorganiza ca structuri fãrã personalitate juridicã în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu avizul conform al Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, începând cu data de 1 ianuarie 2005."
5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Finanţarea instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se asigurã din:
a) sume alocate de la bugetele autoritãţilor administraţiei pubice locale;
b) sume alocate de la bugetul de stat;
c) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale întreţinãtorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor;
d) alte venituri realizate în condiţiile legii.
(2) Finanţarea instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se face direct de consiliile judeţene, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti."
6. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz;
c) hotãrâri ale unor organizaţii neguvernamentale sau care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâri ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare pentru fiecare tip de instituţie de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei.
(3) Salarizarea personalului insituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar."
7. La articolul 9, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele menţionate la art. 8, prin contract de asociere, cu avizul conform al Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Contractul de asociere se încheie între ordonatorii principali de credite, în cazul consiliilor judeţene, consiliilor locale, Ministerului Sãnãtãţii şi al altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice."
8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Instituţiile de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap, înfiinţate cu avizul Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, se aflã în coordonarea acesteia.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap îşi exercitã atribuţia de coordonare prin: elaborarea de norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap; asigurarea instruirii şi perfecţionãrii profesionale a personalului de specialitate; verificarea respectãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale altor acte normative referitoare la activitatea acestora; sprijinirea dezvoltãrii acestor instituţii în conformitate cu strategia şi cu programele naţionale de protecţie specialã a persoanelor cu handicap.
(3) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap controleazã activitatea tuturor instituţiilor de asistenţã socialã pentru persoanele cu handicap aflate în coordonarea sa, informând Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi, dupã caz, Curtea de Conturi, asupra aspectelor negative constatate."
9. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Clãdirile instituţiilor publice şi private, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuinţele construite din fonduri publice, mijloacele de transport în comun, telefoanele publice, precum şi cãile de acces vor fi amenajate astfel încât sã permitã accesul neîngrãdit al persoanelor cu handicap. Clãdirile de patrimoniu şi cele istorice se vor amenaja respectându-se caracteristicile arhitectonice."
10. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Instituţiile publice şi private vor asigura, atunci când este cazul, pentru relaţiile directe cu persoanele cu deficienţe de auz sau cu surdo-cecitate, interpreţi autorizaţi ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific al persoanei cu surdo-cecitate. Procedura şi condiţiile de autorizare vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului sãnãtãţii, cu consultarea Asociaţiei Surzilor din România."
11. La articolul 19 alineatul (1), literele a), b), g), h) şi l) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) adulţii cu handicap grav sau accentuat, care nu realizeazã venituri din salarii sau pensii, cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de 1.400.000 lei; adulţii cu handicap grav sau accentuat care realizeazã venituri din salarii sau pensii, cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de 50%, respectiv de 30% din valoarea indemnizaţiei lunare; indemnizaţia lunarã se indexeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu indicele de creştere a preţurilor de consum stabilit de Institutul Naţional de Statisticã;
b) adulţii nevãzãtori cu handicap grav beneficiazã de o alocaţie socialã în cuantum de 1.584.000 lei, indiferent de veniturile realizate din salarii, indemnizaţie ce va fi actualizatã anual prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele creşterii preţurilor de consum, stabilit de Institutul Naţional de Statisticã; adulţii cu handicap accentuat beneficiazã de o alocaţie socialã de 50% din cuantumul alocaţiei stabilite pentru adulţii cu handicap grav; adulţii nevãzãtori cu handicap grav sau accentuat, care cumuleazã salariul cu pensia pentru limitã de vârstã, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensie pentru pierderea capacitãţii de muncã, vor opta pentru una dintre acestea sau pentru alocaţia socialã; adulţii nevãzãtori cu handicap grav sau accentuat care nu desfãşoarã activitate salarizatã cumuleazã alocaţia socialã cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii; nevãzãtorul cu handicap grav primeşte, pentru plata însoţitorului definit la <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor drepturi nevãzãtorilor, cu modificãrile ulterioare, o indemnizaţie echivalentã cu salariul net al asistentului social debutant din unitãţi bugetare; nevãzãtorul poate opta pentru asistentul personal sau pentru însoţitor;
...............................................................
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţã şi cu metroul, pentru adulţii cu handicap grav şi pentru asistenţii personali sau însoţitorii acestora şi pentru adulţii cu handicap accentuat, acordatã pe baza unei anchete sociale realizate de cãtre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primãriei în a cãrei razã teritorialã îşi are domiciliul sau reşedinţa adultul cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitãţii şi cuantumul acesteia se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, ce va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, în limita a 12 cãlãtorii dus-întors pe an pentru adulţii cu handicap grav; de aceleaşi drepturi beneficiazã asistenţii personali sau însoţitorii persoanelor cu handicap grav atunci când cãlãtoresc împreunã cu acestea; adulţii cu handicap accentuat au dreptul la jumãtate din numãrul de cãlãtorii acordate persoanelor adulte cu handicap grav; adulţii cu afecţiuni renale care necesitã hemodializã în alte localitãţi decât cele de domiciliu, precum şi asistenţii personali ai acestora beneficiazã de gratuitate şi peste limita menţionatã, în funcţie de recomandarea centrului de dializã;
...............................................................
l) începând cu data de 1 ianuarie 2005, un bilet de tratament gratuit, în cursul unui an, care se atribuie persoanei cu handicap, pe baza recomandãrii medicale, de cãtre casele teritoriale de pensii. Numãrul biletelor de tratament gratuit ce se acordã persoanelor cu handicap se stabileşte proporţional cu numãrul potenţialilor beneficiari faţã de numãrul total al biletelor de tratament gratuit stabilite prin legea anualã a bugetului asigurãrilor sociale de stat;"
12. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Persoanele cu handicap au urmãtoarele obligaţii:
a) sã se prezinte la comisiile de expertizã medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulţi, care funcţioneazã în subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv la comisiile pentru protecţia copilului, pentru încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesitã protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, precum şi la reevaluarea periodicã, potrivit criteriilor prevãzute la art. 1 alin. (3);
b) sã urmeze programul individual de recuperare, readaptare şi reintegrare socialã stabilit de comisiile de expertizã medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulţi, respectiv de comisiile pentru protecţia copilului, sub supravegherea asistenţilor sociali din cadrul serviciilor publice de asistenţã socialã sau ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sã desfãşoare activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, care colaboreazã cu aceste servicii;
c) sã se încadreze în muncã, în condiţiile legii, în raport cu pregãtirea şi cu posibilitãţile fizico-senzoriale şi psihice ale acestora, dupã evaluarea capacitãţii de muncã şi stabilirea incapacitãţii adaptative de cãtre medicul expert al asigurãrilor sociale;
d) sã colaboreze cu asistenţii sociali şi sã aducã la cunoştinţã serviciilor publice de asistenţã socialã, în termen de 10 zile, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu, stare materialã, situaţia veniturilor realizate şi alte situaţii de naturã sã modifice acordarea drepturilor prevãzute de lege."
13. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesitã protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, fãrã respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii, membrii comisiei de expertizã medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulţi vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la: restituirea indemnizaţiilor de şedinţã încasate pentru participare la activitatea comisiei; excluderea definitivã din cadrul acestei comisii; suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari, ca urmare a încadrãrii acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale."
14. La articolul 40, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) La începutul fiecãrui an, unitãţile protejate au obligaţia sã prezinte inspecţiilor regionale o informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la funcţionarea unitãţii şi mãsurile întreprinse pentru realizarea adaptãrilor şi înlesnirilor necesare pentru desfãşurarea activitãţii persoanelor cu handicap."
15. La articolul 42, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Agenţii economici care au cel puţin 75 de angajaţi, precum şi autoritãţile şi instituţiile publice care au cel puţin 25 de funcţii contractuale, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de muncã într-un procent de cel puţin 4% din numãrul total de angajaţi, respectiv din numãrul de funcţii contractuale prevãzute în statul de funcţii."
16. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Agenţii economici, autoritãţile şi instituţiile publice care nu respectã prevederile art. 42 alin. (1) au obligaţia de a plãti lunar cãtre bugetul de stat o sumã egalã cu salariul minim brut pe ţarã înmulţit cu numãrul de locuri de muncã în care nu au încadrat persoane cu handicap.
(2) Sunt exceptaţi de la plata obligatorie prevãzutã la alin. (1) agenţii economici, autoritãţile şi instituţiile publice care fac dovada cã au solicitat trimestrial la agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncã, respectiv a municipiului Bucureşti, repartizarea de persoane cu handicap calificate în meseriile respective şi cã acestea nu au repartizat astfel de persoane în vederea angajãrii."
17. La articolul 44, dupã litera f) se introduce litera g) cu urmãtorul cuprins:
"g) angajarea cu prioritate în profesiunile specifice acestora. Lista acestor profesiuni, conforme fiecãrui tip de handicap, se va stabili de cãtre comisiile de integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap."
18. Articolul 45 se abrogã.
19. La articolul 52, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap poate finanţa programe şi proiecte proprii în domeniul protecţiei speciale şi integrãrii socioprofesionale a persoanelor cu handicap şi poate participa, în parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, la finanţarea unor proiecte comune privind realizarea strategiei şi a programelor de protecţie specialã şi integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap."
20. Articolul 54 va avea urmãtroul cuprins:
"Art. 54. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã fie considerate infracţiuni:
a) nerespectarea dispoziţiilor art. 11 alin. (1), art. 13, 14, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), (2), (4) şi (5) şi ale art. 17 şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesitã protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, cu încãlcarea criteriilor prevãzute la art. 1 alin. (3), şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) se aplicã persoanelor fizice sau juridice vinovate.
(3) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de cãtre organele specializate ale Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Autoritãţii Naţionale de Control şi Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) lit. b) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de cãtre personalul din cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, împuternicit prin ordin al preşedintelui.
(4) Sumele obţinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de stat.
(5) Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
ART. II
(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi se constituie comisii de integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap, dupã cum urmeazã:
a) la nivel central, pe lângã Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap;
b) la nivel judeţean şi al sectoarelor municipiului Bucureşti, pe lângã consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2) Comisiile de integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap coordoneazã activitãţile de pregãtire, formare, orientare profesionalã şi de încadrare în muncã a persoanelor cu handicap.
(3) Componenţa comisiilor de integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap şi regulamentul lor de organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, la propunerea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Activitãţile de pregãtire, formare şi orientare profesionalã şi de încadrare în muncã a persoanelor cu handicap se finanţeazã în cadrul proiectelor, programelor şi creditelor bugetare cu aceastã destinaţie.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ


Bucureşti, 12 iulie 2004.
Nr. 343.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016