Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 340 din 17 iulie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 340 din 17 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 642 din 25 iulie 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 14 februarie 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeazã mãsurile pentru promovarea egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi, în vederea eliminãrii tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex, în toate sferele vieţii publice din România.
(2) În sensul prezentei legi, prin egalitate de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi se înţelege luarea în considerare a capacitãţilor, nevoilor şi aspiraţiilor diferite ale persoanelor de sex masculin şi, respectiv, feminin şi tratamentul egal al acestora."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Mãsurile pentru promovarea egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi şi pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare bazate pe cri-teriul de sex se aplicã în domeniul muncii, educaţiei, sãnãtãţii, culturii şi informãrii, politicii, participãrii la decizie, furnizãrii şi accesului la bunuri şi servicii, precum şi în alte domenii reglementate prin legi speciale."
3. La articolul 4, literele a)-e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) prin discriminare directã se înţelege situaţia în care o persoanã este tratatã mai puţin favorabil, pe criterii de sex, decât este, a fost sau ar fi tratatã altã persoanã într-o situaţie comparabilã;
b) prin discriminare indirectã se înţelege situaţia în care o dispoziţie, un criteriu sau o practicã, aparent neutrã, ar dezavantaja în special persoanele de un anumit sex în raport cu persoanele de alt sex, cu excepţia cazului în care aceastã dispoziţie, acest criteriu sau aceastã practicã este justificatã obiectiv de un scop legitim, iar mijloacele de atingere ale acestui scop sunt corespunzãtoare şi necesare;
c) prin hãrţuire se înţelege situaţia în care se manifestã un comportament nedorit, legat de sexul persoanei, având ca obiect sau ca efect lezarea demnitãţii persoanei în cauzã şi crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau jignitor;
d) prin hãrţuire sexualã se înţelege situaţia în care se manifestã un comportament nedorit cu conotaţie sexualã, exprimat fizic, verbal sau nonverbal, având ca obiect sau ca efect lezarea demnitãţii unei persoane şi, în special, crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau jignitor;
e) prin acţiuni pozitive se înţelege acele acţiuni speciale care sunt întreprinse temporar pentru a accelera realizarea în fapt a egalitãţii de şanse între femei şi bãrbaţi şi care nu sunt considerate acţiuni de discriminare;".
4. La articolul 4, dupã litera f) se introduc douã noi litere, literele g) şi h), cu urmãtorul cuprins:
"g) prin discriminare bazatã pe criteriul de sex se înţelege discriminarea directã şi discriminarea indirectã, hãrţuirea şi hãrţuirea sexualã a unei persoane de cãtre o altã persoanã la locul de muncã sau în alt loc în care aceasta îşi desfãşoarã activitatea;
h) prin discriminare multiplã se înţelege orice faptã de discriminare bazatã pe douã sau mai multe criterii de discriminare."
5. La articolul 6, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Constituie discriminare dispoziţia de a discrimina o persoanã pe baza criteriului de sex."
6. La articolul 6, dupã alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Orice ordin de discriminare împotriva unor persoane pe criterii de sex este considerat discriminatoriu.
(1^2) Este interzisã orice formã de discriminare bazatã pe criteriul de sex.
(1^3) Este interzis ca deciziile privind o persoanã sã fie afectate de acceptarea sau respingerea de cãtre persoana în cauzã a unui comportament ce ţine de hãrţuirea sau de hãrţuirea sexualã a acesteia."
7. La articolul 6 alineatul (2), literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) acţiunile pozitive pentru protecţia anumitor categorii de femei sau bãrbaţi;
c) o diferenţã de tratament bazatã pe o caracteristicã de sex când, datoritã naturii activitãţilor profesionale specifice avute în vedere sau a cadrului în care acestea se desfãşoarã, constituie o cerinţã profesionalã autenticã şi determinatã atât timp cât obiectivul e legitim şi cerinţa proporţionalã."
8. La articolul 7 alineatul (1), literele g) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"g) beneficii, altele decât cele de naturã salarialã, precum şi la sistemele publice şi private de securitate socialã;
h) organizaţii patronale, sindicale şi organisme profesionale, precum şi la benefiicile acordate de acestea."
9. La articolul 7 alineatul (1), dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) prestaţii şi servicii sociale, acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare."
10. La articolul 7, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În conformitate cu prevederile alin. (1), de egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în relaţiile de muncã beneficiazã toţi lucrãtorii, inclusiv persoanele care exercitã o activitate independentã, precum şi lucrãtorii din agriculturã."
11. La articolul 7, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Prevederile prezentei legi se aplicã tuturor persoanelor, funcţionari publici şi personal contractual, din sectorul public şi privat, inclusiv din instituţiile publice."
12. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Angajatorii sunt obligaţi sã asigure egalitatea de şanse şi de tratament între angajaţi, femei şi bãrbaţi, în cadrul relaţiilor de muncã de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispoziţii pentru interzicerea discriminãrilor bazate pe criteriul de sex în regulamentele de organizare şi funcţionare şi în regulamentele interne ale unitãţilor.
(2) Angajatorii sunt obligaţi sã îi informeze permanent pe angajaţi, inclusiv prin afişare în locuri vizibile, asupra drepturilor pe care aceştia le au în ceea ce priveşte respectarea egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în relaţiile de muncã."
13. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) locurile de muncã în care, datoritã naturii activitãţilor profesionale respective sau cadrului în care acestea sunt desfãşurate, o caracteristicã legatã de sex este o cerinţã profesionalã autenticã şi determinantã, cu condiţia ca obiectivul urmãrit sã fie legitim şi cerinţa sã fie proporţionalã."
14. La articolul 10, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei legat de sarcinã sau de concediul de maternitate constituie discriminare în sensul prezentei legi."
15. La articolul 10, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Este interzis sã i se solicite unei candidate, în vederea angajãrii, sã prezinte un test de graviditate sau sã semneze un angajament cã nu va rãmâne însãrcinatã sau cã nu va naşte pe durata de valabilitate a contractului individual de muncã."
16. La articolul 10, dupã alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Concedierea nu poate fi dispusã pe durata în care:
a) femeia salariatã este gravidã sau se aflã în concediu de maternitate;
b) angajatul se aflã în concediu de creştere şi îngrijire a copilului în vârstã de pânã la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(5) Este exceptatã de la aplicarea prevederilor alin. (4) concedierea pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizãrii judiciare sau a falimentului angajatorului, în condiţiile legii.
(6) La încetarea concediului de maternitate sau a concediului de creştere şi îngrijire a copilului în vârstã de pânã la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, salariata/salariatul are dreptul de a se întoarce la ultimul loc de muncã sau la un loc de muncã echivalent, având condiţii de muncã echivalente şi, de asemenea, de a beneficia de orice îmbunãtãţire a condiţiilor de muncã la care ar fi avut dreptul în timpul absenţei."
17. La articolul 11, alineatul (1) se abrogã.
18. La articolul 11 alineatul (2), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constituie discriminare bazatã pe criteriul de sex orice comportament nedorit, definit drept hãrţuire sau hãrţuire sexualã, având ca scop sau efect:".
19. La articolul 12, partea introductivã şi literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Pentru prevenirea şi eliminarea oricãror comportamente, definite drept discriminare bazatã pe criteriul de sex, angajatorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã prevadã în regulamentele interne ale unitãţilor sancţiuni disciplinare, în condiţiile prevãzute de lege, pentru angajaţii care încalcã demnitatea personalã a altor angajaţi prin crearea de medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin acţiuni de discriminare, definite de art. 4 lit. a)-e) şi la art. 11;
b) sã asigure informarea tuturor angajaţilor cu privire la interzicerea hãrţuirii şi a hãrţuirii sexuale la locul de muncã, inclusiv prin afişarea în locuri vizibile a prevederilor regulamentelor interne ale unitãţilor pentru prevenirea oricãrui act de discriminare bazat pe criteriul de sex;".
20. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Pentru prevenirea acţiunilor de discriminare bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, atât la negocierea contractului colectiv de muncã unic la nivel naţional, de ramurã, cât şi la negocierea contractelor colective de muncã la nivel de unitãţi, pãrţile contractante vor stabili introducerea de clauze de interzicere a faptelor de discriminare şi, respectiv, clauze privind modul de soluţionare a sesizãrilor/reclamaţiilor formulate de persoanele prejudiciate prin asemenea fapte."
21. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Este interzisã orice formã de discriminare bazatã pe criteriul de sex în ceea ce priveşte accesul femeilor şi bãrbaţilor la toate nivelurile de instruire şi de formare profesionalã, inclusiv ucenicia la locul de muncã, la perfecţionare şi, în general, la educaţia continuã.
(2) Instituţiile de învãţãmânt de toate gradele, factorii sociali care se implicã în procese instructiv-educative, precum şi toţi ceilalţi furnizori de servicii de formare şi de perfecţionare, autorizaţi conform legii, vor include în programele naţionale de educaţie teme şi activitãţi referitoare la egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi.
(3) Instituţiile prevãzute la alin. (2) au obligaţia de a institui, în activitatea lor, practici nediscriminatorii bazate pe criteriul de sex, precum şi mãsuri concrete de garantare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi, conform legislaţiei în vigoare.
(4) Restricţionarea accesului unuia dintre sexe în instituţii de învãţãmânt publice sau private se face pe criterii obiective, anunţate public, în conformitate cu prevederile legislaţiei antidiscriminare.
(5) Este interzis sã se solicite candidatelor, la orice formã de învãţãmânt, sã prezinte un test de graviditate şi/sau sã semneze un angajament cã nu vor rãmâne însãrcinate sau cã nu vor naşte pe durata studiilor."
22. La articolul 16, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii asigurã, prin mijloace specifice, instruirea, pregãtirea şi informarea corespunzãtoare a cadrelor didactice, la toate formele de învãţãmânt, public şi privat, pe tema egalitãţii de şanse pentru femei şi bãrbaţi."
23. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Este interzisã orice formã de discriminare bazatã pe criteriul de sex în ceea ce priveşte accesul femeilor şi bãrbaţilor la toate nivelurile de asistenţã medicalã şi la programele de prevenire a îmbolnãvirilor şi de promovare a sãnãtãţii."
24. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt responsabile pentru aplicarea mãsurilor de respectare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniul sãnãtãţii, în ceea ce priveşte accesul la serviciile medicale şi calitatea acestora, precum şi sãnãtatea la locul de muncã."
25. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Instituţiile publice de culturã, precum şi orice alte structuri şi formaţiuni care promoveazã actul cultural sub orice formã au obligaţia sã aplice mãsurile necesare pentru accesul tuturor persoanelor, fãrã discriminare bazatã pe criteriul de sex, la producţiile culturale."
26. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Publicitatea care prejudiciazã dupã criteriul de sex respectul pentru demnitatea umanã, aducând atingere imaginii unei persoane în viaţa publicã şi/sau particularã, precum şi a unor grupuri de persoane este interzisã.
(2) Este interzisã utilizarea în publicitate a situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sunt prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic.
(3) Firmele de publicitate au obligaţia de a cunoaşte şi de a respecta aplicarea principiului egalitãţii de şanse şi de tratament pentru eliminarea stereotipurilor de gen din producţiile publicitare."
27. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Instituţiile publice, autoritãţile publice, precum şi organizaţiile guvernamentale asigurã accesul la informaţiile din sferele lor de activitate, în limitele legii, solicitanţilor, femei sau bãrbaţi, fãrã discriminare."
28. La articolul 22, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Instituţiile şi autoritãţile publice centrale şi locale, civile şi militare, unitãţile economice şi sociale, precum şi partidele politice, organizaţiile patronale şi sindicale şi alte entitãţi nonprofit, care îşi desfãşoarã activitatea în baza unor statute proprii, promoveazã şi susţin participarea echilibratã a femeilor şi bãrbaţilor la conducere şi la decizie şi adoptã mãsurile necesare pentru asigurarea participãrii echilibrate a femeilor şi bãrbaţilor la conducere şi decizie."
29. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Pentru realizarea în fapt a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi, instituţiile şi autoritãţile publice centrale şi locale, structurile de dialog social, patronatele şi sindicatele, partidele politice asigurã reprezentarea echitabilã şi echilibratã a femeilor şi bãrbaţilor la toate nivelurile decizionale.
(2) Toate comisiile şi comitetele guvernamentale şi parlamentare asigurã reprezentarea echitabilã şi paritarã a femeilor şi bãrbaţilor în componenţa lor.
(3) Partidele politice au obligaţia sã prevadã în statutele şi regulamentele interne acţiuni pozitive în favoarea sexului subreprezentat la nivel de decizie, precum şi sã asigure reprezentarea echilibratã a femeilor şi bãrbaţilor în propunerea candidaţilor la alegerile locale, generale şi pentru Parlamentul European."
30. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Se înfiinţeazã Agenţia Naţionalã pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bãrbaţi (ANES), denumitã în continuare Agenţia, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, finanţatã de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti."
31. La articolul 24, dupã alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alineatele (3)-(6), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Instituţiile şi autoritãţile prevãzute la art. 22 alin. (1):
a) elaboreazã semestrial planuri de acţiune pentru aplicarea prevederilor legale privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi atât în politicile interne de gestionare a resurselor umane, cât şi în politicile, programele şi proiectele specifice domeniului de activitate;
b) raporteazã anual Agenţiei progresele obţinute.
(4) Instituţiile, autoritãţile şi organizaţiile prevãzute la art. 23 alin. (1) şi (2) raporteazã anual Agenţiei stadiul privind reprezentarea femeilor şi bãrbaţilor la nivel decizional, precum şi mãsurile propuse şi realizate pentru îmbunãtãţirea situaţiilor care nu respectã principiul reprezentãrii paritare.
(5) Planurile de acţiune sunt evaluate şi avizate de Agenţie, care urmãreşte aplicarea lor în practicã.
(6) Agenţia va elabora trimestrial analize şi rapoarte privind participarea femeilor şi bãrbaţilor la activitatea decizionalã, în administraţia publicã, la nivel central şi local, în sfera economicã, socialã şi politicã."
32. La articolul 26 alineatul (1), literele c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) avizeazã, prin intermediul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, proiectele de acte normative, iniţiate de alte autoritãţi, în vederea integrãrii şi respectãrii principiului egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi;
d) elaboreazã rapoarte, studii, analize şi prognoze independente privind aplicarea principiului egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în toate domeniile de activitate;".
33. La articolul 26 alineatul (1), dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera e^1), cu urmãtorul cuprins:
"e^1) elaboreazã, fundamenteazã şi dezvoltã programe şi proiecte, aprobate potrivit legii, în domeniul egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi;".
34. La articolul 26 alineatul (1) , literele f) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"f) coordoneazã implementarea sau implementeazã programele Uniunii Europene privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi;
g) este reprezentatã în structurile de coordonare sau gestionare a fondurilor ori programelor derulate în România de cãtre instituţiile Uniunii Europene, în vederea respectãrii principiului egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi la alocarea resurselor;".
35. La articolul 26, alineatul (1), litera i) va avea urmãtorul cuprins:
"i) primeşte reclamaţii/plângeri privind încãlcarea dispoziţiilor normative referitoare la principiul egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi şi al dis-criminã rii dupã criteriul de sex, de la persoane fizice, per-soane juridice, instituţii publice şi private şi le transmite instituţiilor competente în vederea soluţionãrii şi aplicãrii sancţiunii;".
36. La articolul 26 alineatul (1), dupã litera j) se introduc douã noi litere, literele j^1) şi j^2), cu urmãtorul cuprins:
"j^1) colaboreazã permanent cu partenerii sociali, inclusiv cu organizaţiile neguvernamentale implicate în domeniul egalitãţii de gen, la elaborarea şi implementarea politicilor publice, în vederea realizãrii egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi;
j^2) poate contribui financiar la susţinerea proiectelor în parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale care desfãşoarã activitãţi în domeniul egalitãţii de gen, în condiţiile legii;".
37. La articolul 26 alineatul (1), litera l) va avea urmãtorul cuprins:
"l) elaboreazã, tipãreşte şi difuzeazã, în ţarã şi în strãinãtate, materiale de informare privind politicile guvernamentale în domeniu, precum şi materiale publicitare ori publicaţii periodice din domeniu;".
38. La articolul 26 alineatul (1), dupã litera l) se introduc douã noi litere, literele m) şi n), cu urmãtorul cuprins:
"m) asigurã comunicarea informaţiilor din sfera guvernamentalã necesare Comisiei Europene în vederea redactãrii raportului de implementare a directivelor europene;
n) urmãreşte, împreunã cu instituţiile şi autoritãţile publice responsabile, aplicarea şi respectarea prevederilor tratatelor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, în domeniul drepturilor omului şi a egalitãţii de şanse. Agenţia contribuie la elaborarea rapoartelor periodice de evaluare a progreselor în aplicarea documentelor juridice internaţionale."
39. La articolul 26, alineatul (2) se abrogã.
40. La articolul 27, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Agenţia este condusã de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, în condiţiile legii."
41. La articolul 27, alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Preşedintele conduce întreaga activitate a Agenţiei şi reprezintã Agenţia în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte autoritãţi ale administraţiei publice, cu organizaţii, precum şi în raporturile cu persoane fizice şi juridice, române sau strãine.
..........................................................................
(4) Preşedintele este ordonator terţiar de credite."
42. La articolul 27, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) În îndeplinirea atribuţiilor sale, preşedintele Agenţiei poate consulta experţi/experte în domeniul egalitãţii de gen, cu recunoaştere la nivel naţional şi internaţional."
43. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Organizarea, funcţionarea, precum şi alte atribuţii ale Agenţiei, în afara celor prevãzute în mod expres în prezenta lege, se stabilesc prin statut."
44. La articolul 29, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Agenţia va funcţiona cu un numãr maxim de 156 de posturi de funcţionari publici şi personal contractual inclusiv preşedintele, din care: 30 de posturi existente la începerea funcţionãrii acesteia, 42 de posturi se asigurã prin redistribuire din cadrul numãrului maxim de posturi aprobat Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi 84 de posturi prin suplimentare ca urmare a prezentei legi."
45. La articolul 29, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Repartizarea numãrului de posturi prevãzut la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei."
46. La articolul 29, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Salarizarea personalului Agenţiei se face în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din organele de specialitate ale administraţiei publice."
47. La articolul 32, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Se înfiinţeazã Comisia naţionalã în domeniul egalitãţii de şanse între femei şi bãrbaţi (CONES) a cãrei activitate este coordonatã de preşedintele Agenţiei care este şi preşedintele CONES.
(2) CONES preia, de la data constituirii legale, atribuţiile Comisiei consultative interministeriale în domeniul egalitãţii de şanse între femei şi bãrbaţi (CODES). Atribuţiile CONES, inclusiv cele stipulate de prezenta lege, sunt prevãzute de regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, elaborat de cãtre Agenţie şi aprobat de CONES, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I."
48. La articolul 32, dupã alineatul (6) se introduc douã noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu urmãtorul cuprins:
"(7) În cadrul şedinţelor trimestriale, CONES analizeazã rapoartele periodice transmise de comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în domeniul egalitãţii de şanse între femei şi bãrbaţi (COJES) şi decide asupra mãsurilor necesare pentru eliminarea deficienţelor în asigurarea egalitãţii de şanse între sexe, constatate în teritoriu, în anumite domenii de activitate.
(8) Preşedintele Agenţiei prezintã, semestrial, comisiilor parlamentare pentru egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi raportul privind activitatea desfãşuratã şi utilizarea fondurilor bugetare şi extrabugetare, precum şi planul anual de mãsuri adoptat de fiecare instituţie membrã a CONES pentru promovarea egalitãţii de şanse între bãrbaţi şi femei în domeniul sectorial de activitate."
49. La articolul 33, dupã alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (2)-(5), cu urmãtorul cuprins:
"(2) COJES este alcãtuitã din reprezentanţi ai serviciilor publice deconcentrate şi ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice locale sau ai autoritãţilor administrative locale, ai organizaţiilor sindicale şi ai asociaţiilor patronale, precum şi din reprezentanţi ai ONG-urilor, de la nivel local, desemnaţi de acestea.
(3) Atribuţiile COJES şi programul de activitate se stabilesc de cãtre preşedintele Agenţiei.
(4) COJES-urile colecteazã date relevante în vederea elaborãrii şi publicãrii, trimestrial, a rapoartelor privind condiţia femeilor şi bãrbaţilor în diferite domenii de activitate.
(5) Rapoartele sunt înaintate de cãtre responsabilul pentru domeniul egalitãţii din cadrul direcţiilor de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti preşedintelui ANES pentru a fi dezbãtute în şedinţele CONES, precum şi pentru a fi publicate."
50. La articolul 34, partea introductivã şi literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Agenţia asigurã respectarea şi exercitã controlul asupra aplicãrii prevederilor prezentei legi în domeniul sãu de activitate, prin instituţiile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, care au în responsabilitate aplicarea de mãsuri de promovare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi şi de eliminare a discriminãrii directe şi indirecte bazate pe criteriul de sex, dupã cum urmeazã:
a) Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã asigurã respectarea principiului egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniul aplicãrii mãsurilor pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã, precum şi în domeniul protecţiei sociale a persoanelor neîncadrate în muncã;
...........................................................................
c) Inspecţia Muncii asigurã controlul aplicãrii mãsurilor de respectare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniul sãu de competenţã;"
51. La articolul 34, dupã litera d) se introduc douã noi litere, literele e) şi f), cu urmãtorul cuprins:
"e) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Familiei asigurã aplicarea mãsurilor de respectare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniul combaterii violenţei în familie;
f) Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţificã în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii "Alexandru Darabont" - Bucureşti, aflate în coordonarea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, sunt responsabile cu promovarea şi asigurarea egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniile lor specifice de activitate şi pun la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin, necesare elaborãrii strategiilor şi politicilor în domeniu."
52. Articolele 35 şi 36 se abrogã.
53. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, prin inspectoratele şcolare teritoriale, asigurã includerea în planurile de învãţãmânt şi în alte instrumente curriculare, precum şi în activitatea curentã a unitãţilor de învãţãmânt a mãsurilor de respectare a principiului egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi."
54. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Ministerul Sãnãtãţii Publice, celelalte ministere şi instituţiile centrale cu reţea sanitarã proprie asigurã, prin direcţiile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv structurile similare ale acestor direcţii, aplicarea mãsurilor de respectare a egalitãţii de şanse şi de tratament între femei şi bãrbaţi în domeniul sãnãtãţii, în ceea ce priveşte accesul la serviciile medicale şi calitatea acestora, precum şi sãnãtatea la locul de muncã."
55. Articolul 39 se abrogã.
56. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Institutul Naţional de Statisticã sprijinã activitatea şi colaboreazã cu Agenţia pentru dezvoltarea statisticii de gen şi pentru implementarea în România a indicatorilor de gen promovaţi de Comisia Europeanã.
(2) Institutul Naţional de Statisticã introduce indicatorul de sex în toate documentele şi lucrãrile privind viaţa economicã, socialã, politicã şi culturalã şi publicã periodic date statistice, segregate pe sexe, referitoare la condiţia femeilor şi bãrbaţilor în societatea româneascã."
57. La articolul 42, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Reprezentanţii sindicali desemnaţi primesc de la persoanele care se considerã discriminate pe baza criteriului de sex sesizãri/reclamaţii, aplicã procedurile de soluţionare a acestora şi solicitã angajatorului rezolvarea cererilor angajaţilor, în conformitate cu prevederile art. 43 alin.(1)."
58. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins: "Soluţionarea sesizãrilor şi reclamaţiilor privind discriminarea bazatã pe criteriul de sex"
59. La articolul 43, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Angajaţii au dreptul ca, în cazul în care se considerã discriminaţi pe baza criteriului de sex, sã formuleze sesizãri/reclamaţii cãtre angajator sau împotriva lui, dacã acesta este direct implicat, şi sã solicite sprijinul organizaţiei sindicale sau al reprezentanţilor salariaţilor din unitate pentru rezolvarea situaţiei la locul de muncã.
(2) În cazul în care aceastã sesizare/reclamaţie nu a fost rezolvatã la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajatã care prezintã elemente de fapt ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminãri directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, pe baza prevederilor prezentei legi, are dreptul atât sã sesizeze instituţia competentã, cât şi sã introducã cerere cãtre instanţa judecãtoreascã competentã în a cãrei cir-cumscripţie teritorialã îşi are domiciliul sau reşedinţa, respectiv la secţia/completul pentru conflicte de muncã şi drepturi de asigurãri sociale din cadrul tribunalului sau, dupã caz, instanţa de contencios administrativ, dar nu mai târziu de un an de la data sãvârşirii faptei."
60. La articolul 43, alineatele (3)-(6) se abrogã.
61. La articolul 44, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Persoana care prezintã elemente de fapt ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminãri directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex, în alte domenii decât cel al muncii, are dreptul sã se adreseze instituţiei competente sau sã introducã cerere cãtre instanţa judecãtoreascã competentã, potrivit dreptului comun, şi sã solicite despãgubiri materiale şi/sau morale, precum şi/sau înlãturarea consecinţelor faptelor discriminatorii de la persoana care le-a sãvârşit."
62. La articolul 44, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Cererile persoanelor care se considerã discriminate pe baza criteriului de sex, adresate instanţelor judecãtoreşti competente, sunt scutite de taxa de timbru."
63. La articolul 44, alineatul (2) se abrogã.
64. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Instanţa de judecatã competentã potrivit legii va dispune ca persoana vinovatã sã plãteascã despãgubiri persoanei discriminate dupã criteriul de sex, într-un cuantum ce reflectã în mod corespunzãtor prejudiciul pe care aceasta l-a suferit.
(2) Valoarea despãgubirilor va fi stabilitã de cãtre instanţã potrivit legii."
65. La articolul 48, alineatele (1) şi (3) se abrogã.
66. La articolul 50, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã de la 1.500 lei la 15.000 lei încãlcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1^1)-(1^3), art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi (2), art. 11-14 şi ale art. 15-22."
67. La articolul 50, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Discriminarea bazatã pe douã sau mai multe criterii, constatatã prin acelaşi proces-verbal, se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
68. La articolul 50, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute de prezenta lege se fac de cãtre:
a) inspectorii de muncã din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncã, în cazul contravenţiilor constând în încãlcarea dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 11-14;
b) Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminãrii, în cazul contravenţiilor constând în încãlcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1^1)-(1^3), precum şi ale art. 15-22."
69. La articolul 50, alineatele (3) şi (4) se abrogã.
ART. II
Prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi, republicatã, astfel cum sunt modificate prin prezenta lege, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2007.
ART. III
Orice dispoziţii care încalcã principiul egalitãţii de şanse şi tratament între femei şi bãrbaţi, cuprinse în contractele individuale sau colective de muncã, în regulamentele interne ale unitãţilor, în statutele profesiilor independente şi ale organizaţiilor sindicale şi patronale ori ale asociaţiilor nonprofit sau ale celor cu scop lucrativ sunt şi rãmân abrogate.
ART. IV
<>Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bãrbaţi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 14 februarie 2005, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 17 iulie 2006.
Nr. 340.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016