Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 335 din 29 noiembrie 2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 55/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.101 din 7 decembrie 2005
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 55 din 1 septembrie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 799 din 2 septembrie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul I punctul 1, titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢĂ
privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere şi organizarea timpului de muncã al lucrãtorilor mobili în transportul rutier de mãrfuri şi persoane"
2. La articolul I punctul 2, articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã transporturilor rutiere publice şi în cont propriu, de mãrfuri şi de persoane, care se efectueazã, integral sau parţial, pe drumurile publice din România."
3. La articolul I punctul 3, literele k), l) şi m) ale articolului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"k) cartelã tahograficã - cartelã de memorie destinatã a fi utilizatã la un tahograf digital; aceste cartele permit identificarea de cãtre tahograful digital a deţinãtorului cartelei sau a grupului cãruia îi aparţine deţinãtorul, precum şi descãrcarea şi stocarea datelor. Cartela tahograficã are o valabilitate de 5 ani şi se elibereazã de autoritatea competentã.
O cartelã tahograficã poate fi de unul dintre urmãtoarele tipuri:
1. cartela agentului economic autorizat - cartela eliberatã unui producãtor de tahografe digitale, unui fabricant de autovehicule sau unui agent economic autorizat sã monteze, sã repare, sã regleze şi sã verifice tahografe digitale. Aceastã cartelã identificã deţinãtorul şi permite încercarea şi etalonarea aparatului de control şi/sau descãrcarea datelor din aparat;
2. cartela conducãtorului auto - cartela eliberatã unui anumit conducãtor auto. Aceastã cartelã identificã conducãtorul auto şi permite stocarea datelor privind activitatea acestuia;
3. cartelã de control - cartela eliberatã organismului de control abilitat prin legislaţia în vigoare. Aceastã cartelã identificã organismul de control şi, eventual, persoana care efectueazã controlul şi permite accesul la datele stocate în memoria tahografului digital sau a cartelelor conducãtorilor auto pentru citirea, imprimarea şi/sau descãrcarea datelor;
4. cartela întreprinderii - cartela eliberatã proprietarului sau deţinãtorului autovehiculului echipat cu un tahograf digital. Aceastã cartelã identificã întreprinderea şi permite afişarea, descãrcarea şi imprimarea datelor stocate în tahograful digital blocat de întreprindere;
l) lucrãtor mobil - orice angajat al unei întreprinderi care efectueazã transporturi rutiere publice şi/sau în cont propriu şi face parte din personalul implicat efectiv în operaţiuni de transport rutier. Cursanţii şi stagiarii implicaţi efectiv în operaţiuni de transport rutier sunt consideraţi lucrãtori mobili;
m) timp de muncã al lucrãtorului mobil - perioada, cuprinsã între începutul şi sfârşitul lucrului, în care lucrãtorul mobil este implicat efectiv în operaţiuni de transport rutier şi îşi exercitã funcţiile şi atribuţiile şi perioada în care acesta este la dispoziţia angajatorului, neputând dispune liber de timpul sãu, fiind obligat sã rãmânã la locul de muncã;".
4. La articolul I, dupã punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
"7^1. Partea introductivã a articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 9. - Întreprinderile care efectueazã transport rutier public sau în cont propriu au urmãtoarele obligaţii:»".
5. La articolul I punctul 9, litera g) a articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"g) sã ţinã evidenţa timpului de muncã al lucrãtorilor mobili, sã pãstreze aceste evidenţe pentru o perioadã de 2 ani şi sã elibereze lucrãtorilor mobili, la cerere, copii de pe aceste evidenţe cu privire la timpul de muncã."
6. La articolul I punctul 10, literele a) şi b) ale articolului 9^1 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sã respecte timpul de muncã, aşa cum este stabilit prin prezenta ordonanţã;
b) în cazul celor care lucreazã pentru mai mulţi angajatori, sã furnizeze în scris informaţii corecte angajatorilor cu privire la timpul de muncã lucrat."
7. La articolul I punctul 11, litera b) a alineatului (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"b) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei au obligaţia de a verifica, prin organele de control abilitate, cel puţin 1% din totalul zilelor lucrate anual de conducãtorii vehiculelor şi lucrãtorii mobili care fac obiectul prezentei ordonanţe. Metodologia de control se va dispune printr-un ordin comun al celor doi miniştri;".
8. La articolul I punctul 12, literele l) şi m) ale articolului 15 vor avea urmãtorul cuprins:
"l) lipsa, la sediul întreprinderii, a înregistrãrilor sau a registrelor de evidenţã privind timpul de muncã al lucrãtorilor mobili;
m) neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a înregistrãrilor pentru ultimii 2 ani sau a registrelor de evidenţã privind timpul de muncã al lucrãtorilor mobili pentru ultimii 2 ani;".
9. La articolul I, dupã punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 13^1, cu urmãtorul cuprins:
"13^1. La articolul 16, literele a), b), c), d), g) şi h) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
«Art. 16. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 15 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cea de la lit. a), cu amendã de la 4.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier;
b) cele de la lit. b) şi n), cu amendã de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier;
c) cele de la lit. c), g) şi h), cu amendã de la 1.500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier;
d) cele de la lit. d) şi i), cu amendã de la 2.000 lei (RON) la 2.500 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier;
.................................................................
g) cele de la lit. j) şi k), cu amendã de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier sau conducãtorului auto, dupã caz;
h) cele de la lit. l) şi m), cu amendã de la 3.000 lei (RON) la 3.500 lei (RON), aplicabilã operatorului de transport rutier.»"
10. La articolul I punctul 16, articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanţã se constatã şi se sancţioneazã de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. şi/sau de cãtre personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei."
11. La articolul I, dupã punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 19^1, cu urmãtorul cuprins:
"19^1. Dupã articolul 21^1 se introduce un nou articol, articolul 21^2, cu urmãtorul cuprins:
«Art. 21^2. - Toate cheltuielile privind dotarea cu tahografe digitale sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.»"
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 29 noiembrie 2005.
Nr. 335.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: