Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 334 din 31 mai 2002  legea bibliotecilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 334 din 31 mai 2002 legea bibliotecilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 18 iunie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În înţelesul prezentei legi, se considera:
a) biblioteca - instituţia, compartimentul sau structura specializatã al carei scop principal este de a constitui, a organiza, a prelucra, a dezvolta şi a conserva colecţii de cãrţi, publicaţii, alte documente specifice şi baze de date pentru a facilita utilizarea acestora în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere; în cadrul societãţii informationale biblioteca are rol de importanta strategica;
b) biblioteca nationala - biblioteca investitã cu achiziţionarea şi conservarea unui numãr de exemplare din toate documentele importante editate în ţara, care funcţioneazã ca depozit legal;
c) biblioteca universitarã - biblioteca aflatã prioritar în serviciul studenţilor, al cadrelor didactice şi al cercetatorilor din universitãţi şi alte instituţii de învãţãmânt superior şi de cercetare care, în limitele prevãzute de regulamentul de organizare, poate funcţiona şi ca biblioteca publica;
d) biblioteca specializatã - biblioteca destinatã în principal unei categorii de beneficiari sau colectionarii, cu prioritate, a unor tipuri de documente ori pentru a rãspunde necesitãţilor specifice organismului tutelar;
e) biblioteca publica - biblioteca de tip enciclopedic pusã în slujba unei comunitãţi locale sau judeţene;
f) biblioteca şcolarã - biblioteca organizatã în cadrul unei instituţii de învãţãmânt preuniversitar, care se afla cu precãdere în serviciul elevilor şi al cadrelor didactice din instituţia respectiva şi care, în limitele prevãzute de lege şi de regulamentul de organizare, poate funcţiona şi ca biblioteca publica.
ART. 2
(1) Dupã forma de constituire şi administrare a patrimoniului bibliotecile sunt de drept public sau de drept privat.
(2) Bibliotecile de drept public se înfiinţeazã şi se organizeazã în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale, a altor autoritãţi publice ori instituţii şi funcţioneazã potrivit regulamentelor proprii aprobate de autoritãţile sau instituţiile tutelare.
(3) Bibliotecile de drept privat se înfiinţeazã, se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea persoanelor juridice private sau a persoanelor fizice.
ART. 3
Dupã forma de organizare bibliotecile pot fi cu personalitate juridicã sau fãrã personalitate juridicã.
ART. 4
Dupã gradul de acces la colecţii şi servicii bibliotecile pot fi cu acces nelimitat sau cu acces limitat.
ART. 5
Dupã structura colectiilor bibliotecile pot fi enciclopedice sau specializate.
ART. 6
(1) În bibliotecile de drept public accesul la colectiile şi bazele de date proprii este gratuit.
(2) Bibliotecile de drept public pot oferi unele servicii pe baza de tarife stabilite, în condiţiile legii, prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al instituţiei tutelare.
ART. 7
Bibliotecile de drept public pot fi desfiinţate în cazul încetãrii activitãţii autoritãţilor sau instituţiilor care le-au înfiinţat sau finanţat, numai în condiţiile preluãrii patrimoniului lor de cãtre o alta biblioteca de drept public, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
ART. 8
(1) Bibliotecile de drept public sunt finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, iar fondurile de finanţare se nominalizeaza distinct în bugetele proprii sau ale instituţiilor tutelare.
(2) Bibliotecile pot fi finanţate şi de alte persoane juridice de drept public sau privat, precum şi de persoane fizice, prin donaţii, sponsorizãri sau alte surse legale de venituri.
(3) Bibliotecile de drept privat pot fi susţinute financiar, pe baza de programe sau proiecte, şi de la bugetul de stat sau de la bugetele autoritãţilor locale, dacã se angajeazã sa aibã o activitate specifica bibliotecilor de drept public.

CAP. 2
Sistemul naţional de biblioteci

ART. 9
(1) Sistemul naţional de biblioteci este parte integrantã a sistemului informaţional naţional şi se constituie din totalitatea bibliotecilor de drept public şi din bibliotecile de drept privat, care au activitãţi specifice celor de drept public, având ca scop realizarea coordonata a împrumutului bibliotecar naţional şi internaţional, gestionarea sistemica a informatiei, realizarea Catalogului naţional partajat şi a Bibliotecii naţionale virtuale.
(2) Catalogul naţional partajat şi Biblioteca nationala virtuala sunt coordonate de cãtre Biblioteca Nationala a României.
(3) La nivel teritorial se pot realiza consortii sau alte forme de cooperare pentru achiziţia de documente specifice.
ART. 10
Sistemul naţional de biblioteci, în raport cu funcţiile şi atribuţiile acestora, este structurat astfel:
a) Biblioteca Nationala a României;
b) Biblioteca Academiei Romane;
c) biblioteci universitare;
d) biblioteci specializate;
e) biblioteci publice;
f) biblioteci şcolare.

SECŢIUNEA A
Biblioteca Nationala a României

ART. 11
Biblioteca Nationala a României este biblioteca de drept public cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 12
(1) Biblioteca Nationala a României îndeplineşte urmãtoarele funcţii specifice:
a) conserva, cerceteazã, dezvolta şi pune în valoare patrimoniul de documente deţinute în colectiile sale;
b) organizeazã Depozitul legal, potrivit legii;
c) depisteaza, colectioneaza, organizeazã, conserva şi pune în valoare Fondul Documenta Romaniae, constituit din tiparituri şi alte categorii de documente apãrute în strãinãtate, referitoare la România şi poporul roman, publicaţii ale autorilor romani apãrute în strãinãtate în orice limba, publicaţii în limba romana ale autorilor strãini apãrute în strãinãtate;
d) organizeazã şi gestioneazã Rezerva nationala de publicaţii;
e) în calitate de centru naţional de schimb realizeazã evidenta centralizata şi statistica schimburilor internaţionale de publicaţii;
f) în calitate de centru naţional metodologic elaboreazã şi coordoneazã metodologia împrumutului interbibliotecar intern şi internaţional, avizatã de Comisia nationala a bibliotecilor;
g) în calitate de centru naţional de patologie şi restaurare a publicaţiilor coordoneazã activitatea din aceste domenii;
h) elaboreazã şi emite, cu avizul Comisiei naţionale a bibliotecilor, instrucţiuni şi norme metodologice pentru biblioteci;
i) realizeazã şi coordoneazã activitatea de informare şi documentare din sistemul naţional de biblioteci;
j) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare.
(2) Biblioteca Nationala a României funcţioneazã pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
ART. 13
În subordinea Bibliotecii Naţionale a României funcţioneazã Oficiul Naţional Bibliografic şi de Informatizare a Bibliotecilor, cu urmãtoarele atribuţii:
a) realizeazã controlul bibliografic naţional ca parte a controlului bibliografic universal;
b) elaboreazã Bibliografia nationala curenta pentru toate categoriile de documente;
c) elaboreazã, gestioneazã şi actualizeazã Catalogul colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi strãine, prin participarea contractualã a bibliotecilor din România;
d) atribuie numãrul internaţional standard pentru cãrţi (ISBN), pentru publicaţii seriale (ISSN), pentru alte categorii de documente şi realizeazã catalogarea înaintea publicãrii (CIP);
e) elaboreazã programe şi metodologii privind informatizarea bibliotecilor din România, avizate de Comisia nationala a bibliotecilor.
ART. 14
Oficiul Naţional Bibliografic şi de Informatizare a Bibliotecilor se finanţeazã de la bugetul de stat şi din resurse extrabugetare prevãzute în bugetul Bibliotecii Naţionale a României.

SECŢIUNEA B
Biblioteca Academiei Romane

ART. 15
Biblioteca Academiei Romane este biblioteca de drept public cu personalitate juridicã şi statut de biblioteca nationala, care funcţioneazã în subordinea Academiei Romane.
ART. 16
Biblioteca Academiei Romane îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) colectioneaza, organizeazã şi pune în valoare colecţii naţionale specifice;
b) elaboreazã şi editeazã Bibliografia nationala retrospectiva pentru toate categoriile de documente;
c) realizeazã schimbul internaţional de publicaţii cu publicaţiile Academiei Romane;
d) coordoneazã din punct de vedere metodologic activitatea celorlalte biblioteci din reţeaua Academiei Romane;
e) beneficiazã de prevederile legii privind Depozitul legal;
f) achiziţioneazã cu prioritate, din ţara şi din strãinãtate, documente specifice de importanta deosebita pentru identitatea culturalã şi nationala;
g) alte atribuţii specifice potrivit Statutului Academiei Romane şi regulamentului propriu de organizare şi funcţionare.

SECŢIUNEA C
Biblioteci universitare

ART. 17
Bibliotecile universitare sunt biblioteci de drept public sau de drept privat, care au ca utilizatori principali studenţii, cadrele didactice şi cercetatorii din instituţiile de învãţãmânt superior.
ART. 18
Din categoria bibliotecilor universitare fac parte:
a) bibliotecile centrale universitare, care sunt biblioteci de drept public, de importanta nationala, cu personalitate juridicã, subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, finanţate de cãtre acesta;
b) bibliotecile instituţiilor de învãţãmânt superior de stat sau privat, care sunt subordonate senatelor acestor instituţii şi finanţate din bugetul acestora.
ART. 19
Bibliotecile universitare sunt parte integrantã a sistemului naţional de învãţãmânt şi participa la procesul de instruire, formare şi educaţie, precum şi la activitatea de cercetare din instituţiile de învãţãmânt superior.

SECŢIUNEA D
Biblioteci specializate

ART. 20
Instituţiile academice şi de cercetare, autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice, unitãţile militare, agenţii economici şi celelalte persoane juridice de drept public sau privat pot infiinta şi pot organiza biblioteci specializate.
ART. 21
Bibliotecile specializate sunt biblioteci de drept public sau privat şi sunt finanţate de cãtre autoritãţile, instituţiile sau celelalte persoane juridice care le tuteleaza.

SECŢIUNEA E
Biblioteci publice

ART. 22
(1) Bibliotecile publice sunt biblioteci de drept public sau privat, destinate tuturor membrilor unei comunitãţi locale ori zonale.
(2) Bibliotecile publice asigura egalitatea accesului la informaţii şi la documentele necesare informãrii, educaţiei permanente şi dezvoltãrii personalitãţii utilizatorilor, fãrã deosebire de statut social sau economic, varsta, sex, apartenenţa politica, religie ori naţionalitate.
ART. 23
Din categoria bibliotecilor publice fac parte:
a) Biblioteca Metropolitana Bucureşti;
b) bibliotecile judeţene;
c) bibliotecile municipale şi orãşeneşti;
d) bibliotecile comunale.
ART. 24
Biblioteca Metropolitana Bucureşti, succesoare a Bibliotecii Municipale "Mihail Sadoveanu" din Bucureşti, este biblioteca de drept public cu personalitate juridicã şi funcţioneazã în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 25
Biblioteca Metropolitana Bucureşti are rol de biblioteca metodologicã pentru bibliotecile publice din Capitala, exercita atribuţii de biblioteca judeteana pentru judeţul Ilfov şi îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) organizeazã activitãţi de lectura, informare, documentare şi educaţie permanenta pe teritoriul Capitalei, prin filiale şi biblioteci mobile;
b) coordoneazã şi indruma metodologic, prin servicii de specialitate centralizate, bibliotecile din oraşele şi comunele judeţului Ilfov;
c) elaboreazã bibliografia curenta a municipiului Bucureşti, alcãtuieşte baze de date şi asigura servicii de informare comunitara.
ART. 26
Activitatea Bibliotecii Metropolitane Bucureşti este finanţatã din bugetul municipiului Bucureşti.
ART. 27
(1) Bibliotecile judeţene sunt biblioteci de drept public cu personalitate juridicã.
(2) Bibliotecile judeţene se organizeazã şi funcţioneazã în toate municipiile resedinta de judeţ, în subordinea consiliilor judeţene.
ART. 28
Bibliotecile judeţene au urmãtoarele atribuţii principale:
a) colectioneaza toate categoriile de documente strict necesare organizãrii activitãţii de informare şi lectura la nivelul comunitãţii locale;
b) coordoneazã activitatea bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfãşoarã activitatea;
c) elaboreazã bibliografia localã curenta, alcãtuiesc baza de date şi asigura servicii de informare comunitara;
d) îndeplinesc şi funcţia de biblioteci municipale pentru municipiile resedinta de judeţ.
ART. 29
Activitatea bibliotecilor judeţene se finanţeazã din bugetul judeţului respectiv.
ART. 30
(1) Bibliotecile municipale şi orãşeneşti sunt biblioteci de drept public cu sau fãrã personalitate juridicã.
(2) Bibliotecile municipale şi orãşeneşti se organizeazã în subordinea consiliilor municipale şi orãşeneşti, cu excepţia municipiilor resedinta de judeţ.
ART. 31
Bibliotecile municipale şi orãşeneşti organizeazã activitatea de lectura şi oferã servicii de documentare şi informare comunitara.
ART. 32
Activitatea bibliotecilor municipale şi orãşeneşti se finanţeazã din bugetul municipiilor şi oraşelor pe raza cãrora funcţioneazã.
ART. 33
Bibliotecile comunale se organizeazã şi funcţioneazã în toate centrele de comuna, în subordinea consiliilor locale, şi sunt finanţate din bugetele acestora.
ART. 34
În şcolile primare sãteşti se pot organiza biblioteci cu dubla funcţie, şcolarã şi publica.
ART. 35
Persoanele fizice sau juridice romane ori strãine pot infiinta şi finanta biblioteci publice de drept privat pe teritoriul României, pe baza metodologiei elaborate de Comisia nationala a bibliotecilor.

SECŢIUNEA F
Biblioteci şcolare

ART. 36
Din reţeaua bibliotecilor şcolare fac parte:
a) Biblioteca Pedagogica Nationala "I.C. Petrescu" din Bucureşti, biblioteca de drept public, de importanta nationala, cu personalitate juridicã, subordonata Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii; acesta participa la programul de specializare a personalului didactic din învãţãmântul preşcolar, primar, gimnazial, liceal şi postliceal şi asigura îndrumarea metodologicã pentru bibliotecile caselor corpului didactic şi pentru bibliotecile şcolare;
b) bibliotecile caselor corpului didactic, biblioteci de drept public fãrã personalitate juridicã, care îndeplinesc funcţii de informare şi documentare pentru personalul didactic din învãţãmântul preuniversitar şi sunt subordonate inspectoratelor şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
c) bibliotecile şcolare, biblioteci de drept public sau de drept privat, care funcţioneazã în unitãţile de învãţãmânt preşcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal şi profesional, precum şi în cadrul altor structuri şcolare.
ART. 37
Bibliotecile şcolare sunt parte integrantã a procesului de instruire, formare şi educare.
ART. 38
Finanţarea bibliotecilor şcolare se face din bugetul anual al instituţiilor de învãţãmânt de stat sau privat în cadrul cãrora funcţioneazã.

CAP. 3
Patrimoniul bibliotecilor

ART. 39
(1) Colectiile bibliotecilor pot fi formate din urmãtoarele categorii de documente:
a) cãrţi;
b) publicaţii seriale;
c) manuscrise;
d) microformate;
e) documente cartografice;
f) documente de muzica tipãrite;
g) documente audiovizuale;
h) documente grafice;
i) documente electronice;
j) documente fotografice sau multiplicate prin prelucrari fizico-chimice;
k) documente arhivistice;
l) alte categorii de documente, indiferent de suportul material.
(2) Colectiile pot cuprinde şi alte documente, nespecifice bibliotecilor, istoriceste constituite sau provenite din donaţii.
ART. 40
(1) Documentele aflate în colectiile bibliotecilor, care au statut de bunuri culturale comune, nu sunt mijloace fixe şi sunt evidentiate în documente de inventar; fac excepţie bunurile culturale de patrimoniu constituite în colecţii speciale sau în depozit legal, fiind considerate mijloace fixe şi evidentiate, gestionate şi inventariate în conformitate cu prevederile legale.
(2) Eliminarea documentelor din colecţii se aplica numai bunurilor culturale comune, uzate fizic sau moral, dupã o perioada de minimum 6 luni de la achiziţie, prin hotãrârea conducerii bibliotecii.
(3) Evidenta documentelor se face în sistem tradiţional şi informatizat, astfel:
a) evidenta globalã, prin registrul de mişcare a fondurilor (R.M.F.);
b) evidenta individualã, prin registrul de inventar (R.I.), cu numerotare de la 1 la infinit;
c) evidenta periodicelor, trimestrial sau anual, prin constituirea lor în unitãţi de inventar;
d) evidenta analitica, pe fise însoţite de imagini foto pentru bunurile culturale constituite în gestiuni şi care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil.
(4) Evidenta globalã şi individualã realizatã în sistem informatizat cuprinde descrierea completa, conform I.S.B.D.
(5) Bibliotecarii nu sunt obligaţi sa constituie garanţii gestionare, dar ei rãspund material pentru lipsurile din inventar care depãşesc procentul de pierdere naturala stabilit, potrivit legii.
(6) Documentele, bunuri culturale comune gãsite lipsa din inventar, se recupereazã fizic, prin înlocuirea cu documente identice, sau valoric, prin achitarea unei sume echivalente cu de 5 ori preţul mediu de achiziţie al bibliotecii din anul precedent.
(7) Bunurile culturale de patrimoniu lipsa la inventar se recupereazã fizic; în cazul în care acest lucru nu este posibil, se recupereazã valoric la preţul pieţei plus o penalizare de minimum 10% din cost, pe baza hotãrârii Comisiei naţionale a bibliotecilor.
(8) Documentele specifice bibliotecilor se inventariaza periodic astfel:
a) fondul care cuprinde pana la 10.000 de documente - o data la 4 ani;
b) fondul cuprins între 10.001-50.000 de documente - o data la 6 ani;
c) fondul cuprins între 50.001-100.000 de documente - o data la 8 ani;
d) fondul cuprins între 100.001-1.000.000 de documente - o data la 10 ani;
e) peste 1.000.000 de documente - o data la 15 ani.
(9) În caz de predare/preluare a gestiunii fondului de documente, precum şi în caz de forta majorã se procedeazã la verificarea integrala a inventarului.
(10) În cazuri de forta majorã, incendii, calamitati naturale etc. conducerea bibliotecii dispune scoaterea din evidenta a documentelor distruse.
(11) Bibliotecile publice sunt obligate sa îşi dezvolte periodic colectiile de documente, prin achiziţionarea de titluri din producţia editoriala curenta.
(12) Creşterea anuala a colectiilor din bibliotecile finanţate din fonduri publice trebuie sa fie de minimum 25 de documente specifice la 1.000 de locuitori.
(13) Colecţia din biblioteca publica trebuie sa asigure cel puţin un document specific pe cap de locuitor.
ART. 41
(1) Colectiile bibliotecilor se constituie şi se dezvolta prin achizitionare, transfer, schimb interbibliotecar, naţional şi internaţional, donaţii, legate, sponsorizãri sau, dupã caz, Depozit legal.
(2) Dotãrile se asigura prin finanţarea de cãtre autoritãţile tutelare, precum şi prin transferuri, donaţii şi sponsorizãri; donaţiile şi sponsorizarile din strãinãtate sunt scutite de taxe vamale şi de T.V.A.
ART. 42
(1) Colectiile bibliotecilor se pãstreazã în depozite şi/sau în sali cu acces liber special amenajate, asigurându-se condiţii de conservare şi securitate adecvate.
(2) Autoritãţile şi instituţiile publice tutelare controleazã şi asigura condiţii optime de pãstrare a colectiilor şi de acces la acestea.
ART. 43
(1) Pentru sprijinirea procesului de dezvoltare a colectiilor de biblioteca şi a dotãrii bibliotecilor cu echipamente tehnice, mobilier, tipizate de biblioteca şi consumabile, începând cu anul 2003 se înfiinţeazã Oficiul Naţional de Servicii pentru Biblioteci.
(2) Oficiul Naţional de Servicii pentru Biblioteci este instituţie de drept public, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, finanţatã în primii doi ani de funcţionare prin subvenţii de la bugetul de stat şi din venituri extrabugetare, dupã care se va finanta exclusiv din resurse extrabugetare.
(3) Modalitatea de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de Servicii pentru Biblioteci este stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, emisã în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.

CAP. 4
Personalul bibliotecilor

ART. 44
(1) Personalul bibliotecilor se compune din:
a) personal de specialitate;
b) personal administrativ;
c) personal de întreţinere.
(2) În categoria personalului de specialitate din biblioteci se includ: bibliotecarii, bibliografii, cercetatorii, redactorii, documentaristii, conservatorii, restauratorii, inginerii de sistem, informaticienii, operatorii, analistii, custozii, manuitorii, depozitarii şi alte funcţii de profil.
(3) Personalul de specialitate din reţeaua de biblioteci a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii are statut de personal didactic auxiliar.
(4) Organigrama bibliotecii se aproba de cãtre autoritatea sau instituţia tutelara.
ART. 45
(1) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, cu personalitate juridicã, se realizeazã prin concurs organizat de conducerea bibliotecii, potrivit legii; din comisiile de concurs vor face parte şi reprezentanţi ai bibliotecilor, cu rol de coordonare metodologicã.
(2) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, fãrã personalitate juridicã, se realizeazã prin concurs organizat de autoritatea tutelara; din comisiile de concurs va face parte şi reprezentantul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologicã.
(3) Nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare a resurselor umane în bibliotecile publice sunt prevãzute în anexa la prezenta lege.
(4) Pentru bibliotecile din învãţãmânt şi bibliotecile specializate, nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare vor fi elaborate corelat cu prevederile anexei, în termen de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, şi vor fi aprobate prin ordin al ministrului de resort.
ART. 46
Angajarea personalului administrativ şi de întreţinere stabilit prin organigrama bibliotecii se realizeazã în conformitate cu prevederile legale.
ART. 47
Atribuţiile şi competentele personalului din biblioteci se stabilesc prin fişa postului, conform structurii organizatorice, programelor de activitate şi sarcinilor de serviciu elaborate de cãtre directorul general sau de director, respectiv de cãtre bibliotecarul responsabil, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecii.
ART. 48
Promovarea, sancţionarea, eliberarea din funcţie şi destituirea personalului din biblioteci se realizeazã în conformitate cu prevederile legale; în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã se va solicita şi avizul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologicã.
ART. 49
Pregãtirea personalului de specialitate din biblioteci se asigura de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, cu consultarea asociaţiilor profesionale de profil, prin: cursuri opţionale, la nivel liceal, învãţãmânt postliceal, învãţãmânt superior de lungã şi scurta durata, inclusiv învãţãmânt la distanta, cursuri postuniversitare, programe de masterat şi doctorat, precum şi prin alte forme de pregãtire profesionalã.
ART. 50
(1) Conducerea bibliotecii de drept public şi ordonatorul principal de credite sunt obligaţi sa asigure formarea profesionalã continua a personalului de specialitate, alocand în acest scop minimum 5% din totalul cheltuielilor de personal prevãzute prin buget.
(2) Programele de formare profesionalã continua cuprind: management şi marketing de biblioteca, sociologia lecturii, informare ştiinţificã de specialitate, pregãtire metodica, documentare în domeniul legislaţiei generale şi al legislaţiei specifice, activitãţi practice şi de educaţie permanenta.
(3) Asociaţiile profesionale de profil pot organiza cursuri de formare profesionalã continua a bibliotecarilor, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi al Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 51
(1) Personalul din bibliotecile publice, care are în responsabilitate colecţii cu acces liber şi/sau destinate împrumutului la domiciliu, beneficiazã, conform prezentei legi, de un coeficient de 0,3% scãdere din totalul fondului inventariat, reprezentând pierdere naturala datoratã unor cauze care nu puteau fi inlaturate ori în alte asemenea cazuri în care pagubele au fost provocate din riscul minimal normal al serviciului.
(2) Bibliotecile pot asigura utilizatorilor, la cererea acestora, accesul la serviciile lor pe parcursul întregii sãptãmâni, cu plata personalului, conform legii.
(3) Personalul din biblioteci, care lucreazã în depozite de carte, colecţii de patrimoniu cultural, laboratoare de restaurare şi conservare a cãrţii şi care asigura servicii de împrumut la domiciliu sau în spitale, azile de bãtrâni, orfelinate, beneficiazã, pentru condiţii periculoase sau vãtãmãtoare ori care solicita o incordare psihicã foarte ridicatã, de un spor de pana la 15% din salariul de baza al angajatului.
(4) Personalul din biblioteci beneficiazã de distincţii şi premii în condiţiile legii, la recomandarea conducerii bibliotecilor.

CAP. 5
Conducerea bibliotecilor

ART. 52
Conducerea bibliotecilor este asigurata dupã cum urmeazã:
a) în cazul bibliotecilor cu personalitate juridicã, de cãtre un director general sau director, care poate avea unul sau mai mulţi adjuncţi;
b) în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã şi/sau al filialelor, de un director sau de un bibliotecar responsabil, cu funcţia de şef de serviciu sau şef de birou, având dreptul la indemnizaţia de conducere corespunzãtoare, potrivit prevederilor legale.
ART. 53
Conducerea serviciilor, laboratoarelor şi a birourilor din biblioteci este asigurata de un şef de serviciu, şef de laborator, respectiv de un şef de birou, având dreptul la indemnizaţie de conducere, potrivit prevederilor legale.
ART. 54
(1) În cadrul bibliotecilor de drept public cu personalitate juridicã funcţioneazã consilii de administraţie, cu rol consultativ.
(2) Consiliul de administraţie este condus de directorul general sau de director, în calitate de preşedinte, şi este format din maximum 11 membri, astfel: director general sau director, directori adjuncţi, contabil-şef şi reprezentanţi ai principalelor compartimente ale bibliotecii, desemnaţi prin decizie a directorului general, respectiv a directorului, precum şi un reprezentant al autoritãţii tutelare, desemnat de aceasta.
(3) Consiliul de administraţie al bibliotecii funcţioneazã în baza regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecii.
ART. 55
(1) În cadrul bibliotecilor de drept public, cu sau fãrã personalitate juridicã, poate funcţiona un consiliu ştiinţific cu rol consultativ în dezvoltarea colectiilor, în domeniul cercetãrii ştiinţifice şi al activitãţilor culturale.
(2) Consiliul ştiinţific este format din maximum 9 membri, cuprinzând bibliotecari, specialişti în domeniul informatizarii bibliotecilor, al activitãţii culturale şi ştiinţifice, numiţi prin decizie a directorului general sau a directorului, iar în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã, prin decizie a autoritãţii tutelare, la propunerea bibliotecarului responsabil.
ART. 56
Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor, directorilor adjuncţi şi a bibliotecarilor responsabili din bibliotecile finanţate din fonduri publice se realizeazã, în condiţiile legii, de cãtre autoritatea tutelara, cu avizul serviciului descentralizat din Ministerul Culturii şi Cultelor.
ART. 57
(1) Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor şi a directorilor adjuncţi din bibliotecile centrale universitare se realizeazã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, în condiţiile legii.
(2) Directorii generali ai bibliotecilor centrale universitare trebuie sa fie cadre didactice universitare, având cel puţin gradul de conferenţiar universitar.
(3) Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor, directorilor adjuncţi şi bibliotecarilor responsabili din celelalte biblioteci de învãţãmânt se realizeazã de cãtre autoritatea tutelara, în condiţiile legii.
ART. 58
Directorul general sau directorul, respectiv bibliotecarul responsabil, rãspunde de organizarea şi funcţionarea bibliotecii sau filialei pe baza organigramei, statului de funcţii şi regulamentului de organizare şi funcţionare a instituţiei, elaborate în condiţiile legii şi avizate de cãtre autoritãţile tutelare şi de bibliotecile cu rol de coordonare metodologicã, în cazul bibliotecilor de drept public.

CAP. 6
Comisia Nationala a Bibliotecilor

ART. 59
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Comisia nationala a bibliotecilor, denumita în continuare Comisie, organism ştiinţific şi de decizie în domeniu, sub autoritatea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi a Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 60
(1) Comisia este formatã din specialişti recunoscuţi în domeniul bibliotecilor, propuşi de cãtre:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor - 5 membri;
b) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - 6 membri;
c) Academia Romana - 2 membri;
d) asociaţiile profesionale de profil - 4 membri;
e) preşedintele Comisiei - are dreptul sa angajeze un numãr de 2-4 membri pe durata determinata, în funcţie de obiectivele Comisiei.
(2) Reprezentanţii ministerelor prevãzute la lit. a) şi b) în Comisie se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor: Biblioteca Nationala, Biblioteca Metropolitana Bucureşti, Biblioteca Judeteana "Octavian Goga" din Cluj-Napoca, Biblioteca Judeteana "Gh. Asachi" din Iaşi, reprezentantul compartimentului de specialitate din minister;
b) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii: Biblioteca Centrala Universitarã din Bucureşti, Biblioteca Centrala Universitarã "Lucian Blaga" din Cluj-Napoca, Biblioteca Centrala Universitarã "Mihai Eminescu" din Iaşi, Biblioteca Centrala Universitarã "Eugen Todoran" din Timişoara, Biblioteca Pedagogica Nationala "I. C. Petrescu" din Bucureşti, reprezentantul compartimentului de specialitate din minister.
(3) Membrii Comisiei au mandat pe o perioada de 4 ani şi sunt confirmati prin ordin comun al celor doi miniştri, în baza propunerilor formulate de instituţiile şi asociaţiile menţionate la alin. (1).
(4) Preşedintele şi secretarul Comisiei sunt aleşi dintre membrii acesteia, cu votul majoritãţii simple.
(5) Comisia îşi desfãşoarã activitatea în baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin comun al celor doi miniştri.
(6) Comisia poate alege, ca membri asociaţi, specialişti din ţara sau din strãinãtate, personalitãţi ştiinţifice de prestigiu în domeniu, propuşi de preşedinte şi validati cu votul majoritãţii simple.
(7) Comisia îşi poate constitui secţiuni formate din specialişti consacrati pe domenii, conduse de un preşedinte ales din rândul membrilor acestora.
(8) Deciziile Comisiei se iau cu majoritatea simpla a voturilor şi sunt promulgate prin ordin comun al celor doi miniştri, în termen de maximum 30 de zile.
(9) Secretariatul Comisiei este asigurat de un personal desemnat de şefii compartimentelor de specialitate din cele doua ministere, în raport cu volumul activitãţii bibliotecilor din subordine şi coordonat nemijlocit de secretarul comisiei; sediul oficial al Comisiei este asigurat de cãtre Ministerul Culturii şi Cultelor.
ART. 61
(1) Mijloacele de finanţare necesare functionarii Comisiei sunt asigurate din bugetele proprii de cãtre instituţiile şi asociaţiile reprezentate, potrivit numãrului de membri desemnaţi.
(2) Indemnizaţia preşedintelui Comisiei reprezintã 20%, a secretarului, 15% şi a unui membru, 10% din salariul secretarului de stat şi se acorda o singura data pe luna, indiferent de numãrul şedinţelor organizate.
ART. 62
Comisia are urmãtoarele atribuţii:
a) fundamenteazã şi elaboreazã strategia, programele şi proiectele sistemului naţional de biblioteci;
b) elaboreazã strategia şi programul de realizare pentru Catalogul naţional partajat şi Biblioteca nationala virtuala;
c) avizeazã programele de cercetare în domeniul biblioteconomiei, istoriei cãrţii şi ştiinţei informãrii;
d) avizeazã metodologiile, normele, normativele şi reglementãrile din domeniul protejãrii bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, care se aproba prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului culturii şi cultelor;
e) elaboreazã standarde privitoare la suprafata minima a bibliotecilor finanţate din fonduri publice, care nu poate fi sub 0,05 mp pentru un locuitor, în localitãţile cu o populaţie de pana la 10.000 de locuitori, şi sub 0,015 mp pentru un locuitor, în localitãţile cu o populaţie de peste 10.000 de locuitori;
f) elaboreazã norme privitoare la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşe şi municipii, instituţii care trebuie sa organizeze filiale specializate pentru copii, tineret şi adulti, cu fond enciclopedic, şi sa înfiinţeze o filiala la minimum 25.000 de locuitori;
g) hotãrãşte clasarea, neclasarea şi declasarea bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, în condiţiile legii;
h) stabileşte criteriile de atestare a specialiştilor şi experţilor din domeniul protejãrii, evaluãrii şi restaurarii bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
i) avizeazã norme de evaluare a bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
j) avizeazã studiile de fundamentare pentru instituirea şi delimitarea zonelor de protecţie a bibliotecilor;
k) stabileşte prioritãţile lucrãrilor de restaurare a bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
l) elaboreazã metodologia sistemului de statistica a bibliotecilor;
m) stabileşte criteriile specifice de selecţie a personalului şi de ocupare a funcţiilor de conducere şi de specialitate din biblioteci;
n) avizeazã norme de organizare şi funcţionare a bibliotecilor;
o) avizeazã metodologia de evaluare profesionalã, de formare continua şi de certificare a personalului de specialitate din biblioteci;
p) propune programe şi cursuri de specialitate în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informãrii, istoriei cãrţii, conservãrii şi restaurarii documentelor de biblioteca, precum şi în domeniul patrimoniului cultural mobil;
r) avizeazã instrucţiuni şi norme metodologice privind evidenta, prelucrarea, comunicarea şi utilizarea documentelor şi bunurilor culturale din colectiile bibliotecilor;
s) elaboreazã metodologia de organizare a inspecţiei în biblioteci;
t) elaboreazã regulamentul de acordare a unor decoraţii, ordine, medalii, titluri şi premii, potrivit legii, pentru personalul de specialitate din biblioteci;
u) elaboreazã raportul anual privind starea sistemului naţional de biblioteci, pe baza rapoartelor statistice primite de la unitãţile de profil din teritoriu;
v) urmãreşte aplicarea deciziilor sale de cãtre toate instituţiile de drept public din domeniu.

CAP. 7
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor

ART. 63
Accesul utilizatorilor la colectiile şi serviciile oricãrei biblioteci de drept public sau privat se face în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, elaborat în corelatie cu prevederile legale referitoare la protecţia patrimoniului cultural naţional, la drepturile de autor şi drepturile conexe.
ART. 64
Pentru a facilita accesul utilizatorilor la colectiile şi la serviciile oferite bibliotecile întocmesc cataloage, efectueazã cercetãri documentare, elaboreazã bibliografii, sinteze, lucrãri de informare documentara şi alte instrumente specifice, constituie şi gestioneazã baze de date, organizeazã secţii şi filiale, servicii de împrumut şi consultare pe loc a documentelor de biblioteca, precum şi alte servicii.
ART. 65
În cadrul bibliotecilor publice sumele rezervate pentru achiziţii de cãrţi şi publicaţii seriale în limba minoritãţilor se stabilesc astfel încât sa corespundã proportiei pe care o reprezintã minoritatea în cadrul comunitãţii.
ART. 66
Bibliotecile de drept public pot organiza servicii speciale pentru persoanele cu handicap vizual, precum şi servicii la domiciliu pentru persoanele cu handicap locomotor.
ART. 67
(1) Nerestituirea la termen a documentelor de biblioteca împrumutate de cãtre utilizatori se sancţioneazã cu plata unei sume aplicatã gradual, pana la 50% din valoarea medie de achiziţie a documentelor de biblioteca din anul precedent.
(2) Deteriorarea, distrugerea sau pierderea documentelor de biblioteca de cãtre utilizatori se sancţioneazã prin recuperarea fizica a unor documente identice sau prin achitarea unei sume echivalente cu de 5 ori preţul mediu de achiziţie a documentelor de biblioteca din anul precedent.
(3) Sancţiunile menţionate la alin. (1) şi (2) se stabilesc şi se fac publice la începutul anului de cãtre conducerea bibliotecii.
(4) Fondurile constituite din aplicarea acestor sancţiuni nu se impoziteazã şi se evidenţiazã ca surse extrabugetare, fiind folosite pentru dezvoltarea colectiilor.

CAP. 8
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 68
Bibliotecile de drept public dispun de autonomie administrativã şi profesionalã în raport cu autoritatea tutelara, constând în:
a) dreptul de a se conduce în afarã oricãror ingerinţe politice, ideologice sau religioase;
b) elaborarea programelor şi proiectelor culturale proprii în concordanta cu strategiile naţionale şi internaţionale;
c) stabilirea şi utilizarea surselor suplimentare de venituri în vederea dezvoltãrii serviciilor de biblioteca, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) încheierea protocoalelor de colaborare cu alte biblioteci sau instituţii culturale din ţara şi strãinãtate, conform obiectivelor şi strategiei generale stabilite de autoritãţile tutelare;
e) participarea la reuniunile internaţionale de specialitate sau la consortiile bibliotecare şi la asociaţiile internaţionale la care sunt membre, achitand cotizaţiile şi taxele aferente.
ART. 69
(1) Pentru sprijinirea materialã a unor activitãţi şi proiecte de dezvoltare a bibliotecilor, de participare a specialiştilor din biblioteci la programe culturale şi de formare continua a personalului de specialitate, bibliotecile cu personalitate juridicã se pot asocia între ele sau cu alte instituţii culturale şi pot crea fundaţii, asociaţii sau consortii.
(2) Condiţiile şi cotele de participare la finanţarea programelor realizate prin asociere se stabilesc şi se aproba de cãtre autoritatea tutelara.
ART. 70
(1) Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a finanta activitatea bibliotecilor de drept public potrivit standardelor de funcţionare stabilite prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor prevede în bugetul propriu fonduri destinate exclusiv pentru achiziţia de documente specifice bibliotecilor publice.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii prevede în bugetul propriu fonduri destinate exclusiv pentru achiziţia de documente specifice bibliotecilor din subordine.
(4) Susţinerea financiarã şi logistica a bibliotecilor se poate realiza şi din alte venituri provenite de la utilizatori, din tarife stabilite anual de conducerea fiecãrei biblioteci pentru servicii speciale şi din contravaloarea taxelor poştale pentru împrumutul bibliotecar intern şi internaţional.
(5) Fondul constituit se utilizeazã pentru construirea, amenajarea şi dezvoltarea spaţiilor de biblioteca, inclusiv pentru informatizarea şi dotarea cu documente şi echipamente specifice.
(6) Disponibilul financiar provenit din aceste surse la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(7) Documentaţia tehnica şi materialele pentru construcţii destinate bibliotecilor din sistemul naţional, precum şi achiziţiile de tehnologie a informatiei, fond de documente specifice, dotãri pentru serviciul lecturii publice sunt scutite de taxe vamale şi li se aplica T.V.A. de 0%.
(8) Investitorii privati care sponsorizeaza bibliotecile de drept public pentru construcţia de localuri, dotãri, achiziţia de tehnologie a informatiei şi de documente specifice, finanţarea programelor de formare continua a bibliotecarilor, schimburi de specialişti, burse de specializare, participarea la congrese internaţionale sunt scutiţi de impozite cu o suma echivalenta cu valoarea lucrãrii sau acţiunii respective plus 2% din profit.
(9) Tarifele de expediere a tuturor documentelor de biblioteca destinate schimbului şi împrumutului intern şi internaţional beneficiazã de o reducere de 50%.
ART. 71
(1) Anual conducerile bibliotecilor întocmesc rapoarte de evaluare a activitãţii, care se prezintã consiliului de administraţie şi consiliului ştiinţific, precum şi autoritãţii tutelare.
(2) Situaţiile statistice anuale se transmit de cãtre biblioteci Institutului Naţional de Statistica, Comisiei naţionale a bibliotecilor şi ministerelor de resort, potrivit prevederilor legale.
ART. 72
(1) Schimbarea destinaţiei imobilelor în care funcţioneazã biblioteci se poate face numai în cazul asigurãrii unor sedii care respecta standardele optime de funcţionare, conform prezentei legi,
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) autoritãţile locale au obligaţia sa asigure continuitatea neîntreruptã a activitãţii bibliotecii.
ART. 73
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Comisia nationala a bibliotecilor elaboreazã regulamentul-cadru de funcţionare a bibliotecilor din sistemul naţional şi avizeazã regulamentele întocmite pe baza acestuia, în vederea aprobãrii lor de cãtre autoritãţile tutelare.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţii contrare în acest domeniu se abroga.
ART. 74
Anexa face parte integrantã din prezenta lege.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 7 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU



ANEXA 1


BIBLIOTECI PUBLICE

A. BIBLIOTECA COMUNALĂ



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de personal Criterii de normare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Bibliotecar*) - un post/unitate pana la 7.000 de locuitori
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



-----------------
*) Postul de bibliotecar reprezintã funcţia de responsabil de biblioteca şi se asimileazã cu funcţia de şef de birou.

B. BIBLIOTECA ORASENEASCA SAU MUNICIPALA SITUATA ÎN LOCALITATEA NERESEDINTA DE JUDEŢ


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de personal Criterii de normare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Bibliotecar, responsabil de biblioteca*) - un post pana la 7.000 de locuitori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



----------
*) Responsabilul de biblioteca este asimilat cu funcţia de şef de birou. Posturile de conducere pentru bibliotecile cu un numãr mai mare de 3 angajaţi se acorda prin organigrama aprobatã potrivit prevederilor legale.

C. BIBLIOTECA METROPOLITANA BUCUREŞTI SAU BIBLIOTECA JUDETEANA



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de personal Criterii de normare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director general*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director de specialitate*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director economic*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director adjunct de specialitate*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director adjunct economic*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- bibliotecar şi alte categorii ale
personalului de specialitate - un post la 7.000 de locuitori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



-------------
*) Postul de director general şi posturile de director de specialitate şi director economic se acorda în biblioteca judeteana cu un personal de minimum 150 de angajaţi.
*) Postul de director şi posturile de director adjunct de specialitate şi director adjunct economic se acorda în biblioteca judeteana cu un personal de minimum 75 de angajaţi.
*) Postul de director şi de director adjunct economic se acorda în biblioteca judeteana cu un personal mai mic de 75 de angajaţi.

Posturile de conducere se cuprind în numãrul personalului de specialitate rezultat din aplicarea criteriilor de normare.
Personalul administrativ reprezintã 10% din numãrul total al personalului aprobat.
Personalul de întreţinere şi de deservire se repartizeazã astfel:
- personalul de paza şi de pompieri se stabileşte potrivit prevederilor legale;
- îngrijitor - un post la 500 mp;
- numãrul muncitorilor calificaţi şi necalificati se acorda în funcţie de necesarul fiecãrei unitãţi, potrivit prevederilor legale.
Indicatorul utilizatorilor de informaţii din biblioteca publica reprezintã 5% şi maximum 10% din numãrul de locuitori ai comunitãţii, în condiţiile respectãrii standardelor din prezenta lege.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016