Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 332 din 29 iunie 2001  privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 332 din 29 iunie 2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 356 din 3 iulie 2001
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prin investiţii directe cu impact semnificativ în economie se înţelege investiţiile cu o valoare care depãşeşte echivalentul a 1 milion dolari S.U.A., realizate în formele şi modalitãţile prevãzute de prezenta lege şi care contribuie la dezvoltarea şi modernizarea infrastrucurii economice a României, determina un efect pozitiv de antrenare în economie şi creeazã noi locuri de munca.
(2) Prezenta lege se aplica numai investiţiilor noi care se încadreazã în prevederile alin. (1) şi sunt realizate dupã intrarea în vigoare a prezentei legi de cãtre persoane fizice sau juridice de drept privat.
ART. 2
Participarea la investiţiile directe cu impact semnificativ în economie se poate realiza numai cu capital lichid în lei sau în valuta liber convertibilã.

CAP. 2
Definiţii şi domenii de aplicare

ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) data punerii în funcţiune a investiţiei este data încheierii procesului-verbal de recepţie finala;
b) amortizarea accelerata consta în includerea pe cheltuielile de exploatare în primul an de funcţionare a unei amortizari de 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix, conform prevederilor <>Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
Investiţiile directe noi cu impact semnificativ în economie pot fi efectuate în toate domeniile de activitate, cu excepţia sectoarelor financiar, bancar, de asigurãri-reasigurari, precum şi a celor reglementate de legi speciale, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) sa nu încalce normele de protecţie a mediului înconjurãtor;
b) sa nu aducã atingere intereselor de securitate şi apãrare nationala ale României;
c) sa nu dãuneze ordinii, sãnãtãţii sau moralei publice.
ART. 5
Investiţiile directe noi a cãror valoare depãşeşte 1 milion dolari S.U.A. sau echivalentul în lei ori alte valute convertibile şi care se vor realiza efectiv într-un termen de maximum 30 de luni de la data înregistrãrii statistice la Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei beneficiazã de facilitãţile menţionate la cap. IV.
ART. 6
Investiţiile directe noi, fundamentate ca fiind de interes major pentru economia nationala, vor fi prezentate Departamentului pentru Relaţia cu Investitorii Strãini.
ART. 7
(1) În cazul în care o investiţie întruneşte condiţiile pentru a beneficia de facilitãţi acordate de mai multe legi, investitorul va trebui sa opteze explicit pentru un singur regim de facilitãţi.
(2) Acordarea facilitãţilor prevãzute de prezenta lege implica de drept renunţarea la facilitãţile prevãzute de alte legi.

CAP. 3
Garanţii

ART. 8
Investiţiile realizate în România nu pot fi expropriate, cu excepţia cauzei de utilitate publica. Luarea unei asemenea mãsuri este nediscriminatorie şi se efectueazã numai în conformitate cu prevederile legii.
ART. 9
Investiţiile directe noi efectuate potrivit prevederilor prezentei legi beneficiazã de regimul juridic stabilit prin aceasta pe intreaga lor durata de existenta.
ART. 10
Investitorii strãini beneficiazã şi de urmãtoarele drepturi:
a) sa transfere integral în strãinãtate profiturile ce li se cuvin, în condiţiile regimului valutar din România, dupã plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii prevãzute de legislaţia romana;
b) sa transfere în strãinãtate, în valuta investiţiei, sumele obţinute în urma vânzãrii acţiunilor sau pãrţilor sociale, precum şi pe cele rezultate din lichidarea investiţiilor, în condiţiile regimului valutar din România;
c) sa transfere în strãinãtate, în valuta investiţiei, sumele obţinute cu titlu de despãgubire, în situaţia prevãzutã la art. 8.
ART. 11
Investitorii strãini vor beneficia de toate drepturile prevãzute în acordurile bilaterale de promovare şi garantare reciprocã a investiţiilor, semnate de România cu statele de origine ale acestora.

CAP. 4
Facilitãţi

ART. 12
(1) Utilajele tehnologice, instalaţiile, echipamentele, aparatele de mãsura şi control, automatizãri şi produse de software, achiziţionate din import, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (3), necesare pentru realizarea investiţiei, sunt exceptate de la plata taxelor vamale conform listei aprobate prin ordin comun al ministrului dezvoltãrii şi prognozei şi al ministrului finanţelor publice.
(2) Bunurile noi prevãzute la alin. (1), achiziţionate din import sau din România, necesare pentru realizarea investiţiei, beneficiazã pe perioada de realizare a investiţiei, pana la punerea în funcţiune a acesteia, de amânarea plãţii taxei pe valoarea adãugatã, potrivit reglementãrilor în vigoare, respectiv pana pe data de 25 a lunii urmãtoare datei de punere în funcţiune a investiţiei.
(3) În înţelesul prezentei legi, bunurile la care face referire alin. (1) sunt considerate bunuri noi dacã au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în ţara şi nu au fost niciodatã utilizate.
(4) Condiţiile stabilite la alin. (3) se aplica şi bunurilor prevãzute la alin. (1), fabricate în România.
ART. 13
(1) Investiţiile noi realizate în condiţiile prezentei legi beneficiazã de deducerea unei cote de 20% din valoarea acestora. Deducerea se calculeazã în luna în care se realizeazã investiţia, numai din punct de vedere fiscal, prin înscrierea acesteia la sumele deductibile prevãzute în declaraţia de impunere.
(2) În situaţia în care se realizeazã pierdere fiscalã aceasta se recupereazã în urmãtorii 5 ani din profitul impozabil.
ART. 14
Investiţiile realizate în condiţiile prezentei legi beneficiazã de utilizarea amortizarii accelerate, definitã conform <>Legii nr. 15/1994 , cu anunţarea, dar fãrã obligaţia aprobãrii prealabile din partea organului fiscal teritorial la care contribuabilul are obligaţia de a depune declaraţia de impunere.

CAP. 5
Instituţii abilitate, înregistrare şi proceduri

ART. 15
(1) Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, în colaborare cu Departamentul pentru Relaţia cu Investitorii Strãini, asigura coordonarea aplicãrii uniforme a politicii Guvernului la nivel central şi local în domeniul stimulãrii şi promovãrii investiţiilor directe.
(2) În vederea realizãrii acestui obiectiv Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, împreunã cu Departamentul pentru Relaţia cu Investitorii Strãini:
a) colaboreazã nemijlocit cu instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale de la nivel central şi local implicate;
b) coordoneazã activitatea de promovare pe plan intern şi internaţional a investiţiilor directe în România, asigurând aducerea la îndeplinire a obiectivelor strategiei naţionale în acest domeniu;
c) acţioneazã, inclusiv prin consultãri cu investitorii romani şi strãini, cu organizaţiile profesionale, cu patronatele şi cu Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti pentru menţinerea permanenta a unui mediu de afaceri favorabil promovãrii investiţiilor directe, prin asigurarea armonizarii legislative în domeniu, simplificarea procedurilor şi eliminarea barierelor administrative;
d) informeazã operativ Guvernul şi pe primul-ministru asupra oricãror sesizãri din partea investitorilor privind abateri de la procedurile şi reglementãrile legale, de la etica profesionalã, precum şi asupra oricãror alte acte sãvârşite voluntar sau din culpa, care afecteazã mediul de afaceri, iniţierea sau derularea investiţiilor în România;
e) participa şi reprezintã România la lucrãrile instituţiilor şi asociaţiilor internaţionale din domeniul promovãrii investiţiilor directe.
ART. 16
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, în colaborare cu Departamentul pentru Relaţia cu Investitorii Strãini, va asigura, la cerere, asistenta tehnica de specialitate investitorilor care se încadreazã în prevederile prezentei legi.
ART. 17
Ministerele, celelalte organe ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi toate instituţiile cu competente în eliberarea de avize, autorizaţii şi licenţe au obligaţia sa asigure rezolvarea operativã a solicitãrilor investitorilor legate de începerea şi de desfãşurarea activitãţii acestora.

CAP. 6
Urmãrirea derulãrii investiţiei şi penalitãţi

ART. 18
(1) În cazul în care societãţile care au realizat investiţii definite potrivit art. 1 se lichideazã voluntar într-o perioada mai mica de 10 ani, acestea vor fi obligate sa plãteascã impozitele stabilite potrivit legii pentru intreaga durata de funcţionare a investiţiei, precum şi majorãrile de întârziere a plãţii taxelor şi impozitelor care ar fi trebuit plãtite în absenta existenţei facilitãţilor, calculate conform legislaţiei în vigoare.
(2) Sumele datorate potrivit alin. (1) se plãtesc cu prioritate din rezultatele lichidãrii investiţiilor.
ART. 19
Înstrãinarea de cãtre investitor a bunurilor prevãzute la art. 12 într-un termen mai mic de 2 ani de la introducerea în ţara sau de la achiziţionarea acestora va atrage plata contravalorii facilitãţilor de care a beneficiat, precum şi majorãrile de întârziere a plãţii taxelor şi impozitelor care ar fi trebuit plãtite în absenta existenţei facilitãţilor, calculate conform legislaţiei în vigoare.

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 20
(1) Litigiile dintre investitori şi autoritãţile romane cu privire la drepturile şi obligaţiile prevãzute în prezenta lege se soluţioneazã de instanţele de contencios administrativ, potrivit procedurii stabilite de <>Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 .
(2) Rãmân aplicabile în domeniul sau de incidenta dispoziţiile Convenţiei pentru reglementarea diferendelor relative la investiţii între state şi persoane ale altor state, încheiatã la Washington la 18 martie 1965 şi ratificatã de România prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975.

Aceasta lege a fost adoptatã în condiţiile art. 113 din Constituţia României, în urma angajãrii, în şedinţa comuna din 19 iunie 2001, a rãspunderii Guvernului în fata Camerei Deputaţilor şi a Senatului.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016