Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 329 din 2 octombrie 1947 (*republicata*)  pentru infiintarea biletului la ordin agricol cu modificarile si completarile ulterioare - Republicare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 329 din 2 octombrie 1947 (*republicata*) pentru infiintarea biletului la ordin agricol cu modificarile si completarile ulterioare - Republicare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 24 mai 1948


ART. 1
Pentru satisfacerea nevoilor de credit ale exploatarilor agricole, se înfiinţeazã biletul la ordin agricol.
ART. 2
Sunt aplicabile biletului la ordin agricol dispoziţiunile legii asupra cambiei şi biletului la ordin, publicatã în Monitorul Oficial Nr. 100 din 1 Mai 1934, cu modificãrile ulterioare, în mãsura în care ele nu sunt modificate prin prevederile legii de fata.
ART. 3
Biletul la ordin agricol trebuie sa cuprindã denumirea de bilet la ordin agricol, trecutã în însuşi textul biletului.
ART. 4
Biletul la ordin agricol are valoare de act autentic, prin certificarea semnaturilor (iscalitura sau punere de deget) şi a cuprinsului sau, facuta, în comunele rurale de notarul comunei locului de emisiune iar în comunele urbane de cãtre comisarii de poliţie ai circumscripţiei, şi investitã, în ambele cazuri, cu sigiliul acestora.
Aceeaşi certificare va putea fi facuta, în comunele urbane sau rurale, de Banca Nationala a României prin reprezentanţii sãi legali, pentru biletele la ordin agricol primite în portofoliul sau.
ART. 5
Biletul la ordin agricol poate cuprinde scadente succesive şi constituirea de garanţii reale mobiliare şi imobiliare. Textul biletului la ordin agricol va cuprinde, dupã cum e cazul, menţiunile de: "scadente succesive" şi "cu garanţie realã"
ART. 6
Scadentele succesive şi garanţiile reale constituite vor fi arãtate într-o anexa a biletului la ordin agricol şi care, semnatã de emitent şi de eventualii giranti sau avalisti, va face parte integrantã din biletul la ordin potrivit art. 4.
ART. 7
Scadentele succesive vor mentiona sumele de plata la fiecare scadenta, pentru completa achitare a sumei împrumutate şi prevãzute în cuprinsul biletului la ordin agricol.
La fiecare scadenta, odatã cu plata, se va elibera plãtitorului cuvenit chitanţa, sau se va detasa din anexa biletului la ordin agricol cuponul cu menţiunea scadentei şi a sumei achitate, care se va elibera plãtitorului.
ART. 8
Garanţiile reale, mobiliare sau imobiliare, constituite de emitent, giranti sau avalisti pentru garantarea plãţii la scadentele convenite, vor fi descrise în anexa biletului la ordin agricol, cu toate menţiunile necesare unei bune identificari.
Prin derogare dela dispoziţiunile legale în vigoare, garanţiile reale, mobiliare sau imobiliare, constituite pentru garantarea plãţii biletului la ordin agricol, devin opozabile terţilor, prin înscrierea lor într-un registru special, înfiinţat în acest scop şi ţinut la primãrii.
Ipotecile se vor înscrie în registrul special, ţinut la primãria în raza cãreia se gãsesc situate imobilele constituite garanţie.
Bunurile mobile se prezuma a fi situate în raza comunei unde domiciliazã constituientul garanţiei; iar înscrierea gajului se va face în registrul special ţinut de primãria acestei comune.
Registrul de garanţii va fi numerotat, parafat şi snuruit, prin îngrijirea şi rãspunderea Bãncii Naţionale a României.
Pãstrarea registrului şi efectuarea mentiunilor în registru se va face de notar, în comunele suburbane sau urbane.
În acest registru, şi numai la cererea Bãncii Naţionale a României, se vor înscrie, în ordinea prezentãrii, garanţiile constituie (gajuri sau ipoteci), fãcându-se urmãtoarele menţiuni; numãrul de ordine, data înscrierii, numele şi pronumele persoanei care constituie garanţia, domiciliul sau, indicarea garanţiei (gaj sau ipoteca), data radierii inscripţiei.
Se considera a face parte integrantã din acest registru copiile legalizate de Banca Nationala a României, potrivit <>art. 56 din Legea Nr. 1.056 din 1946 , pentru etatizarea Bãncii Naţionale a României, de pe biletele de ordin agricole cu anexele lor, care vor fi înaintate primãriilor, în vederea înscrierii garanţiilor şi care vor fi pãstrate în ordinea înscrierii lor, prin îngrijirea organelor însãrcinate cu efectuarea acestor înscrieri.
ART. 9
Notarii în comunele rurale şi primãrii, sau delegaţii lor speciali în acest scop, în comunele suburbane sau urbane, sunt obligaţi sa verifice, şi sa certifice, pe baza cercetãrilor ce vor face.
Identitatea, averea şi ocupatiunea semnatarilor chestionarelor-tip B.N.R. şi a sotiilor lor, precum şi dacã rãspunsurile cu privire la dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile oferite în garanţie şi cu privire la realitatea motivelor pentru care se solicita împrumutul sunt sincere şi reale. Pentru nestiutorii de carte aceasta certificare va fi data fata cu doi martori stiutori de carte care vor semna certificarea, alãturi de primar sau notar. Certificarea va trebui data în termen de trei zile dela primirea chestionarului.
Vor fi pedepsiţi cu închisoare corecţionalã dela 6 luni la 2 ani şi cu amenda penalã dela 5.000-50.000 lei, notarii, primãrii sau delegaţii lor, care cu rea credinţa, vor face certificari neconforme cu realitatea.
Vor fi pedepsiţi cu închisoare corecţionalã de la 1 an la 5 ani şi cu amenda penalã dela 10.000-100.000 lei, solicitantii de credite şi constituentii de garanţii care, cu rea credinţa, vor da raspunsuri necorespunzãtoare realitãţii, sau vor face omisiuni în declaraţiile lor, pentru obţinerea creditelor.
Vor fi pedepsiţi cu închisoare corecţionalã dela 15 zile la 3 luni şi cu amenda penalã dela 500-5.000 lei, notarii, primãrii sau delegaţii lor, care vor refuza, fãrã just motiv, certificarile de mai sus, sau nu le vor da în termenul de 3 zile prevãzut mai sus.
ART. 10
Biletul la ordin agricol neachitat la scadenta se considera protestat de drept, fãrã a mai fi necesarã formalitatea îndeplinirii protestului.
În caz de neplata la scadenta a ratelor menţionate în anexa biletului la ordin agricol, beneficiarul este îndreptãţit sa procedeze la investirea cu formula executorie a fiecãrui cupon scadent, în parte, în conformitate cu dispoziţiunile art. 61 şi 62 din legea asupra cambiei şi biletului la ordin. În acest caz, executarea urmeazã a se face mai întâi asupra bunurilor mobiliare, constituite drept garanţie, iar pentru partea rãmasã neacoperita, executarea se va face asupra bunurilor imobiliare.
În caz de neplata la scadenta a sumei împrumutate, sau a trei din ratele menţionate mai sus, ultimul beneficiar, este îndreptãţit sa procedeze la investirea cu formula executorie a biletului la ordin agricol, investirea fiind valabilã atât pentru exerciţiul acţiunilor cambiale direct sau de regres, cat şi pentru executarea tuturor garanţiilor prevãzute de art. 5.
Neplata a trei rate menţionate în anexa biletului la ordin agricol, decade pe toţi obligaţii semnatari ai biletului la ordin agricol din beneficiul termenelor viitoare, iar executarea impotriva lor va putea fi facuta pentru intreaga suma rãmasã de plata.
Bunurile mobiliare şi imobiliare gajate sau ipotecate pentru garantarea executãrii obligaţiunilor din biletul la ordin agricol, vor putea fi scoase în vânzare silitã şi adjudecate, chiar dacã potrivit dreptului comun sau legilor speciale aceste bunuri sunt inalienabile sau insesizabile.
ART. 11
Judecãtoria domiciliului emitentului, este competenta de a soluţiona, în prima şi ultima instanta de fond cererile de investire, opoziţiile şi acţiunile cambiale privitoare la biletul de ordin agricol, cu drept de recurs la tribunal, oricare ar fi valoarea biletului la ordin agricol.
ART. 12
Executarea silitã impotriva obligaţiilor din biletul la ordin agricol, se urmeazã potrivit codului de procedura fiscalã şi prin organele fiscale de urmãrire, sau potrivit dreptului comun, la alegerea creditorului.
ART. 13
Biletul la ordin agricol, constituirea garanţiilor reale prin aceste titluri de credit, acţiunile în justiţie de orice fel şi executãrile fãcute în temeiul lor sunt scutite de orice fel de taxe, contribuţiuni şi timbre fiscale, de barou, judiciare sau comunale.
Beneficiazã de aceeaşi scutire cererile şi certificatele obţinute dela perceptiile fiscale în aplicaţiunea legii de fata, cererile şi certificatele eliberate de primãriile rurale, suburbane sau urbane, precum şi de cãrţile funciare, în aplicaţiunea legii de fata, precum şi registrele şi înscrisurile de orice fel, borderouri, foi de varsamant, chitanţe, etc., folosite sau eliberate de Banca Nationala a României, pentru operaţiunile referitoare la biletul la ordin agricol.
Scutirile de mai sus se considera înscrise printre scutirile prevãzute de legea timbrului şi de orice alte legi.
ART. 14
Prin derogare dela orice dispoziţiuni legale contrarii, Banca Nationala a României, poate infiinta sucursale şi agenţii, fãrã alta autorizare, decât decizia consiliului general al Bãncii Naţionale a României.
Înscrierea acestor sucursale şi agenţii în registrul comerţului, se va face cu scutire de orice fel de taxe, timbre sau contribuţiuni, cãtre Stat, judeţ, comuna, Camere de comerţ, sau orice alte instituţiuni publice.
ART. 15
Sunt scutite de orice impozite, taxe şi timbre fiscale, de barou, judiciare, comunale sau de contribuţiuni de orice fel, cesiunile de creanţe agricole fãcute de institutele de credit, cãtre Banca Nationala a României.
Beneficiazã de aceeaşi scutire cesiunea garanţiilor portofoliului agricol, cedat precum şi intreaga procedura şi înscrisurile de orice fel, referitoare la asemenea cesiuni.
Scutirile din alineatele precedente, se aplica creanţelor şi garanţiilor asupra mestesugarilor din mediul rural.
Beneficiul scutirii acordate prin acest articol, se va atesta de Banca Nationala a României.
Biletul la ordin şi cambiile de drept comun aflate în circulaţie la data intrãrii în vigoare a legii de fata, emise de debitorii agricoli şi care se gãsesc sau se vor gãsi, în portofoliul Bãncii Naţionale a României, se considera, în caz de neachitare, protestate de drept prin ajungerea la scadenta, fãrã a fi necesarã îndeplinirea vreunei formalitãţi.
Se menţin în obligo, fata de Banca Nationala a României, institutele de credit care au girat, sau prezentat spre scontare cambii sau bilete la ordin la Banca Nationala a României, chiar dacã acestea, ajunse în scadenta, vor fi înlocuite prin bilete la ordin agricol, în care institutele de credit nu mai figureazã ca obligate. Pana la completa achitare a acestor obligaţiuni, institutele de credit susmenţionate, nu vor putea instraina sau greva, sub nici o forma, averea lor mobila sau imobilã, fãrã autorizarea scrisã şi prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
Pana la completa achitare a acestor obligaţiuni, institutele de credit susmenţionate, nu vor putea instraina sau greva, sub nici o forma, averea lor mobila sau imobilã, fãrã autorizarea scrisã şi prealabilã a Bãncii Naţionale a României, În executãrile silite asupra averii mobile sau imobile a oricãror institute de credit, instanţele judecãtoreşti sunt obligate sa citeze din oficiu Banca Nationala a României, care va fi indreptatita sa punã concluziuni cu privire la realitatea, cuantumul şi exigibilitatea creanţei ce se executa, precum şi asupra oportunitãţii adjudecãrii la preţul obţinut prin vânzarea silitã.
În caz de nerespectarea dispoziţiunilor de mai sus, constituirile de sarcini, precum şi vânzãrile voluntare sau silite nu vor fi opozabile Bãncii Naţionale a României.
ART. 16
Banca Nationala a României este autorizata sa elaboreze normele necesare pentru punerea în circulaţie a biletului la ordin agricol, prin care se vor stabili şi categoriile celor ce vor putea utiliza biletul la ordin agricol.
De asemenea, Banca Nationala a României este autorizata sa elaboreze normele necesare pentru punerea în circulaţie a biletului de ordin agricol, prin care se vor stabili şi categoriile celor ce vor putea utiliza biletul la ordin agricol.
De asemenea, Banca Nationala a României, va putea elabora un regulament de aplicatiune a legii de fata, care, publicat în Monitorul Oficial, va avea puterea unui regulament de administraţie publica.
Banca Nationala a României, beneficiazã de dispoziţiunile art. 41 din legea de organizare şi reglementarea comerţului de banca, modificat prin <>Legea Nr. 590 din 1945 , atât pentru creditele acordate pe baza de bilet la ordin agricol, cat şi pentru creditele directe de orice fel.
ART. 17
Orice dispoziţiuni contrare prevederilor prezentei legi, sunt şi rãmân abrogate.

*) Conform art. 2 din Decretul Nr. 25, publicat în Monitorul Oficial Nr. 109 din 13 Mai 1948, se republica textul integral al Legii Nr. 329 din 2 Octomvrie 1947 , pentru înfiinţarea biletului la ordin agricol, cuprinzând modificãrile şi completãrile aduse ulterior, cu o noua numerotare a articolelor.
Publicatã în Monitorul Oficial cu numãrul 118 din data de 24 mai 1948.



──────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016