Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 329 din 14 iulie 2006  privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 329 din 14 iulie 2006 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 657 din 31 iulie 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 123 din 1 septembrie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 19 septembrie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul I, înaintea punctului 1 se introduc trei noi puncte cu urmãtorul cuprins:
"- La articolul 1, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Opera de creaţie intelectualã este recunoscutã şi protejatã, independent de aducerea la cunoştinţa publicã, prin simplul fapt al realizãrii ei, chiar în formã nefinalizatã.»
- La articolul 3, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) În cazurile expres prevãzute de lege, pot beneficia de protecţia acordatã autorului persoanele juridice şi persoanele fizice, altele decât autorul.»
- La articolul 4, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Când opera a fost adusã la cunoştinţa publicã sub formã anonimã sau sub un pseudonim care nu permite identificarea autorului, dreptul de autor se exercitã de persoana fizicã sau juridicã ce o face publicã având consimţãmântul autorului, atât timp cât acesta nu îşi dezvãluie identitatea.»"
2. La articolul I punctul 4, articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Prin reproducere, în sensul prezentei legi, se înţelege realizarea, integralã sau parţialã, a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc şi sub orice formã, inclusiv realizarea oricãrei înregistrãri sonore sau audiovizuale a unei opere, precum şi stocarea permanentã ori temporarã a acesteia cu mijloace electronice."
3. La articolul I punctul 5, alineatul (3) al articolului 14^4 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Remuneraţia echitabilã prevãzutã la alin. (2) nu se datoreazã în cazul în care împrumutul este realizat prin bibliotecile instituţiilor de învãţãmânt şi prin bibliotecile publice cu acces gratuit."
4. La articolul I punctul 6, alineatul (5) al articolului 14^4 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Dreptul de împrumut nu se epuizeazã odatã cu prima vânzare sau cu primul transfer de drept de proprietate asupra originalului ori a copiilor unei opere, pe piaţã, efectuat sau consimţit de titularul de drepturi."
5. La articolul I punctul 7, literele b) şi c) ale articolului 14^5 vor avea urmãtorul cuprins:
"b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de artã aplicatã, utilizate pentru realizarea produselor de consum;
c) originalelor sau copiilor operelor, realizate în scopul comunicãrii publice ori pentru a cãror utilizare existã un contract;".
6. La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Se considerã comunicare publicã orice comunicare a unei opere, realizatã direct sau prin orice mijloace tehnice, fãcutã într-un loc deschis publicului sau în orice loc în care se adunã un numãr de persoane care depãşeşte cercul normal al membrilor unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, inclusiv reprezentarea scenicã, recitarea sau orice altã modalitate publicã de execuţie ori de prezentare directã a operei, expunerea publicã a operelor de artã plasticã, de artã aplicatã, fotograficã şi de arhitecturã, proiecţia publicã a operelor cinematografice şi a altor opere audiovizuale, inclusiv a operelor de artã digitalã, prezentarea într-un loc public, prin intermediul înregistrãrilor sonore sau audiovizuale, precum şi prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricãror mijloace, a unei opere radiodifuzate. De asemenea, se considerã publicã orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fãrã fir, realizatã prin punerea la dispoziţie publicului, inclusiv prin internet sau alte reţele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului sã poatã avea acces la aceasta din orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
7. La articolul I punctul 9, articolul 15^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15^1. - În sensul prezentei legi, prin radiodifuzare se înţelege:
a) emiterea unei opere de cãtre un organism de radiodifuziune ori de televiziune, prin orice mijloc ce serveşte la propagarea fãrã fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor, ori a reprezentãrii acestora, inclusiv comunicarea ei publicã prin satelit, în scopul recepţionãrii de cãtre public;
b) transmiterea unei opere sau a reprezentãrii acesteia, prin fir, prin cablu, prin fibrã opticã sau prin orice alt procedeu similar, cu excepţia reţelelor de calculatoare, în scopul recepţionãrii ei de cãtre public."
8. La articolul I, dupã punctul 9 se introduc opt noi puncte, punctele 9^1-9^8, cu urmãtorul cuprins:
"9^1. Articolul 15^2 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 15^2. - Prin retransmiterea prin cablu, în sensul prezentei legi, se înţelege retransmiterea simultanã, nealteratã şi integralã, de cãtre un operator, prin mijloacele prevãzute la art. 15^1 lit. b) sau printr-un sistem de difuzare prin unde ultrascurte, pentru recepţionarea de cãtre public, a unei transmisii iniţiale, cu sau fãrã fir, inclusiv prin satelit, de servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune, destinate recepţionãrii de cãtre public.»
9^2. La articolul 21, alineatele (1), (3), (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
«Art. 21. - (1) Autorul unei opere originale de artã graficã sau plasticã ori al unei opere fotografice beneficiazã de un drept de suitã, reprezentând dreptul de a încasa o cotã din preţul net de vânzare obţinut la orice revânzare a operei, ulterioarã primei înstrãinãri de cãtre autor, precum şi dreptul de a fi informat cu privire la locul unde se aflã opera sa.
............................................................................
(3) În sensul prezentei legi, copiile operelor originale de artã sau fotografice, care au fost fãcute într-un numãr limitat de cãtre însuşi autorul lor sau cu aprobarea acestuia, sunt considerate opere de artã originale.
(4) Suma datoratã în temeiul alin. (1) se calculeazã conform urmãtoarelor cote, fãrã a putea depãşi 12.500 euro sau contravaloarea în lei:
a) de la 300 la 3.000 euro - 5%;
b) de la 3.000,01 la 50.000 euro - 4%;
c) de la 50.000,01 la 200.000 euro - 3%;
d) de la 200.000,01 la 350.000 euro - 1%;
e) de la 350.000,01 la 500.000 euro - 0,5%;
f) peste 500.000 euro - 0,25%.
(5) Vânzãtorul trebuie sã îi comunice autorului informaţiile prevãzute la alin. (1), în termen de douã luni de la data vânzãrii, rãspunzând de reţinerea procentelor sau cotelor din preţul de vânzare, fãrã adãugarea altor taxe, şi de plata cãtre autor a sumei datorate conform prevederilor alin. (4).»
9^3. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 22. - Proprietarul sau posesorul unei opere este dator sã permitã accesul autorului operei şi sã o punã la dispoziţie acestuia, dacã acest fapt este necesar pentru exercitarea dreptului sãu de autor şi cu condiţia ca prin aceasta sã nu se aducã atingere unui interes legitim al proprietarului sau al posesorului. În acest caz, proprietarul sau posesorul poate pretinde autorului operei o garanţie suficientã pentru securitatea operei, asigurarea acesteia la o sumã ce reprezintã valoarea pe piaţã a originalului, precum şi o remuneraţie corespunzãtoare.»
9^4. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 23. - (1) Proprietarul originalului unei opere nu are dreptul sã o distrugã înainte de a o oferi autorului ei la preţul de cost al materialului.
(2) Dacã nu este posibilã returnarea originalului, proprietarul va permite autorului sã facã o copie a operei, într-o manierã corespunzãtoare.
(3) În cazul unei structuri arhitecturale, autorul are numai dreptul de a face fotografii ale operei şi de a solicita proprietarului trimiterea reproducerii proiectelor.»
9^5. La articolul 24, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Dacã opera este creatã, într-o perioadã de timp, în pãrţi, serii, volume şi în orice alte forme de dezvoltare creativã, termenul de protecţie va fi calculat, potrivit alin. (1), pentru fiecare dintre aceste componente.»
9^6. La articolul 25, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Persoana care, dupã încetarea protecţiei dreptului de autor, aduce la cunoştinţa publicã, în mod legal, pentru prima oarã, o operã nepublicatã înainte beneficiazã de protecţia echivalentã cu cea a drepturilor patrimoniale ale autorului. Durata protecţiei acestor drepturi este de 25 ani, începând din momentul în care a fost adusã pentru prima oarã la cunoştinţa publicã în mod legal.»
9^7. La articolul 26, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 26. - (1) Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor aduse la cunoştinţa publicã în mod legal, sub pseudonim sau fãrã indicarea autorului, este de 70 de ani de la data aducerii la cunoştinţa publicã a acestora.»
9^8. La articolul 33 alineatul (1), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
«e) reproducerile specifice realizate de bibliotecile accesibile publicului, de instituţiile de învãţãmânt sau de muzee ori de cãtre arhive, care nu sunt realizate în scopul obţinerii unui avantaj comercial sau economic, direct ori indirect;»".
9. La articolul I punctul 10, litera e) a alineatului (2) al articolului 33 va avea urmãtorul cuprins:
"e) de opere, în beneficiul persoanelor cu handicap, care sunt direct legate de acel handicap şi în limita cerutã de handicapul respectiv."
10. La articolul I punctul 12, articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Nu constituie o încãlcare a dreptului de autor, în sensul prezentei legi, reproducerea unei opere fãrã consimţãmântul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu condiţia ca opera sã fi fost adusã anterior la cunoştinţa publicã, iar reproducerea sã nu contravinã utilizãrii normale a operei şi sã nu îl prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor de utilizare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrãri sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate grafic, precum şi pentru aparatele concepute pentru realizarea de copii, în situaţia prevãzutã la alin. (1), se va plãti o remuneraţie compensatorie stabilitã prin negociere, conform prevederilor prezentei legi."
11. La articolul I, dupã punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"12^1. La articolul 35, dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
«d) dacã rezultatul transformãrii este o prezentare rezumativã a operelor în scop didactic, cu menţionarea autorului.»"
12. La articolul I punctul 13, alineatul (2) al articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru supravegherea utilizãrii repertoriului propriu de cãtre terţi, organismele de gestiune colectivã pot monitoriza prin orice mijloace activitatea utilizatorilor, fãrã a fi necesarã autorizarea acestora şi fãrã platã, putând solicita în acest scop şi informaţii de interes public, deţinute, potrivit legii, de instituţiile publice competente."
13. La articolul I, punctul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"14. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 38. - (1) Cesiunea dreptului de radiodifuzare a unei opere cãtre un organism de radiodifuziune sau de televiziune dã dreptul acestuia sã înregistreze opera pentru nevoile propriilor emisiuni, în scopul realizãrii, o singurã datã, a radiodifuzãrii autorizate. În cazul unei noi radiodifuzãri a operei astfel înregistrate, este necesarã o nouã autorizare din partea autorilor, în schimbul unei remuneraţii care nu poate face obiectul unei renunţãri. Dacã în termen de 6 luni de la prima radiodifuzare nu se solicitã aceastã autorizare, înregistrarea trebuie distrusã.
(2) În cazul înregistrãrilor temporare ale unor opere realizate prin mijloace proprii de organismele de radiodifuziune sau de televiziune pentru propriile emisiuni, conservarea acestor înregistrãri în arhivele oficiale este permisã în cazul în care prezintã o valoare documentarã deosebitã.»"
14. La articolul I punctul 15, alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sã prevadã drepturile patrimoniale transmise şi sã menţioneze, pentru fiecare dintre acestea, modalitãţile de utilizare, durata şi întinderea cesiunii, precum şi remuneraţia titularului dreptului de autor. Absenţa oricãreia dintre aceste prevederi dã dreptul pãrţii interesate de a cere rezilierea contractului."
15. La articolul I, dupã punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 15^1, cu urmãtorul cuprins:
"15^1. La articolul 46, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) Persoana care comandã opera are dreptul sã denunţe contractul dacã opera nu îndeplineşte condiţiile stabilite. În caz de denunţare a contractului, sumele încasate de autor îi rãmân acestuia. Dacã, în vederea creãrii unei opere care a fãcut obiectul unui contrat de comandã, s-au executat lucrãri pregãtitoare, autorul are dreptul la restituirea cheltuielilor efectuate.»"
16. La articolul I punctul 16, alineatul (5) al articolului 56 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul în care editorul intenţioneazã sã distrugã copiile operei, rãmase în stoc dupã o perioadã de 2 ani de la data publicãrii, şi dacã în contract nu se prevede o altã perioadã, acesta este obligat sã le ofere mai întâi autorului."
17. La articolul I, dupã punctul 16 se introduc patru noi puncte, punctele 16^1-16^4, cu urmãtorul cuprins:
"16^1. La articolul 57, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
«(2) Dacã o ediţie pregãtitã este distrusã total, datoritã forţei majore, înainte de a fi pusã în circulaţie, editorul este îndreptãţit sã pregãteascã o ediţie nouã, iar autorul va avea drept de remuneraţie numai pentru una dintre aceste ediţii.
(3) Dacã o ediţie pregãtitã este distrusã parţial, datoritã forţei majore, înainte de a fi pusã în circulaţie, editorul este îndreptãţit sã reproducã, fãrã plata remuneraţiei cãtre autor, numai atâtea copii câte au fost distruse.»"
16^2. La articolul 58, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 58. - (1) Prin contractul de reprezentare teatralã ori de execuţie muzicalã titularul dreptului de autor cedeazã unei persoane fizice sau juridice dreptul de a reprezenta ori de a executa în public o operã actualã sau viitoare, literarã, dramaticã, muzicalã, dramatico-muzicalã, coregraficã ori o pantomimã, în schimbul unei remuneraţii, iar cesionarul se obligã sã o reprezinte ori sã o execute în condiţiile convenite.»
16^3. La articolul 59, alineatele (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
«(3) Întreruperea reprezentãrilor sau execuţiilor timp de 2 ani consecutivi, dacã nu s-a prevãzut un alt termen prin contract, dã dreptul autorului de a solicita rezilierea contractului şi daune pentru neexecutare, potrivit dreptului comun.
(4) Beneficiarul unui contract de reprezentare teatralã sau de execuţie muzicalã nu îl poate ceda unui terţ, organizator de spectacole, fãrã consimţãmântul scris al autorului sau al reprezentantului sãu, în afarã de cazul cesiunii concomitente, totalã sau parţialã, a acestei activitãţi.»
16^4. La articolul 65, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 65. - (1) Regizorul sau, dupã caz, realizatorul operei audiovizuale este persoana fizicã care, în contractul cu producãtorul, îşi asumã conducerea creãrii şi realizãrii operei audiovizuale, în calitate de autor principal.»"
18. La articolul I, dupã punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 19^1, cu urmãtorul cuprins:
"19^1. La articolul 73, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
«c) distribuirea şi închirierea originalului sau ale copiilor, sub orice formã, ale unui program pentru calculator.»"
19. La articolul I punctul 20, alineatul (2) al articolului 73 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prima vânzare a copiei unui program pentru calculator pe piaţa internã de cãtre titularul drepturilor sau cea fãcutã cu consimţãmântul acestuia epuizeazã dreptul exclusiv de autorizare a distribuirii acestei copii pe piaţa internã."
20. La articolul I, dupã punctul 20 se introduc patru noi puncte, punctele 20^1-20^4, cu urmãtorul cuprins:
"20^1. La articolul 79, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
«a) nu pot fi utilizate în alte scopuri decât la realizarea interoperabilitãţii programului pentru calculator, creat independent;».
20^2. La articolul 84, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 84. - (1) Studiile şi proiectele de arhitecturã şi urbanism expuse în apropierea şantierului operei de arhitecturã, precum şi construcţia realizatã dupã acestea trebuie sã poarte scris numele autorului, la loc vizibil, dacã prin contract nu s-a convenit altfel.»
20^3. La articolul 87, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Dacã numele autorului figureazã pe exemplarul original al fotografiei, el trebuie sã fie menţionat şi pe reproduceri.»
20^4. La articolul 88, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 88. - (1) Utilizarea unei opere care conţine un portret necesitã consimţãmântul persoanei reprezentate în acest portret. Autorul, proprietarul sau posesorul acesteia nu are dreptul sã o reproducã sau sã o utilizeze fãrã consimţãmântul persoanei reprezentate sau al succesorilor acesteia, timp de 20 de ani dupã moartea persoanei reprezentate.»"
21. La articolul I punctul 21, litera g) a articolului 98 va avea urmãtorul cuprins:
"g) radiodifuzarea şi comunicarea publicã ale interpretãrii sau ale execuţiei sale, cu excepţia cazului în care interpretarea ori execuţia a fost deja fixatã sau radiodifuzatã;".
22. La articolul I, dupã punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"21^1. La articolul 98 alineatul (1), dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera g^1), cu urmãtorul cuprins:
«g^1) în situaţia specificatã la lit. g) au dreptul numai la remuneraţie echitabilã;»".
23. La articolul I punctul 22, alineatul (2) al articolului 98 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, se considerã fixare încorporarea sunetelor, imaginilor ori a sunetelor şi imaginilor sau a reprezentãrii digitale a acestora pe suport care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea publicã a lor, cu ajutorul unui dispozitiv."
24. La articolul I, punctul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"26. La articolul 105, literele a) şi f) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formã a propriilor înregistrãri sonore;
............................................................................
f) radiodifuzarea şi comunicarea publicã a propriilor înregistrãri sonore, cu excepţia celor publicate în scop comercial, caz în care are dreptul doar la remuneraţie echitabilã;»".
25. La articolul I, dupã punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 27^1, cu urmãtorul cuprins:
"27^1. La articolul 106^3 alineatul (1), litera a) va avea urmãtorul cuprins:
«a) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formã a propriilor înregistrãri audiovizuale;»".
26. La articolul I punctul 29, articolul 107 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107. - (1) Autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrãri sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum şi cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în condiţiile prevãzute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreunã cu editorii, producãtorii şi cu artiştii interpreţi sau executanţi, dupã caz, la o remuneraţie compensatorie pentru copia privatã, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remuneraţia compensatorie pentru copia privatã nu poate face obiectul unei renunţãri din partea beneficiarilor.
(2) Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã se plãteşte de fabricanţii şi/sau importatorii de suporturi de aparate, prevãzute la art. 34 alin. (2), indiferent dacã procedeul folosit este unul analogic sau digital.
(3) Importatorii şi fabricanţii de suporturi şi aparate, prevãzute la art. 34 alin. (2), sunt obligaţi sã se înscrie la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Registrul Naţional al Copiei Private, şi pot desfãşura activitãţile respective de import sau de producţie numai dupã obţinerea de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a certificatului de înregistrare. Acest certificat se elibereazã de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal şi a Certificatului unic de înregistrare la registrul comerţului, în termen de 5 zile de la depunerea acestora.
(4) Lista suporturilor şi a aparatelor pentru care se datoreazã remuneraţia compensatorie pentru copia privatã, precum şi cuantumul acestei remuneraţii se negociazã din 3 în 3 ani, dacã una dintre pãrţi o cere, în cadrul unor comisii constituite din:
a) câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectivã, care funcţioneazã pentru câte o categorie de drepturi, pe de o parte;
b) câte un reprezentant al principalelor structuri asociative mandatate de fabricanţii şi importatorii de suporturi şi aparate, numit de respectivele structuri asociative, şi câte un reprezentant al primilor 3 fabricanţi şi importatori majori de suporturi şi aparate, stabiliţi pe baza cifrei de afaceri şi a cotei de piaţã din domeniul respectiv, cu condiţia ca acestea sã fie declarate în acest scop la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor pe propria rãspundere, pe de altã parte.
(5) În vederea iniţierii negocierilor potrivit procedurilor prevãzute la art. 131 alin. (2)-(4), organismele de gestiune colectivã sau structurile asociative ale fabricanţilor şi importatorilor de suporturi şi aparate vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor o cerere conţinând lista suporturilor şi aparatelor, cerere ce va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, precum şi cuantumurile remuneraţiilor ce urmeazã sã fie negociate. Lista se elaboreazã în mod distinct pentru aparatele şi suporturile din domeniul sonor şi audiovizual şi pentru aparatele şi suporturile din domeniul grafic şi se negociazã în douã comisii.
(6) Remuneraţiile sunt procentuale şi se calculeazã la valoarea în vamã, în cazul importatorilor, şi, respectiv, la valoarea fãrã TVA, cu ocazia punerii în circulaţie a produselor de cãtre producãtori, şi se plãteşte în luna urmãtoare importului sau datei de facturare.
(7) Remuneraţiile negociate de pãrţi sunt procentuale şi sunt datorate pentru aparatele şi suporturile prevãzute la art. 34 alin. (2), inclusiv pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 şi suporturi digitale.
(8) Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã reprezintã o cotã procentualã din valoarea specificatã la alin. (6), dupã cum urmeazã:
a) coli de hârtie pentru copiator, format A4: 0,1%;
b) alte suporturi: 3%;
c) pentru aparate: 0,5%.
(9) Negocierile pentru stabilirea listei aparatelor şi suporturilor pentru care se datoreazã remuneraţia compensatorie se convoacã de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a cererii de negociere, şi se desfãşoarã potrivit procedurilor prevãzute la art. 131^2."
27. La articolul I punctul 30, articolul 107^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107^1. - Remuneraţia compensatorie pentru copia privatã se colecteazã de cãtre un organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse dupã înregistrãri sonore şi audiovizuale şi de cãtre un alt organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse de pe hârtie, în condiţiile prevãzute la art. 133 alin. (6)-(8). Cele douã organisme de gestiune colectivã, cu atribuţii de colector unic, sunt desemnate prin obţinerea votului majoritãţii organismelor de gestiune colectivã beneficiare, la prima convocare, sau prin obţinerea celui mai mare numãr de voturi la o a doua convocare, indiferent de numãrul celor prezenţi. Organismele de gestiune colectivã desemnate prin vot vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. În termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
28. La articolul I, punctul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"31. La alineatul (1) al articolului 107^2, litera c) se abrogã."
29. La articolul I, dupã punctul 31 se introduce un nou punct, punctul 31^1, cu urmãtorul cuprins:
"31^1. La articolul 107^2, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) În cazul copiilor înregistrate, prin procedeu analogic, pe hârtie, remuneraţia se împarte în mod egal între autori şi editori. Sumele cuvenite editorilor se repartizeazã acestora numai prin asociaţiile de editori, pe baza unui protocol încheiat între acestea, conţinând criteriile de repartiţie şi procentele cuvenite fiecãrei asociaţii. Pot participa la negocierea protocolului de repartizare numai asociaţiile de editori care îndeplinesc condiţiile stabilite prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor.»"
30. La articolul I punctul 34, litera b) a articolului 113 va avea urmãtorul cuprins:
"b) reproducerea prin orice mijloc şi sub orice formã a propriilor emisiuni şi servicii de programe de radiodifuziune sau de televiziune fixate pe orice fel de suport, indiferent dacã au fost transmise prin fir sau fãrã fir, inclusiv prin cablu sau satelit;".
31. La articolul I punctul 36, alineatul (1) al articolului 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) În cazul în care semnalele purtãtoare de emisiuni sau de servicii de programe sunt difuzate sub o formã codificatã, introducerea lor în lanţul de comunicare este consideratã comunicare publicã, dacã dispozitivul de decodificare a emisiunii este pus la dispoziţia publicului de cãtre organismul respectiv sau cu consimţãmântul sãu."
32. La articolul I punctul 38, alineatul (2) al articolului 121 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cuantumul remuneraţiei privind drepturile de autor şi drepturile conexe se stabileşte printr-o metodologie negociatã între organismele de gestiune colectivã a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe şi structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevãzute la art. 131 şi 131^1, cu excluderea de la calcul a programelor a cãror retransmitere prin cablu este obligatorie conform legii."
33. La articolul I, dupã punctul 39 se introduc douã noi puncte, punctele 39^1 şi 39^2, cu urmãtorul cuprins:
"39^1. La articolul 122^2, litera b) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
«b) reutilizare: orice formã de punere la dispoziţia publicului a totalitãţii sau a unei pãrţi substanţiale a conţinutului bazei de date, evaluatã calitativ sau cantitativ, prin distribuirea de copii, prin închiriere sau sub alte forme, inclusiv prin punerea la dispoziţia publicului a conţinutului bazei, astfel încât oricine sã poatã avea acces la aceasta în locul şi la momentul alese în mod individual. Prima vânzare pe piaţa internã a unei copii a bazei de date de cãtre titularul dreptului sui-generis sau cu consimţãmântul acestuia epuizeazã dreptul de a controla revânzarea acestei copii.»
39^2. La articolul 122^3, alineatele (1)-(4) vor avea urmãtorul cuprins:
«Art. 122^3. - (1) Fabricantul unei baze de date, care este pusã la dispoziţia publicului prin orice modalitate, nu poate împiedica utilizarea legitimã a acesteia prin extragerea sau reutilizarea de pãrţi nesubstanţiale din conţinutul sãu, oricare ar fi scopul utilizãrii. În cazul în care utilizatorul legitim este autorizat sã extragã sau sã reutilizeze numai o parte a bazei de date, dispoziţiile prezentului alineat se aplicã acestei pãrţi.
(2) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusã la dispoziţia publicului în orice modalitate, nu poate efectua acte care intrã în conflict cu utilizarea normalã a acestei baze de date sau care lezeazã în mod nejustificat interesele legitime ale fabricantului bazei de date.
(3) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusã la dispoziţia publicului în orice modalitate, nu poate sã aducã prejudicii titularilor unui drept de autor sau conex care se referã la opere ori la prestaţii conţinute în aceastã bazã de date.
(4) Utilizatorul legitim al unei baze de date, care este pusã la dispoziţia publicului prin orice modalitate, poate, fãrã autorizarea fabricantului bazei de date, sã extragã sau sã reutilizeze o parte substanţialã a conţinutului acesteia:
a) în cazul în care extragerea se face în scopul utilizãrii private a conţinutului unei baze de date neelectronice;
b) în cazul în care extragerea se face în scopul utilizãrii pentru învãţãmânt sau pentru cercetare ştiinţificã, cu condiţia indicãrii sursei şi în mãsura justificatã de scopul necomercial urmãrit;
c) în cazul în care se face o extragere sau reutilizare având ca scop apãrarea ordinii publice şi a siguranţei naţionale ori în cadrul unor proceduri administrative sau jurisdicţionale.»"
34. La articolul I punctul 40, alineatul (5) al articolului 122^3 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Utilizatorul legitim al unei baze de date sau al unei pãrţi dintr-o bazã de date poate efectua, fãrã consimţãmântul autorului acesteia, orice act de reproducere, distribuire, comunicare publicã sau transformare, necesar utilizãrii normale şi accesului la baza de date sau la o parte din aceasta."
35. La articolul I punctul 41, litera b) a alineatului (1) al articolului 123^2 va avea urmãtorul cuprins:
"b) dreptul de comunicare publicã a operelor, cu excepţia operelor muzicale, şi a prestaţiilor artistice în domeniul audiovizual;".
36. La articolul I punctul 42, litera c) a articolului 125^1 va avea urmãtorul cuprins:
"c) categoriile de utilizatori şi categoriile de persoane fizice şi juridice care au obligaţii de platã a remuneraţiilor compensatorii pentru copia privatã cãtre titularii de drepturi;".
37. La articolul I, dupã punctul 42 se introduc douã noi puncte, punctele 42^1 şi 42^2, cu urmãtorul cuprins:
"42^1. La articolul 126, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Repertoriul menţionat la alin. (1) lit. b) se depune în regim de bazã de date, protejat potrivit legii, în format scris şi electronic, stabilit prin decizie a directorului general, şi conţine cel puţin numele autorului, numele titularului de drepturi, titlul operei, elementele de identificare a artiştilor interpreţi şi executanţi, a fonogramelor sau videogramelor.»
42^2 . La articolul 127 alineatul (1), litera f) va avea urmãtorul cuprins:
«f) regulile aplicabile repartizãrii drepturilor colectate, proporţional cu utilizarea realã a repertoriului titularilor de drepturi, privind repartizarea drepturilor colectate pentru care nu se poate stabili repartizarea realã, precum şi regulile privind regimul sumelor nerepartizate sau nerevendicate;»".
38. La articolul I punctul 43, articolul 129^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 129^1. - În cazul gestiunii colective obligatorii, dacã un titular nu este asociat la niciun organism, competenţa revine organismului din domeniu cu cel mai mare numãr de membri. Revendicarea de cãtre titularii de drepturi nereprezentaţi a sumelor cuvenite se poate face în termen de 3 ani de la data notificãrii. Dupã acest termen, sumele nerepartizate sau nerevendicate sunt utilizate potrivit hotãrârii adunãrii generale, cu excepţia cheltuielilor de administrare."
39. La articolul I, punctul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"44. La alineatul (1) al articolului 130, literele c) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
«c) sã încheie, în numele titularilor de drepturi care le-au acordat mandat sau pe baza convenţiilor încheiate cu organisme similare din strãinãtate, contracte generale cu organizatorii de spectacole, cu utilizatorii care desfãşoarã activitãţi de comunicare publicã, cu organismele de radiodifuziune ori de televiziune sau cu distribuitorii de servicii de programe prin cablu, având ca obiect autorizarea de utilizare a repertoriului protejat;
............................................................................
h) sã cearã utilizatorilor sau intermediarilor acestora comunicarea de informaţii şi transmiterea documentelor necesare pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor pe care le colecteazã, precum şi informaţii privind operele utilizate, cu indicarea titularilor de drepturi, în vederea repartizãrii acestora; utilizatorii sau intermediarii acestora au obligaţia sã furnizeze, în format scris şi electronic, în termen de 10 zile de la solicitare, informaţiile şi documentele solicitate, sub semnãtura reprezentantului legal şi ştampilate;»".
40. La articolul I, punctul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"46. Articolul 131^1 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 131^1. - (1) Metodologia se negociazã de cãtre organismele de gestiune colectivã cu reprezentanţii prevãzuţi la art. 131 alin. (2) lit. b), ţinându-se seama de urmãtoarele criterii principale:
a) categoria titularilor de drepturi, membri sau nemembri, şi domeniul pentru care se poartã negocierea;
b) categoria de utilizatori pe care îi reprezintã la negocieri structurile asociative sau ceilalţi utilizatori desemnaţi sã negocieze;
c) repertoriul, confirmat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, gestionat de organismul de gestiune colectivã, pentru membrii proprii, precum şi pentru membrii altor organisme strãine similare, în baza contractelor de reprezentare;
d) proporţia utilizãrii repertoriului gestionat de un organism de gestiune colectivã;
e) proporţia utilizãrilor pentru care utilizatorul a îndeplinit obligaţiile de platã prin contracte directe cu titularii de drepturi;
f) veniturile obţinute de utilizatori din activitatea care utilizeazã repertoriul ce face obiectul negocierii;
g) în cazul în care nu existã venituri se va folosi practica europeanã în domeniu;
h) practica europeanã privind rezultatele negocierilor dintre utilizatori şi organismele de gestiune colectivã.
(2) Organismele de gestiune colectivã pot solicita de la aceeaşi categorie de utilizatori remuneraţii forfetare sau procentuale, raportate la veniturile obţinute de utilizatori din activitatea în cadrul cãreia se utilizeazã repertoriul, cum ar fi: radiodifuzare, retransmitere prin cablu sau comunicare publicã, ţinând cont de practica europeanã privind rezultatele negocierilor dintre utilizatori şi organismele de gestiune colectivã. Pentru activitatea de radiodifuzare, remuneraţiile procentuale se vor stabili diferenţiat, direct proporţional cu ponderea utilizãrii repertoriului gestionat colectiv în aceastã activitate, iar în lipsa veniturilor, în funcţie de cheltuielile ocazionate de utilizare.
(3) Remuneraţiile forfetare sau procentuale, prevãzute la alin. (2), pot fi solicitate numai dacã şi în mãsura în care sunt utilizate opere pentru care drepturile de autor sau drepturile conexe protejate se aflã în termenele de protecţie prevãzute de lege.
(4) În cazul în care gestiunea colectivã este obligatorie conform prevederilor art. 123^1, metodologiile se negociazã fãrã a se ţine seama de criteriile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi e), repertoriile fiind considerate repertorii extinse.»"
41. La articolul I punctul 47, alineatele (3), (4), (5) şi (9) ale articolului 131^2 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor poate fi solicitat, pentru iniţierea procedurii de arbitraj efectuate de cãtre arbitri, în urmãtoarele situaţii:
a) entitãţile care alcãtuiesc o parte ce urmeazã sã participe la negociere nu au putut conveni asupra punctului de vedere comun ce trebuie prezentat celeilalte pãrţi;
b) cele douã pãrţi aflate în negociere nu au putut conveni o formã unicã a metodologiei în termenul prevãzut la alin. (1);
c) organismele de gestiune colectivã nu au putut conveni încheierea unui protocol de repartizare a remuneraţiilor şi de stabilire a comisionului datorat colectorului unic.
(4) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la solicitarea arbitrajului, convoacã pãrţile în vederea desemnãrii, prin tragere la sorţi, a 5 arbitri titulari, care vor constitui completul de arbitraj, şi a 3 arbitri de rezervã. Aceştia din urmã îi vor înlocui, în ordinea tragerii la sorţi, pe arbitrii titulari indisponibili. Desemnarea arbitrilor prin tragere la sorţi se face şi în cazul absenţei pãrţilor convocate.
(5) Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în termen de 5 zile de la data desemnãrii arbitrilor, convoacã la sediul sãu arbitrii desemnaţi şi pãrţile, în vederea constituirii completului de arbitraj. Completul de arbitraj stabileşte: onorariul brut, prin negociere cu pãrţile, primul termen, dar nu mai târziu de 5 zile, precum şi locul arbitrajului şi informeazã pãrţile.
............................................................................
(9) În termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii arbitrale, pãrţile pot face apel împotriva acesteia la instanţa Curţii de Apel Bucureşti, care se va pronunţa asupra cauzei în complet civil. Hotãrârea arbitralã este executorie de drept pânã la pronunţarea soluţiei cu privire la menţinerea sau modificarea metodologiilor. Soluţia Curţii de Apel Bucureşti este definitivã şi irevocabilã, se comunicã Oficiului Român pentru Drepturile de Autor şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, prin decizie a directorului general, emisã în termen de 5 zile de la data comunicãrii."
42. La articolul I punctul 50, alineatele (1), (2) şi (7) ale articolului 133 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 133. - (1) Colectarea sumelor datorate de utilizatori sau de alţi plãtitori se face de organismul de gestiune colectivã al cãrui repertoriu se utilizeazã.
(2) În situaţia în care existã mai multe organisme de gestiune colectivã pentru acelaşi domeniu de creaţie, iar drepturile gestionate sunt din categoria celor prevãzute la art. 123^2, organismele beneficiare stabilesc, printr-un protocol care se depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala acestora, urmãtoarele:
a) criteriile repartizãrii între organisme a remuneraţiei;
b) organismul de gestiune colectivã care urmeazã sã fie numit dintre acestea, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, drept colector în domeniul titularilor de drepturi în cauzã;
c) modalitatea de evidenţiere şi justificare a cheltuielilor privind acoperirea realã a costurilor de colectare ale organismului de gestiune colector.
............................................................................
(7) Organismul de gestiune colectivã, care este colector unic, are obligaţia sã elibereze autorizarea prin licenţã neexclusivã, în formã scrisã, în numele tuturor organismelor de gestiune colectivã beneficiare, şi sã asigure transparenţa activitãţilor de colectare, precum şi a costurilor aferente în raporturile cu organismele de gestiune colectivã beneficiare. Acestea au obligaţia de a sprijini activitatea de colectare."
43. La articolul I punctul 51, alineatul (2) al articolului 134 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Gestiunea colectivã se exercitã potrivit urmãtoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele şi regulile de colectare a remuneraţiei şi a altor sume de la utilizatori şi cele de repartizare a acestora între titularii de drepturi, precum şi cele privind alte aspecte mai importante ale gestiunii colective trebuie sã fie luate de membri, în cadrul adunãrii generale, potrivit statutului;
b) comisionul datorat de titularii de drepturi, care sunt membri ai unui organism de gestiune colectivã, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a acestuia, prevãzute la art. 127 alin. (1) lit. i), cumulat cu comisionul datorat organismului de gestiune colectivã care este colector unic, potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) lit. c) şi alin. (4), nu poate fi mai mare de 15% din sumele colectate anual;
c) în lipsa unei hotãrâri exprese a adunãrii generale, sumele colectate de un organism de gestiune colectivã nu pot fi utilizate în scopuri comune, altele decât acoperirea costurilor reale ale colectãrii şi repartizãrii cãtre membri a sumelor cuvenite; adunarea generalã poate decide ca maximum 15% din sumele colectate sã poatã fi utilizate în scopuri comune şi numai în limita obiectului de activitate;
d) sumele colectate de un organism de gestiune colectivã se repartizeazã individual titularilor de drepturi, proporţional cu utilizarea repertoriului fiecãruia, în termen de maximum 6 luni de la data colectãrii; titularii de drepturi pot pretinde plata sumelor colectate nominal sau a celor a cãror repartizare nu presupune o documentare specialã în termen de 30 de zile de la data colectãrii;
e) comisionul datorat de titularii de drepturi se reţine acestora din sumele cuvenite fiecãruia, dupã calcularea repartiţiei individuale;
f) sumele rezultate din plasamentele remuneraţiilor nerevendicate şi nerepartizate, aflate în depozite bancare sau obţinute din alte operaţiuni efectuate în limita obiectului de activitate, precum şi cele obţinute cu titlu de prejudicii sau daune ca urmare a încãlcãrii drepturilor de autor ori conexe se cuvin şi se repartizeazã titularilor de drepturi şi nu pot constitui venituri ale organismului de gestiune colectivã;
g) remuneraţiile negociate pentru drepturile conexe nu pot depãşi o treime din remuneraţiile negociate pentru drepturile de autor cu aceeaşi categorie de utilizatori."
44. La articolul I, punctul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"52. La articolul 134, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
«(3) Remuneraţiile încasate de organismele de gestiune colectivã nu sunt şi nu pot fi asimilate veniturilor acestora.
(4) În exercitarea mandatului, în condiţiile prezentei legi, organismelor de gestiune colectivã nu li se transferã sau nu li se transmit drepturi de autor şi drepturi conexe ori utilizarea acestora.»"
45. La articolul I punctul 55, litera j) a alineatului (1) şi alineatul (2) ale articolului 138 vor avea urmãtorul cuprins:
"j) efectueazã contra cost, pe cheltuiala inculpaţilor, în cazul în care s-a dovedit vinovãţia, constatãri tehnico-ştiinţifice cu privire la caracterul original al produselor purtãtoare de drepturi de autor sau de drepturi conexe, la solicitarea organelor de cercetare penalã;
(2) Prin hotãrâre a Guvernului se stabilesc tarifele operaţiunilor ce pot fi efectuate de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor contra cost. Contravaloarea operaţiunilor prevãzute la alin. (1) lit. j) se va include în cheltuielile de judecatã."
46. La articolul I punctul 58, alineatele (1) şi (2) ale articolului 138^4 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138^4. - (1) Pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor funcţioneazã un corp de arbitri, format din 20 de membri, numiţi din 3 în 3 ani, prin ordin al ministrului coordonator al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor. Desemnarea celor 20 de membri se face prin tragere la sorţi de cãtre directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în prezenţa candidaţilor, care sunt propuşi de organismele de gestiune colectivã, de structurile asociative ale utilizatorilor şi de societãţile publice de radiodifuziune şi de televiziune. Candidaţii propuşi trebuie sã aibã pregãtire juridicã şi minimum 10 ani de activitate în domeniul dreptului civil. Propunerile se depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, împreunã cu o prezentare a candidatului propus şi cu acceptul scris al acestuia, incluzând informaţii privind modalitãţile de convocare.
(2) Arbitrii nu au calitatea de salariaţi ai Oficiului Român pentru Drepturile de Autor şi au dreptul la un onorariu pentru participarea la arbitrajul metodologiilor de colectare a drepturilor gestionate de organismele de gestiune colectivã, în condiţiile prevãzute de prezenta lege."
47. La articolul I punctul 60, alineatul (5) al articolului 138^5 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplicã în cazul operelor protejate, puse la dispoziţia publicului, conform clauzelor contractuale convenite între pãrţi, astfel încât oricine din public sã poatã avea acces la acestea în orice loc şi în orice moment, alese, în mod individual."
48. La articolul I punctul 61, alineatele (2) şi (3) ale articolului 138^7 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cadrul unei acţiuni referitoare la încãlcarea drepturilor protejate de prezenta lege şi ca rãspuns la o cerere justificatã a solicitantului, instanţa are dreptul sã solicite furnizarea informaţiilor privind originea şi reţelele de distribuţie a mãrfurilor sau a serviciilor care aduc atingere unui drept prevãzut de prezenta lege, fie de la fãptuitor, fie de la orice altã persoanã care:
a) a deţinut în scop comercial mãrfuri-pirat;
b) a utilizat în scop comercial servicii prin care încalcã drepturile protejate de prezenta lege;
c) a furnizat, în scop comercial, produse sau servicii utilizate în activitãţi prin care se încalcã drepturile prevãzute de prezenta lege;
d) a fost indicatã, de oricare dintre persoanele prevãzute la lit. a), b) sau c), ca fiind implicatã în producerea, realizarea, fabricarea, distribuirea sau închirierea mãrfurilor-pirat ori a dispozitivelor-pirat de control al accesului sau în furnizarea produselor ori serviciilor prin care se încalcã drepturile protejate de prezenta lege.
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) cuprind, dupã caz:
a) numele şi adresa producãtorilor, fabricanţilor, distribuitorilor, furnizorilor şi ale celorlalţi deţinãtori anteriori ai mãrfurilor, dispozitivelor sau ai serviciilor, inclusiv ale transportatorilor, precum şi ale angrosiştilor destinatari şi ale vânzãtorilor cu amãnuntul;
b) informaţii privind cantitãţile produse, fabricate, livrate sau transportate, primite ori comandate, precum şi preţul obţinut pentru mãrfurile, dispozitivele sau serviciile respective."
49. La articolul I punctul 62, alineatele (11) şi (19) ale articolului 139 vor avea urmãtorul cuprins:
"(11) Pentru adoptarea mãsurilor prevãzute la alin. (3), (6) şi (10), sub rezerva asigurãrii protecţiei informaţiilor confidenţiale, instanţele judecãtoreşti vor pretinde reclamantului sã furnizeze orice element de probã, accesibil în mod rezonabil, pentru a dovedi cu suficientã certitudine cã s-a adus atingere dreptului sãu ori cã o astfel de atingere este iminentã. Se considerã ca reprezentând element de probã suficient numãrul de copii ale unei opere sau ale oricãrui alt obiect protejat, la aprecierea instanţei de judecatã. În acest caz, instanţele judecãtoreşti pot sã cearã reclamantului sã depunã o cauţiune suficientã pentru a asigura compensarea oricãrui prejudiciu care ar putea fi suferit de pârât.
............................................................................
(19) Guvernul României, prin Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, sprijinã elaborarea, de cãtre asociaţiile şi organizaţiile profesionale, a codurilor de conduitã la nivel comunitar, destinate sã contribuie la asigurarea respectãrii drepturilor prevãzute de prezenta lege, în special în ceea ce priveşte utilizarea codurilor ce permit identificarea fabricantului, aplicate pe discuri optice. De asemenea, Guvernul României sprijinã transmiterea cãtre Comisia Europeanã a proiectelor codurilor de conduitã la nivel naţional sau comunitar şi a evaluãrilor referitoare la aplicarea acestora."
50. La articolul I punctul 63, articolul 139^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^2. - Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 lei la 30.000 lei urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 21;
b) încãlcarea prevederilor art. 88 şi 89;
c) încãlcarea prevederilor art. 107 alin. (3) şi (7);
d) nerespectarea de cãtre utilizatori a prevederilor art. 130 lit. h);
e) fixarea, fãrã autorizarea sau consimţãmântul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege, a interpretãrilor sau a execuţiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de televiziune."
51. La articolul I punctul 65, articolul 139^4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^4. - (1) Constituie contravenţie, dacã nu reprezintã infracţiune, şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei şi cu confiscarea mãrfurilor-pirat sau a dispozitivelor-pirat de control al accesului fapta persoanelor juridice sau a persoanelor fizice autorizate de a permite accesul în spaţiile, la echipamentele, la mijloacele de transport, la bunurile sau la serviciile proprii, în vederea sãvârşirii de cãtre o altã persoanã a unei contravenţii sau infracţiuni prevãzute de prezenta lege.
(2) Cu aceeaşi amendã se sancţioneazã şi fapta operatorilor economici care încalcã obligaţia prevãzutã la art. 145 alin. (3).
(3) Pentru repetarea sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1) şi (2), care au avut ca rezultat sãvârşirea infracţiunilor prevãzute la art. 139^6 în termen de un an, organul constatator aplicã şi sancţiunea complementarã a închiderii unitãţii."
52. La articolul I punctul 67, alineatele (1), (2) şi (5) ale articolului 139^6 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^6. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 al 5 ani sau cu amendã urmãtoarele fapte:
a) realizarea, în scopul distribuirii, fãrã a se urmãri direct sau indirect un avantaj material, cu orice mijloace şi în orice mod, de mãrfuri-pirat;
b) plasarea mãrfurilor-pirat sub un regim vamal definitiv de import sau de export, sub un regim vamal suspensiv ori în zone libere;
c) orice altã modalitate de introducere a mãrfurilor-pirat pe piaţa internã.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendã oferirea, distribuirea, deţinerea ori depozitarea sau transportul, în scopul distribuirii de mãrfuri-pirat, precum şi deţinerea acestora în scopul utilizãrii prin comunicare publicã la punctele de lucru ale persoanelor juridice.
...........................................................................
(5) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã promovarea de mãrfuri-pirat prin orice mijloc şi în orice mod, inclusiv prin utilizarea anunţurilor publice ori a mijloacelor electronice de comunicare sau prin expunerea ori prezentarea cãtre public a listelor sau a cataloagelor de produse."
53. La articolul I punctul 68, articolul 139^7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^7. - Refuzul de a declara provenienţa mãrfurilor-pirat ori a dispozitivelor-pirat de control al accesului, utilizate pentru serviciile de programe cu acces condiţionat, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã."
54. La articolul I punctul 69, articolul 139^8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^8. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu amendã punerea la dispoziţia publicului, inclusiv prin internet sau prin alte reţele de calculatoare, fãrã consimţãmântul titularilor de drepturi, a operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe ori de drepturi sui-generis ale fabricanţilor de baze de date ori a copiilor acestora, indiferent de suport, astfel încât publicul sã le poatã accesa în orice loc sau în orice moment ales în mod individual."
55. La articolul I punctul 70, articolul 139^9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 139^9. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu amendã reproducerea neautorizatã pe sisteme de calcul a programelor pentru calculator în oricare dintre urmãtoarele modalitãţi: instalare, stocare, rulare sau executare, afişare ori transmitere în reţea internã."
56. La articolul I punctul 71, alineatul (1) al articolului 140 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 140. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la o lunã la 2 ani sau cu amendã urmãtoarele fapte comise fãrã autorizarea sau consimţãmântul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege:
a) reproducerea operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
b) distribuirea, închirierea sau importul pe piaţa internã a operelor ori a produselor purtãtoare de drepturi conexe, altele decât mãrfurile-pirat;
c) comunicarea publicã a operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
d) radiodifuzarea operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
e) retransmiterea prin cablu a operelor sau a produselor purtãtoare de drepturi conexe;
f) realizarea de opere derivate;
g) fixarea, în scop comercial, a interpretãrilor sau a execuţiilor artistice ori a programelor de radiodifuziune sau de televiziune;
h) încãlcarea prevederilor art. 134."
57. La articolul I punctul 72, alineatele (1) şi (2) ale articolului 141^1 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 141^1. - (1) Producerea, importul, distribuirea, deţinerea, instalarea, întreţinerea sau înlocuirea, în mod ilicit, a dispozitivelor de control al accesului, fie originale, fie pirat, utilizate pentru serviciile de programe cu acces condiţionat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 5 ani sau cu amendã.
2) Fapta persoanei care se racordeazã fãrã drept sau care racordeazã fãrã drept o altã persoanã la servicii de programe cu acces condiţionat constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã."
58. La articolul I punctul 73, articolul 143 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 143. - (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã fapta persoanei care, fãrã drept, produce, importã, distribuie sau închiriazã, oferã, prin orice mod, spre vânzare sau închiriere, ori deţine, în vederea comercializãrii, dispozitive ori componente care permit neutralizarea mãsurilor tehnice de protecţie sau care presteazã servicii care conduc la neutralizarea mãsurilor tehnice de protecţie sau care neutralizeazã aceste mãsuri tehnice de protecţie, inclusiv în mediul digital.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã fapta persoanei care, fãrã a avea consimţãmântul titularilor de drepturi şi ştiind sau trebuind sã ştie cã astfel permite, faciliteazã, provoacã sau ascunde o încãlcare a unui drept prevãzut în prezenta lege:
a) înlãturã în scop comercial, de pe opere sau de pe alte produse protejate, ori modificã pe acestea orice informaţie sub formã electronicã privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe aplicabil;
b) distribuie, importã în scopul distribuirii, radiodifuzeazã ori comunicã public sau pune la dispoziţie publicului, astfel încât sã poatã fi accesate, în orice loc şi în orice moment, alese în mod individual, fãrã drept, prin intermediul tehnicii digitale, opere sau alte produse protejate, pentru care informaţiile existente sub formã electronicã, privind regimul drepturilor de autor sau al drepturilor conexe, au fost înlãturate ori modificate fãrã autorizaţie."
59. La articolul I, dupã punctul 73 se introduce un nou punct, punctul 73^1, cu urmãtorul cuprins:
"73^1. La articolul 143^1, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
«(3) De prevederile alin. (1) beneficiazã şi persoanele care au comis infracţiuni prevãzute la art. 139^9, 140 şi 141, în condiţiile în care se recupereazã prejudiciul constatat.»"
60. La articolul I punctul 74, alineatul (2) al articolului 145 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constatarea infracţiunilor prevãzute la art. 139^6 alin. (6), art. 139^8, 139^9 şi 143 se face şi de cãtre Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiilor, iar a celor prevãzute la art. 139^6, 139^8 şi 141^1 se poate face şi de cãtre Jandarmeria Românã, în condiţiile prevãzute de art. 214 din Codul de procedurã penalã."
61. La articolul I punctul 76, articolul 147 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 147. - Persoanele fizice sau juridice strãine, titulare ale drepturilor de autor sau ale drepturilor conexe, beneficiazã de protecţia prevãzutã prin convenţiile, tratatele şi acordurile internaţionale la care România este parte, iar în lipsa acestora beneficiazã de un tratament egal cu cel al cetãţenilor români, cu condiţia ca aceştia sã beneficieze, la rândul lor, de tratament similar în statele respective."
62. La articolul I, dupã punctul 78 se introduce un nou punct, punctul 78^1, cu urmãtorul cuprins:
"78^1. La articolul 150, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Sumele datorate autorilor, ca urmare a utilizãrii operelor lor, beneficiazã de aceeaşi protecţie ca şi salariile şi nu pot fi urmãrite decât în aceleaşi condiţii. Aceste sume sunt supuse impozitãrii conform legislaţiei fiscale în materie.»"
63. Articolul III va avea urmãtorul cuprins:
"Art. III. - În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, entitãţile care au fost implicate în negocieri pot iniţia procedurile pentru stabilirea unor noi metodologii privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi şi au obligaţia sã trimitã câte 3 nominalizãri pentru constituirea corpului de arbitri prevãzut la art. 138^4. Pânã la aprobarea metodologiilor negociate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã metodologiile în vigoare."
64. Articolul V va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. V. - Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu modificãrile şi completãrile aduse prin legea de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare."

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 14 iulie 2006.
Nr. 329.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016