Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 326 din 28 iunie 2001  a serviciilor publice de gospodarie comunala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 326 din 28 iunie 2001 a serviciilor publice de gospodarie comunala

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 359 din 4 iulie 2001
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor publice de gospodãrie comunalã în judeţe, oraşe şi comune.
ART. 2
(1) Serviciile publice de gospodãrie comunalã reprezintã ansamblul activitãţilor şi acţiunilor de utilitate şi de interes local, desfãşurate sub autoritatea administraţiei publice locale, având drept scop furnizarea de servicii de utilitate publica, prin care se asigura:
a) alimentarea cu apa;
b) canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale;
c) salubrizarea localitãţilor;
d) alimentarea cu energie termica produsã centralizat;
e) alimentarea cu gaze naturale;
f) alimentarea cu energie electrica;
g) transportul public local;
h) administrarea fondului locativ public;
i) administrarea domeniului public.
(2) În funcţie de necesitaţi, prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv prin hotãrâre a consiliului local, se pot infiinta şi alte servicii publice de gospodãrie comunalã, având ca obiect alte activitãţi decât cele prevãzute la alin. (1).
(3) Domeniile menţionate la alin. (1) şi (2) vor fi detaliate prin legi speciale sau prin hotãrâri ale Guvernului, dupã caz.
(4) La organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã interesul general al cetãţenilor este prioritar.
ART. 3
(1) Serviciile publice de gospodãrie comunalã se realizeazã prin intermediul unui ansamblu de construcţii, instalaţii tehnologice, echipamente functionale şi dotãri specifice, denumite în continuare sisteme publice de gospodãrie comunalã; aceste sisteme fac parte integrantã din infrastructura edilitara a localitãţilor.
(2) Sistemele publice de gospodãrie comunalã, inclusiv terenurile aferente, fiind de folosinta, interes sau utilitate publica, aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public şi/sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale.
(3) Dacã amplasarea şi realizarea sistemelor publice de gospodãrie comunalã, respectiv dezvoltarea celor existente, impun ocuparea definitiva a unor terenuri sau dezafectarea unor clãdiri, altele decât cele aparţinând domeniului public, acestea vor fi trecute în proprietate publica, potrivit legii.
ART. 4
Sistemele publice de gospodãrie comunalã, inclusiv terenurile aferente, se evidenţiazã şi se inventariaza în cadastrele imobiliar-edilitare organizate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale conform legii, în vederea identificarii, înregistrãrii şi reprezentãrii pe harti şi planuri cadastrale, precum şi pe planurile urbanistice generale.
ART. 5
Serviciile publice de gospodãrie comunalã se organizeazã şi se administreazã cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) principiul dezvoltãrii durabile;
b) principiul autonomiei locale;
c) principiul descentralizãrii serviciilor publice;
d) principiul responsabilitãţii şi legalitãţii;
e) principiul participãrii şi consultãrii cetãţenilor;
f) principiul asocierii intercomunale şi parteneriatului;
g) principiul corelãrii cerinţelor cu resursele;
h) principiul protecţiei şi conservãrii mediului natural şi construit;
i) principiul administrãrii eficiente a bunurilor din proprietatea publica a unitãţilor administrativ-teritoriale;
j) principiul asigurãrii mediului concurential;
k) principiul liberului acces la informaţii privind aceste servicii publice.
ART. 6
Prin prezenta lege se garanteazã tuturor persoanelor dreptul de a utiliza serviciile publice de gospodãrie comunalã, prin:
a) accesibilitate egala la servicii publice de gospodãrie comunalã;
b) accesul la informaţiile privind serviciile publice de gospodãrie comunalã;
c) dreptul de asociere în organizaţii neguvernamentale pentru apãrarea, promovarea şi susţinerea intereselor utilizatorilor;
d) dreptul de a fi consultate direct sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale ale utilizatorilor în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor, strategiilor şi reglementãrilor privind activitãţile din sectorul serviciilor publice de gospodãrie comunalã;
e) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul unor organizaţii neguvernamentale, autoritãţilor administraţiei publice ori instanţelor judecãtoreşti în vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect.
ART. 7
Statul sprijinã prin mãsuri legislative şi economice asigurarea dezvoltãrii şi îmbunãtãţirii cantitative şi calitative a serviciilor publice de gospodãrie comunalã, precum şi a infrastructurii edilitare a localitãţilor.
ART. 8
(1) Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente sistemelor publice de gospodãrie comunalã se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, în temeiul urmãtoarelor principii:
a) promovarea rentabilitatii şi eficientei economice şi manageriale prin pãstrarea unei pãrţi a veniturilor realizate din aceste activitãţi la nivelul comunitãţilor locale;
b) întãrirea autonomiei fiscale locale pentru crearea mijloacelor financiare necesare în vederea functionarii utilitãţilor publice;
c) promovarea creãrii pieţelor locale de capital;
d) întãrirea autonomiei locale privind contractarea şi garantarea unor împrumuturi necesare pentru finanţarea utilitãţilor publice, în condiţiile legii.
(2) Finanţarea cheltuielilor curente de capital ale sistemelor publice locale de gospodãrie comunalã se asigura din bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã, prin încasarea de la utilizatori a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate/prestate şi prin instituirea unor taxe speciale, potrivit legii, iar în completare, din alocaţii bugetare acordate de Guvern sau, dupã caz, din bugetele locale.
ART. 9
(1) Serviciile publice de gospodãrie comunalã sunt realizate de operatori furnizori/prestatori de servicii publice locale de gospodãrie comunalã specializaţi, care pot fi:
a) compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor locale, autorizate în condiţiile legii de cãtre autoritãţile naţionale de reglementare sau de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, pentru activitãţile care nu intra în competenta autoritãţii naţionale de reglementare;
b) agenţi economici atestaţi în condiţiile prezentei legi de cãtre autoritãţile naţionale de reglementare sau de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, pentru activitãţile care nu intra în competenta autoritãţii naţionale de reglementare.
(2) Atestarea, respectiv autorizarea agenţilor economici operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã va urmãri ca aceştia sa prezinte suficiente garanţii financiare şi aptitudini manageriale şi se va face de comisii de specialitate ale cãror organizare şi funcţionare se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Atestarea, respectiv autorizarea se referã atât la operatori furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã aflaţi sub autoritatea administraţiei publice locale, cat şi la operatorii furnizori/prestatori care se vor infiinta dupã data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 10
Serviciile publice de gospodãrie comunalã aflate sub autoritatea administraţiei publice locale se organizeazã, în condiţiile prezentei legi, în funcţie de importanta economico-socialã a localitãţilor, de mãrimea şi de gradul de dezvoltare a acestora şi în raport cu dotãrile şi echiparile edilitare existente.
ART. 11
(1) Serviciile publice de gospodãrie comunalã trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii esenţiale:
a) continuitate din punct de vedere cantitativ şi calitativ, în condiţii contractuale;
b) adaptabilitate la cerinţele consumatorilor;
c) accesibilitate egala la serviciul public, în condiţii contractuale;
d) asigurarea sãnãtãţii publice şi a calitãţii vieţii.
(2) Organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã trebuie sa asigure:
a) satisfacerea cerinţelor cantitative şi calitative ale utilizatorilor, corespunzãtor prevederilor contractuale;
b) funcţionarea optima, în condiţii de siguranta, rentabilitate şi eficienta economicã, a construcţiilor, echipamentelor, instalaţiilor şi dotãrilor, corespunzãtor parametrilor tehnologici proiectati şi în conformitate cu caietele de sarcini, cu instrucţiunile de exploatare şi cu regulamentele de organizare şi funcţionare;
c) protejarea domeniului public şi a mediului prin respectarea reglementãrilor legale;
d) informarea şi consultarea cetãţenilor în vederea protejãrii sãnãtãţii populaţiei care beneficiazã de serviciile respective.
(3) Obligaţiile operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã fata de consumator sunt, în principal, urmãtoarele:
a) sa opereze cu sistemul de utilitate publica;
b) sa serveascã toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi/atestaţi;
c) sa respecte parametrii de performanta stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale, respectiv de autoritatea nationala de reglementare;
d) sa furnizeze autoritãţii administraţiei publice locale, respectiv autoritãţii naţionale de reglementare, informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la documentaţiile utilitãţilor respective, în conformitate cu clauzele contractului de operare.

CAP. 2
Atribuţiile şi rãspunderile autoritãţilor administraţiei publice în domeniul serviciilor publice de gospodãrie comunalã

SECŢIUNEA 1
Atribuţii şi raspunderi ale autoritãţilor administraţiei publice locale

ART. 12
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale au competenta exclusiva cu privire la înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul functionarii serviciilor publice de gospodãrie comunalã, precum şi la crearea, administrarea şi exploatarea bunurilor proprietate publica din infrastructura edilitara a unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) Administrarea bunurilor din patrimoniul public, specifice sistemelor publice de gospodãrie comunalã ale unitãţilor administrativ-teritoriale, se face cu diligenta unui bun proprietar.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale pot adopta hotãrâri în legatura cu:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a dotãrilor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme publice de gospodãrie comunalã, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor tehnico-edilitare în scopul realizãrii acestora într-o conceptie unitarã şi corelata cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor, de amenajare a teritoriului, urbanism şi mediu;
c) asocierea intercomunala în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun din infrastructura tehnico-edilitara;
d) delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodãrie comunalã, precum şi a bunurilor aparţinând patrimoniului public din infrastructura tehnico-edilitara;
e) participarea autoritãţilor administraţiei publice locale cu capital social sau cu bunuri la societãţi comerciale pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes public local sau judeţean, dupã caz, pe baza de convenţii în care se prevãd şi resursele financiare reprezentând contribuţia fiecãrei autoritãţi a administraţiei publice locale implicate. Convenţiile se încheie de cãtre ordonatorii principali de credite, în condiţiile mandatelor aprobate de fiecare consiliu local, judeţean sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, implicat în colaborare sau în asociere;
f) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura de gospodãrie comunalã a localitãţilor cu privire la lucrãri noi, extinderi, dezvoltãri de capacitãţi, reabilitarea, modernizarea şi reechiparea sistemelor existente;
g) garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor contractate de prestatorii serviciilor publice de gospodãrie comunalã pentru formarea şi asigurarea stocurilor de combustibil lichid pentru sezonul rece;
h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de funcţionare a prestatorilor de servicii privind reglementarea activitãţii de gospodãrie comunalã, pe baza normelor-cadru elaborate de autoritatea centrala;
i) stabilirea taxelor şi avizarea tarifelor pentru serviciile de gospodãrie comunalã, cu respectarea reglementãrilor în vigoare.
ART. 13
(1) În exercitarea competentei şi a responsabilitãţii autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele obligaţii fata de utilizatorii serviciilor publice de gospodãrie comunalã:
a) delegarea gestiunii, respectiv gestiunea directa a serviciilor publice de gospodãrie comunalã, pe criterii de competitivitate şi eficienta managerialã;
b) promovarea reabilitãrii infrastructurii din sectorul utilitãţilor publice de gospodãrie comunalã;
c) monitorizarea şi controlul periodic ale activitãţilor de prestare a serviciilor publice de gospodãrie comunalã şi luarea de mãsuri în cazul în care operatorul nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) asigurarea continuitãţii serviciilor publice de gospodãrie comunalã;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã în stabilirea politicilor şi strategiilor locale, adoptarea normelor locale şi negocierea contractelor de delegare a gestiunii;
f) informarea periodicã a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare din domeniul utilitãţilor publice de gospodãrie comunalã şi asupra situaţiei serviciilor publice de gospodãrie comunalã, precum şi asupra necesitãţii de instituire a unor taxe;
g) medierea conflictelor dintre utilizatorul şi operatorul de servicii, la cererea uneia dintre pãrţi.
(2) Drepturile autoritãţilor administraţiei publice locale fata de operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã sunt urmãtoarele:
a) sa solicite informaţii privind nivelul şi calitatea serviciului oferit;
b) sa invite pentru audieri operatorul de servicii în vederea concilierii diferendelor dintre consumator şi operator;
c) sa se pronunţe asupra ajustarilor de preţ propuse de operator;
d) sa sanctioneze operatorul de servicii publice de gospodãrie comunalã în cazul în care acesta nu opereazã la parametrii de eficienta la care s-a obligat, prin:
- refuzul de a aproba ajustarile de tarif propuse de operatorul de servicii;
- propunerea facuta autoritãţii naţionale de reglementare de a revoca licenta de operare;
- revocarea hotãrârii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune.
(3) Obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale fata de operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã sunt urmãtoarele:
a) sa asigure tratament egal pentru toţi operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã din cadrul comunitãţii respective;
b) sa asigure un mediu de afaceri transparent prin normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite prin prezenta lege;
c) sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor cu privire la activitatea operatorilor de servicii publice de gospodãrie comunalã.
(4) Impotriva hotãrârilor autoritãţilor administraţiei publice locale, adoptate în aplicarea prezentei legi, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii şi raspunderi ale autoritãţilor administraţiei publice centrale

ART. 14
(1) Guvernul asigura realizarea politicii generale a statului în domeniul gospodãriei comunale, în concordanta cu programul de guvernare şi cu obiectivele strategiei economico-sociale a tarii, prin:
a) iniţierea şi supunerea spre adoptare a unor proiecte de lege privind reglementarea activitãţii din sectorul gospodãriei comunale;
b) adoptarea unor hotãrâri pentru aprobarea de norme, regulamente şi normative din domeniul gospodãriei comunale, acolo unde se impune reglementarea la nivel central;
c) sprijinirea autoritãţilor administraţiei publice locale pentru înfiinţarea, dezvoltarea şi îmbunãtãţirea serviciilor publice de gospodãrie comunalã, respectiv a infrastructurii din acest domeniu.
(2) Guvernul examineazã periodic starea serviciilor publice de gospodãrie comunalã şi stabileşte mãsuri pentru dezvoltarea durabila şi creşterea calitãţii acestora corespunzãtor cerinţelor utilizatorilor şi nevoilor localitãţilor, pe baza unor strategii specifice.
(3) Guvernul îşi exercita atribuţiile menţionate la alin. (1) în temeiul urmãtoarelor principii:
a) armonizarea strategiilor şi politicilor în domeniul gospodãriei comunale cu cele privind dezvoltarea socio-economicã, urbanismul şi amenajarea teritoriului, protecţia şi conservarea mediului;
b) descentralizarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã şi consolidarea autonomiei locale privind înfiinţarea, organizarea, monitorizarea şi controlul activitãţii din domeniul serviciilor publice;
c) elaborarea strategiilor şi politicilor locale cu privire la aceste servicii în temeiul principiului subsidiaritãţii;
d) implementarea în sfera serviciilor publice de gospodãrie comunalã a mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu concurential, atragerea capitalului privat, promovarea formelor de gestiune delegatã;
e) întãrirea capacitãţii decizionale şi manageriale a autoritãţilor administraţiei publice locale în exercitarea atribuţiilor acestora privind înfiinţarea, coordonarea şi controlul functionarii serviciilor publice de gospodãrie comunalã;
f) promovarea parteneriatului şi asocierii intercomunale pentru înfiinţarea şi exploatarea unor sisteme tehnico-edilitare zonale;
g) promovarea parteneriatului şi asocierii autoritãţilor administraţiei publice locale şi a operatorilor de gospodãrie comunalã cu capital privat - roman sau strãin - pentru finanţarea, creditarea şi exploatarea în comun a unor servicii publice de gospodãrie comunalã;
h) descentralizarea serviciilor publice, restrangerea şi reglementarea ariilor unde prevaleazã condiţiile de monopol natural;
i) stabilirea cadrului legal în fixarea tarifelor şi urmãrirea evoluţiei acestora pentru serviciile publice cu caracter de monopol natural.
(4) Guvernul va sprijini autoritãţile administraţiei publice locale pentru înfiinţarea şi organizarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã, la solicitarea acestora, în scopul administrãrii eficiente a serviciilor respective. Sprijinul va fi acordat prin departamentele specializate ale autoritãţilor administraţiei publice centrale competente, sub forma asistenţei tehnice şi financiare.

CAP. 3
Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã

SECŢIUNEA 1
Administrarea şi gestionarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã

ART. 15
Organizarea, conducerea, administrarea, gestionarea, coordonarea şi controlul functionarii serviciilor publice de gospodãrie comunalã sunt atribute ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 16
(1) Gestiunea serviciilor publice de gospodãrie comunalã se poate organiza în urmãtoarele modalitãţi:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegatã.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de gospodãrie comunalã se face prin hotãrâre a autoritãţilor administraţiei publice locale, în funcţie de natura serviciului, de interesele actuale şi de perspectiva ale unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi de mãrimea şi complexitatea sistemelor publice de gospodãrie comunalã.
ART. 17
(1) În cadrul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asuma nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, administrarea şi gestionarea serviciilor publice de gospodãrie comunalã.
(2) Gestiunea directa se realizeazã prin compartimente specializate organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local, autorizate conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a).
(3) Desfãşurarea activitãţilor specifice fiecãrui serviciu public de gospodãrie comunalã, organizat şi exploatat în sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare. Regulamentul de organizare şi funcţionare se elaboreazã de compartimentul specializat şi se aproba de consiliul local.
ART. 18
(1) În cazul gestiunii delegate autoritãţile administraţiei publice locale pot apela, pentru realizarea serviciilor, la unul sau mai mulţi operatori de servicii publice, cãrora le încredinţeazã - în baza unui contract de delegare a gestiunii - gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum şi administrarea şi exploatarea sistemelor publice tehnico-edilitare necesare în vederea realizãrii acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face în condiţiile legii.
(3) În conformitate cu competentele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de gospodãrie comunalã, precum şi dreptul de a urmãri, de a controla şi de a supraveghea:
a) modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c) parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitar-urbana încredinţatã prin contractul de concesionare;
e) modul de formare şi de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice.
ART. 19
Desfãşurarea activitãţilor specifice fiecãrui serviciu public de gospodãrie comunalã, organizat şi realizat în sistemul de delegare a gestiunii, se face pe baza de contract.

SECŢIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã

ART. 20
(1) Operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã sunt societãţi comerciale autorizate sa furnizeze/sa presteze servicii publice în condiţiile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, în temeiul prezentei legi.
(2) Operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã beneficiazã, în temeiul prezentei legi, de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
(3) Operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã a cãror activitate se desfãşoarã într-un domeniu aflat sub coordonarea unei autoritãţi naţionale de reglementare vor fi atestaţi de aceasta.
(4) Delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodãrie comunalã cãtre operatori atestaţi se va face în condiţii de transparenta, prin licitaţie publica organizatã conform legii.
ART. 21
(1) Societãţile comerciale de gospodãrie comunalã aflate sub autoritatea administraţiei publice locale pot fi privatizate în condiţiile legii.
(2) Acţiunile societãţilor comerciale de gospodãrie comunalã, deţinute de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, vor fi transferate în proprietatea privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. În acelaşi termen bunurile aparţinând domeniului public a cãror valoare a fost inclusã în aceste acţiuni vor fi reintegrate în patrimoniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 22
(1) Societãţile comerciale de gospodãrie comunalã înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale, conform legii, în funcţie de limitele teritoriale în care acţioneazã, pot fi de interes local, respectiv judeţean.
(2) Societãţile comerciale de gospodãrie comunalã de interes local se afla sub coordonarea consiliilor locale şi se organizeazã pentru unul sau mai multe servicii de utilitate publica, în funcţie de mãrimea localitãţilor, de gradul de echipare tehnico-edilitara a acestora şi de alţi factori specifici locali.
(3) Societãţile comerciale de gospodãrie comunalã de interes judeţean se organizeazã, de regula, sub autoritatea consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru urmãtoarele activitãţi:
a) construirea, întreţinerea, modernizarea şi exploatarea drumurilor şi podurilor de interes judeţean;
b) alimentarea cu apa, respectiv canalizarea şi epurarea apelor uzate în sistem regional;
c) producerea şi distribuţia energiei termice în sistem regional;
d) colectarea, transportul, valorificarea, depozitarea şi neutralizarea deşeurilor menajere în sistem regional;
e) alimentarea cu gaze naturale în sistem regional;
f) producerea, transportul şi alimentarea cu energie electrica în sistem regional;
g) transportul de persoane, inclusiv transportul de elevi între localitãţile judeţului.
(4) Societãţile comerciale de gospodãrie comunalã înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale îşi pot desfasura activitatea şi în alte limite teritoriale, participând astfel la dezvoltarea pieţei libere a operatorilor furnizori/prestatori de servicii.
(5) În cazul prestãrii mai multor tipuri de servicii operatorul va tine o evidenta separatã a activitãţilor desfãşurate, cu o contabilitate distinctã pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare, dupã caz, astfel încât activitãţile sale din diferite sectoare sa fie uşor de evaluat, monitorizat şi controlat.
ART. 23
(1) Se înfiinţeazã Autoritatea Nationala de Reglementare pentru serviciile publice de gospodãrie comunalã, care funcţioneazã în condiţii de monopol natural.
(2) Autoritatea Nationala de Reglementare este instituţie publica cu personalitate juridicã şi funcţioneazã sub coordonarea Ministerului Administraţiei Publice. Autoritatea este finanţatã din fondurile extrabugetare obţinute din acordarea licenţelor de atestare/autorizare, precum şi din alte activitãţi prevãzute de lege.
(3) Autoritatea Nationala de Reglementare îşi desfãşoarã activitatea în temeiul urmãtoarelor principii:
a) promovarea eficientei economice în sectorul serviciilor publice de gospodãrie comunalã şi protejarea intereselor consumatorilor;
b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu din partea autoritãţilor administraţiei publice locale pentru toţi operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã;
c) conservarea resurselor şi protecţia mediului.
(4) Autoritatea Nationala de Reglementare are urmãtoarele atribuţii principale:
a) atestarea/autorizarea operatorilor de servicii publice de gospodãrie comunalã;
b) culegerea de informaţii privind activitatea operatorilor de servicii publice de gospodãrie comunalã şi publicarea acestora;
c) controlul documentelor şi evidentelor operatorilor de servicii publice de gospodãrie comunalã;
d) stabilirea mecanismului de ajustare a tarifelor în condiţiile respectãrii contractelor de delegare a gestiunii;
e) efectuarea de ajustari de tarife la cererea uneia dintre pãrţile contractante, în condiţiile legii;
f) soluţionarea conflictelor dintre operatorul şi consumatorul de servicii publice de gospodãrie comunalã;
g) solicitarea de la operatorii de servicii a programelor de imbunatatire a activitãţii, în cazul în care prestaţiile acestora nu corespund parametrilor stabiliţi în licenta de operare, respectiv în contractul de delegare a gestiunii;
h) retragerea licenţelor de operare, în cazul în care operatorul de servicii publice de gospodãrie comunalã refuza sa ia mãsuri în vederea îmbunãtãţirii activitãţii.
(5) Autoritatea Nationala de Reglementare îşi exercita prerogativele conferite prin prezenta lege fata de toţi operatorii, indiferent de forma în care se desfãşoarã gestiunea serviciului în cadrul comunitãţii locale respective.
(6) Modul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Naţionale de Reglementare se va stabili prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice.
ART. 24
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.

CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 25
(1) Persoanele fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor de gospodãrie comunalã, precum şi persoanele juridice consumatoare de energie electrica şi termica, gaze naturale şi combustibili sunt obligate sa achite contravaloarea facturilor reprezentând serviciile prestate, respectiv utilitatile furnizate, în termen de 30 de zile de la data emiterii facturii.
(2) Întârzierea în achitarea sumelor datorate, dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1), atrage majorãri de întârziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaţiilor fata de bugetul de stat; valoarea penalitatilor nu va depãşi cuantumul debitului şi se constituie venit al prestatorului.
(3) Dacã sumele datorate, inclusiv majorãrile, nu au fost achitate în termen de 30 de zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), furnizorul/prestatorul de servicii publice poate suspenda executarea contractului, cu un preaviz de 5 zile lucrãtoare.
(4) Reluarea furnizarii/prestãrii serviciului se va face în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii; cheltuielile aferente suspendãrii, respectiv reluarii furnizarii/prestãrii serviciului vor fi suportate de abonat.
ART. 26
Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 2 alin. (3), art. 9 alin. (2) şi a art. 23 alin. (6), care intra în vigoare de la data publicãrii.
ART. 27
Reglementãrile legale necesare în vederea aplicãrii prevederilor prezentei legi se vor elabora de Guvern în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 28
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea gospodãriei comunale nr. 4/1981 , publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 9 iulie 1981, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 14 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016