Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 324 din 8 iulie 2003  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 324 din 8 iulie 2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 514 din 16 iulie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 57 din 16 august 2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde: cercetarea fundamentalã, cercetarea aplicativa, dezvoltarea tehnologicã şi inovarea.
(2) Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul ordonanţei sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta."
2. La articolul 4 alineatul (2), dupã litera d) se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) conducerea, în cazuri deosebite, a unor programe de cercetare-dezvoltare şi inovare sau pãrţi din acestea."
3. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Sistemul naţional de cercetare-dezvoltare este constituit din ansamblul unitãţilor şi instituţiilor de drept public şi de drept privat care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea."
4. La articolul 7, partea introductivã şi litera c) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare face parte sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional, care cuprinde urmãtoarele categorii de unitãţi de drept public, acreditate în acest sens, conform prevederilor prezentei ordonanţe:
..................................................................
c) instituţii de învãţãmânt superior acreditate sau structuri ale acestora;"
5. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - În sistemul naţional de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, în afarã unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la art. 7, şi urmãtoarele categorii de unitãţi şi instituţii:
A. Unitãţile şi instituţiile de drept public:
a) institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome sau ale administraţiei publice centrale şi locale;
c) centre internaţionale de cercetare-dezvoltare înfiinţate în baza unor acorduri internaţionale;
d) alte instituţii publice sau structuri ale acestora, care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea.
B. Unitãţile şi instituţiile de drept privat:
a) unitãţi de cercetare-dezvoltare organizate ca societãţi comerciale;
b) societãţi comerciale, precum şi structurile acestora care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea;
c) instituţii de învãţãmânt superior private acreditate sau structuri ale acestora;
d) organizaţii neguvernamentale care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea."
6. Articolul 9 se abroga.
7. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi la art. 8 lit. A înfiinţeazã Consiliul ştiinţific, care participa la elaborarea strategiei unitãţii şi a programelor proprii de cercetare-dezvoltare, precum şi la luarea mãsurilor privind realizarea acestora."
8. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Realizarea unor servicii sau activitãţi de microproducţie de cãtre unitãţile şi instituţiile prevãzute la art. 7 şi la art. 8 lit. A se asigura şi prin asociere în participaţiune numai în scopul stimulãrii transferului rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor legale corespunzãtoare, cu aprobarea organului administraţiei publice centrale sub autoritatea cãruia funcţioneazã şi a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
9. La articolul 14, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul brevetelor de invenţie cu obiect care se încadreazã în categoria celor prevãzute la alin. (3) sau care conţin informaţii clasificate, calitatea de titular al acestora se transmite institutelor naţionale sau instituţiilor publice de cercetare-dezvoltare desemnate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
10. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Rezultatele cercetãrilor care sunt proprietate publica a statului se pot utiliza în cadrul cooperãrii internaţionale, în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi cu aprobarea Guvernului."
11. La articolul 16, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) adoptarea unor structuri organizatorice şi a unui management performanţe, urmând cele mai bune practici utilizate pe plan mondial;"
12. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Institutul naţional de cercetare-dezvoltare - INCD, reglementat prin prezenta ordonanta, denumit în continuare institut naţional, reprezintã o forma de organizare institutionala specifica activitãţilor de cercetare-dezvoltare, cu scopul de a asigura desfãşurarea acestor activitãţi, precum şi consolidarea competentei ştiinţifice şi tehnologice în domeniile de interes naţional, stabilite în acord cu strategia de dezvoltare a României.
(2) Institutul naţional este persoana juridicã romana care are ca obiect principal activitatea de cercetare-dezvoltare şi care funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenta contabila în regim economic.
(3) Institutul naţional are patrimoniu propriu şi administreazã patrimoniul public şi privat al statului pentru asigurarea desfãşurãrii activitãţii şi funcţioneazã în coordonarea unui organ de specialitate al administraţiei publice centrale.
(4) Institutul naţional participa la elaborarea strategiilor de dezvoltare în domeniul specific, desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Strategia nationala de cercetare, constituie baze de competenta ştiinţificã şi tehnologicã, de expertiza, de perfecţionare a resurselor umane şi de documentare ştiinţificã şi tehnica.
(5) Institutul naţional poate desfasura, în secundar, activitãţi comerciale şi de producţie, conform regulamentului propriu, şi se poate inregistra la registrul comerţului ca INCD.
(6) Formele de organizare ale celorlalte categorii de unitãţi şi instituţii prevãzute la art. 7 şi 8 sunt reglementate prin legi specifice."
13. La articolul 18, alineatele (1), (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Înfiinţarea institutului naţional se face prin hotãrâre a Guvernului, pe baza rezultatelor evaluãrii privind îndeplinirea condiţiilor pentru acreditare, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea organului administraţiei publice centrale coordonator în domeniul de activitate al unitãţii.
................................................................
(3) Evaluarea capacitãţii de cercetare-dezvoltare pentru acreditare ca institut naţional se realizeazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(4) Evaluarea, atestarea şi acreditarea ca institut naţional se fac potrivit prevederilor art. 33."
14. La articolul 19, alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a institutului naţional se întocmeşte pe baza regulamentului-cadru, elaborat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
...................................................................
(4) Institutul naţional poate infiinta în cadrul structurii organizatorice subunitati cu sau fãrã personalitate juridicã, necesare realizãrii obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile functionale din cadrul institutului naţional, precum şi cu terţii sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a institutului naţional."
15. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Institutul naţional prevãzut la art. 7 este sprijinit financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investiţii, dotãri cu aparatura, echipamente, instalaţii şi altele asemenea, respectându-se prevederile legale în vigoare."
16. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare sau reorganizare a institutului naţional se stabilesc bunurile din domeniul public prevãzute de <>Legea nr. 213/1998 , cu modificãrile ulterioare, bunurile din proprietatea privatã a statului, administrate de institut, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, dupã caz.
(2) Institutul naţional administreazã, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publica şi privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii."
17. La articolul 25, litera b) a alineatului (1) şi alineatul (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) pana la 60% se poate utiliza pentru finanţarea dezvoltãrii institutului naţional, în conformitate cu planul de investiţii şi dotãri ale acestuia, aprobat de organul administraţiei publice centrale coordonator;
....................................................................
(2) În situaţia în care sumele prevãzute la alin. (1) nu sunt utilizate cu destinaţia stabilitã prin prezenta ordonanta, ele se reporteazã în vederea utilizãrii în anul urmãtor."
18. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Menţinerea şi dezvoltarea potenţialului uman de cercetare-dezvoltare şi a bazei de cunoştinţe în domeniu reprezintã un atribut important al politicii de cercetare, susţinut cu prioritate prin programele privind resursele umane."
19. La articolul 31, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Studenţii din instituţiile de învãţãmânt superior acreditate şi doctoranzii pot face parte din colectivele de cercetare şi participa efectiv la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de cercetare. Studenţii şi doctoranzii care participa la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de cercetare pot fi remuneraţi conform legii."
20. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Cercetatorii ştiinţifici gradul I, având titlul de doctor, pot fi conducatori de doctorat în instituţiile organizatoare, conform legii."
21. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"Evaluarea activitãţii de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã"
22. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Evaluarea, atestarea şi acreditarea unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la art. 7 şi 8 se realizeazã de cãtre Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, dacã legile speciale nu prevãd altfel.
(2) Conform prevederilor alin. (1), Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior se reorganizeazã în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(3) Criteriile, standardele şi metodologiile pentru evaluare în vederea atestarii şi acreditãrii se elaboreazã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prin Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, în termen de 120 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
23. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior este un organism fãrã personalitate juridicã şi se organizeazã în coordonarea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se stabileşte componenta, se aproba regulamentul de organizare şi funcţionare şi structura organelor de lucru ale Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(3) Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior asigura evaluarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare şi propune atestarea sau acreditarea unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la art. 7 şi 8 şi, dupã caz, neacordarea ori retragerea atestarii sau acreditãrii.
(4) Componenta şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale organismelor de evaluare şi atestare ale Academiei Romane şi ale academiilor de ramura se stabilesc conform legislaţiei specifice acestora."
24. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru activitatea desfasurata în afarã activitãţii de baza, membrii Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi, în funcţie de numãrul orelor efectiv lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãţile bugetare. Sumele necesare se prevãd în bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
25. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Atestarea capacitãţii de a desfasura activitãţi de cercetare-dezvoltare şi inovare este obligatorie pentru unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare care doresc sa participe la aceste activitãţi finanţate din fonduri publice.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica dupã un an de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 33 alin. (3).
(3) Dupã intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 33 alin. (3), unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare existente, inclusiv structurile subordonate acestora, pot solicita atestarea capacitãţii lor autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sau Academiei Romane şi academiilor de ramura, pentru domeniile de responsabilitate ale acestora."
26. La articolul 38, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) sa raporteze anual autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare rezultatele şi performanţele ştiinţifice. Impactul acestora în economie şi în societate trebuie sa fie dat publicitãţii prin orice mijloace posibile, pentru o informare cat mai larga."
27. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Strategia nationala de cercetare-dezvoltare şi Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare "
28. La articolul 41, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) planuri de cercetare ale autoritãţilor publice centrale şi locale, denumite în continuare planuri sectoriale;"
29. La articolul 42, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) coordonarea, corelarea şi realizarea politicilor naţionale în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi al cunoaşterii;
............................................................
c) coerenta şi continuitatea activitãţilor din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al cunoaşterii şi inovarii."
30. La articolul 43, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Programele cuprinse în Planul naţional se elaboreazã, se evalueaza şi se detaliazã anual de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
31. La articolul 44, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Colegiul consultativ are în componenta reprezentanţi propuşi de comunitatile ştiinţifice, de ministere, de marii agenţi economici şi este organizat pe comisii, corespunzãtor principalelor domenii de specialitate. Structura este aprobatã prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe o durata de 4 ani."
32. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - Planul naţional, inclusiv resursele financiare necesare, este elaborat şi administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se aproba prin hotãrâre a Guvernului şi se finanţeazã în sistem multianual. Cheltuielile anuale pentru realizarea Planului naţional se aproba prin bugetul de stat, în concordanta cu finanţarea multianuala angajata prin programele componente ale Planului naţional. Alocarea sumelor anuale pe programele componente ale Planului naţional se face prin ordin al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
33. La articolul 46, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La elaborarea planurilor sectoriale se solicita propuneri de teme de cercetare de la marii agenţi economici din domeniu, de la unitãţile de cercetare, instituţii de învãţãmânt superior, patronate, sindicate, asociaţii profesionale şi alte structuri ale societãţii civile importante pentru domeniul respectiv."
34. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Conducerea programelor prevãzute în Planul naţional se poate face direct sau se atribuie de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare unitãţilor şi instituţiilor cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare, academiilor de ramura, instituţiilor de învãţãmânt superior acreditate, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi agenţilor economici, pe baza de criterii de capabilitate în sistem competitional sau în mod direct.
(2) În vederea optimizarii activitãţii de conducere de programe se înfiinţeazã Centrul Naţional de Management Programe, instituţie publica cu personalitate juridicã, cu finanţare extrabugetara, în subordinea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Management Programe se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Veniturile extrabugetare ale Centrului Naţional de Management Programe provin din activitatea de conducere a programelor finanţate din surse interne sau/şi internaţionale, precum şi din alte activitãţi conexe. Sumele rãmase necheltuite din aceste venituri la sfârşitul anului se reporteazã pentru anul urmãtor.
(4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct, în cazuri bine motivate, Centrului Naţional de Management Programe conducerea de programe prevãzute în Planul naţional.
(5) Conducerea programelor şi a proiectelor finanţate în sistem competitional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza urmãtoarelor proceduri de selectare a contractorilor:
a) licitaţie sau, dupã caz, proceduri competitionale simplificate, dacã urmeazã sa fie selectat un singur contractor, pentru procurarea serviciilor de conducere a programelor, serviciilor de conducere a unor proiecte de mare complexitate, bunurilor sau altor servicii;
b) evaluarea propunerilor de proiecte, dacã urmeazã sa fie selectaţi mai mulţi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere şi/sau execuţie a proiectelor de cercetare-dezvoltare şi de inovare.
(6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile şi bunurile prevãzute la alin. (5) se poate face în mod direct, în situaţiile în care acestea nu pot fi procurate din mai multe surse.
(7) Atribuirea conducerii programelor şi realizãrii lucrãrilor se face pe baza contractualã, conform normelor metodologice prevãzute la art. 60 alin. (2).
(8) Orice program are un singur conducãtor de program."
35. La articolul 48, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) fonduri provenite din programe şi/sau cooperãri internaţionale;"
36. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - (1) Fondurile alocate anual în bugetul de stat la capitolul <<Cercetare ştiinţificã>> reprezintã o prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Activitãţilor de cercetare-dezvoltare finanţate sau cofinantate din fonduri publice li se aplica cota zero pentru taxa pe valoarea adãugatã.
(3) Din bugetul de stat se aloca fonduri pentru acţiuni finanţate pe baza de programe, precum şi pentru celelalte cheltuieli, stabilite în condiţiile legii, în cuantum minim de 0,8% din P.I.B., asigurându-se, în perioada urmãtoare, o creştere a acestora în concordanta cu tendintele înregistrate în ţãrile din Uniunea Europeanã.
(4) Fondurile alocate de la bugetul de stat se utilizeazã cu prioritate pentru finanţarea obiectivelor din Strategia nationala şi Planul naţional, precum şi pentru finanţarea activitãţilor unitãţilor de cercetare care obţin finanţare parţialã pe programe internaţionale, la care statul roman contribuie cu fonduri, conform acordurilor încheiate cu partenerii strãini.
(5) Se finanţeazã de la bugetul de stat, prin fonduri alocate în acest scop, cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea, dezafectarea şi paza instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional, în limita fondurilor bugetare alocate anual.
(6) Cheltuielile necesare pentru realizarea sau achiziţionarea de noi instalaţii şi obiective speciale de interes naţional, precum şi cheltuielile necesare pentru dezvoltarea instalaţiilor şi obiectivelor existente reprezintã cheltuieli de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat. Aceste cheltuieli se cuprind în proiectele bugetului de stat, pe baza listei de investiţii, elaborata de ordonatorii principali de credite, la propunerea institutelor naţionale din coordonarea acestora şi cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Lista instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional pentru care se aloca fonduri de la bugetul de stat se stabileşte şi se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(8) Conducerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba prin ordin criteriile de selectare a instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional."
37. La articolul 50, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
"(3) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare, prevãzute la art. 7 lit. b), c) şi d), pot fi sprijinite financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investiţii, dotãri cu aparatura, echipamente şi instalaţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
38. La articolul 58, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - (1) Categoriile de cheltuieli pentru activitãţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovarii, finanţate de la bugetul de stat, se stabilesc prin norme metodologice elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
39. La articolul 58 alineatul (3), dupã litera k) se introduc literele l) şi m) cu urmãtorul cuprins:
"l) cheltuieli pentru demontarea şi/sau dezafectarea instalaţiilor de cercetare-dezvoltare;
m) cheltuieli pentru reparaţii curente, reparaţii capitale şi consolidãri ale bunurilor proprietate a statului, aflate în administrarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7."
40. Articolul 60 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Programele, proiectele de cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi acţiunile cuprinse în Planul naţional, în planurile sectoriale şi în programele-nucleu finanţate din surse bugetare se realizeazã pe baza de contracte de finanţare.
(2) Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor prevãzute la alin. (1) se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
41. La articolul 64, alineatele (1), (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) Costurile prevãzute la art. 63 sunt cuprinse în antecalcul şi se deconteazã la nivelul acceptat prin semnarea contractului de finanţare. În acest caz, contractul de finanţare se considera, în sensul legii, act justificativ de decontare a cheltuielilor prevãzute la art. 63.
(2) În situaţia în care executantul, altul decât o instituţie publica finanţatã integral de la bugetul de stat, obţine economii fata de costurile acceptate prin contractul de finanţare, acestea rãmân la dispoziţia sa, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Plafoanele în baza cãrora se calculeazã costurile salariale se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
42. La articolul 65, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Recuperarea avansului se face dupã cum urmeazã:
a) recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. a) se face cu ocazia plãţii sumei aferente perioadei corespunzãtoare initierii programului/proiectului şi elaborãrii documentelor de planificare şi programare ale acestuia;
b) recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) se face cu ocazia plãţii sumei aferente fiecãrei perioade stabilite conform programãrii."
43. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - Într-un singur an, nivelul alocat de la bugetul de stat pentru finanţarea programului-nucleu de cercetare-dezvoltare, propriu unei unitãţi sau unei instituţii prevãzute la art. 67, nu poate fi mai mic de 20% şi nu poate depãşi 60% din veniturile din activitatea de cercetare-dezvoltare din anul anterior, exprimate în termeni reali."
44. La articolul 71, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) stimularea realizãrii temelor de cercetare-dezvoltare de echipe comune din unitãţi, institute de cercetare-dezvoltare, academii şi instituţii de învãţãmânt superior;"
45. Articolul 73 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - (1) Agenţii economici care realizeazã importuri de tehnologii şi utilaje, finanţate din fonduri bugetare, fonduri ale societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat sau din credite garantate de Guvern, vor solicita unitãţilor şi instituţiilor de cercetare-dezvoltare de profil atestate analiza independenta a tehnologiilor şi a utilajelor care urmeazã sa se importe, din punct de vedere al tehnicitatii, al caracterului novator şi de viabilitate, al compatibilitatilor cu ceea ce exista în ţara în ramura respectiva, precum şi al altor aspecte legate de avantajele tehnologiilor respective, în condiţiile naţionale specifice.
(2) Importurile realizate de unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi la art. 8 lit. A, necesare activitãţilor de cercetare-dezvoltare, sunt scutite de taxe vamale şi au cota zero pentru taxa pe valoarea adãugatã."
46. La articolul 74 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) brevete de invenţie, certificate de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi altele asemenea;"
47. La articolul 75, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 75. - (1) Rezultatele cercetãrilor obţinute pe baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice aparţin persoanelor juridice executante şi ordonatorului principal de credite, în egala mãsura, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel."
48. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Înregistrarea rezultatelor cercetãrii în evidenta contabila se face distinct, cu excepţia celor prevãzute la art. 74 alin. (1) lit. b), la valoarea simbolica de 1 leu, de cãtre persoanele juridice executante, care rãspund, potrivit legii, de luarea mãsurilor necesare în vederea conservãrii, depozitarii, pãstrãrii, valorificãrii, refolosirii sau casãrii, dupã caz, a acestora. Se înregistreazã în patrimoniu, potrivit legislaţiei în vigoare, achiziţiile efectuate în vederea executãrii contractului, care nu au fost inglobate în rezultatele cercetãrii."
49. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 77. - Toate rezultatele cercetãrii se înscriu într-un registru special de evidenta, constituit pe baza prezentei ordonanţe, de cãtre fiecare dintre persoanele juridice executante. Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va stabili modelul de registru special şi metodologia de înregistrare corespunzãtoare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe."
50. La articolul 78, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru rezultatele cercetãrii finanţate din fonduri publice prin Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, care aparţin domeniului apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, organele administraţiei publice centrale coordonatoare ale domeniului, împreunã cu autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, vor decide asupra înstrãinãrii, închirierii sau concesionarii acestora pentru satisfacerea unor interese naţionale."
51. La articolul 79, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 79. - (1) Transmiterea cu orice titlu, cãtre terţe persoane, a rezultatelor cercetãrilor obţinute în cadrul contractelor finanţate din fonduri publice se face în condiţiile stabilite prin contract, de cãtre ordonatorul principal de credite.
.......................................................................
(3) Rezultatele cercetãrii pot fi casate conform reglementãrilor legale în vigoare, cu excepţia celor prevãzute la art. 74 alin. (1) lit. b)."
52. La articolul 81, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Agenţii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de contract, rezultatele cercetãrii, cu excepţia celor prevãzute la art. 74 alin. (1) lit. b), şi pot primi din fonduri publice, în regim de cofinantare, o suma de pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicãrii rezultatelor selectate. Contractele vor conţine clauze asiguratorii în vederea realizãrii transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala şi neinstrainarea rezultatelor cercetãrii preluate."
53. Articolul 84 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - (1) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi 8 beneficiazã de reducerea cu 50% a baremelor stabilite pentru criteriile legate de cifra de afaceri şi garanţiile cerute în achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii, precum şi a taxelor de înscriere în sistemul de licitaţie electronica.
(2) Unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi 8, care elaboreazã brevete de invenţie în calitate de titular, beneficiazã de reduceri de 80% privind toate taxele de brevetare şi de menţinere în vigoare a brevetului.
(3) Prevederile art. 26 se aplica în mod corespunzãtor şi celorlalte unitãţi şi instituţii de cercetare-dezvoltare menţionate la art. 7 şi 8."
54. La articolul 86, alineatele (2) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Initiativa constituirii unei entitãţi din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic poate aparţine autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale, unitãţilor de cercetare, instituţiilor de învãţãmânt superior, camerelor de comerţ şi industrie, asociaţiilor patronale şi profesionale, precum şi agenţilor economici cu sediul în România.
...................................................................
(5) Constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entitatilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de sustinere a acestora se fac în conformitate cu norme metodologice specifice, elaborate de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului."
55. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - În vederea stimulãrii dezvoltãrii tehnologice şi a inovarii la nivelul agenţilor economici, în acord cu prevederile art. 83 şi 87, se înfiinţeazã, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, prin hotãrâre a Guvernului, Societatea de investiţii pentru transfer tehnologic şi dezvoltare, societate comercialã a carei administrare este încredinţatã unui organism creat în acest scop, din care fac parte reprezentanţi ai Guvernului şi ai investitorilor, în subordinea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
56. Dupã articolul 90 se introduce articolul 91 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - Partea din veniturile institutului naţional care depãşeşte cheltuielile dupã plata impozitului pe profit şi dupã acoperirea pierderilor contabile, realizatã la nivelul anului 2002, se repartizeazã potrivit prevederilor art. 25."
57. Anexa va avea urmãtorul cuprins:

"ANEXA

DEFINIŢII

1. Cercetarea fundamentalã - activitatea desfasurata, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi cu privire la fenomene şi procese, precum şi în vederea formularii şi verificãrii de ipoteze, modele conceptuale şi teorii.
2. Cercetarea aplicativa - activitatea destinatã, în principal, utilizãrii cunoştinţelor ştiinţifice pentru perfecţionarea sau realizarea de noi produse, tehnologii şi servicii.
3. Dezvoltarea tehnologicã este formatã din activitãţile de inginerie a sistemelor şi de inginerie tehnologicã, prin care se realizeazã aplicarea şi transferul rezultatelor cercetãrii cãtre agenţii economici, precum şi în plan social, având ca scop introducerea şi materializarea de noi tehnologii, produse, sisteme şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente, şi care cuprinde:
a) cercetarea precompetitiva, ca activitate orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru noi produse, procese ori servicii, incluzând fabricarea modelului experimental şi a prototipului, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale;
b) cercetarea competitivã, ca activitate orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii precompetitive în produse, procese şi servicii care pot rãspunde, în mod direct, cererii pieţei, incluzând şi activitãţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologicã.
4. Inovare - activitate orientata cãtre generarea, asimilarea şi valorificarea rezultatelor cercetãrii-dezvoltãrii în sfera economicã şi socialã.
5. Inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs nou sau cu unele caracteristici imbunatatite în mod semnificativ, astfel încât sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite.
6. Inovarea tehnologicã - introducerea în circuitul economic a unui proces sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativã a celor existente, inclusiv îmbunãtãţirea metodelor de gestiune şi organizare a muncii.
7. Transfer tehnologic - ansamblul de activitãţi desfãşurate cu sau fãrã baza contractualã, pentru a disemina informaţii, a acorda consultanţa, a transmite cunoştinţe, a achizitiona utilaje şi echipamente specifice, în scopul introducerii în circuitul economic a rezultatelor cercetãrii, transformate în produse comerciale şi servicii.
8. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetãrii competitive ajung sa fie utilizate, conform cerinţelor activitãţii industriale sau comerciale, în viata socialã, economicã şi culturalã.
9. Diseminare - transmiterea informaţiilor, a experienţei şi a bunelor practici, precum şi cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea celor care vor sa-şi creeze întreprinderi inovative şi pentru sprijinirea proiectelor inovative.
10. Absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba inovarea, în mod deosebit în întreprinderi, de a utiliza, de a transforma şi de a largi cunoştinţele despre rezultatele inovarii, în scopul de a se extinde posibilitatea aplicãrii acestor rezultate în noi produse, procese sau servicii.
11. Plan naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare - instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, al inovarii şi prin care asigura corelarea acestora.
12. Plan sectorial - instrument prin care organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi academiile realizeazã politica de cercetare menita sa asigure dezvoltarea domeniului coordonat şi creşterea eficientei activitãţilor.
13. Program de cercetare-dezvoltare-inovare - component al Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, alcãtuit dintr-un set de obiective care au legatura între ele şi cãrora le pot corespunde subprograme. Prin program se urmãreşte implementarea unei politici într-un domeniu specific. Realizarea programului se efectueazã prin intermediul proiectelor.
14. Obiectiv în program - necesitate a unui sector sau domeniu al societãţii, a carei rezolvare implica mai multe discipline în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii. Realizarea obiectivului se face prin intermediul proiectelor de cercetare-dezvoltare.
15. Proiect de cercetare-dezvoltare - modalitatea de atingere a unui obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevãzut sa se realizeze într-o perioada determinata utilizând resursele alocate şi cãruia îi este atasat un set propriu de reguli, obiective şi activitãţi.
16. Program-nucleu de cercetare - program propriu al institutelor naţionale sau al instituţiilor publice de cercetare-dezvoltare care fac parte din sistemul de cercetare de interes naţional, care poate fi finanţat direct de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componenta a proiectelor de cercetare-dezvoltare care are un obiectiv concret ce trebuie atins în cursul unui an.
18. Raport de cercetare-dezvoltare - document tehnico-ştiinţific care prezintã obiectivul şi rezultatele activitãţilor desfãşurate în cadrul unei lucrãri de cercetare, precum şi acţiunile concrete pentru valorificarea rezultatelor obţinute.
19. Atestare - proces de confirmare a unui nivel de competenta acceptabil unei unitãţi în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, conform unei proceduri specifice bazate pe criterii şi standarde.
20. Acreditare - proces prin care se recunoaşte şi se garanteazã ca o unitate de cercetare-dezvoltare corespunde unor criterii şi standarde de competenta în domeniu, care-i permit sa facã parte din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional."
ART. II
<>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 26 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Bucureşti, 8 iulie 2003.
Nr. 324.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016