Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 324 din 14 iulie 2006  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 324 din 14 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 20 iulie 2006
LEGE nr. 324 din 14 iulie 2006
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 20 iulie 2006


Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
<>Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 48/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, naţionalitate, etnie, limba, religie, categorie socialã, convingeri, sex, orientare sexualã, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare HIV, apartenenţa la o categorie defavorizatã, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea, înlãturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitãrii, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice."
2. La articolul 2, dupã alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmãtorul cuprins:
"(9) Comportamentul discriminatoriu prevãzut la alin. (1)-(5) atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, în condiţiile legii."
3. Articolul 19^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1 . - Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii, denumit în continuare Consiliul, este autoritatea de stat în domeniul discriminarii, autonomã, cu personalitate juridicã, aflatã sub control parlamentar şi totodatã garant al respectãrii şi aplicãrii principiului nediscriminarii, în conformitate cu legislaţia interna în vigoare şi cu documentele internaţionale la care România este parte."
4. Articolul 19^3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19^3 . - (1) Consiliul este responsabil cu aplicarea şi controlul respectãrii prevederilor prezentei legi în domeniul sau de activitate, precum şi în ceea ce priveşte armonizarea dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminarii.
(2) Consiliul elaboreazã şi aplica politici publice în materia nediscriminarii. În acest sens, Consiliul va consulta autoritãţile publice, organizaţiile neguvernamentale, sindicatele şi alte entitãţi legale care urmãresc protecţia drepturilor omului sau care au un interes legitim în combaterea discriminarii."
5. La articolul 19^4 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Consiliul isi exercita competentele la sesizarea unei persoane fizice sau juridice ori din oficiu."
6. Dupã articolul 19^4 se introduc şase noi articole, articolele 19^5 - 19^10 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^5 . - (1) Persoana care se considera discriminata poate sesiza Consiliul în termen de un an de la data sãvârşirii faptei sau de la data la care putea sa ia cunostinta de sãvârşirea ei.
(2) Consiliul soluţioneazã sesizarea prin hotãrâre a Colegiului director prevãzut la art. 19^8 alin. (1).
(3) Prin cererea introdusã potrivit alin. (1), persoana care se considera discriminata are dreptul sa solicite înlãturarea consecinţelor faptelor discriminatorii şi restabilirea situaţiei anterioare discriminarii.
(4) Colegiul director al Consiliului dispune mãsurile specifice constatãrii existenţei discriminarii, cu citarea obligatorie a pãrţilor. Citarea se poate face prin orice mijloc care asigura confirmarea primirii. Neprezentarea pãrţilor nu impiedica soluţionarea sesizãrii.
(5) Acţiunea de investigare întreprinsã de Colegiul director se desfãşoarã la sediul instituţiei sau în alt loc stabilit de acesta.
(6) Persoana interesatã are obligaţia de a dovedi existenta unor fapte care permit a se presupune existenta unei discriminãri directe sau indirecte, iar persoanei impotriva cãreia s-a formulat sesizarea îi revine sarcina de a dovedi ca faptele nu constituie discriminare. În fata Colegiului director se poate invoca orice mijloc de proba, inclusiv înregistrãri audio şi video sau date statistice.
(7) Hotãrârea Colegiului director de soluţionare a unei sesizãri se adopta în termen de 90 de zile de la data sesizãrii şi cuprinde: numele membrilor Colegiului director care au emis hotãrârea, numele, domiciliul sau resedinta pãrţilor, obiectul sesizãrii şi susţinerile pãrţilor, descrierea faptei de discriminare, motivele de fapt şi de drept care au stat la baza hotãrârii Colegiului director, modalitatea de plata a amenzii, dacã este cazul, calea de atac şi termenul în care aceasta se poate exercita.
(8) Hotãrârea se comunica pãrţilor în termen de 15 zile de la adoptare şi produce efecte de la data comunicãrii.
(9) Hotãrârea Colegiului director poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ, potrivit legii.
(10) Hotãrârile emise potrivit prevederilor alin. (2) şi care nu sunt atacate în termenul de 15 zile constituie de drept titlu executoriu.
Art. 19^6. - Prevederile art. 19^5 se aplica în mod corespunzãtor în cazul în care Consiliul investigheaza din oficiu fapte sau acte de discriminare.
Art. 19^7. - (1) Consiliul este condus de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ales de membrii Colegiului director din rândul acestora, pentru un mandat de 5 ani. Preşedintele este ordonator principal de credite. Preşedintele este ajutat în activitatea sa de un vicepreşedinte, ales de Colegiul director dintre membrii acestuia, pentru un mandat de 2 ani şi jumãtate.
(2) Raportul anual de activitate al Consiliului se dezbate şi se aproba de Parlament. Raportul de activitate se depune la birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului pana la data de 15 aprilie a anului urmãtor.
Art. 19^8. - (1) Colegiul director al Consiliului este organ colegial, deliberativ şi decizional, responsabil pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege.
(2) Colegiul director este compus din 9 membri cu rang de secretar de stat, propuşi şi numiţi, în şedinţa comuna, de cele doua Camere ale Parlamentului.
(3) Poate fi numit membru al Colegiului director orice cetãţean roman care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are capacitate deplina de exerciţiu;
b) are studii superioare absolvite cu diploma de licenta;
c) nu are antecedente penale şi se bucura de o buna reputaţie;
d) are o activitate recunoscuta în domeniul apãrãrii drepturilor omului şi combaterii discriminarii;
e) nu a fost agent sau colaborator al poliţiei politice comuniste;
f) nu a colaborat cu organele de securitate şi nu a aparţinut acestora.
(4) La numirea membrilor Colegiului director se va urmãri ca minimum doua treimi dintre aceştia sa fie licentiati în ştiinţe juridice.
(5) Membrii Colegiului director pot fi revocaţi sau eliberaţi din funcţie numai în urmãtoarele cazuri:
a) demisie;
b) expirarea duratei mandatului;
c) incapacitate de munca, potrivit legii;
d) dacã au fost condamnaţi definitiv pentru o fapta prevãzutã de legea penalã;
e) dacã nu mai îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (3);
f) la propunerea fundamentatã a cel puţin doua treimi din numãrul acestora.
(6) În situaţia în care impotriva unui membru al Colegiului director se pune în mişcare acţiunea penalã, acesta se considera suspendat de drept din funcţie pana la rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti. Dacã prin hotãrâre se constata nevinovatia persoanei în cauza, suspendarea ei din funcţie înceteazã, este repusã în toate drepturile avute anterior suspendãrii şi i se achitã drepturile bãneşti de care a fost lipsitã.
(7) În situaţia prevãzutã la alin. (5) lit. d) calitatea de membru al Colegiului director înceteazã de drept la data rãmânerii definitive a hotãrârii de condamnare.
Art. 19^9. - (1) Propunerile nominale pentru Colegiul director se înainteazã birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în cel mult 30 de zile de la data la care mandatele au devenit vacante. Propunerile vor fi însoţite de: curriculum vitae, cazier judiciar şi declaraţii pe propria rãspundere ale candidaţilor, din care sa reiasã ca nu se încadreazã în prevederile art. 19^8 alin. (3) lit. e) şi f).
(2) Birourile permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului publica pe paginile lor de internet candidaturile depuse şi înainteazã propunerile comisiilor permanente de specialitate, în vederea audierii candidaţilor în şedinţa comuna. În termen de 15 zile de la publicarea candidaturilor se pot depune la comisiile permanente de specialitate obiecţiuni în scris, argumentate, cu privire la candidaturile depuse.
(3) În urma audierii candidaţilor, comisiile permanente de specialitate întocmesc un aviz comun pe care îl prezintã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului.
(4) Candidaturile se aproba cu votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi.
Art. 19^10. - (1) Membrii Colegiului director al Consiliului sunt garanţi ai interesului public.
(2) Durata mandatului membrilor Colegiului director este de 5 ani, iar numirea acestora se face eşalonat, în funcţie de expirarea mandatelor.
(3) În cazul în care un loc în Colegiul director devine vacant înaintea expirãrii mandatului, acesta va fi ocupat de o alta persoana numita, conform procedurii reglementate de prezenta ordonanta, pentru restul de mandat rãmas vacant.
(4) Activitatea depusa de membrii Colegiului director pe perioada exercitãrii mandatului se considera vechime în specialitate.
(5) În soluţionarea cazurilor de discriminare, membrii Colegiului director au calitatea de agent constatator care aplica sancţiunile pentru contravenţiile stabilite prin prezenta ordonanta. Aceştia isi pot delega calitatea de agent constatator persoanelor din aparatul de lucru al Consiliului.
(6) La solicitarea preşedintelui, membrii Colegiului director licentiati în ştiinţe juridice pot reprezenta Consiliul în instanţele de judecata în cauzele ce privesc fapte de discriminare."
7. La articolul 20, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 2 alin. (3^1) şi (5), art. 5-8, art. 10, art. 15 alin. (1), (3) şi (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 şi 19 se sancţioneazã cu amenda de la 400 lei la 4.000 lei, dacã discriminarea vizeazã o persoana fizica, respectiv cu amenda de la 600 lei la 8.000 lei, dacã discriminarea vizeazã un grup de persoane sau o comunitate."
8. La articolul 20, alineatul (3) se abroga.
9. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Persoana care se considera discriminata poate formula, în fata instanţei de judecata, o cerere pentru acordarea de despãgubiri şi restabilirea situaţiei anterioare discriminarii sau anularea situaţiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun. Cererea este scutitã de taxa juridiciara de timbru şi nu este condiţionatã de sesizarea Consiliului.
(2) Termenul pentru introducerea cererii este de 3 ani şi curge de la data sãvârşirii faptei sau de la data la care persoana interesatã putea sa ia cunostinta de sãvârşirea ei.
(3) Judecarea cauzei are loc cu citarea obligatorie a Consiliului.
(4) Persoana interesatã are obligaţia de a dovedi existenta unor fapte care permit a se presupune existenta unei discriminãri directe sau indirecte, iar persoanei impotriva cãreia s-a formulat sesizarea îi revine sarcina de a dovedi ca faptele nu constituie discriminare. În fata instanţei se poate invoca orice mijloc de proba, inclusiv înregistrãri audio şi video sau date statistice.
(5) La cerere, instanta poate dispune retragerea sau suspendarea de cãtre autoritãţile emitente a autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice care, printr-o acţiune discriminatorie, cauzeazã un prejudiciu semnificativ sau care, deşi cauzeazã un prejudiciu redus, incalca în mod repetat prevederile prezentei ordonanţe.
(6) Hotãrârea pronunţatã de instanta de judecata se comunica Consiliului."
10. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Structura organizatoricã şi celelalte atribuţii de funcţionare ale Consiliului şi ale Colegiului director vor fi reglementate prin ordin al preşedintelui Consiliului.
(2) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Consiliul isi constituie structuri teritoriale de control şi de monitorizare."
11. Dupã articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - (1) Bugetul Consiliului face parte integrantã din bugetul de stat. Proiectul de buget se întocmeşte de Consiliu, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Salarizarea funcţionarilor publici şi a personalului încadrat cu contract individual de munca din cadrul Consiliului se face la nivelul corespunzãtor celorlalte autoritãţi publice autonome aflate sub controlul Parlamentului, potrivit anexei nr. I la <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, respectiv anexei nr. I la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Pentru pãstrarea confidenţialitãţii în legatura cu faptele, informaţiile sau documentele de care ia cunostinta în exercitarea funcţiei, personalul din aparatul Consiliului primeşte lunar un spor de confidenţialitate de 15%, calculat la salariul de baza brut. Categoriile de personal care beneficiazã de acest spor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Consiliului."
ART. II
Colegiul director se completeazã potrivit procedurii prevãzute în prezenta lege. Preşedintele Consiliului rãmâne în funcţie pana la încheierea mandatului.
ART. III
(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Consiliul va elabora Procedura interna de soluţionare a petitiilor şi sesizarilor.
(2) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Consiliul va elabora Strategia nationala de implementare a mãsurilor de prevenire şi combatere a discriminarii.
(3) Documentele prevãzute la alin. (1) şi (2) se adopta de Colegiul director, se aproba prin ordin al preşedintelui Consiliului şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. IV
<>Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Prezenta lege transpune prevederile Directivei Consiliului 2000/43/CE privind aplicarea principiului egalitãţii de tratament între persoane, fãrã deosebire de origine rasialã sau etnicã, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L180 din 19 iulie 2000, şi prevederile Directivei Consiliului 2000/78/CE de creare a unui cadru general în favoarea egalitãţii de tratament, în ceea ce priveşte încadrarea în munca şi ocuparea forţei de munca, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L303 din 2 decembrie 2000.

Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 14 iulie 2006.
Nr. 324.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016