Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 318 din 8 iulie 2003  energiei electrice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 318 din 8 iulie 2003 energiei electrice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 511 din 16 iulie 2003
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

Domeniul de reglementare
ART. 1
(1) Prezenta lege creeazã cadrul de reglementare pentru desfãşurarea activitãţilor în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare, în condiţii de securitate şi la standarde de calitate, în vederea utilizãrii optime a resurselor primare de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului.
(2) Nu se supun dispoziţiilor prezentei legi:
a) acumulatorii electrici, grupurile electrogene mobile, instalaţiile electrice amplasate pe vehicule de orice fel;
b) sursele stationare de energie electrica în curent continuu;
c) instalaţiile energetice amplasate în marea teritorialã, care nu sunt racordate la reţeaua electrica;
d) sursele electrice cu o putere activa instalata sub 250 kW.
Obiectivele legii
ART. 2
Activitãţile în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare trebuie sa se desfãşoare pentru realizarea urmãtoarelor obiective de baza:
a) asigurarea dezvoltãrii durabile a economiei naţionale;
b) diversificarea bazei de resurse energetice primare;
c) crearea şi asigurarea functionarii pieţelor concurentiale de energie electrica;
d) asigurarea accesului nediscriminatoriu şi reglementat al tuturor participanţilor la piata de energie electrica, la reţelele electrice de interes public;
e) transparenta tarifelor, preţurilor şi taxelor la energie electrica în cadrul unei politici de tarifare, urmãrind creşterea eficientei energetice pe ciclul de producere, transport, distribuţie şi utilizare a energiei electrice;
f) constituirea stocurilor de siguranta la combustibilii necesari pentru producerea energiei electrice şi energiei termice produse în cogenerare;
g) asigurarea functionarii interconectate a sistemului electroenergetic naţional cu sistemele electroenergetice ale ţãrilor vecine şi cu sistemele electroenergetice din Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice (UCTE);
h) promovarea utilizãrii surselor noi şi regenerabile de energie;
i) asigurarea protecţiei mediului la nivel local şi global, în concordanta cu tratatele la care România este parte;
j) asigurarea mãsurilor de securitate impotriva actelor de terorism şi sabotaj.
Înţelesul unor termeni şi expresii
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii folosiţi se definesc dupã cum urmeazã:
1. autoproducator de energie electrica - persoana fizica sau juridicã producãtoare, în afarã activitãţilor de baza, a energiei electrice, inclusiv a energiei termice în cogenerare necesare, în principal, consumului propriu.
Autoproducatorul poate participa la piata de energie ca titular de licenţe de producere şi furnizare sau consumator, în condiţiile prezentei legi;
2. acces la reţeaua electrica de interes public - dreptul agenţilor economici care produc şi/sau furnizeazã energie electrica, precum şi al consumatorilor de energie electrica de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele electrice de transport şi distribuţie;
3. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe verticala - persoana juridicã ce desfãşoarã doua sau mai multe dintre urmãtoarele activitãţi: producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei electrice;
4. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe orizontala - persoana juridicã ce desfãşoarã, pe lângã alte activitãţi din afarã sectorului energiei electrice, cel puţin una dintre urmãtoarele activitãţi: producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei electrice;
5. autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE;
6. avarie - eveniment care se manifesta prin abateri periculoase de la parametrii funcţionali prevãzuţi de normele tehnice în vigoare;
7. capacitate de interconexiune - instalaţiile şi echipamentele prin care se realizeazã conectarea a doua sau mai multe sisteme electroenergetice;
8. capacitate energetica - instalaţiile de producere a energiei electrice sau energiei termice în cogenerare, reţele electrice şi alte echipamente electroenergetice;
9. centrala electrica - ansamblu de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea de energie electrica;
10. centrala electrica de cogenerare (termoficare) - ansamblu de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea combinata de energie electrica şi termica;
11. client - persoana fizica sau juridicã cu care se tranzactioneaza energie electrica;
12. consumator de energie electrica - persoana fizica sau juridicã ce cumpara energie electrica pentru consumul propriu şi, eventual, pentru un subconsumator racordat la instalaţiile sale;
13. consumator eligibil de energie electrica - consumatorul care poate sa aleagã furnizorul şi sa contracteze direct cu acesta energia necesarã, având acces la reţelele de transport şi/sau de distribuţie;
14. consumator captiv - consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul;
15. culoar de trecere (de funcţionare) a liniei electrice - suprafata terestra situata de-a lungul liniei electrice şi spaţiului aerian de deasupra sa în care se impun restrictii din punct de vedere al coexistentei liniei cu elementele naturale, obiectele, construcţiile, instalaţiile etc.; culoarul de trecere include zona de protecţie şi zona de siguranta;
16. distribuţie - transmiterea energiei electrice prin reţele de distribuţie de la reţelele de transport sau de la producãtori cãtre instalaţiile consumatorilor;
17. exploatare comercialã a unei capacitãţi energetice - ansamblul activitãţilor desfãşurate de un agent economic în sectorul energiei pentru obţinerea profitului;
18. furnizor - persoana juridicã, titulara a unei licenţe de furnizare, care asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de furnizare;
19. furnizare - activitatea de comercializare a energiei electrice şi/sau termice cãtre clienţi;
20. linie directa - linia prin care se transmite energia electrica de la producãtor cãtre un singur utilizator; linia directa este complementara sistemului electroenergetic;
21. monopol natural în domeniul energiei electrice - situaţia de piata în care serviciile de transport şi de distribuţie a energiei electrice se asigura de cãtre un singur agent economic pentru consumatorii de pe un teritoriu delimitat;
22. operator al pieţei de energie electrica - persoana juridicã ce asigura tranzacţionarea cantitãţilor de energie pe piata de energie electrica şi care determina preţurile pe piata spot;
23. operator de distribuţie - persoana juridicã, titulara a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploateazã, întreţine, modernizeazã şi dezvolta reţeaua electrica de distribuţie;
24. operator de transport şi de sistem - persoana juridicã, titulara de licenta pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem;
25. ordinea de merit - ordinea în care un producãtor de energie electrica este luat în considerare pe baza preţului ofertat pentru acoperirea necesarului de energie electrica în SEN;
26. piata de energie electrica - cadrul de organizare înãuntrul cãruia se tranzactioneaza energia electrica şi serviciile asociate;
27. plan de perspectiva - planificarea pe termen lung a necesarului de investiţii în capacitãţi de producere, transport şi distribuţie, în vederea acoperirii cererii de electricitate a sistemului şi a asigurãrii livrãrilor cãtre clienţi;
28. plan de apãrare a sistemului electroenergetic naţional impotriva perturbatiilor majore - documentul conţinând mãsuri tehnice şi organizatorice, cu rolul de a impiedica extinderea perturbatiilor în sistem şi de a limita consecinţele acestora;
29. producãtor de energie electrica - persoana fizica sau juridicã, titulara de licenta, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare;
30. producãtor independent de energie electrica - producãtorul de energie electrica ce nu îndeplineşte funcţii de transport sau de distribuţie pe teritoriul în care se situeaza reţeaua electrica la care este racordat;
31. reabilitare - ansamblul operaţiunilor efectuate asupra unor echipamente şi/sau instalaţii energetice care, fãrã modificarea tehnologiei iniţiale, restabilesc starea tehnica şi de eficienta a acestora la un nivel apropiat de cel avut la începutul duratei de viata;
32. retehnologizare - ansamblul operaţiunilor de înlocuire a unor tehnologii existente, uzate moral şi/sau fizic, cu tehnologii moderne, bazate pe concepţii tehnice de data recenta, de vârf, în scopul creşterii producţiei, reducerii consumurilor specifice de energie, reducerii emisiilor poluante etc.;
33. reţea electrica - ansamblul de linii, inclusiv elementele de sustinere şi de protecţie a acestora, staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate între ele. Reţeaua electrica poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie;
34. reţea electrica de transport - reţeaua electrica de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie nominalã mai mare de 110 kV;
35. reţea electrica de distribuţie - reţeaua electrica cu tensiunea de linie nominalã pana la 110 kV inclusiv;
36. reţea electrica de interes public - reţeaua electrica la care se pot racorda cel puţin doi utilizatori;
37. sectorul energiei electrice - ansamblul activitãţilor şi instalaţiilor de producere a energiei electrice şi a energiei termice în cogenerare, transport, servicii de sistem, distribuţie şi furnizare a energiei electrice, inclusiv importul şi exportul energiei electrice, precum şi schimburile naturale şi/sau de avarie cu sistemele electroenergetice ale ţãrilor vecine;
38. serviciu de transport - serviciul asigurat de operatorul de transport şi de sistem, care consta în asigurarea transmiterii unei cantitãţi de energie electrica între doua sau mai multe puncte ale reţelei de transport, cu respectarea standardelor de calitate;
39. serviciu de sistem - serviciul asigurat, pentru menţinerea nivelului de siguranta în funcţionare a sistemului electroenergetic, precum şi a calitãţii energiei electrice conform reglementãrilor în vigoare;
40. serviciu tehnologic de sistem - serviciul de sistem asigurat, de regula, de cãtre producãtori, la cererea operatorului de transport şi de sistem;
41. sistem electroenergetic - ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizeazã producerea, transportul, conducerea operativã, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice;
42. Sistem Electroenergetic Naţional, denumit în continuare SEN - sistemul electroenergetic situat pe teritoriul naţional. SEN constituie infrastructura de baza utilizata în comun de participanţii la piata de energie electrica;
43. sistem electroenergetic izolat - sistemul local de producere, distribuţie şi furnizare a energiei electrice care nu este interconectat cu SEN;
44. subconsumator - persoana fizica sau juridicã ale carei instalaţii electrice sunt racordate în aval de grupul de mãsura al consumatorului.
45. transportul energiei electrice - transmiterea energiei electrice de la producãtori pana la instalaţiile de distribuţie sau la instalaţiile consumatorilor racordati direct la reţelele electrice de transport;
46. utilizator de reţea electrica - producãtor, operator de transport şi de sistem, operator de distribuţie, furnizor, consumator eligibil sau consumator captiv;
47. UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice;
48. zona de protecţie - zona adiacenta capacitãţii energetice, extinsã în spaţiu, în care se introduc interdicţii privind accesul persoanelor şi regimul construcţiilor;
49. zona de siguranta - zona adiacenta capacitãţilor energetice, extinsã în spaţiu, în care se instituie restrictii şi interdicţii în scopul asigurãrii functionarii normale şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului; zona de siguranta cuprinde şi zona de protecţie.

CAP. II
Autoritãţi şi competente

Strategia şi politica energetica
ART. 4
(1) Strategia energetica nationala defineste obiectivele sectorului energiei electrice şi modalitãţile optime de realizare a acestora, în condiţiile asigurãrii unei dezvoltãri durabile a economiei naţionale pe termen mediu şi lung. Strategia energetica se elaboreazã de cãtre Guvern, cu consultarea organizaţiilor neguvernametale şi se aproba prin lege.
(2) Politica energetica, urmãrind direcţiile stabilite prin strategia energetica, este elaborata de ministerul de resort pe baza programului de guvernare, cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale, pentru un interval de timp mediu şi cu considerarea evolutiilor probabile pe termen lung, având în vedere, în principal:
a) constituirea cadrului institutional corespunzãtor, prin definirea organismelor şi a autoritãţilor competente pentru realizarea acestei politici;
b) asigurarea securitãţii în aprovizionarea cu combustibili;
c) asigurarea importurilor şi exporturilor de combustibili şi energie electrica;
d) asigurarea protecţiei mediului, reconstructia ecologica a siturilor afectate de activitãţi energetice;
e) transparenta preţurilor şi tarifelor la combustibili şi energie;
f) creşterea eficientei în utilizarea combustibililor şi energiei;
g) dezvoltarea surselor regenerabile de energie, cu acordarea de prioritati energiei electrice pentru asezarile izolate;
h) dezvoltarea cooperãrii energetice internaţionale.
(3) Sursele de finanţare utilizate pentru aplicarea strategiei şi politicii Guvernului în sectorul energetic se asigura din sursele proprii ale agenţilor economici în domeniu, bugetul de stat, bugetele locale, împrumuturi rambursabile şi nerambursabile.
Programul energetic
ART. 5
(1) Politica energetica se concretizeazã într-un program cuprinzând mãsuri de stimulare a activitãţilor de investiţii, cercetare-dezvoltare etc., aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale iau mãsuri pentru realizarea obiectivelor înscrise în programul prevãzut la alin. (1) şi examineazã, anual sau ori de câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii prevederilor acestuia.
Atribuţiile ministerului de resort
ART. 6
Ministerul de resort elaboreazã politica energetica nationala şi asigura ducerea la îndeplinire a acesteia, în condiţiile prevederilor prezentei legi, având urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã programe şi planuri de mãsuri pentru aplicarea politicii Guvernului în sectorul energiei electrice, inclusiv a programelor de eficienta energetica şi de promovare a surselor regenerabile de energie;
b) elaboreazã proiecte de acte normative pentru sectorul energiei electrice;
c) aproba norme şi prescripţii tehnice cu caracter obligatoriu pentru sistemul electroenergetic;
d) asigura elaborarea de studii pe baza cãrora urmeazã a fi stabilite prioritãţile privind investiţiile din sectorul energiei electrice;
e) elaboreazã programul de constituire a stocurilor de siguranta la combustibili şi urmãreşte realizarea prevederilor acestuia de cãtre agenţii economici;
f) urmãreşte permanent performanta şi calitatea tehnologiilor şi instalaţiilor din sistemul energetic şi iniţiazã mãsuri în vederea creşterii nivelului acestora;
g) are calitatea de concedent în sectorul energiei electrice;
h) ia mãsuri pentru realizarea instalaţiilor de producere a energiei electrice, care permit utilizarea, în condiţiile eficientei economice, a combustibililor inferiori din resurse interne, precum şi valorificarea unor cantitãţi prestabilite de resurse regenerabile şi secundare de energie;
i) supravegheazã aplicarea şi respectarea mãsurilor stabilite pentru protecţia mediului de cãtre toţi participanţii la activitãţile din sectorul energiei electrice;
j) elaboreazã programe privind promovarea exporturilor de energie electrica, propunand Guvernului mãsuri pentru a micşora dependenta tarii fata de importurile resurselor primare de energie;
k) urmãreşte şi propune Guvernului mãsuri în legatura cu situaţia stocurilor de siguranta ale sistemului electroenergetic naţional la resursele primare de energie - cãrbune, hidrocarburi şi, împreunã cu Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, volumul de apa în lacurile de acumulare;
l) implementeaza politica energetica a Guvernului, referitoare la continuarea promovãrii cogenerarii, ca soluţie eficienta de acoperire a consumului naţional de energie termica şi la utilizarea surselor regenerabile de energie - solara, eoliana, geotermala, biomasa, biogaz;
m) coordoneazã acţiunile de cooperare cu instituţii similare din alte tari, precum şi cu organisme internaţionale de profil;
n) avizeazã, împreunã cu Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, normativele de protecţia muncii în sectorul energetic;
o) elaboreazã şi fundamenteazã, împreunã cu Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi cu organizaţiile patronale şi sindicale, propunerile de politica socialã specifice sectorului energetic, programele de asistenta socialã şi medicalã, de asigurãri de risc şi accidente, în vederea evitãrii riscurilor profesionale şi a reabilitãrii celor care au suferit accidente de munca şi boli profesionale.
Autoritatea competenta
ART. 7
Autoritatea competenta în sectorul energiei electrice este Autoritatea Nationala de Reglementare în domeniul Energiei - ANRE, instituţie publica autonomã de interes naţional, cu personalitate juridicã, ce funcţioneazã în coordonarea ministerului de resort, în baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
Finanţarea activitãţii ANRE
ART. 8
(1) Finanţarea activitãţii ANRE se asigura integral din venituri extrabugetare obţinute din tarife pentru acordarea de licenţe şi autorizaţii, precum şi din contribuţii ale organismelor internaţionale sau ale agenţilor economici, potrivit prevederilor legale privind finanţele publice.
(2) Nivelul tarifelor şi cel al contribuţiilor prevãzute la alin. (1) se stabilesc de ANRE în fiecare an, în condiţiile legii, şi sunt date publicitãţii.
(3) ANRE întocmeşte anual bugetul propriu de venituri şi cheltuieli în conformitate cu normele metodologice în vigoare.
(4) Soldurile anuale rezultate din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al ANRE rãmân la dispoziţia acesteia şi se folosesc în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
Conducerea ANRE
ART. 9
(1) ANRE este condusã de un preşedinte şi un vicepreşedinte, numiţi de primul-ministru la propunerea ministrului de resort, pe o perioada de 5 ani. Preşedintele reprezintã ANRE în relaţiile cu terţii.
(2) Pentru activitãţile de reglementare se constituie un comitet de reglementare, în vederea obţinerii unui spor de obiectivitate, format din preşedinte, vicepreşedinte şi 3 reglementatori.
(3) Cei 3 reglementatori din comitetul de reglementare, prevãzuţi la alin. (2), sunt numiţi de cãtre ministrul de resort pentru un mandat de 5 ani.
(4) Mandatul membrilor comitetului de reglementare înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului, constând într-o indisponibilitate mai lungã de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitãţi dintre cele prevãzute la alin. (5);
f) prin revocare pentru neîndeplinirea mandatului, pentru încãlcarea prevederilor prezentei legi sau pentru condamnare penalã, prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitiva. Preşedintele şi vicepreşedintele se revoca de cãtre autoritatea care i-a numit.
(5) Calitatea de membru în comitetul de reglementare este incompatibilã cu exercitarea oricãrei alte activitãţi cu caracter comercial, funcţii sau demnitati publice, cu excepţia celei didactice din învãţãmântul superior, în condiţiile legii.
(6) Ordinele şi deciziile ANRE cu privire la reglementare sunt adoptate cu votul majoritãţii membrilor comitetului de reglementare.
(7) Ordinele ANRE se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) Ordinele şi deciziile emise de preşedinte în exercitarea atribuţiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la data la care au fost notificate pãrţilor interesate.
(9) Comitetul de reglementare al ANRE este asistat de un consiliu consultativ format din 9 membri, numiţi prin ordin al ministrului de resort, din care:
a) 2 membri - din partea asociaţiilor patronale din domeniul energiei;
b) 2 membri - din partea organizaţiilor sindicale ale salariaţilor din domeniul energiei;
c) un membru - din partea asociaţiilor din administraţia publica localã;
d) 2 membri - din partea organizaţiilor profesionale;
e) 2 membri - din partea asociaţiilor consumatorilor de energie electrica şi termica.
(10) Membrii consiliului consultativ au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa egala cu 10% din salariul de baza al preşedintelui, fãrã a depãşi lunar 20% din acesta.
(11) Membrii consiliului consultativ au dreptul la decontarea cheltuielilor de deplasare şi cazare în cazul în care şedinţa se desfãşoarã într-o alta localitate decât în cea de domiciliu a acestora.
(12) Consiliul consultativ sprijinã armonizarea intereselor agenţilor economici din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrica, evalueaza impactul reglementãrilor ANRE şi face propuneri de imbunatatire a acestora potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a ANRE.
Angajarea şi salarizarea personalului ANRE
ART. 10
(1) Personalul este angajat şi eliberat din funcţie în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a ANRE, ale contractului colectiv de munca şi cu reglementãrile legale în vigoare. Condiţiile de incompatibilitate stabilite la art. 9 alin. (5) sunt aplicabile şi personalului.
(2) Salarizarea personalului ANRE se stabileşte prin negociere în cadrul contractului colectiv şi al contractului individual de munca, în conformitate cu reglementãrile în vigoare pentru instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare.
Atribuţiile ANRE
ART. 11
(1) ANRE elaboreazã, stabileşte şi urmãreşte aplicarea ansamblului de reglementãri obligatorii la nivel naţional, necesar functionarii sectorului şi pieţei energiei electrice, în condiţii de eficienta, concurenta, transparenta şi protecţie a consumatorilor.
(2) ANRE este abilitata cu urmãtoarele competente şi atribuţii:
a) stabileşte reglementãri cu caracter obligatoriu pentru agenţii economici din sectorul energiei electrice;
b) acorda, modifica, suspenda sau retrage autorizaţiile şi licentele pentru agenţii economici din sectorul energiei electrice, inclusiv pentru producãtorii de energie termica produsã în cogenerare, precum şi pentru cei care vor aparea ca urmare a deschiderii pieţei de energie electrica;
c) elaboreazã şi aproba metodologiile de calcul necesare stabilirii preţurilor şi tarifelor;
d) stabileşte tarifele aplicabile consumatorilor captivi;
e) stabileşte preţurile şi tarifele practicate între agenţii economici din cadrul sectorului energiei electrice, tarifele pentru serviciile de sistem, de transport şi de distribuţie a energiei electrice, preţurile şi tarifele practicate pentru activitãţile şi serviciile aferente producerii energiei termice în cogenerare;
f) stabileşte contractele-cadru de furnizare, precum şi cele dintre agenţii economici privind vânzarea, achiziţia, transportul, serviciul de sistem şi distribuţia energiei electrice, precum şi cele de vânzare a energiei termice produse în cogenerare;
g) elaboreazã regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului;
h) stabileşte cerinţe, criterii şi proceduri pentru eligibilitatea consumatorilor de energie electrica şi acrediteazã consumatorii eligibili;
i) aproba reglementãri tehnice şi comerciale pentru agenţii economici din sector;
j) exercita controlul cu privire la respectarea de cãtre agenţii economici din sectorul energiei electrice a reglementãrilor emise, a sistemului de preţuri şi tarife în vigoare şi aplica sancţiuni în cazul nerespectãrii acestora;
k) stabileşte procedura de soluţionare a neintelegerilor precontractuale şi soluţioneazã neînţelegerile legate de încheierea contractelor între agenţii economici din sectorul energiei electrice şi a contractelor de furnizare a energiei electrice;
l) stabileşte metodologia proprie de urmãrire şi control în vederea respectãrii de cãtre agenţii economici a sistemului de preţuri şi tarife;
m) elaboreazã, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniu;
n) elaboreazã regulamentul pentru autorizarea electricienilor şi atestarea agenţilor economici care proiecteazã, executa, verifica şi exploateazã capacitãţi energetice, respectiv instalaţii de utilizare;
o) urmãreşte aplicarea reglementãrilor specifice în domeniul energiei electrice;
p) sesizeazã ministerul de resort şi Consiliul Concurentei cu privire la abuzul de poziţie dominanta pe piata şi la încãlcarea prevederilor legale referitoare la concurenta, ori de câte ori constata nerespectarea reglementãrilor cu privire la concurenta şi transparenta;
q) creeazã şi gestioneazã o baza de date la nivel naţional, necesarã desfãşurãrii activitãţii sale şi pentru furnizarea de informaţii altor autoritãţi în elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului energiei electrice, precum şi în legatura cu activitatea comerţului internaţional cu energie electrica şi cu practicile internaţionale în domeniu, pe baza datelor ce vor fi transmise de agenţii economici implicaţi;
r) elaboreazã regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului;
s) informeazã ministerul de resort asupra activitãţii proprii desfãşurate, prin rapoarte anuale care se dau publicitãţii.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor sale, ANRE colaboreazã cu Consiliul Concurentei, cu Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau locale interesate, cu asociaţiile consumatorilor de energie electrica, cu agenţii economici specializaţi care presteazã servicii pentru sector, cu asociaţiile profesionale din domeniul energiei electrice şi termice şi cu asociaţiile patronale şi sindicale.
Electrificarea localitãţilor
ART. 12
(1) Electrificarea localitãţilor se realizeazã cu fonduri din bugetele locale, din bugetul de stat sau din alte fonduri legal constituite.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale şi ministerele implicate rãspund de implementarea proiectelor şi a programelor de electrificare şi extindere a acestora.

CAP. III
Autorizaţii, licenţe şi concesiuni

SECŢIUNEA 1
Autorizaţii şi licenţe

Activitãţile supuse regimului autorizãrii
ART. 13
(1) Realizarea de noi capacitãţi energetice, precum şi retehnologizarea celor existente se desfãşoarã pe baza de autorizaţii de înfiinţare, acordate cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Producerea, transportul, serviciul de sistem, distribuţia şi furnizarea energiei electrice, precum şi activitãţile operatorului pieţei de energie electrica şi cele de furnizare de servicii tehnologice de sistem se desfãşoarã pe baza de licenţe acordate în condiţiile prezentei legi.
(3) Exercitarea oricãrei activitãţi fãrã autorizaţie sau licenta se sancţioneazã potrivit legii.
Regimul autorizãrii
ART. 14
(1) Pentru autorizare, solicitantul va inregistra cererea la autoritatea competenta.
(2) Solicitantul va ataşa la cerere actele şi documentele care probeazã îndeplinirea de cãtre acesta a condiţiilor economice, financiare, tehnice şi profesionale stabilite pe categorii de capacitãţi energetice şi de activitãţi în domeniu.
(3) Solicitantul, persoana juridicã, trebuie sa aibã sediul în România. Solicitantul, persoana juridicã strãinã, trebuie sa stabileascã şi sa menţinã în România, în condiţiile legii, un sediu secundar pe intreaga durata a autorizãrii.
(4) Nu pot fi autorizaţi solicitantii aflaţi în procedura reorganizãrii judiciare sau a falimentului şi nici cei cãrora le-a fost retrasã o autorizaţie sau licenta într-o perioada de 5 ani anteriori datei de înregistrare a cererii.
(5) Procedura de acordare a autorizaţiilor/licenţelor, termenele, tarifele şi condiţiile de acordare, constând în: criterii, limite de putere, atestãri, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de capacitãţi şi activitãţi supuse autorizãrii, se stabilesc prin regulament elaborat de autoritatea competenta şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(6) Refuzul acordãrii unei autorizaţii sau licenţe, lipsa de rãspuns înãuntrul termenului şi orice alta soluţie a autoritãţii competente, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, secţia de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Categoriile de autorizaţii şi licenţe
ART. 15
Autoritatea competenta acorda:
1. Autorizaţii de înfiinţare pentru:
a) realizarea de noi capacitãţi energetice de producere a energiei electrice şi a energiei termice în cogenerare sau retehnologizarea celor existente cu o putere mai mare de 10 MW;
b) realizarea de linii şi staţii de transport al energiei electrice sau retehnologizarea celor existente;
c) realizarea sau retehnologizarea reţelelor electrice cu tensiune de linie nominalã mai mare sau egala cu 110 kV.
2. Licenţe pentru:
a) exploatare comercialã a capacitãţilor de producere a energiei electrice sau a energiei termice în cogenerare;
b) exploatare comercialã a capacitãţilor de transport al energiei electrice;
c) exploatare comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice;
d) activitatea operatorului pieţei de energie electrica;
e) activitatea de furnizare a serviciilor de sistem;
f) activitatea de furnizare a energiei electrice;
g) activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem.
Drepturile şi obligaţiile care decurg din autorizaţia de înfiinţare şi din licenţe
ART. 16
(1) Lucrãrile de realizare şi retehnologizare ale capacitãţilor energetice pentru care se acorda autorizaţii, precum şi activitãţile şi serviciile pentru care se acorda licenţe sunt de interes public, cu excepţia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului autorizaţiei sau licenţei.
(2) Asupra terenurilor şi bunurilor proprietate publica sau privatã a altor persoane fizice sau juridice şi asupra activitãţilor desfãşurate de persoane fizice sau juridice în vecinãtatea capacitãţii energetice, titularii autorizaţiilor de înfiinţare şi titularii licenţelor beneficiazã, în condiţiile legii, pe durata lucrãrilor de realizare şi retehnologizare, respectiv de funcţionare a capacitãţii energetice, de urmãtoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrãrilor necesare realizãrii sau retehnologizãrii capacitãţii energetice, obiect al autorizaţiei;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii, obiect al autorizaţiei de înfiinţare, pentru reviziile, reparaţiile şi intervenţiile necesare;
c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aerianã pentru instalarea de reţele electrice sau alte echipamente aferente capacitãţii energetice şi pentru acces la locul de amplasare a acestora, în condiţiile legii;
d) dreptul de a obţine restrangerea sau încetarea unor activitãţi care ar putea pune în pericol persoane şi bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
(3) Drepturile de uz şi de servitute au ca obiect utilitatea publica, au caracter legal, iar conţinutul acestora este prevãzut la art. 18 şi se exercita pe toatã durata existenţei capacitãţii energetice sau, temporar, cu ocazia retehnologizãrii unei capacitãţi în funcţiune, reparatiei, reviziei, lucrãrilor de intervenţie în caz de avarie.
(4) Exercitarea drepturilor de uz şi servitute asupra proprietãţilor afectate de capacitatile energetice se realizeazã cu titlu gratuit pe toatã durata existenţei acestora. Dacã cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizari, reparaţii, revizii, avarii se produc pagube proprietarilor din vecinãtatea capacitãţilor energetice, titularii de licenta au obligaţia sa plãteascã despãgubiri în condiţiile prezentei legi.
(5) Proprietarii terenurilor şi titularii activitãţilor afectaţi de exercitarea de cãtre titularii de licenta şi autorizaţii a drepturilor prevãzute la alin. (2) vor fi despãgubiţi pentru prejudiciile cauzate acestora. La calculul despãgubirilor vor fi avute în vedere urmãtoarele criterii:
- suprafata de teren afectatã cu ocazia efectuãrii lucrãrilor;
- tipurile de culturi şi plantaţii, precum şi amenajãrile afectate de lucrãri;
- activitãţile restrânse cu ocazia lucrãrilor.
Cuantumul despãgubirii se stabileşte prin acordul pãrţilor sau, în cazul în care pãrţile nu se înţeleg, cuantumul se stabileşte prin hotãrâre judecãtoreascã.
(6) Dreptul de uz şi de servitute asupra terenurilor proprietate privatã, restrangerea sau încetarea unor activitãţi prevãzute la alin. (2) se stabilesc şi se exercita cu respectarea principiului echitãţii, a dreptului de proprietate şi a legislaţiei în vigoare.
(7) Titularii de autorizaţii şi licenţe sunt în drept sa efectueze lucrãrile de defrişare a vegetatiei sau taierile de modelare pentru crearea şi menţinerea distantei de apropiere fata de reţelele electrice cu personal specializat, respectând prevederile legale în vigoare.
(8) Titularii de autorizaţii şi licenţe, beneficiari ai drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietãţii publice sau private a statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale, sunt scutiţi de plata de taxe, impozite şi alte obligaţii de plata, instituite de cãtre autoritãţile publice centrale şi locale.
Obligaţiile decurgând din autorizaţiile de înfiinţare şi din licenţe
ART. 17
(1) Titularul autorizaţiei de înfiinţare are urmãtoarele obligaţii:
a) sa stabileascã şi sa aplice, pe intreaga durata a executãrii lucrãrilor, mãsurile de protecţie a persoanelor, bunurilor şi mediului;
b) sa obţinã toate avizele, acordurile şi atestatele prevãzute de lege pentru realizarea obiectivului autorizat.
(2) Pe durata de valabilitate a licenţelor, titularii de licenţe sunt obligaţi:
a) sa respecte condiţiile care însoţesc licenta;
b) sa ţinã situaţii contabile separate pentru fiecare activitate care face obiectul licenţei acordate de autoritatea competenta, în cazul agentului economic în domeniul energiei electrice integrat, pe verticala sau pe orizontala, şi sa se procedeze la fel ca în cazul în care activitatea respectiva ar fi efectuatã de agenţi economici separati şi sa întocmeascã rapoarte financiare în formatul solicitat de cãtre autoritatea competenta;
c) sa constituie şi sa menţinã garanţii financiare care sa le permitã desfãşurarea activitãţii şi asigurarea continuitãţii serviciului;
d) sa punã la dispoziţie autoritãţii competente informaţiile necesare pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii acesteia.
Drepturile şi obligaţiile titularilor de autorizaţii de înfiinţare şi de licenta asupra proprietãţii terţilor
ART. 18
(1) Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea lucrãrilor necesare realizãrii sau retehnologizãrii de capacitãţi energetice se întinde pe durata necesarã executãrii lucrãrilor. În exercitarea acestui drept de uz, titularul autorizaţiei de înfiinţare, cu respectarea prevederilor legale, poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privatã materiale, echipamente, utilaje, instalaţii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantaţii, construcţii sau alte amenajãri existente ori numai sa le restrângã, în mãsura strict necesarã executãrii lucrãrilor pentru capacitatea autorizata, în condiţiile legii;
c) sa îndepãrteze materiale, sa capteze apa, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare;
d) sa instaleze utilaje şi sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri şi locuinţe de şantier;
e) sa opreascã ori sa restrângã activitãţi ale proprietarului, în mãsura strict necesarã executãrii lucrãrilor pentru capacitatea autorizata.
(2) Dreptul de uz prevãzut la alin. (1) înceteazã înaintea expirãrii duratei stabilite pentru executarea lucrãrilor sau înaintea acestui termen, la data terminãrii anticipate a lucrãrilor sau la data sistãrii acestora şi renunţãrii la autorizaţii. Oricare dintre aceste situaţii trebuie notificatã de îndatã proprietarului.
(3) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii energetice se întinde pe toatã durata functionarii capacitãţii, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii. În exercitarea acestui drept, titularul licenţei poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalaţii pentru întreţinere, revizii, reparaţii şi intervenţii necesare pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii;
b) sa instaleze utilaje şi sa lucreze cu acestea;
c) sa desfiinteze sau sa reducã culturi, plantaţii sau alte amenajãri existente şi sa restrângã activitãţi ale proprietarului, în mãsura şi pe durata strict necesare executãrii operaţiilor de întreţinere, reparaţii, revizii sau intervenţii pentru asigurarea functionarii normale a capacitãţii.
(4) Titularul licenţei este obligat sa înştiinţeze în scris proprietarul bunurilor, terenurilor sau activitãţilor care vor fi afectate ca urmare a lucrãrilor la capacitatile energetice, cu excepţia cazurilor de avarii, situaţie în care proprietarii sunt înştiinţaţi în termenul cel mai scurt.
(5) Titularul licenţei este obligat sa plãteascã proprietarilor despãgubirea cuvenitã pentru pagubele produse, sa degajeze terenul şi sa-l repuna în situaţia anterioarã, în cel mai scurt timp posibil.
(6) Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aerianã cuprinde dreptul de acces şi de executare a lucrãrilor la locul de amplasare a capacitãţilor energetice cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizari, reparaţii, revizii şi avarii.
(7) Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activitãţi desfãşurate în zona de executare a lucrãrilor de realizare sau retehnologizare de capacitãţi energetice, precum şi a operaţiilor de revizie sau reparatie la capacitatea în funcţiune, titularul autorizaţiei sau al licenţei are dreptul de a obţine restrangerea sau sistarea, pe toatã durata lucrãrilor, a activitãţilor desfãşurate în vecinãtate de alte persoane. În acest caz persoanele afectate vor fi înştiinţate, în scris, despre data începerii, respectiv finalizarii lucrãrilor.
(8) La încetarea exercitãrii drepturilor prevãzute la art. 16 alin. (2), titularul autorizaţiei de înfiinţare, respectiv titularul licenţei, este obligat sa asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţialã.
(9) Dreptul de acces la utilitatile publice, prevãzut la art. 16 alin. (2) lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizaţiei sau al licenţei cu buna-credinţa şi în mod rezonabil, fãrã a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilitãţi publice.
Zonele de protecţie şi zonele de siguranta
ART. 19
(1) Pentru protecţia şi funcţionarea normalã a capacitãţilor energetice şi a anexelor acestora, precum şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului, se instituie zone de protecţie şi de siguranta.
(2) Zonele de protecţie şi de siguranta se determina pentru fiecare capacitate, în conformitate cu normele tehnice elaborate de autoritatea competenta.
(3) Asupra terenurilor aflate în proprietatea terţilor, cuprinse în zonele de protecţie şi de siguranta, se stabileşte drept de servitute legalã.
Exproprierea
ART. 20
(1) Terenul necesar pentru înfiinţarea şi funcţionarea capacitãţii energetice este fie proprietate privatã a unui terţ, fie a titularului autorizaţiei, fie proprietate publica.
(2) Dacã terenul necesar pentru înfiinţarea şi funcţionarea capacitãţii energetice este proprietate privatã a unui terţ, solicitantul autorizaţiei de înfiinţare poate fie sa initieze procedura legalã de expropriere a terenului, dacã se invoca o cauza de utilitate publica, şi sa obţinã concesiunea acestuia, în condiţiile legii, pe durata existenţei capacitãţii energetice, fie sa îl cumpere.
Modificarea autorizaţiilor şi licenţelor
ART. 21
Autorizaţiile şi licentele se modifica în cazul schimbãrii circumstanţelor sau condiţiilor existente la data acordãrii acestora.
Suspendarea şi retragerea autorizaţiilor şi licenţelor
ART. 22
(1) În caz de neîndeplinire de cãtre titularul autorizaţiei de înfiinţare, respectiv al licenţei, a obligaţiilor sale legale, precum şi în caz de nerespectare a conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau a sarcinilor stabilite prin autorizaţie, respectiv prin licenta, constatate de autoritatea competenta din oficiu ori la sesizarea unor terţi sau la notificarea de cãtre titular, autoritatea competenta va proceda dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu este imputabilã titularului, va dispune:
- dacã situaţia creata este remediabila, un termen de conformare;
- dacã situaţia creata este iremediabila, retragerea autorizaţiei, respectiv a licenţei;
b) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este imputabilã titularului, va dispune:
- dacã situaţia creata este remediabila, suspendarea autorizaţiei, respectiv a licenţei, pe o perioada fixatã pentru remedierea situaţiei create şi pentru conformare cu autorizaţia, respectiv cu licenta;
- dacã situaţia creata este iremediabila, retragerea autorizaţiei, respectiv a licenţei.
(2) În toate cazurile prevãzute la alin. (1), persoanele prejudiciate pot acţiona pe titular în justiţie pentru recuperarea pagubei cauzate.
(3) Autoritatea competenta va suspenda autorizaţia de înfiinţare, respectiv licenta titularului, în caz de începere a procedurii reorganizãrii judiciare sau a falimentului contra acestuia.
(4) Autoritatea competenta va retrage autorizaţia de înfiinţare, respectiv licenta, în cazul decãderii, incapacitãţii sau al falimentului titularului, precum şi la încetarea concesiunii sau a locatiunii capacitãţii energetice ori la vânzarea capacitãţii de cãtre titular.

SECŢIUNEA a 2-a
Concesionarea

Obiectul concesiunii şi autoritatea concedenta
ART. 23
(1) Pot face obiectul unei concesiuni energetice bunurile proprietate publica sau privatã a statului, activitãţile şi serviciile publice de interes naţional din domeniul energiei electrice.
(2) Contractul de concesiune intra în vigoare la data publicãrii acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Condiţiile de exploatare comercialã a bunurilor proprietate publica sau privatã a statului şi de realizare a activitãţilor sau a serviciilor publice se stabilesc prin contractul de concesiune încheiat de autoritatea concedenta şi aprobat în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Calitatea de autoritate concedenta o are ministerul de resort pentru bunurile proprietate publica sau privatã a statului ori pentru activitãţile sau serviciile publice de interes naţional.
(5) Cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune, procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum şi conţinutul-cadru al caietului de sarcini sunt elaborate de autoritatea concedenta şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. IV
Energia electrica

Piata de energie electrica
ART. 24
(1) Piata de energie electrica este compusa din piata reglementatã şi piata concurentiala, iar tranzacţiile cu energie se fac angro sau cu amãnuntul.
(2) Deschiderea pieţei de energie electrica se realizeazã prin creşterea progresiva a ponderii pieţei concurentiale, în conformitate cu prevederile strategiei şi politicii energetice, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
Participanţii la piata de energie electrica
ART. 25
(1) Participanţii la piata de energie electrica şi structurile operationale asociate sunt: producãtorul, operatorul de transport şi de sistem, autoproducatorul, operatorul pieţei, operatorul de distribuţie, furnizorul, consumatorul eligibil şi consumatorul captiv.
(2) Activitãţile de producere, transport şi distribuţie se pot desfasura de cãtre persoane fizice sau juridice distincte.
(3) Diferendele pe piata energiei electrice se soluţioneazã de Comitetul de arbitraj, care se organizeazã şi funcţioneazã în baza reglementãrilor emise de autoritatea competenta.
(4) Membrii Comitetului de arbitraj beneficiazã de o indemnizaţie de şedinţa egala cu 5% din salariul de baza al preşedintelui ANRE, fãrã a depãşi lunar 10% din acesta.
Funcţionarea pieţei reglementate de energie electrica
ART. 26
(1) Piata reglementatã de energie electrica şi de servicii asociate funcţioneazã prin contracte comerciale, cu preţuri reglementate, încheiate între participanţii pe piata de energie electrica.
(2) Pe piata reglementatã de energie electrica şi servicii asociate, autoritatea competenta stabileşte cantitãţile contractate în tranzacţiile angro dintre producãtori şi furnizori.
Funcţionarea pieţei concurentiale de energie electrica
ART. 27
Piata concurentiala de energie electrica funcţioneazã pe baza de:
a) contracte bilaterale negociate ale producãtorilor de energie electrica cu furnizorii;
b) contracte bilaterale negociate ale furnizorilor de energie electrica cu consumatorii eligibili;
c) contracte de import şi de export al energiei electrice;
d) tranzacţii prin licitaţie pe piata spot;
e) tranzacţii de servicii specifice.
Transportul şi distribuţia
ART. 28
(1) Deţinãtorul de licenta şi consumatorul au acces reglementat la reţelele electrice de interes public. Accesul la reţelele electrice de interes public reprezintã un serviciu obligatoriu, în condiţii reglementate, pe care trebuie sa-l îndeplineascã operatorul de transport şi de sistem, precum şi operatorul de distribuţie.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) situaţiile în care operatorul de reţea nu dispune de condiţii care sa permitã asigurarea acestui serviciu. În acest caz refuzul va fi justificat.
(3) Tariful pentru accesul la reţeaua electrica de interes public este reglementat.
(4) Realizarea de linii electrice directe şi accesul la acestea se reglementeazã de autoritatea competenta.
Producerea de energie electrica
ART. 29
Producerea de energie electrica şi de energie termica în cogenerare se realizeazã de cãtre titularii de licenta, în condiţiile prezentei legi.
Obligaţiile producãtorilor
ART. 30
Producãtorii au, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sa asigure livrãrile de energie electrica, respectiv energia termica produsã în cogenerare şi serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea condiţiilor impuse prin licenţe, clauze contractuale şi reglementãri în vigoare;
b) sa oferteze în condiţii nediscriminatorii intreaga putere electrica disponibilã, precum şi serviciile tehnologice de sistem;
c) sa menţinã o rezerva de combustibil la un nivel suficient sau, dupã caz, o rezerva suficienta de apa, pentru îndeplinirea obligaţiilor de producţie şi furnizare continua a energiei electrice prevãzute de reglementãrile în vigoare;
d) sa se conformeze, din punct de vedere operativ, cerinţelor operatorului de transport şi de sistem şi sa înfiinţeze, dupã caz, trepte proprii de conducere operativã.
Drepturile producãtorilor
ART. 31
Producãtorii de energie electrica au, în principal, urmãtoarele drepturi:
a) sa aibã acces la reţelele electrice de interes public, în condiţiile prezentei legi;
b) sa obţinã, în condiţiile legii, culoar de trecere pentru liniile electrice proprii;
c) sa tranzactioneze energia electrica şi serviciile tehnologice de sistem pe piata reglementatã şi concurentiala;
d) sa înfiinţeze şi sa menţinã un sistem propriu de telecomunicaţii pentru legatura cu capacitatile sale de producţie, cu consumatorii sau cu treptele de conducere operativã.
Transportul energiei electrice
ART. 32
(1) Transportul energiei electrice se realizeazã de cãtre operatorul de transport şi de sistem, persoana juridicã titulara de licenta.
(2) Reţeaua electrica de transport al energiei electrice este proprietatea publica a statului, inclusiv terenurile pe care aceasta este amplasata.
Planul de perspectiva
ART. 33
(1) Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia de a elabora planuri de perspectiva privind transportul, în concordanta cu stadiul actual şi evoluţia viitoare a consumului de energie şi a surselor, inclusiv importurile şi exporturile de energie. Planurile vor conţine modalitãţile de finanţare şi realizare a investiţiilor privind instalaţiile de transport, cu luarea în considerare şi a planurilor de amenajare şi sistematizare a teritoriului strabatut de acestea, în condiţiile respectãrii normelor de protecţie a mediului.
(2) Planurile prevãzute la alin. (1) sunt supuse spre avizare autoritãţii competente şi se aproba de ministerul de resort.
Operatorul de transport şi de sistem
ART. 34
(1) Operatorul de transport şi de sistem presteazã serviciul public de transport pentru toţi utilizatorii reţelelor electrice de transport, în condiţii nediscriminatorii, asigurând accesul la acestea oricãrui solicitant care îndeplineşte cerinţele prezentei legi, cu respectarea normelor şi performantelor prevãzute în reglementãrile tehnice în vigoare.
(2) Operatorului de transport şi de sistem nu îi este permis sa participe la tranzacţionarea energiei electrice decât în limita achiziţiei de energie electrica pentru acoperirea consumului propriu tehnologic.
(3) Operatorul de transport şi de sistem presteazã serviciul de sistem în condiţii nediscriminatorii pentru toţi utilizatorii SEN, asigurând conducerea operativã, în scopul realizãrii siguranţei functionarii, stabilitatii frecvenţei şi tensiunii, continuitãţii în alimentarea consumatorilor şi coordonãrii schimburilor de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice.
(4) Operatorul de transport şi de sistem desfãşoarã, în principal, urmãtoarele activitãţi:
a) exploateazã, retehnologizeaza, reabiliteaza şi dezvolta: instalaţiile din reţelele electrice de transport, instalaţiile de mãsurare şi contorizare a transferului de energie electrica prin reţelele electrice de transport şi la interfata cu utilizatorii reţelelor electrice de transport care îi aparţin, instalaţiile de informatica şi telecomunicaţii din reţelele electrice de transport aferente SEN;
b) asigura serviciul public de transport şi tranzitul de energie electrica pe teritoriul României, în conformitate cu contractele încheiate;
c) analizeazã şi avizeazã îndeplinirea condiţiilor tehnice de racordare de cãtre utilizatorii reţelelor electrice de transport, în conformitate cu prevederile reglementãrilor tehnice în vigoare;
d) asigura transmiterea rezultatelor masurarilor de energie electrica la operatorul pieţei şi accesul beneficiarilor serviciului de transport pentru verificarea grupurilor de mãsurare;
e) realizeazã planificarea operationala şi conducerea operativã a SEN la nivel central şi teritorial pe baza prognozei proprii, conform reglementãrilor legale în vigoare pe piata de energie electrica;
f) autorizeaza personalul care realizeazã conducerea operativã conform reglementãrilor în vigoare;
g) culege, înregistreazã şi arhiveaza datele statistice privind funcţionarea SEN;
h) realizeazã schimbul de informaţii cu partenerii de funcţionare interconectati şi cu alţi colaboratori în domeniul energetic, cu respectarea reglementãrilor UCTE privind protocoalele de schimb de informaţii, rapoartele, structura şi procedurile de acces la bazele de date;
i) califica unitãţile furnizoare de servicii de sistem, pe baza procedurii proprii, aprobatã de autoritatea competenta;
j) elaboreazã şi supune aprobãrii autoritãţii competente normele tehnice şi reglementãrile specifice necesare pentru realizarea activitãţii de conducere operativã, cu consultarea participanţilor la piata de energie electrica;
k) elaboreazã, în condiţiile legii, planul de apãrare a SEN impotriva perturbatiilor majore;
l) avizeazã studiile, programele şi lucrãrile privind dezvoltarea SEN.
(5) În caz de avarie majorã care pericliteazã siguranta functionarii SEN, operatorul de transport şi de sistem poate dispune folosirea rezervei de apa în afarã programelor de exploatare a acumularilor, cu obligaţia anunţãrii autoritãţilor competente în gospodãrirea apelor.
(6) Operatorului de transport şi de sistem nu îi este permisã divulgarea informaţiilor comerciale obţinute pe parcursul activitãţii sale.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalaţiilor de transport al energiei electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau schimbãrii caracteristicilor energetice iniţiale ale utilizatorilor existenţi, inclusiv pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a generat modificarea.
Interdicţii
ART. 35
Pentru protecţia instalaţiilor de transport se interzice persoanelor fizice sau juridice:
a) sa efectueze construcţii de orice fel în zona de siguranta a instalaţiilor, fãrã avizul de amplasament al operatorului de transport şi de sistem;
b) sa efectueze sãpãturi de orice fel sau sa înfiinţeze plantaţii în zona de siguranta a reţelelor electrice de transport, fãrã acordul operatorului de transport şi de sistem;
c) sa depoziteze materiale pe culoarele de trecere şi în zonele de protecţie şi de siguranta a instalaţiilor;
d) sa arunce obiecte de orice fel pe reţelele electrice de transport sau sa intervinã, în orice alt mod, asupra acestora;
e) sa deterioreze construcţiile, îngrãdirile sau inscripţiile de identificare şi de avertizare aferente instalaţiilor de transport.
Operatorul pieţei de energie electrica
ART. 36
(1) Operatorul pieţei de energie electrica este persoana juridicã, titulara de licenta, organizator şi administrator al acesteia, care desfãşoarã urmãtoarele activitãţi principale:
a) asigura preluarea şi prelucrarea ofertelor de vânzare-cumpãrare de energie electrica şi servicii de la participanţii la piata, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
b) stabileşte, zilnic, cantitãţile de energie electrica tranzacţionate pentru fiecare interval de programare;
c) stabileşte drepturile de încasare şi obligaţiile de plata ale participanţilor la piata şi asigura funcţionarea mecanismelor specifice de regularizare privind plãţile;
d) colecteazã şi face publice, conform reglementãrilor autoritãţii competente, date statistice despre piata, inclusiv prognoze pe termen scurt privind acoperirea cererii de cãtre oferta;
e) determina şi face publice, conform reglementãrilor autoritãţii competente, preţurile pieţei pe intervale, baza de programare, precum şi alte obligaţii bãneşti relevante pentru piata;
f) suspenda piata din initiativa proprie sau la solicitarea operatorului de transport şi de sistem, în situaţiile prevãzute de reglementãrile în vigoare;
g) coordoneazã activitatea de prognoza a cererii de energie electrica pentru planificarea operationala şi programarea operativã a SEN;
h) stabileşte intervalele orare necesare tarifarii, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea competenta.
(2) Operatorului pieţei de energie electrica nu îi este permisã divulgarea informaţiilor legate de tranzacţii obţinute pe parcursul activitãţii sale.
(3) Participanţii la piata de energie electrica au obligaţia sa furnizeze operatorului pieţei de energie electrica informaţii privind stabilirea prognozei de consum.
Distribuţia energiei electrice
ART. 37
(1) Distribuţia energiei electrice se realizeazã de cãtre operatorul de distribuţie, persoana juridicã, titulara de licenta.
(2) Operatorul de distribuţie presteazã serviciul public pentru toţi utilizatorii reţelelor electrice de distribuţie, în condiţii nediscriminatorii, asigurând accesul la acestea oricãrui solicitant care îndeplineşte cerinţele prezentei legi, cu respectarea normelor şi standardelor de performanta prevãzute în reglementãrile tehnice în vigoare.
(3) Reţelele electrice de distribuţie se delimiteaza fata de instalaţiile de producere sau de reţelele electrice de transport şi de cele ale consumatorilor în punctele de delimitare patrimonialã.
(4) Terenurile pe care se situeaza reţelele electrice de distribuţie existente la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt şi rãmân în proprietatea publica a statului.
(5) Fac excepţie de la prevederile alin. (4) terenurile pentru care operatorul de distribuţie, titular de licenta, a dobândit dreptul de proprietate, în condiţiile legii.
(6) Reţelele electrice de distribuţie se dezvolta cu respectarea planurilor de urbanism, a dreptului de proprietate, protecţiei mediului, sãnãtãţii şi vieţii persoanelor şi economisirea energiei, conform normelor tehnice şi de siguranta cuprinse în reglementãrile tehnice în vigoare.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalaţiilor de distribuţie a energiei electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau a schimbãrii caracteristicilor energetice iniţiale ale utilizatorilor existenţi, inclusiv pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a generat modificarea.
Operatorul de distribuţie
ART. 38
(1) Operatorul de distribuţie are urmãtoarele atribuţii principale:
a) exploateazã, retehnologizeaza, reabiliteaza şi dezvolta reţelele electrice de distribuţie, cu respectarea reglementãrilor tehnice în vigoare;
b) asigura tranzitarea energiei electrice prin reţelele electrice de distribuţie, la cererea şi cu informarea operatorului de transport şi de sistem, pentru acele zone ale tarii în care nu exista capacitate suficienta prin reţelele sale, pentru evacuarea puterii din centrale electrice, respectiv centrale electrice de cogenerare, pentru conectarea la sistemul electroenergetic al unei tari vecine, în condiţiile existenţei unui acord bilateral în acest sens, în cazul incidentelor în SEN şi al executãrii lucrãrilor de exploatare şi mentenanta sau al lucrãrilor noi în reţelele de transport, care pun în indisponibilitate temporarã reţelele de transport din zona;
c) realizeazã lucrãri de dezvoltare a reţelelor electrice de distribuţie prin programe de dezvoltare optima a acestora, pe baza studiilor de perspectiva, prin consultare, dupã caz, cu operatorul de transport şi prin programe specifice de modernizare pentru instalaţii;
d) asigura conducerea operativã în conformitate cu licenta de distribuţie;
e) asigura accesul utilizatorilor, în condiţii tehnice de racordare, şi furnizeazã informaţii privind reţeaua electrica de distribuţie, cu respectarea confidenţialitãţii acestora, conform reglementãrilor aprobate de autoritatea competenta;
f) supune aprobãrii operatorului de transport şi de sistem programul reparaţiilor şi lucrãrilor de întreţinere planificate în instalaţiile cu tensiunea nominalã de linie de 110 kV;
g) monitorizeazã siguranta în funcţionare a reţelelor electrice de distribuţie, precum şi indicatorii de performanta a serviciului de distribuţie.
(2) În scopul îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. (1), operatorul de distribuţie poate întrerupe funcţionarea instalaţiilor pentru timpul strict necesar lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii planificate, cu anunţarea prealabilã a utilizatorilor reţelei electrice de distribuţie.
Interdicţii
ART. 39
Pentru protejarea reţelelor electrice de distribuţie se interzice persoanelor fizice şi juridice:
a) sa efectueze construcţii de orice fel în zona de siguranta a reţelelor electrice de distribuţie fãrã avizul de amplasament al operatorului de distribuţie;
b) sa efectueze sãpãturi de orice fel sau sa înfiinţeze plantaţii în zona de siguranta a reţelelor electrice de distribuţie fãrã acordul operatorului de distribuţie;
c) sa depoziteze materiale pe culoarul de trecere şi în zonele de protecţie şi de siguranta ale instalaţiilor;
d) sa arunce obiecte de orice fel pe reţelele electrice de distribuţie sau sa intervinã, în oricare alt mod, asupra acestora;
e) sa deterioreze construcţiile, îngrãdirile sau inscripţiile de identificare şi avertizare aferente reţelelor electrice de distribuţie.
Sistemele electroenergetice izolate
ART. 40
(1) Localitãţile care, din considerente tehnice sau economice, nu sunt conectate la reţelele SEN, pot fi alimentate cu energie electrica prin sisteme electroenergetice izolate.
(2) Consumatorii alimentati din sistemele electroenergetice izolate vor plati acelaşi preţ pentru energia consumatã ca şi consumatorii captivi alimentati din SEN.
(3) Autoritatea competenta va stabili preţul local şi condiţiile minime privind continuitatea şi calitatea serviciului de furnizare.
(4) În situaţia în care preţul local nu acoperã costurile aferente alimentarii dintr-o reţea electrica de interes public, diferenţa se suporta de la bugetul de stat.
Furnizarea energiei electrice
ART. 41
(1) Furnizarea energiei electrice este activitatea prin care persoana juridicã titulara de licenta comercializeazã energie clienţilor. Pentru furnizarea energiei electrice se încheie un contract în conformitate cu regulamentul de furnizare a energiei electrice.
(2) Energia electrica furnizatã clientului se factureaza de cãtre furnizor pe baza valorilor înregistrate de echipamentele de contorizare.
(3) Furnizorul care este şi operator de distribuţie este obligat sa încheie contracte de furnizare cu consumatorii captivi şi cu cei acreditaţi ca eligibili, care nu îşi exercita acest drept.
(4) Este interzis consumul de energie electrica fãrã încheierea contractului de furnizare.
Obligaţia de contractare
ART. 42
(1) La cererea scrisã a consumatorului privind alimentarea cu energie electrica pentru consumatorii noi ori acordarea unui spor de putere pentru consumatorii existenţi, furnizorul care este şi operator de distribuţie este obligat sa comunice în scris, într-un interval de cel mult 30 de zile, condiţiile tehnico-economice, în vederea satisfacerii cererii, şi sa colaboreze cu clienţii la stabilirea celei mai avantajoase soluţii de alimentare. Necomunicarea în termen a condiţiilor prezuma acceptarea cererii.
(2) Contractul de furnizare se încheie pentru o durata nedeterminatã sau convenitã de pãrţi.
(3) Consumatorul poate rezilia oricând contractul de furnizare cu un preaviz de 7 zile pentru consumatorii captivi, respectiv de 30 de zile pentru consumatorii eligibili.
(4) Furnizorul este îndreptãţit sa rezilieze contractul numai în caz de consum fraudulos, neplata repetatã a facturilor sau în alte situaţii prevãzute de lege.
Retransmiterea energiei
ART. 43
(1) Consumatorul nu poate transmite sau revinde energie electrica altui consumator decât cu acordul furnizorului şi operatorului de distribuţie, în condiţiile prezentei legi.
(2) Consumatorul, persoana juridicã ce deţine o reţea electrica de distribuţie proprie prin care se alimenteazã cel puţin doi subconsumatori, este obligat sa asigure accesul reglementat la reţea. În acest scop consumatorul poate încheia contract de servicii energetice cu subconsumatorii, conform contractului-cadru stabilit de autoritatea competenta. Subconsumatorul va plati energia furnizatã de cãtre consumator conform metodologiei stabilite de autoritatea competenta.
(3) Consumatorul poate întrerupe livrarea energiei electrice cãtre subconsumator numai dacã acesta îşi incalca obligaţiile asumate prin contract.
Limitarea sau întreruperea alimentarii
ART. 44
(1) Operatorul de distribuţie este îndreptãţit sa intrerupa alimentarea cu energie electrica în urmãtoarele situaţii:
a) când se pericliteazã viata, sãnãtatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
b) prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în echipamentele energetice, în zone de reţea electrica sau la nivelul întregului SEN;
c) executarea unor manevre sau lucrãri care nu se pot efectua fãrã întreruperi.
(2) Operatorul de distribuţie este obligat sa anunţe consumatorii afectaţi de întreruperile planificate, prin intermediul furnizorului, în modul stabilit prin contracte şi sa comunice durata planificata pentru întreruperile necesare executãrii unor lucrãri de întreţinere şi reparaţii.
(3) Operatorul de distribuţie rãspunde pentru daunele cauzate consumatorilor din culpa sa.
(4) Prin regulamentul de furnizare se stabilesc condiţiile în care, în situaţii excepţionale, se poate limita sau întrerupe alimentarea cu energie electrica a consumatorilor.
Plata energiei furnizate
ART. 45
În conformitate cu prevederile contractului, consumatorul este obligat sa plãteascã contravaloarea energiei electrice consumate.
Rãspunderile furnizorului
ART. 46
(1) Furnizorul rãspunde pentru toate daunele provocate consumatorului din culpa sa, în condiţiile stabilite prin contractul de furnizare.
(2) Furnizorul este îndreptãţit sa recupereze daunele produse consumatorilor, de la operatorul de distribuţie, operatorul de transport şi de sistem sau de la producãtor, dovedite a fi cauzate din culpa oricãruia dintre aceştia.
Rãspunderile consumatorului
ART. 47
(1) Consumatorul rãspunde pentru daunele cauzate furnizorului din culpa sa, în condiţiile stabilite prin contractul de furnizare.
(2) Nerespectarea de cãtre consumator a contractului de furnizare a energiei electrice atrage plata contravalorii energiei electrice consumate, respectiv evaluate, şi, dupã caz, suportarea urmãtoarelor consecinţe:
a) penalizãri;
b) sistarea temporarã a furnizarii energiei electrice;
c) deconectarea de la reţeaua electrica.
(3) În cazul consumului fraudulos, consumatorul va fi deconectat de la reţeaua electrica, fiind obligat, totodatã, la plata contravalorii energiei electrice consumate şi a costurilor aferente deconectarii, evaluate conform normelor tehnice în vigoare.
Drepturile consumatorului
ART. 48
Consumatorii au urmãtoarele drepturi:
a) sa aibã acces la reţelele electrice de interes public şi sa consume energie electrica în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) sa solicite furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor la acesta sau sa initieze acte adiţionale la contracte, atunci când apar elemente noi sau când considera necesarã detalierea ori completarea unor clauze contractuale;
c) sa aibã acces la grupurile de mãsurare pentru decontare;
d) sa racordeze la instalaţiile proprii subconsumatori, cu acordul scris al operatorului de reţea sau al furnizorului, în condiţiile legii;
e) sa solicite furnizorului sa ia mãsuri pentru remedierea defectiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele electrice;
f) sa solicite furnizorului despãgubiri, conform prevederilor contractuale, când i se produc daune din vina acestuia sau în cazul nerespectãrii indicatorilor de calitate a energiei.
Mãsurarea energiei electrice
ART. 49
(1) Energia electrica tranzactionata pe piata de energie electrica se mãsoarã prin grupuri de mãsurare conform codului de mãsurare elaborat de autoritatea competenta.
(2) Grupurile de mãsurare a energiei electrice în vederea decontãrii se asigura, dupã caz, de:
- operatorul de transport şi de sistem, pentru asigurarea masurarilor pe piata angro;
- producãtori, pentru asigurarea masurarilor din grupuri nedispecerizabile pentru livrãrile în reţeaua de distribuţie;
- operatorul de distribuţie, pentru asigurarea masurarilor pe piata cu amãnuntul.
(3) Operatorul de reţea electrica este obligat sa permitã utilizatorilor sa instaleze, suplimentar, grupuri de mãsurare, la cererea acestora şi pe cheltuiala proprie.

CAP. V
Sursele regenerabile de energie

Definirea surselor
ART. 50
În condiţiile prezentei legi, se definesc ca surse regenerabile de energie:
a) energia eoliana;
b) energia solara;
c) energia valurilor şi a mareelor;
d) energia geotermala;
e) energia hidroelectrica;
f) energia continuta în fracţiunea biodegradabila a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agricultura (inclusiv substanţe vegetale şi reziduuri de origine animala), silvicultura şi industrii conexe, precum şi fracţiunea biodegradabila a deşeurilor industriale şi comunale, orãşeneşti şi municipale, denumita biomasa;
g) energia continuta în gazul de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit;
h) energia continuta în gazul de fermentare a namolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate;
i) energia continuta în produse secundare gazoase, obţinute prin fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de combustibil gazos, denumita biogaz;
j) energia continuta în produse lichide obţinute prin distilarea materiei organice fermentate, formând categoria de combustibil lichid, denumita alcool carburant;
k) energia obţinutã din alte surse regenerabile, neexploatate în prezent.
Condiţiile tehnice de utilizare şi comercializare
ART. 51
Autoritatea competenta va reglementa condiţiile tehnice de acces la reţeaua electrica şi cele de comercializare a energiei electrice şi a energiei termice produse în cogenerare, din surse regenerabile.
Facilitãţi
ART. 52
Dezvoltarea şi utilizarea surselor regenerabile de energie se stimuleaza pe baza unor studii economice aprofundate tehnico-economic, acordându-se facilitãţi prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii competente.

CAP. VI
Preţuri şi tarife

Tipurile de preţuri şi tarife.
Fundamentarea acestora
ART. 53
În sectorul energiei electrice, a cãrui producţie se comercializeazã pe piata interna, se aplica urmãtoarele preţuri şi tarife:
a) preţuri rezultate din mecanismele concurentiale ale pieţei;
b) preţuri reglementate pentru energia termica produsã în cogenerare;
c) tarife reglementate pentru serviciile de transport şi de distribuţie a energiei electrice, considerate activitãţi cu caracter de monopol natural;
d) tarife reglementate pentru furnizarea de energie electrica la consumatorii captivi;
e) tarife reglementate pentru asigurarea serviciilor tehnologice de sistem pana la crearea unei pieţe concurentiale;
f) tarife reglementate pentru serviciile de transformare şi interconexiune;
g) tarife reglementate de racordare la reţea;
h) tarife practicate de operatorul de transport şi de sistem şi de operatorul pieţei de energie electrica pentru serviciile prestate participanţilor la piata.
Reglementarea preţurilor
ART. 54
(1) Autoritatea competenta poate propune ministerului de resort reglementarea unui preţ utilizat de agentul economic din sectorul energiei electrice, dacã se considera ca agentul economic foloseşte abuziv o poziţie dominanta.
(2) Declararea unui preţ ca fiind reglementat se face prin hotãrâre a Guvernului, initiata de ministerul de resort, pentru perioade limitate, cu avizul Consiliului Concurentei.
Reglementarea tarifelor
ART. 55
Tarifele pentru consumatorii captivi de energie electrica sunt reglementate de autoritatea competenta şi sunt aceleaşi pe întreg teritoriul tarii.
Metodologiile de reglementare a preţurilor şi tarifelor
ART. 56
(1) Preţurile şi tarifele reglementate se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate şi publicate de cãtre autoritatea competenta. În calculul acestora vor fi luate în considerare costurile justificate ale activitãţilor de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei electrice şi termice, cheltuielile pentru dezvoltare şi protecţia mediului, precum şi o cota rezonabila de profit.
(2) Metodologia de reglementare a preţurilor şi tarifelor şi eventualele modificãri ulterioare se aproba de cãtre autoritatea competenta, dupã informarea şi consultarea ministerului de resort şi a agenţilor economici din sector implicaţi.
Evidentierea costurilor şi a veniturilor
ART. 57
Agenţii economici, titulari de licenta din sectorul energiei electrice şi termice, care practica preţuri şi tarife reglementate, sunt obligaţi sa prezinte autoritãţii competente:
a) costurile şi veniturile realizate separat din activitãţile care fac obiectul licenţelor acordate în structura stabilitã de autoritatea competenta;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor şi veniturilor avute în vedere atunci când se întocmesc situaţiile contabile, conform art. 17 alin. (2) lit. b).
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de preţuri şi tarife reglementate
ART. 58
(1) Propunerile de preţuri şi tarife reglementate pentru energia electrica şi termica se elaboreazã de cãtre agenţii economici din sectorul energiei electrice, cu respectarea metodologiilor emise de autoritatea competenta şi se comunica acesteia împreunã cu fundamentarea în formatul stabilit.
(2) Agenţii economici din sectorul energiei electrice vor transmite autoritãţii competente toate datele necesare folosite în procesul de fundamentare a solicitãrii şi vor asigura accesul reprezentanţilor desemnaţi de aceasta la ele.
(3) Ordinul de aprobare a preţurilor şi tarifelor reglementate pentru energia electrica, aplicabile consumatorilor captivi şi activitãţilor cu caracter de monopol natural, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ordinul va conţine şi data intrãrii lor în vigoare.
(4) Preţurile pe piata spot se fac publice zilnic, prin grija operatorului pieţei de energie electrica.
(5) Principiile care stau la baza stabilirii preţurilor şi tarifelor reglementate pentru energia electrica şi termica au în vedere urmãtoarele:
a) sa contribuie la utilizarea eficienta a energiei electrice;
b) sa fie diferenţiate pe categorii de consumatori, în funcţie de comportamentul energetic şi nu de natura activitãţii, permitand acestora alegerea tipului de preţ/tarif care le este mai favorabil, dintre cele practicate de furnizor;
c) pentru consumatorii de energie electrica, alţii decât cei casnici, având o putere mai mare sau egala cu 30 kW, tariful atât pentru energia electrica, cat şi pentru cea termica sa aibã o structura binomiala, respectiv un preţ pentru putere şi un preţ pentru energie;
d) sa stimuleze consumatorii de energie electrica în redistribuirea consumului din orele de vârf ale SEN;
e) sa asigure protecţia intereselor consumatorilor şi calitatea serviciilor.
(6) Este interzisã subvenţionarea consumatorilor prin tarifele la energia electrica şi termica sau recuperarea costurilor corespunzãtoare serviciului asigurat pentru o anumitã categorie de consumatori, prin tarifele practicate altor categorii de consumatori.
Interdicţia subventionarii în producerea combinata a energiei electrice şi termice
ART. 59
Agenţii economici care produc combinat energie electrica şi termica şi care comercializeazã cel puţin una dintre ele vor repartiza costurile între cele doua forme de energie, potrivit reglementãrilor aprobate de autoritatea competenta, fiind interzisã subvenţionarea incrucisata între cele doua forme de energie.
Serviciile conexe
ART. 60
Serviciile prestate terţilor de cãtre agenţii economici care produc energie hidroelectrica şi care au în administrare, concesiune sau închiriere baraje, diguri şi lacuri de acumulare se realizeazã pe baza contractelor încheiate cu beneficiarii.

CAP. VII
Infracţiuni şi contravenţii

Raspunderi
ART. 61
Încãlcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea penalã, contravenţionalã sau civilã.
Infracţiuni
ART. 62
(1) Sustragerea de energie electrica constituie infracţiunea de furt şi se pedepseşte conform prevederilor Codului penal.
(2) Deteriorarea, modificarea fãrã drept sau blocarea functionarii echipamentului de mãsurare a energiei electrice livrate constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani.
(3) Deteriorarea, modificarea fãrã drept sau sustragerea componentelor instalaţiilor energetice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
(4) Executarea sau folosirea de instalaţii clandestine în scopul racordarii directe la reţea sau pentru ocolirea echipamentelor de mãsurare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
(5) În cazul în care infracţiunile prevãzute la alin. (2)-(4) sunt sãvârşite de un salariat al unui titular de licenta, limita minima şi maxima specialã a pedepsei se majoreazã cu câte un an.
(6) Tentativa la infracţiunile prevãzute de alin. (2)-(4) se pedepseşte.
Contravenţii
ART. 63
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea reglementãrilor tehnice şi comerciale stabilite de cãtre autoritatea competenta, precum şi nerespectarea condiţiilor asociate licenţelor şi autorizaţiilor;
b) influentarea formãrii libere a preţurilor pe piata energiei electrice;
c) refuzul nejustificat al producãtorilor de a respecta obligaţiile care le revin potrivit art. 30;
d) nerespectarea dispoziţiilor operative ale operatorului de transport şi de sistem;
e) exploatarea unor instalaţii care nu respecta condiţiile tehnice de securitate şi care pot dãuna persoanelor fizice, proprietãţii şi/sau mediului înconjurãtor;
f) refuzul nejustificat al accesului oricãrui solicitant la reţelele electrice de transport şi de distribuţie;
g) revânzarea de energie electrica de cãtre un consumator captiv fãrã acordul furnizorului şi operatorului de distribuţie;
h) refuzul de a permite verificãrile şi inspectiile prevãzute prin reglementãri sau dispuse de autoritatea competenta, precum şi obstructionarea acesteia în îndeplinirea atribuţiilor sale;
i) neprezentarea datelor şi informaţiilor solicitate de autoritatea competenta sau furnizarea incorectã şi incompleta de date şi informaţii necesare desfãşurãrii activitãţii autoritãţii competente, precum şi nerealizarea mãsurilor dispuse de aceasta;
j) refuzul consumatorilor de a permite accesul la grupurile de mãsurare;
k) nerespectarea obligaţiilor de producere şi/sau de ofertare cãtre operatorul pieţei de energie electrica conform prevederilor legale, fãrã confirmarea operatorului de transport şi de sistem;
l) orice acţiune a operatorului de transport şi de sistem de alterare nejustificatã a ordinii de merit a capacitãţilor de producere;
m) furnizarea unor informaţii incomplete sau eronate partenerilor externi ai SEN de cãtre operatorul de transport şi de sistem;
n) transmiterea de date cu caracter confidenţial privind operaţiunile comerciale;
o) întârzierea nejustificatã în racordarea noilor consumatori sau în realimentarea acestora dupã întrerupere, precum şi propunerea unor soluţii de racordare, altele decât cele optime din punct de vedere tehnic şi cu costuri minime, conform actelor normative în vigoare şi reglementãrilor stabilite de autoritatea competenta;
p) executarea de sãpãturi sau lucrãri de orice fel în zonele de protecţie a instalaţiilor, fãrã consimţãmântul prealabil al titularului acestora;
q) nerespectarea standardelor de performanta stabilite prin reglementãrile în vigoare;
r) nerespectarea mãsurilor de utilizare eficienta a resurselor în sector;
s) interzicerea de cãtre persoane fizice sau juridice a accesului operatorului de reţea pentru efectuarea lucrãrilor de retehnologizare, reparaţii, revizii, intervenţii la avarii şi pentru defrişare sau a taierilor de modelare pentru crearea şi menţinerea distantei regulamentare fata de reţelele electrice;
s) practicarea de preţuri sau tarife pentru activitãţile reglementate, fãrã aprobarea autoritãţii competente.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-i) se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, şi cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice, iar contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. j)-s), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, şi cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre:
a) reprezentanţii împuterniciţi ai autoritãţii competente, în cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a), b), d), h), i), j), k), l), m), n), o), r) şi s);
b) reprezentanţii împuterniciţi ai consiliilor locale, în cazul contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. c), e), f), g), p), q) şi s).
(4) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. e), g), p) şi s) se poate face, în afarã persoanelor prevãzute la alin. (3), şi de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai titularilor de licenta, acestora revenindu-le obligaţia sesizãrii organelor în drept sa aplice sancţiunile, conform prevederilor prezentei legi.
Regimul juridic al contravenţiilor
ART. 64
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 63 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
Constatarea contravenţiilor
ART. 65
(1) În vederea constatãrii contravenţiilor prevãzute la art. 63 alin. (1), agenţii constatatori mentionati la art. 63 alin. (3) şi (4) au acces, în condiţiile legii, în clãdiri, încãperi, la instalaţii şi în orice alt loc, pana la receptoarele de energie, şi au dreptul sa verifice instalatia, precum şi sa execute mãsurãtori şi determinãri. Proprietarii şi cei care exploateazã aceste clãdiri, locuri sau instalaţii sunt obligaţi sa punã la dispoziţie agenţilor constatatori documentele şi actele specifice activitãţii lor.
(2) Organele de poliţie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijin agenţilor constatatori.

CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

Intrarea în vigoare
ART. 66
(1) Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga:
a) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 30 decembrie 1998, cu modificãrile ulterioare;
b) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 99/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort şi autoritatea competenta vor elabora regulamentele care se aproba prin hotãrâri ale Guvernului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 26 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 8 iulie 2003.
Nr. 318.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016