Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 317 din 1 iulie 2004 (*republicata*)  privind Consiliul Superior al Magistraturii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 317 din 1 iulie 2004 (*republicata*) privind Consiliul Superior al Magistraturii

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 827 din 13 septembrie 2005
*) Republicatã în temeiul <>art. VI al titlului XV din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 317/2004 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004, iar ulterior a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 247/2005 .

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independenţei justiţiei.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este independent şi se supune în activitatea sa numai legii. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii rãspund în faţa judecãtorilor şi procurorilor pentru activitatea desfãşuratã în exercitarea mandatului.
ART. 2
Consiliul Superior al Magistraturii are personalitate juridicã şi sediul în municipiul Bucureşti.

CAP. II
Organizarea Consiliului Superior al Magistraturii

SECŢIUNEA 1
Structura Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 3
Consiliul Superior al Magistraturii este alcãtuit din 19 membri, din care:
a) 9 judecãtori şi 5 procurori, aleşi în adunãrile generale ale judecãtorilor şi procurorilor, care compun cele douã secţii ale Consiliului, una pentru judecãtori şi una pentru procurori;
b) 2 reprezentanţi ai societãţii civile, specialişti în domeniul dreptului, care se bucurã de înaltã reputaţie profesionalã şi moralã, aleşi de Senat;
c) preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, reprezentant al puterii judecãtoreşti, ministrul justiţiei şi procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care sunt membri de drept ai Consiliului.
ART. 4
Secţia pentru judecãtori a Consiliului Superior al Magistraturii este alcãtuitã din:
a) 2 judecãtori de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
b) 3 judecãtori de la curţile de apel;
c) 2 judecãtori de la tribunale;
d) 2 judecãtori de la judecãtorii.
ART. 5
Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii este alcãtuitã din:
a) 1 procuror de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de la Parchetul Naţional Anticorupţie;
b) 1 procuror de la parchetele de pe lângã curţile de apel;
c) 2 procurori de la parchetele de pe lângã tribunale;
d) 1 procuror de la parchetele de pe lângã judecãtorii.

SECŢIUNEA a 2-a
Alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 6
(1) Judecãtorii şi procurorii, membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, prevãzuţi la art. 3 lit. a), sunt aleşi în adunãrile generale ale judecãtorilor sau, dupã caz, ale procurorilor.
(2) Data la care au loc adunãrile generale ale judecãtorilor şi ale procurorilor se stabileşte de cãtre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin 90 de zile înainte de expirarea mandatului membrilor acestuia şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 7
(1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se aleg din rândul judecãtorilor şi procurorilor numiţi de Preşedintele României.
(2) Judecãtorii şi procurorii îşi pot susţine candidaturile depuse pentru alegerea ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii în faţa colectivelor de judecãtori şi procurori. Candidaturile judecãtorilor şi procurorilor pot fi susţinute de colectivele de judecãtori şi procurori, precum şi de asociaţiile profesionale ale acestora.
(3) Perioada în care pot fi depuse candidaturile se stabileşte de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Candidaturile se depun la Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la Colegiul de conducere al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la Colegiul de conducere al Parchetului Naţional Anticorupţie sau la colegiile de conducere ale curţilor de apel ori ale parchetelor de pe lângã acestea, însoţite de:
a) curriculum vitae;
b) un proiect privind principalele obiective pe care le vor urmãri judecãtorii sau procurorii în cazul alegerii în Consiliul Superior al Magistraturii, precum şi, dupã caz, documentele de susţinere a candidaturii;
c) o declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã nu au fãcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 şi nici nu au colaborat cu acestea;
d) o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere potrivit legii penale, din care sã rezulte cã nu sunt lucrãtori operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii;
e) o declaraţie de interese actualizatã.
(5) Nu pot fi aleşi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii judecãtorii şi procurorii care au fãcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 sau au colaborat cu acestea ori cei care au un interes personal ce influenţeazã sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevãzute de lege.
(6) Colegiile de conducere ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetului Naţional Anticorupţie, ale curţilor de apel şi ale parchetelor de pe lângã acestea verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1)-(5) de cãtre judecãtorii şi procurorii care şi-au depus candidaturile.
ART. 8
(1) Judecãtorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie aleg, în adunarea generalã, prin vot secret, direct şi personal, 2 membri pentru Consiliul Superior al Magistraturii, dintre judecãtorii care şi-au depus candidatura.
(2) Procurorii de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi procurorii de la Parchetul Naţional Anticorupţie aleg, în adunarea generalã comunã a procurorilor din aceste parchete, prin vot secret, direct şi personal, un membru pentru Consiliul Superior al Magistraturii dintre procurorii care şi-au depus candidatura. În cadrul adunãrii generale voteazã şi procurorii din structurile teritoriale ale acestor parchete.
(3) Sunt aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii 2 judecãtori de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, un procuror de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de la Parchetul Naţional Anticorupţie, care au obţinut majoritate de voturi în adunãrile generale.
(4) În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu obţine majoritate de voturi, se organizeazã turul doi al alegerilor la care participã judecãtorii şi procurorii clasaţi pe primele douã locuri. Este ales membru al Consiliului Superior al Magistraturii candidatul care a obţinut numãrul cel mai mare de voturi în turul doi al alegerilor.
ART. 9
(1) Colegiul de conducere al fiecãrei curţi de apel şi al fiecãrui parchet de pe lângã acestea centralizeazã candidaturile depuse de judecãtorii şi procurorii din circumscripţiile lor.
(2) Candidaturile se centralizeazã pe categorii de instanţe şi parchete şi se transmit instanţelor şi parchetelor din circumscripţia curţii de apel, însoţite de documentele prevãzute la art. 7 alin. (4).
(3) Colegiul de conducere al fiecãrei curţi de apel organizeazã propria adunare generalã, adunarea generalã a judecãtorilor de la tribunalele şi tribunalele specializate din circumscripţia curţii de apel şi adunarea generalã a judecãtorilor de la judecãtoriile din circumscripţia curţii de apel.
(4) Colegiul de conducere al fiecãrui parchet de pe lângã curţile de apel organizeazã propria adunare generalã, adunarea generalã a procurorilor de la parchetele de pe lângã tribunale şi tribunalele specializate din circumscripţia curţii de apel şi adunarea generalã a procurorilor de la parchetele de pe lângã judecãtoriile din circumscripţia curţii de apel.
ART. 10
(1) Judecãtorii de la fiecare curte de apel, judecãtorii de la toate tribunalele şi tribunalele specializate din circumscripţia fiecãrei curţi de apel şi judecãtorii de la toate judecãtoriile din circumscripţia fiecãrei curţi de apel desemneazã, în cele 3 adunãri generale, prin vot secret, direct şi personal, câte un candidat pentru funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii dintre judecãtorii care şi-au depus candidatura.
(2) Procurorii de la fiecare parchet de pe lângã curţile de apel, procurorii de la toate parchetele de pe lângã tribunale şi tribunalele specializate din circumscripţia fiecãrei curţi de apel şi procurorii de la parchetele de pe lângã judecãtoriile din circumscripţia fiecãrei curţi de apel desemneazã, în cele 3 adunãri generale, prin vot secret, direct şi personal, câte un candidat pentru funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii dintre procurorii care şi-au depus candidatura.
(3) Sunt desemnaţi pentru a candida la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii judecãtorii şi procurorii care au obţinut majoritate de voturi în adunãrile generale prevãzute la alin. (1) şi (2). Dispoziţiile art. 8 alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Judecãtorii militari şi procurorii militari îşi depun candidatura la Curtea Militarã de Apel Bucureşti sau, dupã caz, la Parchetul Militar de pe lângã Curtea de Apel Bucureşti. Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplicã în mod corespunzãtor. Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti şi tribunalele militare, precum şi parchetele de pe lângã acestea desemneazã câte un candidat care va fi inclus pe listele prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. c) şi e), respectiv d) şi f).
(5) Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte listele cu judecãtorii şi procurorii desemnaţi pentru a candida la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, pe categorii de instanţe şi parchete.
(6) Listele prevãzute la alin. (5) şi documentele prevãzute la art. 7 alin. (4) se publicã pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Dispoziţiile art. 8 alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 11
(1) Listele judecãtorilor şi ale procurorilor care au fost desemnaţi pentru a candida la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se transmit instanţelor sau, dupã caz, parchetelor, de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii, cu cel puţin 20 de zile înainte de data stabilitã pentru adunãrile generale, dupã cum urmeazã:
a) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la curţile de apel se transmite tuturor curţilor de apel;
b) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la parchetele de pe lângã curţile de apel se transmite tuturor parchetelor de pe lângã curţile de apel;
c) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la tribunale şi tribunalele specializate se transmite tuturor tribunalelor şi tribunalelor specializate;
d) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la parchetele de pe lângã tribunale şi tribunale specializate se transmite tuturor parchetelor de pe lângã tribunale şi tribunale specializate;
e) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la judecãtorii se transmite tuturor judecãtoriilor;
f) lista cuprinzând cei 16 candidaţi de la parchetele de pe lângã judecãtorii se transmite tuturor parchetelor de pe lângã judecãtorii.
(2) Listele prevãzute la alin. (1) şi documentele prevãzute la art. 7 alin. (4) se afişeazã la sediile instanţelor şi parchetelor.
ART. 12
(1) Listele prevãzute la art. 11 alin. (1) şi documentele prevãzute la art. 7 alin. (4) se transmit de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii instanţelor şi parchetelor, însoţite de buletine de vot.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii transmite fiecãrei instanţe şi fiecãrui parchet un numãr de buletine de vot ştampilate egal cu numãrul judecãtorilor şi procurorilor din cadrul parchetului, cu un plus de 10%.
(3) Forma şi conţinutul buletinelor de vot se stabilesc de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Tipãrirea buletinelor de vot se asigurã de Consiliul Superior al Magistraturii.
ART. 13
(1) În vederea alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, în cadrul fiecãrei instanţe şi al fiecãrui parchet se convoacã adunarea generalã a judecãtorilor sau, dupã caz, a procurorilor.
(2) Judecãtorii de la curţile de apel şi procurorii de la parchetele de pe lângã acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în adunãrile lor generale, prin vot secret, direct şi personal, 3 judecãtori de la curţile de apel şi un procuror de la parchetele de pe lângã acestea.
(3) Judecãtorii de la tribunale şi tribunalele specializate şi procurorii de la parchetele de pe lângã acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în adunãrile lor generale, prin vot secret, direct şi personal, 2 judecãtori de la tribunale şi tribunalele specializate şi 2 procurori de la parchetele de pe lângã acestea.
(4) Judecãtorii de la judecãtorii şi procurorii de la parchetele de pe lângã acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în adunãrile lor generale, prin vot secret, direct şi personal, 2 judecãtori de la judecãtorii şi un procuror de la parchetele de pe lângã acestea.
ART. 14
(1) În procedura de desemnare a candidaţilor şi de alegere a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, adunãrile generale sunt legal constituite în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul judecãtorilor sau, dupã caz, al procurorilor în funcţie, inclusiv cei delegaţi sau detaşaţi de la alte instanţe sau parchete.
(2) Adunãrile generale sunt prezidate de magistratul cu cea mai mare vechime în magistraturã, care nu şi-a depus candidatura pentru funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) În procedura de alegere a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, fiecare judecãtor şi procuror voteazã un numãr de candidaţi egal cu numãrul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, care reprezintã categoria de instanţe sau parchete la nivelul cãrora judecãtorul sau, dupã caz, procurorul îşi desfãşoarã activitatea.
(4) În cazul în care au fost votate mai puţine persoane decât cele prevãzute la alin. (3), votul este nul.
(5) La alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii nu pot participa judecãtorii şi procurorii detaşaţi la alte autoritãţi decât la instanţe sau parchete.
ART. 15
(1) Judecãtorul sau procurorul care a prezidat adunarea generalã, împreunã cu 2 judecãtori sau procurori desemnaţi înaintea votului de adunãrile generale:
a) asigurã numãrarea voturilor;
b) întocmeşte procesul-verbal cu privire la desfãşurarea alegerilor şi rezultatele votului şi îl transmite Consiliului Superior al Magistraturii;
c) comunicã numele judecãtorilor sau al procurorilor desemnaţi pentru a candida la funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii potrivit art. 10 alin. (5) ori, dupã caz, alcãtuieşte şi transmite Consiliului Superior al Magistraturii lista cuprinzând candidaţii înscrişi în ordinea descrescãtoare a voturilor obţinute în adunãrile generale prevãzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 13 alin. (2)-(4).
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (1), judecãtorul sau procurorul care a prezidat adunarea generalã este ajutat de 2 judecãtori sau, dupã caz, de 2 procurori, desemnaţi de adunãrile generale, dintre judecãtorii sau procurorii care nu şi-au depus candidaturile.
ART. 16
(1) Consiliul Superior al Magistraturii centralizeazã rezultatele votului din circumscripţiile tuturor curţilor de apel şi ale parchetelor de pe lângã acestea.
(2) Sunt aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii:
a) 3 judecãtori de la curţile de apel, care au obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional;
b) 2 judecãtori de la tribunale şi tribunalele specializate, care au obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional;
c) 2 judecãtori de la judecãtorii, care au obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional;
d) 1 procuror de la parchetele de pe lângã curţile de apel, care a obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional;
e) 2 procurori de la parchetele de pe lângã tribunale şi tribunalele specializate care au obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional;
f) 1 procuror de la parchetele de pe lângã judecãtorii, care a obţinut numãrul cel mai mare de voturi la nivel naţional.
(3) Dispoziţiile art. 8 alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 17
(1) Consiliul Superior al Magistraturii verificã legalitatea procedurilor de alegere, din oficiu sau la sesizarea oricãrui judecãtor sau procuror.
(2) În vederea formulãrii sesizãrii, judecãtorii şi procurorii au dreptul sã verifice procesele-verbale cu privire la desfãşurarea alegerilor şi rezultatul acestora, precum şi buletinele de vot.
(3) Contestaţiile referitoare la legalitatea procedurilor de alegere pot fi depuse la Consiliul Superior al Magistraturii, în termen de 15 zile de la data alegerilor.
(4) Contestaţiile se soluţioneazã de cãtre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 5 zile de la data sesizãrii. Soluţia motivatã a contestaţiei se comunicã persoanelor care au fãcut sesizarea.
(5) În cazul în care se constatã încãlcãri ale legii în procedurile de alegere, Consiliul Superior al Magistraturii dispune mãsurile necesare pentru înlãturarea acestora, inclusiv repetarea alegerilor, numai la instanţele sau parchetele la care încãlcarea legii a avut drept consecinţã influenţarea rezultatului alegerilor.
ART. 18
(1) Consiliul Superior al Magistraturii alcãtuieşte lista finalã cuprinzând magistraţii aleşi potrivit prevederilor art. 8 alin. (3) şi art. 16 alin. (2) şi o transmite Biroului permanent al Senatului.
(2) Înainte de transmiterea listei cãtre Biroul permanent al Senatului, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii verificã şi comunicã, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, dacã judecãtorii şi procurorii aleşi au fãcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 sau au colaborat cu acestea.
(3) Biroul permanent al Senatului înainteazã lista prevãzutã la alin. (1) Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri, pentru a examina dacã au fost respectate dispoziţiile legale cu privire la alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Senatul, în prezenţa majoritãţii membrilor sãi, pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri, valideazã lista cuprinzând magistraţii aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii. Refuzul validãrii nu poate interveni decât în cazul încãlcãrii legii în procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii şi numai dacã aceastã încãlcare a legii are drept consecinţã influenţarea rezultatului alegerilor. Dispoziţiile art. 17 alin. (5) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 19
(1) În vederea alegerii celor 2 reprezentanţi ai societãţii civile în Consiliul Superior al Magistraturii, organizaţiile profesionale ale juriştilor, consiliile profesionale ale facultãţilor de drept acreditate, asociaţiile şi fundaţiile care au ca obiectiv apãrarea drepturilor omului pot propune Biroului permanent al Senatului câte un candidat.
(2) Pot fi aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanţi ai societãţii civile care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) sunt specialişti în domeniul dreptului, cu o vechime de cel puţin 7 ani în activitatea juridicã;
b) se bucurã de înaltã reputaţie profesionalã şi moralã;
c) nu au fãcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990, nu au colaborat cu acestea şi nu au un interes personal care influenţeazã sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevãzute de lege;
d) nu au calitatea de membru al unui partid politic şi nu au îndeplinit în ultimii 5 ani funcţii de demnitate publicã.
(3) Propunerile de candidaturi se depun la Biroul permanent al Senatului, între a 90-a zi şi a 60-a zi înainte de expirarea mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, însoţite de hotãrârea judecãtoreascã sau, dupã caz, actul normativ de înfiinţare, de actul constitutiv şi statutul persoanelor juridice prevãzute la alin. (1), precum şi de cazierul fiscal al acestora.
(4) Perioada în care se depun propunerile de candidaturi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii, cu 30 de zile înainte de începerea curgerii termenului prevãzut la alin. (3).
(5) Candidaţii propuşi vor prezenta Senatului documentele prevãzute la art. 7 alin. (4), precum şi cazierul judiciar.
(6) Lista candidaţilor şi documentele prevãzute la art. 7 alin. (4) se afişeazã pe paginile de Internet ale Senatului şi Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 5 zile de la expirarea perioadei de depunere a acestora.
ART. 20
(1) Senatul alege, dintre candidaţii prevãzuţi la art. 19, cei 2 reprezentanţi ai societãţii civile, potrivit procedurii prevãzute în regulamentul acestei Camere.
(2) Dispoziţiile art. 18 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 21
Hotãrârile Senatului privind validarea şi alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. III
Funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 22
(1) În termen de 15 zile de la publicarea hotãrârilor prevãzute la art. 21, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie convoacã membrii Consiliului Superior al Magistraturii în şedinţa de constituire.
(2) În şedinţa de constituire, prezidatã de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, sunt aleşi preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) În termen de 15 zile de la şedinţa de constituire a Consiliului Superior al Magistraturii se stabilesc atribuţiile şi responsabilitãţile fiecãrui membru permanent, pe domenii de activitate.
ART. 23
(1) Consiliul Superior al Magistraturii funcţioneazã ca organ cu activitate permanentã. Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau în plen sau în secţii, potrivit atribuţiilor care revin acestora.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii desfãşoarã activitate permanentã.
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii nu exercitã activitatea de judecãtor sau procuror. Judecãtorii şi procurorii aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii îşi suspendã activitatea de judecãtor, respectiv de procuror, referitoare la prezenţa judecãtorilor în complete de judecatã, respectiv efectuarea actelor de urmãrire penalã de cãtre procurori. La încetarea mandatului, cei care au optat pentru suspendarea activitãţii îşi reiau activitatea de judecãtor sau procuror.
(4) Membrii aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii aflaţi în funcţie la data intrãrii în vigoare a prezentei legi pot opta pentru suspendarea activitãţii de judecãtor sau procuror pentru perioada rãmasã pânã la terminarea mandatului. Opţiunea se exprimã în scris, la preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi*).
(5) Funcţiile de conducere deţinute de judecãtorii sau procurorii aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii se suspendã de drept la data publicãrii hotãrârii Senatului în Monitorul Oficial al României, Partea I. Membrii aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii ce deţin o funcţie de conducere la instanţe ori parchete, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi*), pot opta pentru suspendarea din funcţia de conducere respectivã în condiţiile alin. (3).
-----------
*) A se vedea <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
(6) Perioada în care judecãtorul sau procurorul este membru al Consiliului Superior al Magistraturii constituie vechime în aceste funcţii.
ART. 24
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, aleşi dintre judecãtorii şi procurorii prevãzuţi la art. 3 lit. a), care fac parte din secţii diferite, pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii sunt aleşi de plen, în prezenţa a cel puţin 15 membri ai Consiliului, cu votul majoritãţii membrilor acestuia.
(3) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã Consiliul Superior al Magistraturii în relaţiile interne şi internaţionale;
b) coordoneazã activitatea Consiliului Superior al Magistraturii şi repartizeazã lucrãrile pentru plen şi secţii;
c) prezideazã lucrãrile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu excepţia cazului în care la lucrãri participã Preşedintele României;
d) propune plenului mãsurile necesare pentru începerea procedurilor de revocare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii şi de ocupare a locurilor devenite vacante;
e) semneazã actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;
f) sesizeazã Curtea Constituţionalã, în vederea soluţionãrii conflictelor juridice de naturã constituţionalã dintre autoritãţile publice;
g) desemneazã membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultaţi pentru elaborarea unor proiecte de acte normative;
h) prezintã, în şedinţa publicã a plenului, raportul anual asupra activitãţii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instanţelor şi parchetelor şi se dã publicitãţii.
(4) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare şi funcţionare administrativã a Consiliului Superior al Magistraturii şi de plen.
(5) În lipsa preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atribuţiile prevãzute la alin. (3) şi (4) se exercitã de vicepreşedinte.
(6) În caz de vacanţã a funcţiei de preşedinte sau de vicepreşedinte, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de cel mult o lunã de la constatarea vacanţei, va proceda la alegerea noului preşedinte, respectiv vicepreşedinte.
ART. 25
Preşedintele României prezideazã, fãrã drept de vot, lucrãrile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii la care participã.
ART. 26
(1) Lucrãrile secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt legal constituite în prezenţa majoritãţii membrilor acestora şi sunt prezidate de preşedintele sau, dupã caz, de vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii. În lipsa acestora, membrii secţiei aleg un preşedinte de şedinţã, cu votul majoritãţii celor prezenţi.
(2) Judecãtorul sau procurorul care prezideazã lucrãrile secţiei semneazã hotãrârile şi celelalte acte emise de aceasta.
ART. 27
(1) Consiliul Superior al Magistraturii se întruneşte în plen şi în secţii, la convocarea preşedintelui, a vicepreşedintelui sau a majoritãţii membrilor plenului ori, dupã caz, ai secţiilor.
(2) Lucrãrile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfãşoarã în prezenţa a cel puţin 15 membri, iar lucrãrile secţiilor se desfãşoarã în prezenţa majoritãţii membrilor acestora.
(3) Hotãrârile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii şi hotãrârile secţiilor se iau cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
ART. 28
(1) Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie participã la lucrãrile secţiei pentru judecãtori, procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la lucrãrile secţiei pentru procurori, iar ministrul justiţiei, la lucrãrile ambelor secţii.
(2) Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, ministrul justiţiei şi procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu au drept de vot în situaţiile în care secţiile îndeplinesc rolul de instanţã de judecatã în domeniul rãspunderii disciplinare.
(3) Reprezentanţii societãţii civile participã numai la lucrãrile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 29
(1) Lucrãrile plenului şi ale secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regulã, publice. Membrii plenului sau ai secţiilor hotãrãsc, cu majoritate de voturi, situaţiile în care şedinţele nu sunt publice.
(2) Asociaţiile profesionale ale judecãtorilor şi procurorilor pot participa la lucrãrile plenului şi ale secţiilor, exprimând, atunci când considerã necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la iniţiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Ordinea de zi a lucrãrilor plenului şi ale secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii se aprobã de cãtre acestea, la propunerea preşedintelui sau, dupã caz, a vicepreşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii, în plen şi în secţii, se iau prin vot direct şi secret şi se motiveazã.
(5) Hotãrârile plenului privind cariera şi drepturile judecãtorilor şi procurorilor se redacteazã în cel mult 20 de zile şi se comunicã de îndatã.
(6) Hotãrârile prevãzute la alin. (5) se publicã în Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 10 zile de la redactare.
(7) Hotãrârile prevãzute la alin. (5) pot fi atacate cu recurs, de orice persoanã interesatã, în termen de 15 zile de la comunicare sau de la publicare, la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(8) Recursul suspendã executarea hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii.
(9) Hotãrârea prin care se soluţioneazã recursul prevãzut la alin. (7) este irevocabilã.
(10) Ordinea de zi se publicã cu 3 zile înainte pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii se publicã în Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

CAP. IV
Atribuţiile Consiliului Superior al Magistraturii

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune

ART. 30
(1) Consiliul Superior al Magistraturii are dreptul şi obligaţia de a se sesiza şi din oficiu pentru a apãra judecãtorii şi procurorii împotriva oricãrui act care le-ar putea afecta independenţa sau imparţialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii apãrã reputaţia profesionalã a judecãtorilor şi procurorilor.
(2) Judecãtorul sau procurorul care considerã cã independenţa, imparţialitatea sau reputaţia profesionalã îi este afectatã în orice mod se poate adresa Consiliului Superior al Magistraturii care, dupã caz, poate dispune verificarea aspectelor semnalate, publicarea rezultatelor acesteia, poate sesiza organul competent sã decidã asupra mãsurilor care se impun sau poate dispune orice altã mãsurã corespunzãtoare, potrivit legii.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii asigurã respectarea legii şi a criteriilor de competenţã şi eticã profesionalã în desfãşurarea carierei profesionale a judecãtorilor şi procurorilor.
(4) Atribuţiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii şi ale secţiilor acestuia, referitoare la cariera judecãtorilor şi procurorilor, se exercitã cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 303/2004 *) privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã, şi ale <>Legii nr. 304/2004 **) privind organizarea judiciarã, republicatã.
------------
*) <>Legea nr. 303/2004 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005.
**) <>Legea nr. 304/2004 este republicatã la pag. 1-21.

ART. 31
(1) În exercitarea atribuţiilor sale Consiliul Superior al Magistraturii poate solicita Ministerului Justiţiei, instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor, Institutului Naţional al Magistraturii, altor autoritãţi şi instituţii publice, precum şi persoanelor fizice sau juridice informaţiile sau actele pe care le considerã necesare.
(2) În scopul informãrii cu privire la activitatea instanţelor şi parchetelor, membrii Consiliului Superior al Magistraturii efectueazã deplasãri la sediile instanţelor şi ale parchetelor şi organizeazã întâlniri cu judecãtorii, procurorii şi reprezentanţii societãţii civile.
ART. 32
(1) În cazurile în care legea prevede avizul conform, aprobarea sau acordul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta este obligatoriu. Dacã legea prevede consultarea sau avizul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este obligatoriu.
(2) În cazul în care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit în 30 de zile de la sesizare. Depãşirea de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii a termenului de emitere a avizului nu afecteazã valabilitatea actului.
ART. 33
Consiliul Superior al Magistraturii întocmeşte şi pãstreazã dosarele profesionale ale judecãtorilor şi procurorilor.
ART. 34
Consiliul Superior al Magistraturii coordoneazã activitatea Institutului Naţional al Magistraturii şi a Şcolii Naţionale de Grefieri.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 35
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmãtoarele atribuţii referitoare la cariera judecãtorilor şi procurorilor;
a) propune Preşedintelui României numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a judecãtorilor şi a procurorilor, cu excepţia celor stagiari;
b) numeşte judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari, pe baza rezultatelor obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;
c) dispune promovarea judecãtorilor şi a procurorilor;
d) elibereazã din funcţie judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari;
e) propune Preşedintelui României conferirea de distincţii pentru judecãtori şi procurori, în condiţiile legii;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.
ART. 36
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmãtoarele atribuţii referitoare la admiterea în magistraturã, evaluarea, formarea şi examenele judecãtorilor şi procurorilor:
a) la propunerea Consiliului ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, stabileşte numãrul anual de cursanţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, aprobã anual data şi locul pentru organizarea concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, stabileşte tematica pentru concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii şi aprobã programul de formare profesionalã a auditorilor de justiţie, emite avize şi adoptã regulamente, în cazurile şi în condiţiile prevãzute de lege;
b) numeşte comisia de admitere şi comisia de elaborare a subiectelor pentru admiterea în Institutul Naţional al Magistraturii, în condiţiile prevãzute de Regulamentul de organizare a examenului de admitere în Institutul Naţional al Magistraturii;
c) organizeazã şi valideazã, potrivit legii şi regulamentului, examenul de capacitate al judecãtorilor şi procurorilor şi aprobã programul de formare profesionalã continuã a judecãtorilor şi procurorilor, la propunerea Consiliului ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, precum şi tematica activitãţilor de formare profesionalã continuã, organizate de curţile de apel şi parchetele de pe lângã acestea;
d) organizeazã şi valideazã, potrivit legii şi regulamentului, concursurile pentru numirea în funcţii de conducere a judecãtorilor şi procurorilor;
e) dispune organizarea concursurilor de promovare a judecãtorilor şi procurorilor;
f) numeşte comisiile pentru evaluarea activitãţii profesionale a judecãtorilor şi procurorilor, în condiţiile legii;
g) numeşte şi revocã directorul şi directorii adjuncţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, la propunerea Consiliului ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, şi desemneazã judecãtorii şi procurorii care vor face parte din Consiliul ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii;
h) la propunerea Consiliului ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii, aprobã structura organizatoricã, statele de funcţii şi statele de personal ale Institutului Naţional al Magistraturii;
i) numeşte directorul şi directorii adjuncţi ai Şcolii Naţionale de Grefieri şi desemneazã judecãtorii şi procurorii membri în consiliul de conducere al şcolii;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii soluţioneazã contestaţiile formulate de judecãtori şi procurori împotriva hotãrârilor pronunţate de secţiile Consiliului Superior al Magistraturii, cu excepţia celor date în materie disciplinarã.
ART. 37
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmãtoarele atribuţii referitoare la organizarea şi funcţionarea instanţelor şi a parchetelor;
a) convoacã adunãrile generale ale judecãtorilor şi procurorilor, în condiţiile legii;
b) aprobã mãsurile pentru suplimentarea sau reducerea numãrului de posturi pentru instanţe şi parchete;
c) elaboreazã propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice, şi emite avizele conforme pentru proiectele de buget ale instanţelor şi parchetelor;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.
ART. 38
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adoptã Codul deontologic al judecãtorilor şi procurorilor, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, precum şi alte regulamente şi hotãrâri prevãzute în <>Legea nr. 303/2004 , republicatã, şi în <>Legea nr. 304/2004 , republicatã.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigurã publicarea Codului deontologic al judecãtorilor şi procurorilor şi a regulamentelor prevãzute la alin. (1) în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeazã proiectele de acte normative ce privesc activitatea autoritãţii judecãtoreşti.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeazã proiectele de regulamente şi ordine care se aprobã de ministrul justiţiei, în cazurile prevãzute de lege.
(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justiţiei cu privire la necesitatea iniţierii sau modificãrii unor acte normative în domeniul justiţiei.
(6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreazã anual un raport privind starea justiţiei şi un raport privind activitatea proprie, pe care le prezintã Camerelor reunite ale Parlamentului României pânã la data de 15 februarie a anului urmãtor şi le publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 39
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeşte secretarul general şi personalul cu funcţii de conducere din aparatul Consiliului Superior al Magistraturii.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 40
Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmãtoarele atribuţii referitoare la cariera judecãtorilor şi procurorilor:
a) dispun delegarea judecãtorilor şi detaşarea judecãtorilor şi procurorilor, în condiţiile legii;
b) numesc în funcţii de conducere judecãtorii şi procurorii, în condiţiile legii şi ale regulamentului;
c) examineazã recomandãrile primite de la Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind numirea în funcţie a judecãtorilor în cadrul Curţii;
d) analizeazã îndeplinirea condiţiilor legale de cãtre judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de cãtre alţi jurişti care au fost admişi la concursul de intrare în magistraturã, de cãtre judecãtorii şi procurorii înscrişi la concursul de promovare şi de cãtre judecãtorii şi procurorii propuşi pentru numirea în funcţii de conducere;
e) soluţioneazã contestaţiile împotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anualã a activitãţii profesionale a judecãtorilor şi procurorilor, constituite în condiţiile legii;
f) iau mãsuri pentru soluţionarea sesizãrilor primite de la justiţiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzãtoare a judecãtorilor şi procurorilor;
g) propun Preşedintelui României numirea în funcţie şi revocarea din funcţie a preşedintelui, vicepreşedintelui şi preşedinţilor de secţii ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
h) avizeazã propunerea ministrului justiţiei de numire şi revocare a procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a procurorului general al Parchetului Naţional Anticorupţie, a adjuncţilor acestora, a procurorilor şefi secţie din aceste parchete, precum şi a procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizatã şi Terorism şi a adjunctului acestuia;
i) aprobã transferul judecãtorilor şi procurorilor;
j) dispun suspendarea din funcţie a judecãtorilor şi procurorilor;
k) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.
ART. 41
Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmãtoarele atribuţii referitoare la organizarea şi funcţionarea instanţelor şi parchetelor:
a) aprobã înfiinţarea şi desfiinţarea secţiilor curţilor de apel, ale instanţelor din circumscripţiile acestora, precum şi înfiinţarea sediilor secundare ale instanţelor judecãtoreşti şi circumscripţiilor acestora, în condiţiile legii;
b) aprobã propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau a procurorului general al Parchetului Naţional Anticorupţie de înfiinţare şi desfiinţare a secţiilor în cadrul parchetelor;
c) avizeazã proiectul de hotãrâre a Guvernului privind lista localitãţilor care fac parte din circumscripţiile judecãtoriilor;
d) stabilesc categoriile de procese sau de cereri care se soluţioneazã în municipiul Bucureşti numai de anumite instanţe, cu respectarea competenţei materiale prevãzute de lege;
e) la propunerea preşedinţilor curţilor de apel, stabilesc numãrul vicepreşedinţilor curţilor de apel, ai tribunalelor şi ai tribunalelor specializate, precum şi judecãtoriile la care funcţioneazã un vicepreşedinte;
f) la propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau a procurorului general al Parchetului Naţional Anticorupţie, dupã caz, aprobã numãrul adjuncţilor procurorilor generali ai parchetelor de pe lângã curţile de apel şi ai prim-procurorilor parchetelor de pe lângã tribunale, precum şi parchetele de pe lângã judecãtorii, unde prim-procurorii sunt ajutaţi de adjuncţi;
g) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.
ART. 42
(1) Secţia pentru judecãtori a Consiliului Superior al Magistraturii încuviinţeazã percheziţia, reţinerea sau arestarea preventivã a judecãtorilor şi a magistraţilor-asistenţi.
(2) Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii încuviinţeazã percheziţia, reţinerea sau arestarea preventivã a procurorilor.
(3) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) privind percheziţia şi reţinerea nu se aplicã în caz de infracţiune flagrantã.
ART. 43
Secţia pentru judecãtori a Consiliului Superior al Magistraturii numeşte şi promoveazã magistraţii-asistenţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile Consiliului Superior al Magistraturii în domeniul rãspunderii disciplinare a magistraţilor

ART. 44
(1) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte, prin secţiile sale, rolul de instanţã de judecatã în domeniul rãspunderii disciplinare a judecãtorilor şi a procurorilor, pentru faptele prevãzute în <>Legea nr. 303/2004 , republicatã.
(2) Secţia pentru judecãtori are rolul de instanţã disciplinarã şi pentru magistraţii-asistenţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
ART. 45
(1) Acţiunea disciplinarã se exercitã de comisiile de disciplinã ale Consiliului Superior al Magistraturii, formate din un membru al Secţiei pentru judecãtori şi 2 inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciarã pentru judecãtori şi, respectiv, un membru al Secţiei pentru procurori şi 2 inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciarã pentru procurori.
(2) Secţia pentru judecãtori şi Secţia pentru procurori ale Consiliului Superior al Magistraturii numesc, în fiecare an, membrii comisiilor prevãzute la alin. (1). În comisiile de disciplinã nu pot fi numiţi 2 ani consecutiv aceiaşi membri.
(3) Membrii de drept, preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii nu pot fi numiţi în comisiile de disciplinã.
(4) Comisiile de disciplinã pot fi sesizate în legãturã cu abaterile disciplinare ale judecãtorilor şi procurorilor de orice persoanã interesatã sau se pot sesiza din oficiu.
(5) Orice sesizare privind activitatea necorespunzãtoare a judecãtorilor şi procurorilor, greşit îndreptatã la instanţe sau parchete, va fi înaintatã comisiilor de disciplinã în termen de 5 zile de la înregistrare.
ART. 46
(1) În vederea exercitãrii acţiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetãrii prealabile, care se dispune de titularul acestei acţiuni.
(2) Cercetarea prealabilã se efectueazã de inspectorii din cadrul Serviciului de inspecţie judiciarã pentru judecãtori, respectiv din cadrul Serviciului de inspecţie judiciarã pentru procurori.
(3) În cadrul cercetãrii prealabile se stabilesc faptele şi urmãrile acestora, împrejurãrile în care au fost sãvârşite, precum şi orice alte date concludente din care sã se poatã aprecia asupra existenţei sau inexistenţei vinovãţiei. Ascultarea celui în cauzã şi verificarea apãrãrilor judecãtorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecãtorului sau procurorului cercetat de a face declaraţii sau de a se prezenta la cercetãri se constatã prin proces-verbal şi nu împiedicã încheierea cercetãrii. Judecãtorul sau procurorul cercetat are dreptul sã cunoascã toate actele cercetãrii şi sã solicite probe în apãrare.
(4) Rezultatul cercetãrii prealabile se înainteazã comisiei de disciplinã în termen de 60 de zile de la înregistrarea sesizãrii la Consiliul Superior al Magistraturii, iar în urmãtoarele 20 de zile comisia de disciplinã sesizeazã secţia corespunzãtoare în vederea soluţionãrii acţiunii disciplinare.
(5) În cazul în care, înainte de sesizarea secţiei, comisia de disciplinã constatã cã sunt necesare verificãri suplimentare, desemneazã un inspector din cadrul serviciului corespunzãtor al Inspecţiei judiciare, în vederea completãrii cercetãrii prealabile. Rezultatul verificãrilor suplimentare este înaintat în cel mult 30 de zile comisiei de disciplinã. În acest caz, termenul de 20 de zile prevãzut la alin. (4) curge de la primirea rezultatului verificãrilor suplimentare.
(6) În cazul în care comisia de disciplinã considerã cã exercitarea acţiunii disciplinare nu se justificã, dispune clasarea.
(7) Dupã primirea rezultatului cercetãrii prealabile, titularul acţiunii disciplinare sesizeazã secţiile Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea judecãrii acţiunii disciplinare.
(8) Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã în termen de cel mult un an de la data sãvârşirii abaterii.
ART. 47
(1) În procedura disciplinarã în faţa secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii, citarea judecãtorului sau procurorului împotriva cãruia se exercitã acţiunea disciplinarã este obligatorie. Judecãtorul sau procurorul poate fi reprezentat de un alt judecãtor ori procuror sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat.
(2) Judecãtorul sau procurorul şi, dupã caz, reprezentantul ori avocatul sãu au dreptul sã ia cunoştinţã de toate actele dosarului şi pot solicita administrarea de probe în apãrare.
(3) Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul în care constatã cã sesizarea este întemeiatã, aplicã una dintre sancţiunile disciplinare prevãzute de lege, în raport cu gravitatea abaterii disciplinare sãvârşite de judecãtor sau procuror şi cu circumstanţele personale ale acestuia.
ART. 48
Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii soluţioneazã acţiunea disciplinarã printr-o hotãrâre care cuprinde, în principal, urmãtoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinarã şi încadrarea juridicã a acesteia;
b) temeiul de drept al aplicãrii sancţiunii;
c) motivele pentru care au fost înlãturate apãrãrile formulate de judecãtor sau procuror;
d) sancţiunea aplicatã şi motivele care au stat la baza aplicãrii acesteia;
e) calea de atac şi termenul în care hotãrârea poate fi atacatã;
f) instanţa competentã sã judece calea de atac.
ART. 49
(1) Hotãrârile secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a soluţionat acţiunea disciplinarã se redacteazã, obligatoriu, în termen de cel mult 20 de zile de la pronunţare şi se comunicã de îndatã, în scris, judecãtorului sau procurorului. Comunicarea hotãrârilor este asiguratã de Secretariatul general al Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Împotriva hotãrârilor prevãzute la alin. (1) se poate exercita recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Competenţa soluţionãrii recursului aparţine Completului de 9 judecãtori al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Din Completul de 9 judecãtori nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii şi judecãtorul sancţionat disciplinar.
(3) Recursul suspendã executarea hotãrârii secţiei Consiliului Superior al Magistraturii de aplicare a sancţiunii disciplinare.
(4) Hotãrârea prin care se soluţioneazã recursul prevãzut la alin. (2) este irevocabilã.
ART. 50
În cazul în care s-a dispus excluderea din magistraturã a unui judecãtor sau a unui procuror, hotãrârea irevocabilã se transmite Preşedintelui României, în vederea emiterii decretului de eliberare din funcţie.

CAP. V
Statutul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 51
(1) Durata mandatului membrilor aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani, fãrã posibilitatea reînvestirii. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au calitatea de demnitar.
(2) Calitatea de reprezentant al societãţii civile ales membru al Consiliului Superior al Magistraturii este incompatibilã cu calitatea de parlamentar, ales local, funcţionar public, judecãtor sau procuror în activitate, notar public, avocat, consilier juridic sau executor judecãtoresc în exerciţiu.
(3) Dispoziţiile <>art. 6 şi 7 din Legea nr. 303/2004 , republicatã, se aplicã şi membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii înceteazã, dupã caz, la expirarea mandatului, prin demisie, revocare din funcţie, nerezolvarea stãrii de incompatibilitate în termen de 15 zile de la data alegerii ca membru al Consiliului Superior al Magistraturii, nerespectarea dispoziţiilor <>art. 7 din Legea nr. 303/2004 , republicatã, imposibilitatea exercitãrii atribuţiilor pe o perioadã mai mare de 3 luni, precum şi prin deces.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se suspendã de drept pentru motivele prevãzute de <>art. 62 din Legea nr. 303/2004 , republicatã.
ART. 52
(1) Revocarea din funcţia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii se propune de preşedintele sau vicepreşedintele Consiliului ori de o treime din membri, în situaţia în care persoana în cauzã nu mai îndeplineşte condiţiile legale pentru a fi membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sau în cazul aplicãrii oricãrei sancţiuni disciplinare.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea formulatã potrivit alin. (1), poate dispune revocarea din funcţia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Revocarea din funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte se propune de o treime din numãrul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii. Dispoziţiile alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Membrii aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii sunt revocaţi şi la cererea majoritãţii adunãrilor generale de la nivelul instanţelor sau parchetelor pe care le reprezintã, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor încredinţate prin alegerea ca membru al Consiliului. În cadrul adunãrilor generale, decizia se ia cu votul a douã treimi din numãrul judecãtorilor sau procurorilor.
(5) În cazul adunãrii generale comune a Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a Parchetului Naţional Anticorupţie, decizia de revocare a reprezentantului acestor parchete se ia cu votul majoritãţii procurorilor. În cadrul adunãrii generale voteazã şi procurorii din structurile teritoriale ale acestor parchete.
(6) Decizia de revocare a reprezentantului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se ia cu votul majoritãţii judecãtorilor din adunarea generalã.
(7) Procedura de revocare poate fi declanşatã de orice adunare generalã de la nivelul instanţelor sau parchetelor pe care le reprezintã membrul Consiliului Superior al Magistraturii a cãrui revocare se cere, precum şi de organizaţiile profesionale ale judecãtorilor şi procurorilor.
(8) Centralizarea rezultatelor votului se realizeazã de adunarea generalã care a iniţiat procedura sau de prima adunare generalã sesizatã de organizaţiile profesionale ale judecãtorilor şi procurorilor.
(9) În termen de 15 zile de la înregistrarea sesizãrii semnate şi motivate de reprezentanţii adunãrilor generale prevãzute la alin. (4), Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dispune revocarea din funcţie a membrului ales. Dispoziţiile art. 55 alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 53
(1) Membrii aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii rãspund civil, disciplinar şi penal, în condiţiile legii.
(2) Orice persoanã poate sesiza Consiliul Superior al Magistraturii, direct sau prin conducãtorii instanţelor ori ai parchetelor, în legãturã cu activitatea sau conduita necorespunzãtoare a unui membru ales al acestuia, încãlcarea obligaţiilor profesionale ori sãvârşirea de cãtre acesta a unor abateri disciplinare.
(3) Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii îndeplinesc rolul de instanţe de judecatã în domeniul rãspunderii disciplinare a membrilor aleşi ai Consiliului pentru faptele prevãzute de <>art. 99 din Legea nr. 303/2004 , republicatã.
ART. 54
(1) În vederea exercitãrii acţiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetãrii prealabile, care se dispune de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cercetarea prealabilã se efectueazã de inspectorii din cadrul Inspecţiei judiciare care funcţioneazã pe lângã Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) În cadrul cercetãrii prealabile se stabilesc faptele şi urmãrile acestora, împrejurãrile în care au fost sãvârşite, precum şi orice alte date concludente din care sã se poatã aprecia asupra existenţei sau inexistenţei vinovãţiei. Ascultarea celui în cauzã şi verificarea apãrãrilor acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a face declaraţii sau de a se prezenta la cercetãri se constatã prin proces-verbal şi nu împiedicã încheierea cercetãrii. Membrul Consiliului Superior al Magistraturii care este cercetat are dreptul sã cunoascã toate actele cercetãrii şi sã solicite probe în apãrare.
(4) Inspectorul desemnat înainteazã, în cel mult 60 de zile, comisiei de disciplinã constituite potrivit art. 45 rezultatul cercetãrii prealabile. Comisia de disciplinã sesizeazã secţia corespunzãtoare a Consiliului Superior al Magistraturii în vederea soluţionãrii acţiunii disciplinare.
(5) În cazul în care, înainte de sesizarea secţiei, comisia de disciplinã constatã cã sunt necesare verificãri suplimentare, desemneazã un inspector din cadrul serviciului corespunzãtor al Inspecţiei judiciare, în vederea completãrii cercetãrii prealabile.
(6) În cazul în care comisia de disciplinã considerã cã exercitarea acţiunii disciplinare nu se justificã, dispune clasarea.
(7) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii faţã de care se exercitã acţiunea disciplinarã nu participã în calitate de membru ales la lucrãrile plenului în care se judecã acţiunea disciplinarã.
(8) Acţiunea disciplinarã poate fi exercitatã în termen de cel mult un an de la data sãvârşirii abaterii.
(9) Dispoziţiile art. 47-49 se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 55
(1) În cazul încetãrii calitãţii de membru al Consiliului Superior al Magistraturii înainte de expirarea mandatului, pentru locul rãmas vacant se organizeazã noi alegeri, potrivit procedurii prevãzute de lege.
(2) Pânã la alegerea unui nou membru, interimatul va fi asigurat de judecãtorul sau procurorul care a obţinut numãrul urmãtor de voturi în cadrul alegerilor desfãşurate potrivit art. 8 alin. (3) sau art. 13 ori, dupã caz, art. 19.
ART. 56
(1) Pe perioada mandatului, preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii primesc o indemnizaţie lunarã egalã cu cea a preşedintelui, respectiv a vicepreşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care desfãşoarã activitate permanentã, cu excepţia celor prevãzuţi la alin. (1), primesc lunar, pentru activitatea desfãşuratã, o indemnizaţie lunarã egalã cu cea a unui preşedinte de secţie al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(3) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii, cu excepţia celor prevãzuţi la alin. (1) şi (2), primesc lunar, pentru activitatea desfãşuratã, indemnizaţia prevãzutã în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea şi alte drepturi ale magistraţilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 347/2003 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 57
Din Consiliul Superior al Magistraturii nu pot face parte, în timpul aceluiaşi mandat, soţi sau rude ori afini pânã la gradul IV inclusiv.

CAP. VI
Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii

ART. 58
Consiliul Superior al Magistraturii dispune de un aparat tehnic administrativ propriu.
ART. 59
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Consiliului Superior al Magistraturii se asigurã de la bugetul de stat.
(2) Bugetul Institutului Naţional al Magistraturii şi al Şcolii Naţionale de Grefieri sunt cuprinse distinct în bugetul Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii are calitatea de ordonator principal de credite, care poate fi delegatã secretarului general.
(4) Bugetul pentru curţile de apel, tribunale, tribunale specializate şi judecãtorii este gestionat de cãtre Ministerul Justiţiei, ministrul justiţiei având calitatea de ordonator principal de credite.
ART. 60
(1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este condus de un secretar general.
(2) Secretarul general este numit şi revocat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dintre judecãtorii şi procurorii care au cel puţin 8 ani vechime în magistraturã.
(3) Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii poate fi ajutat de un secretar general adjunct, specialist în management, resurse umane sau în domeniul financiar.
(4) Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii primeşte o indemnizaţie lunarã egalã cu cea a secretarului general din Ministerul Justiţiei, prevãzutã de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 177/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 347/2003 , cu modificãrile ulterioare, iar adjunctul acestuia, o indemnizaţie lunarã egalã cu cea a unui secretar general adjunct din Ministerul Justiţiei, prevãzutã de acelaşi act normativ.
ART. 61
(1) Pe lângã Plenul Consiliului Superior al Magistraturii funcţioneazã Inspecţia judiciarã, condusã de un inspector şef.
(2) În cadrul Inspecţiei judiciare funcţioneazã un serviciu de inspecţie judiciarã pentru judecãtori şi un serviciu de inspecţie judiciarã pentru procurori.
(3) Inspectorii din cadrul Inspecţiei judiciare sunt numiţi de plen, prin concurs sau examen, dintre persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 60 alin (2) şi au avut calificativul "foarte bine" la ultima evaluare. Funcţia de inspector poate fi ocupatã şi de judecãtori sau procurori detaşaţi.
(4) Inspectorii pot solicita preşedinţilor instanţelor judecãtoreşti şi conducãtorilor parchetelor din circumscripţia altei curţi de apel decât cea în care se aflã instanţa sau parchetul unde se efectueazã o verificare sã desemneze judecãtori sau procurori, prin rotaţie, care sã efectueze anumite acte dintre cele date în competenţa Inspecţiei judiciare.
(5) Atribuţiile Inspecţiei judiciare, structura, numãrul şi salarizarea inspectorilor se stabilesc de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în limitele bugetului.
ART. 62
(1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este organizat în direcţii, servicii şi birouri.
(2) Structura organizatoricã a aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii se stabileşte prin hotãrâre a plenului, în limitele bugetului.
ART. 63
(1) Personalul din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este numit prin concurs sau examen.
(2) Personalul de conducere din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este numit de plen, iar cel de execuţie, de secretarul general.
(3) Funcţiile de specialitate juridicã din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii pot fi ocupate şi de judecãtori şi procurori detaşaţi, în condiţiile legii.
(4) Funcţionarii publici şi personalul contractual din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii sunt salarizaţi potrivit dispoziţiilor legale aplicabile aceloraşi categorii de personal din aparatul Parlamentului.
(5) Statele de funcţii şi de personal se aprobã de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în limitele bugetului.
ART. 64
Atribuţiile secretarului general şi ale personalului din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, precum şi organizarea şi funcţionarea compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 65
Numãrul de posturi necesar funcţionãrii aparatului Consiliului Superior al Magistraturii se stabileşte prin hotãrâre a plenului, în limitele bugetului.
ART. 66
Personalul din cadrul Ministerului Justiţiei şi din cadrul Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, preluat în aparatul tehnic administrativ al Consiliului Superior al Magistraturii, se considerã transferat.
ART. 67
În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul va asigura un sediu corespunzãtor Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 68
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, denumirea Centrul de Pregãtire şi Perfecţionare a Grefierilor şi a Celuilalt Personal Auxiliar de Specialitate, cuprinsã în actele normative în vigoare, se înlocuieşte cu cea de Şcoala Naţionalã de Grefieri.
ART. 69
(1) Paza sediului Consiliului Superior al Magistraturii, a bunurilor şi valorilor aparţinând acestuia, supravegherea accesului şi menţinerea ordinii interioare necesare desfãşurãrii normale a activitãţii în acest sediu se asigurã, în mod gratuit, de cãtre Jandarmeria Românã.
(2) Magistraţii aleşi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii beneficiazã de protecţie, conform legii, în condiţiile prevãzute prin protocolul încheiat între preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii şi ministrul administraţiei şi internelor.
ART. 70
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 67.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prevederile titlului V "Consiliul Superior al Magistraturii" <>art. 86-90 din Legea pentru organizarea judecãtoreascã nr. 92/1992 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogã.

NOTA:
Redãm mai jos <>art. II-V din titlul XV "Modificarea şi completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii" din <>Legea nr. 247/2005 , care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Legii nr. 317/2004 şi care se aplicã, în continuare, ca dispoziţii proprii ale <>Legii nr. 247/2005 .
"Art. II. - (1) În cazul încetãrii mandatului unuia dintre judecãtorii aleşi în actualul Consiliu Superior al Magistraturii ca reprezentant al curţilor de apel, se organizeazã alegeri pentru desemnarea celui de-al doilea reprezentant al judecãtoriilor, potrivit prezentei legi.
(2) În cazul încetãrii mandatului reprezentantului Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau reprezentantului Parchetului Naţional Anticorupţie în actualul Consiliu Superior al Magistraturii, se organizeazã alegeri pentru desemnarea celui de-al doilea reprezentant al parchetelor de pe lângã tribunale, potrivit prezentei legi.
(3) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Consiliul Superior al Magistraturii numeşte secretarul general adjunct, în condiţiile prevãzute de art. 59*).
------------
*) <>Art. 59 a devenit, în forma republicatã a Legii nr. 317/2004 , art. 60.

Art. III. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Consiliul Superior al Magistraturii îşi va modifica Regulamentul de organizare şi funcţionare şi va actualiza Codul deontologic al judecãtorilor şi procurorilor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. IV. - Comisiile de disciplinã vor fi numite în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. V. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, orice dispoziţie contrarã se abrogã."
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016