Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 315 din 28 iunie 2004  privind dezvoltarea regionala in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 315 din 28 iunie 2004 privind dezvoltarea regionala in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 577 din 29 iunie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin prezenta lege se stabilesc cadrul instituţional, obiectivele, competenţele şi instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionalã în România.
ART. 2
(1) Politica de dezvoltare regionalã reprezintã ansamblul politicilor elaborate de Guvern, prin organele administraţiei publice centrale, de autoritãţile administraţiei publice locale şi organismele regionale specializate, cu consultarea partenerilor socioeconomici implicaţi, în scopul asigurãrii creşterii economice şi dezvoltãrii sociale echilibrate şi durabile ale unor arii geografice constituite în regiuni de dezvoltare, al îmbunãtãţirii competitivitãţii internaţionale a României şi al reducerii decalajelor economice şi sociale existente între România şi statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Aplicarea politicilor de dezvoltare regionalã se realizeazã în concordanţã cu obiectivele şi prioritãţile generale de dezvoltare a României, precum şi cu obiectivele Uniunii Europene în domeniul coeziunii economice şi sociale.
(3) Principiile care stau la baza realizãrii politicii de dezvoltare regionalã sunt:
- subsidiaritatea;
- descentralizarea;
- parteneriatul.
ART. 3
Obiectivele de bazã ale politicii de dezvoltare regionalã în România sunt urmãtoarele:
a) diminuarea dezechilibrelor regionale existente prin stimularea dezvoltãrii echilibrate, recuperarea acceleratã a întârzierilor în domeniul economic şi social a zonelor mai puţin dezvoltate, ca urmare a unor condiţii istorice, geografice, economice, sociale, politice, precum şi preîntâmpinarea producerii de noi dezechilibre;
b) corelarea politicilor sectoriale guvernamentale la nivelul regiunilor prin stimularea iniţiativelor şi prin valorificarea resurselor locale şi regionale, în scopul dezvoltãrii economico-sociale durabile şi al dezvoltãrii culturale a acestora;
c) stimularea cooperãrii interregionale, interne şi internaţionale, transfrontaliere, inclusiv în cadrul euroregiunilor, precum şi participarea regiunilor de dezvoltare la structurile şi organizaţiile europene care promoveazã dezvoltarea economico-socialã şi instituţionalã a acestora, în scopul realizãrii unor proiecte de interes comun, în conformitate cu acordurile internaţionale la care România este parte.
ART. 4
Obiectivele prevãzute la art. 3 se realizeazã prin programe care se finanţeazã din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã şi din Fondul pentru dezvoltare regionalã, care se constituie potrivit prevederilor prezentei legi.

CAP. II
Regiunile de dezvoltare

ART. 5
(1) În aplicarea prezentei legi, în concordanţã cu obiectivele de coeziune economicã şi socialã ale României, precum şi ale Uniunii Europene în domeniul politicilor de dezvoltare regionalã, pe teritoriul României sunt constituite opt regiuni de dezvoltare.
(2) Regiunile de dezvoltare nu sunt unitãţi administrativ-teritoriale şi nu au personalitate juridicã.
(3) Denumirile şi componenţa regiunilor de dezvoltare sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
ART. 6
(1) Regiunile de dezvoltare sunt zone care cuprind teritoriile judeţelor în cauzã, respectiv ale municipiului Bucureşti, constituite în baza unor convenţii încheiate între reprezentanţii consiliilor judeţene şi, dupã caz, ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi funcţioneazã în baza prevederilor prezentei legi.
(2) Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare şi evaluare a politicilor de dezvoltare regionalã, precum şi de culegere a datelor statistice specifice, în conformitate cu reglementãrile europene emise de EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritorialã NUTS 2, existent în Uniunea Europeanã.
(3) Regiunile, judeţele şi/sau localitãţile din judeţe care fac parte din regiuni diferite se pot asocia în scopul realizãrii unor obiective de interes comun, interregionale şi/sau interjudeţene.

CAP. III
Structuri teritoriale pentru dezvoltarea regionalã

ART. 7
(1) Consiliul pentru dezvoltare regionalã este organismul regional deliberativ, fãrã personalitate juridicã, care este constituit şi funcţioneazã pe principii parteneriale la nivelul fiecãrei regiuni de dezvoltare, în scopul coordonãrii activitãţilor de elaborare şi monitorizare ce decurg din politicile de dezvoltare regionalã.
(2) În concordanţã cu obiectivele politicii regionale, consiliul pentru dezvoltare regionalã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã şi aprobã strategia şi programele de dezvoltare regionalã;
b) sprijinã elaborarea în parteneriat a Planului naţional de dezvoltare;
c) aprobã proiectele de dezvoltare regionalã, selecţionate la nivel regional, în concordanţã cu criteriile, prioritãţile şi metodologia elaborate de instituţia naţionalã cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale, împreunã cu organismele regionale specializate;
d) transmite Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã, spre aprobarea finanţãrii, portofoliul propus de proiecte pentru care se aplicã o procedurã de selecţie la nivel naţional;
e) aprobã criteriile, prioritãţile, alocarea şi destinaţiile resurselor Fondului pentru dezvoltare regionalã;
f) prezintã Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã propuneri privind alocarea de resurse la Fondul pentru dezvoltare regionalã;
g) urmãreşte utilizarea fondurilor alocate din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã;
h) propune Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã cuantumul contribuţiilor anuale, în limita sumelor aprobate prin bugetele judeţelor, respectiv al municipiului Bucureşti, dupã caz, alocate pentru Fondul pentru dezvoltare regionalã, pentru finanţarea obiectivelor politicilor regionale, precum şi destinaţia şi eşalonãrile de platã ale acestora;
i) atrage alte contribuţii financiare, locale şi regionale, în vederea realizãrii obiectivelor regionale; sursele atrase se constituie ca venituri la Fondul pentru dezvoltare regionalã;
j) aprobã rapoartele de activitate semestriale întocmite de agenţiile pentru dezvoltare regionalã;
k) coordoneazã şi sprijinã dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) elaboreazã şi aprobã regulamentul propriu de funcţionare, în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regionalã;
m) avizeazã contractele, convenţiile, acordurile, protocoalele, precum şi alte documente similare, încheiate de cãtre agenţia pentru dezvoltare regionalã cu terţii în domeniul specific de activitate, inclusiv cu instituţiile similare din cadrul Uniunii Europene, şi informeazã corespunzãtor Consiliul naţional pentru dezvoltare regionalã;
n) aprobã statutul de organizare şi funcţionare a agenţiei pentru dezvoltare regionalã, precum şi organigrama acesteia;
o) coordoneazã activitãţile de mediatizare la nivel regional a politicilor şi obiectivelor de dezvoltare regionalã, a programelor regionale finanţate de Uniunea Europeanã, precum şi pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a fondurilor, asigurând transparenţa şi informarea corectã, rapidã şi în timp util a cetãţenilor, în special a întreprinzãtorilor.
(3) Sumele reprezentând contribuţiile financiare ale consiliilor judeţene şi, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, stabilite în condiţiile prezentei legi, se prevãd în bugetele anuale proprii ale acestora, în cadrul unei poziţii distincte, denumitã Dezvoltare şi promovare regionalã.
(4) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, adoptã hotãrâri în aplicarea hotãrârilor consiliilor pentru dezvoltare regionalã, în termen de maximum 60 de zile de la primirea comunicãrii privind cuantumul contribuţiilor anuale, stabilite conform prevederilor art. 7 alin. (2) lit. h).
(5) Contribuţiile anuale, astfel stabilite, sunt vãrsate trimestrial în Fondul pentru dezvoltare regionalã, administrat de agenţiile pentru dezvoltare regionalã.
(6) Consiliul pentru dezvoltare regionalã este alcãtuit din preşedinţii consiliilor judeţene şi din câte un reprezentant al fiecãrei categorii de consilii locale municipale, orãşeneşti şi comunale din fiecare judeţ al regiunii; în cazul regiunii de dezvoltare Bucureşti - Ilfov, consiliul pentru dezvoltare regionalã este alcãtuit din preşedintele Consiliului Judeţean Ilfov, primarul general al municipiului Bucureşti, din câte un reprezentant al fiecãrui consiliu local de sector şi din reprezentanţi ai consiliilor locale din judeţul Ilfov, la paritate cu reprezentanţii sectoarelor municipiului Bucureşti.
(7) Consiliul pentru dezvoltare regionalã alege un preşedinte şi un vicepreşedinte, care nu pot fi reprezentanţi ai aceluiaşi judeţ; aceste funcţii sunt îndeplinite, prin rotaţie, pentru câte un mandat de un an, de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene.
(8) În funcţie de problematica supusã dezbaterii, la lucrãrile consiliului pentru dezvoltare regionalã pot participa, fãrã drept de vot, prefecţii judeţelor, reprezentanţi ai consiliilor locale, municipale, orãşeneşti şi comunale, ai instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale, reprezentanţi ai societãţii civile şi parteneri socioeconomici relevanţi.
ART. 8
(1) În fiecare regiune de dezvoltare funcţioneazã câte o agenţie pentru dezvoltare regionalã, organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publicã, cu personalitate juridicã, care funcţioneazã în domeniul dezvoltãrii regionale. Acestea se organizeazã şi funcţioneazã în condiţiile prezentei legi şi ale statutului de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul pentru dezvoltare regionalã.
(2) Schimbarea sediului agenţiei pentru dezvoltare regionalã în cadrul aceleiaşi localitãţi în care funcţioneazã se aprobã de consiliul pentru dezvoltare regionalã, la propunerea directorului agenţiei pentru dezvoltare regionalã; schimbarea sediului agenţiei pentru dezvoltare regionalã în altã localitate, precum şi schimbarea denumirii regiunilor şi/sau a denumirii agenţiei se pot face numai cu aprobarea Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã.
(3) În fiecare judeţ component al regiunii de dezvoltare, cu excepţia judeţului de reşedinţã a agenţiei, funcţioneazã un birou al agenţiei pentru dezvoltare regionalã.
(4) Consiliile judeţene asigurã spaţii adecvate pentru sediile şi spaţiile agenţiilor pentru dezvoltare regionalã şi ale birourilor acestora, în judeţele în care acestea îşi au reşedinţa sau funcţioneazã.
(5) Coordonarea activitãţilor agenţiilor pentru dezvoltare regionalã în domeniul implementãrii politicilor de dezvoltare regionalã, precum şi ale obiectivelor acestora se face de cãtre instituţia naţionalã cu atribuţii şi responsabilitãţi în acest domeniu.
(6) Directorul agenţiei pentru dezvoltare regionalã este numit prin concurs şi este eliberat din funcţie de cãtre consiliul pentru dezvoltare regionalã.
(7) În elaborarea structurii organizatorice a agenţiei pentru dezvoltare regionalã, directorul acesteia aplicã principiile definirii clare a funcţiilor şi competenţelor, precum şi al separãrii de atribuţii.
(8) În cadrul fiecãrei agenţii pentru dezvoltare regionalã se constituie o unitate de audit intern, subordonatã directorului agenţiei şi care are ca scop:
a) asigurarea obiectivã şi consilierea, destinate sã îmbunãtãţeascã sistemele şi activitãţile agenţiei;
b) sprijinirea îndeplinirii obiectivelor agenţiei printr-o abordare sistematicã şi metodicã, prin care se evalueazã şi se îmbunãtãţeşte eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare.
(9) Capacitatea instituţionalã şi administrativã a agenţiilor pentru dezvoltare regionalã de a îndeplini aceste activitãţi, precum şi atribuţiile delegate de instituţia/instituţiile naţionale sunt verificate prin unitãţile de audit intern din cadrul fiecãrei autoritãţi naţionale de management şi gestionare a programului respectiv.
(10) În scopul implementãrii programelor de dezvoltare regionalã, instituţia naţionalã cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale şi, dupã caz, instituţiile naţionale care implementeazã, la nivel regional, prin agenţiile pentru dezvoltare regionalã, programe naţionale, precum şi oricare alte instituţii naţionale care deleagã prin contract atribuţii acestora prevãd, cu prioritate, sume în bugetele lor, într-o poziţie distinctã denumitã Asistenţã tehnicã pentru implementarea programelor de dezvoltare regionalã.
(11) Cuantumul sumelor cu care sunt finanţate activitãţile contractate cu agenţiile pentru dezvoltare regionalã se stabileşte de comun acord între pãrţi, în limita sumelor de la bugetul de stat cu aceastã destinaţie sau, dupã caz, a programelor negociate cu Uniunea Europeanã.
(12) Transferul acestor sume în contul agenţiilor pentru dezvoltare regionalã se realizeazã conform clauzelor contractuale convenite între pãrţi.
(13) Sumele astfel transferate sunt utilizate de agenţiile pentru dezvoltare regionalã exclusiv pentru realizarea activitãţilor prevãzute prin contract.
ART. 9
Agenţia pentru dezvoltare regionalã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi propune consiliului pentru dezvoltare regionalã, spre aprobare, strategia, planul şi programele de dezvoltare regionalã, precum şi planurile de gestionare a fondurilor;
b) asigurã realizarea programelor de dezvoltare regionalã şi a planurilor de gestionare a fondurilor, în conformitate cu hotãrârile adoptate de consiliul pentru dezvoltare regionalã, cu respectarea legislaţiei în vigoare, şi rãspunde faţã de acesta pentru realizarea lor;
c) solicitã instituţiei naţionale cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale sume din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã, pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare aprobate;
d) acţioneazã, împreunã cu consiliul pentru dezvoltare regionalã, pentru atragerea de resurse, în scopul îndeplinirii atribuţiilor sale;
e) asigurã managementul tehnic şi financiar al Fondului pentru dezvoltare regionalã, în scopul realizãrii obiectivelor prevãzute în programele de dezvoltare regionalã;
f) rãspunde faţã de consiliul pentru dezvoltare regionalã, faţã de instituţia/instituţiile naţionale cu care are încheiate contracte, precum şi faţã de organele abilitate prin lege pentru corecta gestionare a fondurilor încredinţate;
g) transmite, spre aprobare, consiliului pentru dezvoltare regionalã proiectele selectate în cadrul programelor de dezvoltare regionalã în baza prioritãţilor, criteriilor şi a metodologiei elaborate de instituţia naţionalã responsabilã pentru dezvoltarea regionalã, împreunã cu organismele regionale specializate; în cazul licitaţiilor organizate la nivelul fiecãrei regiuni de dezvoltare, proiectele aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionalã vor fi trimise spre avizare Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã; în cazul licitaţiilor de proiecte organizate la nivel naţional, proiectele selectate vor fi avizate de consiliul pentru dezvoltare regionalã şi aprobate de Consiliul naţional pentru dezvoltare regionalã;
h) asigurã şi rãspunde, pe baza contractelor încheiate cu instituţiile naţionale, de implementarea, monitorizarea tehnicã şi financiarã şi controlul execuţiei proiectelor finanţate de Uniunea Europeanã în cadrul programelor de dezvoltare regionalã şi/sau, dupã caz, a proiectelor din cadrul programelor naţionale, care se implementeazã la nivel regional prin agenţia pentru dezvoltare regionalã; pentru atribuţiile delegate agenţiilor pentru dezvoltare regionalã de cãtre instituţiile aparţinând administraţiei publice centrale sau locale, monitorizarea şi controlul unor astfel de activitãţi se fac de cãtre instituţia care a delegat aceste atribuţii;
i) întocmeşte rapoarte semestriale, precum şi raportul anual de implementare referitor la activitãţile derulate conform contractelor cu instituţia naţionalã cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale;
j) evidenţiazã stadiul, dificultãţile de implementare, precum şi impactul programelor/proiectelor de dezvoltare regionalã şi propune mãsuri de îmbunãtãţire; rapoartele se aprobã în prealabil de cãtre consiliul pentru dezvoltare regionalã şi sunt transmise instituţiei naţionale cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale;
k) realizeazã şi asigurã, în baza contractelor, mediatizarea/publicitatea la nivel regional a programelor şi proiectelor de dezvoltare regionalã;
l) organizeazã şi dezvoltã, cu sprijinul şi sub coordonarea consiliului pentru dezvoltare regionalã, parteneriatele regionale şi promoveazã la nivel regional cunoaşterea politicilor şi practicilor Uniunii Europene, precum şi a principiilor care stau la baza politicilor de dezvoltare regionalã;
m) identificã şi promoveazã, în parteneriat, proiecte de interes regional şi local, precum şi proiecte de cooperare intraregionalã; promoveazã, cu sprijinul consiliului pentru dezvoltare regionalã, regiunea şi atragerea de investiţii strãine; dezvoltã colaborãri cu organisme şi instituţii similare din Uniunea Europeanã şi participã la implementarea proiectelor internaţionale de interes regional şi local;
n) elaboreazã propunerile anuale ale bugetelor proprii de venituri şi cheltuieli destinate desfãşurãrii activitãţilor prevãzute prin prezenta lege şi le supune aprobãrii consiliului pentru dezvoltare regionalã;
o) asigurã, printr-o structurã de audit intern proprie, subordonatã directorului agenţiei, desfãşurarea unei activitãţi independente şi obiective, care dã asigurare şi consiliere conducerii agenţiei, pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor, perfecţionând activitãţile agenţiei, ajutând-o sã-şi îndeplineascã obiectivele printr-o abordare sistematicã şi metodicã, care evalueazã şi îmbunãtãţeşte eficienţa şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe analiza riscului, a controlului şi a proceselor de administrare;
p) încheie şi supune spre avizare consiliului pentru dezvoltare regionalã contracte, convenţii, acorduri şi protocoale, precum şi alte documente similare încheiate cu terţii în domeniul specific de activitate, inclusiv cu instituţii similare din cadrul Uniunii Europene;
q) îndeplineşte obligaţiile contractuale şi rãspunde pentru realizarea acestora, în conformitate cu criteriile şi indicatorii de performanţã stabiliţi prin contractele încheiate în acest scop;
r) asigurã, prin personal specializat, secretariatul consiliului pentru dezvoltare regionalã;
s) participã în structurile parteneriale stabilite la nivel naţional, în comitetele şi subcomitetele naţionale, precum şi în grupurile de lucru organizate de instituţiile naţionale responsabile pentru managementul şi gestionarea programelor finanţate de Uniunea Europeanã;
t) elaboreazã propriul statut de organizare şi funcţionare şi îl supune spre aprobare consiliului pentru dezvoltare regionalã;
u) îndeplineşte atribuţiile privind elaborarea în parteneriat a Planului naţional de dezvoltare;
v) asigurã, împreunã cu organismele regionale specializate, colectarea şi centralizarea datelor la nivel regional, cu privire la utilizarea fondurilor nerambursabile alocate regiunii, în scopul implementãrii programelor de dezvoltare regionalã.
ART. 10
(1) Programele de dezvoltare regionalã şi cheltuielile de funcţionare a agenţiilor pentru dezvoltare regionalã se finanţeazã din Fondul pentru dezvoltare regionalã, care se constituie din:
a) alocãri de la Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã;
b) contribuţii din bugetele proprii ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, în limita sumelor aprobate cu aceastã destinaţie prin bugetele respective;
c) surse financiare atrase din sectorul privat, de la bãnci, investitori strãini, Uniunea Europeanã şi de la alte organizaţii internaţionale.
(2) Pentru managementul şi implementarea programelor de dezvoltare regionalã, precum şi pentru îndeplinirea corespunzãtoare a atribuţiilor delegate de instituţia naţionalã cu atribuţii în acest domeniu, finanţarea se realizeazã în baza unor contracte negociate şi încheiate pentru managementul tehnic şi financiar al programelor de dezvoltare regionalã.
(3) Pentru implementarea programelor naţionale prin agenţiile pentru dezvoltare regionalã şi/sau pentru îndeplinirea unor atribuţii delegate acestora de instituţiile naţionale, finanţarea se realizeazã în baza unor contracte negociate şi încheiate cu instituţiile respective pentru implementarea programelor naţionale.
(4) Operaţiunile financiare privind executarea programelor şi/sau proiectelor finanţate din fonduri publice se deruleazã de cãtre agenţiile pentru dezvoltare regionalã, prin unitãţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
(5) Fondul pentru dezvoltare regionalã nu poate avea altã destinaţie decât cea prevãzutã de prezenta lege.
(6) Disponibilitãţile înregistrate la finele exerciţiului financiar la Fondul pentru dezvoltare regionalã se reporteazã în anul urmãtor, cu aceeaşi destinaţie.

CAP. IV
Structuri naţionale pentru dezvoltare regionalã

ART. 11
(1) Consiliul naţional pentru dezvoltare regionalã este structura naţionalã de tip partenerial, cu rol decizional privind elaborarea şi implementarea obiectivelor politicii de dezvoltare regionalã.
(2) Preşedintele Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã este conducãtorul instituţiei naţionale cu atribuţii în domeniul dezvoltãrii regionale şi poate delega aceastã funcţie.
(3) Consiliul naţional pentru dezvoltare regionalã are în componenţa sa preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor pentru dezvoltare regionalã şi, la paritate cu numãrul acestora, reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi prin hotãrâre a Guvernului, inclusiv preşedintele.
(4) Înlocuirea unui membru al Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã se comunicã, în timp util, instituţiei care asigurã preşedinţia Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã.
ART. 12
Consiliul naţional pentru dezvoltare regionalã are urmãtoarele atribuţii:
a) avizeazã politicile şi strategia naţionalã pentru dezvoltare regionalã, precum şi Planul naţional de dezvoltare, care conţine prioritãţile şi mãsurile multianuale de finanţare a obiectivelor naţionale ale coeziunii economice şi sociale;
b) aprobã criteriile şi prioritãţile privind utilizarea Fondului naţional pentru dezvoltare regionalã;
c) prezintã Guvernului, spre aprobare, programele prioritare finanţate din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã;
d) analizeazã utilizarea fondurilor alocate agenţiilor pentru dezvoltare regionalã din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã, pe baza rapoartelor de monitorizare elaborate şi transmise de cãtre consiliile pentru dezvoltare regionalã;
e) propune modul de utilizare a fondurilor de preaderare pentru dezvoltarea regionalã alocate României de cãtre Uniunea Europeanã în perioada de preaderare;
f) urmãreşte realizarea obiectivelor dezvoltãrii regionale, inclusiv în cadrul activitãţilor de cooperare externã a regiunilor de dezvoltare, de tip transfrontalier, interregional, la nivelul euroregiunilor;
g) avizeazã proiectele propuse de agenţiile pentru dezvoltare regionalã şi aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionalã pentru finanţarea acestora din programele de dezvoltare regionalã, în cazul licitaţiilor de proiecte organizate la nivel regional;
h) aprobã proiectele propuse de agenţiile pentru dezvoltare regionalã şi aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionalã, pentru finanţarea acestora din programele de dezvoltare regionalã, în cazul licitaţiilor de proiecte organizate la nivel naţional;
i) analizeazã şi aprobã rapoartele de activitate prezentate de cãtre Comitetul Naţional de Coordonare a Programelor PHARE - componenta de coeziune economicã şi socialã, constituit în baza prevederilor Memorandumului de finanţare PHARE, precum şi propunerile înaintate de acest comitet.
ART. 13
(1) Ministerul Integrãrii Europene, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, aflat în subordinea Guvernului, este instituţia care exercitã, la nivel naţional, atribuţiile şi responsabilitatea elaborãrii, promovãrii, coordonãrii, gestionãrii, implementãrii şi monitorizãrii politicilor şi strategiilor de dezvoltare regionalã din România, precum şi a programelor de coeziune economicã şi socialã.
(2) Ministerul Integrãrii Europene asigurã secretariatul Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã.
ART. 14
(1) Programele multianuale de dezvoltare regionalã se finanţeazã din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã, constituit din sumele care se alocã, anual, prin bugetul de stat, ca poziţie distinctã pentru politica de dezvoltare regionalã.
(2) Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã, administrat de Ministerul Integrãrii Europene, este gestionat prin conturi distincte, deschise la Trezoreria Statului.
(3) Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã se constituie din:
a) sumele de la bugetul de stat, care sunt prevãzute într-o poziţie distinctã şi care se alocã, prin hotãrâre a Guvernului, pentru programele de dezvoltare regionalã finanţate numai de la bugetul de stat;
b) asistenţã financiarã nerambursabilã din partea unor guverne, organizaţii internaţionale, bãnci.
(4) Disponibilitãţile înregistrate la finele exerciţiului financiar la Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(5) Pentru finanţarea cheltuielilor de asistenţã tehnicã necesare în vederea selecţiei şi monitorizãrii programelor şi proiectelor de dezvoltare regionalã finanţate exclusiv de la bugetul de stat, instituţia naţionalã cu atribuţii în domeniul managementului tehnic şi financiar al acestor programe alocã un anumit procent din bugetele programelor şi proiectelor respective.
ART. 15
(1) Institutul Naţional de Statisticã colecteazã din regiunile de dezvoltare datele statistice specifice, necesare fundamentãrii şi monitorizãrii politicilor de dezvoltare regionalã.
(2) Agenţiile pentru dezvoltare regionalã colaboreazã cu direcţiile regionale de statisticã, care le transmit lunar, cu titlu gratuit, datele statistice specifice necesare fundamentãrii şi monitorizãrii politicilor de dezvoltare regionalã.
ART. 16
Utilizarea pentru alte destinaţii decât cea pentru care au fost acordate a fondurilor alocate din Fondul naţional pentru dezvoltare regionalã, pentru proiectele de dezvoltare regionalã şi, dupã caz, a celor din Fondul pentru dezvoltare regionalã, inclusiv a sumelor de la bugetele instituţiilor naţionale şi locale, care finanţeazã activitãţile agenţiilor conform prevederilor din prezenta lege, se constatã şi se sancţioneazã de cãtre organele de control abilitate, potrivit legii.
ART. 17
(1) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul aprobã, prin hotãrâre, regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regionalã.
(2) În termen de 60 de zile de la publicarea regulamentului-cadru prevãzut la alin. (1), consiliile pentru dezvoltare regionalã îşi elaboreazã şi aprobã propriul regulament de organizare şi funcţionare.
ART. 18
Regulamentele de organizare şi funcţionare ale consiliilor pentru dezvoltare regionalã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 19
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional pentru dezvoltare regionalã se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 20
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, agenţiile pentru dezvoltare regionalã îşi modificã corespunzãtor statutele proprii de organizare şi funcţionare şi le transmit spre aprobare consiliilor pentru dezvoltare regionalã.
ART. 21
(1) Directorul agenţiei pentru dezvoltare regionalã dispune mãsurile necesare pentru respectarea reglementãrilor legale în vigoare, referitoare la independenţa auditorilor interni, care îşi desfãşoarã activitatea în structurile agenţiei; acesta nu poate delega aceastã funcţie altor salariaţi; auditorii interni din cadrul agenţiilor îşi exercitã activitãţile în conformitate cu legislaţia naţionalã, armonizatã cu standardele internaţionale în domeniul auditului intern.
(2) Structura de audit intern, precum şi auditorii nu pot fi implicaţi în nici una dintre activitãţile manageriale, de control sau de execuţie, din cadrul agenţiei pentru dezvoltare regionalã.
ART. 22
(1) Personalul de decizie din cadrul agenţiilor pentru dezvoltare regionalã nu poate fi implicat şi nu poate desfãşura activitãţi care constituie conflict de interese cu atribuţiile de serviciu şi nu poate fi asociat şi deţine acţiuni sau pãrţi sociale într-o societate comercialã care beneficiazã, sub orice formã, de sprijin financiar sau de alte servicii furnizate de agenţii; în toate situaţiile, personalul agenţiei este obligat sã respecte, indiferent de funcţia pe care o ocupã, actele normative în vigoare privind conflictul de interese.
(2) Personalul agenţiei, inclusiv personalul din birourile judeţene, indiferent de funcţia pe care o ocupã, nu poate exercita activitãţi în cadrul agenţiei şi nu poate fi numit sau reconfirmat în funcţii de decizie în cadrul acesteia, dacã a suferit condamnãri penale definitive.
ART. 23
Prezenta lege intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se abrogã <>Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionalã în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR PREŞEDINTELE SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 28 iunie 2004.
Nr. 315.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016