Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 312 din 28 iunie 2004  privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 312 din 28 iunie 2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 30 iunie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Statutul legal
(1) Banca Naţionalã a României este banca centralã a României, având personalitate juridicã.
(2) Banca Naţionalã a României este o instituţie publicã independentã, cu sediul central în municipiul Bucureşti şi poate avea sucursale şi agenţii atât în municipiul Bucureşti, cât şi în alte localitãţi din ţarã.
ART. 2
Obiectivul fundamental şi principalele atribuţii
(1) Obiectivul fundamental al Bãncii Naţionale a României este asigurarea şi menţinerea stabilitãţii preţurilor.
(2) Principalele atribuţii ale Bãncii Naţionale a României sunt:
a) elaborarea şi aplicarea politicii monetare şi a politicii de curs de schimb;
b) autorizarea, reglementarea şi supravegherea prudenţialã a instituţiilor de credit, promovarea şi monitorizarea bunei funcţionãri a sistemelor de plãţi pentru asigurarea stabilitãţii financiare;
c) emiterea bancnotelor şi a monedelor ca mijloace legale de platã pe teritoriul României;
d) stabilirea regimului valutar şi supravegherea respectãrii acestuia;
e) administrarea rezervelor internaţionale ale României.
(3) Banca Naţionalã a României sprijinã politica economicã generalã a statului, fãrã prejudicierea îndeplinirii obiectivului sãu fundamental privind asigurarea şi menţinerea stabilitãţii preţurilor.
ART. 3
Colaborarea cu alte autoritãţi
(1) În îndeplinirea atribuţiilor, Banca Naţionalã a României şi membrii organelor sale de conducere nu vor solicita sau primi instrucţiuni de la autoritãţile publice sau de la orice altã instituţie sau autoritate.
(2) Orice proiect de act normativ al autoritãţilor publice centrale, care priveşte domeniile în care Banca Naţionalã a României are atribuţii, va fi adoptat dupã ce în prealabil s-a solicitat avizul Bãncii Naţionale a României. Avizul va fi transmis în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare.
(3) Banca Naţionalã a României colaboreazã cu Ministerul Finanţelor Publice în vederea stabilirii indicatorilor macroeconomici în baza cãrora se va elabora proiectul anual de buget.
(4) Pentru necesitãţile proprii, Banca Naţionalã a României elaboreazã studii şi analize privind moneda, cursul de schimb, creditul şi operaţiunile sistemelor de plãţi şi ale instituţiilor de credit.
(5) Pentru îndeplinirea angajamentelor rezultate din acorduri, tratate, convenţii la care România este parte, Banca Naţionalã a României colaboreazã cu autoritãţile din ţarã şi din strãinãtate prin furnizarea de informaţii, adoptarea de mãsuri corespunzãtoare sau în orice alt mod compatibil cu prezenta lege.
(6) În scopul aplicãrii prevederilor din legislaţia privind activitatea bancarã, referitoare la colaborarea cu autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene, denumite în continuare state membre, Banca Naţionalã a României va asigura condiţiile necesare pentru realizarea schimbului de informaţii cu aceste autoritãţi. Informaţiile care vor fi furnizate autoritãţilor competente din statele membre vor face obiectul cerinţelor referitoare la secretul profesional, prevãzute la art. 52 alin. (1).
(7) Banca Naţionalã a României poate încheia acorduri de colaborare care se referã la schimbul de informaţii şi cu autoritãţile competente din terţe ţãri sau cu alte autoritãţi sau organisme din terţe ţãri, prevãzute la alin. (8), în condiţiile în care informaţiile furnizate sunt supuse unor cerinţe referitoare la pãstrarea secretului profesional, potrivit art. 52. Schimbul de informaţii trebuie sã fie circumscris exclusiv scopului îndeplinirii sarcinilor care le revin autoritãţilor şi organismelor respective în domeniul supravegherii. Informaţiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu acordul expres al autoritãţii competente de la care au fost obţinute şi numai pentru scopurile pentru care acordul a fost obţinut.
(8) În exercitarea funcţiei de supraveghere, Banca Naţionalã a României va asigura schimbul de informaţii cu:
a) autoritãţile responsabile cu supravegherea altor instituţii financiare şi a societãţilor de asigurãri şi autoritãţile responsabile cu supravegherea pieţelor financiare din România şi din statele membre;
b) organismele şi instituţiile, din România şi din statele membre, implicate în falimentul şi lichidarea instituţiilor de credit, precum şi în alte proceduri similare;
c) persoanele din România şi din statele membre, responsabile cu realizarea auditului financiar al instituţiilor de credit şi al altor instituţii financiare;
d) organismele care administreazã scheme de garantare a depozitelor din România şi din statele membre.
(9) Banca Naţionalã a României poate colabora, inclusiv prin schimb de informaţii, cu autoritãţi din România şi din statele membre, responsabile cu:
a) supravegherea instituţiilor sau organismelor implicate în falimentul şi lichidarea instituţiilor de credit şi în alte proceduri similare;
b) supravegherea persoanelor care realizeazã auditul financiar al instituţiilor de credit, al societãţilor de servicii de investiţii financiare, al societãţilor de asigurãri şi al altor instituţii financiare.
(10) Schimbul de informaţii prevãzut la alin. (9) se va realiza cu respectarea urmãtoarelor cerinţe minime:
a) informaţiile vor fi utilizate de cãtre aceste autoritãţi, exclusiv în scopul îndeplinirii sarcinilor de supraveghere prevãzute la alin. (9);
b) informaţiile primite sunt supuse cerinţelor referitoare la pãstrarea secretului profesional, prevãzute la art. 52;
c) informaţiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu acordul expres al autoritãţii competente de la care au fost obţinute şi numai pentru scopurile pentru care acordul a fost obţinut.
(11) În scopul întãririi stabilitãţii financiare şi pãstrãrii integritãţii sistemului financiar, Banca Naţionalã a României poate sã colaboreze, inclusiv prin realizarea schimbului de informaţii, cu autoritãţile sau organismele cu competenţe legale în domeniul depistãrii şi investigãrii încãlcãrilor legislaţiei privind societãţile comerciale. Schimbul de informaţii se va realiza cu respectarea urmãtoarelor cerinţe minime:
a) informaţiile vor fi utilizate de cãtre aceste autoritãţi, exclusiv în scopul îndeplinirii atribuţiilor;
b) informaţiile primite sunt supuse cerinţelor referitoare la pãstrarea secretului profesional, prevãzute la art. 52;
c) informaţiile primite de la un stat membru pot fi furnizate numai cu acordul expres al autoritãţii competente de la care au fost obţinute şi numai pentru scopurile pentru care acordul a fost obţinut.
(12) Banca Naţionalã a României va comunica Comisiei Europene şi statelor membre numele autoritãţilor din România care pot primi informaţii, conform prevederilor alin. (9)-(11).
(13) În scopul exercitãrii competenţelor Bãncii Naţionale a României în domeniul autorizãrii, reglementãrii şi supravegherii prudenţiale a instituţiilor de credit şi îndeplinirii atribuţiilor care revin autoritãţilor monetare, bãncilor centrale sau organismelor cu funcţii similare, precum şi altor autoritãţi publice responsabile cu monitorizarea sistemelor de plãţi, Banca Naţionalã a României poate realiza schimb de informaţii cu aceste autoritãţi.
(14) În scopul asigurãrii funcţionãrii corespunzãtoare a sistemelor de plãţi, Banca Naţionalã a României poate transmite informaţii de natura secretului profesional caselor de compensare sau altor structuri similare, constituite în conformitate cu prevederile legii, în vederea asigurãrii serviciilor de compensare şi decontare pentru orice piaţã din România sau dintr-un stat membru.
(15) Informaţiile primite de Banca Naţionalã a României de la autoritãţile competente din statele membre pot fi furnizate caselor de compensare sau altor structuri similare numai cu acordul expres al autoritãţilor competente de la care au fost obţinute.
(16) Entitãţile cãrora le-au fost transmise informaţii, în situaţiile prevãzute la alin. (8)-(11) şi alin. (13) şi (14), sunt obligate sã asigure pãstrarea secretului profesional.
(17) Instituţiile şi autoritãţile publice vor furniza Bãncii Naţionale a României informaţiile pe care le considerã necesare sau care sunt solicitate de aceasta, în scopul realizãrii unei supravegheri eficiente şi al îndeplinirii obiectivului fundamental şi atribuţiilor Bãncii Naţionale a României.
(18) Pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, schimburile de informaţii prevãzute în prezentul articol se realizeazã numai în condiţii de reciprocitate.
(19) Prevederile alin. (18) se menţin şi dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, pentru schimbul de informaţii cu entitãţi din terţe ţãri.
ART. 4
Cooperarea internaţionalã
(1) Din împuternicirea Parlamentului, Banca Naţionalã a României poate participa la organizaţii internaţionale cu caracter financiar, bancar, monetar sau de plãţi şi poate sã devinã membru al acestora.
(2) Începând cu data aderãrii României la Eurosistem, Banca Naţionalã a României poate participa la organizaţii internaţionale cu caracter financiar, bancar, monetar sau de plãţi şi poate sã devinã membru al acestora, fãrã a contraveni prevederilor art. 6 alin. (2) din Statutul Sistemului European al Bãncilor Centrale şi al Bãncii Centrale Europene.
(3) Banca Naţionalã a României poate participa, în nume propriu sau în numele statului, la tratative şi negocieri externe în probleme financiare, monetare, de curs de schimb şi de plãţi, precum şi în domeniul autorizãrii, reglementãrii şi supravegherii prudenţiale a instituţiilor de credit.
(4) Banca Naţionalã a României exercitã drepturi şi îndeplineşte obligaţii care revin României, în calitate de membru al Fondului Monetar Internaţional, inclusiv utilizarea facilitãţilor acestei instituţii de finanţare pe termen mediu şi lung, pentru nevoile balanţei de plãţi şi consolidarea rezervelor internaţionale ale ţãrii.
(5) Banca Naţionalã a României poate negocia şi încheia acorduri, convenţii sau alte înţelegeri privind împrumuturi pe termen scurt şi alte operaţiuni financiarbancare cu instituţii financiare internaţionale, bãnci centrale, societãţi bancare şi nebancare, cu condiţia rambursãrii acestora în termen de 1 an.
(6) Banca Naţionalã a României poate încheia, în nume propriu sau în numele statului, acorduri de decontare şi de plãţi sau orice alte convenţii de decontare şi de plãţi cu instituţii publice sau private care îşi au sediul în strãinãtate.

CAP. II
Politica monetarã, politica de curs de schimb şi regimul valutar

ART. 5
Politica monetarã
În cadrul politicii monetare pe care o promoveazã, Banca Naţionalã a României utilizeazã proceduri şi instrumente specifice pentru operaţiuni de piaţã monetarã şi de creditare a instituţiilor de credit, precum şi mecanismul rezervelor minime obligatorii.
ART. 6
Operaţiuni de piaţã monetarã
(1) Se interzice Bãncii Naţionale a României achiziţionarea de pe piaţa primarã a creanţelor asupra statului, autoritãţilor publice centrale şi locale, regiilor autonome, societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi altor societãţi cu capital majoritar de stat.
(2) Începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, interdicţia prevãzutã la alin. (1) se extinde şi la creanţele asupra altor organisme şi companii de drept public din statele membre.
(3) Banca Naţionalã a României poate efectua pe piaţa secundarã, cu respectarea prevederilor alin. (1), operaţiuni reversibile, cumpãrãri/vânzãri directe sau poate lua în gaj, pentru acordarea de credite colateralizate, creanţe asupra sau titluri ale statului, autoritãţilor publice centrale şi locale, regiilor autonome, societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi altor societãţi cu capital majoritar de stat, instituţiilor de credit sau altor persoane juridice, poate efectua swap-uri valutare, emite certificate de depozit şi atrage depozite de la instituţii de credit, în condiţiile pe care le considerã necesare pentru a realiza obiectivele politicii monetare.
ART. 7
Operaţiuni de creditare
(1) Banca Naţionalã a României poate acorda credite instituţiilor de credit eligibile, în condiţii care se stabilesc prin reglementãri proprii.
(2) Se interzice Bãncii Naţionale a României creditarea pe descoperit de cont sau orice alt tip de creditare a statului, autoritãţilor publice centrale şi locale, regiilor autonome, societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi altor societãţi cu capital majoritar de stat.
(3) Prin excepţie, prevederile alin. (2) nu se aplicã instituţiilor de credit cu capital majoritar de stat. Acestea beneficiazã de tratamentul acordat instituţiilor de credit, conform prevederilor alin. (1).
(4) Începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, interdicţia prevãzutã la alin. (2) se extinde la creditarea pe descoperit de cont sau orice alt tip de creditare a altor organisme guvernate de legea publicã şi companii publice din statele membre.
ART. 8
Rezerve minime obligatorii
(1) Banca Naţionalã a României stabileşte regimul rezervelor minime obligatorii pe care instituţiile de credit trebuie sã le menţinã în conturi deschise la aceasta.
(2) Pentru resursele în valutã, rezervele minime obligatorii se constituie numai în valutã.
(3) La rezervele minime obligatorii, Banca Naţionalã a României va bonifica dobânzi cel puţin la nivelul ratei dobânzii medii la depunerile la vedere practicate de instituţiile de credit.
(4) Pentru neîndeplinirea cerinţelor privind nivelul rezervelor minime obligatorii se calculeazã şi se percep dobânzi penalizatoare la nivelul stabilit de Banca Naţionalã a României.
ART. 9
Politica de curs de schimb
(1) Banca Naţionalã a României elaboreazã şi aplicã politica de curs de schimb.
(2) Banca Naţionalã a României este abilitatã:
a) sã elaboreze balanţa de plãţi şi alte lucrãri privind poziţia investiţionalã internaţionalã a ţãrii;
b) sã stabileascã cursurile de schimb pentru operaţiunile proprii pe piaţa valutarã, sã calculeze şi sã publice cursurile medii pentru evidenţa statisticã;
c) sã pãstreze şi sã administreze rezervele internaţionale ale statului.
ART. 10
Regimul valutar
(1) Banca Naţionalã a României poate elabora reglementãri privind monitorizarea şi controlul tranzacţiilor valutare pe teritoriul ţãrii şi emite autorizaţii pentru operaţiuni valutare de capital, tranzacţii pe pieţele valutare şi alte operaţiuni specifice.
(2) Reglementãrile Bãncii Naţionale a României se referã în principal la:
a) autorizarea şi retragerea autorizaţiei, precum şi supravegherea persoanelor care au obţinut autorizaţia de a efectua tranzacţii valutare;
b) stabilirea de plafoane şi alte limite pentru deţinerea de active externe şi operaţiuni cu acestea, pentru persoane juridice şi fizice;
c) stabilirea plafonului şi a condiţiilor îndatorãrii externe a persoanelor juridice şi fizice care intrã sub incidenţa regimului valutar.
ART. 11
Monitorizare şi raportare
Pentru monitorizarea tranzacţiilor valutare, persoanele juridice autorizate sã desfãşoare operaţiuni valutare raporteazã Bãncii Naţionale a României asupra tranzacţiilor efectuate, prin documente ale cãror formã şi conţinut se stabilesc de cãtre aceasta.

CAP. III
Emisiunea monetarã

ART. 12
Dreptul exclusiv de emisiune
Banca Naţionalã a României este unica instituţie autorizatã sã emitã însemne monetare, sub formã de bancnote şi monede, ca mijloace legale de platã pe teritoriul României.
ART. 13
Unitatea monetarã
Moneda naţionalã este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
ART. 14
Însemnele monetare
(1) Banca Naţionalã a României este singura în drept sã stabileascã valoarea nominalã, dimensiunile, greutatea, desenul şi alte caracteristici tehnice ale bancnotelor şi monedelor.
(2) Bancnotele poartã semnãtura guvernatorului Bãncii Naţionale a României şi a casierului central.
(3) Falsificarea sau contrafacerea bancnotelor şi monedelor se pedepseşte conform legii.
(4) Dispoziţiile legale privitoare la titlurile la purtãtor pierdute sau furate nu sunt aplicabile bancnotelor şi monedelor emise de Banca Naţionalã a României.
(5) Grafica bancnotelor şi a monedelor este protejatã prin înregistrarea la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci din România. Orice reproducere color a acestora, la scara 1/1, parţialã sau integralã, în scop publicitar, de informare sau în alte scopuri comerciale se poate face numai cu acordul prealabil, scris, al Bãncii Naţionale a României.
ART. 15
Programul de emisiune monetarã
(1) Banca Naţionalã a României elaboreazã programul de emisiune a bancnotelor şi monedelor, astfel încât sã se asigure necesarul de numerar, în strictã concordanţã cu nevoile reale ale circulaţiei bãneşti.
(2) Suma totalã a bancnotelor şi monedelor în circulaţie, care exclude rezerva de numerar, se evidenţiazã ca element de pasiv în contabilitatea Bãncii Naţionale a României.
ART. 16
Mijloace legale de platã
Bancnotele şi monedele emise şi neretrase din circulaţie de cãtre Banca Naţionalã a României reprezintã însemne monetare care trebuie acceptate la valoarea nominalã pentru plata tuturor obligaţiilor publice şi private.
ART. 17
Emisiunea şi punerea în circulaţie a însemnelor monetare
(1) Banca Naţionalã a României asigurã tipãrirea bancnotelor şi baterea monedelor şi ia mãsuri pentru pãstrarea în siguranţã a celor care nu sunt puse în circulaţie, precum şi pentru custodia şi distrugerea, când aceasta este necesarã, a matriţelor, cernelurilor şi a bancnotelor şi monedelor retrase din circulaţie.
(2) Banca Naţionalã a României distribuie emisiunea monetarã realizatã şi administreazã rezerva de numerar sub formã de bancnote şi monede.
(3) Bancnotele şi monedele uzate sau necorespunzãtoare vor fi retrase din circulaţie şi distruse de cãtre Banca Naţionalã a României, înlocuindu-se cu bancnote şi/sau cu monede noi.
(4) Banca Naţionalã a României înlocuieşte, fãrã taxe şi comisioane, bancnotele şi monedele emise şi neretrase din circulaţie.
(5) Banca Naţionalã a României poate refuza înlocuirea bancnotelor şi a monedelor care prezintã deformãri, sunt ilizibile sau dacã lipseşte mai mult de 40% din suprafaţa lor. Aceste însemne monetare vor fi retrase din circulaţie şi distruse, fãrã acordarea de compensaţii deţinãtorilor, exceptând cazurile speciale menţionate în regulamentele proprii.
(6) Banca Naţionalã a României nu poate fi obligatã sã acorde compensaţii pentru bancnotele sau monedele care au fost pierdute, furate, distruse, contrafãcute sau falsificate.
ART. 18
Schimbarea însemnelor monetare
(1) Banca Naţionalã a României poate hotãrî anularea sau retragerea din circulaţie a oricãror bancnote sau monede care au fost emise şi, în locul acestora, punerea în circulaţie a altor tipuri de însemne monetare.
(2) Modalitatea şi perioada de preschimbare se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în cel puţin douã cotidiane de circulaţie naţionalã.
(3) La expirarea perioadei de preschimbare, bancnotele şi monedele retrase din circulaţie nu mai pot fi utilizate pentru plata obligaţiilor publice şi private.
(4) Suma totalã a bancnotelor şi monedelor retrase din circulaţie, dar nepreschimbate în termenul stabilit, se scade din totalul numerarului în circulaţie înregistrat în evidenţele contabile şi se înregistreazã ca venit al Bãncii Naţionale a României.

CAP. IV
Operaţiuni cu instituţiile de credit

ART. 19
Creditarea instituţiilor de credit
(1) În cadrul politicii sale monetare şi de curs de schimb, Banca Naţionalã a României poate acorda instituţiilor de credit credite pe termene ce nu pot depãşi 90 de zile, garantate cu, dar fãrã a se limita la:
a) titluri de stat provenite din emisiuni publice, prin remiterea lor în portofoliul Bãncii Naţionale a României, sau
b) depozite constituite la Banca Naţionalã a României sau la alte persoane juridice agreate de Banca Naţionalã a României.
(2) Începând cu data aderãrii României la Eurosistem, sfera de cuprindere a activelor eligibile pentru garantarea creditelor acordate de Banca Naţionalã a României se extinde la cele douã categorii de active eligibile definite de Banca Centralã Europeanã.
ART. 20
Condiţii şi costuri de creditare
(1) Banca Naţionalã a României stabileşte şi face publice condiţiile de creditare, nivelul minim al ratei dobânzii la creditele care se acordã instituţiilor de credit şi criteriile ce trebuie îndeplinite de instituţiile de credit pentru a putea solicita credite de la Banca Naţionalã a României pe baze competitive.
(2) Banca Naţionalã a României poate stabili plafoane de creditare, niveluri ale ratei dobânzii, termene de rambursare şi alte condiţii în care se pot acorda credite de cãtre Banca Naţionalã a României pe baze competitive.
(3) Pentru toate operaţiunile de creditare efectuate, Banca Naţionalã a României stabileşte şi încaseazã dobânzi şi comisioane.
ART. 21
Conturi deschise la Banca Naţionalã a României
(1) Banca Naţionalã a României deschide şi opereazã conturi ale instituţiilor de credit, ale Trezoreriei Statului, ale caselor de compensare şi ale altor entitãţi, rezidente şi nerezidente, stabilite prin reglementãri ale Bãncii Naţionale a României.
(2) Banca Naţionalã a României efectueazã decontarea finalã, irevocabilã şi necondiţionatã, a transferurilor de fonduri în conturile titularilor.
(3) Pentru toate operaţiunile efectuate în conturile deschise în evidenţele sale, cu excepţia conturilor având ca titulari Comisia Europeanã şi organisme financiare internaţionale, Banca Naţionalã a României stabileşte şi încaseazã comisioane.
ART. 22
Sisteme de plãţi
(1) Banca Naţionalã a României monitorizeazã sistemele de plãţi, inclusiv instrumentele de platã, în scopul asigurãrii securitãţii şi eficienţei acestora şi pentru a evita riscul sistemic. Pentru îndeplinirea acestei atribuţii, Banca Naţionalã a României stabileşte mãsurile necesare, le pune în aplicare şi urmãreşte implementarea acestora, reglementeazã, autorizeazã şi supravegheazã sistemele de plãţi, şi poate reglementa instrumentele de platã.
(2) Banca Naţionalã a României reglementeazã, autorizeazã şi supravegheazã administratorii sistemelor de plãţi şi poate emite reglementãri privind instrumentele de platã utilizate în cadrul acestor sisteme.
(3) Banca Naţionalã a României poate furniza lichiditãţi instituţiilor de credit, prin acordarea de facilitãţi, în condiţiile art. 19, şi prin cumpãrarea de titluri eligibile, în conformitate cu reglementãrile proprii.
(4) Începând cu data aderãrii României la Eurosistem, prevederile alin. (3) se aplicã în mod corespunzãtor şi altor participanţi pe piaţã.
ART. 23
Servicii de compensare, depozitare, decontare şi platã
(1) Banca Naţionalã a României poate asigura servicii de compensare, depozitare, decontare şi platã prin intermediul conturilor deschise în evidenţele sale, în condiţiile art. 21.
(2) Începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, Banca Naţionalã a României poate, pe cont propriu ori în numele şi pe contul statului, sã participe la aranjamente de compensare, depozitare, decontare şi platã sau la alte contracte având acest scop, încheiate cu instituţii centrale sau cu organizaţii colective de specialitate, publice şi private, având sediul în strãinãtate.
ART. 24
Prevenirea şi limitarea riscurilor
Pentru prevenirea şi limitarea riscurilor de platã şi credit, Banca Naţionalã a României poate presta servicii de colectare şi difuzare, la cerere, contra cost, conform reglementãrilor proprii, de date şi informaţii privind incidentele de plãţi şi riscurile de creditare în sistemul instituţiilor de credit, în condiţii de asigurare a secretului bancar.

CAP. V
Supravegherea prudenţialã a instituţiilor de credit

ART. 25
Reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţialã a instituţiilor de credit
(1) Banca Naţionalã a României are competenţa exclusivã de autorizare a instituţiilor de credit şi rãspunde de supravegherea prudenţialã a instituţiilor de credit pe care le-a autorizat sã opereze în România, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pentru asigurarea funcţionãrii şi viabilitãţii sistemului bancar, Banca Naţionalã a României este împuternicitã:
a) sã emitã reglementãri, sã ia mãsuri pentru impunerea respectãrii acestora şi sã aplice sancţiunile legale în cazurile de nerespectare;
b) sã controleze şi sã verifice, pe baza raportãrilor primite şi prin inspecţii la faţa locului, registrele, conturile şi orice alte documente ale instituţiilor de credit autorizate, pe care le considerã necesare.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi personalul acesteia, însãrcinat sã exercite atribuţii de supraveghere prudenţialã, nu rãspund civil sau penal, dupã caz, dacã instanţele judecãtoreşti constatã îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de cãtre aceste persoane, cu bunã-credinţã şi fãrã neglijenţã, a oricãrui act sau fapt în legãturã cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor de supraveghere prudenţialã.
(4) Cheltuielile de judecatã ocazionate de procedurile judiciare iniţiate împotriva persoanelor prevãzute la alin. (3) se suportã de Banca Naţionalã a României.
(5) Personalului cu atribuţii de supraveghere îi este interzisã participarea în cadrul comisiilor de expertizã, precum şi la orice alte acţiuni de verificare care excedeazã atribuţiile şi competenţele conferite acestuia prin lege.
ART. 26
Protejarea contra riscului sistemic
În vederea îndeplinirii atribuţiei Bãncii Naţionale a României privind asigurarea stabilitãţii financiare, în mod excepţional şi numai de la caz la caz, Banca Naţionalã a României poate acorda instituţiilor de credit şi alte credite, negarantate sau garantate cu alte active decât cele prevãzute la art. 19.

CAP. VI
Operaţiuni pe contul statului

ART. 27
Contul curent general al Trezoreriei Statului
(1) Banca Naţionalã a României ţine în evidenţele sale contul curent general al Trezoreriei Statului, deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Funcţionarea contului curent general al Trezoreriei Statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin convenţii încheiate între Banca Naţionalã a României şi Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 28
Operaţiuni cu Trezoreria Statului
(1) Banca Naţionalã a României primeşte încasãrile pentru contul curent general al Trezoreriei Statului şi efectueazã plãţile în limita disponibilitãţilor existente în acest cont.
(2) Banca Naţionalã a României percepe comisioane la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al Trezoreriei Statului, deschis în evidenţele sale, şi plãteşte dobânzi la disponibilitãţile din acest cont.
(3) Banca Naţionalã a României poate acţiona ca agent al statului în stabilirea instituţiilor de credit eligibile a primi depozite ale Trezoreriei Statului, în condiţii care vor fi stabilite împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 29
Operaţiuni cu titluri de stat
(1) Conform prevederilor art. 6 alin. (1), Banca Naţionalã a României nu poate achiziţiona titluri de stat de pe piaţa primarã.
(2) În baza convenţiilor încheiate în prealabil cu Ministerul Finanţelor Publice şi în conformitate cu reglementãrile proprii, Banca Naţionalã a României poate acţiona, cu perceperea unui comision, ca agent pe contul statului, în ceea ce priveşte:
a) plasarea cãtre terţi a emisiunilor de titluri de stat şi alte instrumente negociabile de îndatorare ale statului român;
b) exercitarea funcţiilor de agent de înregistrare, depozitare şi transfer al titlurilor de stat;
c) plata capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a spezelor aferente;
d) executarea decontãrilor în contul curent general al Trezoreriei Statului;
e) alte operaţiuni în conformitate cu obiectivul fundamental şi atribuţiile bãncii centrale;
f) efectuarea de plãţi aferente celor de mai sus prin conturi deschise în evidenţele sale, inclusiv a celor aferente serviciului datoriei emitenţilor şi altor costuri de tranzacţionare şi operare.
(3) Împrumuturile statului pe bazã de titluri de stat se efectueazã conform convenţiilor încheiate între Banca Naţionalã a României şi Ministerul Finanţelor Publice, prin care se stabilesc cel puţin urmãtoarele elemente: valoarea împrumutului, data scadenţei, rata dobânzii şi modul de calcul al dobânzii pe toatã durata creditului, costurile serviciului datoriei, precum şi date privind titlurile de stat negociabile, emise pentru fiecare împrumut.

CAP. VII
Operaţiuni cu aur şi active externe

ART. 30
Rezervele internaţionale
(1) Banca Naţionalã a României, respectând regulile generale privind lichiditatea şi riscul specific activelor externe, stabileşte şi menţine rezerve internaţionale, în astfel de condiţii încât sã poatã determina periodic mãrimea lor exactã, rezerve alcãtuite cumulativ ori selectiv din urmãtoarele elemente:
a) aur deţinut în tezaur în ţarã sau depozitat în strãinãtate;
b) active externe, sub formã de bancnote şi monede sau disponibil în conturi la bãnci sau la alte instituţii financiare în strãinãtate, exprimate în acele monede şi deţinute în acele ţãri, pe care le stabileşte Banca Naţionalã a României;
c) orice alte active de rezervã, recunoscute pe plan internaţional, inclusiv dreptul de a efectua cumpãrãri de la Fondul Monetar Internaţional în cadrul tranşei de rezervã, precum şi deţinerile de drepturi speciale de tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum şi obligaţiuni şi alte valori mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice nerezidente, clasificate în primele categorii de cãtre agenţiile de apreciere a riscurilor, recunoscute pe plan internaţional, exprimate şi plãtibile în valutã în locuri acceptabile pentru Banca Naţionalã a României;
e) bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri de stat, emise sau garantate de guverne strãine sau de instituţii financiare interguvernamentale, negociabile sau nu, exprimate şi plãtibile în valutã în locuri acceptabile pentru Banca Naţionalã a României.
(2) Banca Naţionalã a României urmãreşte menţinerea rezervelor internaţionale la un nivel adecvat tranzacţiilor externe ale României.
(3) Dacã existã pericolul diminuãrii rezervelor internaţionale, pânã la un nivel care ar periclita tranzacţiile internaţionale ale statului, precum şi în cazul în care diminuarea s-a produs, Banca Naţionalã a României va prezenta Guvernului şi Parlamentului un raport privind situaţia rezervelor internaţionale şi cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de reducere. Raportul va conţine recomandãrile Bãncii Naţionale a României privind politicile guvernamentale macroeconomice necesare pentru preîntâmpinarea sau remedierea situaţiei.
ART. 31
Administrarea rezervelor internaţionale
Banca Naţionalã a României este autorizatã, în condiţiile pe care le stabileşte şi le poate modifica periodic, sã efectueze urmãtoarele operaţiuni:
a) sã cumpere, sã vândã şi sã efectueze alte tranzacţii cu lingouri şi monede din aur şi cu alte metale preţioase;
b) sã cumpere, sã vândã şi sã efectueze alte tranzacţii cu valute;
c) sã cumpere, sã vândã şi sã efectueze alte tranzacţii pe piaţa secundarã cu bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri emise sau garantate de guverne strãine sau de organizaţii financiare interguvernamentale;
d) sã cumpere, sã vândã şi sã efectueze alte tranzacţii cu valori mobiliare emise sau garantate de bãnci centrale, de instituţii financiare internaţionale, de societãţi bancare şi nebancare;
e) sã deschidã şi sã menţinã conturi la alte bãnci centrale şi autoritãţi monetare, societãţi bancare şi la instituţii financiare internaţionale;
f) sã deschidã şi sã ţinã conturi şi sã efectueze operaţiuni de corespondent pentru instituţii financiare internaţionale, bãnci centrale şi autoritãţi monetare, societãţi financiare şi bancare, organizaţii financiare interguvernamentale din strãinãtate, precum şi pentru guverne strãine şi agenţiile lor.

CAP. VIII
Conducerea şi administrarea

ART. 32
Conducerea Bãncii Naţionale a României
(1) Banca Naţionalã a României este condusã de un consiliu de administraţie.
(2) Conducerea executivã a Bãncii Naţionale a României, în cadrul Comitetului de Politicã Monetarã şi a Comitetului de Supraveghere, se exercitã de cãtre guvernator, prim-viceguvernator şi de cei doi viceguvernatori, în condiţiile stabilite prin regulamentul intern, aprobat de consiliul de administraţie.
(3) Activitatea consiliului de administraţie este reglementatã de prevederile prezentei legi şi de regulamentele Bãncii Naţionale a României.
ART. 33
Consiliul de administraţie
(1) Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României hotãrãşte, în condiţiile legii:
a) politicile în domeniul monetar şi al cursului de schimb, urmãrind aducerea la îndeplinire a acestora;
b) mãsurile în domeniul autorizãrii, reglementãrii şi supravegherii prudenţiale a instituţiilor de credit şi monitorizãrii sistemelor de plãţi pe care le-a autorizat;
c) direcţiile principale în conducerea operaţiunilor şi rãspunderile ce revin personalului Bãncii Naţionale a României;
d) organizarea internã, indemnizaţiile, salariile şi alte drepturi bãneşti ale personalului;
e) atribuţiile şi componenţa Comitetului de Politicã Monetarã, Comitetului de Supraveghere, Comitetului de Administrare a Rezervelor Internaţionale şi Comitetului de Audit, care funcţioneazã în cadrul Bãncii Naţionale a României;
f) delegarea temporarã a competenţelor sale cãtre conducerea executivã, atunci când situaţii speciale pot impune aceastã soluţie.
(2) Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României este compus din 9 membri, astfel:
a) un preşedinte, care este şi guvernator al Bãncii Naţionale a României;
b) un vicepreşedinte, care este şi prim-viceguvernator;
c) 7 membri, dintre care 2 sunt şi viceguvernatori, iar ceilalţi 5 membri nu sunt salariaţi ai Bãncii Naţionale a României.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, cu nominalizarea conducerii executive, sunt numiţi de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale celor douã Camere ale Parlamentului.
(4) Numirile se fac pe o perioadã de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
(5) În cazul descompletãrii consiliului de administraţie, completarea locurilor vacante se face pe funcţia respectivã, cu respectarea prevederilor alin. (3) şi (4).
(6) Revocarea din funcţie a oricãrui membru al consiliului de administraţie se face de cãtre Parlament, la propunerea comunã a comisiilor permanente de specialitate ale celor douã Camere ale Parlamentului, dacã acesta înceteazã sã îndeplineascã condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale sau dacã se face vinovat de abateri grave.
(7) Nici un membru al Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României nu va fi schimbat din funcţie din alte motive sau prin altã procedurã decât cea prevãzutã la alin. (6).
(8) Numirile, retragerile şi revocãrile din funcţie ale membrilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(9) Hotãrârea de revocare din funcţie a membrilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României poate fi atacatã la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 15 zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(10) La şedinţele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României pot participa ministrul finanţelor publice şi un secretar de stat din Ministerul Finanţelor Publice, fãrã drept de vot.
ART. 34
Incompatibilitãţi şi conflicte de interese
(1) Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României nu pot fi deputaţi ori senatori, sau membri ai unui partid politic şi nu pot face parte din autoritatea judecãtoreascã sau din administraţia publicã.
(2) Începând cu data aderãrii României la Eurosistem, membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, implicaţi în exercitarea atribuţiilor legate de Sistemul European al Bãncilor Centrale, nu pot avea alte funcţii care se pot afla în conflict de interese cu obligaţiile ce le revin, în calitate de membri ai consiliului.
(3) Membrii consiliului de administraţie şi salariaţii cu funcţii de conducere ai Bãncii Naţionale a României sunt supuşi regimului incompatibilitãţilor şi conflictelor de interese prevãzut de lege.
(4) Membrii consiliului de administraţie se dedicã exclusiv exercitãrii atribuţiilor lor, cu posibilitatea desfãşurãrii de activitãţi didactice şi de cercetare ştiinţificã.
ART. 35
Atribuţiile guvernatorului Bãncii Naţionale a României
(1) Guvernatorul Bãncii Naţionale a României dispune mãsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, a hotãrârilor consiliului de administraţie, precum şi a altor reglementãri privind Banca Naţionalã a României. Guvernatorul poate delega prim-viceguvernatorului şi viceguvernatorilor unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie.
(2) Guvernatorul numeşte în funcţie personalul din aparatul central al Bãncii Naţionale a României şi pe directorii sucursalelor şi ai agenţiilor.
(3) Guvernatorul emite ordine şi decizii şi reprezintã Banca Naţionalã a României în relaţiile cu terţii, semnând, direct sau prin persoane împuternicite de el, toate tratatele sau convenţiile încheiate.
(4) În numele consiliului de administraţie, guvernatorul prezintã Parlamentului, pânã la data de 30 iunie a anului urmãtor, raportul anual al Bãncii Naţionale a României, care cuprinde activitãţile Bãncii Naţionale a României, situaţiile financiare anuale şi raportul de audit, dezbãtute, fãrã a fi supuse votului, în şedinţa comunã a celor douã Camere ale Parlamentului.
(5) În cazul absenţei sau imposibilitãţii guvernatorului de a acţiona, acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.
ART. 36
Auditarea situaţiilor financiare anuale
(1) Situaţiile financiare anuale ale Bãncii Naţionale a României sunt supuse auditãrii de cãtre auditori financiari, persoane juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România, selectaţi de cãtre consiliul de administraţie, pe bazã de licitaţie.
(2) Raportul auditorului financiar împreunã cu opinia sa vor fi prezentate Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi vor fi publicate împreunã cu situaţiile financiare anuale.

CAP. IX
Situaţiile financiare anuale şi evidenţa contabilã

ART. 37
Situaţii financiare anuale
(1) Situaţiile financiare ale Bãncii Naţionale a României sunt întocmite conform principiilor şi regulilor contabile prevãzute de standardele internaţionale de contabilitate, aplicabile bãncilor centrale, recunoscute de Banca Centralã Europeanã şi trebuie sã cuprindã: bilanţul, contul de profit şi pierdere şi notele explicative.
(2) Situaţiile financiare anuale ale Bãncii Naţionale a României trebuie sã ofere o imagine fidelã a poziţiei financiare şi a performanţei financiare pentru respectivul exerciţiu financiar.
(3) Modelele situaţiilor financiare anuale sunt elaborate de Banca Naţionalã a României, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 38
Capitalul Bãncii Naţionale a României
(1) Capitalul actual al Bãncii Naţionale a României se majoreazã la 300 miliarde lei şi aparţine în întregime statului.
(2) Majorarea capitalului va fi efectuatã la data de 31 decembrie 2004, prin încorporarea sumelor existente la acea datã în fondul de rezervã, astfel încât sã se atingã nivelul prevãzut la alin. (1).
ART. 39
Rezerve statutare
(1) Rezervele statutare se vor constitui prin preluarea sumelor rãmase în fondul de rezervã dupã efectuarea majorãrii de capital prevãzute la art. 38.
(2) Rezervele statutare se majoreazã anual, conform prevederilor art. 43.
ART. 40
Planul de conturi
(1) Banca Naţionalã a României va emite reglementãri proprii de organizare şi conducere a contabilitãţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Operaţiunile economico-financiare ale Bãncii Naţionale a României sunt contabilizate, potrivit planului propriu de conturi, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 41
Bugetul de venituri şi cheltuieli
Bugetul anual de venituri şi cheltuieli se aprobã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi se verificã, în execuţie, conform practicilor şi procedurilor controlului şi auditului intern.
ART. 42
Evaluarea posturilor prevãzute în situaţiile financiare
(1) Banca Naţionalã a României efectueazã periodic, cel puţin anual, evaluarea posturilor cuprinse în situaţiile financiare.
(2) Diferenţele nete din evaluarea activelor şi pasivelor, exprimate în monede strãine, drepturi speciale de tragere, aur, argint şi alte metale preţioase, a monedelor şi a altor obiecte din aur, argint, a altor metale şi pietre preţioase, ca urmare a modificãrii valorii sau a cursului în lei al acestora, vor fi evidenţiate separat în contul special de reevaluare.
ART. 43
Determinarea şi utilizarea profitului
(1) Banca Naţionalã a României vireazã la bugetul statului o cotã de 80% din veniturile nete rezultate dupã deducerea urmãtoarelor elemente:
a) cheltuielile aferente exerciţiului financiar, inclusiv cheltuielile cu provizioanele constituite conform alin. (3);
b) pierderea exerciţiilor precedente rãmasã neacoperitã dupã aplicarea prevederilor art. 44.
(2) Plata cotei prevãzute la alin. (1) se efectueazã lunar, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare, inclusiv, în baza unei declaraţii speciale. Aceastã cotã reprezintã venit la bugetul de stat. Regularizãrile aferente exerciţiului financiar vor fi efectuate pânã la termenul de depunere a bilanţului anual, conform legii, în baza unei declaraţii speciale rectificative.
(3) Banca Naţionalã a României constituie provizioane de risc de credit, conform normelor proprii aprobate de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Provizioanele constituite de Banca Naţionalã a României conform normelor proprii aprobate de cãtre consiliul de administraţie, altele decât cele prevãzute la alin. (3), se suportã din profitul rãmas dupã aplicarea alin. (1).
(5) Profitul rãmas dupã aplicarea prevederilor alin. (1) şi (4) se repartizeazã pe destinaţii, în urmãtoarea ordine de prioritate:
a) pentru rezervele statutare - repartizãri de pânã la 60%;
b) pentru constituirea surselor proprii de finanţare repartizãri de pânã la 30%;
c) pentru fondul de participare a salariaţilor la profit un procent de pânã la 10%;
d) sumele eventual rãmase dupã repartizãrile efectuate conform lit. a)-c) sunt alocate pentru destinaţiile care se stabilesc de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
ART. 44
Acoperirea pierderilor
Dacã într-un exerciţiu financiar Banca Naţionalã a României înregistreazã pierdere, aceasta se acoperã din sursele disponibile, în urmãtoarea ordine de prioritate:
a) contul special de reevaluare;
b) rezervele statutare.
ART. 45
Rãspunderea de înregistrare
Pentru eventualele erori la plãţi sau la înregistrãri în conturile titularilor, Banca Naţionalã a României rãspunde numai pânã la limita sumei eronat plãtite sau înregistrate în cont, inclusiv de penalitãţile aferente care se varsã la bugetul de stat, suportate de titularii de cont, în cazurile prevãzute de lege, dacã este sesizatã cu reclamaţie scrisã pânã la expirarea termenului general de prescripţie.
ART. 46
Publicarea situaţiilor financiare anuale
Situaţiile financiare anuale auditate ale Bãncii Naţionale a României, dupã adoptarea lor de cãtre consiliul de administraţie, se publicã în Monitorul Oficial al României, împreunã cu raportul auditorului financiar.

CAP. X
Dispoziţii finale

ART. 47
Legislaţia aplicabilã
(1) Operaţiunile Bãncii Naţionale a României sunt supuse prevederilor legale aplicabile în materie, în mãsura în care <>Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi prezenta lege nu dispun altfel.
(2) Operaţiunile comerciale efectuate de Banca Naţionalã a României, care se reflectã în bugetul de venituri şi cheltuieli şi în situaţiile financiare anuale, sunt supuse controlului ulterior al Curţii de Conturi.
ART. 48
Reglementãrile Bãncii Naţionale a României
(1) Banca Naţionalã a României este împuternicitã sã emitã reglementãrile necesare pentru a pune în aplicare şi a impune respectarea prevederilor legale.
(2) Reglementãrile Bãncii Naţionale a României pot fi sub formã de regulamente, ordine, norme şi circulare, având caracter obligatoriu pentru persoanele juridice publice şi private, precum şi pentru persoanele fizice.
ART. 49
Informaţii statistice
(1) Banca Naţionalã a României este autorizatã sã colecteze date şi informaţii statistice primare care sunt necesare pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor sale legale.
(2) Banca Naţionalã a României este împuternicitã sã-şi stabileascã metodologiile privind culegerea, prelucrarea, analiza, difuzarea şi constituirea seriilor de date statistice în domeniile sale de competenţã.
(3) Persoanele juridice publice şi private, precum şi persoanele fizice sunt obligate sã furnizeze gratuit Bãncii Naţionale a României, la termenele, periodicitãţile şi în forma solicitatã, date şi informaţii statistice, în conformitate cu reglementãrile şi instrucţiunile emise de Banca Naţionalã a României, în baza prezentei legi. Pentru entitãţile fãrã personalitate juridicã, obligaţiile de raportare statisticã revin persoanelor desemnate sã reprezinte aceste entitãţi.
(4) Banca Naţionalã a României are dreptul sã verifice modul de determinare a datelor şi informaţiilor raportate şi corespondenţa lor cu evidenţele deţinãtorilor de date primare. Dacã informaţiile şi documentaţia obţinute nu sunt adecvate sau existã rezerve cu privire la corectitudinea sau integralitatea acestora, Banca Naţionalã a României va putea cere informaţii suplimentare şi explicaţii în acest sens.
(5) Datele şi informaţiile statistice care permit identificarea subiecţilor statistici, în mod direct sau indirect, dezvãluind astfel informaţii cu caracter individual, sunt considerate confidenţiale. Datele şi informaţiile statistice confidenţiale nu pot servi ca probe în justiţie sau la stabilirea unor drepturi sau obligaţii pentru subiecţii statistici la care se referã.
(6) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor putea fi publicate sau diseminate de Banca Naţionalã a României, în întregime sau în parte, numai în condiţiile în care identificarea directã ori indirectã a persoanelor juridice sau fizice nu este posibilã.
(7) Banca Naţionalã a României asigurã mãsuri de protecţie a datelor care se referã la subiecţi individuali persoane juridice sau fizice - date obţinute direct sau indirect, din surse administrative sau din alte surse.
ART. 50
Garanţii speciale
(1) Convenţiile, contractele sau orice alte aranjamente de creditare încheiate de Banca Naţionalã a României constituie titluri executorii, în caz de neplatã, pentru întregul sold al creanţei de plãtit, inclusiv dobânzile sau alte costuri aferente.
(2) Organele de executare competente executã creanţa Bãncii Naţionale a României pe baza simplei notificãri din partea acesteia.
(3) În cazul în care debitorul nu îşi îndeplineşte angajamentele asumate, Banca Naţionalã a României este în drept sã procedeze la recuperarea creanţelor prin executarea garanţiilor, astfel:
a) vânzarea totalã sau parţialã, pe contul debitorului, a titlurilor şi efectelor care i-au fost date în garanţie, în termen de maximum 3 zile, dupã o simplã somaţie printr-un act extrajudiciar;
b) din venitul rezultat din vânzare se recupereazã creanţele, avansurile, dobânzile şi orice alte cheltuieli efectuate de Banca Naţionalã a României, iar eventualul surplus rãmas se remite debitorului.
ART. 51
Operaţiuni în favoarea terţilor
(1) Banca Naţionalã a României poate efectua unele operaţiuni în favoarea terţilor, numai în condiţiile prezentãrii documentelor pe care le considerã necesare. Banca Naţionalã a României poate, ori de câte ori considerã necesar, sã cearã constituirea de garanţii reale sau personale.
(2) Cu excepţia prevederilor art. 7, Banca Naţionalã a României nu va acorda asistenţã financiarã sub formã de credite, angajamente de resurse, preluare integralã sau parţialã a obligaţiilor aferente unui împrumut ori altui instrument de îndatorare, asumare a unei datorii sau a unui pasiv adiacent ori în vreo altã formã.
(3) Cu respectarea prevederilor alin. (2), Banca Naţionalã a României poate:
a) sã investeascã resursele sale financiare în valori mobiliare cu grad mare de lichiditate, emise de debitori cu bonitate;
b) sã achiziţioneze, în cursul executãrii creanţelor pe care le are, orice fel de drepturi care pot fi valorificate;
c) sã acorde salariaţilor sãi câte un credit pentru locuinţe şi credite pentru bunuri de folosinţã îndelungatã, cu dobândã la nivelul dobânzii medii lunare de la bãncile comerciale.
ART. 52
Secretul profesional
(1) Membrii consiliului de administraţie şi salariaţii Bãncii Naţionale a României sunt obligaţi sã pãstreze secretul profesional asupra oricãrei informaţii nedestinate publicãrii, de care au luat cunoştinţã în cursul exercitãrii funcţiilor lor, şi nu vor folosi aceste informaţii pentru obţinerea de avantaje personale, orice abatere fiind sancţionatã conform legii. Membrii consiliului de administraţie şi salariaţii Bãncii Naţionale a României vor fi obligaţi sã pãstreze secretul profesional şi dupã încetarea activitãţii în cadrul bãncii, orice încãlcare fiind sancţionatã în condiţiile legii. Prevederile prezentului alineat se aplicã şi auditorilor financiari care sunt împuterniciţi sã efectueze acţiuni de supraveghere, în condiţiile <>Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Furnizarea de informaţii de natura celor prevãzute la alin. (1) va putea fi fãcutã sub semnãtura guvernatorului Bãncii Naţionale a României sau a persoanelor împuternicite în acest sens, în urmãtoarele situaţii:
a) în cadrul unor proceduri judiciare, la cererea scrisã a organelor judiciare abilitate sau, dupã caz, a organelor de cercetare penalã, cu autorizarea procurorului;
b) în cadrul negocierii sau al derulãrii unor acorduri internaţionale la care România sau Banca Naţionalã a României este parte;
c) în cadrul acordurilor de cooperare cu alte autoritãţi sau din iniţiativa Bãncii Naţionale a României, în scopul asigurãrii îndeplinirii atribuţiilor specifice de supraveghere şi control asupra respectãrii prevederilor legale;
d) în cursul procedurilor civile sau comerciale legate de declanşarea falimentului unei instituţii de credit sau a lichidãrii acesteia ca urmare a retragerii autorizaţiei de funcţionare, cu excepţia informaţiilor care se referã la terţii implicaţi în acţiuni de redresare a instituţiei de credit respective.
(3) Persoanele abilitate sã solicite şi sã primeascã informaţii de natura secretului profesional în domeniul activitãţii bancare sunt obligate sã pãstreze confidenţialitatea acestora şi le pot utiliza numai în scopul pentru care le-au solicitat sau le-au fost furnizate, potrivit legii ori acordurilor încheiate, orice abatere fiind sancţionatã potrivit legii.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale în domeniul autorizãrii, reglementãrii şi supravegherii prudenţiale a instituţiilor de credit, Banca Naţionalã a României poate utiliza informaţiile primite, de natura secretului profesional, numai în urmãtoarele situaţii:
a) verificarea îndeplinirii condiţiilor referitoare la constituirea instituţiilor de credit;
b) supravegherea, la nivel individual şi consolidat, a activitãţii instituţiilor de credit, în special a lichiditãţii, solvabilitãţii, expunerilor mari, procedurilor administrative şi contabile şi a mecanismelor de control intern ale acestora;
c) aplicarea de sancţiuni;
d) contestarea de cãtre instituţiile de credit a actelor administrative emise de Banca Naţionalã a României;
e) derularea unor proceduri judiciare iniţiate în baza <>art. 83 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Când informaţiile provin dintr-un alt stat, acestea vor putea fi divulgate numai cu acordul expres al autoritãţii care le-a furnizat şi, dupã caz, exclusiv în scopul pentru care s-a dat acest acord.
ART. 53
Indemnizaţii
Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României primesc indemnizaţii.
ART. 54
Participaţii de capital
Banca Naţionalã a României nu poate participa cu capital, direct sau indirect, la nici o societate comercialã sau regie autonomã, cu excepţia propriilor sale întreprinderi de imprimare a biletelor de bancã şi de batere a monedei şi a altor societãţi care pot contribui la realizarea atribuţiilor sale.
ART. 55
Proprietãţi imobiliare
Banca Naţionalã a României poate face investiţii imobiliare numai pentru necesitãţile sale de funcţionare şi pentru nevoile colective ale personalului, stabilite de consiliul sãu de administraţie.
ART. 56
Comunicarea cu publicul
(1) Toate reglementãrile emise de Banca Naţionalã a României se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Banca Naţionalã a României va deschide şi va menţine un registru public al reglementãrilor sale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Obiectivul comunicãrii este de a oferi publicului larg, mediului de afaceri intern şi internaţional, instituţiilor administraţiei publice şi comunitãţii academice, o imagine clarã asupra politicilor şi mãsurilor adoptate de cãtre Banca Naţionalã a României pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
(4) Banca Naţionalã a României publicã periodic raportul anual, rapoarte privind balanţa de plãţi şi poziţia investiţionalã internaţionalã a ţãrii, raportul asupra inflaţiei, buletine şi comunicate de presã privind evoluţia monedei şi a creditului, studii şi alte materiale cuprinzând informaţii destinate publicitãţii.
ART. 57
Sancţiuni
(1) Pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi precum şi a reglementãrilor şi hotãrârilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, în cazurile care nu cad sub incidenţa <>Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii, în conformitate cu regulamentul intern aprobat de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, pot aplica urmãtoarele sancţiuni:
a) avertisment scris;
b) amendã de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei; amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
c) suspendarea parţialã sau totalã, pe un termen de pânã la 90 de zile, a autorizaţiei acordate de Banca Naţionalã a României;
d) retragerea autorizaţiei acordate de Banca Naţionalã a României.
(2) Contestaţiile pot fi formulate în termen de 15 zile de la data comunicãrii sancţiunii şi se soluţioneazã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, în maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) În termen de 15 zile de la comunicare, hotãrârile Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României pot fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti.
(4) În termenul prevãzut la alin. (2), contestaţiile pot fi formulate şi direct la Curtea de Apel Bucureşti.
ART. 58
Abrogãri
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 59
Intrarea în vigoare
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia dispoziţiilor art. 36, 37, 39, 40, art. 42-44 şi art. 46, care intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 28 iunie 2004.
Nr. 312.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


costea aurelia
19 Martie 2013
Este o idee geniala.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016