Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 301 din 17 mai 2002  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 301 din 17 mai 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 339 din 22 mai 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 119 din 31 august 1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, adoptatã în temeiul <>art. 1 lit. D pct. 26 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:

"ORDONANTA
privind auditul public intern
şi controlul financiar preventiv"

2. Litera o) a articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"o) inspecţie - verificare efectuatã la fata locului în scopul constatãrii unor eventuale abateri de la legalitate şi al luãrii de mãsuri pentru protejarea fondurilor publice şi a patrimoniului public şi pentru repararea prejudiciului produs, dupã caz;"
3. Alineatul (3) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Compartimentul de audit public intern trebuie sa exercite urmãtoarele atribuţii:
a) certificarea anuala a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã;
b) examinarea legalitãţii, regularitatii şi conformitatii operaţiunilor, identificand erorile, risipa, gestiunea defectuoasã şi fraudele şi, pe aceasta baza, propunerea de mãsuri şi soluţii pentru recuperarea pagubelor şi sancţionarea celor vinovaţi, dupã caz;
c) examinarea sistemului contabil şi a fiabilitatii acestuia, ca principal instrument de cunoaştere, gestiune şi control patrimonial şi al rezultatelor obţinute;
d) examinarea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziilor, de planificare, programare, organizare, coordonare, urmãrire şi control al îndeplinirii deciziilor;
e) evaluarea economicitatii, eficacitatii şi eficientei cu care sistemele de conducere şi execuţie din cadrul instituţiei publice şi la nivelul unui program/proiect utilizeazã resursele financiare, umane sau materiale pentru îndeplinirea obiectivelor şi obţinerea rezultatelor stabilite;
f) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere şi de control, precum şi a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operaţiuni şi propunerea de mãsuri pentru corectarea acestora şi pentru diminuarea riscurilor, dupã caz."
4. Dupã alineatul (3) al articolului 7 se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Compartimentul de audit public intern este obligat sa auditeze, fãrã a se limita numai la acestea, urmãtoarele activitãţi şi operaţiuni:
a) deschiderea şi repartizarea creditelor bugetare;
b) angajamentele bugetare şi legale din care deriva, direct sau indirect, obligaţii de plata, inclusiv din fondurile comunitare;
c) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale;
e) plãţile din fonduri publice, inclusiv din fonduri de la Comunitatea Europeanã;
f) constituirea veniturilor publice în legatura cu autorizarea şi stabilirea titlurilor de creanta, precum şi facilitãţile acordate la încasarea titlurilor de creanta.
(5) Activitãţile şi operaţiunile prevãzute la alin. (4) vor fi auditate cel puţin o data la 3 ani."
5. Dupã alineatul (6) al articolului 8 se introduce alineatul (6^1) cu urmãtorul cuprins:
"(6^1) În situaţiile în care s-a constatat sãvârşirea unor fapte calificate de lege ca fiind contravenţii se va întocmi proces-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor."
6. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Instituţiile publice, prin conducãtorii acestora, au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu şi evidenta angajamentelor în cadrul compartimentului contabil."
7. Dupã alineatul (6) al articolului 13 se introduce alineatul (7) cu urmãtorul cuprins:
"(7) Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice privind cadrul general al atribuţiilor şi exercitãrii controlului financiar preventiv propriu."
8. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Înainte de a emite un refuz de viza controlorul delegat are obligaţia sa îl informeze în scris, în legatura cu intenţia sa, pe ordonatorul de credite, precizând motivele refuzului. Dacã ordonatorul de credite prezintã în scris argumente în favoarea efectuãrii operaţiunii pentru care se intenţioneazã refuzul de viza, controlorul delegat poate consulta, înainte de a inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra a altor controlori financiari asupra cazului. Opinia neutra se motiveaza şi se formuleazã în scris şi are rol consultativ, soluţia finala fiind de competenta exclusiva a controlorului delegat competent, potrivit principiului exercitãrii în mod independent a atribuţiilor de control financiar preventiv delegat. În cazul consultãrii neutre se constituie adhoc o comisie, prin decizia controlorului financiar şef. Comisia este formatã din 3 membri ai Corpului controlorilor delegaţi, dintre care 2 controlori delegaţi, alţii decât cei care exercita viza la instituţia publica de la care s-au primit argumentele pentru efectuarea operaţiunii, precum şi controlorul financiar şef sau unul dintre adjunctii acestuia."
9. Alineatul (3) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Perioada prevãzutã la alin. (2) este suspendatã de la înregistrarea informãrii prevãzute la art. 17 alin. (3) pana la primirea rãspunsului ordonatorului de credite. Perioada de suspendare se aplica şi pentru intervalul necesar în vederea formularii opiniei neutre, care însã nu poate depãşi 3 zile lucrãtoare."
10. Litera c) a alineatului (1) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"c) prezentarea de rapoarte lunare controlorului financiar şef cu privire la situaţia curenta a angajamentelor efectuate, vizele acordate şi situaţiile intenţiilor şi refuzurilor de viza, formularea de avize cu caracter consultativ, precum şi aspectele deosebite ale derulãrii operaţiunilor financiare;"
11. Alineatul (4) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Controlorul delegat îşi exercita atribuţiile în mod independent. El îl poate informa în mod direct pe ministrul finanţelor publice asupra situaţiilor deosebite apãrute în activitatea sa şi nu i se poate impune, pe nici o cale, acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv delegat."
12. Dupã alineatul (3) al articolului 22 se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pana la aplicarea legii privind salarizarea funcţionarilor publici salariile de baza, sporurile şi celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegaţi se menţin la nivelul stabilit anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, potrivit prevederilor alin. (2) şi evaluãrii performantelor profesionale individuale."
13. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 23 vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Controlorul financiar şef are 2 adjuncţi ale cãror atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea controlorului financiar şef.
(5) Tot în structura Ministerului Finanţelor Publice, pe lângã Corpul controlorilor delegaţi şi în subordinea controlorului financiar şef, funcţioneazã o direcţie de specialitate care asigura suportul metodologic şi informaţional necesar în activitatea Corpului controlorilor delegaţi şi ale carei atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea controlorului financiar şef."
14. La articolul 23 alineatul (8), dupã litera b) se introduce litera b^1) cu urmãtorul cuprins:
"b^1) prezintã ministrului finanţelor publice, trimestrial, rapoarte privind activitatea controlorilor delegaţi, situaţia intenţiilor şi refuzurilor de viza, precum şi aspectele importante privind utilizarea fondurilor publice;"
15. Alineatele (1), (4), (5) şi (7) ale articolului 25 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) O operaţiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv delegat se poate efectua dacã este autorizata prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea instituţiei publice din cadrul administraţiei publice centrale în care se exercita funcţia de ordonator de credite. În şedinţa Guvernului controlorul financiar şef prezintã punctul de vedere al controlorului delegat implicat, precum şi opinia neutra. Guvernul se pronunţa în maximum 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii proiectului hotãrârii la Secretariatul General al Guvernului. Initiatorul proiectului hotãrârii are obligaţia sa transmitã şi controlorului financiar şef o copie de pe proiectul hotãrârii şi de pe nota de fundamentare o data cu depunerea acestora la Secretariatul General al Guvernului, în vederea includerii în ordinea de zi a şedinţelor de Guvern. Controlorul financiar şef depune la Secretariatul General al Guvernului, cu cel puţin 3 zile lucrãtoare înainte de discutarea proiectului de hotãrâre în şedinţa Guvernului, refuzul de viza şi opinia neutra.
...................................................................
(4) În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de control financiar preventiv, conducãtorii persoanelor juridice prevãzute la art. 16 alin. (2), art. 30 şi la art. 37 alin. (1) dispun, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, efectuarea operaţiunii pe propria rãspundere, contabilul-şef al persoanei juridice aflate în aceasta situaţie având obligaţia sa informeze în scris Ministerul Finanţelor Publice şi, dupã caz, organul ierarhic superior al instituţiei publice.
(5) Documentele privind proiecte de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi aprobate şi efectuate.
..............................................................
(7) Operaţiunile efectuate în condiţiile prevederilor alin. (6) se înregistreazã şi într-un cont în afarã bilanţului."
16. Dupã alineatul (2) al articolului 26 se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Ministerul Finanţelor Publice va declansa inspecţia în toate instituţiile publice atunci când este sesizat de şeful structurii de audit public intern al acestora în legatura cu efectuarea de operaţiuni nelegale care au viza de control financiar preventiv delegat, situaţie rezultatã în urma efectuãrii unei misiuni de audit public intern."
17. Alineatul (7) al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"(7) În cazul în care în urma inspecţiei efectuate se constata abateri de la legalitate care au produs pagube pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, se va întocmi proces-verbal de inspecţie. Impotriva procesului-verbal de inspecţie se poate formula contestaţie în termen de 15 zile lucrãtoare de la data comunicãrii acestuia. Contestaţia se va depune la structura care a efectuat inspecţia. Contestaţiile vor fi soluţionate prin decizie motivatã, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. Decizia este definitiva. Dacã prin soluţionare contestaţia a fost respinsã, procesul-verbal de inspecţie devine titlu executoriu şi va fi transmis spre executare organului fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul contestatorul. Impotriva deciziei se poate formula acţiune în termen de 15 zile lucrãtoare de la comunicarea acesteia, conform <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare, la curtea de apel în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul reclamantul."
18. Alineatul (8) al articolului 26 se abroga.
19. Dupã alineatul (8) al articolului 26 se introduce alineatul (9) cu urmãtorul cuprins:
"(9) În situaţiile în care s-a constatat sãvârşirea unor fapte calificate de lege ca fiind contravenţii se va întocmi proces-verbal de contravenţie."
20. Alineatul (2) al articolului 28 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Instituţia publica cu un numãr de posturi mai mic de 25, care nu este în subordinea unei alte instituţii publice, poate decide sa nu organizeze distinct activitatea de audit public intern. Conducãtorul instituţiei publice care a decis neorganizarea activitãţii de audit are obligaţia sa solicite efectuarea certificãrii anuale a bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã de cãtre persoane desemnate din cadrul serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finanţelor Publice ori pe baza de contract încheiat de instituţia publica în cauza cu persoane fizice sau juridice agreate potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice."
21. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 32
Contravenţii
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:
a) încãlcarea obligaţiei de a avea, la nivelul instituţiei publice, structuri organizatorice functionale de audit public intern, conform cerinţelor art. 6;
b) neorganizarea structurii functionale de audit public intern în termen de 90 de zile de la data infiintarii instituţiei publice, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1);
c) aprobarea bilanţului contabil şi a contului de execuţie bugetarã fãrã certificare şi raport de certificare;
d) neelaborarea planului de audit, conform prevederilor art. 8 alin. (1)-(3);
e) refuzul de a prezenta auditorilor şi persoanelor cu atribuţii de inspecţie documentele solicitate cu ocazia efectuãrii misiunilor de audit şi a inspectiilor, conform prevederilor art. 8 alin. (5) şi ale art. 26 alin. (5);
f) neîndeplinirea obligaţiei, de cãtre conducãtorul instituţiei, de a organiza controlul financiar preventiv propriu şi evidenta angajamentelor, conform prevederilor art. 13 alin. (1);
g) nerespectarea obligaţiei privind stabilirea proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, precum şi omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 13 alin. (2) şi (3);
h) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de operaţiuni fãrã viza de control financiar preventiv;
i) depãşirea termenului prevãzut la art. 18 alin. (2)-(4);
j) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
k) emiterea unui refuz de viza fãrã motivare, conform art. 24 alin. (2);
l) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5);
m) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (4);
n) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (7)."
22. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 33
Sancţionarea contravenţiilor
Contravenţiile prevãzute la art. 32 lit. a)-c), e)-g) şi k) se sancţioneazã cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele prevãzute la lit. d), h)-j) şi l)-n), cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei."
23. Titlul articolului 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Constatarea contravenţiilor, stabilirea şi aplicarea amenzilor, cai de atac, actualizarea nivelului amenzilor"
24. Alineatele (1) şi (4) ale articolului 34 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se vor face de cãtre:
a) auditorii din cadrul structurilor de audit public intern ale Ministerului Finanţelor Publice, pentru contravenţiile prevãzute la art. 32 lit. a), b)-g), i)-l) şi n);
b) auditorii din cadrul structurilor de audit public intern ale fiecãrei instituţii publice, pe criteriul de competenta a acestora, pentru contravenţiile prevãzute la art. 32 lit. a), c)-h) şi l)-n);
c) persoanele cu atribuţii de inspecţie din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, pentru contravenţiile prevãzute la art. 32 lit. e), f), h), l) şi m);
d) controlorii financiari din cadrul Corpului controlorilor delegaţi, pentru contravenţiile prevãzute la art. 32 lit. f) şi l).
...............................................................
(4) Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor, întocmit conform competentelor stabilite potrivit alin. (1), se poate face plângere în termen de 15 zile de la data inmanarii sau a comunicãrii acestuia. Plângerea, însoţitã de copia de pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor. Plângerea, împreunã cu dosarul cauzei, se trimit de îndatã judecãtoriei în a carei circumscripţie a fost sãvârşitã contravenţia."
25. Alineatul (2) al articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat, prevãzut la alin. (1), se asimileazã reglementãrile cuprinse în prezenta ordonanta, aplicabile instituţiilor publice prevãzute la art. 17 alin. (3) şi la art. 25 alin. (1)."
26. În tot cuprinsul ordonanţei denumirea Ministerul Finanţelor se va înlocui cu denumirea Ministerul Finanţelor Publice, sintagma ministrul finanţelor, cu sintagma ministrul finanţelor publice, iar expresia audit intern, cu expresia audit public intern.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 225/2000 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 25 noiembrie 2000, şi <>Legea nr. 486/2001 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 225/2000 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 28 septembrie 2001.
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 25 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016