Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 3 din 26 martie 1970  privind regimul ocrotirii unor categorii de minori    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 3 din 26 martie 1970 privind regimul ocrotirii unor categorii de minori

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 28 DIN 28/3 /70
CAP. 1
ART. 1
Ocrotirea potrivit prezentei legi, se acorda minorilor;
a) ai cãror pãrinţi sînt decedati, necunoscuţi sau în orice alta situaţie care duce la instituirea tutelei, dacã nu au bunuri sau alte mijloace materiale proprii, nu exista persoane care au fost obligate sau care pot fi obligate sa-i întreţinã;
b) care, fiind deficienti, au nevoie de o îngrijire specialã ce nu le poate fi asigurata în familie;
c) a cãror dezvoltare fizica, morala sau intelectualã ori a cãror sãnãtate este primejduita în familie;
d) care au savirsit fapte prevãzute de legea penalã, dar nu rãspund penal sau sînt expusi sa savirseasca asemenea fapte ori ale cãror purtãri contribuie la raspindirea de vicii sau deprinderi imorale în rindul altor minori.
ART. 2
(1) - Minorii prevãzuţi în art. 1 lit. a, precum şi minorii a cãror sãnãtate este primejduita în familie, pot fi dati în plasament familial unei familii - soţ şi sotie - sau unei persoane care consimte la aceasta şi care prezintã condiţiile morale, materiale şi sanitare necesare.
(2) - Plasamentul familial se face cu încuviinţarea pãrinţilor sau tutorelui de cãtre comitetul executiv al CPJ sau al municipiului Bucureşti prin organul de asistenta socialã.
(3) - Familia sau persoana care primeşte un minor în plasament familial îi asigura acestuia întreţinerea, precum şi celelalte condiţii necesare creşterii şi educãrii sale, potrivit celor hotãrîte de pãrinţi sau tutore. Ea are dreptul la o alocatie de întreţinere a minorului, al carei cuantum se stabileşte de Consiliul de Miniştri.
ART. 3
(1) - În cazul în care privitor la minorii arãtaţi în articolul precedent nu a fost posibil sa se ia mãsura plasamentului familial, precum şi în cazul în care dezvoltarea fizica, morala sau intelectualã a minorului este primejduita în familie, comisia pentru ocrotirea minorilor poate hotãrî încredinţarea lui unei familii ori unei persoane, cu consimţãmîntul acesteia.
(2) - Familia sau persoana cãreia i s-a încredinţat minorul, în condiţiile prezentului articol, are fata de acesta drepturile şi îndatoririle ce potrivit legii revin pãrinţilor privitor la persoana minorului şi beneficiazã de alocaţia ce se acorda în cazul plasamentului familial.
ART. 4
Ministerul Muncii va stabili criteriile în baza cãrora alocaţia de întreţinere se reduce ori nu se mai plãteşte, dacã cei care primesc în plasament familial sau le sînt încredinţaţi minori au, potrivit legii, obligaţia sa-i întreţinã.
ART. 5
(1) - În vederea creşterii, educãrii şi pregãtirii şcolare şi profesionale a minorilor deficienti, precum şi a minorilor arãtaţi în art. 1 lit. a şi c, dacã fata de aceştia din urma nu s-a putut lua nici una din mãsurile prevãzute în articolele precedente, comisia pentru ocrotirea minorilor poate dispune încredinţarea lor, dupã caz, uneia din urmãtoarele instituţii de ocrotire:
a) leagane pentru copii în virsta de pînã la 3 ani;
b) case de copii pentru preşcolari şi şcolari;
c) grãdiniţe, precum şi şcoli generale şi licee de cultura generalã pentru deficienti recuperabili;
d) şcoli profesionale şi licee de specialitate pentru deficienti recuperabili;
e) cãmine şcoala şi cãmine atelier pentru deficienti, parţial recuperabili;
f) cãmine pentru deficienti, nerecuperabili.
(2) - Instituţiile de ocrotire prevãzute în alin. 1 lit. d şi e funcţioneazã în subordinea Ministerului Muncii, iar celelalte în subordinea comitetelor executive ale CPJ ori al municipiului Bucureşti.
(3) - În şcolile profesionale prevãzute în alin. 1 lit. d pot fi primiţi şi minori deficienti recuperabili care din diferite motive au întrerupt învãţãmîntul obligatoriu de cultura generalã, dacã au depãşit virsta de 14 ani.
ART. 6
(1) - Cînd împrejurãrile care au determinat luarea uneia din mãsurile de ocrotire s-au schimbat, comitetul executiv al CPJ sau comisia pentru minori, dupã caz, o poate revoca sau înlocui cu alta mãsura, ori poate dispune schimbarea familiei sau persoanei la care se afla minorul.
(2) - Dispoziţiile alineatului precedent se aplica şi în cazurile în care încredinţarea minorului a fost dispusã prin hotãrîre judecãtoreascã definitiva, cu excepţia acelora în care luarea mãsurii de ocrotire rãmîne, potrivit codului familiei, în competenta instanţelor judecãtoreşti.
ART. 7
(1) - Intrarea în casele de copii, în şcolile generale pentru deficienti recuperabili, în cãminele şcoala pentru deficienti partiali recuperabili, precum şi plasamentul familial şi mãsura încredinţãrii, cu plata alocaţiei de întreţinere, dureazã pînã la absolvirea învãţãmîntului obligatoriu.
(2) - În cazul în care dupã absolvirea şcolii generale, acela fata de care s-a luat mãsura de ocrotire se pregãteşte prin ucenicie la locul de munca ori îşi continua studiile într-o forma de învãţãmînt de zi, el rãmîne, dacã consimte, în îngrijirea instituţiei de ocrotire, a persoanei sau familiei cãreia i-a fost încredinţat sau la care a fost dat în plasament familial, cu dreptul la plata alocaţiei de întreţinere pentru perioadele în care nu primeşte o alta forma de întreţinere din partea statului sau a unei organizaţii obşteşti, pînã la terminarea uceniciei sau a studiilor, dar fãrã a depãşi virsta de 25 ani.
(3) - Dacã la data absolvirii şcolii generale minorul este incapabil de munca sau nu s-a încadrat în munca din alte motive temeinice, durata mãsurii de ocrotire precum şi plata alocaţiei de întreţinere se prelungeşte pînã la încetarea motivului pentru care minorul nu s-a încadrat în munca, dar fãrã a depãşi virsta de 18 ani.
(4) - Internarea minorului într-un cãmin pentru deficienti nerecuperabili dureazã pînã la majorat.
ART. 8
(1) - Fata de minorii arãtaţi în art. 1 lit. d, comisia pentru ocrotirea minorilor poate lua una din urmãtoarele mãsuri educative:
a) supravegherea deosebita;
b) internarea într-o şcoala specialã de reeducare care funcţioneazã în subordinea Ministerului Muncii.
(2) - Supravegherea deosebita consta, potrivit condiţiilor stabilite de Comisia centrala pentru ocrotirea minorilor, în lãsarea minorului în grija pãrinţilor sau a tutorelui, punîndu-li-se în vedere ca au îndatorirea de a-l supraveghea îndeaproape în scopul îndreptãrii sale. Mãsura supravegherii deosebite dureazã pînã la îndreptarea minorului, dar nu mai puţin de 1 an şi fãrã a se depãşi virsta de 18 ani.
(3) - Mãsura internãrii într-o şcoala specialã de reeducare se ia pe timp nedeterminat, fata de minorul în virsta de cel puţin 10 ani, atunci cînd se apreciazã ca mãsura supravegherii deosebite nu ar fi eficienta pentru îndreptarea minorului sau în cazul în care, deşi i s-a aplicat mãsura supravegherii deosebite, aceasta nu a dat rezultate urmãrite. Internarea într-o şcoala specialã de reeducare nu poate fi dispusã fata de minorii deficienti, aceştia urmînd a fi încredinţaţi instituţiilor de ocrotire corespunzãtoare.
ART. 9
(1) - La cererea şcolii speciale de reeducare comisia pentru ocrotirea minorilor poate dispune, privitor la minorul care da dovada de îndreptare înainte de împlinirea virstei de 18 ani, înlocuirea internãrii prin supraveghere deosebita.
(2) - În cazul în care minorul internat într-o şcoala specialã de reeducare nu a dobîndit pînã la majorat o calificare profesionalã, comisia în a carei raza teritorialã se afla şcoala poate aproba, la cererea conducerii şcolii şi cu consimţãmîntul elevului, rãmînerea acestuia în şcoala pînã la obţinerea calificãrii, dar fãrã a depãşi virsta de 20 ani. Dacã la împlinirea virstei de 18 ani elevul urmeazã învãţãmîntul liceal, se aplica în mod corespunzãtor dispoziţiile art. 7 alin. 2.
ART. 10
(1) - Consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti organizeazã centre de primire unde sînt trimişi, în caz de nevoie, minorii în virsta de peste 3 ani, pînã la trecerea lor într-o alta instituţie de ocrotire sau pînã la luarea unei alte mãsuri în privinta lor.
(2) - Minorii vor fi primiţi în centrele de primire sau, dupã caz, în leagane pentru copii pe baza hotãrîrii comisiei pentru ocrotirea minorilor în a carei raza teritorialã au fost gasiti sau descoperiţi, iar în caz de urgenta la cererea organelor militiei sau a autoritãţii tutelare, comisia urmînd însã a se pronunţa de îndatã.
ART. 11
(1) - Instituţiile de ocrotire funcţioneazã potrivit regulamentelor emise, corespunzãtor caracterului instituţiei, de Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Învãţãmîntului sau Ministerul Muncii. Fiecare din aceste ministere va emite regulamentul de consultarea celorlalte, a Consiliului de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, a UTC şi a Consiliului Naţional al Femeilor.
(2) - Comitetele de femei au dreptul sa exercite controlul obştesc în toate instituţiile de ocrotire.
CAP. 2
ART. 12
Pe lîngã comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti se organizeazã comisii pentru ocrotirea minorilor, avînd urmãtoarele atribuţii:
a) iau, cu privire la categoriile de minori prevãzute în art. 1, mãsurile de ocrotire corespunzãtoare, cu excepţia plasamentului familial;
b) urmãresc dezvoltarea minorilor fata de care s-au luat mãsuri de ocrotire şi examineazã plingerile şi cererile acestora, sesizind, dacã este cazul, instituţiile de ocrotire sau organele cãrora le sînt subordonate.
ART. 13
(1) - Comisia pentru ocrotirea minorilor se compune din secretarul CPJ ca preşedinte, din cîte un delegat al direcţiei pentru probleme de munca şi ocrotiri sociale, inspectoratul şcolar, direcţiei sanitare, direcţiei pentru administraţia localã de stat, inspectoratului militiei, organelor judeţene sau municipiului Bucureşti ale sindicatelor, UTC şi organizaţiei de femei, precum şi din doi pãrinţi care au dovedit, în creşterea copiilor lor, o grija deosebita.
(2) - Componenta comisiei se stabileşte prin decizie de cãtre comitetul executiv al CPJ sau al municipiului Bucureşti.
ART. 14
(1) - Comisia competenta sa soluţioneze cauza este aceea în a carei raza teritorialã se afla localitatea unde domiciliazã minorul, dacã legea nu prevede altfel.
(2) - Comisia soluţioneazã cauza în termen de cel mult 30 de zile de la data sesizãrii.
(3) - În fata comisiei vor fi chemaţi pãrinţii sau tutorele, minorului care a împlinit virsta de 10 ani, precum şi orice persoane care pot da relaţii în cauza; minorii prevãzuţi în art. 1 lit. b vor fi chemaţi numai dacã prezenta lor este necesarã.
(4) - Dacã minorii prevãzuţi în art. 1 lit. d nu se prezintã, se va cere sprijinul organelor militiei.
(5) - Dacã, fãrã motive temeinice, persoanele chemate nu se prezintã, comisia are dreptul sa le aplice o amenda de la 25 la 250 lei, putind în cazuri justificate sa dispunã reducerea sau scutirea de amenda.
ART. 15
(1) - Comisia se constituie valabil cu majoritatea membrilor ei şi dacã printre cei prezenţi se afla pe lîngã preşedinte, delegaţii direcţiei pentru probleme de munca şi ocrotiri sociale, inspectoratului şcolar şi direcţiei sanitare. Prezenta delegatului inspectoratului militiei este obligatorie atunci cînd comisia examineazã cauze privind minorii prevãzuţi la art. 1 lit. d. Hotãrîrile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor care o alcãtuiesc.
(2) - Şedinţele comisiei nu sînt publice. Comisia poate admite sa fie de fata şi alte persoane decît cele chemate, dacã apreciazã ca prezenta lor este utila.
ART. 16
(1) - Hotãrîrea comisiei se comunica, dupã caz pãrinţilor, sau tutorelui, familiei ori persoanei cãreia minorul i-a fost încredinţat, procurorului şi autoritãţii tutelare, precum şi minorului, dacã acesta a împlinit 14 ani.
(2) - Dacã s-a dispus încredinţarea minorului unei instituţii de ocrotire, hotãrîrea se comunica şi acestuia.
(3) - În cazul în care s-a aplicat o amenda ori s-a dispus obligarea la plata contribuţiei sau suportarea de cãtre minor a cheltuielilor necesare ocrotirii sale, o copie a hotãrîrii se comunica, în vederea executãrii, organului financiar al comitetului executiv al consiliului popular de la domiciliul celui obligat la plata.
(4) - Hotãrîrile comisiei sînt executorii.
(5) - În cazul în care exista opunere la executarea unei hotãrîri, o copie a acesteia se va comunica organelor militiei în vederea executãrii.
ART. 17
(1) - Impotriva hotãrîrilor comisiei pentru ocrotirea minorilor, cu excepţia acelora prin care s-a aplicat o amenda, persoanele şi organele prevãzute la art. 16 alin. 1 pot face contestaţie în termen de 5 zile de la comunicare, la judecãtoria în a carei raza teritorialã domiciliazã minorul.
(2) - Judecãtoria soluţioneazã contestaţia în termen de cel mult 15 zile de la data sesizãrii, cu citarea organelor şi persoanelor arãtate în art. 16 alin. 1, dispoziţiile art. 15 alin. 2 şi art.16 alin. 3 fiind aplicabile. Cauzele se judeca în complet format dintr-un judecãtor şi doi asesori populari, desemnaţi dintre asesorii care, au pãrinţi, au dovedit în creşterea copiilor lor o grija deosebita. Participarea procurorului este obligatorie.
(3) - Hotãrîrile pronunţate sînt definitive.
CAP. 3
ART. 18
(1) - Cheltuielile necesare pentru ocrotirea minorilor în instituţii de ocrotire, precum şi plata alocaţiei de întreţinere a minorilor se face de la bugetul statului.
(2) - Baremurile de dotare a instituţiilor de ocrotire precum şi cele de echipament pentru minorii internati în aceste instituţii, se stabilesc, dupã caz, de Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Învãţãmîntului sau Ministerul Muncii cu acordul Ministerului Finanţelor.
ART. 19
(1) - Persoanele care, potrivit legii, au datoria de a întreţine pe minorii cãrora li se asigura ocrotire în condiţiile legii de fata, vor fi obligate prin hotãrîrea organului care a luat mãsura de ocrotire sa verse lunar statului o contribuţie, pe tota perioada cît dureazã mãsura de ocrotire; în cazul minorilor internati în şcoli profesionale pentru deficienti recuperabili, se aplica normele privind învãţãmîntul profesional.
(2) - Cuantumul contribuţiei se stabileşte potrivit prevederilor codului familiei, în funcţie de venitul mediu realizat în ultimele 6 luni, anterioare obligãrii la plata, iar pentru membrii CAP în funcţie de venitul realizat în anul precedent acestei date; în cazul schimbãrii împrejurãrilor, cuantumul contribuţiei poate fi modificat.
(3) - Minorul care are pensie de urmaş sau alte venituri suporta cheltuielile necesare asigurãrii ocrotirii sale. Cuantumul lor se stabileşte prin hotãrîrea organului care a luat mãsura de ocrotire, pe baza normelor emise, dupã caz, de Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Învãţãmîntului sau Ministerul Muncii, cu acordul Ministerului Finanţelor.
CAP. 4
ART. 20
(1) - Pentru îndrumarea şi coordonarea activitãţii de ocrotirea minorilor se instituie o comisie centrala care va funcţiona la Ministerul Muncii.
(2) - Comisia centrala se compune dintr-un adjunct al ministrului muncii, ca preşedinte, din specialişti delegaţi de Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Învãţãmîntului, Ministerul Justiţiei, Comitetului de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, Procuratura Generalã, UGSR, UTC, Consiliul Naţional al Femeilor şi Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor, precum şi din alţi specialişti. Componenta comisiei se stabileşte prin ordinul Ministerului Muncii.
(3) - Comisia centrala va putea aproba organizarea de comisii pentru ocrotirea minorilor pe lîngã comitetele executive ale consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, orãşeneşti şi comunale, stabilindu-le competenta materialã şi teritorialã; membrii acestor comisii vor fi desemnaţi de comitetul executiv al CPJ sau al Municipiului Bucureşti, dispoziţiile art. 13 fiind aplicabile în mod corespunzãtor.
(4) - În scopul aplicãrii unitare a dispoziţiilor legale, comisia centrala poate da îndrumãri comisiilor pentru ocrotirea minorilor.
(5) - Hotãrîrile comisiei centrale se iau cu majoritatea membrilor ei.
CAP. 5
Dispoziţii speciale şi finale
ART. 21
Actele procedurale în legatura cu aplicarea dispoziţiilor prezentei legi sînt scutite de orice taxa.
ART. 22
Minorii neinfractori aflaţi în institutele speciale de reeducare ale Ministerului Afacerilor Interne pe baza unei hotãrîri judecãtoreşti vor fi mentinuti în aceste institute, dispoziţiile prezentei legi privind durata mãsurii, înlocuirea acesteia şi rãmînerea în continuare în şcolile speciale de reeducare fiind aplicabile.
ART. 23
Dispoziţiile privitoare la alocaţia cuvenitã în cazul în care minorul este încredinţat unei familii sau persoane, la determinarea contribuţiei la cheltuielile necesare ocrotirii minorului, precum şi la comunicarea hotãrîrii prin care s-a dispus încredinţarea minorului, se va aplica şi în cazurile în care aceasta mãsura este luatã de instanta judecãtoreascã, în aplicarea prevederilor codului familiei.
ART. 24
Cauzele privitoare la minorii aflaţi în situaţiile prevãzute la art. 1, pendinte în fata judecãtorilor, se trimit spre soluţionare comisiilor pentru ocrotirea minorilor competente. Cauzele în care s-a pronunţat o hotãrîre judecatoresca nedefinitiva se soluţioneazã de tribunale, potrivit dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 25
(1) - Hotãrîrea nr. 809/1954 privind ocrotirea copiilor rãmaşi fãrã pãrinţi sau lipsiţi de posibilitatea de a fi crescuti în familie, art. 104 din codul familiei, <>art. 8 alin. 3 din Decretul nr. 285/1960 privind acordarea alocaţiei de stat pentru copii, HCM nr. 106/1965 privind organizarea şi funcţionarea învãţãmîntului de cultura generalã pentru copii cu deficiente senzoriale, fizice şi intelectuale, precum orice alte dispoziţii contrare se abroga.
(2) - Dispoziţiile prezentei legi intra în vigoare dupã 45 zile de la publicare.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016