Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 298 din 28 iunie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 298 din 28 iunie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 1 iulie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul şi acvacultura, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, cu completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeazã conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice vii, activitatea de acvaculturã, precum şi procesarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvaculturã, când aceste activitãţi se realizeazã:
a) pe teritoriul României;
b) în apele maritime româneşti, de cãtre nave care arboreazã pavilion român sau nave care arboreazã pavilionul altor state;
c) în apele naţionale ale altor state sau în marea liberã, de cãtre nave care arboreazã pavilion român.
(2) Prezenta lege stabileşte mãsurile privind:
a) organizarea şi administrarea sectorului pescãresc;
b) conservarea şi exploatarea resurselor acvatice vii;
c) politica structuralã şi administrarea capacitãţii flotei de pescuit;
d) acvacultura;
e) organizarea pieţei produselor pescãreşti;
f) cercetarea ştiinţificã în domeniul pescãresc;
g) controlul şi respectarea reglementãrilor;
h) relaţiile internaţionale;
i) rãspunderi şi sancţiuni.
(3) Prezenta lege reprezintã cadrul general de reglementare, pe baza cãruia se emite legislaţia secundarã pentru sectorul pescãresc."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Obiectivele prezentei legi sunt:
a) urmãrirea unei exploatãri echilibrate şi responsabile a resurselor acvatice vii din bazinele naturale, favorizând dezvoltarea durabilã şi adoptarea mãsurilor necesare pentru a proteja, conserva şi regenera aceste resurse şi ecosistemele acvatice;
b) protejarea resurselor acvatice vii, care se gãsesc în zone protejate, în conformitate cu reglementãrile specifice în acest domeniu;
c) dezvoltarea activitãţii de acvaculturã;
d) promovarea formãrii profesionale a personalului din domeniul pescãresc;
e) stimularea asocierii;
f) stimularea consumului produselor pescãreşti, în special al celor excedentare şi/sau subexploatate;
g) stimularea comerţului responsabil, care sã contribuie la conservarea resurselor acvatice vii;
h) îmbunãtãţirea calitãţii produselor pescãreşti, transparenţa pieţei şi informarea consumatorului;
i) stimularea cercetãrii ştiinţifice în domeniul pescãresc."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - În sensul prezentei legi, sunt considerate:
1. Bazine piscicole naturale:
a) Dunãrea teritorialã, Delta şi lunca inundabilã a Dunãrii;
b) complexul lagunar Razelm-Sinoe şi lacurile litorale;
c) pâraiele şi râurile de munte, colinare, de şes şi zonele lor inundabile;
d) bãlţile şi lacurile naturale;
e) lacurile de acumulare, cu zonele lor inundabile la viituri, în care se practicã pescuitul;
f) reţeaua de canale magistrale din sistemele hidroameliorative, de navigaţie şi hidroenergetice;
g) limita apelor teritoriale şi zona economicã exclusivã a Mãrii Negre;
2. Bazine piscicole amenajate:
a) heleşteiele;
b) iazurile cu zonele lor inundabile;
c) pãstrãvãriile;
d) vivierele flotabile;
e) staţiile de reproducere artificialã;
f) instalaţiile pentru creşterea superintensivã;
g) lacurile de acumulare în care se practicã acvacultura."
4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - În sensul prezentei legi, termenii utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã:
a) acvaculturã - ansamblu de procedee şi tehnici având ca scop reproducerea şi/sau creşterea peştilor şi a altor vieţuitoare acvatice;
b) administrator - persoanã juridicã de interes public, cãreia statul îi încredinţeazã administrarea fondului piscicol natural;
c) amenajare piscicolã - unitate de bazã a acvaculturii, reprezentatã de heleşteu, iaz, vivierã flotabilã, staţie de reproducere artificialã sau alte instalaţii destinate acvaculturii;
d) ape continentale - apele situate pe teritoriul României, cu excepţia apelor maritime interioare şi a mãrii teritoriale;
e) ape maritime româneşti - apele maritime în care România îşi exercitã drepturi suverane şi jurisdicţia, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei naţionale şi prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
f) capturã totalã admisibilã (TAC) - cantitatea de peşte sau alte vieţuitoare acvatice, aparţinând unei anumite specii sau grup de specii, exprimatã în kilograme sau în numãr de exemplare, care se poate obţine anual din resursele acvatice vii, fãrã a afecta capacitatea de regenerare naturalã;
g) capturi - cantitatea de peşte sau alte vieţuitoare acvatice pescuite sau recoltate din apele maritime sau continentale, exprimatã în kilograme sau în numãr de exemplare;
h) cotã - parte din captura totalã admisibilã din fiecare specie sau grup de specii, ce se stabileşte anual persoanelor fizice sau juridice autorizate sã desfãşoare activitãţi comerciale de pescuit;
i) efectiv piscicol - totalitatea populaţiilor de peşti, scoici, broaşte şi alte vieţuitoare acvatice, existente în bazinele piscicole amenajate;
j) efort de pescuit - produsul capacitãţii şi al activitãţii unei nave/ambarcaţiuni pescãreşti; când este vorba de un grup de nave/ambarcaţiuni, suma tuturor eforturilor de pescuit ale tuturor navelor/ambarcaţiunilor ce aparţin acelui grup;
k) exploatare durabilã - exploatarea resurselor acvatice vii, prin metode şi procedee adecvate de pescuit, la un nivel care sã nu aibã consecinţe negative pe termen lung asupra biodiversitãţii ecosistemelor marine şi continentale;
l) fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit - registru în care sunt înregistrate toate navele şi ambarcaţiunile de pescuit, pe categorii, dimensiuni, putere a motorului, tipuri de activitãţi şi tehnologii de pescuit, zone de pescuit, proprietari;
m) inspector piscicol - persoanã fizicã care desfãşoarã activitãţi de inspecţie şi control, pentru constatarea respectãrii reglementãrilor în domeniul pescuitului şi acvaculturii;
n) jurnal de pescuit - registru la bordul navelor/ambarcaţiunilor de pescuit, în care sunt înregistrate zilnic datele privind efortul de pescuit şi capturile realizate, cu clasificarea lor corespunzãtoare pe specii;
o) navã auxiliarã de pescuit - orice navã sau ambarcaţiune, care nu este implicatã direct în activitatea de pescuit, dar deserveşte navele de pescuit, instalaţiile de acvaculturã sau instalaţiile de pescuit pasiv;
p) navã de inspecţie piscicolã - navã neangajatã în activitatea de pescuit, care este destinatã controlului şi supravegherii activitãţii de pescuit;
q) navã de pescuit - orice navã sau ambarcaţiune echipatã pentru exploatarea comercialã a resurselor acvatice vii;
r) pescar profesionist - persoanã atestatã, conform legii, sã exercite pescuitul în scop comercial;
s) pescar sportiv - persoanã fizicã care practicã pescuitul recreativ/sportiv în baza unui permis;
t) pescãrie - ansamblu de activitãţi care privesc pescuitul, acvacultura, procesarea şi comercializarea peştelui; acest termen poate defini şi un segment al acestui ansamblu pentru o specie sau grup de specii;
u) pescuitul ilegal - practicarea pescuitului fãrã respectarea reglementãrilor în domeniul pescuitului;
v) pescuitul marin - activitatea de pescuit în apele maritime, care implicã un ansamblu de mãsuri pentru protejarea, conservarea şi regenerarea resurselor acvatice vii;
w) piscicultor - persoanã fizicã atestatã sã exercite lucrãri în cadrul fermelor de acvaculturã;
x) posibilitate de pescuit - dreptul legal cuantificat de pescuit, exprimat în capturi sau în efort de pescuit;
y) resurse acvatice vii - speciile de peşte şi alte vieţuitoare acvatice marine şi continentale, disponibile şi accesibile;
z) unelte de pescuit - sculele, uneltele şi echipamentele utilizate în pescuitul marin şi în apele continentale."
5. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Resursele acvatice vii din bazinele piscicole naturale sunt de interes naţional sau local."
6. Articolul 6 se abrogã.
7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Strategia în domeniul protecţiei resurselor acvatice vii şi pescuitului din bazinele piscicole naturale, precum şi din bazinele piscicole amenajate, a acvaculturii şi valorificãrii producţiei, indiferent de forma de proprietate sau de administrare, se realizeazã de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(2) Anual, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, va sprijini din bugetul propriu realizarea obiectivelor şi acţiunilor prevãzute în strategie."
8. Alineatul (5) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Compania Naţionalã de Administrare a Fondului Piscicol este condusã de un consiliu de administraţie format din 5 membri, numit prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã; unul dintre membri este desemnat sã îndeplineascã funcţia de preşedinte. În consiliul de administraţie este numit şi un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice."
9. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Veniturile Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol se constituie din:
a) valoarea redevenţei obţinute din concesionarea resurselor acvatice vii administrate;
b) venituri provenite din activitãţi proprii;
c) tarife.
(2) Veniturile prevãzute la alin. (1) lit. b) rãmân la dispoziţia Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol, având urmãtoarele destinaţii:
a) finanţarea programelor de populare şi repopulare;
b) finanţarea activitãţii de cercetare;
c) dezvoltarea activitãţii proprii de acvaculturã;
d) finanţarea construirii infrastructurii necesare pescuitului.
(3) Compania Naţionalã de Administrare a Fondului Piscicol poate beneficia de credite cu dobândã preferenţialã şi facilitãţi în domeniul impozitelor şi taxelor, în condiţiile legii.
(4) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol se aprobã prin hotãrâre a Guvernului."
10. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Reglementãrile specifice privind concesionarea resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale, precum şi condiţiile şi criteriile de participare la licitaţiile organizate în vederea concesionãrii se stabilesc de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã."
11. Titlul capitolului II din titlul II va avea urmãtorul cuprins:
"Dreptul de pescuit, licenţierea şi autorizarea pescuitului"
12. La titlul II, dupã titlul capitolului II se introduc articolele 12^1 şi 12^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Accesul la resursele acvatice vii este reglementat prin acte normative emise de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, cu scopul de a asigura protecţia, refacerea şi conservarea acestora, în conformitate cu prezenta lege şi cu practica internaţionalã în domeniu.
Art. 12^2. - (1) Pentru refacerea şi conservarea resurselor acvatice vii, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã stabileşte mãsuri de reglementare a efortului de pescuit şi/sau stabilirea cotei alocate.
(2) Reglementarea efortului de pescuit se face prin:
a) limitarea numãrului navelor/ambarcaţiunilor de pescuit, în funcţie de caracteristicile acestora, în cadrul efortului de pescuit din ansamblul flotei dintr-o pescãrie;
b) limitarea timpului activitãţii pescuitului;
c) numãrul de unelte utilizate la pescuit;
d) oprirea pescuitului.
(3) Stabilirea cotei se face prin limitarea volumului capturilor pentru o anumitã specie sau grupuri de specii pe zone de pescuit, perioade de timp, metode de pescuit, nave/ambarcaţiuni sau grupuri de nave/ambarcaţiuni, sau în baza altor criterii stabilite ulterior de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã."
13. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Dreptul de pescuit în bazinele piscicole naturale aparţine statului şi se atribuie de cãtre administratorii resurselor acvatice vii, în conformitate cu prevederile prezentei legi."
14. Dupã articolul 13 se introduc articolele 13^1 şi 13^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - (1) Licenţa de pescuit este un document netransmisibil, emis de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, pe baza datelor înregistrate în fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, care va cuprinde date privind proprietarul sau, dupã caz, administratorul navei/ambarcaţiunii, caracteristicile tehnice ale acesteia, zona de pescuit, metodele, uneltele şi echipamentele de pescuit prevãzute la bord, precum şi perioada de valabilitate.
(2) În cazul transmiterii proprietãţii navei/ambarcaţiunii, noul proprietar va comunica schimbarea autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în vederea eliberãrii unei noi licenţe de pescuit.
(3) Neutilizarea licenţei de pescuit, fãrã o cauzã justificatã, în timpul perioadei sale de valabilitate, va fi consideratã ca o renunţare a titularului la activitatea de pescuit, procedându-se la excluderea definitivã a navei/ambarcaţiunii din fişier.
(4) Navele şi ambarcaţiunile de pescuit au obligaţia de a avea la bord licenţa de pescuit.
Art. 13^2.- (1) Autorizaţia de pescuit eliberatã de administratorii resurselor acvatice vii va conţine date referitoare la titularul acesteia, numãrul licenţei de pescuit a navei/ambarcaţiunii, perioada de valabilitate, zona de pescuit, modalitatea de pescuit şi cota alocatã pe specii.
(2) Un ansamblu de nave/ambarcaţiuni cu aceleaşi caracteristici, şi care activeazã în aceeaşi zonã de pescuit, va putea primi o autorizaţie colectivã de pescuit.
(3) Autorizaţia de pescuit se va elibera şi în cazul exercitãrii activitãţii de pescuit în ape ce nu aparţin jurisdicţiei sau suveranitãţii române.
(4) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã va stabili modelul autorizaţiilor de pescuit."
15. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Accesul la resursele acvatice vii, în vederea practicãrii pescuitului în scop comercial, se atribuie de cãtre administratorii statului, astfel:
a) prin concesionare, pe bazã de licitaţie publicã, societãţilor comerciale, asociaţiilor de pescari şi altor forme de asociere; deţinãtorii de active şi cei care au contracte în derulare au drept de preempţiune la concesionare;
b) alte modalitãţi stabilite prin reglementãri specifice de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã."
16. Articolul 17 se abrogã.
17. Dupã articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã condiţioneazã exercitarea pescuitului speciilor protejate, în baza unor reglementãri specifice."
18. Articolul 20 se abrogã.
19. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Prin pescuit în scop recreativ/sportiv, se înţelege pescuitul efectuat cu undiţa şi cu lanseta, în scop de agrement/performanţã, în condiţiile stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, pe baza unui permis nominal.
(2) Permisul de pescuit recreativ/sportiv nominal se elibereazã de asociaţiile de pescari sportivi, legal constituite, în baza unui test aprobat de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(3) Pescuitul recreativ/sportiv se poate exercita şi în amenajãri piscicole şi în lacuri de acumulare în care se practicã acvacultura, în condiţiile şi pe baza Regulamentului de pescuit recreativ/sportiv, întocmit de cãtre administratorii acestora."
20. Articolele 23-25 se abrogã.
21. La titlul III, dupã titlul capitolului I se introduc articolele 26^1 şi 26^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - Acvacultura, astfel cum este definitã la art. 4 lit. a), se poate practica în amenajãri sau instalaţii special destinate creşterii peştilor sau altor vieţuitoare acvatice, precum şi în lacurile de acumulare nominalizate de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în baza studiilor efectuate de instituţiile de cercetare de profil.
Art. 26^2. - (1) Politica de bazã pentru dezvoltarea acvaculturii se realizeazã prin:
a) mãsuri pentru adaptarea producţiei la cerinţele pieţei;
b) mãsuri pentru îmbunãtãţirea sistemului de comercializare şi informarea consumatorilor;
c) instruirea producãtorilor din acvaculturã;
d) mãsuri pentru siguranţa produselor din acvaculturã şi asigurarea sãnãtãţii populaţiei;
e) mãsuri de asigurare a producţiei din acvaculturã, pentru cazuri de forţã majorã;
f) mãsuri pentru asigurarea sãnãtãţii şi bunãstãrii vieţuitoarelor acvatice;
g) mãsuri pentru protecţia mediului;
h) dezvoltarea cercetãrii."
22. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Concesionarea resurselor acvatice vii din proprietatea publicã sau privatã a statului se face de cãtre Compania Naţionalã de Administrare a Fondului Piscicol."
23. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Folosirea amenajãrilor piscicole pentru realizarea producţiei de peşte şi alte vieţuitoare acvatice este obligatorie pentru toţi utilizatorii.
(2) Schimbarea destinaţiei sau dezafectarea amenajãrilor piscicole se aprobã de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în baza avizului de mediu."
24. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitate de acvaculturã se face conform prezentei legi de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(2) În cadrul autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã se înfiinţeazã Registrul unitãţilor de producţie din acvaculturã, cu caracter administrativ, care va cuprinde toate unitãţile şi instalaţiile folosite pentru activitatea de acvaculturã. În registru se vor menţiona date privind proprietarul sau administratorul unitãţii, date tehnice de construcţie şi funcţionare, precum şi speciile cultivate.
(3) Unitãţile de producţie incluse în Registrul unitãţilor de producţie din acvaculturã vor primi licenţã de acvaculturã pentru o perioadã determinatã, eliberatã de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(4) Orice modificare privind schimbarea proprietarului sau administratorului, precum şi modificãrile privind capacitatea de producţie şi speciile cultivate, trebuie comunicatã autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în vederea reactualizãrii registrului şi eliberãrii unei noi licenţe de acvaculturã, dupã caz.
(5) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã stabileşte, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, modul de operare în Registrul unitãţilor de producţie din acvaculturã, criteriile şi condiţiile de acordare a licenţei de acvaculturã, precum şi perioada de valabilitate a acesteia."
25. Articolele 31 şi 32 se abrogã.
26. Dupã articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - Introducerea în culturã a speciilor de peşti sau alte vieţuitoare acvatice noi, provenite din import, se face cu avizul prealabil al autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã."
27. Dupã articolul 37 se introduce articolul 37^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37^1. - (1) Pentru a se asigura de respectarea legislaţiei în domeniul pescuitului, acvaculturii, comercializãrii produselor pescãreşti şi al altor activitãţi conexe, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã organizeazã activitãţi permanente de control, prin Inspecţia Piscicolã.
(2) Activitatea de control se desfãşoarã de cãtre inspectorii piscicoli, care au acces la toate navele/ambarcaţiunile de pescuit, uneltele şi instalaţiile de pescuit, fermele şi instalaţiile de acvaculturã, construcţiile anexe, mijloacele de transport, unitãţile de procesare şi/sau comercializare, registre şi documente, şi care întocmesc un proces-verbal de constatare/sancţionare, în care se descriu circumstanţele şi rezultatul acţiunilor lor.
(3) Persoanele supuse controlului au obligaţia sã punã la dispoziţia inspectorului piscicol toate mijloacele necesare pentru îndeplinirea funcţiei de inspecţie."
28. Dupã articolul 38 se introduce articolul 38^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38^1. - Unitãţile Poliţiei, ale Poliţiei de frontierã şi ale Autoritãţii Navale Române, în conformitate cu atribuţiile ce le revin, au obligaţia de a participa, la solicitarea Inspecţiei Piscicole, la acţiunile de control privind aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei legi."
29. Dupã titlul IV - "Inspecţia Piscicolã" se introduc titlurile IV^1-IV^4 cu urmãtorul cuprins:
"TITLUL IV^1
Organizarea pieţei produselor pescãreşti
Art. 38^2. - Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã stabileşte mãsuri privind comercializarea şi procesarea produselor obţinute din pescuit şi din acvaculturã, în special pentru:
a) respectarea standardelor de calitate a produselor pescãreşti pe toatã durata procesului de comercializare, pentru a asigura transparenţa pe piaţã şi pentru a face posibilã informarea corespunzãtoare a consumatorilor, în special în ceea ce priveşte natura produsului;
b) elaborarea de norme tehnice, în conformitate cu reglementãrile pentru conservarea şi protecţia resurselor acvatice vii, care sã garanteze desfãşurarea optimã a procesului de comercializare a produselor rezultate din pescuit şi acvaculturã;
c) încurajarea şi sprijinirea procesãrii produselor;
d) îmbunãtãţirea calitãţii şi promovarea acestor produse.
Art. 38^3. - (1) Pe parcursul întregului proces de comercializare, produsele trebuie sã fie identificate corect şi sã îndeplineascã normele privind comercializarea, stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(2) Normele privind comercializarea produselor pescãreşti se referã, în principal, la prospeţime, calibraj, denumirea speciei, originea produsului, prezentare şi etichetare.
Art. 38^4. - (1) În sensul prezentei legi, prin prima vânzare se înţelege acea vânzare care se realizeazã pentru prima datã şi care stabileşte preţul produsului prin document.
(2) Prima vânzare a produselor proaspete, refrigerate şi/sau congelate realizate din pescuit se face în locurile stabilite şi autorizate de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
Art. 38^5. - Produsele proaspete, refrigerate şi/sau congelate realizate din pescuit, care constituie obiectul primei vânzãri într-un loc situat în afara portului de debarcare şi care trebuie sã fie transportate înainte de a se produce prima vânzare sunt însoţite, pânã la locul primei vânzãri, de documente stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
Art. 38^6. - Este interzisã comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvaculturã, de orice origine sau provenienţã, a cãror mãrime sau greutate este mai micã decât cea prevãzutã în reglementãri, sau al cãror mod de obţinere nu este în conformitate cu normele stabilite de cãtre autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã sau contravin normelor sanitar-veterinare.
TITLUL IV^2
Politica structuralã şi administrarea capacitãţilor de producţie
Art. 38^7. - Politica organizãrii sectorului de pescuit se realizeazã prin:
a) mãsuri destinate perfecţionãrii personalului care activeazã în sector;
b) mãsuri de sprijinire a organizaţiilor de producãtori şi a altor forme asociative;
c) mãsuri pentru construcţia, modernizarea şi reconversia navelor de pescuit, cu scopul obţinerii unei flote de pescuit moderne, competitive, cu condiţii corespunzãtoare de muncã la bord şi de îmbunãtãţire a calitãţii produselor, adaptatã la actualele zone de pescuit, precum şi la exploatarea altora noi, capabile sã garanteze eficienţa activitãţii;
d) mãsuri de adaptare a capacitãţii flotei la starea resurselor acvatice vii;
e) mãsuri de stabilire a porturilor de înmatriculare, precum şi schimbarea acestora;
f) mãsuri de reglementare a descãrcãrii şi a primei vânzãri a produselor pescãreşti, independent de originea acestora;
g) mãsuri pentru stabilirea structurii producţiei, în funcţie de cerinţele pieţei.
Art. 38^8. - Persoanele fizice sau juridice, care deţin capacitãţi de producţie pentru practicarea pescuitului în scop comercial sau acvaculturii, se pot constitui, la libera lor iniţiativã, în organizaţii de producãtori, cu scopul practicãrii unui pescuit responsabil şi îmbunãtãţirii condiţiilor de vânzare a produselor realizate de membrii acestora.
Art. 38^9. - Membrii organizaţiilor trebuie sã vândã produsul sau produsele pentru care s-au asociat prin intermediul organizaţiilor şi sã aplice normele adoptate de organizaţie, în scopul îmbunãtãţirii calitãţii produselor, adaptãrii volumului ofertei la cerinţele pieţei şi îmbunãtãţirii procesului de comercializare.
Art. 38^10. - (1) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã stabileşte criteriile de recunoaştere oficialã a organizaţiilor de producãtori din sectorul pescãresc.
(2) Activitatea economicã desfãşuratã în zonele geografice în care organizaţiile s-au constituit va reprezenta criteriul esenţial de recunoaştere.
Art. 38^11. - (1) Recunoaşterea oficialã a organizaţiilor de producãtori, a reprezentativitãţii lor şi a caracterului exclusiv al unei zone revine autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(2) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã va putea retrage recunoaşterea organizaţiilor de producãtori din competenţa sa în momentul în care acestea nu mai îndeplinesc cerinţele care au determinat recunoaşterea lor sau când nu mai îndeplinesc criteriile cu privire la funcţionarea lor.
Art. 38^12. - Construirea, modernizarea şi reconversia navelor de pescuit se realizeazã în cadrul programelor desfãşurate de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, pentru adaptarea efortului de pescuit la situaţia resurselor acvatice vii existente în zonele de pescuit şi ţinând cont de obligaţiile internaţionale asumate.
Art. 38^13. -(1) Autorizarea construirii navelor/ambarcaţiunilor de pescuit este acordatã de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, astfel încât navele/ambarcaţiunile ce se construiesc sã substituie una sau mai multe nave eliminate din fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, în condiţiile stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(2) Aceste condiţii au în vedere tonajul, puterea motorului şi alte aspecte tehnice legate de navele şi ambarcaţiunile de pescuit, modalitãţile de pescuit sau zonele de pescuit pe care le folosesc.
(3) Licenţa navei de pescuit aflatã în construcţie este documentul care o identificã, în vederea începerii activitãţii de pescuit. În licenţã se vor înscrie datele de identificare a navei, portul de înmatriculare şi eliminãrile de nave/ambarcaţiuni de pescuit fãcute pentru construirea noii nave sau ambarcaţiuni de pescuit, care nu mai sunt apte pentru exercitarea activitãţii de pescuit.
Art. 38^14. - (1) Modernizarea şi reconversia navelor/ambarcaţiunilor de pescuit au drept scop modificarea condiţiilor tehnice ale acestora, pentru a fi adaptate la normele naţionale şi la cele derivate din normele internaţionale în vigoare, în ceea ce priveşte prevenirea accidentelor de muncã, îmbunãtãţirea condiţiilor de trai, raţionalizarea operaţiunilor de pescuit şi perfecţionarea proceselor de manipulare şi conservare a produselor la bord.
(2) Când lucrãrile de modernizare şi reconversie implicã creşterea efortului de pescuit, cu respectarea formei iniţiale a navei/ambarcaţiunii, se eliminã alte nave/ambarcaţiuni înscrise în fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
(3) Lucrãrile de modernizare şi reconversie sunt autorizate de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Ajutoarele financiare care se acordã pentru modernizarea şi reconversia navelor/ambarcaţiunilor de pescuit sunt condiţionate de realizarea îmbunãtãţirilor prevãzute la alin. (1) şi ţin cont de obligaţiile internaţionale asumate.
Art. 38^15. - În scopul adaptãrii flotei la situaţia zonelor de pescuit, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã poate opri, temporar sau definitiv, activitatea anumitor nave/ambarcaţiuni de pescuit.
Art. 38^16. - (1) Prin oprirea definitivã a unei nave/ambarcaţiuni de pescuit se înţelege încetarea activitãţii pescãreşti a acesteia.
(2) Oprirea definitivã a navelor de pescuit se aplicã acelor nave/ambarcaţiuni care activeazã în zone de pescuit a cãror situaţie necesitã o adaptare structuralã pe termen lung, în scopul reducerii efortului de pescuit şi favorizãrii refacerii resurselor acvatice vii.
(3) Oprirea definitivã a unei nave/ambarcaţiuni de pescuit determinã eliminarea acesteia din fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
(4) Condiţiile de compensare, urmare a opririi definitive a activitãţii navei/ambarcaţiunii, atât în ceea ce-l priveşte pe proprietar, cât şi în ceea ce-i priveşte pe angajaţi, se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 38^17. - (1) Prin oprirea temporarã a activitãţii unei nave/ambarcaţiuni de pescuit se înţelege încetarea activitãţii pe o perioadã de timp determinatã.
(2) Oprirea temporarã este o mãsurã conjuncturalã, cu scopul reducerii efortului de pescuit, ca urmare a unor circumstanţe stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(3) Condiţiile în care se pot compensa din fondurile publice pierderile derivate din oprirea temporarã a activitãţii se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Compensaţiile financiare nu se vor acorda când cauza ce determinã oprirea temporarã a activitãţii este un exces al efortului de pescuit sau când oprirea temporarã este o cerinţã derivatã din aplicarea ordinului anual de prohibiţie.
Art. 38^18. - (1) Portul de înmatriculare, pentru navele/ambarcaţiunile care pescuiesc în apele maritime şi continentale ale României, este acela de unde nava şi/sau ambarcaţiunea de pescuit îşi începe activitatea de pescuit, expediere şi comercializare a capturilor.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie sau de modificare a caracteristicilor tehnice ale navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, proprietarii acestora sunt obligaţi sã depunã la cãpitãnia de port, pe lângã celelalte documente prevãzute de legislaţia în vigoare, şi un aviz din partea direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(3) Proprietarii navelor sau ambarcaţiunilor de pescuit care au arborat alt pavilion şi care doresc sã obţinã, pentru respectivele nave sau ambarcaţiuni de pescuit, dreptul de arborare a pavilionului român vor depune la cãpitãnia de port, pe lângã celelalte documente prevãzute de legislaţia în vigoare, şi un aviz din partea direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
Art. 38^19. - Navele/ambarcaţiunile de pescuit sau comerciale care descarcã produse pescãreşti pe teritoriul naţional trebuie sã o facã în porturi stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
TITLUL IV^3
Mãsuri de protejare şi de administrare a resurselor acvatice vii
Art. 38^20. - (1) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã monitorizeazã activitatea de pescuit prin stabilirea sistemelor de comunicare permanentã pentru cunoaşterea, în timp real, a intrãrilor, ieşirilor precum şi staţionarea navelor/ambarcaţiunilor în zonele de pescuit, capturile, intrãrile şi ieşirile din port sau alte circumstanţe.
(2) Pentru monitorizarea efortului de pescuit, în cadrul autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, se constituie fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, cu caracter administrativ, care va cuprinde toate navele/ambarcaţiunile cu pavilion românesc ce pot exercita activitatea de pescuit în apele maritime şi continentale sau activitãţi auxiliare pescuitului.
(3) Navele şi ambarcaţiunile incluse în fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit primesc licenţã de pescuit.
(4) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, împreunã cu Autoritatea Navalã Românã, stabileşte modul de operare a fişierului navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
Art. 38^21 - La bordul navelor/ambarcaţiunilor trebuie sã existe un jurnal de pescuit în care sunt notate detalii privind activitatea de pescuit, stabilite de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã. Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã poate scuti de obligaţia de a avea la bord jurnalul de pescuit unele nave/ambarcaţiuni care nu au condiţii de completare a acestuia.
Art. 38^22. - (1) Navele/ambarcaţiunile, care descarcã pe teritoriul naţional capturile, trebuie sã prezinte autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în condiţiile stabilite de aceasta, o declaraţie de debarcare care va cuprinde cantitãţile descãrcate pentru fiecare specie, zona de provenienţã şi alte date stabilite de aceasta.
(2) Navele/ambarcaţiunile româneşti care descarcã produsele pescãreşti în afara teritoriului naţional au obligaţia de a comunica datele cuprinse în declaraţia de debarcare autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în condiţiile stabilite de aceasta.
(3) Navele ce aparţin statelor terţe şi care vor sã descarce produse pescãreşti în porturile româneşti trebuie sã comunice autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã portul de descãrcare, ora de sosire şi declaraţia de debarcare.
(4) Operaţiunea de descãrcare poate începe din momentul în care cãpitanul navei sau reprezentantul sãu prezintã un aviz din partea autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
Art. 38^23. - (1) Navele/ambarcaţiunile de pescuit aflate sub pavilion românesc comunicã autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în termenii stabiliţi de aceasta, date privind transbordarea produselor de pescuit realizate la bord pe alte nave/ambarcaţiuni sau pe care le primesc de la alte nave/ambarcaţiuni.
(2) Navele aparţinând statelor terţe vor trebui sã obţinã autorizaţie de transbordare.
Art. 38^24. - (1) Dimensiunile minime ale speciilor de peşti şi alte vieţuitoare acvatice, admise la pescuit în bazinele piscicole naturale, şi dimensiunile minime ale ochiului uneltelor de pescuit sunt prevãzute în anexa nr. 4.
(2) În funcţie de rezultatele cercetãrilor şi de evoluţia mãrimii stocurilor, anexa nr. 4 poate fi modificatã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã.
(3) Exemplarele cu dimensiunile sub limita minimã celei reglementate nu vor putea fi reţinute la bord, transbordate, descãrcate sau comercializate, acestea fiind redate mediului acvatic imediat dupã capturarea lor.
Art. 38^25. - (1) Anual, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, pe baza studiilor ştiinţifice, va stabili, prin ordin, perioadele şi zonele de prohibiţie a pescuitului, precum şi zonele de protecţie a resurselor acvatice vii.
(2) Pentru apele curgãtoare care constituie frontiera de stat, perioadele de prohibiţie, regulile de pescuit, precum şi zonele de protecţie a resurselor acvatice vii se stabilesc în concordanţã cu convenţiile internaţionale încheiate cu celelalte state riverane.
TITLUL IV^4
Cercetarea ştiinţificã
Art. 38^26. - Pentru a compatibiliza exploatarea resurselor acvatice vii cu cerinţele legate de mediul înconjurãtor, inclusiv conservarea biodiversitãţii, autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã sprijinã şi încurajeazã cercetarea ştiinţificã.
Art. 38^27. - Cercetarea ştiinţificã are drept obiective esenţiale:
a) cunoaşterea mediului acvatic şi relaţia acestuia cu resursele acvatice vii;
b) cunoaşterea biologiei speciilor acvatice;
c) evaluarea impactului produs de activitatea de pescuit şi acvaculturã asupra ecosistemelor acvatice;
d) evaluarea periodicã a stocurilor de resurse acvatice vii, în vederea stabilirii capturii totale admisibile (TAC);
e) punerea la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã a informaţiilor necesare pentru realizarea strategiei şi politicilor;
f) identificarea de noi zone şi resurse acvatice vii ce pot fi exploatate;
g) dezvoltarea acvaculturii.
Art. 38^28. - (1) Pentru realizarea obiectivelor prevãzute la art. 38^27, se poate practica pescuit în scop ştiinţific în orice perioadã a anului, inclusiv în perioadele de prohibiţie, în orice loc, cu orice unelte sau metode de pescuit, în baza unei autorizaţii pentru pescuit în scop ştiinţific emise de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, cu avizul prealabil al administratorilor statului.
(2) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã stabileşte modalitãţile de acordare a autorizaţiei pentru pescuit în scop ştiinţific.
(3) Navele/ambarcaţiunile care aparţin instituţiilor de cercetare se supun regulilor stabilite pentru navele/ambarcaţiunile de pescuit comercial şi sunt înscrise în fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit într-un segment separat.
(4) Cantitãţile de produse obţinute în urma pescuitului ştiinţific nu fac obiectul comercializãrii.
(5) Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, în colaborare cu instituţiile de cercetare, stabileşte strategia şi obiectivele cercetãrii.
Art. 38^29. - Organizaţiile de producãtori din sectorul pescuitului şi acvaculturii, precum şi alte forme de asociere colaboreazã la îndeplinirea obiectivelor cercetãrii ştiinţifice, participând la acţiunile necesare şi furnizând informaţiile corespunzãtoare."
30. Titlul V - "Protecţia fondului piscicol", respectiv articolele 39-52, se abrogã.
31. Dupã articolul 53 se introduce articolul 53^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 53^1. - Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã poate decide şi dispune administratorului resurselor acvatice vii retragerea licenţei/autorizaţiei de pescuit şi/sau, dupã caz, diminuarea sau neacordarea ajutoarelor financiare, în urmãtoarele situaţii:
a) necompletarea, completarea eronatã şi/sau netransmiterea documentelor legale privind pescuitul/acvacultura, comercializarea şi transportul produselor pescãreşti;
b) nerespectarea programului de pescuit aprobat de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã;
c) nerespectarea prevederilor actelor normative emise de autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, cu privire la pescuitul/acvacultura, comercializarea şi transportul produselor pescãreşti."
32. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 800.000 lei la 1.500.000 lei:
a) pescuitul recreativ/sportiv al oricãrei resurse acvatice vii, efectuat fãrã permis/autorizaţie sau cu încãlcarea condiţiilor autorizate, în apele maritime şi continentale;
b) pescuitul recreativ/sportiv al oricãrei specii de peşti, precum şi al altor vieţuitoare acvatice, efectuat în zonele în care pescuitul este interzis;
c) neprezentarea permisului sau a autorizaţiei şi a actului de identitate, când acestea sunt solicitate de cãtre persoanele împuternicite sã constate contravenţiile."
33. Dupã articolul 54 se introduc articolele 54^1 şi 54^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 54^1. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) pescuitul recreativ/sportiv în timpul nopţii;
b) prinderea salmonidelor cu mâna;
c) pescuitul salmonidelor cu momeli naturale;
d) pescuitul cu şiruri de muşte artificiale în apele salmonicole;
e) pescuitul recreativ/sportiv de cãtre o singurã persoanã, în timpul unei zile de la rãsãritul şi pânã la apusul soarelui:
- mai mult de 10 bucãţi, în total, din speciile de pãstrãv, lipan şi coregon, în apele de munte cu salmonide;
- mai mult de 5 kg de peşte, cu excepţia cazului în care s-a pescuit un singur exemplar a cãrui greutate depãşeşte 5 kg;
f) reţinerea/transportul/comercializarea de cãtre pescarii amatori a peştelui şi a altor vieţuitoare acvatice, pescuite sub dimensiunile minime prevãzute de lege;
g) mutarea, deteriorarea sau distrugerea din culpã a semnelor indicatoare;
h) neîntocmirea de cãtre administratorii bazinelor piscicole amenajate a Regulamentului de pescuit recreativ/sportiv.
Art. 54^2. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.500.000 lei la 3.500.000 lei:
a) capturarea peştilor cu ajutorul uneltelor de pescuit din plasã sau cu pripoane în apele de munte;
b) pescuitul recreativ/sportiv al oricãror vieţuitoare acvatice vii în perioadele şi în zonele de prohibiţie."
34. Articolul 55 se abrogã.
35. Dupã articolul 55 se introduc articolele 55^1-55^4 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 55^1. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 4.000.000 lei la 10.000.000 lei:
a) plasarea uneltelor de pescuit fixe sau în derivã pe mai mult de douã treimi din lãţimea râurilor sau a canalelor;
b) utilizarea uneltelor de pescuit fixe sau în derivã în cadrul complexului lagunar Razelm-Sinoe, în ghiolurile Belciuc-Erenciuc şi în lacurile litorale;
c) nemarcarea uneltelor de pescuit şi a zonelor de pescuit;
d) neducerea la îndeplinire, la termenele şi în condiţiile stabilite, a mãsurilor dispuse de cãtre inspectorul piscicol.
Art. 55^2. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei:
a) oprirea, abaterea albiilor apelor curgãtoare sau scurgerea apei, totalã sau parţialã, fãrã acordul proprietarului sau beneficiarului folosinţei piscicole;
b) introducerea, fãrã avizul autoritãţii publice centrale care rãspunde de pescuit şi acvaculturã, a speciilor, raselor sau hibrizilor de resurse acvatice vii, altele decât cele existente;
c) lipsa autorizaţiei pentru desfãşurarea activitãţii de acvaculturã în amenajãri piscicole.
Art. 55^3. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 16.000.000 lei la 32.000.000 lei:
a) reţinerea la bord, transbordarea, descãrcarea şi comercializarea exemplarelor sub dimensiunea minimã legalã;
b) refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul navelor/ambarcaţiunilor în autovehicule, în unitãţile de producţie, precum şi în perimetrul bazinelor acvatice exploatate prin pescuit recreativ/sportiv sau comercial;
c) pescuitul comercial în zone şi în perioade de prohibiţie;
d) neînscrierea sau ştergerea numãrului de identificare a navelor/ambarcaţiunilor de pescuit, precum şi a navelor/ambarcaţiunilor auxiliare de pescuit.
Art. 55^4. - Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei:
a) distrugerea sau degradarea din culpã a digurilor, barajelor şi canalelor, a taluzurilor şi malurilor, a instalaţiilor hidrotehnice aferente amenajãrilor piscicole;
b) distrugerea sau degradarea din culpã a trecãtoarelor pentru peşti, a topliţelor şi a cascadelor podite;
c) reducerea din culpã a debitului de apã pe cursurile de apã naturale sau amenajate, dacã prin aceasta se pericliteazã existenţa resurselor acvatice vii;
d) distrugerea, degradarea sau micşorarea din culpã a zonelor de protecţie perimetralã a bazinelor piscicole amenajate;
e) neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care împiedicã intrarea peştilor în sistemele de alimentare cu apã, irigaţii, precum şi în instalaţiile hidroenergetice;
f) neluarea mãsurilor pentru curãţarea zonelor de pescuit şi pentru protejarea şi salvarea resurselor acvatice vii, la construcţia sau golirea lacurilor de acumulare;
g) neasigurarea debitului de apã necesar în vederea dezvoltãrii normale a faunei piscicole în aval de o lucrare de barare;
h) pescuitul cu ostia, suliţa, ţepoaica şi cu orice alte unelte înţepãtoare şi agãţãtoare, prin greblare sau harponare;
i) pescuitul cu nãvoade, voloace, crâsnice, setci, ave, prostovoale, vârşe, vintire sau cu alte unelte de pescuit industrial fãrã autorizaţie sau permis de pescuit;
j) pescuitul comercial pe cursul unei ape curgãtoare, în zona de 500 metri în aval de baraj."
36. Articolul 56 se abrogã.
37. Dupã articolul 56 se introduce articolul 56^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 56^1. - (1) Urmãtoarele fapte constituie infracţiune şi se sancţioneazã cu amendã penalã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei:
a) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substanţe toxice şi narcotice de orice fel, pescuitul cu japca şi cu orice alte unelte neautorizate, precum şi folosirea armelor de foc, cu scopul omorârii peştilor sau altor vieţuitoare acvatice;
b) pescuitul prin orice metode al reproducãtorilor în perioada de prohibiţie şi distrugerea icrelor embrionate de peşte, în zonele de reproducere naturalã;
c) folosirea, cu orice titlu, de nãvoade, voloace, setci, ave, prostovoale, vârşe, vintire, precum şi alte tipuri de unelte de pescuit comercial de cãtre persoane fizice sau persoane juridice neautorizate, aruncarea sau depozitarea rumeguşului, deşeurilor menajere şi zootehnice şi a oricãror materii şi materiale, produse şi substanţe poluante pe malurile râurilor, pâraielor, lacurilor, bãlţilor şi amenajãrilor piscicole;
d) reducerea debitului şi a volumului de apã în amenajãrile piscicole şi pe cursurile de apã, în scop de furt, respectiv pentru braconaj;
e) deschiderea, închiderea, obturarea, bararea cu garduri pescãreşti sau cu unelte de pescuit de orice fel, a canalelor şi a gârlelor de legãturã cu lacurile, bãlţile sau terenurile inundate;
f) pescuitul sau omorârea deliberatã a mamiferelor marine;
g) procurarea, transportul şi comercializarea ilegalã a peştelui, icrelor şi produselor din peşte;
h) furtul de peşte, prin orice mijloace şi metode, din amenajãrile piscicole.
(2) Tentativa se pedepseşte."
38. Articolul 57 se abrogã.
39. Dupã articolul 57 se introduce articolul 57^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - Când infracţiunile prevãzute la art. 56^1 sunt sãvârşite de persoane cu atribuţii de constatare a infracţiunilor şi contravenţiilor, pedepsele se dubleazã."
40. Articolul 58 se abrogã.
41. Dupã articolul 58 se introduce articolul 58^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - Orice hotãrâre judecãtoreascã, care pronunţã o condamnare pentru infracţiuni în materie de pescuit, poate exclude autorul infracţiunii din organizaţiile de producãtori pentru o perioadã cuprinsã între 1 an şi 3 ani."
42. Articolele 59-61 se abrogã.
43. Dupã articolul 61 se introduce articolul 61^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 61^1. - (1) Cuantumul despãgubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice vii prin infracţiuni se stabileşte de experţi, se hotãrãşte de instanţele judecãtoreşti şi revine, dupã caz, bugetului de stat sau administratorului amenajãrii piscicole.
(2) Pentru stabilirea despãgubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice vii, prin contravenţii sãvârşite în perioada de prohibiţie sau în perimetrul rezervaţiilor sau al pepinierelor, se va avea în vedere dublul preţului zilei pe piaţã din zona în care s-a sãvârşit fapta."
44. Articolul 62 se abrogã.
45. Dupã articolul 62 se introduce articolul 62^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 62^1. - (1) Sunt supuse confiscãrii uneltele şi ambarcaţiunile de pescuit, mijloacele de transport, armele de foc şi orice alte bunuri care au fost folosite la sãvârşirea faptei.
(2) Bunurile rezultate din sãvârşirea contravenţiei, constând în peşte, icre, alte vieţuitoare şi produse acvatice sunt, de asemenea, supuse confiscãrii.
(3) În cazurile de confiscare a bunurilor prevãzute la alin. (1) şi (2), organele de constatare dispun, prin documentul încheiat, valorificarea lor în condiţiile legii."
46. Articolul 63 se abrogã.
47. Dupã articolul 63 se introduce articolul 63^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 63^1. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul cu drept de control din cadrul Inspecţiei Piscicole."
48. Articolul 64 se abrogã.
49. Dupã articolul 64 se introduce articolul 64^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 64^1. - Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare."
50. Articolele 65-69 şi 71-72 se abrogã.
51. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 77. - Autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã emite reglementãri şi instrucţiuni pentru implementarea politicii comune a pescuitului, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
52. Articolul 78 şi articolele 80-84 se abrogã.
ART. II
În titlul şi în cuprinsul <>Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul şi acvacultura, republicatã, cu completãrile ulterioare, sintagmele: "autoritatea publicã centralã pentru agriculturã, alimentaţie şi silviculturã", "piscicultura", "fond piscicol", "animale acvatice" se înlocuiesc cu urmãtoarele sintagme: "autoritatea publicã centralã care rãspunde de pescuit şi acvaculturã", "acvacultura", "resurse acvatice vii", respectiv "vieţuitoare acvatice".
ART. III
<>Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul şi acvacultura, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, cu completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 28 iunie 2004.
Nr. 298.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016