Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 293 din 28 iunie 2004  privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 293 din 28 iunie 2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 581 din 30 iunie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã Statutul funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 2
(1) Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile subordonate fac parte din instituţiile publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului şi constituie, în sensul prezentei legi, sistemul administraţiei penitenciare.
(2) Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor se constituie prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi funcţioneazã în subordinea Ministerului Justiţiei.
(3) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor este instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã şi sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 3
(1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este constituit din funcţionari publici civili cu statut special şi din personal încadrat pe baza contractului individual de muncã.
(2) Statutul special al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare este conferit de natura atribuţiilor de serviciu care implicã îndatoriri şi riscuri deosebite. În exercitarea atribuţiilor de pazã, escortare şi supraveghere a persoanelor private de libertate, precum şi în alte situaţii temeinic justificate, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare foloseşte, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi armamentul din dotare.
(3) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, încadrat în funcţii pe baza contractului individual de muncã, are calitatea de salariat, fiind supus legislaţiei muncii.
ART. 4
(1) Activitatea profesionalã a personalului din sistemul administraţiei penitenciare se desfãşoarã în interesul comunitãţii şi al persoanelor care executã pedepse privative de libertate, în limitele competenţelor stabilite prin lege.
(2) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este obligat sã respecte drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului, Constituţia şi legile ţãrii, prevederile reglementãrilor interne şi sã îndeplineascã ordinele şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici privind activitatea sa profesionalã.
ART. 5
Exercitarea funcţiei publice din sistemul administraţiei penitenciare se conduce dupã urmãtoarele principii:
a) supunerea deplinã faţã de lege;
b) respectarea drepturilor persoanelor private de libertate, în condiţiile prevãzute de lege;
c) egalitatea şanselor, pe baza meritelor şi capacitãţii profesionale;
d) responsabilitate şi imparţialitate;
e) eficacitatea în serviciul intereselor generale ale societãţii;
f) eficienţã în utilizarea resurselor;
g) ierarhia organizatoricã şi funcţionalã.
ART. 6
(1) Valorile etice în sistemul administraţiei penitenciare sunt: integritatea, obiectivitatea, transparenţa, receptivitatea şi responsabilitatea profesionalã.
(2) Pentru personalul aflat în serviciul sãu, administraţia penitenciarã va stabili şi promova modele de comportament care sã includã valorile etice ale serviciului public în activitatea profesionalã şi în relaţiile cu cetãţenii.

CAP. II
Structura carierei funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 7
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare sunt debutanţi sau definitivi.
ART. 8
Funcţionarii publici debutanţi din sistemul administraţiei penitenciare sunt persoanele care ocupã, în urma concursului sau examenului, o funcţie publicã în Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor sau unitãţile subordonate, pânã la definitivare.
ART. 9
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se împart în douã categorii, definite în raport cu nivelul studiilor necesare, dupã cum urmeazã:
a) categoria A - Corpul ofiţerilor - cuprinde funcţionari publici cu studii superioare;
b) categoria B - Corpul agenţilor - cuprinde funcţionari publici cu studii gimnaziale, profesionale, liceale sau postliceale.
(2) Categoriile de funcţionari publici din sistemul administraţiei penitenciare se împart pe corpuri şi grade profesionale, dupã cum urmeazã:
A. Corpul ofiţerilor:
a) inspector general şef;
b) inspector general principal;
c) inspector general;
d) inspector şef principal;
e) inspector şef;
f) subinspector şef;
g) inspector principal;
h) inspector;
i) subinspector.
B. Corpul agenţilor:
a) agent şef principal;
b) agent şef;
c) agent şef adjunct;
d) agent principal;
e) agent.
(3) Gradele profesionale de inspector general şef, inspector general principal, inspector general, inspector şef principal, inspector şef şi subinspector şef pot fi obţinute numai de funcţionari publici cu studii superioare de lungã duratã, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã, emise de instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 10
(1) În sistemul administraţiei penitenciare sunt utilizate urmãtoarele funcţii: funcţii publice de conducere şi de execuţie specifice sistemului administraţiei penitenciare şi funcţii de execuţie de specialitate specifice altor sectoare de activitate sau comune sectorului bugetar.
(2) Funcţiile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului şi se diferenţiazã prin categorie, grad profesional şi coeficient de ierarhizare. Celelalte funcţii pentru sistemul administraţiei penitenciare se aprobã de ministrul justiţiei, potrivit legii.
(3) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se subordoneazã şefilor ierarhici.

CAP. III
Selecţionarea şi numirea în funcţie. Evaluarea şi avansarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

SECŢIUNEA 1
Condiţii de selecţionare

ART. 11
Pot avea calitatea de funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare persoanele care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au cetãţenia românã şi domiciliul în România;
b) cunosc limba românã;
c) îndeplinesc condiţiile de studii şi vechime prevãzute de lege;
d) au capacitate deplinã de exerciţiu şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei;
e) nu au antecedente penale sau nu sunt în curs de urmãrire penalã ori de judecatã, pentru sãvârşirea unei infracţiuni.

SECŢIUNEA a 2-a
Numirea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 12
Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, în procesul de selecţie a funcţionarilor publici, garanteazã aplicarea principiilor de egalitate, merit, capacitate profesionalã şi de transparenţã.
ART. 13
Pentru admiterea în sistemul administraţiei penitenciare, persoanele care urmeazã sã fie numite în funcţii publice sunt selecţionate prin concurs organizat de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile din subordinea acesteia, în limita posturilor vacante.
ART. 14
Condiţiile de participare la concurs, organizarea şi desfãşurarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 15
(1) Numirea în funcţii publice de execuţie a candidaţilor reuşiţi la concurs se face, de regulã, ca funcţionari publici debutanţi, cu o perioadã de stagiu.
(2) Perioada de stagiu este de un an şi constituie vechime în muncã şi în specialitate.
(3) Activitatea desfãşuratã în instituţiile de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã constituie vechime utilã pentru încadrarea ca funcţionar public definitiv în condiţiile prezentei legi.
(4) La numirea în funcţie, atribuirea gradului profesional se realizeazã în funcţie de pregãtire şi de vechimea în specialitate corespunzãtoare studiilor absolvite, în raport cu cerinţele postului, în condiţiile prezentei legi.
ART. 16
Funcţionarii publici debutanţi din sistemul administraţiei penitenciare au obligaţia sã urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de specializare organizate de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor.
ART. 17
(1) Dupã efectuarea perioadei de stagiu, activitatea funcţionarului public debutant din sistemul administraţiei penitenciare este evaluatã de şeful ierarhic, care propune sau nu definitivarea în funcţie.
(2) Pe baza propunerilor favorabile formulate de şefii ierarhici, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, directorul unitãţii din subordinea acesteia, emite decizie scrisã de numire a funcţionarului public debutant ca funcţionar public definitiv din sistemul administraţiei penitenciare.
(3) Funcţionarul public debutant din sistemul administraţiei penitenciare care, în urma evaluãrii, nu corespunde funcţiei, este declarat necorespunzãtor din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu înceteazã conform art. 57 lit. c).
ART. 18
Regulile de organizare şi desfãşurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de specializare prevãzute la art. 16 şi a evaluãrii pentru definitivarea în funcţie se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 19
(1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, numit funcţionar public definitiv, depune jurãmântul de credinţã în faţa directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, directorilor unitãţilor din subordinea acesteia, în prezenţa a doi martori, dintre care unul este conducãtorul compartimentului în care a fost numit funcţionarul public definitiv, iar celãlalt, un alt funcţionar public definitiv.
(2) Conţinutul jurãmântului de credinţã este cel prevãzut de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã.
(3) Procesul-verbal în care s-a consemnat jurãmântul, semnat de funcţionarul public definitiv, de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de directorul unitãţii din subordinea acesteia, se depune la dosarul profesional al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 20
Numirea în funcţiile publice de director general, director general adjunct şi director în sistemul administraţiei penitenciare se dispune prin ordin al ministrului justiţiei, iar în celelalte funcţii de conducere, precum şi în funcţiile de execuţie din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile subordonate, prin decizia directorului general sau a directorilor unitãţilor subordonate, potrivit competenţelor.

SECŢIUNEA a 3-a
Evaluarea activitãţii profesionale a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 21
Evaluarea activitãţii profesionale a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se face anual, pe baza criteriilor de evaluare elaborate de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi aprobate prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 22
(1) Conducãtorii de compartimente din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi din unitãţile subordonate sunt obligaţi sã completeze şi sã noteze anual, în fişa de evaluare a activitãţii, performanţele profesionale individuale obţinute în anul precedent de fiecare funcţionar public din subordine.
(2) Calificativele care pot fi acordate în urma evaluãrii activitãţii sunt "excepţional", "foarte bun", "bun", "satisfãcãtor" şi "nesatisfãcãtor".
ART. 23
(1) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare notat cu "nesatisfãcãtor" sau "satisfãcãtor" nu poate fi avansat în funcţie sau grad profesional în anul urmãtor.
(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare care a fost notat cu "nesatisfãcãtor" va fi trecut, cu acordul acestuia, într-o funcţie inferioarã, de cãtre directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de directorul unitãţii din subordinea acesteia. Funcţionarul public care nu acceptã trecerea în funcţia inferioarã va fi eliberat din funcţia pe care o deţine.
(3) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare notaţi cu calificativul "nesatisfãcãtor", în anul urmãtor trecerii într-o funcţie inferioarã, potrivit alin. (2), vor fi eliberaţi din funcţie, în temeiul art. 57 lit. c).

SECŢIUNEA a 4-a
Avansarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 24
(1) În cariera profesionalã, în urma rezultatelor obţinute la evaluarea activitãţii profesionale, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare care ocupã funcţii de execuţie au dreptul de a avansa în funcţie ori grad profesional.
(2) Avansarea în funcţii publice superioare de execuţie a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege se face, dupã caz, pe bazã de concurs sau examen, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare.
(3) Avansarea în gradele profesionale se face de cãtre:
a) Preşedintele României, pentru inspector general şef, inspector general principal şi inspector general, la propunerea ministrului justiţiei;
b) ministrul justiţiei, pentru ceilalţi ofiţeri, la propunerea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru agenţi, la propunerea directorilor unitãţilor subordonate.
(4) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare se avanseazã în gradul profesional urmãtor dacã au împlinit stagiul minim în gradul profesional deţinut şi dacã au fost apreciaţi în ultimii doi ani ai stagiului minim în grad cu calificativul de "foarte bun" sau "excepţional".
(5) Pentru obţinerea gradelor profesionale de inspector general şef, inspector general principal şi inspector general este necesarã promovarea examenului organizat în acest scop.
ART. 25
Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiţerilor
a) inspector general principal 2 ani;
b) inspector general 2 ani;
c) inspector şef principal 3 ani;
d) inspector şef 3 ani;
e) subinspector şef 4 ani;
f) inspector principal 3 ani;
g) inspector 3 ani;
h) subinspector 4 ani.
B. Corpul agenţilor
a) agent şef 5 ani;
b) agent şef adjunct 5 ani;
c) agent principal 5 ani;
d) agent 5 ani.
ART. 26
(1) Acordarea gradelor profesionale urmãtoare în cadrul aceleiaşi categorii se face în ordinea ierarhicã a gradelor, în raport cu nevoile şi posibilitãţile existente, în limita numãrului de posturi prevãzute cu gradele respective, aprobat de ministrul justiţiei.
(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare cu gradul de inspector şef principal, inspector general, inspector general principal, care a dobândit titlul ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei pe care o deţine sau într-o specialitate înruditã este exceptat de la prevederile art. 24 alin. (5).
ART. 27
(1) Avansarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare într-o categorie superioarã se realizeazã prin concurs, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare, dacã cei în cauzã îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege.
(2) Acordarea gradului profesional funcţionarilor publici prevãzuţi la alin. (1) se face în funcţie de nivelul studiilor absolvite şi de vechimea în specialitate, conform legii.
ART. 28
Avansarea în funcţii de conducere se face prin ordin sau decizie, potrivit competenţelor prevãzute la art. 20.
ART. 29
Metodologia privind avansarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se elaboreazã de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi se aprobã de ministrul justiţiei.

SECŢIUNEA a 5-a
Pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 30
Pregãtirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se face pe baza cerinţelor generale ale practicii administraţiei penitenciare şi a cerinţelor specifice necesare îndeplinirii atribuţiilor de serviciu corespunzãtoare funcţiilor din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 31
(1) Metodologia de organizare şi desfãşurare a pregãtirii profesionale a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare şi criteriile de evaluare a rezultatelor acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) În cazurile în care pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã se desfãşoarã în altã localitate decât cea de domiciliu, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare beneficiazã de drepturile de delegare prevãzute de prezenta lege.
ART. 32
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare care urmeazã o formã de pregãtire sau perfecţionare profesionalã cu o duratã ce depãşeşte 3 luni şi care primesc, în aceastã perioadã, drepturile salariale vor semna un angajament scris prin care se obligã sã lucreze cel puţin 5 ani în sistemul administraţiei penitenciare, dupã terminarea formelor de pregãtire sau perfecţionare profesionalã.
ART. 33
(1) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare care nu respectã angajamentul prevãzut la art. 32 este obligat sã restituie cheltuielile de şcolarizare, proporţional cu perioada rãmasã pânã la împlinirea termenului de 5 ani.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în cazul în care nerespectarea angajamentului se datoreazã unor motive neimputabile funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare sau în cazul transferului în interesul serviciului.

CAP. IV
Drepturile şi îndatoririle funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

SECŢIUNEA 1
Drepturile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 34
Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare are dreptul la:
a) salariu lunar, compus din salariul de bazã, indemnizaţii, sporuri, precum şi premii şi prime, ale cãror cuantumuri se stabilesc prin lege. Salariul de bazã cuprinde salariul corespunzãtor funcţiei îndeplinite, gradului profesional deţinut, gradaţiile, sporurile pentru misiune permanentã şi, dupã caz, indemnizaţia de conducere şi salariul de merit;
b) ajutoare şi alte drepturi bãneşti, ale cãror cuantumuri se stabilesc prin lege;
c) uniformã şi echipament specific, alocaţii pentru hranã, asistenţã medicalã şi psihologicã, medicamente şi proteze, în mod gratuit, stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
d) locuinţe de serviciu şi de intervenţie, în condiţiile legii;
e) concedii de odihnã, concedii de studii, învoiri plãtite şi concedii fãrã platã, în condiţii stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
f) o primã egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, pe lângã indemnizaţia de concediu;
g) concedii medicale, concedii de maternitate, pentru creşterea copilului pânã la vârsta de 2 ani sau a copilului cu handicap pânã la vârsta de 3 ani, precum şi pentru alte situaţii, în condiţiile stabilite de lege;
h) bilete de odihnã, tratament şi recuperare, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
i) pensii, în condiţii stabilite prin lege specialã;
j) indemnizaţii de instalare, de mutare, de delegare sau detaşare, precum şi decontarea cheltuielilor de cazare, în condiţiile stabilite de lege;
k) decontarea cheltuielilor de transport în cazul deplasãrii în interes de serviciu, în cazul mutãrii în alte localitãţi şi, o datã pe an, pentru efectuarea concediului de odihnã, precum şi în alte situaţii, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
l) încadrarea activitãţii în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii de muncã, potrivit legii;
m) portul permanent al armamentului din dotare sau achiziţionat personal, în condiţiile legii;
n) asigurare de viaţã, sãnãtate şi bunuri, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
o) tratament medical în strãinãtate pentru afecţiuni medicale contractate în timpul exercitãrii profesiei, dacã nu pot fi tratate în ţarã, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
p) asistenţã juridicã asiguratã de unitate, la cerere, în cazul cercetãrii sale pentru fapte comise în timpul sau în legãturã cu exercitarea atribuţiilor de serviciu.
ART. 35
(1) Pentru apãrarea intereselor profesionale, economice, sociale şi culturale, funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la asociere sindicalã sau în alte organizaţii profesionale, precum şi la libertatea întrunirilor, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare îşi poate exercita drepturile prevãzute la alin. (1), cu condiţia garantãrii drepturilor deţinuţilor şi a siguranţei aşezãmintelor de detenţie.
(3) Se excepteazã de la prevederile alin. (2) personalul aflat de serviciu sau în misiune.
ART. 36
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare vor fi sprijiniţi în construirea sau cumpãrarea, o singurã datã în timpul carierei profesionale, a unei locuinţe proprietate personalã, în localitatea în care îşi are sediul unitatea la care sunt încadraţi, din fondurile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau alte fonduri guvernamentale, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare care au o vechime în serviciu de cel puţin 10 ani pot cumpãra locuinţa de serviciu.
(3) Criteriile şi condiţiile de sprijin prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(4) În condiţiile legii, prin hotãrâre a Guvernului se poate înfiinţa Casa de Credit a personalului din sistemul administraţiei penitenciare.
ART. 37
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare îşi pãstreazã, pe perioada delegãrii, detaşãrii ori trecerii temporare în altã muncã, cu acordul acestora, dupã caz, funcţia, gradul şi drepturile salariale avute anterior.
(2) Dacã drepturile salariale corespunzãtoare funcţiei pe care este detaşat sau, dupã caz, trecut temporar în altã muncã sunt mai mari, personalul prevãzut la alin. (1) beneficiazã de aceste drepturi salariale.
ART. 38
(1) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare, transferat în interesul serviciului în altã localitate decât cea în care îşi are domiciliul, beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) locuinţã de serviciu, dacã nu deţine nici el, nici soţia/soţul, în proprietate personalã o locuinţã în localitatea în care se transferã; pânã la asigurarea locuinţei de serviciu, beneficiazã de compensarea lunarã a chiriei, în cuantum de pânã la 50% din venitul net realizat, dar nu mai mult decât chiria prevãzutã în contractul de închiriere, încheiat în condiţiile legii;
b) o indemnizaţie de instalare, egalã cu salariul de bazã brut realizat la data transferãrii efective;
c) o indemnizaţie egalã cu 1/4 din salariul de bazã brut realizat la data transferãrii efective, pentru fiecare membru de familie mutat efectiv cu titularul dreptului;
d) decontarea cheltuielilor de transport pentru el şi membrii familiei sale şi pentru transportul mobilierului şi al celorlalte obiecte ale gospodãriei;
e) un concediu plãtit de 5 zile lucrãtoare, acordat la cerere, în vederea mutãrii efective.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmânt ale Ministerului Administraţiei şi Internelor - secţia penitenciare, Ministerului Justiţiei şi ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, care au fost repartizaţi în unitãţi situate în alte localitãţi decât cele de domiciliu, precum şi soţului sau soţiei acestora.
ART. 39
(1) Instituţiile şi organele specializate ale statului au obligaţia de a acorda protecţie, la cerere, funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare şi membrilor de familie ai acestora, în cazul în care viaţa, integritatea corporalã, demnitatea sau avutul le sunt puse în pericol, în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legãturã cu acestea.
(2) Conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a unitãţilor din subordinea acesteia este obligatã sã asigure personalului prevãzut la alin. (1) protecţie împotriva ameninţãrilor, violenţelor şi faptelor de ultraj cãrora le-ar putea fi victimã în exercitarea funcţiei sau în legãturã cu aceasta.
ART. 40
Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare, în activitate ori pensionat, precum şi soţul sau soţia şi copiii aflaţi în întreţinerea acestuia beneficiazã, în mod gratuit, de servicii de asistenţã medicalã, medicamente şi proteze, în cadrul sistemului de asigurãri de sãnãtate specific apãrãrii naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, în condiţiile legii.
ART. 41
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la despãgubiri în situaţia în care au suferit, din culpa instituţiei, un prejudiciu material în timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
ART. 42
(1) Pentru activitatea desfãşuratã, funcţionarilor publici li se conferã ordine şi medalii, potrivit legii.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare decoraţi cu Ordinul Meritul Militar sau cu Semnul onorific În Serviciul Armatei îşi pãstreazã toate drepturile conferite de aceste ordine, dobândite anterior.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile de muncã ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 43
(1) Durata normalã a timpului de lucru este, de regulã, de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe sãptãmânã.
(2) În cazul în care pentru anumite categorii profesionale durata programului normal de lucru este stabilitã prin dispoziţii legale specifice, se vor aplica aceste dispoziţii legale.
(3) Orele prestate de funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare peste durata normalã a timpului de lucru se compenseazã cu timp liber corespunzãtor. În cazul în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzãtor nu a fost posibilã în urmãtoarele 30 de zile dupã efectuarea acesteia, orele suplimentare se vor plãti, în luna urmãtoare, cu un spor din salariul de bazã, dupã cum urmeazã:
a) 75% din salariul de bazã pentru primele douã ore de depãşire a duratei normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de bazã pentru orele urmãtoare şi pentru orele lucrate în zilele de repaus sãptãmânal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, nu se lucreazã.
(4) Munca peste durata normalã a timpului de lucru poate fi prestatã şi sporurile prevãzute la alin. (3) se pot plãti numai dacã efectuarea orelor suplimentare a fost dispusã, în scris, de şeful ierarhic, fãrã a se putea depãşi 120 de ore anual. În cazuri excepţionale, se poate aproba efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credit şi cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate.
ART. 44
Modul de organizare a timpului de lucru, a pauzelor şi evidenţa prezenţei funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare la serviciu se stabilesc prin regulamente de ordine interioarã, elaborate de conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia.
ART. 45
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul, potrivit legii, la mãsuri de securitate şi igienã a muncii şi la echipament de protecţie gratuit.

SECŢIUNEA a 3-a
Îndatoririle funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

ART. 46
Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare are urmãtoarele obligaţii:
a) sã cunoascã şi sã respecte principiile generale prevãzute de Constituţie şi de celelalte legi, precum şi sã apere valorile democraţiei;
b) sã respecte şi sã protejeze viaţa, sãnãtatea şi demnitatea persoanelor private de libertate, a drepturilor şi libertãţilor acestora;
c) sã împiedice orice acţiune care presupune discriminare pe criterii de etnie, rasã, limbã, naţionalitate, sex, religie şi opinie;
d) sã execute, cu profesionalism şi în termenul stabilit, dispoziţiile date de conducãtorii ierarhici;
e) sã fie disciplinat, respectuos şi corect faţã de şefi, colegi sau subalterni;
f) sã informeze conducãtorii ierarhici şi celelalte autoritãţi abilitate cu privire la infracţiunile de care a luat cunoştinţã în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legãturã cu serviciul, îndeosebi cu privire la faptele de corupţie;
g) sã manifeste preocupare şi interes pentru perfecţionarea nivelului de instruire profesionalã;
h) sã pãstreze secretul de stat şi de serviciu, în condiţiile legii, precum şi confidenţialitatea informaţiilor sau documentelor care au acest caracter, în condiţiile legii;
i) sã se abţinã de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lui politice în exercitarea atribuţiilor ce îi revin;
j) sã se conformeze dispoziţiilor date de conducãtorii ierarhici cãrora le este subordonat direct;
k) sã respecte întocmai programul de muncã;
l) sã se prezinte la programul de muncã stabilit, precum şi în afara acestuia, în situaţii temeinic justificate;
m) sã informeze şeful ierarhic despre existenţa unui conflict de interese privind exercitarea atribuţiilor de serviciu, în condiţiile legii.
ART. 47
Funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare le este interzis:
a) sã deţinã orice altã funcţie publicã sau privatã pentru care sunt retribuiţi, cu excepţia funcţiilor didactice din cadrul instituţiilor de învãţãmânt, a activitãţilor de cercetare ştiinţificã şi creaţie literar-artisticã;
b) sã exercite, la agenţi economici, activitãţi cu scop lucrativ care au legãturã cu atribuţiile funcţiilor publice pe care le deţin şi sã fie mandatari ai unor persoane în ceea ce priveşte efectuarea unor acte în legãturã cu funcţia pe care o îndeplinesc;
c) sã dispunã, sã exercite, sã instige ori sã tolereze acte de torturã sau orice forme de tratament inuman ori degradant asupra persoanelor aflate în aşezãmintele de deţinere;
d) sã primeascã, sã solicite ori sã accepte, direct sau indirect, pentru sine sau pentru alte persoane, în considerarea calitãţii sale oficiale, cadouri, bani, împrumuturi sau orice alte valori sau servicii;
e) sã intervinã pentru soluţionarea unor cereri sau lucrãri care nu sunt de competenţa lor ori nu le-au fost repartizate de conducãtorii ierarhici;
f) sã recurgã la forţã sau la folosirea mijloacelor de imobilizare, împotriva persoanelor private de libertate, în alte condiţii decât cele expres prevãzute de lege.
ART. 48
La acordarea primului grad profesional, la numirea şi eliberarea dintr-o funcţie de conducere, precum şi la încetarea raporturilor de serviciu, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare este obligat sã îşi declare averea, conform legii.

CAP. V
Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune

ART. 49
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare au dreptul la stabilitatea raporturilor de serviciu.
(2) Raporturile de serviciu ale personalului prevãzut la alin. (1) se pot modifica sau suspenda ori pot înceta numai în cazurile şi în condiţiile prezentei legi.
(3) Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare sunt de subordonare ierarhicã.

SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea raporturilor de serviciu

ART. 50
(1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, care are calitatea de funcţionar public din sistemul administraţiei penitenciare, poate fi delegat de cãtre directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de directorii unitãţilor din subordinea acesteia, sã îndeplineascã anumite activitãţi în interesul unitãţii unde este încadrat, în aceeaşi localitate sau în altã localitate, pe o perioadã de cel mult 60 de zile într-un an.
(2) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi delegaţi mai mult de 60 de zile într-un an, cu acordul scris al acestora.
ART. 51
(1) Detaşarea personalului din sistemul administraţiei penitenciare care are calitatea de funcţionar public se dispune în interesul instituţiei publice în care urmeazã sã-şi desfãşoare activitatea, situatã în aceeaşi localitate sau în altã localitate, pe o perioadã de cel mult 6 luni într-un an. Detaşarea pe o perioadã mai mare de 6 luni se poate dispune numai cu acordul scris al celui în cauzã.
(2) Trecerea temporarã în altã muncã se poate dispune fãrã acordul funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare în caz de forţã majorã, ca mãsurã de protecţie a funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare ori ca sancţiune disciplinarã.

SECŢIUNEA a 3-a
Punerea la dispoziţie şi suspendarea din funcţie

ART. 52
(1) În cazul în care împotriva funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare s-a început urmãrirea penalã, menţinerea sa în activitate se hotãrãşte dupã soluţionarea definitivã a cauzei, cu excepţia situaţiei în care a comis şi alte abateri disciplinare, când opereazã procedura disciplinarã obişnuitã.
(2) Pe timpul urmãririi penale şi al judecãţii, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare este pus la dispoziţie. Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare pus la dispoziţie îndeplineşte numai acele sarcini şi atribuţii de serviciu stabilite, în scris, de conducãtorul unitãţii şi beneficiazã de drepturile bãneşti corespunzãtoare gradului profesional pe care îl are, la nivelul de bazã, şi de celelalte drepturi prevãzute de prezenta lege.
(3) Pe perioada arestãrii preventive, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare este suspendat din funcţie. Pe timpul suspendãrii, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare nu beneficiazã de nici un drept dintre cele prevãzute de prezenta lege.
(4) În cazul în care s-a dispus scoaterea de sub urmãrire penalã ori achitarea, precum şi în cazul încetãrii urmãririi penale ori a procesului penal, funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare va fi repus în toate drepturile anterioare, inclusiv compensarea celor de care a fost privat pe perioada punerii la dispoziţie, respectiv a suspendãrii din funcţie, potrivit competenţelor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 53
(1) Funcţionarul public din sistemul administraţiei penitenciare se suspendã din funcţie dacã desfãşoarã activitate sindicalã pentru care este prevãzutã suspendarea, în condiţiile legii.
(2) Raportul de serviciu se suspendã la iniţiativa funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare pentru desfãşurarea unei activitãţi în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale.

SECŢIUNEA a 4-a
Încetarea raporturilor de serviciu

ART. 54
Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare pot înceta prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) eliberare din funcţie;
d) destituire din funcţie;
e) pensionare în condiţiile legii;
f) deces.
ART. 55
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot solicita, în scris, încetarea raporturilor de serviciu prin demisie.
(2) Demisia produce efecte dupã 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii acesteia, dacã funcţionarul public în cauzã şi directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, conducãtorul unitãţii din subordinea acesteia, nu au convenit alt termen mai scurt.
(3) În cazul funcţiilor de conducere, demisia produce efecte dupã 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii acesteia.
(4) Funcţionarul public demisionar este obligat sã-şi continue activitatea pânã la împlinirea termenului prevãzut la alin. (2) sau (3), dupã caz.
(5) Cu acordul conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a unitãţii din subordinea acesteia, funcţionarul public în cauzã poate reveni asupra cererii de demisie, dar numai pânã la împlinirea termenului de la care demisia produce efecte.
ART. 56
(1) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi transferaţi, în interesul serviciului sau la cererea acestora, în aceeaşi sau în altã funcţie publicã, din alte unitãţi ale sistemului administraţiei penitenciare sau în afara acestui sistem.
(2) Transferul în interesul serviciului se poate face numai cu acordul scris al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare care urmeazã sã fie transferat.
(3) Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare transferaţi în interesul serviciului în alte unitãţi din sistemul administraţiei penitenciare, situate în alte localitãţi decât cele unde îşi au domiciliul, beneficiazã de drepturile prevãzute în prezenta lege.
ART. 57
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare pot fi eliberaţi din funcţiile publice pe care le deţin, numai în urmãtoarele cazuri:
a) se aflã într-una din situaţiile prevãzute la art. 47 referitoare la interdicţii;
b) unitatea s-a desfiinţat ori a fost mutatã în altã localitate, iar funcţionarul public nu acceptã sã o urmeze;
c) sunt declaraţi necorespunzãtori din punct de vedere profesional, în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
d) unitatea îşi reduce personalul prin desfiinţarea unor posturi publice de natura celui ocupat de funcţionarul public în cauzã, ca urmare a reorganizãrii, iar acesta refuzã oferta conducerii unitãţii de trecere în altã funcţie publicã;
e) nu mai îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 11 lit. a) sau d).
ART. 58
Destituirea din funcţie a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se dispune ca sancţiune disciplinarã, în cazul sãvârşirii unei abateri disciplinare, precum şi în cazul condamnãrii prin hotãrâre judecãtoreascã penalã definitivã.
ART. 59
(1) Încetarea raporturilor de serviciu, în toate situaţiile prevãzute la art. 57 şi 58, se dispune prin ordin sau decizie, potrivit competenţelor prevãzute la art. 20.
(2) Împotriva ordinului sau deciziei prevãzute la alin. (1) se poate face plângere la instanţa competentã, potrivit legii.

CAP. VI
Rãspunderea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 60
(1) Încãlcarea cu vinovãţie de cãtre funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, indiferent de funcţia sau postul pe care îl ocupã, a îndatoririlor de serviciu ce le revin, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinarã, dacã faptele nu atrag rãspunderea penalã sau contravenţionalã.
(2) Rãspunderea penalã, contravenţionalã, civilã sau, dupã caz, patrimonialã nu exclude rãspunderea disciplinarã pentru fapta sãvârşitã, dacã prin aceasta s-au încãlcat şi îndatoriri de serviciu.

SECŢIUNEA a 2-a
Abateri disciplinare

ART. 61
Sunt abateri disciplinare urmãtoarele fapte:
a) comportarea necorespunzãtoare la serviciu, în familie sau în societate, care aduce atingere onoarei, probitãţii profesionale sau prestigiului instituţiei;
b) neglijenţa manifestatã în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau a dispoziţiilor primite de la şefii ierarhici sau de la autoritãţile anume abilitate de lege;
c) întârzierea repetatã sau nejustificatã în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depãşirea atribuţiilor de serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzãtor faţã de persoanele private de libertate sau faţã de alte persoane cu care intrã în contact în timpul serviciului;
e) absenţa nemotivatã ori întârzierea repetatã la serviciu;
f) pãrãsirea nejustificatã a locului de muncã în timpul programului de lucru, de naturã a perturba activitatea compartimentului de muncã;
g) producerea de pagube materiale unitãţii din care face parte sau patrimoniului Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
h) încãlcarea normelor privind confidenţialitatea activitãţii desfãşurate;
i) nerespectarea prevederilor jurãmântului de credinţã;
j) imixtiunea ilegalã în activitatea altui funcţionar public;
k) intervenţia pentru influenţarea soluţionãrii unei cereri privind satisfacerea intereselor oricãrei persoane;
l) nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilitãţi şi interdicţii;
m) interzicerea sau împiedicarea exercitãrii libertãţilor publice şi a drepturilor sindicale ale funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare;
n) atitudinea tolerantã a conducãtorilor ierarhici faţã de comiterea unor abateri disciplinare de cãtre subordonaţi;
o) efectuarea în timpul programului de lucru a unor activitãţi ce nu au legãturã cu îndatoririle de serviciu.

SECŢIUNEA a 3-a
Sancţiuni disciplinare

ART. 62
Pentru faptele ce constituie abateri disciplinare, sãvârşite de cãtre funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, poate fi aplicatã una dintre urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrarea scrisã;
b) diminuarea drepturilor salariale corespunzãtoare funcţiei ocupate cu 5-20%, pe o perioadã de la o lunã la 3 luni sau retragerea salariului de merit;
c) suspendarea dreptului de avansare în funcţie şi grad pe o perioadã de la un an la 3 ani;
d) trecerea într-o funcţie imediat inferioarã, cu diminuarea corespunzãtoare a drepturilor salariale, pe o perioadã de 6-12 luni;
e) revocarea din funcţia de conducere;
f) destituirea din funcţie.

SECŢIUNEA a 4-a
Procedura aplicãrii sancţiunilor disciplinare

ART. 63
(1) La individualizarea sancţiunii disciplinare ce urmeazã a fi aplicatã, se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, împrejurãrile în care aceasta a fost sãvârşitã, gradul de vinovãţie şi consecinţele abaterii, comportarea generalã în serviciu a autorului abaterii, precum şi de existenţa altor sancţiuni disciplinare.
(2) Sancţiunea disciplinarã poate fi aplicatã numai dupã efectuarea cercetãrii prealabile a faptei ce constituie abatere disciplinarã sãvârşitã de funcţionarul public în cauzã şi audierea acestuia de cãtre comisiile prevãzute la art. 67.
(3) Audierea funcţionarului public se consemneazã în scris, sub sancţiunea nulitãţii. Refuzul funcţionarului public de a se prezenta la audiere sau de a semna o declaraţie privitoare la abaterile disciplinare imputate se consemneazã într-un proces-verbal. În astfel de cazuri, sancţiunea disciplinarã poate fi aplicatã.
(4) Sancţiunea disciplinarã se aplicã în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care persoanele competente sã o aplice au luat cunoştinţã despre abaterea disciplinarã, cu respectarea termenului de prescripţie prevãzut la art. 68.
ART. 64
(1) Sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 62 lit. a) poate fi aplicatã direct de cãtre conducãtorul compartimentului din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, din cadrul unitãţii din subordinea acesteia, în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public care a sãvârşit abaterea disciplinarã.
(2) Împotriva sancţiunii disciplinare aplicate potrivit prevederilor alin. (1), funcţionarul public în cauzã poate face contestaţie la directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, la conducãtorul unitãţii din subordinea acesteia, în termen de 15 zile de la comunicarea sancţiunii disciplinare aplicate.
(3) Pe baza propunerii comisiei de disciplinã prevãzute la art. 67, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, conducãtorul unitãţii din subordinea acesteia, adoptã o decizie definitivã.
ART. 65
Sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 62 lit. b)-f) se aplicã de ministrul justiţiei, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de conducãtorul unitãţii din subordinea acesteia, la propunerea comisiei de disciplinã, în funcţie de competenţele prevãzute la art. 20.
ART. 66
(1) Sancţiunea disciplinarã se aplicã prin decizie scrisã, emisã potrivit competenţelor prevãzute la art. 64 alin. (1) şi art. 65, care se comunicã funcţionarului public sancţionat în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei.
(2) Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea aplicatã se poate adresa instanţei de judecatã competente, potrivit legii.
ART. 67
(1) Comisiile de disciplinã se constituie în Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi în fiecare unitate din subordinea acesteia şi au competenţa de a efectua cercetarea prealabilã a faptei ce constituie abatere disciplinarã şi de a propune sancţiunea disciplinarã ce urmeazã sã fie aplicatã persoanei în cauzã.
(2) Modul de organizare şi desfãşurare a activitãţii comisiilor de disciplinã se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.

SECŢIUNEA a 5-a
Prescripţia şi radierea sancţiunilor disciplinare

ART. 68
Aplicarea sancţiunilor disciplinare funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, pentru faptele care constituie abateri, conform prevederilor prezentei legi, se prescrie în termen de 6 luni de la data sãvârşirii faptelor.
ART. 69
(1) Sancţiunile disciplinare aplicate se radiazã de drept în termen de un an de la aplicare, dacã funcţionarul public sancţionat nu a mai sãvârşit o abatere disciplinarã în aceastã perioadã.
(2) Radierea sancţiunilor disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale acestora.

SECŢIUNEA a 6-a
Rãspunderea patrimonialã

ART. 70
(1) Rãspunderea patrimonialã a funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se angajeazã în urmãtoarele situaţii:
a) pentru pagubele produse cu vinovãţie în patrimoniul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, al unitãţilor din subordinea acesteia;
b) pentru nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) pentru nerestituirea în termenul legal a contravalorii unor bunuri primite ce nu i se datorau şi care nu mai pot fi restituite în naturã, precum şi a unor servicii ce i-au fost prestate în mod necuvenit.
(2) Recuperarea prejudiciului cauzat prin oricare din situaţiile prevãzute la alin. (1) se face potrivit prevederilor <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 71
(1) Numãrul maxim de posturi necesare sistemului administraţiei penitenciare se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministrului justiţiei.
(2) Statele de funcţii şi structura personalului din sistemul administraţiei penitenciare se aprobã de cãtre ministrul justiţiei.
(3) Atribuţiile şi competenţele personalului din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin fişele posturilor, întocmite în conformitate cu prevederile prezentului Statut şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unitãţilor subordonate acesteia, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 72
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, gradele militare ale personalului din penitenciare vor fi echivalate cu gradele profesionale, cu menţinerea drepturilor câştigate anterior, dupã cum urmeazã:
A. Ofiţeri:
a) sublocotenent - subinspector;
b) locotenent - inspector;
c) cãpitan - inspector principal;
d) maior - subinspector şef;
e) locotenent colonel - inspector şef;
f) colonel - inspector şef principal;
g) general de brigadã - inspector general;
h) general maior - inspector general principal;
i) general locotenent - inspector general şef;
B. Agenţi:


a) maistru militar cls. a IV-a
şi sergent major - agent;
b) maistru militar cls. a III-a
şi plutonier - agent principal;
c) maistru militar cls. a II-a
şi plutonier major - agent şef adjunct;
d) maistru militar cls. I
şi plutonier adjutant - agent şef;
e) maistru militar principal
şi plutonier adjutant şef - agent şef principal.



(2) Personalul militar care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, are o vechime în grad egalã sau mai mare decât cea prevãzutã la art. 25, va fi avansat în gradul profesional urmãtor celui echivalent dacã funcţia pe care este încadrat, în statul de organizare şi funcţionare, este prevãzutã cu gradul profesional superior celui pe care îl are, a fost apreciat cu calificativul "foarte bun" sau "excepţional" şi nu a fost judecat în consiliul de onoare sau în consiliul de judecatã. Pentru acordarea gradului profesional de inspector general este necesarã promovarea examenului organizat în acest scop.
(3) Cadrele militare preluate prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi unitãţilor din subordinea acesteia se trec în rezervã, în condiţiile <>Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi se numesc funcţionari publici în sistemul administraţiei penitenciare.
(4) Personalul civil, preluat prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia care are atribuţii similare cu personalul prevãzut la alin. (3) şi îndeplineşte condiţiile prezentei legi va dobândi calitatea de funcţionar public în sistemul administraţiei penitenciare.
(5) Personalul numit în funcţii publice va depune jurãmântul de credinţã, potrivit art. 19 alin. (1).
ART. 73
(1) Personalul preluat prin reorganizarea Direcţiei Generale a Penitenciarelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia va fi numit în funcţii echivalente celor deţinute anterior.
(2) Personalul numit în funcţii publice, care nu îndeplineşte condiţiile de studii şi nu le definitiveazã în termen de 5 ani, va fi încadrat în categorii corespunzãtoare studiilor pe care le are.
ART. 74
Prevederile prezentei legi se aplicã şi cadrelor militare în activitate din Ministerul Justiţiei, care au atribuţii de coordonare şi control ale activitãţii din sistemul administraţiei penitenciare sau alte atribuţii în legãturã cu activitatea administraţiei penitenciare.
ART. 75
(1) Cadrele militare trecute în rezervã, potrivit art. 72 alin. (3), pot solicita înscrierea la pensia militarã de stat, dacã îndeplinesc, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) au o vechime în muncã de minimum 20 de ani, din care cel puţin 10 ani în calitate de cadru militar;
b) au vârsta de cel puţin 45 de ani.
(2) La încetarea activitãţii, personalul prevãzut la alin. (1) are dreptul la recalcularea pensiei, în condiţiile legii.
(3) Stabilirea şi plata pensiei militare de stat se fac de cãtre organele specializate, potrivit legii.
(4) Cadrele militare pensionate potrivit alin. (1) beneficiazã de ajutorul care se acordã potrivit dispoziţiilor legale aplicabile cadrelor militare din instituţiile publice de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, la pensionarea acestora.
ART. 76
În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile din subordinea acesteia vor lua mãsuri de întocmire a carnetelor de muncã şi a formelor necesare eliberãrii documentelor militare care atestã calitatea de cadru militar în rezervã.
ART. 77
Se proclamã ziua de 29 iunie "Ziua personalului din sistemul administraţiei penitenciare".
ART. 78
Condiţiile privind salarizarea şi pensionarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin lege, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 79
(1) Pânã la adoptarea legii privind salarizarea funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, rãmân aplicabile în continuare dispoziţiile legale referitoare la salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.
(2) Pânã la adoptarea legii privind pensiile funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare, rãmân aplicabile în continuare dispoziţiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare.
ART. 80
Funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare beneficiazã în continuare de drepturile dobândite anterior, precum şi de cele care vor fi stabilite pentru personalul din sistemul naţional de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.
ART. 81
Dispoziţiile prezentei legi se completeazã, dupã caz, cu prevederile cuprinse în <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, precum şi cu cele din legislaţia muncii.
ART. 82
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va adopta hotãrârea privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1), Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor va elabora Codul deontologic al personalului din sistemul administraţiei penitenciare, care se aprobã prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Pânã la intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1), atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sunt îndeplinite de Direcţia Generalã a Penitenciarelor.
ART. 83
Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, în condiţiile art. 77 alin. (2) şi cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU


Bucureşti, 28 iunie 2004.
Nr. 293.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016