Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 28 din 19 decembrie 1969  privind organizarea activitatii de cercetare stiintifica in Republica Socialista Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 28 din 19 decembrie 1969 privind organizarea activitatii de cercetare stiintifica in Republica Socialista Romania

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 DIN 19/12/69
ART. 1
Înfãptuirea programului de dezvoltare multilaterala a societãţii noastre socialiste determina creşterea continua a rolului ştiinţei, factor hotaritor al progresului economic şi social. În toate ramurile ştiinţei, cercetarea fundamentalã şi aplicativa trebuie sa se dezvolte în direcţia unui scop bine definit - satisfacerea nevoilor generale ale societãţii. Activitatea de cercetare ştiinţificã, atît cea fundamentalã cît şi cea aplicativa, trebuie sa se încheie cu o inalta eficienta socialã, sa contribuie la dezvoltarea bazei materiale a socialismului, la ridicarea nivelului spiritual al poporului.
ART. 2
În Republica Socialistã România, activitatea de cercetare ştiinţificã se desfãşoarã pe baza directivelor Partidului Comunist Roman, sub conducerea nemijlocitã a organelor de stat.
Cercetarea ştiinţificã se organizeazã în raport cu cerinţele dezvoltãrii economice şi sociale, în unitãţi ale ministerelor, centralelor economice, combinatelor, întreprinderilor, ale Academiei Republicii Socialiste România, ale academiilor de ştiinţe, în unitãţi ale învãţãmîntului superior, precum şi ale altor instituţii de stat.
ART. 3
Reţeaua unitãţilor de cercetare ştiinţificã se compune din: institute şi centre de cercetare, laboratoare uzinale cu activitate de cercetare, staţiuni experimentale, precum şi compartimente de cercetare din unitãţi cu alta activitate de baza. În învãţãmîntul superior, activitatea de cercetare se desfãşoarã de catedre, centre şi staţiuni de cercetare.
Unitãţile din reţeaua de cercetare ştiinţificã se înfiinţeazã prin hotãrîri ale Consiliului de Miniştri, la propunerea organelor centrale interesate.
ART. 4
Unitãţile de cercetare au rolul de a organiza şi efectua activitatea ştiinţificã, corespunzãtor necesitãţilor actuale şi de perspectiva ale economiei naţionale şi dezvoltãrii social-culturale a tarii.
Institutele şi centrele de cercetare din sectorul producţiei bunurilor materiale efectueazã lucrãri de cercetare legate de dezvoltarea şi modernizarea producţiei în ramurile pentru care îşi desfãşoarã activitatea. Aceste unitãţi de cercetare executa experimentari şi acorda asistenta ştiinţificã şi tehnica unitãţilor productive, pentru aplicarea în practica a rezultatelor obţinute prin cercetare.
Laboratoarele uzinale, precum şi staţiunile experimentale efectueazã, în principal, lucrãri de aplicare a rezultatelor cercetãrilor şi de imbunatatire a proceselor de producţie în cadrul unitãţilor economice.
Institutele şi centrele din sectorul social-cultural, catedrele şi unitãţile de cercetare din învãţãmîntul superior efectueazã lucrãri de cercetare ştiinţificã menite sa contribuie la dezvoltarea ramurilor productive ale economiei naţionale, la progresul ştiinţei şi culturii.
ART. 5
Unitãţile de cercetare îşi desfãşoarã activitatea pe baza sarcinilor stabilite de ministerele, centralele economice, combinatele, întreprinderile şi instituţiile de care aparţin, în conformitate cu programele de dezvoltare a sectoarelor respective, aprobate de organele superioare de partid şi de stat.
ART. 6
Activitatea de cercetare ştiinţificã se desfãşoarã pe baza de plan.
Planul fiecãrei unitãţi de cercetare se elaboreazã şi se dezbate de consiliul ştiinţific şi se aproba de forul tutelar respectiv. La stabilirea temelor de cercetare, consiliile ştiinţifice vor porni de la prevederile planurilor anuale şi de perspectiva privind dezvoltarea ramurii respective. În acest scop, ele vor aborda - cu prioritate - teme şi lucrãri legate direct de rezolvarea problemelor majore ale producţiei, de elaborarea de noi produse şi tehnologii, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, sporirea eficientei generale a activitãţii desfãşurate în domeniile din care fac parte.
În orientarea activitãţii de cercetare ştiinţificã se va asigura o dezvoltare mai accentuata cercetãrilor legate de acele ramuri sau domenii pentru care economia noastrã dispune de resurse naturale, precum şi cercetãrilor care, potrivit tendinţelor tehnicii contemporane, deschid perspectiva punerii în valoare de noi substanţe minerale utile şi de noi materii prime existente în ţara noastrã.
Sarcinile de cercetare ştiinţificã şi de valorificare a rezultatelor cercetãrii se înscriu în planul de stat. Din totalitatea acestor sarcini, se vor nominaliza temele care prezintã importanta deosebita pentru activitatea economicã, socialã, culturalã şi ştiinţificã a tarii. În planul anual de activitate al unitãţilor care fac parte din reţeaua de cercetare se pot introduce şi lucrãri destinate satisfacerii unor nevoi ştiinţifice proprii. Acestor lucrãri li se va afecta pînã la 10% din fondul anual de timp.
ART. 7
Problemele de importanta deosebita pentru dezvoltarea economicã şi socialã, precum şi cele a cãror soluţionare necesita concentrarea de forte din diferite ramuri şi domenii ale ştiinţei şi tehnicii, se înscriu în programe prioritare de cercetare, care se întocmesc de Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice, de ministere şi de alte organe centrale şi se aproba de Consiliul de Miniştri. Sarcinile de cercetare cuprinse în programele prioritare se nominalizeaza în planul de stat.
ART. 8
Unitãţile de cercetare ştiinţificã funcţioneazã în regim economic.
Institutele şi centrele de cercetare ştiinţificã se organizeazã -dupã caz- pe principiul gestiunii economice proprii sau al gestiunii economice interne.
Sarcinile cuprinse în planurile de activitate ale unitãţilor de cercetare se realizeazã prin încheierea de contracte cu organizaţiile de stat şi cooperatiste, consilii populare, ministere şi alte organe centrale de stat.
Cercetarea se considera încheiatã numai dupã aplicarea ei în producţie şi obţinerea rezultatelor scontate.
ART. 9
Pentru unele institute şi centre de cercetare din ramurile stiintelor matematice, fizice şi chimice, social-umaniste, medicale, biologice, geografice, stabilite prin hotãrîri ale Consiliului de Miniştri, care pot funcţiona în continuare în regim bugetar, organele centrale tutelare vor lua mãsuri ca o parte din activitatea de cercetare sa se desfãşoare pe baza de contracte.
De asemenea, în învãţãmîntul superior se va intensifica desfãşurarea activitãţii de cercetare ştiinţificã pe baza de contracte.
ART. 10
Organizaţiile beneficiare încheie contracte cu unitãţile de cercetare în limita fondurilor prevãzute de reglementãrile în vigoare. Organizaţiile beneficiare pot încheia şi contracte de cercetare care urmeazã sa fie finanţate din însãşi economiile ce se vor obţine prin aplicarea rezultatelor acestor cercetãri.
Ministerele, celelalte organe centrale şi consiliile populare pot încheia contracte, în calitate de beneficiari, pentru executarea de cercetãri complexe cu caracter general şi pentru cercetãri care fac parte din programele prioritare, în limita fondurilor puse la dispoziţie prin planul şi bugetul de stat.
ART. 11
Contravaloarea lucrãrilor de cercetare ştiinţificã prevãzute în contract se determina pe baza de deviz, în care se include şi o cota de beneficiu.
Beneficiul realizat de unitãţile de cercetare ştiinţificã se repartizeazã pentru vãrsãminte la bugetul statului, dezvoltarea bazei tehnico-materiale proprii, acordarea de gratificatii şi pentru alte destinaţii stabilite prin dispoziţii legale.
ART. 12
În contracte se vor prevedea toate obligaţiile pãrţilor, privind efectuarea cercetãrilor şi valorificarea rezultatelor obţinute. În acest scop, unitãţile de cercetare vor asigura direct sau prin cooperare:
a) proiectarea şi executarea instalaţiilor pilot, a prototipurilor şi modelelor experimentale;
b) întocmirea documentaţiei necesare valorificãrii la nivel industrial (norme, date şi desene tehnologice, retete de fabricaţie, instrucţiuni pentru proiectarea industriala a proceselor tehnologice);
c) lucrãri pentru proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune a investiţiilor;
d) asistenta ştiinţificã şi tehnica pentru introducerea în producţie a rezultatelor cercetãrii;
e) alte lucrãri specifice domeniului de cercetare respectiv.
ART. 13
Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare, centralele economice, precum şi unitãţile subordonate lor, beneficiare ale rezultatelor activitãţii de cercetare ştiinţificã, au obligaţia de a crea condiţiile necesare bunei desfasurari a procesului de cercetare. În acest scop vor asigura:
a) punerea la dispoziţia unitãţilor de cercetare, a informaţiilor şi mijloacelor necesare pentru efectuarea cercetãrii, conform obligaţiilor asumate prin contracte;
b) conlucrarea strinsa între personalul de proiectare şi execuţie al organizaţiilor beneficiare şi cel al unitãţilor de cercetare;
c) crearea, în unitãţile economice, a condiţiilor de încercare - la nivel de pilot sau semiindustrial - a rezultatelor cercetãrii.
Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare, centralele economice şi unitãţile subordonate lor poarta rãspunderea valorificãrii cît mai rapide a cercetãrii şi introducerii în practica a rezultatelor obţinute imediat dupã omologare.
Ministerelor şi celorlalte organe centrale le revine sarcina generalizarii în intreaga ţara a aplicãrii cercetãrilor încheiate cu rezultate pozitive. Aceste organe rãspund, de asemenea, de valorificarea în strãinãtate a rezultatelor cercetãrilor ştiinţifice româneşti.
ART. 14
Unitãţile de cercetare ştiinţificã din Republica Socialistã România pot încheia contracte pentru efectuarea de lucrãri de cercetare în cadrul acţiunilor de cooperare ştiinţificã şi tehnica, cu unitãţi de cercetare sau organizaţii similare din ţãrile socialiste sau din alte tari. De asemenea, unitãţile de cercetare româneşti pot presta lucrãri de cercetare, de asistenta tehnica şi ştiinţificã, precum şi orice alte lucrãri specifice domeniului lor de activitate, pentru parteneri din alte tari respectînd dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 15
În funcţie de rezultatele obţinute, personalul din activitatea de cercetare este stimulat material prin gratificatii anuale şi premii. Totodatã, personalul din activitatea de cercetare rãspunde material pentru felul în care îşi îndeplineşte obligaţiile ce-i revin în desfãşurarea procesului de cercetare şi de valorificare a rezultatelor obţinute.
ART. 16
Sistemul de contracte, modul de finanţare şi de folosire a fondurilor, cotele de beneficii şi repartizarea lor, cuantumul şi modul de acordare a gratificatiilor şi premiilor, precum şi cuantumul penalizãrilor pentru nerealizarea sarcinilor de cercetare şi valorificarea a rezultatelor obţinute, se stabilesc prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
ART. 17
Selecţionarea, perfecţionarea şi promovarea cadrelor de cercetare se fac potrivit prevederilor statutului personalului ştiinţific.
ART. 18
Ministerele, celelalte organe centrale, centralele economice, combinatele şi unitãţile subordonate rãspund de folosirea integrala a bazei materiale a unitãţilor de cercetare, precum şi de utilizarea eficienta a cadrelor ştiinţifice.
În acest scop, vor asigura concentrarea forţelor de cercetare spre problemele de importanta deosebita pentru activitatea productiva şi socialã, gruparea corespunzãtoare a institutelor şi centrelor, unificarea lor în funcţie de profil, perfecţionarea continua a structurii acestora, potrivit nevoilor dezvoltãrii economiei şi culturii. Toate unitãţile de cercetare vor lua mãsuri pentru buna gospodãrire a investiţiilor, precum şi a fondurilor realizate ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor contractuale, acordind atentie deosebita largirii bazei materiale pe calea autodotarii.
ART. 19
În aplicarea prevederilor prezentei legi, Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice va urmãri:
a) orientarea potenţialului ştiinţific spre soluţionarea problemelor de importanta deosebita pentru activitatea economicã şi socialã;
b) utilizarea raţionalã a bazei materiale, folosirea cît mai eficienta a potenţialului ştiinţific, perfecţionarea reţelei unitãţilor de cercetare;
c) valorificarea cît mai rapida în producţie a rezultatelor obţinute şi generalizarea introducerii lor în economie; scurtarea ciclului cercetare-proiectare-valorificare în producţie;
d) modul de infaptuire a prevederilor prezentei legi şi a celorlalte dispoziţii normative elaborate în temeiul acesteia.
ART. 20
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 martie 1970.
Pe aceeaşi data se abroga toate dispoziţiile contrare prevederilor acestei legi.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016