Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 278 din 23 iunie 2004  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 278 din 23 iunie 2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 579 din 30 iunie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 10 din 22 ianuarie 2004 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. II.9 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
" ORDONANŢĂ
privind falimentul instituţiilor de credit"
2. Denumirea titlului I va avea urmãtorul cuprins:
"TITLUL I
Procedura falimentului instituţiilor de credit"
3. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Procedura falimentului, reglementatã prin prezenta ordonanţã, se aplicã instituţiilor de credit, persoane juridice române, inclusiv sucursalelor acestora cu sediul în strãinãtate."
4. La articolul 2, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) administrator interimar - persoanã fizicã sau juridicã desemnatã de Banca Naţionalã a României, iar, în cazul cooperativelor de credit, şi comitetul de administrare specialã desemnat de casa centralã a cooperativelor de credit, abilitate sã ia mãsuri conservatorii, în scopul prevenirii diminuãrii activului şi a creşterii pasivului instituţiei de credit, de la momentul depunerii unei cereri de deschidere a procedurii falimentului şi pânã la data numirii lichidatorului;"
5. La articolul 2 alineatul (1), literele b), c), d) şi e) se abrogã.
6. La articolul 2 alineatul (1), punctul 3 al literei h) va avea urmãtorul cuprins:
"3. retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de credit, în conformitate cu prevederile legale, ca urmare a imposibilitãţii de redresare financiarã a unei instituţii de credit;"
7. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Termenii: instituţie de credit, stat membru, stat membru de origine, stat membru gazdã, sucursalã şi autoritate competentã au înţelesul prevãzut în <>Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
8. La titlul I, denumirea capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Participanţii la procedura falimentului instituţiilor de credit"
9. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Organele care aplicã procedura sunt: instanţele judecãtoreşti, judecãtorul-sindic şi lichidatorul.
(2) Procedurile prevãzute de prezenta ordonanţã, cu excepţia recursului, sunt de competenţa exclusivã a tribunalului în circumscripţia cãruia se aflã sediul social al instituţiei de credit debitoare, astfel cum acesta figureazã în registrul comerţului, şi sunt exercitate de un judecãtor-sindic.
(3) Judecãtorul-sindic este nominalizat, în fiecare caz, de preşedintele tribunalului dintre judecãtorii desemnaţi ca judecãtori-sindici, în temeiul <>art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Principalele atribuţii ale judecãtorului-sindic, potrivit prezentei ordonanţe, sunt:
a) emiterea hotãrârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestaţiei instituţiei de credit debitoare împotriva cererii introductive formulate de Banca Naţionalã a României sau de creditori, pentru deschiderea procedurii;
c) desemnarea, prin hotãrâre, a lichidatorului, stabilirea atribuţiilor acestuia, controlul activitãţii sale şi, dacã este cazul, înlocuirea sa;
d) judecarea acţiunilor introduse de lichidator ori de comitetul creditorilor pentru anularea unor constituiri de garanţii sau a unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotãrârii de deschidere a procedurii;
e) judecarea contestaţiilor formulate de reprezentantul acţionarilor instituţiei de credit debitoare sau de creditori împotriva mãsurilor luate de lichidator;
f) luarea mãsurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de lichidator şi soluţionarea obiecţiilor la acestea;
g) confirmarea planului de distribuire a sumelor obţinute din lichidare;
h) autentificarea actelor juridice încheiate de lichidator, pentru a cãror validitate este necesarã forma autenticã;
i) aprobarea modalitãţii de lichidare şi a tranzacţiilor de cumpãrare de active şi asumare de pasive;
j) stabilirea rãspunderii civile a organelor de conducere, a cenzorilor şi a personalului de execuţie sau cu atribuţie de control din instituţia de credit ajunsã în stare de insolvenţã;
k) emiterea hotãrârii de închidere a procedurii.
(5) Hotãrârile judecãtorului-sindic sunt definitive şi executorii. Ele pot fi atacate separat cu recurs."
10. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Pentru hotãrârile date de judecãtorulsindic în baza prevederilor art. 3, curtea de apel va fi instanţa de recurs.
(2) Recursul va fi judecat în termen de 15 zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea pãrţilor urmând sã fie fãcutã în condiţiile art. 86-94 din Codul de procedurã civilã, în cazul Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar şi al lichidatorului, şi prin publicitate în douã ziare de circulaţie naţionalã, în cazul celorlalte pãrţi. Atunci când Banca Naţionalã a României a fãcut cererea pentru declanşarea procedurii, aceasta va fi citatã în condiţiile art. 86-94 din Codul de procedurã civilã.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 şi 3 din Codul de procedurã civilã, hotãrârile judecãtorului-sindic nu vor putea fi suspendate de instanţa de recurs. Instanţa de recurs va putea suspenda urmãtoarele hotãrâri:
a) hotãrârea de respingere a contestaţiei instituţiei de credit debitoare, fãcutã în condiţiile art. 16 alin. (2);
b) hotãrârea prin care se soluţioneazã obiecţiunile la planul de distribuire a fondurilor obţinute din lichidare, în condiţiile art. 26 alin. (2)."
11. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Potrivit prezentei ordonanţe, principalele atribuţii ale lichidatorului sunt:
a) în momentul primirii hotãrârii judecãtoreşti privind deschiderea procedurii falimentului va deschide la o bancã, persoanã juridicã românã sau sucursalã a unei bãnci strãine autorizatã sã funcţioneze pe teritoriul României, douã conturi, unul în lei şi altul în valutã, cu menţiunea cont tip instituţie de credit în faliment, cu drept exclusiv de dispoziţie în interesul procedurii falimentului. În conturile tip instituţie de credit în faliment vor fi virate la ordinul lichidatorului sumele existente în conturi la alte instituţii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bãncii Naţionale a României denumirea bãncii comerciale şi conturile deschise la aceasta, dupã care Banca Naţionalã a României va transfera imediat în aceste conturi disponibilitãţile instituţiei de credit aflate în evidenţele sale. Operaţiunile instituţiei de credit în faliment se vor desfãşura în continuare prin aceste conturi;
b) inventarierea bunurilor instituţiei de credit debitoare şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la deschiderea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) examinarea activitãţii instituţiei de credit debitoare în raport cu situaţia de fapt, întocmirea unui raport iniţial amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la starea de insolvenţã, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acestui raport judecãtoruluisindic spre aprobare, în termen de cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii falimentului; la cererea lichidatorului, judecãtorul-sindic va putea prelungi aceastã perioadã, pentru motive temeinice, prin încheiere irevocabilã;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar în vederea lichidãrii şi conducerea activitãţii acestuia, angajarea putându-se face şi din cadrul personalului existent al instituţiei de credit debitoare;
e) conducerea activitãţii instituţiei de credit debitoare, respectiv efectuarea de operaţiuni în interesul procedurii falimentului, inclusiv reeşalonãri de credite şi stabiliri de noi rate ale dobânzilor aferente activelor instituţiei de credit debitoare, cu condiţia ca orice nou nivel al ratei dobânzilor sã nu fie mai mic decât nivelul ultimei dobânzi de referinţã comunicat de Banca Naţionalã a României, precum şi participãri la piaţa valutarã interbancarã, luarea tuturor mãsurilor, cum ar fi redimensionarea personalului angajat în scopul reducerii permanente a cheltuielilor de funcţionare şi lichidare;
f) menţinerea, rezilierea sau denunţarea unor contracte încheiate de instituţia de credit debitoare, precum şi încheierea de noi contracte în interesul procedurii falimentului;
g) încheierea de tranzacţii, descãrcarea de datorii, descãrcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale, sub condiţia confirmãrii de cãtre judecãtorul-sindic;
h) încheierea oricãrui document în numele instituţiei de credit debitoare, iniţierea şi coordonarea, în numele acesteia, a oricãrei acţiuni sau proceduri legale;
i) introducerea de acţiuni pentru anularea constituirilor de garanţii sau a transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terţi şi pentru restituirea de cãtre aceştia a bunurilor transmise şi a valorii altor prestaţii executate, realizate de instituţia de credit debitoare în dauna intereselor creditorilor, prin:
1. acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizãrile în scop umanitar, derulate conform prevederilor legale;
2. operaţiuni comerciale în care prestaţia instituţiei de credit debitoare o depãşeşte vãdit pe cea primitã, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
3. acte încheiate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu intenţia tuturor pãrţilor implicate în aceasta de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
4. acte de transfer de proprietate cãtre un creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 180 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacã suma pe care creditorul ar putea sã o obţinã în caz de faliment al instituţiei de credit debitoare este mai micã decât valoarea actului de transfer;
5. constituirea ori perfectarea unei garanţii reale pentru o creanţã care era chirografarã în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
6. plãţi anticipate ale datoriilor efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dacã scadenţa lor fusese stabilitã pentru o datã ulterioarã deschiderii procedurii;
7. acte încheiate cu persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare, în anul anterior deschiderii procedurii; persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare sunt cele stabilite prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
j) examinarea creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea; nu sunt supuse examinãrii creanţele bugetare, în cazul cãrora se vor observa dispoziţiile legale speciale;
k) primirea sumelor în lei şi în valutã pe seama instituţiei de credit debitoare şi consemnarea acestora, în termen de 24 de ore, în noile conturi ale instituţiei de credit debitoare şi plata cheltuielilor curente necesare pentru conservarea şi administrarea averii instituţiei de credit debitoare, inclusiv cheltuielile personalului angajat în conformitate cu lit. d), plata efectuatã anterior definitivãrii tabelului creditorilor, cu excepţia remuneraţiei cuvenite lichidatorului şi persoanelor angajate de acesta;
l) luarea mãsurilor corespunzãtoare privind conturile în valutã ale instituţiei de credit debitoare, deschise la instituţii de credit corespondente, prin:
1. notificarea corespondenţilor asupra declarãrii în stare de faliment a instituţiei de credit debitoare, precum şi asupra blocãrii disponibilitãţilor din conturile respective în valutã;
2. transferarea ulterioarã, în termenul cel mai scurt, a disponibilitãţilor în noul cont deschis în valutã la banca comercialã, ce se dezvoltã pe analitice pentru fiecare valutã; sumele aflate în contul în valutã vor fi convertite în lei şi transferate în contul deschis în lei;
3. efectuarea de plãţi pentru operaţiunile în curs ale instituţiei de credit debitoare, precum şi administrarea eficientã a disponibilitãţilor;
m) urmãrirea încasãrii creanţelor din averea instituţiei de credit debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de aceasta înainte de deschiderea procedurii;
n) lichidarea bunurilor şi drepturilor din averea instituţiei de credit debitoare - ansamblul procedeelor, mãsurilor şi tehnicilor pentru realizarea activelor instituţiei de credit în faliment, cu respectarea principiului costului minim presupus, respectiv al valorificãrii optime a acestora, în scopul achitãrii datoriilor cãtre creditori, prin:
1. tranzacţii privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive, prin care o instituţie de credit cu o situaţie financiarã bunã achiziţioneazã, parţial sau total, activele instituţiei de credit debitoare şi îşi asumã, parţial sau total, pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor garantate. Tranzacţiile privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive pot fi efectuate la vedere sau la termen, cu opţiune. Pentru tranzacţiile prevãzute la prezentul punct, lichidatorul poate sã perceapã de la instituţia de credit achizitoare o primã negociatã, în funcţie de calitatea activelor cumpãrate şi a pasivelor asumate, plãtibilã la momentul transferului proprietãţii, precum şi o primã pentru exercitarea opţiunii, în funcţie de termenul opţiunii, plãtibilã la momentul negocierii. Dupã cumpãrare, pentru activele care fac obiectul unor operaţiuni frauduloase, pentru care se probeazã cã au la bazã fraude sau cã provin din furturi de instrumente financiare, pãrţile pot modifica tranzacţia iniţialã, urmând ca instituţia de credit achizitoare sã primeascã de la lichidator, în contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vânzarea de bunuri, cum ar fi: clãdiri, terenuri, valori mobiliare, operaţiuni de lichidare ce se realizeazã cu respectarea prevederilor secţiunii a 6-a «Falimentul» a <>cap. III din Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanţã ori novaţii, realizate în interesul procedurii falimentului la o valoare negociatã;
o) convocarea primei şedinţe a adunãrii creditorilor şi stabilirea programului şedinţelor comitetului creditorilor, ori de câte ori se considerã necesar, şi prezidarea şedinţelor;
p) întocmirea unui raport lunar asupra evoluţiei procedurii falimentului, respectiv asupra stadiului îndeplinirii atribuţiilor sale, pe care îl va prezenta judecãtorului-sindic spre aprobare; un astfel de raport va include informaţii referitoare la valoarea totalã a creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare şi la valoarea totalã a activelor acesteia care au fost valorificate, la sumele obţinute din lichidarea şi încasarea de creanţe, la planul de distribuire între creditori, la cheltuielile efectuate;
q) întocmirea bilanţului final de lichidare; dacã lichidarea se prelungeşte peste durata unui exerciţiu financiar, lichidatorul este obligat sã întocmeascã situaţiile financiare anuale şi sã le depunã la organele şi la termenele prevãzute de lege;
r) sesizarea judecãtorului-sindic despre orice problemã care ar cere o soluţionare de cãtre acesta, în conformitate cu atribuţiile conferite prin prezenta ordonanţã;
s) efectuarea oricãror acte de procedurã cerute de lege."
12. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor lor, judecãtorulsindic şi lichidatorul pot cere şi punctul de vedere al Bãncii Naţionale a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, privitor la orice aspecte de naturã bancarã.
(2) Prevederile cap. II secţiunea a 3-a «Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor» din <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor aplica în mod corespunzãtor şi procedurii falimentului instituţiilor de credit, cu excepţia art. 13^1 alin. (6) şi art. 16 alin. (2).
(3) Comitetul creditorilor poate introduce acţiuni pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial fãcute de instituţia de credit debitoare în dauna creditorilor, atunci când astfel de acţiuni nu au fost introduse de lichidator.
(4) Dupã deschiderea procedurii, adunarea generalã a acţionarilor numeşte un reprezentant, care va acţiona în numele ei pânã la închiderea procedurii."
13. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Prin hotãrârea judecãtoreascã privind deschiderea procedurii falimentului, judecãtorul-sindic desemneazã lichidatorul şi stabileşte atribuţiile acestuia. Prin derogare de la prevederile <>art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitãţii practicienilor în reorganizare şi lichidare, aprobatã prin <>Legea nr. 505/2002 , Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar va putea fi desemnat lichidator.
(2) La momentul deschiderii procedurii falimentului prin hotãrâre judecãtoreascã, drepturile şi atribuţiile adunãrii generale, ale consiliului de administraţie şi ale conducerii executive a instituţiei de credit înceteazã de plin drept.
(3) Judecãtorul-sindic va stabili prin hotãrârea de deschidere a procedurii falimentului cuantumul remuneraţiei lichidatorului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
14. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Reprezentantul acţionarilor instituţiei de credit debitoare şi comitetul creditorilor pot face contestaţie împotriva mãsurilor luate de lichidator.
(2) Contestaţia trebuie sã fie înregistratã în termen de 5 zile de la depunerea rapoartelor prevãzute la art. 5 lit. c) şi p).
(3) Judecãtorul-sindic va soluţiona contestaţia, în termen de 10 zile de la înregistrarea ei, în Camera de consiliu, cu citarea contestatorului şi a lichidatorului, putând, dacã va considera necesar, sã suspende executarea mãsurii contestate. Judecãtorul-sindic va cita şi Banca Naţionalã a României, dacã cererea introductivã a fost formulatã de aceasta."
15. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) În orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice, judecãtorul-sindic poate înlocui lichidatorul, prin încheiere datã în Camera de consiliu.
(2) Pe data stabilirii atribuţiilor noului lichidator vor înceta atribuţiile celui numit anterior. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub controlul judecãtorului-sindic."
16. Articolul 10 se abrogã.
17. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Procedura falimentului începe pe baza unei cereri introduse de cãtre instituţia de credit debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca Naţionalã a României."
18. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Banca Naţionalã a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, va introduce cerere pentru deschiderea procedurii falimentului împotriva instituţiei de credit aflate în una dintre situaţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. h).
(2) Cererea Bãncii Naţionale a României va fi însoţitã de hotãrârea Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României de retragere a autorizaţiei instituţiei de credit respective şi de orice alte documente necesare justificãrii actului de sesizare a tribunalului."
19. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În urma înregistrãrii cererii, introdusã conform art. 12, 13 şi 14, judecãtorul-sindic va notifica imediat despre aceasta pãrţilor menţionate la aceste articole.
(2) Banca Naţionalã a României va desemna un administrator interimar şi îi va stabili remuneraţia la data depunerii cererii sale sau la data primirii notificãrii menţionate la alin. (1). Dacã instituţia de credit se aflã în procedura de administrare specialã la acea datã, atribuţiile administratorului interimar vor fi exercitate de persoana care a fost administrator special sau de membrii comitetului de administrare specialã, dupã caz, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3) Cheltuielile legate de administrarea interimarã se suportã de cãtre instituţia de credit debitoare. Administratorul interimar poate fi revocat de Banca Naţionalã a României.
(4) Dacã instituţia de credit nu s-a aflat în administrare specialã, atribuţiile consiliului de administraţie al instituţiei de credit debitoare se suspendã de plin drept la data numirii administratorului interimar pânã la expirarea mandatului acestuia. Consiliul de administraţie poate contesta cererea introdusã, conform art. 13 şi 14, şi pe durata suspendãrii sale.
(5) Administratorul interimar nu poate lua decât acele mãsuri care sunt necesare pentru a împiedica diminuarea activului şi sporirea pasivului.
(6) De la data depunerii cererii de cãtre un creditor sau de cãtre instituţia de credit debitoare, în condiţiile art. 12 şi 13, şi a numirii administratorului interimar, autorizaţia instituţiei de credit se considerã acordatã numai pentru luarea mãsurilor conservatorii şi pentru derularea operaţiunilor curente. Administratorul interimar nu va putea accepta noi depozite şi nu va putea acorda noi credite. Contractele în curs se vor executa conform termenilor acestora ori potrivit acordului pãrţilor.
(7) În cazul unei instituţii de credit aflate în situaţia prevãzutã la alin. (4), conducerea executivã a acesteia este subordonatã administratorului interimar. În cazul în care preşedintele consiliului de administraţie este şi preşedintele instituţiei de credit, acesta pãstreazã funcţia de preşedinte şi dupã suspendarea consiliului de administraţie, în condiţiile alin. (4), pânã la expirarea mandatului administratorului interimar.
(8) La data numirii lichidatorului, atribuţiile administratorului interimar înceteazã de plin drept."
20. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) La primul termen de judecatã, judecãtorul-sindic va analiza cererea şi, în situaţia în care instituţia de credit debitoare nu contestã starea de insolvenţã în cazul cererilor introduse de pãrţile prevãzute la art. 13 şi 14, va emite hotãrârea privind deschiderea procedurii falimentului.
(2) Contestaţia împotriva cererii de deschidere a procedurii falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data comunicãrii cu privire la depunerea acestei cereri.
(3) Judecãtorul-sindic se va pronunţa asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la înregistrarea contestaţiei.
(4) În urma pronunţãrii hotãrârii de deschidere a procedurii falimentului, judecãtorul-sindic va comunica aceasta de îndatã persoanelor prevãzute la art. 12 şi 13, lichidatorului, Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, precum şi oficiului registrului comerţului la care instituţia de credit debitoare este înregistratã, pentru efectuarea menţiunii instituţie de credit în faliment. Comunicarea va fi fãcutã publicã în douã ziare de circulaţie naţionalã.
(5) În situaţia în care instituţia de credit are deschise sucursale în alte ţãri, Banca Naţionalã a României va comunica de îndatã autoritãţii de supraveghere bancarã din ţara gazdã a sucursalei respective despre deschiderea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
(6) Judecãtorul-sindic va comunica Bãncii Naţionale a României hotãrârea sa privind deschiderea procedurii falimentului instituţiei de credit debitoare, de îndatã, în ziua pronunţãrii acesteia, prin fax, e-mail sau prin telefon. Banca Naţionalã a României va închide imediat, dupã finalizarea decontãrii plãţilor din ziua respectivã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, conturile instituţiei de credit debitoare deschise în evidenţele sale. Disponibilitãţile vor fi transferate în conturile tip instituţie de credit în faliment, deschise la o bancã comercialã, conform art. 5.
(7) De la data deschiderii procedurii toate actele instituţiei de credit debitoare vor purta menţiunea prevãzutã la alin. (4)."
21. Alineatele (1), (4) şi (5) ale articolului 17 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) De la data deschiderii procedurii falimentului se suspendã toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare sau bunurilor sale, dacã legea nu prevede altfel.
.......................................................................................
(4) Data deschiderii procedurii falimentului reprezintã data la care depozitele devin indisponibile, definite astfel în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) În afara cazurilor prevãzute de lege sau a celor autorizate de judecãtorul-sindic, toate actele, operaţiunile şi plãţile efectuate de instituţia de credit debitoare, ulterior deschiderii procedurii falimentului, sunt nule."
22. Alineatul (6) al articolului 17 se abrogã.
23. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Nici o dobândã, penalitate de orice fel ori cheltuialã nu va putea fi adãugatã creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare de la data deschiderii procedurii falimentului."
24. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Dupã ce s-a dispus deschiderea procedurii falimentului potrivit art. 16 alin. (1), este interzis, sub sancţiunea nulitãţii, persoanelor care au deţinut funcţii de conducere, precum şi acţionarilor semnificativi ai instituţiei de credit debitoare sã înstrãineze fãrã acordul judecãtorului-sindic acţiunile sau, dupã caz, pãrţile sociale deţinute la instituţia de credit debitoare."
25. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Salariaţii instituţiei de credit aflate în procedura falimentului vor desemna douã persoane care sã îi reprezinte în cursul procedurii pentru recuperarea creanţelor reprezentând salariile şi alte drepturi bãneşti."
26. La titlul I capitolul III, secţiunea a 2-a, respectiv articolele 21-25, se abrogã.
27. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Prevederile <>cap. III secţiunea a 6-a «Falimentul» din Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor aplica în mod corespunzãtor şi procedurii falimentului instituţiilor de credit, cu excepţia art. 100 alin. (2) şi art. 108.
(2) Remuneraţia lichidatorului va fi plãtitã trimestrial numai dupã prezentarea de cãtre acesta a rapoartelor prevãzute la art. 5 lit. c) şi p) privind fondurile obţinute din lichidare şi din încasarea de creanţe şi a calculului privind onorariul cuvenit şi dupã aprobarea acestuia de cãtre judecãtorul-sindic. Judecãtorul-sindic poate prelungi cu cel mult o lunã termenul de prezentare a raportului şi a planului de distribuţie. Planul de distribuţie va fi înregistrat la grefa tribunalului şi lichidatorul va notifica aceasta fiecãrui creditor. Câte o copie dupã raport şi dupã planul de distribuţie vor fi afişate la uşa tribunalului. Oricare dintre creditori poate formula obiecţiuni la raportul lichidatorului, la plan şi la remuneraţia de platã, în termen de 10 zile de la afişarea raportului. În astfel de situaţii, judecãtorul-sindic va ţine cu lichidatorul şi cu creditorii, în termen de 10 zile de la notificarea de cãtre creditori, o şedinţã în care va soluţiona deodatã, prin sentinţã, toate obiecţiunile.
(3) Toate cheltuielile vor fi suportate din averea instituţiei de credit debitoare."
28. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Dupã aprobarea de cãtre judecãtorul-sindic a modalitãţii de lichidare prevãzute la art. 5 lit. n) pct. 1, lichidatorul organizeazã imediat, în situaţia în care modalitatea de lichidare aprobatã prevede, negocierea privind tranzacţia de cumpãrare de active şi asumare de pasive; în acest scop, lichidatorul organizeazã o şedinţã de informare cu toate instituţiile de credit considerate de acesta eligibile, în vederea prezentãrii condiţiilor şi termenilor negocierii. Prealabil şedinţei de informare, lichidatorul semneazã cu toate instituţiile de credit prezente la şedinţã un acord de confidenţialitate, prin care acestea se angajeazã sã pãstreze, în condiţiile legii, secretul profesional cu privire la informaţiile din cererea de ofertã referitoare la instituţia de credit aflatã în stare de faliment ce urmeazã a face obiectul negocierii."
29. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - În cazul în care nu se primesc oferte în termenul stabilit în cererea de ofertã ori ofertele primite nu se încadreazã în cerinţele de fezabilitate ale unei astfel de tranzacţii sau dacã judecãtorul-sindic nu aprobã tranzacţia, lichidarea urmeazã a se efectua prin celelalte metode prevãzute în prezenta ordonanţã, iar lichidatorul, altul decât Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, va comunica de îndatã despre aceasta Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, care va trece neîntârziat la plata compensaţiilor, în conformitate cu prevederile legii."
30. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - În situaţia în care tranzacţia privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive este aprobatã de cãtre judecãtorul-sindic, acesta va stabili şi remuneraţia lichidatorului."
31. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Prevederile <>art. 17 alin. (4^1 ) şi (4^2 ) din Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt aplicabile lichidatorului, cu excepţia Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, atunci când acesta deţine una dintre aceste calitãţi."
32. La articolul 37, literele a) şi b) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) taxele, timbrele şi orice alte cheltuieli aferente vânzãrii bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea acestora, precum şi plata remuneraţiei lichidatorului şi a persoanelor angajate de acesta;
b) creanţele creditorilor garantaţi, cuprinzând tot capitalul, dobânzile şi penalitãţile de orice fel, precum şi cheltuielile."
33. Alineatul (2) al articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care sumele realizate din vânzarea acestor bunuri vor fi insuficiente pentru plata în întregime a respectivelor creanţe garantate, creditorii vor avea pentru diferenţã creanţe chirografare care vor veni în concurs cu cele cuprinse în categoria corespunzãtoare, potrivit naturii lor prevãzute la art. 38. Dacã dupã plata sumelor prevãzute la alin. (1) rezultã o diferenţã în plus, aceasta va fi depusã, prin grija lichidatorului, în contul averii instituţiei de credit debitoare."
34. La articolul 38, punctul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"1. taxele, timbrele şi orice alte cheltuieli aferente procedurii falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea instituţiei de credit debitoare, precum şi plata remuneraţiei persoanelor angajate în condiţiile legii, inclusiv a lichidatorului;"
35. La articolul 39, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Judecãtorul-sindic poate dispune ca o parte din pasivul instituţiei de credit ajunse în stare de insolvenţã sã fie suportatã de cãtre membrii organelor de conducere, cenzori, auditori financiari, personalul de execuţie şi/sau cu atribuţii de control, care au deţinut funcţiile respective în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, dacã au contribuit la ajungerea acesteia în stare de insolvenţã prin una dintre urmãtoarele fapte:"
36. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - În vederea luãrii mãsurilor prevãzute la art. 39 alin. (1), judecãtorul-sindic poate fi sesizat de cãtre lichidator, de un acţionar sau de oricare dintre creditori, de Banca Naţionalã a României ori se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, şi va putea dispune mãsuri asigurãtorii."
37. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Procedura falimentului va fi închisã de judecãtorul-sindic, la solicitarea lichidatorului, printr-o hotãrâre de închidere, atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea instituţiei de credit în faliment au fost distribuite şi când fondurile nereclamate de cãtre cei îndreptãţiţi, în termen de 90 de zile de la data raportului final, au fost consemnate de cãtre lichidator la Casa de Economii şi Consemnaţiuni - C.E.C. - S.A. sau au fost depuse la o altã instituţie de credit, iar extrasul de cont va fi depus la judecãtorul-sindic. Hotãrârea va fi comunicatã în scris sau prin presã, în cel puţin douã ziare de circulaţie naţionalã, tuturor pãrţilor implicate, conform prevederilor <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
38. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - În orice stadiu al procedurii, judecãtorulsindic va putea pronunţa o sentinţã de închidere a procedurii, dacã se constatã cã nu existã active în averea instituţiei de credit debitoare ori cã acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi nici un creditor nu se oferã sã avanseze sumele creditoare."
39. Articolul 45 se abrogã.
40. La titlul II, capitolul I, respectiv articolul 46, se abrogã.
41. La titlul II, denumirea capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Procedura falimentului instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor acestora stabilite în alte state membre"
42. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Tribunalul competent conform art. 3 alin. (2) este singura autoritate împuternicitã sã decidã aplicarea unei proceduri a falimentului cu privire la o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, inclusiv la sucursalele acesteia stabilite în alte state membre.
(2) Tribunalul competent va informa de îndatã, prin intermediul Bãncii Naţionale a României, autoritãţile competente din statele membre gazdã asupra deciziei de a deschide procedura falimentului, inclusiv asupra efectelor practice pe care o astfel de procedurã le poate avea. Dacã nu este posibilã informarea înainte de adoptarea deciziei, aceasta va fi fãcutã imediat dupã aceea.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) nu aduc atingere prevederilor referitoare la exercitarea cãilor de atac împotriva hotãrârilor judecãtorului-sindic."
43. La articolul 48, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - (1) Deschiderea unei proceduri a falimentului cu privire la o instituţie de credit autorizatã în România şi la sucursalele acesteia stabilite în alte state membre este guvernatã de legea românã în ceea ce priveşte regimul şi aplicarea procedurii falimentului, inclusiv cu privire la:
a) bunurile care fac obiectul procedurii falimentului şi regimul bunurilor dobândite de instituţia de credit dupã deschiderea procedurii;
b) atribuţiile instituţiei de credit şi ale lichidatorului;
c) condiţiile în care poate fi invocatã compensarea legalã;
d) efectele procedurii falimentului asupra contractelor în derulare în care este parte instituţia de credit;
e) efectele procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de executare silitã promovate de creditori, cu excepţia proceselor aflate pe rolul instanţelor din alte state membre, caz în care se aplicã dispoziţiile alin. (2);
f) creanţele care trebuie sã fie declarate asupra instituţiei de credit şi regimul creanţelor care iau naştere dupã deschiderea procedurii falimentului;
g) regulile privind declararea, verificarea şi admiterea creanţelor;
h) regulile privind distribuirea veniturilor obţinute din realizarea activelor, ordinea de prioritate a achitãrii creanţelor şi drepturile creditorilor care au obţinut o platã parţialã dupã deschiderea procedurii falimentului în temeiul unui drept real sau prin invocarea compensãrii legale;
i) condiţiile şi efectele închiderii procedurii falimentului;
j) drepturile creditorilor dupã închiderea procedurii falimentului;
k) cine suportã costurile şi cheltuielile aferente procedurii falimentului;
l) regulile privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor juridice care prejudiciazã drepturile tuturor creditorilor."
44. La articolul 48, litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"c) contractele de report şi contractele care stau la baza tranzacţiilor desfãşurate pe o piaţã reglementatã, care vor fi guvernate de legea aplicabilã contractelor respective, dacã nu sunt încãlcate dispoziţiile lit. b);"
45. La titlul II capitolul II, denumirea secţiunii a 2-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Publicarea hotãrârii de deschidere a procedurii falimentului şi desemnarea lichidatorilor"
46. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 49 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - (1) Judecãtorul-sindic va lua de îndatã mãsurile necesare pentru publicarea unui extras din hotãrârea de deschidere a procedurii falimentului în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi în douã ziare de circulaţie naţionalã din fiecare stat membru gazdã.
......................................................................................
(3) Procedura falimentului se aplicã indiferent de efectuarea publicitãţii prevãzute la alin. (1) şi produce efecte depline asupra creditorilor."
47. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 50 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - (1) Judecãtorul-sindic are dreptul de a solicita înregistrarea în registrul imobiliar, în registrul comerţului şi în orice alt registru public ţinut în celelalte state membre a hotãrârii de deschidere a procedurii falimentului faţã de o instituţie de credit.
(2) Judecãtorul-sindic va lua mãsurile necesare pentru a asigura înregistrarea ori de câte ori aceasta este obligatorie, conform legii statului membru respectiv."
48. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Lichidatorul desemnat conform legii va putea acţiona fãrã altã formalitate, pe teritoriul statelor membre gazdã, în baza unei copii certificate de pe hotãrârea instanţei competente care l-a numit, emisã de aceasta.
(2) Lichidatorul va putea exercita pe teritoriul statelor membre gazdã toate competenţele care îi revin potrivit legii române. El va putea sã numeascã alte persoane care sã îl sprijine sau sã îl reprezinte în derularea procedurii pe teritoriul acestor state, în special în scopul de a surmonta dificultãţile întâmpinate eventual de creditorii din aceste state.
(3) În exercitarea competenţelor sale lichidatorul va respecta legislaţia statului membru pe teritoriul cãruia acţioneazã, în special cu privire la procedurile de valorificare a activelor şi la furnizarea de informaţii angajaţilor instituţiei de credit din statul membru respectiv. Lichidatorul nu poate utiliza forţa şi nu poate soluţiona litigii sau dispute."
49. Alineatul (1) al articolului 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Dupã deschiderea procedurii falimentului unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, având sucursale deschise în alte state membre, lichidatorul îi va informa de îndatã şi în mod individual pe creditorii cunoscuţi care au reşedinţa obişnuitã, domiciliul ori sediul social în celelalte state membre."
50. La titlul II, denumirea capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Mãsurile de reorganizare şi procedura falimentului aplicabilã sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din alte state membre"
51. La articolul 55, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (2)-(4) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Autoritãţile administrative sau judiciare sunt autoritãţile stabilite conform legii naţionale, care decid cu privire la luarea mãsurilor de reorganizare sau de începere a procedurilor de lichidare.
(3) Mãsurile de reorganizare sunt mãsurile adoptate de autoritãţile administrative sau judiciare, destinate sã menţinã ori sã restabileascã situaţia financiarã a unei instituţii de credit şi care ar putea afecta drepturile preexistente ale unor terţi, inclusiv mãsurile care implicã posibilitatea unei suspendãri a plãţilor, a unei suspendãri a mãsurilor de executare sau a unei reduceri a creanţelor; persoanele care sunt implicate în activitatea internã a instituţiilor de credit, administratorii şi acţionarii nu sunt consideraţi terţi.
(4) Procedura de lichidare este procedura colectivã iniţiatã şi controlatã de autoritãţile administrative sau judiciare, cu scopul de a valorifica activele unei instituţii de credit sub supravegherea acestor autoritãţi, inclusiv în cazul în care procedura se închide printr-un concordat sau altã mãsurã similarã."
52. La articolul 56, alineatele (1), (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Dacã asupra unei instituţii de credit dintr-un stat membru, care desfãşoarã activitate pe teritoriul României, au fost dispuse mãsuri de reorganizare sau o procedurã de lichidare, acestea se vor aplica fãrã alte formalitãţi pe teritoriul României şi vor produce efecte în condiţiile şi de la data prevãzute în legislaţia statului membru respectiv.
(2) Mãsurile de reorganizare sau procedura de lichidare se va aplica în conformitate cu legislaţia statului membru de origine şi ţinând seama de prevederile art. 48.
.......................................................................................
(4) Autoritãţile administrative sau judiciare competente din statul membru de origine, administratorul sau lichidatorul va comunica oficiului registrului comerţului la care sucursala instituţiei de credit respectivã este înregistratã decizia privind mãsurile de reorganizare sau de deschidere a procedurii de lichidare, în vederea efectuãrii menţiunilor corespunzãtoare. De asemenea, comunicarea va fi transmisã de autoritãţile menţionate la douã ziare de circulaţie naţionalã din România, în vederea publicãrii."
53. La articolul 56, dupã alineatul (4) se introduc alineatele (4^1 ) şi (4^2 ) cu urmãtorul cuprins:
"(4^1 ) Prin administrator se înţelege persoana ori organismul desemnat de autoritãţile administrative sau judiciare, a cãrui sarcinã este de a administra mãsurile de reorganizare.
(4^2 ) Lichidator este persoana ori organismul desemnat de autoritãţile administrative sau judiciare, a cãrui sarcinã este de a administra procedurile de lichidare."
54. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu cele ale Codului de procedurã civilã, precum şi cu cele ale <>Legii nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat.
(2) Banca Naţionalã a României va informa fãrã întârziere autoritãţile competente din statele membre gazdã asupra mãsurilor de reorganizare sau asupra hotãrârii de deschidere a procedurii lichidãrii, luatã într-un stat nemembru cu privire la o instituţie de credit şi la sucursala acesteia din România, atunci când instituţia de credit are sediul în alt stat decât un stat membru şi are deschise sucursale şi pe teritoriul altor state membre.
(3) Informarea va fi fãcutã imediat dupã ce Banca Naţionalã a României a retras autorizaţia de funcţionare a sucursalei ca urmare a deschiderii procedurii de lichidare sau de îndatã ce a luat cunoştinţã despre luarea mãsurilor de reorganizare cu privire la sucursalã. În comunicare se va menţiona şi faptul cã autorizaţia de funcţionare a sucursalei din România a fost retrasã."
55. Articolul 60 se abrogã.
56. Alineatul (5) al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Nici o procedurã de urgenţã nu poate fi utilizatã pentru a limita, a întârzia sau a suspenda executarea unui contract de compensare bilateralã potrivit prezentului articol."
57. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - În actele normative în vigoare, sintagma procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit se înlocuieşte cu sintagma procedura falimentului instituţiilor de credit, corespunzãtor prevederilor prezentei ordonanţe."
58. Alineatul (1) al articolului 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe vor intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor titlului II şi a prevederilor art. 57 alin. (2) şi (3), care vor intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã."
59. Dupã articolul 64 se introduce articolul 64^1 cu urmãtorul cuprins:
"<>Art. 64^1 . - Articolul 82^3 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 82^3 . - În cazul în care Banca Naţionalã a României constatã cã redresarea financiarã a instituţiei de credit nu este posibilã, aceasta hotãrãşte retragerea autorizaţiei instituţiei de credit şi sesizarea instanţei competente în vederea declanşãrii procedurii falimentului.»"

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 23 iunie 2004.
Nr. 278.
----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016