Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 266 din 15 mai 2002  privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 266 din 15 mai 2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 343 din 23 mai 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor asigura cadrul organizatoric şi respectarea prevederilor legale privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, în vederea comercializãrii seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante.
(2) Speciile de plante cãrora li se aplica prevederile prezentei legi se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
(3) În cuprinsul prezentei legi, termenul samanta cuprinde şi materialul sãditor, iar termenul plante cuprinde plantele agricole şi horticole.
ART. 2
În domeniul de activitate prevãzut la art. 1 Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor îi revin urmãtoarele atribuţii şi raspunderi principale:
a) înregistreazã agenţii economici implicaţi profesional, indiferent de forma de proprietate, care produc în vederea comercializãrii, prelucreaza şi/sau comercializeazã seminţe din speciile de plante prevãzute la art. 1;
b) organizeazã controlul şi certificarea puritatii varietale, stãrii fitosanitare şi valorii culturale a seminţelor;
c) urmãreşte şi controleazã aplicarea de cãtre agenţii economici înregistraţi a normelor tehnice pentru producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor, stabilite împreunã cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti", cu asociaţiile profesionale şi interprofesionale de profil;
d) sprijinã dezvoltarea cercetãrilor autohtone pentru crearea de soiuri din speciile de plante de interes economic şi stabileşte mãsuri pentru protejarea producãtorilor agricoli, persoane fizice şi juridice, impotriva riscului utilizãrii de seminţe necorespunzãtoare sau din soiuri neadaptate condiţiilor agricole din ţara noastrã;
e) publica anual sau periodic, dupã caz, lista cuprinzând soiurile în Catalogul oficial al soiurilor de plante înregistrate, precum şi lista sau listele cuprinzând soiurile recomandate a se utiliza de cãtre cultivatorii din România ori abiliteaza publicarea acestora;
f) acorda asistenta agenţilor economici înregistraţi în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi, de asemenea, în prognozarea necesarului de seminţe pe specii, soiuri şi categorii biologice, punându-le la dispoziţie informaţiile relevante de care dispune;
g) urmãreşte aplicarea prevederilor prezentei legi, precum şi a prevederilor ce rezulta din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte, în domeniul producerii, prelucrãrii, controlului calitãţii şi comercializãrii seminţelor, al testarii şi înregistrãrii soiurilor de plante;
h) stabileşte mãsuri pentru eliminarea posibilitãţilor de perturbare a pieţei seminţelor, pentru conservarea resurselor genetice de plante şi pentru protecţia mediului, sãnãtãţii umane şi animale.
ART. 3
Definirea termenilor de specialitate utilizaţi în prezenta lege este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din aceasta şi care poate fi modificatã şi completatã de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor în funcţie de evoluţia cunoştinţelor de specialitate şi a reglementãrilor organismelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.

CAP. 2
Producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor

ART. 4
(1) Producerea în vederea comercializãrii, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor se realizeazã de cãtre agenţii economici, persoane fizice sau juridice, înregistraţi în acest scop şi care au primit autorizaţie eliberata de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, vizata, anual, prin autoritãţile teritoriale de control şi certificare a seminţelor, prevãzute în prezenta lege.
(2) Persoanele fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) pot fi înregistrate, la cerere, dacã fac dovada ca dispun de dotãrile tehnico-materiale necesare şi de personal care are cunoştinţe corespunzãtoare pentru activitatea solicitatã, conform reglementãrilor în vigoare, inclusiv cele privind carantina fitosanitara, dupã caz.
(3) Metodologia de înregistrare şi eliberare a autorizaţiei prevãzute la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
ART. 5
Agenţii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor au urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte regulile şi normele în vigoare privind producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor, inclusiv cele privind carantina fitosanitara, dupã caz;
b) sa ţinã la zi evidenta producţiei, a tranzacţiilor şi a stocurilor de seminţe într-un registru de intrari şi iesiri, conform modelului stabilit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, pe care sa îl punã la dispoziţie autoritãţilor competente de control, la cererea acestora;
c) sa respecte prevederile legale privind protecţia soiurilor;
d) sa anunţe, în termenul fixat de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, suprafeţele pentru producerea seminţelor şi cantitãţile pe care le propun pentru certificare;
e) sa asigure folosirea metodelor de înmulţire adecvate, autocontrolul calitãţii şi al cerinţelor de calitate şi sa garanteze beneficiarilor calitatea seminţelor livrate pe perioada de valabilitate.
ART. 6
Autorizaţia acordatã în urma înregistrãrii unui agent economic pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor, dupã caz, poate fi retrasã temporar sau definitiv de autoritatea care a eliberat-o, dacã se constata ca au fost incalcate obligaţiile ce îi revin potrivit art. 5 sau dacã nu mai desfãşoarã activitãţile în domeniu timp de 3 ani consecutivi.
ART. 7
Producãtorii de seminţe înregistraţi pot încheia în scris convenţii sau înţelegeri cu producãtorii agricoli invecinati, persoane fizice sau juridice, pentru respectarea de cãtre aceştia a distantelor de izolare fata de culturile destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
ART. 8
Amelioratorii sau mentinatorii de soiuri au obligaţia sa punã la dispoziţie agenţilor economici înregistraţi, care multiplica aceste soiuri, tehnologiile specifice de producere a seminţelor pe baza de contract, în condiţiile legii.
ART. 9
Producerea seminţelor din categoriile biologice prebaza şi baza revine persoanelor fizice sau juridice, specificate ca mentinator în Registrul soiurilor de plante înregistrate, denumit în continuare Registrul soiurilor, şi publicate în Catalogul oficial al soiurilor şi hibrizilor de plante de cultura din România, pentru anul respectiv, denumit în continuare Catalogul oficial.
ART. 10
Agenţii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor rãspund pentru calitatea şi identitatea acestora şi vor suporta daunele provocate beneficiarilor pentru comercializarea de seminţe necorespunzãtoare.
ART. 11
Agenţii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor au obligaţia de a le depozita, manipula, trata şi transporta pe loturi, pe soiuri şi pe categorii biologice, în ambalaje corespunzãtoare, conform normelor în vigoare.
ART. 12
Regulile şi normele tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii şi/sau comercializarea seminţelor, precum şi procedura de înregistrare, de supraveghere, monitorizare şi acreditare a activitãţilor furnizorilor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor organismelor internaţionale la care România este parte.
ART. 13
(1) Seminţele se comercializeazã în ambalaje specifice, închise şi etichetate, iar menţiunile înscrise pe eticheta trebuie sa reflecte şi sa ateste identitatea şi calitatea acestora, inclusiv a stãrii fitosanitare, potrivit normelor în vigoare.
(2) În cazul unor soiuri modificate genetic toate etichetele sau documentele insotitoare vor indica clar ca soiul a fost modificat genetic.
(3) Seminţele brute a cãror identitate este atestata se pot comercializa în vederea prelucrãrii.
ART. 14
(1) Seminţele din speciile de plante, produse pe plan intern sau importate, stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, pot fi produse în scopul comercializãrii, respectiv pot fi comercializate, numai dacã soiul este înregistrat în Catalogul oficial sau în cataloagele Comunitãţii Europene, dupã caz.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor poate lua mãsuri de interzicere pentru o parte sau pentru întreg teritoriul tarii a utilizãrii unui soi modificat genetic, dacã se constata ca soiul este daunator culturilor din alte soiuri sau alte specii ori prezintã risc pentru mediu sau pentru sãnãtatea omului.
(3) În cazul speciilor şi soiurilor care nu sunt înregistrate conform alin. (1), se pot comercializa la intern, importa sau exporta:
a) seminţele destinate multiplicãrii pe baze contractuale, în vederea exportului integral;
b) cantitãţi destinate altor scopuri de testare sau experimentare, în mãsura în care aparţin unui soi pentru care a fost depusa o cerere de înscriere în catalog. În cazul unui soi modificat genetic se vor respecta prevederile legale privind evitarea riscurilor pentru sãnãtatea omului şi a mediului înconjurãtor;
c) seminţe din genuri şi specii de plante stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor potrivit reglementãrilor organismelor internaţionale la care România este parte.
(4) În cazul speciilor şi soiurilor care nu sunt înregistrate conform alin. (1), pot fi introduse în ţara şi expediate în strãinãtate, cu avizul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, urmãtoarele:
a) seminţe destinate pentru scopuri ştiinţifice sau de selecţie;
b) seminţe destinate testarii în vederea înregistrãrii;
c) seminţe pentru loturi demonstrative şi expoziţii.
ART. 15
Pentru conservarea resurselor genetice de plante Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor poate stabili condiţii specifice privind producerea, controlul calitãţii şi comercializarea seminţelor din aceste plante.
ART. 16
Prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor se pot stabili condiţii speciale care sa reglementeze comercializarea unor categorii de seminţe.
ART. 17
(1) Agenţii economici înregistraţi pentru comercializarea seminţelor pot efectua importuri şi exporturi de seminţe în conformitate cu normele interne şi cu reglementãrile organismelor internaţionale în domeniu la care România este parte.
(2) Importul este admis cu avizul prealabil al autoritãţii de specialitate a Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în condiţiile legii.
(3) Importul de seminţe din alte tari decât cele din Comunitatea Europeanã, pentru speciile la care se constata echivalenta cerinţelor de certificare şi de protecţie a soiurilor, se admite cu respectarea prevederilor art. 14, a reglementãrilor organismelor internaţionale în domeniul comerţului internaţional cu seminţe la care România este parte. Echivalenta se constata de cãtre autoritãţile specializate ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
(4) Importatorii vor comunica efectuarea importului autoritãţilor teritoriale specializate ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, care vor verifica respectarea condiţiilor de import şi punere pe piata.
(5) Agenţii economici importatori vor contabiliza cantitãţile de seminţe importate în registrul propriu de intrari şi iesiri.
ART. 18
Seminţele importate nu pot circula pe piata interna decât în ambalajele şi cu etichetele originale. Reambalarea şi reetichetarea sunt permise numai sub controlul autoritãţii de control şi certificare a seminţelor şi numai de cãtre agenţi economici înregistraţi în acest scop.
ART. 19
Exportul de seminţe este admis pe baze contractuale, cu condiţia respectãrii reglementãrilor interne şi internaţionale privind circulaţia seminţelor destinate comerţului internaţional, a reglementãrilor Comunitãţii Europene sau, dupã caz, în condiţiile solicitate de importator.

CAP. 3
Controlul şi certificarea calitãţii seminţelor

ART. 20
(1) Controlul, certificarea identitãţii şi a calitãţii seminţelor, înregistrarea, supravegherea, monitorizarea şi acreditarea agenţilor economici furnizori de seminţe în toate etapele producerii, prelucrãrii şi comercializãrii se fac de cãtre Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor, serviciu de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în conformitate cu regulile, normele tehnice şi cu reglementãrile internaţionale în vigoare.
(2) Se înfiinţeazã Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor prin reorganizarea Laboratorului Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor. În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor va supune Guvernului spre adoptare reorganizarea şi funcţionarea Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor.
(3) Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor şi Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor funcţioneazã ca unitãţi cu personalitate juridicã, finanţate din venituri extrabugetare şi alocaţii acordate de la bugetul de stat, subordonate Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, prin Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor.
(4) Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor şi Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor rãspund pentru documentele pe care le emit.
ART. 21
(1) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor are urmãtoarele atribuţii:
a) înregistreazã, elibereazã şi retrage autorizaţiile de funcţionare pentru agenţii economici care efectueazã operaţiuni de producere, prelucrare şi/sau comercializare a seminţelor, dupã caz, cu respectarea prevederilor art. 4-6;
b) supune spre aprobare Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor proiecte de acte normative privind calitatea seminţelor;
c) organizeazã, coordoneazã şi controleazã activitatea inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor şi a Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor;
d) elaboreazã reguli, norme şi instrucţiuni de înregistrare, producere, control, certificare, acreditare şi comercializare, potrivit reglementãrilor internaţionale în domeniul seminţelor, la care România este parte, înregistreazã solicitarile anuale de multiplicare a seminţelor şi urmãreşte aplicarea acestora;
e) asigura şi exercita controlul, în scopul menţinerii calitãţii seminţelor la toate categoriile biologice în precontrol şi postcontrol, prin scheme şi tehnici ştiinţifice adecvate;
f) asigura legatura cu organizaţiile internaţionale specializate în domeniul seminţelor;
g) acrediteazã persoanele fizice sau juridice care întrunesc condiţiile stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor pentru a efectua inspecţii în camp, a ridica probe şi a analiza calitatea seminţelor, a emite documente şi a efectua alte activitãţi specifice sub supravegherea sa;
h) poate retrage acreditarea, anula documentele emise sau mãsurile luate de cãtre persoanele acreditate, dacã se constata ca au fost incalcate obligaţiile ce îi revin, potrivit normelor de acreditare şi contractului de acreditare;
i) asigura instruirea şi atestarea personalului de specialitate pentru activitãţile specifice.
(2) Pentru efectuarea controlului, certificãrii, înregistrãrii, supravegherii, monitorizarii şi acreditãrii, precum şi pentru efectuarea testelor de calitate solicitantul va plati contravaloarea prestaţiilor o data cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor. Sumele rezultate se constituie ca mijloace extrabugetare şi se folosesc de cãtre inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor şi de Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor pentru cheltuieli de capital, materiale şi de personal. Sumele rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor, dupã regularizarea cu bugetul de stat, şi se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie.
ART. 22
(1) Categoriile biologice de samanta care se controleazã şi pentru care se pot emite certificate oficiale care sa ateste identitatea şi calitatea acestora în condiţiile prezentei legi sunt:
a) samanta de prebaza;
b) samanta de baza;
c) samanta certificatã;
d) samanta comercialã.
(2) Regulile şi normele tehnice de producere, control, certificare şi comercializare pot prevedea şi alte categorii de samanta sau subdiviziuni ale acestora, caracteristice diferitelor specii, în conformitate cu reglementãrile organismelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
ART. 23
Se admit pentru control şi/sau pentru certificare oficialã ori sub supraveghere oficialã genurile, speciile şi soiurile stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în condiţiile prezentei legi, în concordanta cu reglementãrile organismelor internaţionale la care România este parte.
ART. 24
(1) Este interzisã comercializarea seminţelor care nu respecta regulile şi normele tehnice în vigoare, inclusiv a celor de ambalare, închidere şi etichetare, prevãzute de lege.
(2) Se interzice instituirea altor restrictii de comercializare a seminţelor în ceea ce priveşte caracteristicile lor, condiţiile de examinare, marcare şi închidere decât cele prevãzute de prezenta lege sau de alte reglementãri specifice în vigoare.
(3) Pentru anumite specii, cu respectarea regulilor stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, micii producãtori neprofesionisti pot comercializa pe piata localã, direct cãtre utilizatorul final neprofesionist, seminţe care nu satisfac cerinţele generale privind ambalarea, sistemul de închidere şi etichetare, fãrã a aduce prejudicii reglementãrilor de carantina fitosanitara şi cu garantarea calitãţii acestora.
ART. 25
În cazul unor dificultãţi temporare de asigurare generalã cu seminţe certificate Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor poate admite comercializarea, pentru o perioada determinata, a unei categorii de seminţe cu exigente mai reduse fata de cele prevãzute de regulile şi normele generale sau aparţinând altor soiuri decât cele admise, conform legii.

CAP. 4
Piata seminţelor

ART. 26
(1) Agenţii economici, persoane fizice sau juridice, înregistraţi pentru producerea de seminţe beneficiazã de ajutoare financiare pentru producţia de seminţe, realizatã în baza unui contract sau a unei declaraţii de multiplicare înregistrate la autoritatea desemnatã, în condiţiile legii.
(2) Ajutorul financiar se acorda pentru producţia de seminţe destinatã pentru insamantare, certificatã oficial ca samanta de prebaza, de baza sau certificatã, pentru speciile stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în scopul asigurãrii unui venit echitabil pentru producãtorii respectivi şi al asigurãrii echilibrului pe piata seminţelor.
(3) Valoarea ajutorului financiar prevãzut la alin. (1) şi (2) se stabileşte înainte de data de 1 august pentru 2 ani de vânzare, în suma fixa la 100 kg seminţe sau bucãţi plante, pe fiecare specie. Guvernul poate modifica valoarea stabilitã pe specii pentru al doilea an de vânzare. Anul de vânzare începe la data de 1 iulie a fiecãrui an şi se încheie la data de 30 iunie a anului urmãtor.
(4) Regulile de acordare, verificare şi plata ajutorului financiar prevãzut la alin. (1), precum şi instituţiile abilitate vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 27
(1) Pentru anumite specii importul se poate realiza pe baza unei licenţe de import, cu condiţia infiintarii unui depozit bancar care sa garanteze efectuarea importului în perioada de valabilitate a licenţei. Depozitul bancar va fi penalizat total sau parţial dacã importul nu este efectuat în întregime în perioada respectiva.
(2) Pentru specia sau tipul de hibrid importat cu licenta Guvernul va putea stabili taxa de compensare egala cu diferenţa dintre un preţ de referinta calculat pe o perioada de 3 ani şi preţul liber în frontiera, inclusiv taxele vamale. Plata taxei de compensare este obligatorie pentru persoanele fizice şi juridice care efectueazã importul la preţuri mai mici decât preţul de referinta.
ART. 28
(1) Sunt exceptate de la prevederile art. 27 importurile de seminţe în cadrul unor contracte de multiplicare înregistrate.
(2) Este interzisã aplicarea de restrictii cantitative, alte mãsuri restrictive sau alte taxe cu efect echivalent taxelor vamale.
(3) Lista cuprinzând produsele, regulile de aplicare, inclusiv condiţiile de plata a taxei de compensare, precum şi destinaţia acesteia, sursele de informaţii şi instituţiile abilitate sa aplice prevederile alin. (1) şi (2) vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
(4) În situaţia în care, din cauza importurilor sau a exporturilor, piata seminţelor este serios perturbata, Guvernul va lua mãsurile necesare în comerţul cu alte tari, aplicabile pana când perturbarile sau posibilitatea apariţiei lor înceteazã.

CAP. 5
Înregistrarea soiurilor de plante

ART. 29
Soiurile din speciile înregistrate în Catalogul Comunitãţii Europene sau în catalogul unui stat membru al acesteia se echivaleaza cu soiurile înregistrate în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial, sub aspectul distinctivitatii, uniformitatii şi stabilitatii.
ART. 30
Seminţele din soiurile radiate din Catalogul oficial în situaţiile prevãzute la art. 36 mai pot fi certificate şi comercializate în urmãtorii 2 ani şi, respectiv, 3 ani dupã radiere, în vederea lichidãrii stocurilor existente.
ART. 31
(1) Înregistrarea unui soi în Registrul de soiuri şi publicarea lui în Catalogul oficial se fac prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor dupã ce s-a stabilit, în urma examinãrii tehnice efectuate de Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, ca îndeplineşte condiţiile de distinctivitate, uniformitate şi stabilitate şi ca, pentru speciile stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, soiul poseda valoare agronomica şi/sau de utilizare.
(2) Prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor se pot acredita agenţi economici pentru anumite specii sau soiuri, care sa execute teste şi sa propunã înregistrarea lor în Catalogul oficial, sub supravegherea Institutului de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor.
ART. 32
Un soi modificat genetic nu poate fi testat şi înregistrat fãrã ca solicitantul sa dovedeascã faptul ca acesta îndeplineşte condiţiile legale privind protecţia mediului, a sãnãtãţii umane şi animale.
ART. 33
La înregistrarea în Registrul soiurilor fiecare soi trebuie sa fie individualizat printr-o denumire acceptatã, care sa facã posibila identificarea sa, în conformitate cu reglementãrile organizaţiilor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
ART. 34
Înscrierea soiurilor pentru examinare se face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a reprezentantului acestuia, împuternicit în scris, însoţitã de descrierea standardizata a soiului şi de asigurarea cantitãţilor de seminţe necesare examinãrii.
ART. 35
Pentru un soi local, dintr-o regiune bine determinata, sau dacã amelioratorul nu mai exista, înregistrarea sau prelungirea acesteia se poate face din oficiu de cãtre Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, care stabileşte şi mentinatorul soiului respectiv.
ART. 36
Radierea unui soi din Catalogul oficial se face prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor în cazurile în care:
a) se dovedeşte necorespunzãtor din punct de vedere al distinctivitatii, uniformitatii şi stabilitatii, caracteristici pe baza cãrora a fost facuta înregistrarea sa în Registrul soiurilor şi publicarea în Catalogul oficial;
b) au apãrut caracteristici noi care ar fi împiedicat înregistrarea sa, necunoscute la data când s-a fãcut aceasta;
c) la cererea amelioratorului, a reprezentantului acestuia sau a mentinatorului soiului, dupã caz, precum şi în cazul în care mentinatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin de a prezenta în orice moment samanta necesarã reproducerii soiului, conform caracteristicilor iniţiale existente la înregistrare, şi de a se supune verificãrii periodice de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor;
d) nu mai exista un mentinator al soiului înregistrat;
e) se dovedeşte ca acelaşi soi este înregistrat sub un alt nume;
f) titularul certificatului de înregistrare a soiului nu achitã tarifele pentru verificarea soiului pe durata în care acesta este înregistrat în Registrul soiurilor;
g) dupã 10 ani de la înregistrarea soiului nu se mai solicita sau nu se mai aproba reînscrierea.
ART. 37
(1) Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor funcţioneazã ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã metodologia de examinare tehnica şi de prezentare a noilor soiuri, în vederea înregistrãrii în Registrul soiurilor şi a publicãrii în Catalogul oficial, ţinând seama de reglementãrile interne şi internaţionale în vigoare;
b) examineazã soiurile pentru care se cere înregistrarea;
c) previne înstrãinarea materialului biologic aflat în examinare şi asigura confidenţialitatea informaţiilor obţinute, la cererea amelioratorului;
d) asigura depozitarea probelor de seminţe din soiurile înregistrate;
e) efectueazã verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor multiplicate, dispusã de autoritatea de control şi certificare;
f) este depozitarul Registrului soiurilor, editeazã şi publica anual Catalogul oficial;
g) asigura legatura cu organismele şi organizaţiile internaţionale în domeniul testarii şi înregistrãrii soiurilor.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
ART. 38
Se constituie Consiliul tehnic pentru soiuri şi seminţe de plante, organism consultativ al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor. Componenta şi atribuţiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
ART. 39
(1) Pentru efectuarea lucrãrilor de examinare tehnica a soiurilor solicitantul sau posesorul certificatului de înregistrare va plati, o data cu aprobarea înscrierii pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru controlul menţinerii puritatii varietale a soiului înregistrat, sumele prevãzute în tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
(2) Sumele rezultate se constituie ca venituri extrabugetare şi se folosesc de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor pentru cheltuieli de capital, materiale şi de personal. Sumele rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor, dupã regularizarea cu bugetul de stat, şi se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie.
ART. 40
Soiurile care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 31 şi 33 sunt considerate înregistrate şi se înscriu în Registrul soiurilor, iar amelioratorului i se elibereazã de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor un certificat de înregistrare a soiului, a cãrui valabilitate este de 20 de ani de la data eliberãrii, pentru culturile de camp, şi de 25 de ani, pentru pomi şi vita de vie. La cererea amelioratorului se pot inregistra şi formele parentale folosite la obţinerea de hibrizi comerciali.
ART. 41
(1) Protecţia soiurilor de plante este asigurata potrivit <>Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante.
(2) Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de plante din toate genurile şi speciile sunt recunoscute şi aparate prin acordarea de brevet de soi în condiţiile <>Legii nr. 255/1998 .
(3) Brevetele de invenţie acordate în condiţiile <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie conferã amelioratorului aceleaşi drepturi.
(4) Dreptul de a produce şi de a comercializa se transmite contractual oricãrei persoane fizice sau juridice, înregistratã conform art. 4, care se angajeazã sa achite titularului de brevet o redeventa stabilitã de comun acord. Nerespectarea acestui angajament atrage retragerea autorizaţiei de producere şi de comercializare a seminţelor şi plata daunelor corespunzãtoare care rezulta din aceasta.
ART. 42
Certificatul de înregistrare a soiului conferã posesorului dreptul de a produce şi a comercializa samanta din toate categoriile soiului respectiv şi de a beneficia de drepturile care decurg din aceasta, potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 43
Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor este desemnat ca instituţie de depozit al materialului reproductibil pentru soiurile înregistrate în Registrul soiurilor.
ART. 44
Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor este împuternicit sa efectueze examinarile şi verificãrile pentru controlul menţinerii puritatii varietale a soiurilor înregistrate în Registrul soiurilor şi publicate în Catalogul oficial.
ART. 45
Dupã obţinerea certificatului de înregistrare a soiului titularul acestuia are obligaţia de a pune la dispoziţie Institutului de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor un esantion-martor de seminţe sau de plante, care se va conserva şi care va constitui proba-etalon pentru verificarea puritatii varietale şi a autenticitatii.
ART. 46
Titularul certificatului de înregistrare a soiului plãteşte efectuarea examinãrii şi verificãrii pentru controlul menţinerii puritatii varietate a soiului pe toatã durata în care acesta este înscris în Registrul soiurilor şi publicat în Catalogul oficial.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 47
(1) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor poate dispune reţinerea oricãrei cantitãţi de samanta pregatita pentru comercializare, în timpul sau dupã comercializare, gasita fãrã documente de calitate sau de stare fitosanitara, prevãzute de legislaţia în vigoare, sau cu documente necorespunzãtoare dispoziţiilor legale, pana la clarificarea situaţiei.
(2) În cazul în care samanta nu corespunde condiţiilor legale în vigoare, autoritatea prevãzutã la alin. (1) poate dispune returnarea acesteia, folosirea în alte scopuri, confiscarea şi/sau distrugerea pe cheltuiala titularului.
ART. 48
Constituie contravenţii la normele privind producerea, prelucrarea, controlul calitãţii şi comercializarea seminţelor urmãtoarele fapte:
a) comercializarea de seminţe necertificate sau din loturi provenite de la agenţi economici neinregistrati, conform prevederilor prezentei legi;
b) producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea de seminţe fãrã autorizaţia eliberata de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor prin autoritãţile teritoriale de control şi certificare a seminţelor, cu excepţia celor prevãzute la art. 24 alin. (3);
c) neasigurarea mãsurilor corespunzãtoare menţinerii calitãţii şi identitãţii la recoltarea, prelucrarea sau condiţionarea seminţelor;
d) depozitarea şi transportul seminţelor fãrã documente care sa ateste calitatea şi identitatea acestora, precum şi neasigurarea mãsurilor de protecţie a calitãţii şi a autenticitatii lor;
e) lipsa registrului de intrari şi iesiri prevãzut la art. 5 lit. b), ţinerea necorespunzãtoare a evidentei producerii, intrãrilor, iesirilor şi stocurilor de seminţe;
f) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea seminţelor, precum şi evidentele prevãzute la lit. e), la cererea autoritãţilor de control împuternicite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor;
g) înscrierea unor date eronate în documentele de atestare a calitãţii seminţelor;
h) comercializarea de seminţe fãrã documente care sa ateste calitatea şi starea fitosanitara corespunzãtoare pentru insamantare;
i) comercializarea de seminţe care nu corespund normelor în vigoare.
ART. 49
Constituie infracţiuni la normele privind producerea, prelucrarea, controlul calitãţii şi comercializarea seminţelor şi se sancţioneazã cu închisoare de la 3 luni la 4 ani urmãtoarele fapte:
a) introducerea în ţara de seminţe fãrã avizul de specialitate al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor sau neconforme cu reglementãrile în vigoare;
b) comercializarea de seminţe din import, neavizate de autoritatea de specialitate a Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor sau fãrã respectarea prevederilor art. 18;
c) înscrierea cu intenţie a unor date eronate în documentele de atestare a calitãţii seminţelor.
ART. 50
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 48 din prezenta lege se sancţioneazã cu amenda aplicatã persoanelor fizice sau, dupã caz, juridice, dupã cum urmeazã:
a) cea de la lit. d), cu amenda de la 3.400.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele de la lit. c), e) şi h), cu amenda de la 10.000.000 lei la 17.000.000 lei;
c) cele de la lit. a), b) şi i), cu amenda de la 17.000.000 lei la 34.000.000 lei;
d) cele de la lit. f) şi g), cu amenda de la 34.000.000 lei la 56.000.000 lei.
(2) Valoarea amenzilor va fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei.
ART. 51
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 50 se fac de cãtre persoanele împuternicite de Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor. Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor poate imputernici şi alte persoane care sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiuni.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 48 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Personalul instituţiilor publice ale administraţiei centrale şi locale va sprijini autoritãţile Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor cu privire la cazurile de încãlcare a prevederilor prezentei legi.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 52
Prevederile prezentei legi se aplica şi soiurilor care sunt înscrise în Registrul soiurilor şi, respectiv, în Catalogul oficial la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor va lua mãsuri ca pentru toate soiurile înscrise în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial, pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sa emita certificate de înregistrare a soiurilor şi sa stabileascã dreptul de mentinator institutelor, staţiunilor agricole, instituţiilor de învãţãmânt superior şi altor amelioratori sau agenţi economici, la solicitarea acestora.
ART. 53
Autorizaţiile de producere, prelucrare şi/sau comercializare şi documentele de calitate a seminţelor, eliberate în baza dispoziţiilor <>Legii nr. 75/1995 privind producerea, controlul calitãţii, comercializarea şi folosirea seminţelor şi materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante agricole, republicatã, rãmân în vigoare pana la expirarea termenului de valabilitate menţionat în cuprinsul acestora, iar autorizaţiile vor fi vizate anual de cãtre autoritatea emitenta.
ART. 54
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 75/1995 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 17 decembrie 1997, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1) teza întâi, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.


PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 8 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

ANEXA 1

DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizaţi în lege

1. Samanta înseamnã orice material de reproducere: seminţe, fructe, material sãditor, produs prin orice metode de înmulţire, destinat multiplicãrii sau pentru producţia de consum alimentar ori industrial.
2. Soiul înseamnã un grup de plante aparţinând unui taxon botanic de cel mai jos rang cunoscut, care:
a) se diferentiaza clar de cele deja cunoscute prin cel puţin un caracter distinct, precis şi puţin fluctuant, ce poate fi definit şi descris, sau prin mai multe caractere a cãror combinatie este de natura sa dea calitatea de nou (distinctivitate);
b) este uniform pentru ansamblul caracterelor luate în considerare de reglementãrile în vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu excepţia unui numãr foarte redus de forme atipice, ţinând seama de particularitãţile de reproducere (uniformitate);
c) este stabil în caracterele sale esenţiale, adicã în urma reproducerii sau multiplicãrii succesive ori la sfârşitul fiecãrui ciclu de reproducere, caracterele esenţiale rãmân asa cum au fost descrise iniţial (stabilitate);
d) este considerat soi şi hibridul cu formele parentale ale acestuia.
3. Soiul protejat înseamnã soiul nou-creat pentru care a fost acordat un brevet de soi.
4. Plantele cuprind plantele agricole şi horticole.
5. Amelioratorul înseamnã:
a) persoana fizica sau juridicã care a creat sau a descoperit şi a dezvoltat un nou soi;
b) persoana care a angajat persoana prevãzutã la lit. a) sau care i-a comandat acesteia activitatea de creare ori de descoperire de noi soiuri, dacã contractul prevede ca dreptul de ameliorator aparţine celei dintâi;
c) succesorul în drepturi al persoanei prevãzute la lit. a) sau b), dupã caz.
6. Mentinatorul înseamnã persoana fizica sau juridicã indicatã în Registrul soiurilor ca responsabilã pentru menţinerea unui soi cu caracteristicile avute la data înscrierii în Registrul soiurilor.
Mentinatorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana cãreia amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzacţie legalã.
7. Prelucrarea cuprinde cel puţin una dintre urmãtoarele operaţiuni: condiţionarea, incluzând: precuratarea, uscarea, curatarea, sortarea, fasonarea, tratarea, dupã caz; formarea loturilor; ambalarea şi etichetarea, precum şi operaţiuni auxiliare ca: depozitarea, pãstrarea şi transportul seminţelor.
8. Comercializarea înseamnã vânzarea, deţinerea în vederea vânzãrii, oferta pentru vânzare şi orice cedare, furnizare sau transfer, în scopul unei exploatãri comerciale a semintei la terţi, fie ca este sau nu este remuneratã.
Nu fac obiectul comercializãrii:
a) livrarea de seminţe la organismele oficiale de testare şi inspecţie;
b) furnizarea de seminţe la prestatorii de servicii în vederea transformarii sau conditionarii, atât timp cat prestatorul de servicii nu obţine un drept asupra semintei furnizate astfel;
c) furnizarea de seminţe brute, sub anumite condiţii, la prestatorii de servicii, în vederea producerii unor materii prime agricole destinate pentru scopuri industriale, sau de seminţe înmulţite pentru acest scop (procesare), atât timp cat prestatorul de servicii nu obţine un drept nici asupra semintei furnizate, nici asupra produsului recoltei.
9. Categoriile biologice din procesul de producere a seminţelor sunt definite dupã cum urmeazã:
a) samanta amelioratorului înseamnã samanta:
- produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a amelioratorului ori a mentinatorului, folosind selecţia conservativa sau alte metode ştiinţifice specifice;
- care este destinatã producerii seminţelor de prebaza;
- care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietala pentru seminţele de prebaza;
b) samanta de prebaza înseamnã samanta din toate verigile biologice dintre samanta amelioratorului şi samanta de baza, care:
- a fost produsã de sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- a fost produsã din samanta amelioratorului ori din samanta de prebaza;
- este destinatã producerii de samanta de prebaza sau de baza;
- satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele de prebaza;
c) samanta de baza înseamnã samanta:
- produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- care a fost produsã din samanta de prebaza;
- care este destinatã producerii de samanta certificatã;
- care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele de baza;
d) samanta certificatã înseamnã:
- în cazul hibrizilor, samanta produsã în loturi de hibridare din samanta de baza şi care este destinatã producerii de recolta pentru consum uman, animal sau pentru industrializare;
- în cazul soiurilor, samanta produsã direct din samanta de baza pentru reinmultiri sau pentru consum şi care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare, specificate pentru seminţele certificate;
- la cererea autorului sau mentinatorului poate fi obţinutã dintr-o samanta de prebaza;
c) samanta comercialã înseamnã samanta care:
- are identitate ca specie;
- corespunde condiţiilor impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele comerciale;
- corespunde, în urma unui examen, condiţiilor de valoare culturalã prevãzute în normele în vigoare.
10. Înregistrarea agenţilor economici înseamnã operaţiunea de admitere a unei activitãţi pe care un agent economic, persoana fizica sau juridicã, doreşte sa o efectueze în cadrul obiectului sau de activitate, dacã sunt îndeplinite condiţiile tehnice şi organizatorice preliminare desfãşurãrii respectivei activitãţi.
11. Contractul de multiplicare înseamnã contractul de prestare de servicii care prevede condiţiile tehnice şi financiare de realizare a producţiei de seminţe multiplicate, încheiat, în condiţiile legii, între proprietarul seminţelor destinate multiplicãrii sau reprezentantul acestuia şi un agricultor multiplicator.
12. Declaraţia de multiplicare înseamnã cererea persoanelor fizice sau juridice înregistrate pentru producerea de seminţe, adresatã autoritãţii de certificare, în vederea admiterii culturii semincere, destinatã multiplicãrii, pentru inspecţia în camp.
13. Supravegherea oficialã înseamnã procedura prin care autoritatea oficialã urmãreşte şi verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice împuternicite de autoritatea respectiva sa desfãşoare o anumitã activitate în numele sau.



─────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016