Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 265 din 7 noiembrie 2008  privind auditul de siguranta rutiera    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 265 din 7 noiembrie 2008 privind auditul de siguranta rutiera

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 20 noiembrie 2008

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege constituie cadrul juridic pentru organizarea activitãţii de audit de siguranţã rutierã şi reglementarea exercitãrii independente a profesiei de auditor de siguranţã rutierã de cãtre persoanele care dobândesc aceastã calitate în condiţiile prezentei legi.
(2) Auditul de siguranţã rutierã este parte integrantã a managementului siguranţei rutiere, prin care se realizeazã evaluarea implicaţiilor asupra siguranţei rutiere ale diferitelor alternative ale proiectelor de construcţie a drumurilor publice, ale proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice existente, ale proiectelor de micã anvergurã, precum şi ale proiectelor privind inspecţia de siguranţã rutierã, în vederea identificãrii detaliate a riscurilor care pot contribui la producerea accidentelor rutiere, în scopul creşterii siguranţei infrastructurii rutiere.
(3) Auditul de siguranţã rutierã se realizeazã pentru infrastructura rutierã aflatã în proiectare, construcţie, reabilitare şi/sau modernizare ori exploatare.
(4) Infrastructura rutierã care face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrãzi;
b) drumuri expres;
c) drumuri naţionale;
d) drumuri judeţene;
e) drumuri comunale amenajate;
f) strãzi urbane amenajate.
(5) Auditul de siguranţã rutierã realizeazã o analizã detaliatã, sistematicã şi tehnicã privind interacţiunea dintre elementele constructive ale drumului, infrastructura de reglementare a circulaţiei, caracteristicile vehiculelor şi comportamentul participanţilor la trafic, implicarea acestora asupra siguranţei rutiere, precum şi formularea recomandãrilor privind diminuarea sau eliminarea riscurilor semnalate.
(6) Auditul de siguranţã rutierã se realizeazã pe baza prevederilor Manualului de audit pentru siguranţã rutierã, care conţine metodologia de realizare a auditului de siguranţã rutierã.
ART. 2
(1) Scopul auditului de siguranţã rutierã constã în asigurarea şi creşterea gradului de siguranţã a circulaţiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi, a vãtãmãrii integritãţii corporale a persoanelor şi a pagubelor materiale produse în urma accidentelor de circulaţie.
(2) Auditul de siguranţã rutierã se realizeazã cu respectarea urmãtoarelor cerinţe:
a) asigurarea independenţei auditorului de siguranţã rutierã faţã de beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul proiectului supus auditãrii;
b) pãstrarea de cãtre auditorul de siguranţã rutierã a confidenţialitãţii cu privire la datele şi informaţiile la care a avut acces în cursul realizãrii auditului;
c) auditorul nu trebuie sã participe, în perioada realizãrii auditului, la proiectarea şi execuţia proiectului auditat.
ART. 3
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) auditor de siguranţã rutierã - persoana fizicã atestatã potrivit prezentei legi sã efectueze activitãţi de audit de siguranţã rutierã pentru proiectele prevãzute la art. 1 alin. (2);
b) Institutul de Siguranţã Rutierã, denumit în continuare ISR - instituţia desemnatã prin prezenta lege cu competenţe în domeniul organizãrii efectuãrii auditului de siguranţã rutierã şi a formãrii, atestãrii, perfecţionãrii şi instruirii auditorilor de siguranţã rutierã;
c) proiecte de micã anvergurã - proiecte de eliminare a punctelor negre, de amenajare de intersecţii, de reamenajare a curbelor periculoase prin modificarea elementelor geometrice, proiecte de semaforizare, proiecte de reglementare a circulaţiei prin indicatoare, marcaje rutiere şi mijloace de calmare a traficului, proiecte de dirijare, control şi monitorizare a traficului, proiecte de reabilitare şi/sau de modernizare a strãzilor urbane amenajate;
d) punct negru - segment de drum public care, pe anumite tronsoane, prezintã o ratã mai mare de accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanţã a drumului respectiv, la nivel naţional sau local, dupã caz, raportat la aceeaşi perioadã de timp din anii anteriori şi la volumul de trafic înregistrat;
e) inspecţie de siguranţã rutierã - parte integrantã a managementului siguranţei rutiere, cu caracter preventiv, prin care se realizeazã, dupã vizionarea drumului auditat, o evaluare sistematicã a îndeplinirii cerinţelor standardelor de siguranţã rutierã de cãtre un drum public, aflat în faza de dare în folosinţã sau de exploatare efectivã, precum şi evidenţierea riscurilor, formulându-se propuneri de eliminare a acestora;
f) echipã multidisciplinarã - echipã formatã din cel puţin 3 auditori independenţi sau asociaţi, dintre care unul este specializat în construcţia şi proiectarea drumurilor, unul specializat în ingineria transporturilor rutiere şi unul specializat în comportamentul participanţilor la trafic;
g) utilizator vulnerabil - categorie de participanţi la traficul rutier, care este expusã riscului de accidentare, soldatã cu morţi şi/sau vãtãmare corporalã gravã, într-un grad mai mare decât restul participanţilor;
h) drum public - drum deschis circulaţiei publice, ale cãrui elemente constructive sunt cele definite de <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
i) beneficiarul auditului de siguranţã rutierã, denumit în continuare beneficiarul auditului - administratorul drumului public, în cazul realizãrii auditului pentru proiectele de reabilitare/modernizare, de inspecţie de siguranţã rutierã şi pentru proiectele de micã anvergurã, cu excepţia proiectelor de construcţie de drumuri şi strãzi urbane, sau investitorul, în cazul realizãrii auditului pentru proiecte de construcţii de drumuri şi strãzi.

CAP. II
Dobândirea şi încetarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã

ART. 4
Poate fi auditor de siguranţã rutierã persoana fizicã dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are capacitate deplinã de exerciţiu;
b) are studii superioare de lungã duratã în unul dintre urmãtoarele domenii: construcţia şi proiectarea drumurilor, ingineria transporturilor rutiere şi a construcţiei de autovehicule, specialist în comportamentul participanţilor la traficul rutier, dovedite cu diplome recunoscute în condiţiile legii;
c) are o experienţã profesionalã în unul dintre domeniile prevãzute la lit. b) de cel puţin 5 ani;
d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţã rutierã şi a promovat examenul de atestare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, în condiţiile prezentei legi;
e) este aptã din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activitãţi;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei, în domeniul specialitãţii sale, prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã;
g) are permis de conducere valabil, care sã ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altã categorie superioarã acesteia.
ART. 5
(1) Formarea, instruirea şi perfecţionarea profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã se asigurã prin organizarea cursurilor de specialitate de cãtre ISR.
(2) Formarea, instruirea sau perfecţionarea profesionalã prevãzute la alin. (1) se realizeazã în colaborare cu instituţii de învãţãmânt superior acreditate şi/sau cu furnizorii de formare profesionalã autorizaţi potrivit legislaţiei privind formarea profesionalã a adulţilor şi ale cãror programe de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã în domeniul auditului de siguranţã rutierã sunt aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea ISR.
(3) Lista instituţiilor/furnizorilor prevãzute/prevãzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia publicului pe pagina de internet a ISR, pentru a putea fi consultatã de orice persoanã interesatã.
(4) Auditorii de siguranţã rutierã sunt obligaţi sã participe anual la cursurile de instruire periodicã organizate de ISR, precum şi, o datã la 3 ani, la cursurile de perfecţionare profesionalã organizate.
ART. 6
(1) Se înfiinţeazã Comisia de atestare, disciplinã şi soluţionare a contestaţiilor, denumitã în continuare Comisia, a cãrei componenţã se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Comisia are în componenţã un numãr de 9 membri, dupã cum urmeazã: 2 reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri din România - S.A. şi 2 reprezentanţi ai Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R., propuşi de ministrul transporturilor, 2 reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei Române, propuşi de ministrul internelor şi reformei administrative, şi 3 reprezentanţi ai mediului academic, specializaţi în domeniile prevãzute la art. 4 lit. b), propuşi de Academia Românã, şi îşi desfãşoarã activitatea sub coordonarea ISR.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei se propune de cãtre ISR şi se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor, în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei va stabili şi modalitatea de remunerare a activitãţii membrilor acesteia şi a personalului care o deserveşte.
ART. 7
(1) Atestarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã se realizeazã conform prevederilor prezentei legi.
(2) Examinarea şi evaluarea candidaţilor în vederea atestãrii se efectueazã de comisia prevãzutã la art. 6 alin. (1).
(3) Pentru susţinerea examenului de atestare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã şi pentru eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achitã câte o taxã, dupã caz, stabilitã prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei, care se fac venit la ISR.
(4) Comisia comunicã conducerii ISR numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor de siguranţã rutierã, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranţã rutierã. Lista auditorilor de siguranţã rutierã, actualizatã, va fi fãcutã publicã pe pagina de internet a ISR.
(5) Pentru cetãţeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţã rutierã în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentã din statul de origine, în baza cãruia cetãţeanul exercitã legal profesia. Dacã cetãţeanul doreşte sã îşi desfãşoare activitatea de audit de siguranţã rutierã în România, se înscrie într-o secţiune specialã a Registrului auditorilor de siguranţã rutierã prevãzut la alin. (4), cu condiţia prezentãrii documentelor care atestã dobândirea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã.
(6) Persoanele care au dobândit calitatea de auditor de siguranţã rutierã pot fi atestate de cãtre Comisie ca instructori pentru formarea, instruirea şi perfecţionarea profesionalã în domeniul auditului de siguranţã rutierã, în urma susţinerii unui interviu, dacã au participat la realizarea a cel puţin 3 audituri de siguranţã rutierã.
ART. 8
(1) Calitatea de auditor de siguranţã rutierã înceteazã:
a) la cerere, prin renunţare fãcutã în scris de cãtre auditorul de siguranţã rutierã;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 4 lit. a), e) şi f);
c) prin retragerea calitãţii, potrivit dispoziţiilor art. 22 alin. (1) lit. c).
(2) Încetarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã se dispune de Comisie, prin rezoluţia de retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevãzute la alin.(1).
(3) În caz de încetare a calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, numele acestuia se radiazã din Registrul auditorilor de siguranţã rutierã.

CAP. III
Domeniul de aplicare şi exercitarea auditului de siguranţã rutierã

ART. 9
(1) Auditul de siguranţã rutierã este parte componentã a unui proiect prevãzut la art. 1 alin. (2) şi se executã obligatoriu pentru fiecare dintre urmãtoarele stadii:
a) studiul de fezabilitate;
b) proiectul preliminar;
c) proiectele detaliate;
d) anterior dãrii în exploatare a drumului;
e) imediat dupã darea în exploatare a drumului public, în trafic;
f) realizarea inspecţiei de siguranţã rutierã periodicã;
g) realizarea fiecãrui proiect de micã anvergurã.
(2) Auditul de siguranţã rutierã în cazul alin. (1) lit. f) se realizeazã o datã la 2 ani, alternativ în perioadele iarnã şi varã.
(3) Auditul de siguranţã rutierã se executã de cãtre o echipã multidisciplinarã, cu excepţia cazului prevãzut la alin. (1) lit. f) şi g), când se poate executa de un singur auditor de siguranţã rutierã.
(4) În cazul unui accident de circulaţie înregistrat pe o autostradã, un drum expres, naţional sau judeţean, soldat cu victime omeneşti, administratorul drumului va solicita, obligatoriu, executarea unui audit vizând o inspecţie de siguranţã suplimentarã sau care sã identifice riscurile care au favorizat producerea accidentului respectiv şi sã facã recomandãrile necesare.
ART. 10
(1) Stadiile prevãzute la art. 9 alin. (1) se supun auditãrii în vederea identificãrii oricãror deficienţe care pot constitui riscuri pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi pentru elaborarea recomandãrilor privind corectarea acestor deficienţe.
(2) Dupã finalizarea execuţiei proiectelor prevãzute la art. 9 alin. (1), auditorul sau echipa de auditori de siguranţã rutierã care a efectuat auditul participã, împreunã cu comisia de recepţie, la predarea lucrãrii, pentru a prezenta beneficiarului auditului observaţiile sale, incluse în raportul de audit.
(3) Beneficiarul auditului proiectelor prevãzute la art. 9 alin. (1) va lua în calcul perioada de timp necesarã efectuãrii auditului de siguranţã rutierã, ca fãcând parte integrantã din perioada de realizare a proiectului. Termenul de predare a raportului de audit va fi stabilit, de comun acord, în contractul prevãzut la art. 11 alin. (1).
ART. 11
(1) În vederea realizãrii auditului de siguranţã rutierã, se încheie un contract între beneficiarul auditului, pe de o parte, şi ISR, pe de altã parte, pe baza unui contract-cadru.
(2) Auditul de siguranţã rutierã se realizeazã de un auditor sau de o echipã multidisciplinarã de auditori de siguranţã rutierã, desemnaţi de cãtre ISR din rândul auditorilor înscrişi în registrul prevãzut la art. 7 alin. (4).
(3) La desemnarea auditorului sau a echipei multidisciplinare de auditori de siguranţã rutierã sunt respectate urmãtoarele criterii:
a) criteriul zonal geografic, care asigurã prioritatea la desemnare auditorilor domiciliaţi în zona sau cel mai aproape de zona în care se aflã sectorul de drum public/proiectul auditat;
b) criteriul desemnãrii echitabile a auditorilor, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încãrcare a acestora;
c) criteriul neangajãrii unui auditor în executarea a douã sau mai multe auditãri simultan.
(4) În cazul în care, într-o procedurã de desemnare, nu existã auditori disponibili, care sã îndeplineascã criteriile prevãzute la alin. (3), ISR poate desemna, în mod justificat, auditori cu derogare de la unele dintre aceste criterii.
(5) ISR desemneazã auditorii de siguranţã rutierã şi conducãtorul echipei multidisciplinare în termen de 5 zile lucrãtoare de la data semnãrii contractului prevãzut la alin. (1) şi notificã în acest sens auditorilor desemnaţi şi beneficiarului auditului, publicând pe pagina proprie de internet numele auditorilor, proiectul repartizat şi termenul de predare a raportului de audit.
(6) Nu poate conduce o echipã multidisciplinarã auditorul de siguranţã rutierã care nu a participat la cel puţin un audit de siguranţã rutierã privind construcţia unui drum.
(7) Auditorii de siguranţã rutierã nu pot refuza desemnarea decât din motive obiective sau în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (8) şi (9).
(8) Auditorul de siguranţã rutierã are obligaţia de a aduce la cunoştinţa ISR orice împrejurare de naturã a aduce atingere principiului independenţei auditorului de siguranţã rutierã faţã de beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul implicaţi în proiectul supus auditãrii, imediat ce a luat cunoştinţã de aceasta.
(9) Independenţa auditorului de siguranţã rutierã faţã de beneficiarul auditului, proiectant şi/sau executant este atinsã în urmãtoarele cazuri:
a) auditorul sau un membru al familiei sale are relaţii contractuale ori este angajat al uneia dintre pãrţi;
b) auditorul sau un membru al familiei sale este acţionar ori deţine pãrţi sociale la una dintre pãrţi;
c) auditorul sau o rudã pânã la gradul al IV-lea este membru în organele de conducere ale uneia dintre pãrţi;
d) auditorul este salariat al unei autoritãţi sau al administratorului drumului, care are calitatea de beneficiar al auditului, de proiectant şi/sau de executant al proiectului;
e) sunt îndeplinite alte condiţii privind conflictul de interese sau incompatibilitatea.
(10) Pentru încãlcarea criteriilor menţionate la alin. (3), în procedura de desemnare, orice auditor îndreptãţit are dreptul de a înainta ISR o contestaţie motivatã, în termen de 5 zile de la publicarea pe pagina de internet prevãzutã la alin. (5). Dacã motivarea contestaţiei este corectã, ISR are obligaţia de a remedia situaţia creatã. Decizia ISR poate fi atacatã printr-o contestaţie adresatã ministrului transporturilor, a cãrui decizie, comunicatã în termen de 15 zile, este definitivã.
ART. 12
(1) Beneficiarul auditului este obligat sã depunã la ISR documentaţia proiectului supus auditãrii în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la data semnãrii contractului prevãzut la art. 11 alin. (1).
(2) Beneficiarul auditului, proiectantul sau executantul este obligat sã punã la dispoziţia auditorului/auditorilor de siguranţã rutierã, la cerere, dupã caz, documentaţia privind:
a) studiul de fezabilitate;
b) proiectul tehnic;
c) detaliile de execuţie;
d) planurile generale ale traseului;
e) planurile de situaţie şi profilurile transversale şi longitudinale ale traseului;
f) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul;
g) planurile de semnalizare şi marcaj rutier de pe traseu, precum şi echipamentele rutiere din dotare;
h) analize de trafic, existent şi prognozat;
i) date şi informaţii privind accidentele rutiere înregistrate pe drumuri auditate;
j) alte informaţii necesare efectuãrii auditului de siguranţã rutierã.
(3) La cererea auditorilor de siguranţã rutierã, Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin Poliţia Rutierã, precum şi alte autoritãţi cu atribuţii în siguranţa rutierã pun la dispoziţia acestora, în scris, informaţiile necesare realizãrii auditului, cu excepţia cazurilor prevãzute de lege.
ART. 13
(1) Auditul de siguranţã rutierã se realizeazã la cererea expresã a beneficiarului auditului, adresatã ISR, şi se concretizeazã într-un raport scris, depus de auditorii desemnaţi, cu respectarea termenelor prevãzute în contract şi a metodologiei de realizare a auditului de siguranţã rutierã.
(2) Raportul de audit se depune, în termen, de cãtre auditor, la beneficiarul auditului, care elibereazã o confirmare de primire auditorului sau echipei multidisciplinare, dupã caz. O copie de pe raport, împreunã cu confirmarea de primire, se depune la ISR de cãtre auditorii respectivi.
ART. 14
(1) Concluziile şi recomandãrile privind eliminarea riscurilor conţinute în raportul de audit de siguranţã rutierã au caracter obligatoriu pentru beneficiarul auditului.
(2) Beneficiarul auditului are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare, în relaţie cu proiectantul şi/sau executantul, pentru a asigura, pe cât posibil, respectarea recomandãrilor conţinute în raportul de audit de siguranţã rutierã, înainte de finalizarea stadiului supus auditãrii.
(3) În termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii raportului de audit, beneficiarul auditului poate contesta motivat, în tot sau în parte, concluziile şi recomandãrile, solicitând ISR realizarea unui audit de siguranţã rutierã suplimentar vizând problemele contestate.
(4) ISR va desemna, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii contestaţiei, un alt auditor de siguranţã rutierã sau o altã echipã multidisciplinarã, în vederea realizãrii auditului suplimentar solicitat.
(5) Auditorii de siguranţã rutierã al cãror raport de audit de siguranţã rutierã a fost contestat potrivit alin. (3) nu pot fi desemnaţi pentru realizarea auditului suplimentar solicitat.
(6) În mãsura în care între auditul iniţial şi auditul suplimentar existã diferenţe de fond cu privire la problemele contestate conform prevederilor alin. (3), beneficiarul auditului poate solicita ISR restituirea corespunzãtoare a tarifului perceput pentru auditul suplimentar.
(7) În cazul în care ISR refuzã restituirea totalã sau parţialã a tarifului respectiv, beneficiarul auditului poate depune o contestaţie la ministrul transporturilor în termen de 15 zile de la notificarea refuzului.
(8) Decizia ministrului transporturilor poate fi atacatã pe calea contenciosului administrativ.
(9) Tariful restituit de ISR conform prevederilor alin. (6) se reţine corespunzãtor din onorariile auditorilor care au realizat auditul iniţial.
(10) Dispoziţia de reţinere, prevãzutã la alin. (9), poate fi contestatã de auditorii respectivi, în termen de 15 zile, la Comisie. Decizia Comisiei este definitivã.
ART. 15
(1) În cazul în care beneficiarul auditului nu contestã raportul de audit de siguranţã rutierã sau îl contestã în afara termenului prevãzut la art. 14 alin. (3) ori nu precizeazã motivele care au stat la baza contestaţiei, concluziile şi recomandãrile formulate în raportul de audit respectiv se considerã însuşite în întregime.
(2) Dacã beneficiarul auditului adoptã decizia sã nu respecte, în tot sau în parte, obligaţia prevãzutã la art. 14 alin. (2), acesta îşi asumã întreaga responsabilitate în cazul producerii unor accidente de circulaţie soldate cu victime omeneşti din cauza neeliminãrii riscurilor identificate în raportul de audit respectiv.
(3) Copii de pe decizia beneficiarului auditului, prevãzutã la alin. (2), la care se anexeazã şi motivaţiile corespunzãtoare, se transmit obligatoriu auditorilor respectivi şi ISR.
(4) Rapoartele de audit de siguranţã rutierã, şi, dupã caz, actele de contestare şi deciziile motivate depuse de beneficiarul auditului, hotãrârile Comisiei şi hotãrârile instanţelor judecãtoreşti, dupã caz, se anexeazã la documentaţia proiectului auditat.
ART. 16
(1) Pânã la finalizarea auditului de siguranţã rutierã la unul dintre proiectele prevãzute la art. 9 alin. (1) şi (4), ISR percepe anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totalã a investiţiei la proiectele de construcţie de drumuri publice, la proiectele de reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice existente.
(2) Pânã la finalizarea auditului de siguranţã rutierã la proiectele de micã anvergurã, ISR percepe anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totalã a investiţiei, dar nu mai puţin decât echivalentul în lei a 500 euro.
(3) Tarifele pentru realizarea auditului de siguranţã rutierã, exclusiv al celui efectuat potrivit art. 9 alin. (4), intrã în costul investiţiei.
(4) Termenele şi modalitatea de platã a tarifelor de cãtre beneficiarul auditului se stabilesc prin contractul încheiat între acesta şi ISR.
(5) Tarifele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt stabilite prin hotãrâre a Guvernului, potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f).
ART. 17
Sumele încasate potrivit prevederilor art. 16 alin. (1)-(4) se utilizeazã de cãtre ISR numai în vederea asigurãrii onorariilor auditorilor de siguranţã rutierã pentru activitãţile desfãşurate, precum şi a finanţãrii activitãţilor proprii ale ISR în domeniul siguranţei rutiere.
ART. 18
(1) Raporturile dintre ISR şi auditori se stabilesc prin contract de prestãri de servicii, semnat de ambele pãrţi, care prevede drepturile şi obligaţiile pãrţilor, termenele pentru finalizarea auditului de siguranţã rutierã, cuantumul onorariului auditorilor, termenele şi modul de platã a acestuia.
(2) Pentru activitatea depusã în realizarea raportului de audit în baza contractului prevãzut la alin. (1), auditorul de siguranţã rutierã are dreptul la un onorariu al cãrui cuantum rezultã din aplicarea tarifelor unitare aplicate la volumul de activitate depusã, astfel cum reiese din decontul aprobat de ISR, anexat la raport. Tarifele unitare, respectiv tariful pe ora de activitate prestatã, tariful pe kilometru de drum auditat, tariful pe proiect auditat, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de natura şi de complexitatea lucrãrii, precum şi de specialitatea auditorului.
(3) Pentru desemnarea unei lucrãri de audit de siguranţã rutierã, auditorul poate primi, la cerere, un avans de 30% din onorariul estimat.
(4) Contractul prevãzut la alin. (1) se realizeazã în conformitate cu prevederile unui contract-cadru.

CAP. IV
Cadrul instituţional în domeniul auditului de siguranţã rutierã

ART. 19
Ministerul Transporturilor este autoritatea competentã de reglementare în domeniul siguranţei rutiere, care asigurã aplicarea prevederilor prezentei legi prin Institutul pentru Siguranţã Rutierã din cadrul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R.
ART. 20
(1) Se înfiinţeazã Institutul pentru Siguranţã Rutierã, instituţie publicã cu personalitate juridicã, în subordinea Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. din cadrul Ministerului Transporturilor, finanţat integral din venituri proprii.
(2) Institutul pentru Siguranţã Rutierã îşi exercitã atribuţiile şi responsabilitãţile în domeniile cu impact asupra siguranţei rutiere, respectiv:
a) infrastructura rutierã;
b) vehiculele rutiere;
c) comportamentul uman pe drumurile publice.
(3) ISR funcţioneazã teritorial prin intermediul fiecãrei agenţii teritoriale a Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R., prin reprezentanţi care coordoneazã activitatea auditorilor de siguranţã rutierã, care domiciliazã în judeţul respectiv.
ART. 21
(1) ISR este singura instituţie competentã sã organizeze realizarea auditului de siguranţã rutierã, precum şi activitãţile de formare, atestare, instruire şi perfecţionare profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã.
(2) În domeniul auditului de siguranţã rutierã ISR îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) desemneazã auditorii de siguranţã rutierã în vederea efectuãrii auditului pentru proiectele ce fac obiectul prezentei legi;
b) elaboreazã şi propune norme de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aprobã prin ordin al ministrului transporturilor;
c) reglementeazã aspectele de ordin contractual cu beneficiarii auditului şi cu auditorii de siguranţã rutierã pentru realizarea auditului de siguranţã rutierã, reglementeazã circuitul documentelor şi informaţiilor între pãrţile implicate în procesul de audit de siguranţã rutierã;
d) asigurã organizarea cursurilor de formare profesionalã, în scopul atestãrii auditorilor de siguranţã rutierã, precum şi organizarea cursurilor de instruire şi perfecţionare pentru auditorii de siguranţã rutierã atestaţi;
e) asigurã examinarea şi atestarea auditorilor de siguranţã rutierã, emite şi retrage aceste atestate, prin comisia prevãzutã la art. 6;
f) organizeazã periodic informãri şi dezbateri ale auditorilor de siguranţã rutierã pe teme legate de rezultatele cercetãrii şi practicii în domeniu;
g) fundamenteazã şi elaboreazã proiecte privind norme, standarde şi ghiduri tehnice în materia auditului de siguranţã rutierã, precum şi Manualul de audit pentru siguranţã rutierã, în concordanţã cu evoluţia reglementãrilor la nivel european şi internaţional, şi înainteazã aceste proiecte spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor;
h) participã pe plan naţional şi internaţional la activitãţi specifice domeniului de audit de siguranţã rutierã;
i) contribuie la elaborarea strategiilor privind gestiunea siguranţei infrastructurii rutiere;
j) colecteazã şi arhiveazã toate rapoartele de audit de siguranţã rutierã;
k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor metodologia de atestare, metodologia de organizare a cursurilor de formare, instruire şi perfecţionare profesionalã a auditorilor de siguranţã rutierã, programele tematice ale acestor cursuri, precum şi metodologia de desemnare a auditorilor în vederea realizãrii auditurilor de siguranţã rutierã;
l) ţine Registrul auditorilor de siguranţã rutierã, pe specialitãţi, şi opereazã modificãrile care se impun, pe baza deciziilor Comisiei;
m) realizeazã documentaţii şi publicaţii de specialitate pentru auditorii de siguranţã rutierã;
n) distribuie auditorilor documentaţiile şi publicaţiile prevãzute la lit. g), j) şi l), precum şi alte reglementãri elaborate.
(3) ISR îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute de legislaţia în vigoare şi de prevederile prezentei legi.
(4) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin hotãrâre a Guvernului se aprobã urmãtoarele:
a) atribuţiile şi responsabilitãţile ISR;
b) Regulamentul de organizare şi funcţionare a ISR;
c) raporturile care se stabilesc între ISR şi auditori, ISR şi beneficiarii auditului, proiectanţii şi executanţii proiectelor;
d) contractele-cadru prevãzute la art. 11 alin. (1) şi art. 18 alin. (4);
e) cuantumul indemnizaţiilor membrilor Comisiei;
f) cuantumul tarifelor prevãzute la art. 16 şi al tarifelor unitare prevãzute la art. 18 alin. (2);
g) procentul maximal din tariful perceput pentru realizarea unui audit pe care ISR îl poate reţine pentru finanţarea activitãţii proprii, conform art. 17.

CAP. V
Rãspunderile şi sancţiunile auditorului de siguranţã rutierã

ART. 22
(1) Sancţiunile disciplinare se dispun şi se aplicã de cãtre ISR în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a) suspendarea pentru o etapã a desemnãrii auditorului pentru a realiza un audit, conform metodologiei de desemnare, în cazul nedepunerii în termen, fãrã justificare temeinicã, a ultimului raport de audit contractat;
b) suspendarea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, pe o duratã de la o lunã la 6 luni:
- pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condiţiile de obţinere a autorizaţiei de auditor, prevãzute la art. 4, pânã la îndeplinirea integralã a condiţiilor respective. Dacã dupã 6 luni condiţiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se prelungeşte corespunzãtor;
- pentru depãşirea nejustificatã, cu cel puţin un an, a obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (4);
c) retragerea calitãţii de auditor de siguranţã rutierã, pentru cazul în care acesta este obligat sã restituie onorariul primit în condiţiile art. 14 alin. (9) pentru mai mult de jumãtate dintre recomandãrile elaborate care au fost contestate în cel puţin 3 rapoarte, întocmite într-o perioadã de 5 ani consecutivi.
(2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se realizeazã potrivit legii.
ART. 23
(1) Decizia ISR de aplicare a unei sancţiuni prevãzute la art. 22 alin. (1) poate fi atacatã la instanţa de contencios administrativ în termen de 15 zile de la comunicare.
(2) Acţiunea exercitatã potrivit alin. (1) suspendã executarea deciziei atacate.
ART. 24
Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei, aplicatã salariatului ISR responsabil, pentru încãlcarea prevederilor art. 11 alin. (3)-(6);
b) cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicatã auditorului, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) şi c), art. 11 alin. (7) şi (8), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea auditului de siguranţã rutierã, precum şi pentru depunerea raportului de audit la beneficiar cu depãşirea nejustificatã a termenului contractat de depunere;
c) cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicatã beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (3);
d) cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicatã beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi (4) şi art. 12 alin. (1) şi (2);
e) cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicatã beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fãrã justificãri, a prevederilor art. 14 alin. (2);
f) cu amendã de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicatã beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1).
ART. 25
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 24 se fac de cãtre personalul împuternicit în acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor, Inspectoratului de Stat în Construcţii şi/sau din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în limita competenţelor acestora.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 24 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 24, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 26
(1) Persoanele, altele decât cele prevãzute la art. 7 alin. (5), care pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi au obţinut certificate de absolvire a unor cursuri de formare a auditorilor de siguranţã rutierã cu o duratã de cel puţin 6 luni şi care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 4 pot obţine atestatul de auditor de siguranţã rutierã.
(2) Solicitarea împreunã cu documentele care atestã îndeplinirea condiţiilor prevãzute se depun în scris la secretariatul Comisiei, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a ordinului prevãzut la art. 6 alin. (3).
(3) Comisia verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute şi atestã calitatea de auditor de siguranţã rutierã în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii, dispunând înscrierea în Registrul auditorilor de siguranţã rutierã, potrivit prezentei legi.
ART. 27
Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 9, care intrã în vigoare la 12 luni de la data intrãrii în vigoare a legii.
ART. 28
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, litera h) a literei A se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"h) profesii în domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale şi rutiere: comandant, ofiţer punte secund, ofiţer punte, şef mecanic, ofiţer mecanic secund, ofiţer mecanic, şef electrician maritim, ofiţer electrician maritim, pilot de mare largã, pilot maritim, pilot maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist, personal aeronautic pentru protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiei (PNA-TC), inginer de recepţie şi control aeronave, inginer de recepţie şi mijloace PNA-TC, profesor de legislaţie rutierã, inspector ITP, lector pentru pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, auditor de siguranţã rutierã;".

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.


PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 7 noiembrie 2008.
Nr. 265.


----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016